abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  zaterdag 16 januari 2010 @ 11:05:40 #1
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_76883996
quote:
Op zondag 14 september 2008 11:36 schreef Appelboom1983 het volgende:
Ik zit sinds een tijdje met een gevoel en ik kom er maar niet vanaf.

De situatie is als volgt.

Ik ben vrouw, 25 lentes, studeer rechten en nu is het zo dat ik met ingang van dit studiejaar inmiddels achtejaars student ben. Het voornemen is om dit studiejaar dan eindelijk maar eens serieus te gaan afstuderen. Oorzaken voor deze studievertraging zijn onder meer het verenigingsleven, reizen, maar mede ook veel uitstelgedrag. Het uitstelgedrag komt voort uit de tegenzin om volwassen te worden en de daaraan verbonden verantwoordelijkheden en verplichtingen..

Ik zit er al een tijd mee (sinds 2 jaar) dat ik mij hiervoor enorm schaam , omdat ik vind dat ik enorm veel tijd heb verspild en spijt heb van mijn uitstelgedrag. Ik voel me echt een enorme loser, omdat ik het gevoel heb dat ik niks bereikt heb:
- ik heb geen werkervaring (sinds 6 jaar een suffe bijbaan in horeca) en bijna al mijn vrienden hebben inmiddels een 'goede' baan
- ik heb geen koophuis (woon nog bij mijn ouders) en bijna al mijn vrienden wonen in een nieuwbouw huis (of praten over opleveren, etc)
- ik heb geen rijbewijs , laat staan een auto
- ik ben nog steeds niet afgestudeerd
- ik heb weinig spaargeld
- op 25jarige leeftijd begint het verval/ aftakelen

Het gevoel knaagt aan mij dat ik eigenlijk in 8 jaar twee studies had kunnen afronden en daar heb ik zo'n spijt van en ik voel mij een enorme loser. Ik vraag mij vaak af of ik tot nu toe iets heb bereikt in mijn leven.

Enfin, Ben ik echt een loser? Of heb ik last van een (tijdelijke) depressie?
Vorige deel: Eeuwige student
pi_76884039
Present!
Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_76884077
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 10:53 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb trouwens zelf geen problemen met "eeuwige studenten", maar dit concept gaat nogal es gepaard met een bepaalde desinteresse en gebrek aan motivatie, en dat is iets wat ik best wel een afknapper vind. Als je tien jaar studeert, 3 masters haalt en een boel dingen er naast hebt gedaan kan ik alleen maar bewondering voor hebben, maar 10 jaar studeren en dan met middelmatige cijfers een middelmatige studie afronden kan ik niet echt begrijpen.

Maar het IBG geeft je natuurlijk de mogelijkheid om veel te lenen en het er flink van te nemen, dus als je onder "mooie studententijd" verstaat dat je maximaal leent en dat geld ook daadwerkelijk vooral een leuke dingen uitgeeft dan moet je dat vooral doen natuurlijk
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 10:58 schreef Ewelina het volgende:

Hmm, ik heb eigenlijk weinig ervaring met eeuwige studenten die ongemotiveerd zijn. Een docent vertelde me dat juist in Amsterdam er veel mensen zijn die ouder zijn en langer studeren. Hij vond ze over het algemeen betere studenten dan degenen die net van het VWO kwamen, omdat ze meer gemotiveerd waren, de studie leuker vonden en beter wisten waar ze voor studeerden, ipv te feesten.

Maar goed, ik doe dan ook een studie die de meeste mensen puur uit interesse gaan doen en niet om het geld. Bij economie of rechten bijvoorbeeld zal dat misschien anders zijn.
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 11:02 schreef Ewelina het volgende:

Mijn punt was onder andere dat de keuze voor de studie een stuk bewuster gemaakt was door oudere studenten dan door mensen die net van het VWO kwamen.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 11:11:09 #4
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_76884108
Prima aanvulling
pi_76884201
Overigens kan lang studeren ook komen door veel studieswitchen. Ondergetekende is daar een mooi voorbeeld van.
pi_76884233
pfft ik schrik wel van die schulden hoor! ik zou daar echt wakker van liggen....

ik wil mijn (technische) studie toch eigenlijk wel in 6 jaar afronden. Dus 1 jaartje langer over doen. (liefst in mijn master) Vooral omdat ik anders sowieso moet gaan bijlenen, en dat lijkt me echt niet relaxed.

Waar ik wel altijd mee zit is dat ik verre van een relaxed studentenleven heb; ik loop me altijd druk te maken over tentamens, opdrachten en studiepunten. Je hebt altijd nog wel wat te doen, en je kan altijd nog wel een vak meer herkansen.......Hoe kun je dan in godsnaam een relaxt studentenleven leiden? (omdat ik vaak in het vorige topic las dat ze je moest genieten van je 'relaxte' studentenleven)
  zaterdag 16 januari 2010 @ 11:17:29 #7
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_76884239
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 11:15 schreef Ewelina het volgende:
Overigens kan lang studeren ook komen door veel studieswitchen. Ondergetekende is daar een mooi voorbeeld van.
Wat heb je dan allemaal gedaan, wat afgemaakt en waarom gewisseld? Ik stel helemaal geen persoonlijke vragen en dingen die me eigenlijk geen zak aan gaan.
pi_76884325
Ik weet niet meer wie het zei: maar Berlusconi is mijn type niet. Een rijke man en ook nog rond mijn leeftijd moet wel te vinden zijn. Die kan dan mooi mijn studieschuld afbetalen
pi_76884366
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 11:17 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Wat heb je dan allemaal gedaan, wat afgemaakt en waarom gewisseld? Ik stel helemaal geen persoonlijke vragen en dingen die me eigenlijk geen zak aan gaan.
Op mijn 16e kwam ik van de HAVO af. Vervolgens heb ik dit gedaan:

1,5 jaar HEAO Communicatie
1,5 jaar Media & Cultuur (film- en televisiewetenschap)
0,5 jaar Europese studies variant Pools

Dan zijn wel alweer 3,5 jaar verder, en toen heb ik mijn variant Europese studies omgezet naar Geschiedenis omdat ik dat Pools echt niet bij kon houden. Toen besloot ik 1,5 jaar later dat ik eigenlijk ook wel een bachelor Geschiedenis wilde. Ben inmiddels 5e jaars Europese studies en 3e jaars Geschiedenis.

Waarom? Nou, Communicatie was veel te makkelijk. Ik heb met lamballen die P binnen gehaald en wilde toen geen HBO meer doen. Toen naar de universiteit, studie was niet helemaal wat ik ervan verwacht had en toen ik na 1,5 jaar bijna geen studiepunten gehaald had ivm persoonlijke omstandigheden besloot ik daar ook maar mee te stoppen en wat meer de maatschappelijke kant op te gaan. Zoals al gezegd, dat Pools kon ik niet aan en bij Europese studies moet je ook vakken van je variant (geschiedenis in dit geval) volgen, maar bij die vakken hoorden dus wel andere overzichtscolleges die je als ES-student niet moet volgen. Gevolg is dat je bij de variantvakken zit en denkt: waar gaat dit over?! (heb ze wel gehaald). Toen besloot ik om geschiedenis erbij te gaan doen, en zeker toen ik met primaire bronnen gewerkt had kwam ik erachter dat ik geschiedenis eigenlijk leuker vind dan ES... maar om op 35 ECTs + BA-scriptie nu je diploma te laten zitten... neuh.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 11:24:38 #10
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_76884397
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 11:23 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Op mijn 16e kwam ik van de HAVO af. Vervolgens heb ik dit gedaan:

1,5 jaar HEAO Communicatie
1,5 jaar Media & Cultuur (film- en televisiewetenschap)
0,5 jaar Europese studies variant Pools

Dan zijn wel alweer 3,5 jaar verder, en toen heb ik mijn variant Europese studies omgezet naar Geschiedenis omdat ik dat Pools echt niet bij kon houden. Toen besloot ik 1,5 jaar later dat ik eigenlijk ook wel een bachelor Geschiedenis wilde. Ben inmiddels 5e jaars Europese studies en 3e jaars Geschiedenis.
En ook al wat aan diploma's binnen? Ja, voor Geschiedenis moet je een beetje rijpen Dat had ik 10 jaar geleden ook niet gekozen!
pi_76884463
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 11:24 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

En ook al wat aan diploma's binnen? Ja, voor Geschiedenis moet je een beetje rijpen Dat had ik 10 jaar geleden ook niet gekozen!
Noppes, nada niėnte. Maar ik hoef nu in totaal voor Geschiedenis nog maar 20 ECTs + BA-scriptie, dus dat komt wel goed.

Voor het waarom: zie mijn geėditte post hierboven. Alleen zit ik nu zonder stufi, dus ik werk vrij veel waardoor studeren niet meer zo heel vlot gaat.

Maar hey, hoe staat het met jouw studiepad? Voor wat hoort wat :
  zaterdag 16 januari 2010 @ 11:30:52 #12
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_76884520
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 11:27 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Noppes, nada niėnte. Maar ik hoef nu in totaal voor Geschiedenis nog maar 20 ECTs + BA-scriptie, dus dat komt wel goed.

Voor het waarom: zie mijn geėditte post hierboven. Alleen zit ik nu zonder stufi, dus ik werk vrij veel waardoor studeren niet meer zo heel vlot gaat.
Leen je dan ook ernaast nog?
Dat is prima te doen! Al een idee voor de scriptie?
pi_76884546
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 11:30 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Leen je dan ook ernaast nog?
Dat is prima te doen! Al een idee voor de scriptie?
Nee, ik kan ook niet meer lenen! Ben immers 8e jaars, dus ik werk zo'n 24u-28u per week.

Ideeėn voor de scriptie? Zat, gelukkig mag ik er 2 schrijven. Ik hou van schrijven en onderzoek doen
  zaterdag 16 januari 2010 @ 11:35:40 #14
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_76884626
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 11:27 schreef Ewelina het volgende:
Maar hey, hoe staat het met jouw studiepad? Voor wat hoort wat :
1998/99-2003 Biotechnologie (P, BaSC)
2004-2010 Bezig met: Voltijd: Geschiedenis MA (P, BA) en deeltijd Theologie verkort BA-programma afgewisseld met deeltijd MA programma Interreligieuze spiritualiteitsstudies.
pi_76884651
edit: laat maar.
pi_76884659
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 11:35 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

1998/99-2003 Biotechnologie (P, BaSC)
2004-2010 Bezig met: Voltijd: Geschiedenis MA (P, BA) en deeltijd Theologie verkort BA-programma afgewisseld met deeltijd MA programma Interreligieuze spiritualiteitsstudies.
Geschiedenis
  zaterdag 16 januari 2010 @ 11:39:47 #17
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_76884720
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 11:37 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Geschiedenis
Ik ben heel onverwachts wel van de religieuze geschiedenis! (en dat terwijl mijn minoren allemaal politiek gerelateerd waren!)
Jij een voorkeur al?
pi_76884813
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 11:39 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Ik ben heel onverwachts wel van de religieuze geschiedenis! (en dat terwijl mijn minoren allemaal politiek gerelateerd waren!)
Jij een voorkeur al?
Ja, cultuur- en ideeėngeschiedenis. Met de nadruk op literatuur, filosofie, politiek en dan moet je oa denken aan thema's als emancipatie. En seks. Dat is enorm interessant. En dan zo ongeveer vanaf de Reformatie tot nu, en dan vooral Nederlandse geschiedenis of anders toch wel vooral Europees. Al heb ik me dit semester voor het eerst aan de transnationale geschiedschrijving gewaagd.
pi_76884901
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 03:36 schreef WrineX-Joske het volgende:
Daar rijd je al je karretje de poep in; 2 jaar na je afstuderen moet je gaan terugbetalen; en in principe in 15 jaar.
Wat een enorm slechte post.

Moet je gaan terug betalen op een slakken tempo. Zo doe je er inderdaad 15 jaar over. Maar dit hoeft niet. Maat van mij heeft 2 jaar max. studiefinanciering ontvangen waarna hij stopte met de studie. Naar 2 jaar werken tikte hij het in 1x af. Naar eigen zeggen had hij ook kunnen doen voor een lening van 25k.
quote:
lekker belangrijk wanneer de gemiddelde persoon trouwt.
Lekker belangrijk inderdaad wanneer we het hebben over je partner opzadelen met je schulden.
quote:
Partner opzadelen met een schuld? Die partner kiest toch met haar volle verstand voor een jongen met een grote studieschuld.
Moeilijk he lezen. Beetje moeilijk wanneer deze het niet verteld.
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 10:41 schreef Taurus het volgende:
Ik denk niet dat jij bang hoeft te zijn dat je zo'n vriendin krijgt.
Want? Mensen veranderen, jij zei zelf al dat je leven er over 10 jaar heel anders uitziet. Ken zoveel mensen met een feest verleden waar je later weinig meer van merkt. Enige wat over is zijn wat sterke verhalen.
quote:
Je hebt zelf geen WO gedaan neem ik aan?
Boeit dit? WO en HBO zijn jaarlijks even duur en studentenleven kosten zijn gelijk. WO duurt alleen soms wat langer.
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 09:33 schreef Heremeteit het volgende:
Alsof huisje boompje beestje het hoogst haalbare is
Dat is toch waar de meeste mensen uiteindelijk voor gaan.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 11:47:00 #20
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_76884929
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 11:43 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Ja, cultuur- en ideeėngeschiedenis. Met de nadruk op literatuur, filosofie, politiek en dan moet je oa denken aan thema's als emancipatie. En seks. Dat is enorm interessant. En dan zo ongeveer vanaf de Reformatie tot nu, en dan vooral Nederlandse geschiedenis of anders toch wel vooral Europees. Al heb ik me dit semester voor het eerst aan de transnationale geschiedschrijving gewaagd.
Ik ben toch meer van de oorspronkelijke Islamhaters en vrouwenverbranders!
pi_76884989
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 11:47 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Ik ben toch meer van de oorspronkelijke Islamhaters en vrouwenverbranders!
Ketterij is natuurlijk ook leuk!

Ik vind bijna alles wel leuk eigenlijk, muv de Middeleeuwen (maar ook deels vanwege het gruweltentamen wat erbij hoort). Het enige waar ik een hekel aan heb zijn abstracte theorieėn op het gebied van bijvoorbeeld sociologie en politiek. Maar dat komt omdat ze bijna nooit kloppen.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 11:51:21 #22
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_76885041
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 11:49 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Ketterij is natuurlijk ook leuk!

Ik vind bijna alles wel leuk eigenlijk, muv de Middeleeuwen (maar ook deels vanwege het gruweltentamen wat erbij hoort). Het enige waar ik een hekel aan heb zijn abstracte theorieėn op het gebied van bijvoorbeeld sociologie en politiek. Maar dat komt omdat ze bijna nooit kloppen.
De middeleeuwen waren een beetje duf ja! O, die theorieėn zijn juist fijn! Juist, omdat ze niet kloppen! Lekker zwammen tijdens het tentamen!
  zaterdag 16 januari 2010 @ 11:52:56 #23
262 Re
Kiss & Swallow
pi_76885075
de originele TS had het eigenlijk meer over de R&P kant van het verhaal geloof ik, kunnen we daar een beetje op letten?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 16 januari 2010 @ 11:55:00 #24
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_76885123
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 11:52 schreef Re het volgende:
de originele TS had het eigenlijk meer over de R&P kant van het verhaal geloof ik, kunnen we daar een beetje op letten?
Excuses!
pi_76885256
Herkenbaar probleem. Ik heb na de mavo en het mbo het hbo gedaan. Eerst 1 jaar een andere studie dus ik was al 20 toen ik aan mijn uiteindelijke hbo studie begon. Dat ging ook allemaal niet vlekkeloos, mede dooruitstelgedrag enz. Dus na 6 jaar was ik pas klaar. Dus op mijn 26ste pas gaan werken met 0 relavante werkervaring. Ben begonnen op een niet al te ingewikkelde baan, maar inmiddels ben ik 29 en heb me aardig opgeklommen. Had op mijn 26ste wel een vergelijkbaar gevoel als de TS. Inmiddels een huis gekocht samen met mijn vriendin die iets jonger is en eigenlijk in dezelfde levensfase zit. Zij is 23 en ook klaar met haar HBO studie en aan het werk. dus al met al is het nog prima afgelopen.
pi_76885318
Excuses

De R&P kant van het verhaal? Nou, ik voel me er nog wel eens lullig onder dat ik al lang bezig ben, nog geen BA heb en dan zie ik studenten van 21-22 aan de MA beginnen... Nu weet ik dat er bij mij een aantal bijzondere omstandigheden meespelen en meegespeeld hebben, maar toch kan het knagen. Zeker omdat mijn vader al jaren roept dat ik niet slim genoeg ben voor een universitaire studie. Dat steekt toch echt behoorlijk, zeker omdat ik al onzeker ben over het feit dat ik al zo lang bezig ben.

