abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator donderdag 21 januari 2010 @ 19:08:39 #1
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_77108694
Vorige topic
Studenten OV Chipkaart --==VERVANGT==-- de OV-jaarkaart!
GAARNE DE OPENINGSPOST DOORLEZEN VOORDAT ER VRAGEN GESTELD WORDEN



Aangezien er een hoop onduidelijkheid is over de OV-Chipkaart en de websites van de klantenservice en de Dienst Uitvoering Onderwijs (vroeger IB Groep) niet altijd uitkomst bieden, is er nu een groot topic over deze geweldige kaart die het reizen in Nederland (niet alleen voor studenten) schijnt te gaan vergemakkelijken.

Veel vragen zijn hieronder beantwoord maar om dat er geregeld dingen wijzigen kun je het beste http://www.studentenov-chipkaart.nl/ raadplegen. Heb je toch nog (specifiekere) vragen. Stel ze dan hier! Dan komen we er met z'n allen wel uit!

Vorige delen:

[FAQ] Studenten OV-Chipkaart. Wie, wat, hoe en waarom? Vraag het hier!
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #2
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #3
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #4
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #5
[FAQ] studenten ov-chipkaart #6
[FAQ] studenten ov-chipkaart #7
[FAQ] studenten ov-chipkaart #8
======================================================================================
Vragen en antwoorden!
======================================================================================

Wat is de OV-Chipkaart?

Zolang je recht hebt op studiefinanciering kun je gratis of met korting reizen met het openbaar vervoer. Je hebt namelijk recht op het studentenreisproduct. Het studentenreisproduct is een week- of weekendabonnement.
Vanaf 1 januari 2010 is de Studenten OV-chipkaart, geladen met een studentenreisproduct het geldige vervoerbewijs.

Waar kan ik hem gebruiken?

Zie hiervoor de kaart onder deze link!
De NS en enkele andere vervoerders doen voorlopig nog niet mee. Hier gebruik je de chipkaart als zichtkaart. Controleurs kunnen echter wel controleren of je een geldig reisproduct op de chipkaart hebt staan.

Ik heb al een OV-Chipkaart ontvangen? Wat moet ik nu doen?

Je kan met je oude OV-studenten doorreizen tot 31 januari 2010. Voor die tijd moet je er voor zorgen dat je nieuwe reisproduct ingeladen wordt op je kaart. Dit kun je doen bij een ophaalautomaat.
Op www.ov-chipkaart.nl vind je de locaties van de ophaalautomaten bij jou in de buurt. Je kunt ook hier in google maps kijken.
De geadviseerde ophaaldata vind je op http://www.studentenov-chipkaart.nl/ .

Ophalen doe je bij onderstaande automaat. Bij de NS-automaten kun je je studentenreisproduct niet ophalen!


Zie ook de mail/brief die iedereen hierover heeft ontvangen:



Ik heb nog geen kaart, wat moet ik doen?

Het is een hekel karwei om in het bezit te komen van deze kaart. Tenminste, voor velen! Waar deze kaarten al ruimschoots verspreid hadden moeten zijn onder de talloze studenten die hun pasfoto al (wellicht wel meerdere keren) hadden ingeleverd, is er her en der 'iets' fout gegaan, waardoor de pasfoto's zijn verdwenen. Hiervoor kun je het best contact opnemen met http://www.studentenov-chipkaart.nl/ . Zij zorgen voor de distributie van deze kaarten.
Een aanvraagformulier is ook te vinden op http://www.studentenov-chipkaart.nl/ . Deze ontvang je over het algemeen binnen enkele dagen thuis en moet je voorzien van je gegevens, een pasfoto en een kopie van een identiteitsbewijs terug sturen.

Studenten die (te laat) een aanvraagformulier aangevraagd hebben en nog geen studenten OV-chipkaart gekregen hebben, ontvangen een tijdelijk chipkaart.

Hoe gaat dat dan als ik wil gaan reizen met die kaart?

