abonnement Unibet Coolblue
pi_76935861
Hij hoeft niet overdreven lang te zijn, maar hoe begin ik? Ik heb geen idee hoe ik de layout moet maken. Heeft misschien iemand een voorbeeld van een kort reflectieverslag van 2-3 competenties?
  Moderator zondag 17 januari 2010 @ 20:00:24 #2
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_76935924
Heb ik wel, maar het lijkt me niet goed dat ik mijn reflecties aan jou zo overhandig. Staan ook wel dingen in die ik niet deel met anderen.

Wat je moet doen is eigenlijk een competentie pakken en kijken hoe je die competentie aanpakt, voorbeelden noemen, onderbouwen waarom dit een goede/slechte aanpak van jou is, en hoe je je moet verbeteren hierin. Indien je vind dat hier geen verbetering is, onderbouw dat dan maar eens!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_76936804
Wij moeten altijd via de "starrt methode"
-
pi_76936852
Begrijp ik het goed dat je een verslag moet schrijven maar niemand heeft je ooit verteld hoe dat moet? Watvoor pauperschool zit jij dan
pi_76936865
hbo, ik heb oprecht medelijden met jullie, wat getuigen dat soort dingen toch van enorme inhoudsloosheid.
know'm sayin?
×
word? word.
pi_76937146
quote:
Op zondag 17 januari 2010 19:58 schreef xGenesis het volgende:
Hij hoeft niet overdreven lang te zijn, maar hoe begin ik? Ik heb geen idee hoe ik de layout moet maken. Heeft misschien iemand een voorbeeld van een kort reflectieverslag van 2-3 competenties?
Hier:

1. Schrijf een inleiding
Wat was de initiële coachvraag
Hoe en waarom heb ik voor deze coach gekozen
2. Schijf per sessie een hoofdstuk en gebruik subkopjes:
Wat zijn mijn verwachtingen vooraf
Wat hebben we in de sessie gedaan
Wat heeft het met mij gedaan: hoe voelde ik me voor/tijdens en na de sessies
Welke inzichten kreeg ik en waardoor
3. Schrijf een conclusie.


Hoe kijk ik terug op de sessies
Wat zijn mijn belangrijkste leerpunten/ontwikkelpunten


Niet vergeten:
beknopte beschrijving, uitvoerige reflectie
de reflectieverslagen gaan over jouw ontwikkeling en niet over die van je coach of klant
ga niet na het hele traject het verslag schrijven, maar laat dit gelijk lopen aan de sessies.

Oja, mag ik misschien vragen welke opleiding je volgt?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, schiet en neuk een ander niet.
pi_76941380
Reflectieformulier Korthagen

Datum:

Onderwerp(en):

1. Wat is er concreet gebeurd? (Terugblik op de handeling.)
• Wat wilde je? Wat wilden de leerlingen?
• Wat deed je? Wat deden de leerlingen?
• Wat dacht je? Wat dachten de leerlingen?
• Wat voelde je? Wat voelden de leerlingen?

2. Wat vond jij daarin belangrijk? (Analyseren /bewustwording / selecteren van belangrijkste aspecten.)
• Wat is de relatie tussen datgene wat jij deed en wat de leerlingen deden?
• Wat is de relatie tussen wat jij deed en wat je dacht of voelde?
• Wat is de relatie tussen datgene wat de leerlingen deden en datgene wat jij dacht of voelde?
• Wat is de relatie tussen datgene wat jij deed en wat de leerlingen dachten of voelden?


3. Wat neem je je voor? (Vooruitblikken / alternatieven ontwikkelen en daaruit kiezen.)
Hoe kan het anders? Wat zijn de voor- en nadelen van de andere mogelijkheden? Wat is daarvoor nodig? Wat moet veranderen?
Vuistregels:


*altijd leuk om te maken! ........ *
Smile Bigger!
The world needs it!
pi_76943623
Opleiding:
Klas:
Project:

REFLECTIEOPDRACHT | <naam>

Maak eerst een korte inhoudelijke beschrijving van het project.