Daarentegen hebben veel vrienden van mij erg lang gestudeerd (en zij zijn allemaal afgestudeerd) en mijn gehele schoonfamilie heeft ook erg lang gestudeerd (denk aan periodes van +10 jaar) dus dat relativeert. Ook krijg ik vrij regelmatig te horen van docenten dat ik een goede student ben, dus kennelijk doe ik wel iets goed.
pi_76885329
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 11:52 schreef Re het volgende:
Heel dat schulden verhaal gaat mij dus om of het wel of niet ok is om een serieuze relatie / huwelijk in te duiken met flinke studie schulden. R&P lijkt me.

Maybe maar een nieuw topic maken dan.
pi_76885500
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 11:46 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Moet je gaan terug betalen op een slakken tempo. Zo doe je er inderdaad 15 jaar over. Maar dit hoeft niet. Maat van mij heeft 2 jaar max. studiefinanciering ontvangen waarna hij stopte met de studie. Naar 2 jaar werken tikte hij het in 1x af. Naar eigen zeggen had hij ook kunnen doen voor een lening van 25k.

[..]

Lekker belangrijk inderdaad wanneer we het hebben over je partner opzadelen met je schulden.
[..]

[..]

Want? Mensen veranderen, jij zei zelf al dat je leven er over 10 jaar heel anders uitziet. Ken zoveel mensen met een feest verleden waar je later weinig meer van merkt. Enige wat over is zijn wat sterke verhalen.
[..]

Boeit dit? WO en HBO zijn jaarlijks even duur en studentenleven kosten zijn gelijk. WO duurt alleen soms wat langer.
[..]

Dat is toch waar de meeste mensen uiteindelijk voor gaan.
Zo, jij hebt huisgehouden

Ik bedoelde die post anders. Die meneer of mevrouw (en dat was jij niet geloof ik) was van mening dat hij geen vriendin wil met een schuld omdat ze gefeest heeft. Daarnaast zei hij sowieso een hekel te hebben aan de 'nu ben ik wat' -instelling van WO'ers.

Mijn opmerking was als alsvolgt bedoeld: zo'n vriendin krijgt hij vast niet, want die wil hem waarschijnlijk ook niet.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 12:09:16 #29
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_76885576
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 12:06 schreef Taurus het volgende:

[..]

Zo, jij hebt huisgehouden

Ik bedoelde die post anders. Die meneer of mevrouw (en dat was jij niet geloof ik) was van mening dat hij geen vriendin wil met een schuld omdat ze gefeest heeft. Daarnaast zei hij sowieso een hekel te hebben aan de 'nu ben ik wat' -instelling van WO'ers.

Mijn opmerking was als alsvolgt bedoeld: zo'n vriendin krijgt hij vast niet, want die wil hem waarschijnlijk ook niet.
Dat lijkt me ook. En tja, zou een schuld je weerhouden een relatie aan te gaan met de man dan wel vrouw van je dromen? Als het misgaat dan blijft het gewoon de schuld van die ander en wordt het niet ineens een gezamenlijke schuld.
pi_76885597
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 12:09 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dat lijkt me ook. En tja, zou een schuld je weerhouden een relatie aan te gaan met de man dan wel vrouw van je dromen? Als het misgaat dan blijft het gewoon de schuld van die ander en wordt het niet ineens een gezamenlijke schuld.
Wel als je trouwt in gemeenschap van goederen, en als je vervolgens weer scheidt. Dat zou ik wel goed regelen.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 12:18:30 #31
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_76885866
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 12:09 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Wel als je trouwt in gemeenschap van goederen, en als je vervolgens weer scheidt. Dat zou ik wel goed regelen.
Maar om als partner te tellen voor de IBG hoef je niet eens te trouwen hoor!
http://www.ib-groep.nl/particulieren/studieschuld/partner.asp
quote:
De meerderjarige persoon die volgens de GBA met u op hetzelfde adres woont en met wie u in een gezamenlijke huishouding leeft, tenzij dit uw ouder of uw kind is. Broers of zussen tellen alleen mee als partner als de ouder niet op hetzelfde adres woont.
Samenwonen is dus ook al genoeg!
pi_76885945
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 12:18 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Maar om als partner te tellen voor de IBG hoef je niet eens te trouwen hoor!
http://www.ib-groep.nl/particulieren/studieschuld/partner.asp
[..]

Samenwonen is dus ook al genoeg!
Ik bedoelde eigenlijk dat als jij trouwt met iemand met een studieschuld in gemeenschap van goederen, dat jij dan een deel van die studieschuld overneemt. Als je scheidt wordt je schuld dan door 2 personen gedeeld- maakt niet uit dat maar 1 iemand die schuld heeft gemaakt.

Voorbeeld:

Ik heb 20k aan schuld. Ik trouw met lief die geen schuld heeft, in gemeenschap van goederen. Na een tijd gaan we toch scheiden. Schuld wordt dan 10k per persoon ondanks dat ik degene ben die de schuld heeft gemaakt.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 12:23:14 #33
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_76886009
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 12:21 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Ik bedoelde eigenlijk dat als jij trouwt met iemand met een studieschuld in gemeenschap van goederen, dat jij dan een deel van die studieschuld overneemt. Als je scheidt wordt je schuld dan door 2 personen gedeeld- maakt niet uit dat maar 1 iemand die schuld heeft gemaakt.

Voorbeeld:

Ik heb 20k aan schuld. Ik trouw met lief die geen schuld heeft, in gemeenschap van goederen. Na een tijd gaan we toch scheiden. Schuld wordt dan 10k per persoon ondanks dat ik degene ben die de schuld heeft gemaakt.
Nog een reden om niet te gaan trouwen!
pi_76886193
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 12:21 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Voorbeeld:

Heb hier gereageerd.

Heel dit studieschuld verhaal loopt een beetje weg van het topic.
pi_76887403
Onder "eeuwig student" verstond ik trouwens in m'n laatste post niet mensen die na een tijdje weer gaan studeren, maar meer de mensen die van hun 18e tot hun 28e tien jaar vullen met uitslapen en lang-leve-de-lol en de studie meer zien als tussendoortje.
pi_76887501
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:06 schreef Haushofer het volgende:
Onder "eeuwig student" verstond ik trouwens in m'n laatste post niet mensen die na een tijdje weer gaan studeren, maar meer de mensen die van hun 18e tot hun 28e tien jaar vullen met uitslapen en lang-leve-de-lol en de studie meer zien als tussendoortje.
Nee, maar onder die mensen die al erg lang studeren zitten wel regelmatig studieswitchers, mensen die al eerst 1 of 2 andere studies hebben gedaan voordat ze aan hun huidige studie begonnen en zodoende dus wel al 8 of meer jaar studeren.
pi_76887810
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:09 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Nee, maar onder die mensen die al erg lang studeren zitten wel regelmatig studieswitchers, mensen die al eerst 1 of 2 andere studies hebben gedaan voordat ze aan hun huidige studie begonnen en zodoende dus wel al 8 of meer jaar studeren.
Ja, maar die bedoelt ie dus ook niet.

Ik ben wel benieuwd naar wat er zo verkeerd is aan een student die 8 jaar studeert met een lang-leve-de-lol-mentaliteit overigens.
pi_76888039
Ik ben na 6 jaar studeren en nog steeds geen P gestopt met mijn studie. Ik heb nu een schuld van 50k (inclusief prestatieschuld). Ik moet nu een nieuwe studie vinden anders moet ik alles terugbetalen. Ik denk dat als mij dat niet lukt ik naar het buitenland ga vluchten want ik heb echt geen zin met een VWO-diploma als vuilnisman te werken en dan 50k schuld (later waarschijnlijk 70k schuld) af te betalen. Gelukkig dat ik niet de enige ben die er slecht voor staat!
pi_76888099
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:18 schreef Taurus het volgende:

[..]

Ik ben wel benieuwd naar wat er zo verkeerd is aan een student die 8 jaar studeert met een lang-leve-de-lol-mentaliteit overigens.
Door 2 studies van 4 jaar af te ronden of 1 studie van 4 jaar over 8 jaar uit te smeren?

Overigens volgens mij heeft niemand gezegd dat feesten als student zijnde per definitie fout is.
pi_76888211
Het is ook zeker niet per definitie fout, maar het is ook niet het ideale plaatje wat je omgeving (ouders enz) van je verwachten. Dat maakt het juist zo lastig soms. In de basis voel je jezelf er prima bij dat je van het leven geniet, jezelf ontwikkeld op meerdere punten tegelijk ipv alleen aan de studie. En ook wel van het leven en je studententijd geniet. Maar als al je vrienden dan in een andere levensfase aankomen (niet per se een betere) dan gaat het toch welk knagen dat dat ook van jou verwacht wordt.
pi_76888266
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:27 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Door 2 studies van 4 jaar af te ronden of 1 studie van 4 jaar over 8 jaar uit te smeren?

Overigens volgens mij heeft niemand gezegd dat feesten als student zijnde per definitie fout is.
Nee 1 studie uitsmeren over 8 jaar natuurlijk tegen studenten die twee studies afronden of meerdere masters gaan doen en er daarom langer over doen kun je al helemaal geen bezwaar hebben, lijkt me.

En dat laatste klopt, ik trok te snel conclusies.
pi_76888297
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:27 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de mensen die wat vertraging hebben opgelopen, vaak gezelliger vind dan iedereen die echt zo snel mogelijk wil afstuderen...

Gebrek aan interesse in de studie is echter wel dodelijk.
pi_76888302
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:25 schreef deenigeechteTS het volgende:
Ik ben na 6 jaar studeren en nog steeds geen P gestopt met mijn studie. Ik heb nu een schuld van 50k (inclusief prestatieschuld). Ik moet nu een nieuwe studie vinden anders moet ik alles terugbetalen. Ik denk dat als mij dat niet lukt ik naar het buitenland ga vluchten want ik heb echt geen zin met een VWO-diploma als vuilnisman te werken en dan 50k schuld (later waarschijnlijk 70k schuld) af te betalen. Gelukkig dat ik niet de enige ben die er slecht voor staat!
Kwam je na een paar jaar niet tot de conclusie ff een stapje omlaag te doen? Misschien ligt MBO je wat beter?
pi_76888338
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:31 schreef Stansfield het volgende:
Het is ook zeker niet per definitie fout, maar het is ook niet het ideale plaatje wat je omgeving (ouders enz) van je verwachten. Dat maakt het juist zo lastig soms. In de basis voel je jezelf er prima bij dat je van het leven geniet, jezelf ontwikkeld op meerdere punten tegelijk ipv alleen aan de studie. En ook wel van het leven en je studententijd geniet. Maar als al je vrienden dan in een andere levensfase aankomen (niet per se een betere) dan gaat het toch welk knagen dat dat ook van jou verwacht wordt.
Ja, dat is wel irritant. Maar dan nog ligt het er dus aan hoe je er zelf in staat, mijn niet-studerende-vrienden hebben er geen last van dat ik nog in de studie zit natuurlijk. En als er geschokt wordt gereageerd op mijn 6 jaar inmiddels (nog niet klaar) of zelfs afkeurend kan ik mezelf op zodanige wijze verdedigen dat dat geen issue meer is. Maar als je gevoelig bent voor die ongemotiveerde druk van je omgeving dan is dat een last, ja.
pi_76888399
Ik ben zelf 24 jaar en ook nog aan het studeren. Dit jaar wel het laatste jaar, maar het liefst wil ik hierna nog een master doen, met het gevolg dat ik pas op mijn 27'ste klaar ben met studeren. Om eerlijk te zijn heb ik er totaal geen moeite mee. Komt natuurlijk ook doordat ik geen vrienden heb die aan huisje-boompje-beestje doen.

Maar hebben sommige studenten nooit stage gelopen? Dat kan ook voor werkervaring zorgen.
ROBODEMONS..................|:(
pi_76888612
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:18 schreef Taurus het volgende:

[..]

Ja, maar die bedoelt ie dus ook niet.

Wat mij betreft weinig, zoals ik al aangaf Da's elk z'n eigen keus.
pi_76888661
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:33 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de mensen die wat vertraging hebben opgelopen, vaak gezelliger vind dan iedereen die echt zo snel mogelijk wil afstuderen...
Daar merk ik nou 0,0 verschil tussen, maar misschien versta jij wat anders onder "gezelligheid".
pi_76888674
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:33 schreef CharlyLownoise het volgende:

[..]

Kwam je na een paar jaar niet tot de conclusie ff een stapje omlaag te doen? Misschien ligt MBO je wat beter?
Ik weiger MBO of HBO te doen. Dat ga je toch niet doen met een VWO diploma. Ik ben daar te goed voor. Ik moet nu alleen nog even een makkelijke Universiteitsstudie doen zodat mijn prestatieschuld (met rente!) wordt kwijgescholden.
pi_76888724
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:44 schreef deenigeechteTS het volgende:

[..]

Ik weiger MBO of HBO te doen. Dat ga je toch niet doen met een VWO diploma. Ik ben daar te goed voor.
Nee, na 6 jaar je P niet halen is het wel duidelijk dat jij te goed bent voor een MBO of HBO diploma.

Pijnlijk voorbeeld van het feit dat je VWO halen niet automatisch betekent dat je een universitaire studie kunt doen.
pi_76888753
quote:

[..]

Ik weiger MBO of HBO te doen. Dat ga je toch niet doen met een VWO diploma. Ik ben daar te goed voor. Ik moet nu alleen nog even een makkelijke Universiteitsstudie doen zodat mijn prestatieschuld (met rente!) wordt kwijgescholden.
Waarom niet? Genoeg die met een VWO-diploma HBO zijn gaan doen. Studeren om alleen je schuld te minderen lijkt mij sowieso niks. Maar hoe komt het dat je na 6 jaar je P nog niet hebt. Bij ons wordt je na 2 jaar gewoon eruit gegooid.
pi_76888768
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:44 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Daar merk ik nou 0,0 verschil tussen, maar misschien versta jij wat anders onder "gezelligheid".
Lui die mee de kroeg induiken Het valt me heel vaak op dat mensen die nog kort studeren na het college meteen naar huis sjezen.
pi_76888775
quote:

[..]

Maar je kan het blijkbaar niet?? Had je wel bijna je P dan? Ik neem aan dat je andere niet verplichte vakken wel gehaald hebt?

Ik heb ook mijn p pas in het vierde jaar gehaald, maar per jaar heb ik ongeveer 4 vakken behaald waardoor ik nu in mijn zesde jaar pas klaar ben met mijn bachelor. Als ik zes jaar lang geen enkel vak zou hebben gehaald was ik er drie jaar geleden al mee gestopt. Reden dat ik door ga is dat ik zeker weet dat ik deze studie kan, daar ligt het niet aan, en dat ik deze studie wil.

Hoe kan het dat jij daar na zes jaar pas achter bent gekomen? Ik zou het echt zonde vinden om het dan op te geven.
pi_76888829
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:47 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Lui die mee de kroeg induiken Het valt me heel vaak op dat mensen die nog kort studeren na het college meteen naar huis sjezen.
Tuurlijk. Mensen die er met de pet naar gooien zijn wat inconsequenter, dus wat leuker in de omgang. Avontuurlijker, in ieder geval. Dat is toch logisch, als je binnen korte tijd wilt afstuderen en je bent geen wonderkind dan gaat er wel wat tijd in zitten dagelijks, en bij een inconsequentie 8-jaar-student niet of bijna niet.
pi_76888877
Ik ken meer mensen die pas na een paar jaar hun P hadden, maar die hadden dan wel allemaal vrij veel postpropedeusevakken gedaan. Een P nog niet hebben kan ook liggen aan 1 bepaald rotvak wat je niet ligt.
pi_76888933
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:47 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Al heb ik niet echt colleges en bepaal ik voor een groot deel mijn eigen schooltijden, ik heb wel beters te doen dan met medestudenten een kroeg in te gaan. Daar heb ik namelijk vrienden voor.
pi_76889060
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:50 schreef Taurus het volgende:

[..]

Tuurlijk. Mensen die er met de pet naar gooien zijn wat inconsequenter, dus wat leuker in de omgang. Avontuurlijker, in ieder geval. Dat is toch logisch, als je binnen korte tijd wilt afstuderen en je bent geen wonderkind dan gaat er wel wat tijd in zitten dagelijks, en bij een inconsequentie 8-jaar-student niet of bijna niet.
Erm, meestal praatten we onder het genot van een biertje verder over de collegestof Al heb je natuurlijk wel gelijk dat studeren tijd kost en je niet eeuwig in de kroeg moet blijven hangen. Maar ik had bijvoorbeeld dit semester een werkgroep en die lui waren allemaal kort aan het studeren, deden wel allemaal netjes hun werk... maar ik heb nooit het idee gehad dat de stof nou daadwerkelijk ging leven. Dat idee heb ik wel met mensen die na college nog doorpraten over de stof.