Ben je in het bezit van een Studenten OV-chipkaart en heb je er een geldig studentenreisproduct op staan? Dan ben je nu klaar voor het reizen met het openbaar vervoer.
Reizen met de Studenten OV-chipkaart is heel eenvoudig. Het studentenreisproduct dat op de kaart staat is geldig zolang je recht hebt op studiefinanciering. Zorg ook voor het reizen tijdens je kortingsperiode voor voldoende saldo op de kaart.

Let op: Het moment van inchecken bepaalt of je je hele reis vrij, of met korting maakt. Als je incheckt tijdens de kortingsperiode, dan wordt de hele gemaakte reis met korting berekend. Check je in in je vrij reizen periode, dan is de hele reis gratis.

In de gebieden waar de kaart nog niet volledig is ingevoerd gebruik je de chipkaart als zichtkaart. Buiten de vrij-reizen periode om zul je dan een kaartje met korting moeten kopen. Dit geld ook als je andere mensen met je mee laat reizen.

Maar hoe zit dat dan met de stations van bijvoorbeeld de metro waar je nu al alleen toegang hebt tot de metro met je OV-Chipkaart?

Dit geldt voor Rotterdam en Amsterdam. Klik op de links voor meer informatie over het reizen met je OV-Chipkaart op deze metrostations.

Ook over de trams in Utrecht is er wat te zeggen:
quote:
Met ingang van 1 augustus kun je met je Studenten OV-chipkaart ook in de provincie Utrecht reizen. De chipkaart is vooralsnog niet geldig in de tram. Er komt een overgangsperiode tot medio 2010, waarin ook de strippenkaart nog gebruikt mag worden. Als tegen die tijd de OV-chipkaart landelijk is ingevoerd, is de strippenkaart niet meer geldig.
Mijn studie eindigt, en nu?
Je hebt geen recht meer op een studentenreisproduct als je geen recht meer hebt op studiefinanciering. Je bent er zelf verantwoordelijk voor je studentenreisproduct op tijd stop te zetten via je persoonlijke gegevens op www.ocwduo.nl .
Je hoeft je Studenten OV-chipkaart niet in te leveren. Nadat je je studentenreisproduct hebt stopgezet, kun je je Studenten OV-chipkaart gebruiken als ‘gewone’ persoonlijke OV-chipkaart en er saldo of andere reisproducten op laden.

======================================================================================
Nuttige sites (tevens bronnen) en telefoonnummers
======================================================================================

www.ocwduo.nl
http://www.studentenov-chipkaart.nl/
http://www.ov-chipkaart.nl/


en in het bijzonder:

http://www.studentenov-chipkaart.nl/veelgestelde-vragen
http://www.ib-groep.nl/pa(...)ten_ov-chipkaart.asp

Telefonisch kan via:

0900 - 66 55 444 ( ¤0,10 euro/min)

Maandag t/m vrijdag 07:00 - 21:30
Zaterdag en zondag 9:00 - 16:00

======================================================================================
Updates
======================================================================================

De tijdelijke kaart

Retouradres na ontvangen van je persoonlijke kaart:

Patch marketing
Antwoordnummer 11090
5200 VC 's-Hertogenbosch


______________________________________________________________________________________
Belangrijk
Op verzoek van de NS!
quote:
Dringend verzoek. Januari 2010 start bij NS en bij de andere vervoerders de overgangsperiode van papieren naar digitale vervoerbewijzen. Om de overstap zo probleemloos mogelijk te laten verlopen, hebben we een verzoek. Heb je je papieren OV studentenkaart van 2009 nog? Neem dan in januari 2010 zowel je Studenten OV-chipkaart als je papieren kaart uit 2009 mee. Bij onverwachte gebeurtenissen, zoals storing aan de apparatuur of een vergeten of verloren OV-chipkaart, kun je dan in ieder geval je papieren kaart tonen.
http://www.ns.nl/cs/Satel(...)ijke-ov-chipkaart-id

______________________________________________________________________________________
Oude OV-kaart nog maand geldig in de trein
quote:
De oude studenten OV-Kaart is nog een maandje geldig in de trein. Op Verschillende stations hangen briefjes die dat aangeven, onder andere op Utrecht CS. De reden is dat het een grote puinhoop is rond de invoering van de studenten OV-Chipkaart.


