abonnement Unibet Coolblue
pi_76937041
Ik ben op zoek naar een manier om wat meer rendement uit mijn spaargeld te halen. Je komt dan al snel uit bij beleggen, maar hier heb ik weinig verstand en vooral te weinig tijd voor om actief te beleggen. Ik hoorde laatst van indextrackers voor de S&P500. Hiermee hoef je niets te doen en ze volgen de index, dit leek mij erg aantrekkelijk. Natuurlijk snap ik dat hier ook nog risico bij zit, maar dat neem ik voor lief.
Maar waar kan je bij een Nederlandse fin. instelling in een indextracker beleggen? Want ik hoor dat veel banken deze dienst niet aanbieden omdat ze er minder winst op maken dan een actieve portefeuille.
En is de S&P 500 breed genoeg of moet je ook andere landen kiezen?
pi_76937435
Als jouw bank het niet aanbiedt, dan kun je het beste een gewone goedkope brooker nemen.
Denk aan Binckbank, Alex, etc. Die hebben 100% zeker iShares en andere index-trackers.

Voor weinig geld (vaak voor minder dan bij je bank) kun je ze daar kopen en verkopen.
Definitely not CIA
pi_76937598
Als ik bij Binck op trackers klik staat er een hele reeks van de S&P500.



Deze lijkt me echter niet breed genoeg, aangezien je de sjaak bent als er iets met de VS / de dollar gebeurt.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  zondag 17 januari 2010 @ 21:10:29 #4
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_76939327
Je kunt ook via SNS Fundcoach een indexfonds kopen. Stuk goedkoper dan trackers.
  zondag 17 januari 2010 @ 21:26:06 #5
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_76940274
quote:
Op zondag 17 januari 2010 21:10 schreef caroline88 het volgende:
Je kunt ook via SNS Fundcoach een indexfonds kopen. Stuk goedkoper dan trackers.
Kan je dat toelichten? Voor zover ik weet is een tracker namelijk gewoon een andere naam voor een indexfonds.
pi_76940731
quote:
Op zondag 17 januari 2010 21:10 schreef caroline88 het volgende:
Je kunt ook via SNS Fundcoach een indexfonds kopen. Stuk goedkoper dan trackers.
Dit snap ik even niet. Leg eens uit?
Definitely not CIA
  zondag 17 januari 2010 @ 23:18:08 #7
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_76946254
quote:
Op zondag 17 januari 2010 21:26 schreef goeiemoggel het volgende:

[..]

Kan je dat toelichten? Voor zover ik weet is een tracker namelijk gewoon een andere naam voor een indexfonds.
a) Zuiver index fonds: koopt gewoon alle aandelen in de index.
ALTIJD 100% belegd dus geen cash reserve (die de resultaten drukt)
GEEN nadenkende fund manager die denkt dat hij het beter kan (soms lukt dat, maar niet altijd en het is een hoger risico) en over het algemeen een zeer lage turnover (in vlg met managed mutual funds). Een fund manager die vaak aandelen koopt en verkoopt heeft hogere transactiekosten.
Een zuiver index fonds is heel simpel en kan dus tegen zeer lage kosten worden aangeboden. (Let wel, "kan" - er zijn nog steeds een paar fund managers die graag hogere tarieven rekenen)

b) Tracker koop je op de beurs en voor een bescheiden belegger wegen de transactiekosten dan zwaar.
En het lijkt een beetje meer op managed fund: "Over het algemeen vertegenwoordigt een ETF een portefeuille met effecten (zoals aandelen, obligaties of andere assets) die tot doel heeft de performance van een specifieke marktindex te evenaren." (http://nl.ishares.com/nl/rc/over/wat-zijn-etfs)
De meeste ETFs zijn ook op kleine segmenten gericht in plaats van op een grote index als b.v. de S&P 500. Er is geloof ik wel een groter aanbod ETFs dan indexfondsen.

@capricia: neem b.v. Vanguard European Stock Index Fund
Aankoopkosten: 0,50%
Verkoopkosten: 0,50%
(Het verloop van de portefeuille voor de periode tot 31 december 2007 bedroeg -0,6%)

iShares MSCI Europe
Aankoopkosten/verkoopkosten hangt van je broker af
verloop? niet vermeld.