Maar anderzijds, de lui die alleen maar in de kroeg hangen en daardoor erg lang studeren zijn natuurlijk ook niet echt gemotiveerd. Maar ik wil natuurlijk alleen bier drinken met leuke mensen. En als jij irritant bent en je werk niet voorbereidt, dan vind ik je niet leuk en wil ik geen bier met je gaan drinken.
pi_76889119
quote:
50k schuld, hoe krijg je het voor elkaar
Why stay small, if you can grow big..
pi_76889129
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:59 schreef D.D.W. het volgende:

[..]

50k schuld, hoe krijg je het voor elkaar
Alle jaren maximaal bijlenen?
pi_76889177
quote:

[..]

Ik weiger MBO of HBO te doen. Dat ga je toch niet doen met een VWO diploma. Ik ben daar te goed voor.
Sorry met die opmerking maak je je in 1 klap dommer dan mijn mede MBO-gangers.
pi_76889268
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:48 schreef Taurus het volgende:

[..]

Maar je kan het blijkbaar niet?? Had je wel bijna je P dan? Ik neem aan dat je andere niet verplichte vakken wel gehaald hebt?

Ik heb ook mijn p pas in het vierde jaar gehaald, maar per jaar heb ik ongeveer 4 vakken behaald waardoor ik nu in mijn zesde jaar pas klaar ben met mijn bachelor. Als ik zes jaar lang geen enkel vak zou hebben gehaald was ik er drie jaar geleden al mee gestopt. Reden dat ik door ga is dat ik zeker weet dat ik deze studie kan, daar ligt het niet aan, en dat ik deze studie wil.

Hoe kan het dat jij daar na zes jaar pas achter bent gekomen? Ik zou het echt zonde vinden om het dan op te geven.
Constant uitstellen en dergelijke. De studie was zelf in het twee jaar niet echt interessant meer voor mij. Maar ik dacht toen wat kon ik anders doen? Nu kreeg ik nog gratis geld van IBG. Na 5,5 jaar toch maar effe naar de site van IBG gegaan en gekeken wat ik met die schuld aanmoet. Nu blijkt dat ik die naar alle waarschijnlijkheid moet terugbetalen (ik moet nu een bachelor halen in vier jaar ik ben echt zielig). Er zijn wel meer mensen zoals ik, ik ken iemand die kijkt nooit naar zijn bankrekening want hij is daar te bang voor. Maar goed nu ik ben geconfronteerd met de realiteit besef ik dat ik misschien maar beter uit Nederland kan vluchten. Australiė lijkt me wel een leuk land

Kijk ik had wel de helft van alle vakken gehaald maar de studie lag mij gewoon niet goed. Het was beter zijn geweest als ik eerst een jaar aan persoonlijke ontwikkeling had gedaan in plaats van zomaar een studie lukraak hebben gekozen (achteraf bleek dat dus)
pi_76889406
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:04 schreef deenigeechteTS het volgende:

[..]

Constant uitstellen en dergelijke. De studie was zelf in het twee jaar niet echt interessant meer voor mij. Maar ik dacht toen wat kon ik anders doen? Nu kreeg ik nog gratis geld van IBG. Na 5,5 jaar toch maar effe naar de site van IBG gegaan en gekeken wat ik met die schuld aanmoet. Nu blijkt dat ik die naar alle waarschijnlijkheid moet terugbetalen (ik moet nu een bachelor halen in vier jaar ik ben echt zielig). Er zijn wel meer mensen zoals ik, ik ken iemand die kijkt nooit naar zijn bankrekening want hij is daar te bang voor. Maar goed nu ik ben geconfronteerd met de realiteit besef ik dat ik misschien maar beter uit Nederland kan vluchten. Australiė lijkt me wel een leuk land.
Lijkt me een goed plan, je problemen en de realiteit niet onder ogen durven komen. Een land als Australiė staat ook te springen om mensen zonder diploma.
pi_76889555
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:01 schreef CharlyLownoise het volgende:

[..]

waarom? Het is toch zonde om onder je niveau te studeren?
pi_76890077
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:13 schreef Taurus het volgende:

[..]

Werkervaring gaat op een bepaalde leeftijd ook tellen. WO zou het beste zijn inderdaad maar dan moet die het wel halen.
pi_76890325
quote:

[..]

Niet meer zonde in elk geval als 6 jaar lang boven je niveau te studeren.
pi_76890600
quote:

[..]

Ik denk niet dat jij bang hoeft te zijn dat je zo'n vriendin krijgt. Je hebt zelf geen WO gedaan neem ik aan?
nogmaals wat een mentaliteit conclusies trekken over mensen die je niet eens kent.

[ Bericht 10% gewijzigd door ASroma op 16-01-2010 14:54:03 ]
pi_76890802
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:47 schreef ASroma het volgende:

[..]

nogmaals wat een mentaliteit conclusies trekken over mensen die je niet eens kent.

Spreek het dan tegen, ik vroeg je iets? En motiveer anders even waarom je geen vriendin zou willen die 20000 schuld heeft omdat ze heeft gefeest, leg uit, wat is daar het grote nadeel van?
pi_76890924
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:53 schreef Taurus het volgende:

[..]

Spreek het dan tegen, ik vroeg je iets? En motiveer anders even waarom je geen vriendin zou willen die 20000 schuld heeft omdat ze heeft gefeest, leg uit, wat is daar het grote nadeel van?
je stelt iets als waarheid, en daarmee is er een ondertoon dat mensen zonder WO niks voorstellen. Jah ik heb WO, blijkbaar is dat voor jou van belang.

20k schuld is geen probleem, maar betaal hem wel zelf af. Zadel je toekomst niet op met JOU verleden.

Al met al krijg ik de indruk dat je misschien nog wat naief in het leven staat, simpel omdat alles je komt toewaaien, net als de cash van de IBG, anyway no offence.

Iedereen moet doen waar die zin in heeft.
pi_76891084
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:57 schreef ASroma het volgende:

[..]

je stelt iets als waarheid, en daarmee is er een ondertoon dat mensen zonder WO niks voorstellen. Jah ik heb WO, blijkbaar is dat voor jou van belang.

20k schuld is geen probleem, maar betaal hem wel zelf af. Zadel je toekomst niet op met JOU verleden.

Al met al krijg ik de indruk dat je misschien nog wat naief in het leven staat, simpel omdat alles je komt toewaaien, net als de cash van de IBG, anyway no offence.

Iedereen moet doen waar die zin in heeft.
Als alles mij komt toewaaien ga ik het niet expres afslaan omdat ik daar een in jouw ogen beter mens van word. Ik geniet ervan zolang als het duurt. En ik zie absoluut geen valkuilen in mijn weg, die zijn er simpelweg niet.
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 08:29 schreef ASroma het volgende:
nah ik zou het wel kut vinden als mijn vriendin 20k aan schuld heeft omdat ze wilde feesten, zegt ook genoeg over de mentaliteit. Sowieso die mentaliteit van als ik WO heb, ben ik binnen.

die gaan nog tegen een flink appartementencomplex lopen, fucking hell
"Zegt ook genoeg over de mentaliteit", nouja, dat zegt mij dan weer niet genoeg en anderen in dit topic ook niet: wat zegt het over de mentaliteit? En wat is er precies kut aan als je vriendin zo is?
En is het zo raar dat ik daarop zeg: 'maak je maar geen zorgen, die vriendin wil jou waarschijnlijk ook niet'? Als jij neerbuigend doet over haar mentaliteit zal ze andersom ook wel nadelen in jou zien, lijkt me.

En die andere mentaliteit: als ik WO heb, ben ik binnen zie ik niemand uiten hier. Maar het helpt natuurlijk wel

En dat laatste is ook een loze waarschuwing, waarom weet jij waar die mensen tegenaan gaan lopen?
pi_76891206
quote:

[..]

Ik snap niet waar die arrogantie van je vandaan komt, je hebt nog niet eens je p weten te behalen op het WO, terwijl je daar 6 jaar voor hebt gehad. En je wil beweren dat mbo of hbo te min voor je is, je resultaten vertellen hele andere dingen.
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_76891232
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 15:07 schreef ArcticBlizzard het volgende:

[..]

Ik snap niet waar die arrogantie van je vandaan komt, je hebt nog niet eens je p weten te behalen op het WO, terwijl je daar 6 jaar voor hebt gehad. En je wil beweren dat mbo of hbo te min voor je is, je resultaten vertellen hele andere dingen.
Hij zegt het gewoon uitgesteld te hebben, het was niet te moeilijk.
pi_76891326
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 15:08 schreef Taurus het volgende:

[..]

Hij zegt het gewoon uitgesteld te hebben, het was niet te moeilijk.
Er is een reden waarom je op het wo weinig tot geen aanwezigheidsplicht hebt en op het hbo/mbo wel. Men gaat er vanuit dat je in grote mate zelfstandig kunt werken. Ze gaan er vanuit dat je enige vorm van zelfdiscipline hebt, hij beschikt daar kennelijk niet over. Dan kun je heel stoer roepen wat je wil, hij beschikt niet over de eigenschappen waarover je moet beschikken voor een wo studie.
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_76891483
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 15:11 schreef ArcticBlizzard het volgende:

[..]

Er is een reden waarom je op het wo weinig tot geen aanwezigheidsplicht hebt en op het hbo/mbo wel. Men gaat er vanuit dat je in grote mate zelfstandig kunt werken. Ze gaan er vanuit dat je enige vorm van zelfdiscipline hebt, hij beschikt daar kennelijk niet over. Dan kun je heel stoer roepen wat je wil, hij beschikt niet over de eigenschappen waarover je moet beschikken voor een wo studie.
Natuurlijk wel. Dat je studie niet je voornaamste prioriteit betreft hoeft niet te betekenen dat je geen WO aan kan. Als ik studeerde en ik toonde enige inzet en ik ging naar elk college, dan haalde ik het vak. Maar ik heb vaak andere dingen - vrijetijdsbesteding - verkozen. Dan voldoe ik wellicht niet aan de eisen van een modelstudent, nee, maar het niveau van een WO-studie kan ik wel degelijk aan (ik kan niet voor die andere meneer spreken hierboven, dus mezelf maar als voorbeeld).
Dan zou ik het dus zonde vinden voor mezelf als ik een HBO studie ga doen omdat ik daar wat sneller doorheen fiets omdat het aantal contacturen en daardoor de controle groter is. Als het mij nou niets uitmaakt dat ik er lang over doe, als het me zelfs plezier geeft, waarom beschik ik dan niet over de eigenschappen van een WO studie?
pi_76891485
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 11:46 schreef Fortitude het volgende:

Och och och och...

Ad.1: Leuk voor je maat dat hij in 2 jaar zoveel geld bij elkaar kon sparen. Maar goed de IB-Groep biedt je de mogelijkheid om het in 15 jaar af te lossen (zelf had je het in het vorige topic nog over 30 jaar lang aflossen) dus waarom zou je je haasten (doet de rest ook niet).

Ad. 2: "Je partner opzadelen met schulden". Ik weet niet hoe je erbij komt dat dit zo'n erg probleem is dat je om die reden forummers gaat aanvallen. Je hebt het hier wel over een hele hypothetische situatie zeg.

Op het moment dat je relatie wat serieuzer wordt ga je het, als het goed is, vanzelf wel hebben over je financiele situatie. Dat wordt dan knap om die grote studieschuld te verbergen aangezien er iedere maand weer trouw een acceptgiro op de mat ligt; en als je samen gaat wonen en eventueel een huis gaat kopen moet je over het algemeen je hele situatie overleggen. Lukt het dan nog steeds om je schuld verborgen te houden dan ben je zelf heel doortrapt en je partner heel naief. Maar dat is weer een andere discussie.

Daarnaast vraag ik me ook nog eens af waarom je een schuld bij de IB-groep verborgen zou willen houden, mits hij niet gigantisch is. Je bent echt niet de enige met een studieschuld; en aangezien je partner vaak een vergelijkbare achtergrond heeft, is de kans groot dat zij ook een studieschuld heeft. Big deal dus.

Dat uitgerekend studenten zich zo scheel lenen om discutabele redenen is inderdaad een probleem, maar ze hebben alleen zichzelf ermee.
quote:
Zoals dit dus. Heel bedroevend dat je het zover hebt laten komen ouwe, ik zou niet willen ruilen. Ik zou als ik jou was nog maar 2x nadenken over het gaan volgen van een andere studie, alleen maar omdat dan je prestatiebeurs wordt kwijtgescholden. Waarschijnlijk zul je de hele studie (4 jaar dus) moeten afronden om voor kwijtschelding in aanmerking te komen. En laten we wel wezen dat gaat jou never nooit lukken.
Gelukkig woon je in Nederland pamperland; dus kun je nu al je WSNP aanvragen!

[ Bericht 20% gewijzigd door WrineX-Joske op 16-01-2010 15:25:34 ]
pi_76891924
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 15:02 schreef Taurus het volgende:

[..]

Als alles mij komt toewaaien ga ik het niet expres afslaan omdat ik daar een in jouw ogen beter mens van word. Ik geniet ervan zolang als het duurt. En ik zie absoluut geen valkuilen in mijn weg, die zijn er simpelweg niet.
[..]

En dat laatste is ook een loze waarschuwing, waarom weet jij waar die mensen tegenaan gaan lopen?
ik zie het in mijn omgeving, het ligt zo rond de 50/50 van de mensen die goed gaan verdienen aan hun WO. Kijk je hebt een goed stel hersens, staat buiten kijf. Je behaalde altijd resultaten, op de middelbare school en op het WO, schoolsucces. Daar haalde je je eigenwaarde uit.

Maar als je gaat werken wordt de situatie anders, dan gaan andere elementen ook meespelen, arbeidsethiek, houding, zelfvetrouwen en een portie geluk, op carriere vlak en het persoonlijke omstandigheden vlak etc. Nu zal je moeten leren dat je je eigenwaarde niet meer haalt uit schoolsucces, simpel boekjes leren. Andere dingen gaan opspelen.

En niet elke student heeft dit onder de knie of een natuurlijke aanleg voor, daardoor is het in mijn optiek een het een loze stelling dat je binnen bent met WO op zak. En al helemaal dat je veel zult gaan verdienen, als starter zul je genoegen leren nemen met "lage" salarissen.
pi_76891957
Verkeerde topic maar toch maar ff reageren.
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 15:17 schreef WrineX-Joske het volgende:
Ad.1: Leuk voor je maat dat hij in 2 jaar zoveel geld bij elkaar kon sparen. Maar goed de IB-Groep biedt je de mogelijkheid om het in 15 jaar af te lossen (zelf had je het in het vorige topic nog over 30 jaar lang aflossen) dus waarom zou je je haasten (doet de rest ook niet).
30 jaar was inderdaad maar uit de duim gezogen. Het ging er om dat je met flinke schulden in een serieuze relatie kwam en dat wil met 15 jaar ook wel lukken. Dat de rest het ook doet maak het nog niet goed. Zo zijn er wel meer dingen waar heel veel mensen aan doen en wat eigenlijk ook nergens over gaat.
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 15:17 schreef WrineX-Joske het volgende:
Ad. 2: "Je partner opzadelen met schulden". Ik weet niet hoe je erbij komt dat dit zo'n erg probleem is dat je om die reden forummers gaat aanvallen. Je hebt het hier wel over een hele hypothetische situatie zeg.
Behalve jou met je vorige post val ik helemaal niemand aan. Dat ik het al een "erg probleem" zal ervaren heb ik volgens mij ook niet gezegd, dat denken jullie te halen uit mijn posts. En zo raar is deze situatie niet want ik heb al meerdere voorbeelden langs zien komen.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 16:13:44 #76
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_76893055
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 15:33 schreef ASroma het volgende:

[..]

ik zie het in mijn omgeving, het ligt zo rond de 50/50 van de mensen die goed gaan verdienen aan hun WO. Kijk je hebt een goed stel hersens, staat buiten kijf. Je behaalde altijd resultaten, op de middelbare school en op het WO, schoolsucces. Daar haalde je je eigenwaarde uit.

Maar als je gaat werken wordt de situatie anders, dan gaan andere elementen ook meespelen, arbeidsethiek, houding, zelfvetrouwen en een portie geluk, op carriere vlak en het persoonlijke omstandigheden vlak etc. Nu zal je moeten leren dat je je eigenwaarde niet meer haalt uit schoolsucces, simpel boekjes leren. Andere dingen gaan opspelen.