LET OP:
quote:
Op maandag 4 januari 2010 08:09 schreef HalvinCarris het volgende:
Oke even gebeld met Veolia klantenservice.

Veolia gedoogt de papieren OV kaart NIET. De NS doet dit wel, Veolie heeft hiervoor de verantwoordelijkheid bij de IB-groep neergelegd.

Mensen zonder studenten ov-chipkaart met Veolia: gewoon betalen.

Dit kan ook wel even in de nieuwe OP worden gezet.

Ik heb dus voor kerst een nieuw aanvraagformulier aangevraagd (zie je de logica ). Deze moet dus binnenkort komen. Zit bij dat aanvraagformulier ook een tijdelijke OV-chipkaart? Ik hoop het wel, anders moet ik een maand m'n ritjes zelf betalen.
SCHADEVERGOEDING INDIEN HET PRODUCT NOG NIET OP DE KAART STAAT!
Link: Schadevergoeding - DUO/IB-Groep
quote:
Heb je recht op een studentenreisproduct en staat je abonnement niet op tijd in de ophaalautomaat, dan kun je een schadevergoeding van ¤ 68,- per halve maand aanvragen. Dit is mogelijk in een aantal gevallen: zie link hierboven.
Daarnaast
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 20:20 schreef Tochjo het volgende:
Na inloggen met je DigiD ga je achtereenvolgens naar Mijn gegevens en Reizen. Onder het kopje Bijzonderheden staat (bij mij althans) de datum waarop je je abonnement geactiveerd hebt.
============PERSBERICHT=============

========================================================================
Ik heb alles geprobeerd, maar m'n probleem is nog steeds niet opgelost. Wie kan me helpen?
Neem voor hulp met het oplossen van je probleem contact op met het OV-Loket (een onderdeel van Reizigersvereniging ROVER) via dit formulier. Zij hebben direct contact met de back-offices van de verantwoordelijke instanties en kunnen je helpen met het sneller oplossen van je probleem.
========================================================================
En om helemaal je gal te spuwen:
http://www.ov-chipklacht.nl/

En om het op Twitter neer te zetten:
http://ov-failkaart.nl/157
========================================================================
Rest ons niets verder dan jullie allemaal veel succes te wensen!

[ Bericht 0% gewijzigd door Rene op 23-01-2010 10:17:15 ]
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_77108847
Kaart nog steeds niet binnen.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_77108872
Je linkt naar het verkeerde topic Rene (in topic nummer 8)
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  donderdag 21 januari 2010 @ 19:13:28 #4
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_77108884
Link aan het eind van het vorig topic linkt nog terug naar het vorig topic. Cirkeltje dus.

Verder terugvind-ov
pi_77108915
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 16:07 schreef CantFazeMe het volgende:
Misschien ook wel handig voor de OP. Heb alleen nog geen foto gemaakt:

Ga als je je OV-chipkaart wil controleren naar een gele NS automaat op CS. Hou je pas voor de OV-chipkaart lezer en wacht tot het menu in beeld komt. Vanuit hier kun je kiezen op "Inhoud kaart".

Druk daarop.

Als het goed is kun je dan ook de geldigheidsduur zien, (weet niet meer wat de mijne was. ) en het aantal daadwerkelijke producten wat op de kaart staat (ik heb er 4 opstaan, 2x overig en 2x studenten week en er wordt maar 2 weergegeven op www.ov-chipkaart.nl)

Als je je reisgegevens wilt zien en misschien nog in welke bus je bent ingechecked, ga je terug naar het hoofdmenu en kies "Reistrajecten" (volgens mij heette het zo niet zeker).


Op woensdag 20 januari 2010 16:44 schreef CantFazeMe het volgende:
Voor de OP.

Schrijf hier al je klachten. Niet dat ik voor Groenlinks ben.

http://www.ov-chipklacht.nl/

en nog ééntje, tweet:

http://ov-failkaart.nl/157
Misschien wat voor de OP?
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_77109044
En daar gaan we weer.
pi_77109100
Ik heb m binnen. Ik heb geprobeerd m te activeren, maar dat lukte "tijdelijk" niet volgens de automaat. Morgen nog maar eens proberen, ik wil met het OV dit weekend.

