quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 18:07 schreef Mirjam het volgende:mnooh.
ik heb vandaag m'n internist gebeld omdat ik veel last blijf houden.
na wat geharrewar (ikk wil niet en zij wil het wel) word ik ingepland voor een scopie

door de klachten die ik blijf houden die ook niet echt verminderen met wat ik nu gebruik (en da's best veel) denkt ze dat ik misdschien geswitcht ben naar crohn, 10-15% procent van de zieken schijnen dus in de loop van de tijd te wswitchen van ziektebeeld.
als het zo is, moet ik dus aan de imuran en prednisolon.
zie er nu al tegenop

Het schijnt zo te zijn dat de ontstekingen dermate op elkaar lijken, dat ze aanvankelijk ook nav de locatie kiezen voor de diagnostiek Colitis of Crohn; latere onderzoeken geven dan eindelijk een vergelijkmogelijkheid en blijkbaar kunnen ze dan pas goed zien of het ontwikkelt op een Colitis- of een Crohnmanier. Als je begrijpt wat ik bedoel.

In het begin was het ook "Colitis" voor mij, ook omdat het vooral aan het einde van de dikke darm voorkwam, en niet in de rest van het "verteerapparaat". Enige tijd later bleek het toch duidelijk Crohn te zijn...
Nouja, 't is toch beide shit. Sterkte hoor!
----
Wat betreft de
prednis(ol)on, ik vond ook dat die onrust het ergste was; de kilootjes op zich niet zo (ook al krijg je dan zulke typische lichaamsvormen en halvemaangezicht...

). Maar wat Raissa beschrijft is indd wel errug dramatisch! Ik kan me voorstellen dat dat wel degelijk een verschrikking is! Helemaal aangezien je gewend bent om gewoon hyperslank te zijn, met deze aandoening...
----
Ik heb de
imuran overigens prima verdragen (8 jaar). In het begin was ik ietwat misselijk/duizelig, maar toen de gewenperiode eenmaal voorbij was, merkte ik er niets meer van. Ik heb er altijd vitamines bijgeslikt voor de afweer, maar da's misschien meer psychologisch.
---
Cybertijn: Bij mij kwamen m'n bloedwaarden ook altijd keurig overeen met de ziekte (crohn), dus het is zeker wel een goeie indicatie. Toch vind ik het belachelijk dat je huisarts zo aarzelend is om je door te sturen; de symptomen zijn toch wel dermate ernstig dat me dit essentieel lijkt! Huisartsen schatten aandoeningen als colitis en crohn niet altijd goed in, dus mocht de jouwe je niet door willen sturen, dan zou ik toch 's gaan kijken of je niet van arts kunt veranderen...
Sterkte, in ieder geval!
Oh, en je symptomen zijn voor mij ook bekende kost trouwens. Behalve dat ik ook 25x per dag naar het toilet ging en compleet uitgeput was.
----
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 20:14 schreef saaw het volgende:Ben ik trouwens de enige die Humira [of een andere biological] gebruik?
Werkt bij mij echt super namelijk en als ik iedereen zo lees hier klinkt dat heel anders.
Remicade voor mij. HET middel ook!
Ik heb het al meerdere keren verteld, maar het is voor mij DE ommekeer geweest! Een verschil van dag en nacht, al na het allereerste 1e infuus (van 3 in totaal).
Ik was toen al 2 maanden begonnen met de imuran; het lijkt erop dat die combi ook z'n effect heeft bewezen (bij een bepaald % patiënten).
Wel is het heeeeeel persoonsafhankelijk helaas.