En niet elke student heeft dit onder de knie of een natuurlijke aanleg voor, daardoor is het in mijn optiek een het een loze stelling dat je binnen bent met WO op zak. En al helemaal dat je veel zult gaan verdienen, als starter zul je genoegen leren nemen met "lage" salarissen.
De werkzekerheid is als WO-er vooral groter, niet zo zeer het salaris. Al verschilt dat natuurlijk vooral per studie. Over het algemeen kun je wel stellen dat de MSc's het makkelijker hebben dan de MA's, terecht natuurlijk.

En die gozer hierboven die naar Australie wil vluchten: daar kom jij helemaal niet in zonder diploma.

Tot slot, de mensen die met een enorme studieschuld een relatie ingaan, wees dan ook consequent en betaal het zelf af. Niet alles lekker makkelijk op een hoop gooien.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 16:18:04 #77
269412 Frederick_Blah
I vant to suck ur blaath!
pi_76893189
Kom me melden. 25 en ook nog minstens een jaar nodig om mijn WO-studie te voltooien. Heb hiervoor een MBO-opleiding afgerond en op HBO mijn propedeuse gehaald. Voel me ook af en toe een enorme loser als ik zie dat klasgenoten van vroeger al fulltime aan het werk zijn, samenwonen en sommigen zelfs al getrouwd zijn.
  zaterdag 16 januari 2010 @ 16:20:46 #78
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_76893257
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 16:18 schreef Frederick_Blah het volgende:
Kom me melden. 25 en ook nog minstens een jaar nodig om mijn WO-studie te voltooien. Heb hiervoor een MBO-opleiding afgerond en op HBO mijn propedeuse gehaald. Voel me ook af en toe een enorme loser als ik zie dat klasgenoten van vroeger al fulltime aan het werk zijn, samenwonen en sommigen zelfs al getrouwd zijn.
Ik voel me vooral vrij vergeleken met mensen die samenwonen of al getrouwd zijn. Maargoed, ik studeer niet meer, dus wat doe ik in dit topic
pi_76893821
quote:
Ah, deze post gemist! Succesvolle troll!
pi_76893980
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 16:13 schreef Heremeteit het volgende:

[..]
. Over het algemeen kun je wel stellen dat de MSc's het makkelijker hebben dan de MA's, terecht natuurlijk.

Pardon? Waarom?
  zaterdag 16 januari 2010 @ 17:00:08 #81
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_76894420
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 16:46 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Pardon? Waarom?
Omdat er nou eenmaal vrij weinig behoefte is aan filosoferende zwetsers. Uiteindelijk hebben de meeste werkgevers liever iemand die concreet iets kan.
pi_76895851
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 17:00 schreef Heremeteit het volgende:

[..]

Omdat er nou eenmaal vrij weinig behoefte is aan filosoferende zwetsers. Uiteindelijk hebben de meeste werkgevers liever iemand die concreet iets kan.
En jij denkt serieus dat iemand met een MA niets concreets kan?
pi_76902928
*Meldt

Ben 29 en aan het afstuderen op het HBO, hopelijk over een maand klaar.
Waarom? Omdat ik er met mijn VWO en als meisje niet zo snel achter kwam dat ik hou van echte techniek in de praktijk, dus ben 3x van studie gewisseld voor ik overstapte naar de HTS. Die laatste heb ik in de normale tijd doorlopen (ik kom nu zo raar halverwege het jaar uit omdat ik besloot om alsnog mijn bachelor te halen van de laatste studie op de uni, waarvoor ik nog een half jaar vakken moest halen)

Het is af en toe wel vervelend. Steeds uitleggen waarom ik nog studeer en geen carriere heb. Waarom ik zovaak dus niet meekan omdat ik het niet breed heb.
Ik kan niet wachten tot ik financieel onafhankelijk ben. Ik heb nooit geleend bij de IBG, maar door overstap van uni naar HBO moet ik wel een jaar stufi terugbetalen (~2500 euro)

En na 10 jaar studeren ben ik wel toe aan huisje-boompje-beestje
  zaterdag 16 januari 2010 @ 21:46:48 #84
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_76903552
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 17:45 schreef Ewelina het volgende:

[..]

En jij denkt serieus dat iemand met een MA niets concreets kan?
Lucht verplaatsen misschien?
pi_76904543
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 21:46 schreef Heremeteit het volgende:

[..]

Lucht verplaatsen misschien?
Troll.
pi_76904921
Hier ook een HBO student
pi_76906375
Hier ook een hbo student, inmiddels 4e jaars maar ga zowiezo al een half jaar langer doen. Ik doe bedrijfseconomie. Mijn studieverloop:

1e jaar: bijna alle punten gehaald, op 1 toets na bijna mn P
2e jaar: ong 50 punten van 60 , p gehaald
3e jaar binnen schoolse vakken redelijk op schema. Tweedehelft van jaar stage, helaas verkeerde keus daardoor half jaar vertraging.
nu 4e jaar: minor, loopt niet helemaal lekker. vakken op zich wel maar de praktijkopdracht totaal niet. en nog oude tentamens voorgaande jaren open.
straks t/m juni nieuwe stage
5e jaar: hopelijk afstuderen.

Dus nu op dit moment half jaar vertraging, maar zou goed mogelijk zijn dat het een jaar word.
Moet ik me daar zorgen over maken?? Studievertraging op HBO is toch minder geaccepteerd dan bij WO?
Of zie ik daar veel te zwart in. Ben nu gelukkig nog niet zo ver dat ik eeuwig student ben
Op zich best aardige opleiding, maarja door verkeerde planning/uitstel nog wat oude tentamens open staan. Maar wil erg graag de opleiding halen. Ben trouwens 22 jaar, in april wordt ik 23.

Bestaan er ook eeuwige HBO-studenten?
pi_76906574
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 23:04 schreef Woussie1987 het volgende:
Hier ook een hbo student, inmiddels 4e jaars maar ga zowiezo al een half jaar langer doen. Ik doe bedrijfseconomie. Mijn studieverloop:

3e jaar binnen schoolse vakken redelijk op schema. Tweedehelft van jaar stage, helaas verkeerde keus daardoor half jaar vertraging.
nu 4e jaar: minor, loopt niet helemaal lekker. vakken op zich wel maar de praktijkopdracht totaal niet. en nog oude tentamens voorgaande jaren open.

Dus nu op dit moment half jaar vertraging, maar zou goed mogelijk zijn dat het een jaar word.
Moet ik me daar zorgen over maken?? Studievertraging op HBO is toch minder geaccepteerd dan bij WO?
Of zie ik daar veel te zwart in. Ben nu gelukkig nog niet zo ver dat ik eeuwig student ben
Op zich best aardige opleiding, maarja door verkeerde planning/uitstel nog wat oude tentamens open staan. Maar wil erg graag de opleiding halen. Ben trouwens 22 jaar, in april wordt ik 23.

Natuurlijk bestaan die. Maar het maakt helemaal niet uit of die bestaan, alsof dat jouw probleem minder maakt Het is echt niet zo dat je rond je 27e opeens nergens meer een baan kan krijgen hoor, waar ben je nou bang voor? Dat je niet boven de 2000k gaat verdienen direct na je studie? So be it, dan niet. Dan werk je je maar naar boven. Het is echt zonde je hier druk om te maken, je leeft voor jezelf, doe gewoon wat je leuk vindt. En wat je kan, natuurlijk.
pi_76906619
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 23:04 schreef Woussie1987 het volgende:

Jaartje vertraging zou ik me niet te druk over maken.
Zelf nu 2 jaartjes vertraging en daar lig ik ook geen minuut wakker van.
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
pi_76909834
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 16:42 schreef WrineX-Joske het volgende:

[..]

Ah, deze post gemist! Succesvolle troll!
Op de basischool en middelbare school haal je de beste cijfers en ben je de populairste van de klas, of de universiteit word je wakker opeens is iedereen slimmer dan jou. Ik wou dat ik terug was op de middelbare school.
pi_76916813
Heerlijk topic over de eeuwige student opzich. Geeft je een rustgevoel dat niet iedereen netjes binnen
de gestelde termijnen hun opleidingen afronden. Hoewel het financieel gezien niet best kan zijn, maargoed dat probleem speelt bij mij nog niet.

Hoewel sommige toetsen die ik nog open heb staan best met een beetje meer motivatie had kunnen halen. Maar ik ben ook weer iemand die slecht tegen kritiek kan. En het probleem dat ik teveel naar andere mensen kijk die het wel netjes in die vier jaar doen.

En verder...nouja als ik een jaar of nog iets langer overdoe who cares......dan ben ik op mn 24ste misschien klaar. Dat is toch zo n leeftijd dat de meeste hbo mensen zo n beetje klaar zijn??
pi_76921048
quote:
Op zondag 17 januari 2010 11:24 schreef Woussie1987 het volgende:
En verder...nouja als ik een jaar of nog iets langer overdoe who cares......dan ben ik op mn 24ste misschien klaar. Dat is toch zo n leeftijd dat de meeste hbo mensen zo n beetje klaar zijn??
De meeste wel ja maar er zijn ook zoveel mensen die rond die leeftijd afstuderen. Ik was net 1 maand 25 toen ik met HBO klaar was. Niks mis mee.
pi_76922668
De term "eeuwige student" begint een beetje aan waarde in te boeten, heb ik het idee... .

Pas als je de 30 gepasseerd bent, sinds je 18e bij een studie staat ingeschreven en al 5 jaar een geschikt moment zoekt om eindelijk eens aan je scriptie te beginnen, mag de twijfelachtige eer van deze titel je ten deel vallen.
Knappe jongen die dit nog kan onderschatten.
pi_76931418
tvp
  zondag 17 januari 2010 @ 22:45:19 #95
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_76944500
quote:
Op zondag 17 januari 2010 14:19 schreef DJ-Maurits het volgende:
De term "eeuwige student" begint een beetje aan waarde in te boeten, heb ik het idee... .

Pas als je de 30 gepasseerd bent, sinds je 18e bij een studie staat ingeschreven en al 5 jaar een geschikt moment zoekt om eindelijk eens aan je scriptie te beginnen, mag de twijfelachtige eer van deze titel je ten deel vallen.
Dat komt vooral door alle strakkere onderwijsmaatregelen, verplichte werkgroepen, bindende studieadviezen, vervallende studiepunten, veranderende curricula en meer van dat soort ellende. De tijd dat je zonder noemenswaardige problemen 12 jaar door kon studeren is jammer genoeg voorbij.

En dat is heel jammer, want ik zou graag een eeuwige student zijn, in plaats van een middentwintiger die een huis kan kopen, een telefoon van de zaak heeft en op vrijdagmiddag met zijn collega's bier drinkt. Maar ja, het is niet anders en het kapitalisme heeft ons mooi eronder gekregen.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  zondag 17 januari 2010 @ 22:47:11 #96
11923 I.R.Baboon
pi_76944606
Ik word overigens privé wel omringd door wat mensen die ook mijn leeftijd hebben en ergens in het tweede jaar van hun derde niet geslaagde studie zijn blijven hangen, of die ooit een bachelor hebben afgerond en nu in de Wwik zitten. Zij zijn vast niet gelukkiger dan ik.

Het is gewoon alles niets dan ellende - maar als je gewoon elke avond die klachten kan verdrinken is het makkelijker te verdragen.
  zondag 17 januari 2010 @ 22:49:03 #97
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_76944712
quote:
Op zondag 17 januari 2010 22:47 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik word overigens privé wel omringd door wat mensen die ook mijn leeftijd hebben en ergens in het tweede jaar van hun derde niet geslaagde studie zijn blijven hangen, of die ooit een bachelor hebben afgerond en nu in de Wwik zitten. Zij zijn vast niet gelukkiger dan ik.

Het is gewoon alles niets dan ellende - maar als je gewoon elke avond die klachten kan verdrinken is het makkelijker te verdragen.
Als je recht heb op WWIK dan heb je ook niet echt een studie gedaan waarmee dikke florijnen te klauwen zijn!
pi_76947298
quote:

[..]

Ik ben met een Gymnasiumdiploma aan de Pabo begonnen en daar zal ik nooit spijt van krijgen. Het is nooit zonde als je doet wat je echt wilt.

Toen ik op de middelbare school tegen mijn docent Grieks zei dat ik de Pabo wilde gaan doen, werd hij zó kwaad. Ging schreeuwen e.d.. Tja, onzekere puber die opkijkt tegen haar docent Grieks, besluit dat de universiteit inderdaad wel het beste voor haar zal zijn. Gevolg: twee keer de verkeerde studie gekozen en
twee jaar gewerkt bij Albert Heijn omdat ik het helemaal niet meer wist. Tot ik me ineens herinnerde dat ik altijd juf wilde worden. Ben op mijn 22e alsnog aan de Pabo begonnen en zit helemaal op mijn plek

Heb alleen dus wel waarschijnlijk twee jaar vertraging vanwege een zelfdisciplineprobleem.
pi_76948144
Dat is vaak ook zo'n heikelpunt. Curriculumveranderingen.............zucht...
pi_76975272
quote:
Op zondag 17 januari 2010 22:47 schreef I.R.Baboon het volgende:

Dat valt toch wel mee dacht ik?
pi_76979013
Ja ik ken het verhaal. Ik ben nu 24 jaar, 6de jaars HBO studente en dit jaar zou ik als het goed zou gaan kunnen afstuderen. Dit gaat het helaas denk ik weer niet worden. Ik doe wel mijn best, maar bij sommige projecten wil het gewoon echt niet lukken, waardoor het van kwaad naar erger wordt.

Zo moet ik o.a. nog studenten interviewen en het lukt echt niet om andere studenten te vinden. Verder zijn de studenten in mijn eigen studie ook niet echt de meest geschiktste kandidaten ervoor. En dit project moet ik afronden voordat ik door kan gaan met de rest. Ik zit nu te denken om naar mijn zusje's studentenhuis te gaan, hopelijk gaat dat wel werken. Verder bij de andere twee projecten besteed ik er al veel meer tijd aan dan wat er tegenover staat aan studiepunten.
Ondertussen zeuren mijn ouders dat ik het af moet maken enzo, en ik baal ervan dat ik samen met mijn partner nog niks kan opbouwen.

Maja, ik schaam mij gewoon enorm, omdat ik weet dat ik het heb verkloot en dat ik het ook wel beter kan.
pi_76979874
Wat doe je voor opleiding als ik vragen mag?
pi_76983108
quote:
Op maandag 18 januari 2010 19:39 schreef Woussie1987 het volgende:
Dit en wat voor project is dat? Kan me niet echt voorstellen dat je moeite heb om studenten te vinden. Zie ze in elke studenten stad echt overal. In scholen zijn er ook irritant veel.
  maandag 18 januari 2010 @ 20:53:58 #104
97934 ASroma
Flamboyant
pi_76983910
probeer het vooral ook niet te serieus te nemen. En schamen is verspilde energie.
pi_76984281
quote:
Op maandag 18 januari 2010 19:39 schreef Woussie1987 het volgende:
Ik doe een media opleiding. En ik ben nu bezig om een verslag te schrijven over hoe je persona's en user requirements moet opstellen. Wanneer je een nieuw product gaat ontwerpen(zoals een website, telefoon applicaties, pin automaten en noem maar op) dan wil je ervoor zorgen dat mensen op een prettige manier het product kunnen gebruiken. Door het ontwikkelen van Persona's zorg je ervoor dat jij en je ontwerp team weten voor wie ze het product het gaan maken. Persona's zijn een soort modellen gebaseerd op echte gebruikers, waarin staat wat hun eisen en wensen zijn, wat hun doelen zijn, enzovoorts. En voor het project heb ik als product gekozen (als uitgangspunt) dat ik wil kijken hoe de ideale e-reader eruit moet zien voor studenten. En aangezien ik een media opleiding doe, betekend dat veel medestudenten weinig tot geen boeken lezen, oftewel het lijkt mij beter om dan wat andere studenten te zoeken.
Verder weet ik ook niet hoe ik dit zelf het beste moet aanpakken om alsnog wat andere studenten te vinden.
pi_76984865
quote:
Op maandag 18 januari 2010 21:01 schreef Chloe55 het volgende:

[..]