EUR 100 bij SNS Fundcoach kost EUR 0,50
iShares tracker bij Binck EUR 8,10

EUR 500 inleg kost EUR 2,50 / EUR 8,50
0,5% of 1,7% kosten die je dus moet terugverdienen.

Het is allemaal nog relatief nieuw, de tijd zal het leren.
pi_76946440
iShares zijn bij mijn weten toch enkel de aan- en verkoopprijs van je brooker?
Tevens krijg je divident uitgekeerd, das wel weer leuk.
Definitely not CIA
pi_76947372
iShares betaal je wel degelijk voor, zie hier: http://nl.ishares.com/nl/rc/funds/IAEX

De TER (expense ratio) is 0,3%. Dit gaat niet van de koers af, maar wordt ingehouden op het dividend.
  zondag 17 januari 2010 @ 23:41:05 #10
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_76947491
quote:
Op zondag 17 januari 2010 23:21 schreef capricia het volgende:
iShares zijn bij mijn weten toch enkel de aan- en verkoopprijs van je brooker?
Tevens krijg je divident uitgekeerd, das wel weer leuk.
Volgens mij is het enige verschil inderdaad dat je bij iShares een vaste prijs betaalt bij je broker, terwijl je bij Vanguard via SNS een percentage betaalt (wat dus voor kleinere bedragen voordeliger is).
Het onderliggende principe van de tracker/ETF/Index Fund blijft precies hetzelfde met misschien alleen marginale verschillen in de accuratie/beheerskosten afhankelijk van de aanbieder.
  zondag 17 januari 2010 @ 23:46:58 #11
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_76947765
quote:
Op zondag 17 januari 2010 23:38 schreef PC1984 het volgende:
iShares betaal je wel degelijk voor, zie hier: http://nl.ishares.com/nl/rc/funds/IAEX

De TER (expense ratio) is 0,3%. Dit gaat niet van de koers af, maar wordt ingehouden op het dividend.
De TER voor de Europese iShares tracker die ik als voorbeeld nam is op de ene fact sheet 0,35% en op de andere 0,40%.
Blijkbaar kan er aan duidelijkheid over kosten op de sites nog e.e.a. verbeterd worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door caroline88 op 18-01-2010 00:03:54 ]
  Moderator zondag 17 januari 2010 @ 23:49:05 #12
236264 crew  capricia
pi_76947869
quote:
Op zondag 17 januari 2010 23:38 schreef PC1984 het volgende:
iShares betaal je wel degelijk voor, zie hier: http://nl.ishares.com/nl/rc/funds/IAEX

De TER (expense ratio) is 0,3%. Dit gaat niet van de koers af, maar wordt ingehouden op het dividend.
Ah, ik zie het!
Kosten 0,3% en divident 2,25%.
En dat wordt dan gewoon met elkaar verrekend dus.
Definitely not CIA
pi_76948338
quote:
Op zondag 17 januari 2010 23:49 schreef capricia het volgende:

[..]

Ah, ik zie het!
Kosten 0,3% en divident 2,25%.
En dat wordt dan gewoon met elkaar verrekend dus.
Ja, maar ik kan zo 1-2-3 niet meer vinden waar ik dat van dat verrekenen gevonden heb.

Het belangrijkste punt is dat de TER gegeven wordt voor ETFs als iShares, terwijl standaard beleggingsfondsen alleen hun 'management fee' geven. Daarnaast kunnen bij beleggingsfondsen nog andere kosten (zoals bijv. de spread) mee gaan wegen.

Bewaarloon betaal je altijd als je bij een broker zit, tenzij je bij een fondsensupermarkt als Fundcoach zit, maar daar is het aanbod weer veel gelimiteerder.
  maandag 18 januari 2010 @ 00:07:07 #14
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_76948749
quote:
Op zondag 17 januari 2010 23:58 schreef PC1984 het volgende:

[..]

Ja, maar ik kan zo 1-2-3 niet meer vinden waar ik dat van dat verrekenen gevonden heb.