Hardware
- welke hardware heb je gebruikt?
- zaten er nieuwe dingen voor je tussen?

Software
- welke programma's heb je gebruikt?
- zaten hier nieuwe dingen voor je tussen?

Communiceren
- Hoe ging het schrijven van de projectopdracht en de eisen en wensen lijst?
- Was je Nederlands altijd correct?
- Heb je het bedrijfsinterview goed uitgevoerd? (Wat ging er goed, wat niet. Hoe heb je je voorbereid)
- Hoe ging het samenwerken? (Met de andere leden van de projectgroep?)
- Hoe was het contact met de opdrachtgever? (Hoe gaf je het vorm? Hield je je aan de afspraken?
?waarom wel/niet?
-hoe verliepen de klantengesprekken?

Computervaardigheden
- Beheers je Word voldoende om je documentatie te maken?
Bij geconstateerde achterstand.
- Heb je exact inzichtelijk waarop je een achterstand hebt ?
- Hoe ga je deze achterstand wegwerken en op welke termijn ?
- Wat zijn volgens jezelf de consequenties wanneer dit niet in dit schooljaar lukt

Bij geconstateerde achterstand.
- Heb je exact inzichtelijk waarop je een achterstand hebt ?
- Hoe ga je deze achterstand wegwerken en op welke termijn ?
- Wat zijn volgens jezelf de consequenties wanneer dit niet in dit schooljaar lukt

* Puala vervloekt dat ding altijd dus wenst je succes
pi_76948803
Mijn reflectieverslagen zijn echt niet zo lang
Gewoon 1 A4.
En verder geloof ik gewoon niet dat ze geen uitleg hebben gegeven over hoe je zo'n ding maakt.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_76954117
quote:
Op maandag 18 januari 2010 00:08 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Mijn reflectieverslagen zijn echt niet zo lang
Gewoon 1 A4.
En verder geloof ik gewoon niet dat ze geen uitleg hebben gegeven over hoe je zo'n ding maakt.
`

Nouja, ik doe MBO ICT Niv. 4, en wij moeten ook altijd precies het zelfde reflectie formulier maken. Ook wij hebben geen nadere uitleg hier over gekregen.

Misschien een deel van zelfstandig werken?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, schiet en neuk een ander niet.
  Moderator maandag 18 januari 2010 @ 09:17:22 #11
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_76954697
Ik maak altijd vrij grote reflectieverslagen !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  maandag 18 januari 2010 @ 13:33:59 #12
286492 Gras_eter
De ware graseter
pi_76962849
Rene is blijkbaar een probleem geval,

Als je moeite hebt met een reflectie verslag kies dan van te voren je structuur, ''Starr, SWOT-matrix, zelf een structuur verzinnen. Ik vind het altijd makkelijker om eerst een structuur te maken en het dan in te vullen
Echte mannen hebben altijd honger
  dinsdag 19 januari 2010 @ 17:08:10 #13
217708 Luiheid
Luiheid kent geen tijd.
pi_77016244
Format reflectieverslag


1 Inleiding
- Korte omschrijving van de opdracht
- Planning van de activiteiten (werkzaamheden)
- Beschrijving op welke wijze de kandidaat de opdracht wil aanpakken en waarom.
- Welke vaardigheden/kennis denkt de kandidaat nodig te hebben om de opdracht goed te kunnen utvoe¬ren en welke vaardigheden e.d. wil de kandidaat leren.


2 Logboek
In het logboek wordt bijgehouden welke werkzaamheden de kandidaat in het bedrijf heeft uitgevoerd m.b.t. de opdracht. De kandiaat maakt van deze werkzaamheden wekelijks een kort verslag. Elk verslag is voorzien van een weeknummer en moet ondertekend worden door de praktijkopleider.

3 Werkwijze

3.1 Beschrijving werkwijze
Beschrijving hoe de kandidaat de activiteiten heeft aangepakt en waarom het zo gedaan is.

3.2 Feedback
Kandidaat geeft aan of hij/zij feedback op de werkwijze en de uitgevoerde activiteiten heeft gevraagd en ontvangen en waaruit die feedback bestond.