Ik doe een media opleiding. En ik ben nu bezig om een verslag te schrijven over hoe je persona's en user requirements moet opstellen. Wanneer je een nieuw product gaat ontwerpen(zoals een website, telefoon applicaties, pin automaten en noem maar op) dan wil je ervoor zorgen dat mensen op een prettige manier het product kunnen gebruiken. Door het ontwikkelen van Persona's zorg je ervoor dat jij en je ontwerp team weten voor wie ze het product het gaan maken. Persona's zijn een soort modellen gebaseerd op echte gebruikers, waarin staat wat hun eisen en wensen zijn, wat hun doelen zijn, enzovoorts. En voor het project heb ik als product gekozen (als uitgangspunt) dat ik wil kijken hoe de ideale e-reader eruit moet zien voor studenten. En aangezien ik een media opleiding doe, betekend dat veel medestudenten weinig tot geen boeken lezen, oftewel het lijkt mij beter om dan wat andere studenten te zoeken.
Verder weet ik ook niet hoe ik dit zelf het beste moet aanpakken om alsnog wat andere studenten te vinden.
Heb ik ook moeten doen. Alhoewel ik bruut hard liep te slacken en maar 2 interviews gedaan heb en de rest uit me duim heb gezogen. Dat is een optie. Anders gewoon mensen aanspreken in een kantine. Hier lopen mensen altijd te niksen en een beetje slap te lullen.

Hoeveel mensen moet je interviewen? Dit kost toch niet meer dan een paar dagen max?
pi_76985846
quote:
Op maandag 18 januari 2010 21:13 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Heb ik ook moeten doen. Alhoewel ik bruut hard liep te slacken en maar 2 interviews gedaan heb en de rest uit me duim heb gezogen. Dat is een optie. Anders gewoon mensen aanspreken in een kantine. Hier lopen mensen altijd te niksen en een beetje slap te lullen.

Hoeveel mensen moet je interviewen? Dit kost toch niet meer dan een paar dagen max?
Maja, volgens mijn literatuur moeten het er dus minimaal 8 a 16 zijn per persona, en als je dan alles uitwerkt kun je erachter komen dat je er nog meer moet interviewen. Maar persoonlijk lijkt mij 3 ruim voldoende(Ik heb er al 1 gehad). Afgelopen week heb ik idd nog geprobeerd om wat mensen in de kantine te snaaien, maar tevergeefs. Ik ga het volgende week nog een keer proberen(hoef deze week niet meer naar school (wat 1.5h reizen is) en anders wordt het idd maar wat dingen verzinnen.
Heb je misschien nog tips of iets dergelijks over hoe je het beste studenten kunt benaderen in de kantine voor een 30 - 45min durend interview?
pi_76986482
quote:
Op maandag 18 januari 2010 21:30 schreef Chloe55 het volgende:

[..]

Heb je misschien nog tips of iets dergelijks over hoe je het beste studenten kunt benaderen in de kantine voor een 30 - 45min durend interview?
Dat is wel erg lang. Ik deed die van mij in 20min. Gewoon op mensen afgaan die zitten te niksen en daar wel voor open lijken te staan. Meer kan je niet doen denk ik.
pi_76988500
quote:
Op zondag 17 januari 2010 23:54 schreef Woussie1987 het volgende:
Dat is vaak ook zo'n heikelpunt. Curriculumveranderingen.............zucht...
Het lijkt wel alsof ik dat altijd had. Haal ik 1 vak niet gelijk gezeik omdat het volgend jaar niet gegeven wordt maar over 3 vakken verdeeld is.
pi_76992559
Ik heb het idee dat sommige studenten hun studie zien als een vrijblijvende activiteit en niet als professie.
Daar komt dat uitstelgedrag uit voort, waardoor mensen veels te lang over hun studie doen. Als je later een betaalde baan hebt dan kan je ook niet je werk afmaken wanneer je daar zin in hebt. Datzelfde geldt voor studeren.

Een studie hoor je naar mijn mening volledig achter te staan en het hoort je te interesseren. Daardoor pak je je boek uit jezelf en niet omdat het moet voor een tentamen.

Een keer een verkeerde studie kiezen, of een jaartje verkloten door veel te zuipen/feesten is heel menselijk en zeker niet verkeerd. Maar als het op die manier continu doorgaat dan verdien je die enorme studieschuld imo.

En als tip voor de meelezende scholieren: Motivatie is 90% van je studieprestaties. Zorg dus dat je je studie met zorg uitkiest en probeer gemotiveerde vrienden te zoeken binnen de studie. Het is bij mij maar al te vaak voorgekomen dat we tijdens bierdrinksessies / in de kroeg / schoolplein / kantine elkaar dingen uitleggen, en daardoor stof veel toegankelijker is dan uit een boek.
Kom ook eens spammen in mijn fotoboek :') **En ja, ik zie er goed uit dat hoef je niet nog eens te vermelden! ** ( hihi )
pi_76993620
quote:
Op maandag 18 januari 2010 23:32 schreef kippiej het volgende:
Ik heb het idee dat sommige studenten hun studie zien als een vrijblijvende activiteit en niet als professie.
Daar komt dat uitstelgedrag uit voort, waardoor mensen veels te lang over hun studie doen. Als je later een betaalde baan hebt dan kan je ook niet je werk afmaken wanneer je daar zin in hebt. Datzelfde geldt voor studeren.

Een studie hoor je naar mijn mening volledig achter te staan en het hoort je te interesseren. Daardoor pak je je boek uit jezelf en niet omdat het moet voor een tentamen.

Een keer een verkeerde studie kiezen, of een jaartje verkloten door veel te zuipen/feesten is heel menselijk en zeker niet verkeerd. Maar als het op die manier continu doorgaat dan verdien je die enorme studieschuld imo.

En als tip voor de meelezende scholieren: Motivatie is 90% van je studieprestaties. Zorg dus dat je je studie met zorg uitkiest en probeer gemotiveerde vrienden te zoeken binnen de studie. Het is bij mij maar al te vaak voorgekomen dat we tijdens bierdrinksessies / in de kroeg / schoolplein / kantine elkaar dingen uitleggen, en daardoor stof veel toegankelijker is dan uit een boek.
pffft..... is dat nou niet een beetje overdreven
  dinsdag 19 januari 2010 @ 00:14:45 #112
11923 I.R.Baboon
pi_76994462
quote:
Op maandag 18 januari 2010 23:55 schreef molleymijsje het volgende:

[..]

pffft..... is dat nou niet een beetje overdreven
Op die manier heb ik het ook nooit meegemaakt... wel weet ik dat ik pas punten ging halen toen ik met een paar mensen afsprak dat we gewoon wél altijd naar college zouden gaan, en dan ook op de tweede rij gingen zitten, zodat je niet afgeleid zou worden door kranten, universiteitsblaadjes, de propria cures of de boven haar broek uitkomende string van het meisje schuin voor je dat altijd zo lief naar je lacht wanneer ze voor je in de rij staat bij de koffieautomaat.

Maar in de kroeg heb ik het gelukkig weten te vermijden.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 00:26:18 #113
97934 ASroma
Flamboyant
pi_76994852
^^net alsof je doordat soort kleinigheiden je studie verneukt.

Het gross van de studenten weet gewoon niet wat hij/zij wilt, maar uiteindelijk komt er een punt dat je dingen gewoon af moet maken.
pi_76995084
tvp
  dinsdag 19 januari 2010 @ 00:53:45 #115
107365 Friek_
Nonkel Petrol tapt het bier.
pi_76995728
Ik vind de TS van het eerste topic toch wel een beetje zielig hoor. Moet je eens voorstellen wat ik over me heen krijg als man als ik hier eens durf te beweren dat ik op m'n 25ste nog thuis woon. Reken maar dat daar geen positieve kwalificaties bij komen kijken. Dat ze wat langer over haar studie doet vindt daarentegen niemand erg, aangezien iedereen het werkende leven zo lang mogelijk wil uitstellen en zo'n studentenleven best heerlijk is.
"God schiep de dag, en wij sleepten ons erdoorheen.”
-- Dimitri Verhulst
  dinsdag 19 januari 2010 @ 00:59:52 #116
25878 MOD
Hee!! Bob is aan het kotsen!!
pi_76995896
Hoi
Ik ben bijna 24 en begin na de zomer met een nieuwe vier jarige studie aan het HBO.
Soms krab ik me zelf ook achter de oren, maar dan denk ik, wie ben jij om te oordelen dat ik doe wat ik wil? Dus schijt aan. Ik heb mn kamertje en binnenkort een baantje. Lekker van het leven genieten.
Met het zelfde gemak, woon je in de afvalbak!
  dinsdag 19 januari 2010 @ 01:02:59 #117
107365 Friek_
pi_76995983
Als je trouwens deze topics doorleest snap je wel waarom Plasterk zoiets wil als een 'harde knip' en Bos richting een ander model van studiefinanciering wil.
-- Dimitri Verhulst
  dinsdag 19 januari 2010 @ 01:06:33 #118
107365 Friek_
pi_76996081
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 13:33 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Omdat je zelf bij die groep hoort zeker?
-- Dimitri Verhulst
  dinsdag 19 januari 2010 @ 01:06:48 #119
73209 dnzl
Minimalist.
pi_76996088
De studie lijkt me niet de reden dat TS faalt. Het lijkt me eerder haar mijmerende en passieve levenshouding en 'zo ben ik nou eenmaal' mentaliteit.
pi_76996092
Ik ken het gevoel ook wel hoor! Ben nu 25 jaar en wordt dit jaar 26 en nog steeds weet ik niet wat ik wil. Echter ben ik altijd tegen mijn zin in doorgegaan met mijn studies om mijn doorzettingsvermogen te testen en een uitgebreide keuze te hebben in de banen wereld nadien. Dat verloopt goed alleen ik ben wel helemaal klaar met studeren. Ik heb eerder Technische Bedrijfskunde gedaan op het HBO (ing titel opgepikt) en daarna/nu dus ben ik Bedrijfskunde gaan doen aan de universiteit. Ik vind het allemaal klote, maar ik weet wel dat ik wat waardevols in handen heb na deze zware periode (aangezien ik het met desinteresse deed en doe).
pi_76996154
quote:
En aan de hand van mijn boven beschreven verhaal vind ik jou maar echt een slappe lul! Had gewoon iets op een lager niveau gedaan, dan had je tenminste iets waar je mee verder kon. Ik ben ooit begonnen op de mavo en studeer dit jaar af aan de universiteit, het gaat allemaal om doorzetten en jezelf op niveau inschatten. Ik ben lager begonnen maar heb van daaruit kunnen opbouwen, wat jij doet is afbraak en zelfs nog minder dan dat.
pi_76997157
quote:

[..]

Er zijn genoeg VWO'ers die voor een hbo opleiding kiezen. Niets mis mee. Iets meer praktijkgericht en iets minder theoretisch. Beetje jammer dat je je daar te goed voor voelt trouwens.
pi_76999260
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 01:07 schreef Apekoek het volgende:
Ik ken het gevoel ook wel hoor! Ben nu 25 jaar en wordt dit jaar 26 en nog steeds weet ik niet wat ik wil. Echter ben ik altijd tegen mijn zin in doorgegaan met mijn studies om mijn doorzettingsvermogen te testen en een uitgebreide keuze te hebben in de banen wereld nadien. Dat verloopt goed alleen ik ben wel helemaal klaar met studeren. Ik heb eerder Technische Bedrijfskunde gedaan op het HBO (ing titel opgepikt) en daarna/nu dus ben ik Bedrijfskunde gaan doen aan de universiteit. Ik vind het allemaal klote, maar ik weet wel dat ik wat waardevols in handen heb na deze zware periode (aangezien ik het met desinteresse deed en doe).
Dit heb ik nooit gesnapt. Het werk wat je gaat doen is toch niet veel anders dan wat je tijdens je studie deed? Waarom zou dat dan wel interessant en niet klote zijn?
Ik ben dus "eeuwig student" omdat ik van studie ben veranderd om iets te doen waar ik plezier in heb, zowel bij de studie als straks bij mijn werk. En volgens mij moet dat ook wel, want er komen altijd extra taken bij je baan kijken die mogelijk niet zo leuk zijn en dat moet wel gecompenseerd worden met leuke taken.
Als werk niet leuk is op een of andere manier hou je het moeilijk vol.
pi_76999630
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 09:06 schreef omearos het volgende:

[..]

Dit heb ik nooit gesnapt. Het werk wat je gaat doen is toch niet veel anders dan wat je tijdens je studie deed? Waarom zou dat dan wel interessant en niet klote zijn?
Ik ben dus "eeuwig student" omdat ik van studie ben veranderd om iets te doen waar ik plezier in heb, zowel bij de studie als straks bij mijn werk. En volgens mij moet dat ook wel, want er komen altijd extra taken bij je baan kijken die mogelijk niet zo leuk zijn en dat moet wel gecompenseerd worden met leuke taken.
Als werk niet leuk is op een of andere manier hou je het moeilijk vol.
Nou kijk Bedrijfskunde is nou natuurlijk niet echt een gespecialiseerde studie laten we daar eerlijk over zijn. Dat schept juist het voordeel dat je een zeer ruime keus hebt tussen verschillende soorten banen. Studie staat in dit geval niet 1 op 1 met een baan (wat natuurlijk wel het geval is als je een geneeskunde opleiding doet want dan wordt je iets als 'dokter' punt), het gaat er meer om dat je kunt laten zien dat je op een bepaalt niveau kunt werken.

En waarom dan Bedrijfskunde, omdat ik het gewoon echt echt echt niet wist c.q. weet wat ik wil doen. Dan lijkt me dit een studie die de meest ruime middenweg bied.
pi_77000676
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 01:02 schreef Friek_ het volgende:
Als je trouwens deze topics doorleest snap je wel waarom Plasterk zoiets wil als een 'harde knip' en Bos richting een ander model van studiefinanciering wil.
Hier ben ik het wel mee eens. Een geschikte richting kiezen is niet makkelijk als je nergens een passie voor hebt. Maar veel mensen doen gewoon maar wat omdat ze niet weten wat ze willen doen. Als of het niet stikt van de open dagen en informatie op het internet. Op basis daarvan kunnen ze een veel betere keuze maken dan dat ze nu doen.

Het is atm blijkbaar de normaalste zaak om een beetje aan te modderen en rond je 25ste af te studeren. Zolang je maar een studie afrond die goed bij je past.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 10:10:12 #126
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_77000778
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 10:06 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Hier ben ik het wel mee eens. Een geschikte richting kiezen is niet makkelijk als je nergens een passie voor hebt. Maar veel mensen doen gewoon maar wat omdat ze niet weten wat ze willen doen. Als of het niet stikt van de open dagen en informatie op het internet. Op basis daarvan kunnen ze een veel betere keuze maken dan dat ze nu doen.

Het is atm blijkbaar de normaalste zaak om een beetje aan te modderen en rond je 25ste af te studeren. Zolang je maar een studie afrond die goed bij je past.
Jep. Das een ernstige ontwikkeling.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_77001123
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 10:10 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Jep. Das een ernstige ontwikkeling.
Tja als je dan pas je 1e hbo opleiding binnensleept wel. Ik ben blij dat ik dan in elk geval een 2e opleiding binnen heb, extra kennis en papieren is nooit weg als je de echte wereld in gaat. En bovendien al haal je pas je eerste opleiding op je 25e dan is dat nog geen probleem, liever dan een opleiding dan eerder gaan werken zonder papieren.
pi_77001628
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 10:22 schreef Apekoek het volgende:

[..]

En bovendien al haal je pas je eerste opleiding op je 25e dan is dat nog geen probleem, liever dan een opleiding dan eerder gaan werken zonder papieren.
Mwa sommige mensen leveren ook goed werk vanuit hun ervaring die ze op vroege leeftijd op hebben gedaan. Maar via de juiste opleiding is de kans wel grotere inderdaad.
pi_77001922
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 10:36 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Mwa sommige mensen leveren ook goed werk vanuit hun ervaring die ze op vroege leeftijd op hebben gedaan. Maar via de juiste opleiding is de kans wel grotere inderdaad.
Ja hoor, ervaring is inderdaad ook zeer waardevol! En werkgevers staan te springen om werknemers met ervaring, dus dat hoeft zeker niet negatief uit te pakken zonder de juiste papieren. Echter kan een opleiding je op het langere termijn voordeel geven, als je simpel weg geen papieren hebt zul je lang niet zo snel of nooit die eene hogere positie krijgen die bijvoorbeeld HBO/WO niveau vereist (maar goed, dat moet je ook willen natuurlijk).
pi_77001993
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 10:06 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Nadeel is wel dat vaak de omgeving ook van grote invloed is op de keuze. Ik kwam als meisje van het VWO met goede cijfers voor exacte vakken dus moest ik maar natuurkunde gaan doen. Daar was ik toch zo goed in? En vond ik toch een leuk vak op school? Pas toen ik een keer zelf mocht werken in een werkplaats kwam ik erachter dat ik meer praktisch ben aangelegd en dat HTS het beste bij mij past. Daar kom je op geen andere manier achter dan door te doen, dus ook niet met oneindig veel open dagen, studiebeurzen en online vragenlijsten.