Het belangrijkste punt is dat de TER gegeven wordt voor ETFs als iShares, terwijl standaard beleggingsfondsen alleen hun 'management fee' geven. Daarnaast kunnen bij beleggingsfondsen nog andere kosten (zoals bijv. de spread) mee gaan wegen.

Bewaarloon betaal je altijd als je bij een broker zit, tenzij je bij een fondsensupermarkt als Fundcoach zit, maar daar is het aanbod weer veel gelimiteerder.
De TER staat op de site van SNS Fundcoach wel vermeld, maar in de verkorte prospectus. De ene aanbieder heeft een duidelijker prospectus dan de andere.

De spread heb je bij je broker net zo goed.

De fondsen worden 1 x per dag verhandeld. De trackers worden net als aandelen verhandeld dus de hele dag en tegen mogelijk wisselende prijzen.
  maandag 18 januari 2010 @ 00:31:06 #15
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_76949588
quote:
Op zondag 17 januari 2010 23:49 schreef capricia het volgende:
........................en divident.....................
Dividend = het
pi_76952141
Koop anders een leuke shorttracker op europese banken:

http://markets.rbs.nl/NL/Showpage.aspx?pageID=35&ISIN=NL0006469025

Gewoon lekker lang vasthouden alleen wel zorgen dat je gecashed hebt voordat de index near zero staat want dan keert je bank wrs niet meer uit
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 18 januari 2010 @ 12:56:08 #17
862 Arcee
Look closer
pi_76961219
quote:
Op zondag 17 januari 2010 23:18 schreef caroline88 het volgende:
@capricia: neem b.v. Vanguard European Stock Index Fund
Aankoopkosten: 0,50%
Verkoopkosten: 0,50%
(Het verloop van de portefeuille voor de periode tot 31 december 2007 bedroeg -0,6%)

iShares MSCI Europe
Aankoopkosten/verkoopkosten hangt van je broker af
verloop? niet vermeld.

EUR 100 bij SNS Fundcoach kost EUR 0,50
iShares tracker bij Binck EUR 8,10

EUR 500 inleg kost EUR 2,50 / EUR 8,50
0,5% of 1,7% kosten die je dus moet terugverdienen.

Het is allemaal nog relatief nieuw, de tijd zal het leren.
Het omslagpunt ligt dan dus bij 2000 euro. Als je meer dan 2000 euro belegt is een indextracker (Binck in je voorbeeld) goedkoper en beleg je minder dan 2000 euro dan is een indexfonds (SNS in je voorbeeld) goedkoper.

Om te stellen dat een indexfonds 'een stuk goedkoper' is dan een tracker lijkt me overdreven.
  maandag 18 januari 2010 @ 13:33:07 #18
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_76962811
tvp
The more debt, the better
pi_76963329
* ook eens in de gaten houdt
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
  maandag 18 januari 2010 @ 15:19:17 #20
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_76967050
quote:
Op maandag 18 januari 2010 12:56 schreef Arcee het volgende:[..]

Het omslagpunt ligt dan dus bij 2000 euro. Als je meer dan 2000 euro belegt is een indextracker (Binck in je voorbeeld) goedkoper en beleg je minder dan 2000 euro dan is een indexfonds (SNS in je voorbeeld) goedkoper.

Om te stellen dat een indexfonds 'een stuk goedkoper' is dan een tracker lijkt me overdreven.
Ik zal vast wel 2000 euro gaan beleggen en waarschijnlijk nog wel meer. Anders wordt het een karig pensioentje.
Maar met value averaging verwacht ik niet meer dan 2000 euro per maand in te leggen. Hetgeen betekent dat trackers een stuk duurder zijn want je maandelijkse transactiekosten gaan keihard van je resultaat af. Compounded doet dat nog meer zeer.

Daarnaast is de iShares site onzorgvuldig in haar fondsinformatie. Dus wat mij betreft een no go. Ik doe geen zaken met banken of beleggingsfondsen die mij een gevoel van onveiligheid geven.
pi_76984641
Er zit nog een klein ander grapje onder bij SNS fundcoach en vergelijkbare 'goedkope' alternatieven.