3.3 Verbeterpunten
Kandidaat evalueert de werkwijze en geeft aan wat hij/zij wel en niet goed beheerst. Beschrijft hoe hij/zij in de komende periode de werkwijze gaat verbeteren.

3.4 Verwerking verbeterpunten
De kandidaat geeft aan hoe hij/zij de verbeterpunten heeft verwerkt in het uitvoeren van de activiteiten. De kandidaat beschrijft de verbeterde werkwijze en laat zien tot welke resultaten deze heeft geleid.


4 Vakkennis
Zoek informatie (in vakliteratuur of op het internet) over nieuwe ontwikkelingen m.b.t. de activiteiten. Geef aan in hoeverre deze toepasbaar zijn op jouw praktijkplaats.


5 Verbetervoorstellen
De kandidaat beschrijft wat volgens hem/haar kan worden verbeterd in het bedrijf op het gebied van het uitvoeren van de activiteiten. Deze verbetervoorstellen betreffen bijvoorbeeld werkwijze en/of nieuwe hulpmiddelen.
Was je erbij?
pi_77018768
quote:
Op maandag 18 januari 2010 08:45 schreef KapiteinLangzaam het volgende:

[..]

`

Nouja, ik doe MBO ICT Niv. 4, en wij moeten ook altijd precies het zelfde reflectie formulier maken. Ook wij hebben geen nadere uitleg hier over gekregen.

Misschien een deel van zelfstandig werken?
Ik heb op het mbo gelukkig nooit een reflectieverslag hoeven maken.

Nu op het hbo moet ik continu kleine reflectieverlagen schrijven, maar dat stelt niet zoveel voor.
Per opleiding verschillend, natuurlijk.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 18:18:53 #15
286492 Gras_eter
De ware graseter
pi_77019128
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 18:09 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Ik heb op het mbo gelukkig nooit een reflectieverslag hoeven maken.

Nu op het hbo moet ik continu kleine reflectieverlagen schrijven, maar dat stelt niet zoveel voor.
Per opleiding verschillend, natuurlijk.
Totdat je een lerares hebt die zelf therapie nodig heeft en de klas het belang van reflectie wil uitleggen. Dan ben je zo zwaar de lul
Echte mannen hebben altijd honger
pi_77019379
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 18:18 schreef Gras_eter het volgende:

[..]

Totdat je een lerares hebt die zelf therapie nodig heeft en de klas het belang van reflectie wil uitleggen. Dan ben je zo zwaar de lul
Dat ben ik nu toch al, want eerst was het zo dat er twee jaar SLB gegeven werd.
(SLB is een van de vakken waarvoor ik de reflectieverslagen moet maken).
Nu krijg ik een nieuwe SLB-docente en die wil graag dat SLB 4 jaar lang wordt gegeven.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 18:32:56 #17
286492 Gras_eter
De ware graseter
pi_77019734
SLB

Wij hebben dit jaar gelukkig een leraar die alles aftekent als je maar iets inlevert en regelmatig laat weten hoe het met je studie is.

Ik weet niet als ik het 3e, 4e jaar bij ons SLB is, ik hoop van niet
Echte mannen hebben altijd honger
pi_77056741
quote:
Op zondag 17 januari 2010 20:19 schreef Thomas B. het volgende:
Begrijp ik het goed dat je een verslag moet schrijven maar niemand heeft je ooit verteld hoe dat moet? Watvoor pauperschool zit jij dan
Ik zou me serieus schamen als ik op het HBO les zou krijgen in het schrijven van een reflectie(verslag). Dat sommige mensen het nog niet kunnen snap ik, maar die zouden dan eventueel apart informatie hierover moeten kunnen krijgen. Je zou echter van HBO'ers wel mogen verwachten dat ze voldoende eigenschappen bezitten om op een eigen manier een reflectie kunnen schrijven. Het MBO is echter een ander verhaal, aangezien de helft van de MBO'ers amper correct Nederlands kunnen schrijven.