Ik ben meer voor het laten maken van foute keuzes en een goede begeleiding bij mogelijke overstap als een studie je toch niet past. Nu is het meer van "maak gewoon af wat je bent begonnen, je kan daarna nog wel iets anders doen als je dat dan nog wilt" Bijvoorbeeld een uitgebreider studieadvies in het eerste jaar geven, n.a.v. gesprekken met de student wat deze wel en niet leuk of moeilijk vindt aan de studie. Ik vond alle practica leuk, maar toch werd mij geadviseerd om theoretische natuurkunde te blijven doen (studenten binnenboord houden is belangrijker dan goed advies blijkbaar)

Wat mij wel een goed idee lijkt is bindend studieadvies als je teveel mist. Of zoals veel studies met projecten vaak hebben: je mag pas een project doen als je x studiepunten hebt of als je die specifieke vakken hebt gehaald. Het is nu vaak heel vrijblijvend en blijkbaar kan niet iedereen daar mee omgaan.

Kortweg: laat mensen foute keuzes maken en overstappen, en laat mensen niet eeuwig doen over 1 studie.
pi_77002045
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 10:45 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Ja hoor, ervaring is inderdaad ook zeer waardevol! En werkgevers staan te springen om werknemers met ervaring, dus dat hoeft zeker niet negatief uit te pakken zonder de juiste papieren. Echter kan een opleiding je op het langere termijn voordeel geven, als je simpel weg geen papieren hebt zul je lang niet zo snel of nooit die eene hogere positie krijgen die bijvoorbeeld HBO/WO niveau vereist (maar goed, dat moet je ook willen natuurlijk).
Erg persoonlijke insteek dat. Gebaseerd op hoe goed iemand carričre kan maken. Had het daar meer over hoeveel iemand toevoegt aan de maatschappij. Op landelijk niveau boeit het geen ruk wie carričre maakt en wie niet.
pi_77002563
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 10:48 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Erg persoonlijke insteek dat. Gebaseerd op hoe goed iemand carričre kan maken. Had het daar meer over hoeveel iemand toevoegt aan de maatschappij. Op landelijk niveau boeit het geen ruk wie carričre maakt en wie niet.
Mij boeit echt niet wie of wat of op landelijk niveau wat toevoegt, ik wil gewoon zelf verder komen in het leven. En ik weet gewoon zeker dat je met een goede studie en prestatie je kansen in het bedrijfsleven vergroot (bij veel bedrijven wordt je er uit getrapt bij de sollicitatie als je geen goede opleiding hebt genoten). Meer een feit dan een mening.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 11:50:46 #133
103343 Rutger1983
de enige echte!
pi_77004561
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:04 schreef deenigeechteTS het volgende:

[..]

Constant uitstellen en dergelijke. De studie was zelf in het twee jaar niet echt interessant meer voor mij. Maar ik dacht toen wat kon ik anders doen? Nu kreeg ik nog gratis geld van IBG. Na 5,5 jaar toch maar effe naar de site van IBG gegaan en gekeken wat ik met die schuld aanmoet. Nu blijkt dat ik die naar alle waarschijnlijkheid moet terugbetalen (ik moet nu een bachelor halen in vier jaar ik ben echt zielig). Er zijn wel meer mensen zoals ik, ik ken iemand die kijkt nooit naar zijn bankrekening want hij is daar te bang voor. Maar goed nu ik ben geconfronteerd met de realiteit besef ik dat ik misschien maar beter uit Nederland kan vluchten. Australiė lijkt me wel een leuk land

Kijk ik had wel de helft van alle vakken gehaald maar de studie lag mij gewoon niet goed. Het was beter zijn geweest als ik eerst een jaar aan persoonlijke ontwikkeling had gedaan in plaats van zomaar een studie lukraak hebben gekozen (achteraf bleek dat dus)
Hoe heb je het ooit zover laten komen?
HBO had je op z'n minst kunnen proberen.. Je instelling is echt helemaal verkeerd.

Maar wat dacht je in Australie te gaan doen dan? Hoe kom je aan het geld om daar naar toe te kunnen reizen / onderdak regelen, etc, etc, etc... Daar begin je echt helemaal vanaf 0. Hier heb je tenminste nog iets.. (behalve dan je schuld)
pi_77004729
quote:
Hier in Groningen wordt het bindend studie-advies, BSA, ingevoerd. Moet je es kijken hoeveel weerstand dat oplevert.

Ik was ook best een lakse baas tijdens m'n studeren, ook omdat er weinig druk achter zat. M'n P gehaald in m'n 3e jaar, want dat ene vakje had toch geen haast. Als er meer druk was geweest was ik zeker harder gaan werken. Dat werd eind-bachelor gelukkig wel anders
pi_77005501
Ik ben opzich wel voor een bindend studieadvies in het eerste jaar.
En dat je geen situaties krijgt dat je pas in het vierde jaar ofzo je P hebt.

En iedereen maakt wel eens foute keuzes, en heeft mindere periodes.Maar als je pas in je 6 jaar je P hebt gehaald vind ik dat wel weer minnetjes en om naar australie te verhuizen.

Het is de kunst om als het wat minder gaat er zo snel mogelijk bovenop zien te komen. Maar dat valt niet mee weet ik uit ervaring
pi_77005938
Ach, ik ben ws. rond mijn 38ste klaar met mijn studie..

(heb al wel 10 jaar voltijd gewerkt)
pi_77008600
quote:
Hoezo dat? Harde knip werkt studievertraging juist in de hand. Als je de bachelor niet precies op tijd afrondt heb je meteen een jaar vertraging. Zonder de harde knip zou je de achterstand tijdens de master in kunnen halen en alsnog op tijd afstuderen.
Volgens mij is de harde knip er vooral omdat bachelor en master nu meer als aparte niveaus gezien worden, terwijl ze vroeger als doctoraal bij elkaar hoorden.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 13:54:37 #138
97934 ASroma
Flamboyant
pi_77008789
de harde knip

Dat draait gewoon om centen. Straks kan je na 4 jaar normaal collegegeld betaalt te hebben, de volle pond als in 4500 euro gaan betalen.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 14:53:09 #139
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_77010826
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 13:54 schreef ASroma het volgende:
de harde knip

Dat draait gewoon om centen. Straks kan je na 4 jaar normaal collegegeld betaalt te hebben, de volle pond als in 4500 euro gaan betalen.
Hoe bedoel je?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
  dinsdag 19 januari 2010 @ 15:01:09 #140
97934 ASroma
Flamboyant
pi_77011102
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 14:53 schreef ikke043 het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
oh mensen doen net alsof Plassterk een goeie beslissing neemt door harder te gaan optreden tegen eeuwige studenten. Terwijl dit natuurlijk gewoon een kwestie van centen is, nu betaalt de overheid een deel van het collegegeld en de student een deel van het collegegeld. Als we niet opletten zal de student straks voor alles moeten gaan opdraaien, als hij wat uitloop heeft.

afbreken kunnen ze wel de babyboomers.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 15:10:26 #141
285850 Elohim
leeft in kaarslicht
pi_77011413
TVP, interessante reacties.
Haast je langzaam.
pi_77011730
en dat terwijl sommige politici ook vaak lang over hun studie deden
  dinsdag 19 januari 2010 @ 15:24:04 #143
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_77011874
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 15:01 schreef ASroma het volgende:

[..]

oh mensen doen net alsof Plassterk een goeie beslissing neemt door harder te gaan optreden tegen eeuwige studenten. Terwijl dit natuurlijk gewoon een kwestie van centen is, nu betaalt de overheid een deel van het collegegeld en de student een deel van het collegegeld. Als we niet opletten zal de student straks voor alles moeten gaan opdraaien, als hij wat uitloop heeft.

afbreken kunnen ze wel de babyboomers.
Is dit jouw toekomstvisie ofzo, want wat ik heb begrepen is dat we straks (gewoon) 4 jaar stufi krijgen en dat 1 bachelor en 1 master tegen het wettelijk tarief kunnen worden gevolgd. Natuurlijk ook niet mijn ideaal
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
  dinsdag 19 januari 2010 @ 15:55:30 #144
11923 I.R.Baboon
pi_77012966
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 15:24 schreef ikke043 het volgende:

[..]

Is dit jouw toekomstvisie ofzo, want wat ik heb begrepen is dat we straks (gewoon) 4 jaar stufi krijgen en dat 1 bachelor en 1 master tegen het wettelijk tarief kunnen worden gevolgd. Natuurlijk ook niet mijn ideaal
GL loopt rond met plannen om alle stufi een lening te maken, dus dat gaat vast ooit gebeuren.
pi_77016321
TVP voor thuis.
pi_77035706
Lang studeren komt bij mij ook doordat ik vaak lang moet wacht tot ik vakken kan volgen. Laatste jaar twee maanden aan studie gehad. Ben nu maar gewoon fulltime gaan werken en af en toe op vakantie. Gelukkig heb ik de afgelopen jaren genoeg studieschuld opgebouwd. Zit nu ook al weer in jaartje acht. Maargoed ik zou het precies zo doen als ik heb gedaan. Mooie tijd.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_77044996
Ik heb mijn BA gehaald, maar nu ik mijn MA scriptie moet afronden heb ik op de een of andere manier mijn motivatie totaal verloren. Ik blijf het maar uitstellen. Hopelijk word ik geen eeuwige student; ik moet sowieso gaan stoppen met de stufi want ik zit al op zo'n ¤20k schuld.
  donderdag 21 januari 2010 @ 20:18:39 #148
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_77112052
quote:
Op zondag 14 september 2008 11:36 schreef Appelboom1983 het volgende:
Oorzaken voor deze studievertraging zijn onder meer het verenigingsleven,
Korps !?!!

Zo slecht om je daarbij aan te sluiten, maargoed..
pi_77114172
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 20:18 schreef blup het volgende:

[..]

Korps !?!!

Zo slecht om je daarbij aan te sluiten, maargoed..
Of een opleidings-, sport- of cultuurvereniging. Die hebben ook bestuursleden en activisten nodig
pi_77396311
Altijd wel handig om ook iets leerzaams buiten de studie te doen zoals ik deed bij een activiteitencommissie
pi_77402210
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 22:20 schreef Woussie1987 het volgende:
Altijd wel handig om ook iets leerzaams buiten de studie te doen zoals ik deed bij een activiteitencommissie
Dat is zowiezo leerzaam.
'Van de Milan-spelers ben ik het meest bevreesd voor Seedorf', zei Rooney vooruitlopend op de confrontatie tegen Gazzetta dello Sport. 'Hij is waarschijnlijk de beste speler tegen wie ik ooit heb gespeeld.'
pi_77402877
En .. het is tijdens deze roerige tijden op de arbeidsmarkt ook niet onverstandig een jaartje extra te studeren!
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_84269126
flinke schop!

Hier een ex-eeuwige student. Hoewel ik mijn huidige HBO-studie in 4 jaar heb afgerond, heb ik 2 studies daarvoor verprutst en tussentijds simpele baantjes gehad en geleefd als een student. Daarvoor MBO gedaan. Kortom, al vanaf 1999 t/m nu als een student geleefd en met mijn 27 jaar nu eindelijk afgestudeerd aan het HBO en kan ik aan de slag op de arbeidsmarkt.

Met mijn 27 jaar kon ik overigens binnen 2 weken na mijn afstuderen al kiezen uit 2 banen Ik denk dat je tot je 30e niet zoveel te vrezen hebt als starter mits je investeert naast je studie. Dus: zorg dat je in het buitenland gaat studeren/stage lopen en zorg voor een relevante bijbaan (vooral commerciėle doen het goed).

Ik ken ook figuren die nominaal zijn gegaan en al op hun 21e waren afgestudeerd, snel zijn gaan samenwonen en al jaren fulltime werken. Als ik hen zie krijg ik niet de indruk dat ze echt gelukkig zijn..
pi_84271495
Ik hoop in februari ex-eeuwige student te zijn

Twee keer verkeerd gekozen en inmiddels anderhalf jaar vertraging op een hbo-opleiding van 4 jaar . Vanaf september geen ov en lening meer Dramatische zelfdiscipline... Ach, uiteindelijk komt het goed, maar wel met een flinke omweg.
pi_84271563
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 13:22 schreef Sosha het volgende:
Ik hoop in februari ex-eeuwige student te zijn

Twee keer verkeerd gekozen en inmiddels anderhalf jaar vertraging op een hbo-opleiding van 4 jaar . Vanaf september geen ov en lening meer Dramatische zelfdiscipline... Ach, uiteindelijk komt het goed, maar wel met een flinke omweg.
hoe oud ben je?
pi_84271588
27
Op mijn 22e begon ik met mijn huidige opleiding.
pi_84274123
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 12:25 schreef Leonidas82 het volgende:
flinke schop!

Hier een ex-eeuwige student. Hoewel ik mijn huidige HBO-studie in 4 jaar heb afgerond, heb ik 2 studies daarvoor verprutst en tussentijds simpele baantjes gehad en geleefd als een student. Daarvoor MBO gedaan. Kortom, al vanaf 1999 t/m nu als een student geleefd en met mijn 27 jaar nu eindelijk afgestudeerd aan het HBO en kan ik aan de slag op de arbeidsmarkt.

Met mijn 27 jaar kon ik overigens binnen 2 weken na mijn afstuderen al kiezen uit 2 banen Ik denk dat je tot je 30e niet zoveel te vrezen hebt als starter mits je investeert naast je studie. Dus: zorg dat je in het buitenland gaat studeren/stage lopen en zorg voor een relevante bijbaan (vooral commerciėle doen het goed).

Ik ken ook figuren die nominaal zijn gegaan en al op hun 21e waren afgestudeerd, snel zijn gaan samenwonen en al jaren fulltime werken. Als ik hen zie krijg ik niet de indruk dat ze echt gelukkig zijn..
Dat klinkt goed Ik ben 6 jaar geleden begonnen met studeren, daarna allerlei andere dingen gedaan en nu ben ik bezig met een studie die ik hopelijk precies binnen de grens van 10 jaar haal (dus over 4 jaar). Op zich vind ik het wel best zo, ik werk naast mijn studie en heb ook nog genoeg vrije tijd. Het enige dat me een beetje dwarszit is dat ik straks zo'n late starter ben, maar als ik jouw verhaal lees is dat dus geen probleem. Studeren in het buitenland wil ik ook zeker gaan doen en relevante bijbaan heb ik op het oog.
pi_84274263
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 14:25 schreef cikolata het volgende:

Het enige dat me een beetje dwarszit is dat ik straks zo'n late starter ben, maar als ik jouw verhaal lees is dat dus geen probleem.
Dat verschilt erg per branche. Relevante ervaring opdoen is wel een goed idee.
  dinsdag 20 juli 2010 @ 16:50:05 #159
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_84279927
29 en sinds 1998 student en ik wil afgestudeerd zijn zo rond mijn 33ste.
pi_84280675
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 12:25 schreef Leonidas82 het volgende:
flinke schop!

Wat voor baan lijkt me ook wel relevant, jij verdiende toch maar heel weinig?

[ Bericht 0% gewijzigd door Devz op 20-07-2010 20:15:26 ]
pi_84294485
Ik ga in september ook vrolijk mijn 6e jaar in. Ik ben één van de laatste eeuwige studenten.
pi_84294835
Als ik de master volgens mijn planning in 3 jaar afgerond krijg (ik ga ernaast werken, master duurt officieel 2 jaar) ben ik straks in totaal 8,5 jaar bezig geweest met mijn studie
  dinsdag 20 juli 2010 @ 23:26:15 #163
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_84297230
Op zich een zeer motiverend topic als ik jullie ervaringen zo lees.

Ik ben vlak bij de eindstreep (afstudeerscriptie) er is alleen nog weinig motivatie over om die 60 pagina's te schrijven.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_84297532
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 23:26 schreef JimmyJames het volgende:
Op zich een zeer motiverend topic als ik jullie ervaringen zo lees.