Neem nu het beleggingsfonds Fortis Obam. Kun je rechtstreeks kopen, betaal je brokerkosten. Kun je ook bij SNS fundcoach kopen, op het eerste oog betaal je dan geen kosten. Echter, koop je Fortis Obam koop je het NL fonds, koop je Fortis Obam bij SNS fundcoach koop je Fortis Obam Lux. En je raadt het al: Fortis Obam Lux heeft een hogere TER. Fortis betaalt daaruit een remittance fee aan SNS.

Kortom, wanneer de kosten via SNS lager lijken te zijn, worden die in dit geval, en veel gevallen, indirect in rekening gebracht. Jaarlijks.

Dat leggen ze bij SNS Fundcoach (beleggen zonder *kuch* kosten) niet uit
Dus het is verdomde goed oppassen
  maandag 18 januari 2010 @ 21:35:03 #22
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_76986102
Tx for the warning!
Weet nog niet of ik deze indexfondsen ook via andere brokers kan aankopen.
Ik ga de informatiedienst van het fonds zelf eens bestoken met vragen tot ik alles precies weet.
pi_76986197
tvp
pi_76986996
Via Binck kun je ze ook kopen. Dan betaal je dus wel aan- en verkoopkosten (¤8,50+0,1%), en bewaarloon (0,2%).
  maandag 18 januari 2010 @ 21:53:43 #25
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_76987219
quote:
Op maandag 18 januari 2010 21:49 schreef PC1984 het volgende:
Via Binck kun je ze ook kopen. Dan betaal je dus wel aan- en verkoopkosten (¤8,50+0,1%), en bewaarloon (0,2%).
"ze"? Hebben we het nog over hetzelfde? Ik heb het over Vanguard indexfondsen.
pi_76988245
Oh, my mistake. Ik dacht dat we het inmiddels over beleggingsfondsen in het algemeen hadden. Vanguard heeft wel een flinke set ETFs bij Binck, en indexfondsen kun je er ook wel vinden.
  maandag 18 januari 2010 @ 22:50:23 #27
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_76990486
quote:
Op maandag 18 januari 2010 22:10 schreef PC1984 het volgende:
Oh, my mistake. Ik dacht dat we het inmiddels over beleggingsfondsen in het algemeen hadden. Vanguard heeft wel een flinke set ETFs bij Binck, en indexfondsen kun je er ook wel vinden.
Ik denk dat ik net zo goed wat vaag was in mijn posts. Laat ik wat duidelijker worden.
Op basis van mijn huidige informatie ben ik alleen geinteresseerd in Vanguard producten en in het bijzonder hun indexfondsen. Wist niet dat ze ook al ETFs in de markt gezet hadden.
pi_77039797
quote:
Op maandag 18 januari 2010 21:35 schreef caroline88 het volgende:
Tx for the warning!
Weet nog niet of ik deze indexfondsen ook via andere brokers kan aankopen.
Ik ga de informatiedienst van het fonds zelf eens bestoken met vragen tot ik alles precies weet.
Wat ga je ze dan precies vragen? Ik wil ook voor de lange termijn beleggen en je lijkt precies dezelfde aanpak als ik te willen gebruiken. Alleen is het nogal lastig om met beperkte kennis het kaf van het koren te scheiden m.b.t. de kosten. Zowel bij de brokers als de indexfondsen.
we don't let bygones be bygones we buy guns and squeeze like a python until the night come typical flow to keep you n*ggas on the tip of your toes lo and behold make your temple explode
  woensdag 20 januari 2010 @ 12:04:30 #29
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_77046734
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 04:02 schreef McNulty het volgende:

[..]

Wat ga je ze dan precies vragen? Ik wil ook voor de lange termijn beleggen en je lijkt precies dezelfde aanpak als ik te willen gebruiken. Alleen is het nogal lastig om met beperkte kennis het kaf van het koren te scheiden m.b.t. de kosten. Zowel bij de brokers als de indexfondsen.
Ik wil het volledig prospectus en meest recente jaarverslag van ze hebben en een uitleg over de kosten.
Voor zover ik nu begrijp worden de kosten verdisconteerd in de koers. Maar ik wil het gewoon precies weten. Ik ben dol op excitement maar niet in mijn investeringen.