Moet ik die tijdelijke nou zelf terug sturen?
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  donderdag 21 januari 2010 @ 19:27:27 #8
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_77109451
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 19:18 schreef ErikT het volgende:
Ik heb m binnen. Ik heb geprobeerd m te activeren, maar dat lukte "tijdelijk" niet volgens de automaat. Morgen nog maar eens proberen, ik wil met het OV dit weekend.

Moet ik die tijdelijke nou zelf terug sturen?
Jah, zelf postzegels betalen ook trouwens.
  Moderator donderdag 21 januari 2010 @ 19:34:24 #9
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_77109725
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 19:18 schreef ErikT het volgende:
Ik heb m binnen. Ik heb geprobeerd m te activeren, maar dat lukte "tijdelijk" niet volgens de automaat. Morgen nog maar eens proberen, ik wil met het OV dit weekend.

Moet ik die tijdelijke nou zelf terug sturen?
Adres e.d. staat in de OP. Been there. Niets meer van gehoord.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_77110413
tvp!
pi_77110570
1 dag voor het vertrekkn naar het buitenland is het dan toch gelukt.
toevallig kwam ik een apparaatje tegen vlakbij mijn werk, toch maar eens geprobeerd uit wanhoop en na 4 errors hoorde ik opeens een bevestigend piepje. Het is wat.
Op donderdag 9 mei 2013 16:42 schreef tong80 het volgende:
Je bent de grootste kut-user van FOK! realiseer je je dat ?
pi_77111468
Vandaag weer 3 x een half uur in de rij gestaan bij 2 verschillende apparaten, en weer niks...Morgen hopelijk meer geluk
pi_77111924
Ik heb nog steeds alleen het weekabonnement op mijn chipkaart staan. Heb ze ooit wel beide erop gezet. de kortings-versie is echter ook niet meer in de gele automaten te vinden..

Zucht..
  donderdag 21 januari 2010 @ 20:24:27 #14
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_77112336
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 20:16 schreef elby1988 het volgende:
Ik heb nog steeds alleen het weekabonnement op mijn chipkaart staan. Heb ze ooit wel beide erop gezet. de kortings-versie is echter ook niet meer in de gele automaten te vinden..

Zucht..
Hee! Dat heb ik ook! Maar 1 abo staat erop, volgens ov-chipkaart.nl. Geen korting dus. Heb jij al iemand gebeld?
pi_77112680
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 20:24 schreef egeltje1985 het volgende:

[..]

Hee! Dat heb ik ook! Maar 1 abo staat erop, volgens ov-chipkaart.nl. Geen korting dus. Heb jij al iemand gebeld?
Morgen maar eens doen.. Probeer het nog een keer bij de ns-automaat om te kijken en vraag nog even een NS conducteur..

Het is toch ongelooflijk hoeveel fouten er gemaakt kunnen worden met zo'n systeem?
  donderdag 21 januari 2010 @ 21:10:06 #16
120113 Tomasso
Lopen te kijken
pi_77114762
Ik had hem laten activeren door iemand van OV-Chipkaart.nl die bij zo'n automaatje stond, 2 weken terug. Sindsdien werkt het prima bij de RET, maar de NS conducteur zeggen continue dat m'n reisproduct er nog niet opstaat.

Vandaag daarom aan iemand van Studenten-OVChipkaart dit voorgelegd, en die wist mij te melden dat het probleem bij de NS ligt, dat ze te traag zijn met het systeem in te voeren.

Maar op Mijn IB-Groep staat geen datum vanaf wanneer ik hem geactiveerd zou moeten hebben, maar er staan ook geen bestellingen voor me klaar. Wat moet ik nu doen
"A true, creative researcher has to have confidence in nonsense"
pi_77114898
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 21:10 schreef Tomasso het volgende:
Maar op Mijn IB-Groep staat geen datum vanaf wanneer ik hem geactiveerd zou moeten hebben, maar er staan ook geen bestellingen voor me klaar. Wat moet ik nu doen
Ik heb precies hetzelfde. Ik heb bij de NS gekeken (op een kaartjesautomaat) & daar was te lezen dat er wel de goede abonnementen op staan, dus ik laat het hier even bij..
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  donderdag 21 januari 2010 @ 21:20:45 #18
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_77115380
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 20:31 schreef elby1988 het volgende:

[..]