Ik ben vlak bij de eindstreep (afstudeerscriptie) er is alleen nog weinig motivatie over om die 60 pagina's te schrijven.
Eindelijk er vanaf zijn is niet motivatie genoeg? Daar zou ik mij op concentreren.
  dinsdag 20 juli 2010 @ 23:49:10 #165
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_84298205
Dat zou je wel denken, he. Werkt bij mij helaas niet zo.
pi_84299224
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 23:49 schreef JimmyJames het volgende:
Stom is dat toch, he

Ik weet niet waar ik mezelf mee moet motiveren...
  woensdag 21 juli 2010 @ 15:29:19 #167
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_84317276
Als ik het heb gevonden, hoor je het.
pi_84317553
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 23:49 schreef JimmyJames het volgende:
En als het eenmaal loopt en je merkt dat er voortgang in zit?
  woensdag 21 juli 2010 @ 17:04:38 #169
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_84320811
quote:
pi_84337820
Ik heb m`n VWO diploma in 1 keer gehaald (6 jaar), ik was 18 toen ik klaar was. Toen beginnen met een studie (WO), die niet beviel, 1 jaartje verprutst dus. Toen op mijn 19e begonnen aan m`n huidige studie (hbo) en ben waarschijnlijk op mijn 24e klaar. Niet de ideale studie-carriere natuurlijk, maar pech, ik doe in ieder geval iets wat ik wel leuk vind

edit: oh en ik heb een studieschuld van maar 5 duizend euro, valt mee dus.
pi_84358139
quote:
Op maandag 18 januari 2010 21:13 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Uiteindelijk had ik 2 mensen geļnterviewd, 1tje verzonnen en uiteindelijk had ik een 9 voor mijn verslag gekregen

Maar goed, het einde is bijna in zicht. Hopelijk heb ik alles voor 1 oktober af en kan ik dan beginnen met afstuderen. Alleen het probleem is dat ik nog een goede stageplek moet vinden, zonder dat ik straks elke dag superveel moet reizen.
pi_84358804
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 15:23 schreef Chloe55 het volgende:

[..]

Uiteindelijk had ik 2 mensen geļnterviewd, 1tje verzonnen en uiteindelijk had ik een 9 voor mijn verslag gekregen

Maar goed, het einde is bijna in zicht. Hopelijk heb ik alles voor 1 oktober af en kan ik dan beginnen met afstuderen. Alleen het probleem is dat ik nog een goede stageplek moet vinden, zonder dat ik straks elke dag superveel moet reizen.
Nice.

Wat voor mediaopleiding is dat dan precies.
pi_84360143
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 15:41 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Nice.

Wat voor mediaopleiding is dat dan precies.
Media en entertainment management aan InHolland
pi_84360455
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 16:14 schreef Leonidas82 het volgende:

[..]

Ok laat maar dan.
  donderdag 22 juli 2010 @ 19:15:07 #175
97934 ASroma
Flamboyant
pi_84367286
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 16:14 schreef Leonidas82 het volgende:

[..]

wel pittig lijkt me.
pi_84367551
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 19:15 schreef ASroma het volgende:

[..]

wel pittig lijkt me.
pi_84367691
Ik zit hier ook erg mee. Ik heb 6 jaar lang SPH gedaan, maar ben niet verder gekomen dan halverwege het derde jaar. Het eerste jaar heb ik gewoon gehaald, daarna heb ik 3 keer het tweede jaar gedaan ( 2 keer tijdelijk gestopt vanwege persoonlijke omstandigheden) en afgelopen schooljaar liep ik jaarstage, alleen moest ik halverwege stoppen. Ik heb nu besloten om helemaal met SPH te stoppen en Bestuurskunde te gaan studeren. Maar dan moet ik dus gewoon weer in het eerste jaar beginnen en duurt het dus nog 4 jaar. Mijn studiefinanciering is inmiddels ook op, ik kan nog wel 3 jaar bijlenen, maar dan loopt mijn schuld wel heel erg op en dan zou ik het laatste jaar helemaal zelf financieren. Dus ik heb sowieso veel zorgen over hoe ik dat allemaal ga doen, maak ik me zorgen over mn enorme studieschuld straks. En aan de andere kant zit ik ook met de R&P kant dat het dus nog steeds niet gelukt is om een diploma te halen, dat veel van mn vrienden al afgestudeerd zijn en een baan hebben, dat ik er van baal dat het steeds niet lukte enzovoort, bang ben dat het weer niet gaat lukken en ik helemaal geen diploma haal enzovoort

[ Bericht 1% gewijzigd door _Hestia_ op 23-07-2010 07:19:46 ]
pi_84368035
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 19:28 schreef Sylvana het volgende:
Ik zit hier ook erg mee. Ik heb 6 jaar lang SPH gedaan, maar ben niet verder gekomen dan halverwege het derde jaar. Het eerste jaar heb ik gewoon gehaald, daarna heb ik 3 keer het tweede jaar gedaan en afgelopen schooljaar liep ik jaarstage, alleen moest ik halverwege stoppen. Ik heb nu besloten om helemaal met SPH te gaan doen en Bestuurskunde te gaan studeren. Maar dan moet ik dus gewoon weer in het eerste jaar beginnen en duurt het dus nog 4 jaar. Mijn studiefinanciering is inmiddels ook op, ik kan nog wel 3 jaar bijlenen, maar dan loopt mijn schuld wel heel erg op en dan zou ik het laatste jaar helemaal zelf financieren. Dus ik heb sowieso veel zorgen over hoe ik dat allemaal ga doen, maak ik me zorgen over mn enorme studieschuld straks. En aan de andere kant zit ik ook met de R&P kant dat het dus nog steeds niet gelukt is om een diploma te halen, dat veel van mn vrienden al afgestudeerd zijn en een baan hebben, dat ik er van baal dat het steeds niet lukte enzovoort, bang ben dat het weer niet gaat lukken en ik helemaal geen diploma haal enzovoort
Kut joh, wel herkenbaar.
Bedoel je nou dat je met SPH stopt of niet..? Ik snapte die zin niet helemaal.
Als je zes jaar SPH hebt gestudeerd, heb je toch ook zes jaar stufi+ov gehad..? Dan kun je namelijk niet nog drie jaar lenen, maar nog maar één jaar.
pi_84368725
Hier hetzelfde verhaal, ben 5e/6e jaars en ben nu bezig met bachelor af te ronden. Oorzaak: jaartje bestuur gedaan en jaar verkloot omdat ik het een lastige opleiding vind en niet wist welke master ik wilde gaan doen.

Nu weet ik dat het nog wel meevalt met mijn vertraging, maar toch merk ik die druk en vind ik het helemaal niet fijn. Het gaat steeds over prestatie, prestatie, prestatie. Ik doe echt genoeg voor mijn opleiding, zit soms dagen in de bieb maar soms lukt zo'n kutvak gewoon niet. Dit i.c.m dat ik mezelf écht niet het onderzoek zie ingaan maakt me niet echt gemotiveerd voor mijn betįopleiding terwijl ik het wel superinteressant vind!

Maar wat ik vooral kut vind is dat ik me steeds moet verantwoorden. Als mensen vragen hoever ik ben dan is het "O, nog 2 jaar...zo" "Pfoe dat is lang"

[ Bericht 5% gewijzigd door DaDude1987 op 22-07-2010 20:39:21 ]
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
pi_84369948
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 22:25 schreef Socios het volgende:
Ik ga in september ook vrolijk mijn 6e jaar in. Ik ben één van de laatste eeuwige studenten.
Pas je zesde jaar. Ik heb uiteindelijk acht jaar gestudeerd en vrienden van mij gaan makkelijk over de tien, dus ze bestaan nog wel hoor
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_84370306
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 23:49 schreef Caxixi het volgende:
Ik heb m`n VWO diploma in 1 keer gehaald (6 jaar), ik was 18 toen ik klaar was. Toen beginnen met een studie (WO), die niet beviel, 1 jaartje verprutst dus. Toen op mijn 19e begonnen aan m`n huidige studie (hbo) en ben waarschijnlijk op mijn 24e klaar. Niet de ideale studie-carriere natuurlijk, maar pech, ik doe in ieder geval iets wat ik wel leuk vind

edit: oh en ik heb een studieschuld van maar 5 duizend euro, valt mee dus.
dit gebeurt vrij veel, er zijn genoeg studenten die na het eerste jaar een nieuwe studie beginnen omdat de eerste keuze niet beviel.
Ik ben uiteindelijk 3 keer overgestapt en was 9,5 jaar student, maar nu wel afgestudeerd in de richting die ik echt leuk vind
pi_84386189
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 19:39 schreef Sosha het volgende:

[..]

Kut joh, wel herkenbaar.
Bedoel je nou dat je met SPH stopt of niet..? Ik snapte die zin niet helemaal.
Als je zes jaar SPH hebt gestudeerd, heb je toch ook zes jaar stufi+ov gehad..? Dan kun je namelijk niet nog drie jaar lenen, maar nog maar één jaar.
Ik heb 1 jaar extra gekregen ivm persoonlijke omstandigheden en ben er tussendoor 1 jaar tussenuit geweest. In oktober is mijn stufi dus op en heb ik nog 3 jaar bijleen mogelijkheden.

En ja, ik stop nu dus helemaal met SPH en ga Bestuurskunde doen. Heb die zin ff aangepast, was foutje.

Ik was trouwens bang dat ik doordat ik nog studeerde niet kon gaan samenwonen enzo, maar dat is toch gelukt en woon nu sinds een paar maanden samen met mn vriend Dus dat vind ik wel fijn, dat ik wat dat betreft wel een stap verder kon en niet nog al die tijd op kamers hoefde te zitten.

[ Bericht 6% gewijzigd door _Hestia_ op 23-07-2010 07:42:12 ]
  vrijdag 23 juli 2010 @ 07:57:01 #183
308208 Bisamrat
komt wel goed schatje
pi_84386550
Ben afgestudeerd op mijn 27ste, direct een leuke baan gevonden en op mijn 30ste een huis gekocht. Wat betreft het aftakelen van 'alles', heb ergens gelezen dat vrouwen het mooist zijn op hun 30ste, dus niet zo negatief doen :0

Trouwens je moet toch werken tot je er dood bij neervalt, pensioen leeftijd wordt iets van 75 eer wij ervan mogen genieten . Dus geniet nog lekker van je studenten tijd, heb je maar één keer. Daarna heb je meer dan genoeg tijd om serieus te gaan werken.
pi_84401288
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 16:04 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Inlijsten die ouders.
Waren die van mij maar zo. Mijn broertje is ook een laatbloeier(21) en heeft net zoals mij weinig discipline. Als het goed is gaat hij binnenkort weer een nieuwe studie proberen. Ondertussen maakt mijn moeder zich de hele tijd kopzorgen, is extreem bezorgd en bang dat hij niet meer aan de bak komt. Ik ben dan ook erg boos op haar, want zij denkt dat een studie op HBO of WO de helige graal is in het leven, terwijl ik van mening ben dat er nog veel meer in het leven is dan dat.
pi_84401668
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 14:01 schreef CharlyLownoise het volgende:

[ Ik weiger MBO of HBO te doen. Dat ga je toch niet doen met een VWO diploma. Ik ben daar te goed voor]

Je kunt beter een HBO of MBO doen en dat op tijd halen, en daarna eventueel nog een Master doen, dan dat je echt superlang over het WO doet en elke keer achter de feiten aanloopt.
pi_84445332
Wat ik trouwens ook gewoon niet leuk vind van dat laat klaar zijn met studeren is dat bijvoorbeeld trouwen en kinderen krijgen ook later gaat worden dan dat ik eigenlijk had gewild. Als ik gewoon op nm 21/22e was afgestudeerd en een paar jaar had kunnen werken had ik op mn 26/27e wel aan kinderen willen gaan denken. Nu ben ik pas 27 als ik klaar ben met studeren ( als alles goed gaat) en als je dan pas kunt gaan werken en sparen dan duurt het nog wel een paar jaar voordat we kunnen trouwen en kinderen krijgen. En als ik 30 ben is mn vriend al 36. Dat vind ik toch wel erg jammer.
  zaterdag 24 juli 2010 @ 20:49:50 #187
310989 Raqualad
R. Aqualad.
pi_84447694
Nice, TS is een vrouwelijke Van Wilder.
pi_84489652
quote:
Op vrijdag 23 juli 2010 06:57 schreef Sylvana het volgende:Ik was trouwens bang dat ik doordat ik nog studeerde niet kon gaan samenwonen enzo, maar dat is toch gelukt en woon nu sinds een paar maanden samen met mn vriend O+ Dus dat vind ik wel fijn, dat ik wat dat betreft wel een stap verder kon en niet nog al die tijd op kamers hoefde te zitten.
Lekker he, ik ga deze zomer ook samenwonen terwijl dat financieel niet zo slim is (we studeren allebei!), maar we krijgen veel steun van onze ouders, en als het goed is kan ik over een half jaar ein-de-lijk mijn eigen centjes gaan verdienen :P
pi_84493903
quote:
Op maandag 26 juli 2010 00:15 schreef Sosha het volgende:

[..]

Lekker he, ik ga deze zomer ook samenwonen terwijl dat financieel niet zo slim is (we studeren allebei!), maar we krijgen veel steun van onze ouders, en als het goed is kan ik over een half jaar ein-de-lijk mijn eigen centjes gaan verdienen :P
Leuk dat jij ook gaat samenwonen :)

Mijn vriend werkt al gewoon, dat scheelt :)
pi_94618441
o

[ Bericht 99% gewijzigd door DeWalrus op 26-03-2011 10:17:02 ]
pi_94668576
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juli 2010 15:44 schreef Chloe55 het volgende:

[..]

Waren die van mij maar zo. Mijn broertje is ook een laatbloeier(21) en heeft net zoals mij weinig discipline. Als het goed is gaat hij binnenkort weer een nieuwe studie proberen. Ondertussen maakt mijn moeder zich de hele tijd kopzorgen, is extreem bezorgd en bang dat hij niet meer aan de bak komt. Ik ben dan ook erg boos op haar, want zij denkt dat een studie op HBO of WO de helige graal is in het leven, terwijl ik van mening ben dat er nog veel meer in het leven is dan dat.
Je bent boos op je moeder omdat ze bezorgt is ? wtf ? tuurlijk een opleiding is heel belangrijk als je een leuke baan wilt hebben.. is dus belangrijk voor de toekomst.... Tuurlijk is er nog meer in het leven, daar kan je dan ook lekker van genieten als je 24/7 over straat wandeld.. of achter de vuilniswagen staat..... boos op je moeder.. belachelijk.. geen discipline? schop onder de kont moeten jullie krijgen, vroeger zeker teveel verwend.
pi_94677334
Trieste studentjes altijd, je telt pas mee als je meer dan pak em beet 12 jaar de kloten onder je lijf hebt uitgerend bij een bedrijf, waarbij je kunt aantonen dat je coole deliverables op je naam hebt staan, jezelf persoonlijk ontwikkeld hebt en inmiddels meer dan 100K spaargeld op de bank hebt staan dat jezelf verdiend hebt door inzet en motivatie.
pi_94680750
Shit, ik ben ook een eeuwige student :(

Jaartje langer over vwo gedaan, 2 keer met studie gestopt. Was heel ongemotiveerd, studie paste me ook totaal niet, maar ik zat er ook niet mee. Leefde van dag tot dag, was alleen maar bezig met onzin, dacht ''het komt allemaal wel''

Afgelopen zomer maakte mijn vriendin het uit, door veel fouten van mij, toen ben ik eens goed over mezelf gaan nadenken en besefte ik dat ik op veel vlakken gewoon een slappe zak was.

Nu bezig met een opleiding die ik super leuk vind, maar ben tot januari nogal depressief geweest. Had nergens zin in, kon me niet concentreren, als ik een boek pakte dreef mijn gedachte weer heel snel af, veel huilen etc..
Nu probeer ik de draag weer op te pakken, ik hoop dat het nog op tijd is. Ben weer gemotiveerd, wil het echt halen. Probleem is dat ik een bsa heb en moet aan het einde van het jaar minimaal 42 punten hebben, en heb er nu slechts 12....

Voel mezelf echt een uber loser als ik dit jaar weer niet haal :(

Waar ik inderdaad net zoals velen van jullie mee zit is het toekomstplaatje. Ben nu 21, maar als ik niet doormag, ben ik dus pas 26/27 als ik klaar ben met studeren.. Gaat dit mijn toekomstplannen ( vrouw / kinderen / huis ) niet in de weg zitten etc...
pi_94882567
pas 26/27 klaar..

nou nou, dan ben je al oud NOT! hou toch op met dat zoetsapige gewauwel over kids en huwelijk, beter schuif je dat zoveel mogelijk voor je uit en geniet je juist zolang mogelijk van je vrijheid als student. Ontwikkel jezelf en neem initiatief.

Zelf was ik 27 toen ik afgestudeerd was, vond na mijn studie direct een baan, en zat met mijn 27e lekker een half jaar te studeren en feest te vieren in Finland, terwijl leeftijdsgenoten (die dus dat HBB hebben) ondertussen luiers aan het verschonen waren en bij schoonfamilie met hun 26e op de bank zaten. Natuurlijk vittend op mij, dat ik nu maar eens snel aan het werk moest gaan (en hetzelfde kutlkeven als hen leiden zeker).