Nadeel van indexfondsen zoals SNS Fundcoach ze verhandelt is dat je alleen een bedrag kunt opnemen. Ik zou veel liever een aantal aandelen verkopen omdat je anders bij elke verkoopopdracht toch veel risico loopt. Stel dat net op dat moment de koers duikelt, dan verkoop je ineens een veel groter deel van je portefeuille dan je van plan was.
Trackers zijn duurder, ik denk niet dat dat op dit moment voor mij economisch is maar ze hebben wel het voordeel dat je limiet orders kunt inleggen.

Heb ook naar Brand New Day gekeken (google ad op fok forum!) maar hun kosten zijn hoger (dan SNS Fundcoach). Ze zijn wel sneller in het beantwoorden van vragen maar mijn laatste vraag is maar half beantwoord. En van mijn eerste vraag werd het antwoord opgeleukt met een hoop informatie waar ik niet om gevraagd heb en die op mijn situatie ook niet van toepassing is. Ongetwijfeld goed bedoeld maar ik prefereer beknopt en to the point.
pi_77050160
Vraag ook naar het % van hun "bucket" die gedekt wordt door "echte", onderliggende aandelen en hoeveel er bestaat uit derivatives. Tevens of ze een bepaald beleid voeren over de tegenpartijen bij deze derivates, er zijn bijvoorbeeld wat trackers de mist in gegaan tijdens de AIG ellende.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_77150316
quote:
Op maandag 18 januari 2010 02:49 schreef fedsingularity het volgende:
Koop anders een leuke shorttracker op europese banken:

http://markets.rbs.nl/NL/Showpage.aspx?pageID=35&ISIN=NL0006469025

Gewoon lekker lang vasthouden alleen wel zorgen dat je gecashed hebt voordat de index near zero staat want dan keert je bank wrs niet meer uit
Inmiddels al +30% en we moeten nog beginnen
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_77156497
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 18:39 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Inmiddels al +30% en we moeten nog beginnen
Ik dacht dat shorten niet mocht op financiėle instituten? Of is dat verbod al maanden geleden afgewerkt?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_77165971
quote:
Op zondag 17 januari 2010 20:35 schreef PietjePuk007 het volgende:
Als ik bij Binck op trackers klik staat er een hele reeks van de S&P500.

[ afbeelding ]

Deze lijkt me echter niet breed genoeg, aangezien je de sjaak bent als er iets met de VS / de dollar gebeurt.
deze worden overal standaard wel verkocht..
Veni,Vidi, Vici
pi_77175042
Ik wilde in deze discussie de websites http://www.morningstar.com en de nederlandse variant http://www.morningstar.nl noemen. Dit is een informatiewebsite over beleggingsfondsen, maar de belangrijkste trackers worden ook opgenomen. De informatie is naar mijn mening over het algemeen betrouwbaar, maar het wordt niet voor ieder fonds dagelijks geupdated. Zaken als de kostenstructuur moet je dus dubbelchecken op de website van de aanbieder zelf.

Het is goed dat er de laatste tijd veel aandacht is voor etf's en index funds, omdat de traditionele beleggingsfondsen de index niet verslaan terwijl je daar wel (fors) voor betaalt aan de manager.

Als je echter een ETF met 0,35 % kosten gaat vergelijken met 0,5 % kosten, dan slaat deze zuinigheid mijns inziens weer te ver door. Dat is een verschil van 15 cent per jaar voor een 100 euro belegging.