Morgen maar eens doen.. Probeer het nog een keer bij de ns-automaat om te kijken en vraag nog even een NS conducteur..

Het is toch ongelooflijk hoeveel fouten er gemaakt kunnen worden met zo'n systeem?
Ik ga morgen ook even bij de ns-automaat kijken. Misschien staat het er toch goed op. Grote problemen geeft het me niet. Ik neem aan dat ns-medewerkers wel kunnen zien dat ik ov-week heb, dus dan moeten ze er zelf maar bij bedenken dat ik ook korting mag hebben. En dan reis ik in de bus nog wel niet op saldo in het weekend.
  donderdag 21 januari 2010 @ 21:33:05 #19
120113 Tomasso
Lopen te kijken
pi_77116143
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 21:12 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Ik heb precies hetzelfde. Ik heb bij de NS gekeken (op een kaartjesautomaat) & daar was te lezen dat er wel de goede abonnementen op staan, dus ik laat het hier even bij..
Kan je dat zien dan?
"A true, creative researcher has to have confidence in nonsense"
pi_77116195
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 21:33 schreef Tomasso het volgende:

[..]

Kan je dat zien dan?
Ja; [FAQ] studenten ov-chipkaart #8
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_77118826
Moet ik met dat ding nou doordeweeks (heb week kaart) in en uit checken op elk station?
Aangezien de conducteur mij vertelde dat ik niet moest in en uitchecken doordeweeks anders kan het product van het pasje afgaan

WTTFFFF
pi_77118942
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 22:13 schreef m0nkm0nk het volgende:
Moet ik met dat ding nou doordeweeks (heb week kaart) in en uit checken op elk station?
Aangezien de conducteur mij vertelde dat ik niet moest in en uitchecken doordeweeks anders kan het product van het pasje afgaan

WTTFFFF
Is afhankelijk van de vervoerder waar je wel of niet moet in/uitchecken. Bij de NS sowieso niet.
pi_77119580
Zijn er mensen die eerst geen producten klaar hadden staan en later wel?
pi_77121029
Ik heb nog niet geprobeerd om een mijn kaart te activeren. De keren dat ik in de buurt van zo'n ophaalpunt ben staat er óf een super lange rij óf wanneer ik op de machine kijk is hij buiten gebruik
Maar overal staat dus dat je maar tot 31 januari kunt activeren. Bedoelen ze hiermee dat je voor die tijd moet activeren omdat dan je oude kaart niet meer geldig is of bedoelen ze dat je voor die tijd moet activeren omdat het daarna gewoon niet meer kan
Misschien onnodige vraag omdat ze er al over spreken om de termijn te verlengen. Maar ik ga niet dagelijks met het OV.. dus misschien stel ik mijn activatie wel uit tot in februari.
pi_77121139
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 22:51 schreef Miriampje het volgende:
Ik heb nog niet geprobeerd om een mijn kaart te activeren. De keren dat ik in de buurt van zo'n ophaalpunt ben staat er óf een super lange rij óf wanneer ik op de machine kijk is hij buiten gebruik
Maar overal staat dus dat je maar tot 31 januari kunt activeren. Bedoelen ze hiermee dat je voor die tijd moet activeren omdat dan je oude kaart niet meer geldig is of bedoelen ze dat je voor die tijd moet activeren omdat het daarna gewoon niet meer kan
Misschien onnodige vraag omdat ze er al over spreken om de termijn te verlengen. Maar ik ga niet dagelijks met het OV.. dus misschien stel ik mijn activatie wel uit tot in februari.
In principe is het zo dat als je hem niet activeert voor de 31ste het daarna niet meer kan en dus je kaart niet meer werkt als studenten OV-kaart.

Maar dat willen ze dus gaan verlengen waarschijnlijk.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')