[ Bericht 7% gewijzigd door Justinn op 20-01-2010 16:07:48 ]
pi_77059846
quote:
Op maandag 18 januari 2010 09:17 schreef Renesite het volgende:
Ik maak altijd vrij grote reflectieverslagen !
Ik ook maar dat is gewoon omdat ik dat zelf fijn vind en mijn docent het ook waardeert. Hoe meer informatie je in dat verslag zet, hoe meer je er aan hebt als je het later terug leest
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 18:32 schreef Gras_eter het volgende:
SLB

Wij hebben dit jaar gelukkig een leraar die alles aftekent als je maar iets inlevert en regelmatig laat weten hoe het met je studie is.

Ik weet niet als ik het 3e, 4e jaar bij ons SLB is, ik hoop van niet
En jij noemt dat gelukkig?!? Volgens mij is het juist fijn om feedback te krijgen op je geleverde werk zodat je tenminste kunt werken in de richting van verbetering ed?
pi_77061167
Ik vind die reflectieverslagen echt je reinste nonsens.
Ik weet zelf waar de problemen zitten. Ik vraag me dan ook af welke doelgroep ze hiermee precies denken te bereiken. De mensen die zelf nooit stil staan bij de problemen waar ze tegenaan lopen, en/of niet zelf weten waar dat door komt? Die ga je dan dus maar helpen met nadenken? Ik zou eerder zeggen, schop ze van de studie af want die horen daar niet thuis. Je wordt gepamperd in je ontwikkeling, in plaats van dat ze het stimuleren.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-01-2010 17:44:13 ]
pi_77061289
Gewoon opschrijven wat ze graag willen horen!

Reflectieverslagen
pi_77061352
SLB sowieso
Zacht gekookt, hard gekookt, uit gekookt, HARD
pi_77062779
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 16:00 schreef Justinn het volgende:

[..]

Ik zou me serieus schamen als ik op het HBO les zou krijgen in het schrijven van een reflectie(verslag). Dat sommige mensen het nog niet kunnen snap ik, maar die zouden dan eventueel apart informatie hierover moeten kunnen krijgen. Je zou echter van HBO'ers wel mogen verwachten dat ze voldoende eigenschappen bezitten om op een eigen manier een reflectie kunnen schrijven. Het MBO is echter een ander verhaal, aangezien de helft van de MBO'ers amper correct Nederlands kunnen schrijven.
Ach, dat daar in het eerste jaar aandacht aan wordt besteed vind ik wel logisch eigenlijk. Dit soort dingen is volgens mij aan de orde van de dag op het HBO, dus worden er ook bepaalde verwachtingen aan gesteld. Dan moet je mensen ook vertellen wat er precies van ze verwacht wordt. Dat gebeurt op de universiteit ook. De eerste twee jaar heb ik regelmatig aan moeten horen hoe ik een paper of een essay moet schrijven. Dat betekent dus gewoon dat er mensen zijn die dat na twee jaar nog niet snappen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-01-2010 18:34:07 ]
pi_77070492
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 16:00 schreef Justinn het volgende:

[..]

Ik zou me serieus schamen als ik op het HBO les zou krijgen in het schrijven van een reflectie(verslag). Dat sommige mensen het nog niet kunnen snap ik, maar die zouden dan eventueel apart informatie hierover moeten kunnen krijgen. Je zou echter van HBO'ers wel mogen verwachten dat ze voldoende eigenschappen bezitten om op een eigen manier een reflectie kunnen schrijven. Het MBO is echter een ander verhaal, aangezien de helft van de MBO'ers amper correct Nederlands kunnen schrijven.
Dan heb je het denk ik vooral over de Niv 1. en Niv 2 klanten Bij mij op school zijn de mensen van Niv. 3 en 4 echt "Einsteins" vergeleken met die rebellen van Niv. 1 en Niv. 2.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, schiet en neuk een ander niet.
pi_77139155
Ik heb nooit les gekregen in het schrijven van reflectieverslagen. "Hier, heb je een boek, lees maar."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')