Het is belangrijker om een ETF te kiezen waarin genoeg dagelijkse handel is, zodat je deze weer tegen een redelijke prijs kunt verkopen als je er vanaf wilt. Nog belangrijker is om de ETF's goed te verdelen over verschillende markten, verschillende valuta en mogelijk ook bepaalde bedrijfssectoren.
  zondag 24 januari 2010 @ 11:04:37 #35
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_77203045
Dank voor de links, Jaco. Hoewel de fondsen die ik geselecteerd heb er (nog) niet op staan.
Maakt niet uit, ik heb de oorspronkelijke prospectus gelezen. Saaie kost maar wel leerzaam.
Ga me nu eens amuseren met de jaarverslagen

Blijkbaar wil jij op een andere manier beleggen dan ik, dus is het appels met peren vergelijken.
Ik vind het risico en de kosten van index trackers te hoog en niet passend bij mijn beleggingsdoelen.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 24 januari 2010 @ 11:05:53 #36
862 Arcee
Look closer
pi_77203066
quote:
Op zondag 24 januari 2010 11:04 schreef caroline88 het volgende:
Ik vind het risico en de kosten van index trackers te hoog en niet passend bij mijn beleggingsdoelen.
Ten op zichte van indexfondsen?
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 24 januari 2010 @ 12:10:38 #37
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77204504
quote:
Op zondag 24 januari 2010 11:04 schreef caroline88 het volgende:

Ik vind het risico en de kosten van index trackers te hoog en niet passend bij mijn beleggingsdoelen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 24 januari 2010 @ 13:52:36 #38
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_77208076
quote:
Op zondag 24 januari 2010 11:05 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ten op zichte van indexfondsen?
Ja. Wat ik overigens al eerder zei, misschien niet in dit topic maar wel op fok.

Risico te hoog want de informatie op ishares website deugt niet. Zoals een Amerikaanse schrijver waarschuwde, wie garandeert me dat de uitgever van de trackers over een paar jaar nog in business is? Dat zijn al twee risico's. Ik zie nog steeds geen meerwaarde.

Grote verhandelbaarheid? Interesseert mij dat nou. Ik beleg voor de zeer lange termijn en alleen met geld dat ik voor die termijn kan missen.
Aankopen? Ja. Verkopen? Nu even niet. En morgen ook niet.

De kosten nivelleren pas bij inleg van fikse bedragen ineens. Maar ineens je hele kapitaal in een fonds steken verhoogt weer het risico. Ik zie meer in value averaging dus bescheiden maandelijkse bedragen.
  zondag 24 januari 2010 @ 14:48:15 #39
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_77210352
Ik las onlangs in de Elsevier dat er momenteel veel fondsen zijn die claimen een indextracker te zijn (met bijhorende lage kosten). Een groeiend aantal van deze voeren toch een actief beleid met dure managers waarmee ze de index pogen te verslaan. Het verleden wees uit dat dit maar zelden lukt.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_77210405
quote:
Op zondag 24 januari 2010 14:48 schreef Napalm het volgende:
Ik las onlangs in de Elsevier dat er momenteel veel fondsen zijn die claimen een indextracker te zijn (met bijhorende lage kosten). Een groeiend aantal van deze voeren toch een actief beleid met dure managers waarmee ze de index pogen te verslaan. Het verleden wees uit dat dit maar zelden lukt.
ik zou ff heel goed kijken wat de samenstelling is van de fonds, wie de beheerder is, wat de gem. rendement is de afgelopen jaren. wat de prijs is uiteraard. en wat de gem. score is wat de brokers eraan geven
Veni,Vidi, Vici
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 24 januari 2010 @ 15:35:40 #41
862 Arcee
Look closer
pi_77211910
quote:
Op zondag 24 januari 2010 13:52 schreef caroline88 het volgende:
Ja. Wat ik overigens al eerder zei, misschien niet in dit topic maar wel op fok.

Risico te hoog want de informatie op ishares website deugt niet. Zoals een Amerikaanse schrijver waarschuwde, wie garandeert me dat de uitgever van de trackers over een paar jaar nog in business is? Dat zijn al twee risico's. Ik zie nog steeds geen meerwaarde.

Grote verhandelbaarheid? Interesseert mij dat nou. Ik beleg voor de zeer lange termijn en alleen met geld dat ik voor die termijn kan missen.
Aankopen? Ja. Verkopen? Nu even niet. En morgen ook niet.

De kosten nivelleren pas bij inleg van fikse bedragen ineens. Maar ineens je hele kapitaal in een fonds steken verhoogt weer het risico. Ik zie meer in value averaging dus bescheiden maandelijkse bedragen.
Ik vind dat je enorm overdrijft.

Indextrackers behoren juist tot de minst risicovolle beleggingsproducten. Ze zijn heel doorzichtig en je loopt netjes mee met een index. Daarmee maak je zelden enorme winsten, maar ook zelden grote verliezen. Daarnaast beleg je niet in een bedrijf dat failliet kan gaan, zoals met aandelen. Als een bedrijf failliet gaat wordt de index gewoon aangepast en houdt de indextracker z'n waarde. Je belegt alleen maar in de koers van de index, heel clean dus.

En de kosten vallen ook wel mee. Ten eerste is het vanaf 2000 euro dus al voordeliger dan een indexfonds en ten tweede zijn indextrackers goedkoper dan hetzelfde mandje aandelen, doordat je maar eenmalig transactiekosten betaalt.

Ik begrijp niet waarom jij zo hamert op het verschil tussen indextrackers en indexfondsen. Die maken helemaal geen wezenlijk verschil ten opzichte van andere beleggingsproducten, maar zijn juist vergelijkbaar. De verschillen die jij aanstipt rechtvaardigen naar mijn mening niet waarom jij beweert dat de risico's en kosten van indextrackers te hoog zijn.
pi_77226981
quote:
Op zondag 24 januari 2010 13:52 schreef caroline88 het volgende:

[..]

Ja. Wat ik overigens al eerder zei, misschien niet in dit topic maar wel op fok.

Risico te hoog want de informatie op ishares website deugt niet. Zoals een Amerikaanse schrijver waarschuwde, wie garandeert me dat de uitgever van de trackers over een paar jaar nog in business is? Dat zijn al twee risico's. Ik zie nog steeds geen meerwaarde.
Voor zover ik weet zijn de trackers in een dusdanige constructie ondergebracht dat wanneer het moederbedrijf failiet gaat, je je geld nog hebt. En de organisatie rond de trackers doet niet zo gek veel behalve hier en daar wat aandelen kopen/verkopen en wat personeel betalen, dus ook geen risicovolle activiteiten die mogelijk tot een faillisement met grote verliezen voor de klant leiden.
quote:
Grote verhandelbaarheid? Interesseert mij dat nou. Ik beleg voor de zeer lange termijn en alleen met geld dat ik voor die termijn kan missen.
Aankopen? Ja. Verkopen? Nu even niet. En morgen ook niet.

De kosten nivelleren pas bij inleg van fikse bedragen ineens. Maar ineens je hele kapitaal in een fonds steken verhoogt weer het risico. Ik zie meer in value averaging dus bescheiden maandelijkse bedragen.
Dat hangt af van de bank/broker die je gebruikt. Bij de bank betaal ik een (vrij hoog) percentage voor girale bellegingsfondsen en een vast bedrag + laag percentage voor aandelen. Vanaf een transactie van een pakweg 4000 ,- zijn de aandelen voor mij goedkoper.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 24 januari 2010 @ 21:45:06 #43
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_77227086
tvp.
Bedankt Hans.
pi_77228838
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 21:11 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik dacht dat shorten niet mocht op financiėle instituten? Of is dat verbod al maanden geleden afgewerkt?
Dat ging om ongedekt short gaan. Het verkopen van aandelen die je nog niet hebt en pas later de aandelen er bij lenen zodat je de stukken ook kan leveren (vergelijkbaar dus met een transitorische post in het boekhouden) om zo de verkoop compleet te maken. Deze levering moet volgens de meeste beursreglementen binnen 3 dagen gebeuren, tijdens die periode kan er dus een prijsdrukkend effect ontstaan en dus was dat tijdelijk verboden.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 25 januari 2010 @ 13:29:50 #45
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77246053
quote:
Op zondag 24 januari 2010 13:52 schreef caroline88 het volgende:

Risico te hoog want de informatie op ishares website deugt niet.
Welke informatie deugt dan niet?
quote:
Zoals een Amerikaanse schrijver waarschuwde, wie garandeert me dat de uitgever van de trackers over een paar jaar nog in business is?
Dat garandeert niemand, maar het heeft geen invloed op de waarde van de betreffende ETFs omdat de onderliggende assets niet bij de boedel van iShares horen. Bij een faillisement van iShares gaan die gewoon over naar een andere beheerder.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_77259898
quote:
Op zondag 24 januari 2010 14:48 schreef Napalm het volgende:
Ik las onlangs in de Elsevier dat er momenteel veel fondsen zijn die claimen een indextracker te zijn (met bijhorende lage kosten). Een groeiend aantal van deze voeren toch een actief beleid met dure managers waarmee ze de index pogen te verslaan. Het verleden wees uit dat dit maar zelden lukt.
In de VS is sprake van ETF's enerzijds en Index Funds anderzijds. De term 'tracker' is buiten de VS ontstaan en heeft een onduidelijke definitie. Alleen het doel (een index bijhouden) is daarbij duidelijk, maar niet de wijze waarop dit doel ingevuld wordt en de bijbehorende kosten.

Onder de noemer 'tracker' worden allerlei producten gelanceerd ook in een poging om van het goedkope imago te profiteren. Elsevier heeft gelijk dat ze hiervoor waarschuwen. Je moet dus altijd de kosten kontroleren, voordat je in een tracker stapt.

Overigens zal een minimaal management ook bij efficiente etf's soms nodig zijn, bijvoorbeeld voor een markt, zoals staatsobligaties, waarin geen index bestaat. Daar zal toch iemand beleggingskeuzes moeten maken.
  woensdag 27 januari 2010 @ 19:34:42 #47
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_77347161
quote:
Op zondag 24 januari 2010 14:49 schreef Angelonfire23 het volgende:

[..]

ik zou ff heel goed kijken wat de samenstelling is van de fonds, wie de beheerder is, wat de gem. rendement is de afgelopen jaren. wat de prijs is uiteraard. en wat de gem. score is wat de brokers eraan geven
Jij bent in de war met beleggingsfondsen, dat is net iets anders want daar probeert men wel een beter resultaat te halen dan gemiddeld.

Als ik TS was zou ik beleggen in de iShares MSCI World tracker. Hoe breder hoe beter.
Overal verstand van.
  donderdag 28 januari 2010 @ 09:13:42 #48
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_77365940
quote:
Op maandag 25 januari 2010 13:29 schreef SeLang het volgende:

[..]

Welke informatie deugt dan niet?
Informatie over kosten was al niet eenduidig bij het eerste fonds wat ik bekeek. Zie pagina 1 van deze topic waar ik dat ook al zei.
quote:
[..]

Dat garandeert niemand, maar het heeft geen invloed op de waarde van de betreffende ETFs omdat de onderliggende assets niet bij de boedel van iShares horen. Bij een faillisement van iShares gaan die gewoon over naar een andere beheerder.
Dat scheelt in het risico. Hopelijk zonder dat de handel wordt stilgelegd tijdens de overname?
  donderdag 28 januari 2010 @ 20:14:01 #49
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_77390016
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 09:13 schreef caroline88 het volgende:

[..]

Informatie over kosten was al niet eenduidig bij het eerste fonds wat ik bekeek. Zie pagina 1 van deze topic waar ik dat ook al zei.
[..]

Dat scheelt in het risico. Hopelijk zonder dat de handel wordt stilgelegd tijdens de overname?
Waarom zou de handel stilgelegd moeten worden als de assetmanager een andere eigenaar krijgt? Om de handel te blokkeren? wat zou daar in godsnaam het voordeel van zijn?
Overal verstand van.
pi_77393151
iShares plc is volgens mij zelfs kort geleden verkocht, en toen was er echt geen stop in de handel....
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 10 november 2010 @ 11:46:31 #51
862 Arcee
Look closer
pi_88580299
Mooie ontwikkeling. Als ze de TER ook nog eens laag weten houden dan ben ik helemaal blij.
we don't let bygones be bygones we buy guns and squeeze like a python until the night come typical flow to keep you n*ggas on the tip of your toes lo and behold make your temple explode
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')