Kortom, wees blij met je status als eeuwige student, dat leven en die vrijheid kan niet lang genoeg zijn.
  donderdag 31 maart 2011 @ 23:47:58 #195
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94883120
Krijgen jullie niet allemaal last van langstudeerboetes met terugwerkende kracht nu voor elk jaar wat je bent uitgelopen?
Not all those who wander are lost.
  donderdag 31 maart 2011 @ 23:50:43 #196
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94883284
Ik ben trouwens nu veel bij studentenhuizen aan het kijken en daar zitten echt ontiegelijk veel 30-jarigen tot zelfs gasten van 39. Omdat de locatie top is en de huur laag. Maar dan voel je je toch best kut lijkt me? Als er een 22-jarige komt kijken.

Krijg ook vaak de vraag: hoe oud ben jij in godsnaam? Ze schrikken dan als ik dus al best wel oud ben. De afstand met gewone studenten wordt steeds groter en dat is best confronterend denk ik.

Dit is via studentenwoningweb trouwens.
pi_94885290
De norm is tegenwoordig om maar snel klaar te zijn met je studie. Dit zie je goed terug in de actuele onderwijsplannen van het kabinet. Je studietijd staat o.a. voor het ontwikkelen van je persoonlijkheid, maar dat lijkt men moedwillig vergeten te zijn. De huidige tendens is dat je je papiertje zo snel mogelijk moet halen zodat je als loonslaaf met een benauwend ritme je leven kunt leiden lijden. Alles moet goedkoop en snel, dus ook jij. Een ratrace, dat is het. Je niks van deze norm aantrekken vergt zeker moed.

[ Bericht 3% gewijzigd door Culthit. op 01-04-2011 00:49:00 ]
pi_94886750
Wat me opvalt in dit topic (iig deel 1, het onderwerp leeft kennelijk :P ) is dat iedereen zo bang is om te gaan werken, van 9 tot 5, lange saaie dagen etc, wil er dan niemand voor zichzelf gaan beginnen?

Je werkt misschien nog wel langere tijden van 9 tot 5, maar dat kan je tenminste wel zelf bepalen. Niemand die je de les leest, je kiest je collega's (je personeel) zelf uit en als je het goed doet kan je flink cashen ^O^

Ik ben nu 21 en druk doende met het opzetten van een eigen bedrijfje, op m'n 23e studeer ik af naar verwachting en dan wil ik gewoon de jaren daarop gebruiken om mijn eerste bedrijfje uit te breiden, een tweede bedrijf te starten (eerste kan ik denk ik niet van leven qua kleinschaligheid) en voor het geld 1 of 2 dagen in de week mijn bijbaan voortzetten. Gewoon lekker vrijblijvend, je kan nog steeds nachtenlang feesten en meegaan in het studentenritme. Ideaal toch?
  vrijdag 1 april 2011 @ 13:18:21 #199
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_94899522
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 23:50 schreef Mishu het volgende:
Ik ben trouwens nu veel bij studentenhuizen aan het kijken en daar zitten echt ontiegelijk veel 30-jarigen tot zelfs gasten van 39. Omdat de locatie top is en de huur laag. Maar dan voel je je toch best kut lijkt me? Als er een 22-jarige komt kijken.

Krijg ook vaak de vraag: hoe oud ben jij in godsnaam? Ze schrikken dan als ik dus al best wel oud ben. De afstand met gewone studenten wordt steeds groter en dat is best confronterend denk ik.

Dit is via studentenwoningweb trouwens.
Ja, dan zitten je 18 jarige huisgenoten te mexxen of zijn ze van de huppel omdat ze een 1 of andere jongen/meisje leuk vinden maar niet uit durven vragen.. Schattig, maar dan merk je de afstand ook.
pi_94911445
Toch mooi... je leest dit topic .. ziet al die posts en dan nog vragen mensen zich af hoe het beeld ontstaat dat studenten niets doen. 8)7
Zoveel jaar over een studie doen en dan claimen dat je intellect hebt :)
  zaterdag 2 april 2011 @ 02:24:11 #201
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_94932623
quote:
Op donderdag 31 maart 2011 23:38 schreef Leonidas82 het volgende:
pas 26/27 klaar..

nou nou, dan ben je al oud NOT! hou toch op met dat zoetsapige gewauwel over kids en huwelijk, beter schuif je dat zoveel mogelijk voor je uit en geniet je juist zolang mogelijk van je vrijheid als student. Ontwikkel jezelf en neem initiatief.

Zelf was ik 27 toen ik afgestudeerd was, vond na mijn studie direct een baan, en zat met mijn 27e lekker een half jaar te studeren en feest te vieren in Finland, terwijl leeftijdsgenoten (die dus dat HBB hebben) ondertussen luiers aan het verschonen waren en bij schoonfamilie met hun 26e op de bank zaten. Natuurlijk vittend op mij, dat ik nu maar eens snel aan het werk moest gaan (en hetzelfde kutlkeven als hen leiden zeker).

Kortom, wees blij met je status als eeuwige student, dat leven en die vrijheid kan niet lang genoeg zijn.
Vind het wel komisch, mensen die allerlei dingen najagen waar ze eigenlijk geen zin in hebben, omdat het anders weleens te laat kan zijn en ze dan misschien spijt kunnen krijgen. Als je zo leeft ben je eigenlijk al dood. Maargoed, laat anderen lekker tientallen jaren kromliggen voor een hongerloontje en hun leven verkloten aan kids en schoonfamilie. Je zou toch maar eens spijt krijgen dat je het niet hebt gedaan :')
pi_94936440
quote:
99s.gif Op vrijdag 1 april 2011 18:41 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Toch mooi... je leest dit topic .. ziet al die posts en dan nog vragen mensen zich af hoe het beeld ontstaat dat studenten niets doen. 8)7
Zoveel jaar over een studie doen en dan claimen dat je intellect hebt :)
Precies, die tijd hadden ze beter kunnen steken in een hoop praktijkervaring binnen een grote en dynamische organisatie.
  zaterdag 2 april 2011 @ 11:37:03 #203
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_94936661
Eigenlijk maakt het weinig uit hoe oud je bent wanneer je een diploma hebt, vind ik. Als je bijvoorbeeld op je 28ste pas een diploma hebt, betekent niet dat je de belangrijke levenservaringen niet heb kunnen krijgen. Ik neem aan dat als je lang over je studie hebt gedaan, heb je jezelf wel met andere dingen bezig gehouden.

Net als iemand die op hun 22ste zijn afgestudeerd en meteen een baan vonden. Ik mag hopen dat je na je werk of in je vrije tijd allerlei levenservaringen ging opbouwen.

Persoonlijk ken ik iemand die op zijn 32ste was afgestudeerd. Het gaat gewoon prima met hem.

Ik ken ook een jongen die nu 22 is en al een master heeft, na de zomer gaat beginnen met een tweede master. Met hem gaat het ook prima.
Pain is temporary, Pride is forever.
pi_94936725
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 11:37 schreef Keep_Walking het volgende:
Eigenlijk maakt het weinig uit hoe oud je bent wanneer je een diploma hebt, vind ik. Als je bijvoorbeeld op je 28ste pas een diploma hebt, betekent niet dat je de belangrijke levenservaringen niet heb kunnen krijgen.
Er is nogal een verschil tussen levenservaring en werkervaring
  zaterdag 2 april 2011 @ 11:46:28 #205
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_94936878
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 11:39 schreef Monco10 het volgende:

[..]

Er is nogal een verschil tussen levenservaring en werkervaring
Ja, maar werkervaring maakt niet zoveel uit, IMO. Ik bedoel, in het begin is even wennen, maar eenmaal je een baan hebt met een goede salaris waar je ook nog prettig bij voelt hoef je weinig zorgen te maken.

Die gast van 32 bijvoobeeld is nu 36 jaar oud en hij heeft zo'n baan gevonden. En verder heeft hij genoeg levenservaring om gelukkig te zijn.
Pain is temporary, Pride is forever.
  zaterdag 2 april 2011 @ 16:32:16 #206
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_94944270
Ik ben nu 30 en aan een 2de leven als student begonnen.
Heb al jaren geleden een MBO niv 4+ opleiding afgerond en ben al jaren werkzaam in dat vakgebied.
Echter had ik het gevoel niet helemaal op mijn plek te zitten.
Nu ben ik bezig aan deeltijd commerciėle economie (HBO) in Enschede.
Merk dat ik een ander leven heb als mensen om mij heen.
Naast een full-time job een studie die niet werkgerelateerd is.
Maar ik hoop over 1,5 jaar tevreden terug te kunnen kijken :)
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
pi_94950825
Als je een deeltijd studie doet naast je werk heb je een heel ander leven.

Ik merk nu ik gewoon werk, dat ik het gezanik van studenten gewoon niet meer begrijp. Als ik een student hoor klagen over twee tentamens op een dag schiet ik in de lach.

Een vriend van me studeert nu voor zijn 9e of 10e jaar en heeft het zogenaamd altijd superdruk met afstuderen. "Druk, druk, druk" om de haverklap en de studie is zogenaamd het belangrijkste wat er is. Geen moeilijke studie of wat dan ook. Je zou denken dat de drukte wel afneemt als je over elk jaar 2 jaar doet.

Als je hem hoort heeft hij meer werk aan zijn studie dan zijn iemand met een voltijd baan. Als hij dan doet of hij amper tijd heeft ergeren we (zijn vrienden) ons kapot. Vraag me dan wel af hoe iemand zichzelf wil redden met een echte baan waar je harde deadlines hebt en gewoon dagelijks 8 of negen uur moet werken.
  zaterdag 2 april 2011 @ 23:52:11 #208
158518 Sjechov
Medisch Commercieel Actief!
pi_94961401
Ik ben op zich wel druk met mijn studie omdat ik gewoon alles zelf wil doen.
Ook soms (metname met projecten) te precies.
Mijn werk (werk in het ziekenhuis) komt met onregelmatige diensten.
Waardoor de situatie zich weleens voor doet dat ik nachtdienst heb. Het gevolg is dat slapen, wakker worden, eten, naar school, werken, slapen ....
Echt dan zou 30 uur in een dag wel prettiger zijn hoor.
Je hoeft de wereld niet te snappen, je hoeft er alleen maar je weg in te vinden
pi_94962629
Ik bedoel juist dat iemand als jijzelff vast te maken krijgt met voltijd studenten of studenten die beduidend minder werken, die dan net doen of ze het druk hebben omdat het tentamen week is en dat hun tante Kee jarig is. ;-)
  zondag 3 april 2011 @ 10:39:55 #210
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_94971007
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 19:49 schreef DeWalrus het volgende:
Als je een deeltijd studie doet naast je werk heb je een heel ander leven.

Ik merk nu ik gewoon werk, dat ik het gezanik van studenten gewoon niet meer begrijp. Als ik een student hoor klagen over twee tentamens op een dag schiet ik in de lach.

Een vriend van me studeert nu voor zijn 9e of 10e jaar en heeft het zogenaamd altijd superdruk met afstuderen. "Druk, druk, druk" om de haverklap en de studie is zogenaamd het belangrijkste wat er is. Geen moeilijke studie of wat dan ook. Je zou denken dat de drukte wel afneemt als je over elk jaar 2 jaar doet.

Als je hem hoort heeft hij meer werk aan zijn studie dan zijn iemand met een voltijd baan. Als hij dan doet of hij amper tijd heeft ergeren we (zijn vrienden) ons kapot. Vraag me dan wel af hoe iemand zichzelf wil redden met een echte baan waar je harde deadlines hebt en gewoon dagelijks 8 of negen uur moet werken.
Die vriend is gewoon een huilie, maar die staat niet voor de gemiddelde student. En werk vergelijken met studie :X
pi_94973276
quote:
2s.gif Op zondag 3 april 2011 10:39 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Die vriend is gewoon een huilie, maar die staat niet voor de gemiddelde student. En werk vergelijken met studie :X
Inderdaad dat is niet te vergelijken. Je vergelijkt de echte wereld met de beschermde gesponsorde wereld...dat kan natuurlijk niet he!
pi_95469863
Leeftijd zegt niet veel, ben 25 en ga binnenkort ook weer voltijd studeren :). Heb er juist ongelooflijk veel zin in.
  woensdag 13 april 2011 @ 23:53:17 #213
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_95473170
quote:
99s.gif Op zondag 3 april 2011 12:07 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Inderdaad dat is niet te vergelijken. Je vergelijkt de echte wereld met de beschermde gesponsorde wereld...dat kan natuurlijk niet he!
Ik vind het toch een beetje stom dat alles wat een student meemaakt aan stress en werkdruk peanuts zou zijn vergeleken met wat de Werkende Mens te verduren heeft.

Ook voor sommige studenten kan het zwaar zijn. Deadlines, boetes, studieschuld, de noodzaak om je te onderscheiden van de rest, moeten presteren onder druk (alles of niets tentamens) en werkweken van 60+ plus uur, ik noem dat niet bepaald 'een beschermd wereldje'.

Natuurlijk, je krijgt geen parlementaire enquźte over je heen als je het fout doet, maar de gevolgen zijn wel voor jou, en het is ook niet alsof de meeste werknemers keihard moeten knallen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Rubber_Johnny op 14-04-2011 01:00:10 ]
pi_95475879
Zitten hier mensen bij studentenverenigingen? Corps?

Ben zelf 22 overigens en verwacht nog wel even te studeren, hoewel ik wel 2 studies dan doe.
Misschien wil ik me volgend jaar bij vereniging aansluiten, want al mijn maten studeren al af=kut.

1 ding is zeker, ik moet volgend jaar heel veel contacten maken om me iig te kunnen motiveren. hoewel het qua punten niet slecht gaat (heb er dit jaar al 48 ofzo) zit het qua feeling wel slecht en ik ben er erg voor om daar wat aan te doen.

[ Bericht 32% gewijzigd door V-for-Vendetta op 14-04-2011 01:05:22 ]
  donderdag 14 april 2011 @ 00:59:10 #215
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_95475899
Ik ga me ook bij eentje aansluiten omdat ik van stad wissel. Kan prima denk ik.
pi_95577331
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 23:53 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]
Ik vind het toch een beetje stom dat alles wat een student meemaakt aan stress en werkdruk peanuts zou zijn vergeleken met wat de Werkende Mens te verduren heeft.

Ook voor sommige studenten kan het zwaar zijn. Deadlines, boetes, studieschuld, de noodzaak om je te onderscheiden van de rest, moeten presteren onder druk (alles of niets tentamens) en werkweken van 60+ plus uur, ik noem dat niet bepaald 'een beschermd wereldje'.
Voor sommige studenten misschien. In algemene zin ben ik het niet met je eens.

Als iemand een makkelijk te boek staande studie doet (hier negen jaar de tijd voor neemt), dan lijkt het me vreemd dat diegene het drukker heeft dan iemand met een verantwoordelijke functie op WO/HBO niveau. Als wij na het werk onszelf haasten om op een afspraak met vrienden te zijn en een kameraad die 9 jaar studeert zegt op het laatste moment af want hij heeft het zo druk met studeren lijkt me dat onzin.

Al zou een student alle berekende studietijd gebruiken (40 uur per week), hetgeen mij erg stug lijkt, is het niet te vergelijken een baan. Als je werkelijk al je studietijd zou gebruiken waren de zaken die jij noemt er helemaal niet.

Boetes: Als je de studietijd echt gebruikt krijg je die niet. Boetes bestaan overigens nog niet eens. Ben het niet met die boetes eens, als het om externe factoren gaat (familie omstandigheden, slechte financiėle situatie waardoor je veel moet werken en dergelijke). Als het echter om studenten gaat die van hun financiering een aantal jaren als gepensioneerde leven, mogen ze daar best een boete voor krijgen.

Deadlines: Die zijn op universiteiten en HBO's ruim. Als je het niet redt heb je een herkansing. Mis je deadlines op je werk, ben je ofwel klanten kwijt, of je baan. Lijkt me vreemd dat je een acht weken van et voren aangekondigde deadline niet redt.

Studieschuld: Die maak je toch echt zelf. De hoogte ervan hangt af van de tijd die je neemt voor een studie. Alles of niets tentamens? Die bestaan alleen omdat je het eerder verzaakt hebt. 60-urige werkweken als student? Je bedoelt je drie bijbaantjes en dan je studie daarbij?

Stress, drukte, dat zit allemaal in je hoofd. Dat geldt voor studenten en het werkvolk. Sommige mensen hebben hele volle dagen maar hebben het in hun eigen beleving nooit te druk. Anderen vinden drie uur werken op een dag al druk.
  maandag 18 april 2011 @ 21:14:44 #217
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_95687118
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 12:31 schreef DeWalrus het volgende:

[..]

Voor sommige studenten misschien. In algemene zin ben ik het niet met je eens.

Als iemand een makkelijk te boek staande studie doet (hier negen jaar de tijd voor neemt), dan lijkt het me vreemd dat diegene het drukker heeft dan iemand met een verantwoordelijke functie op WO/HBO niveau. Als wij na het werk onszelf haasten om op een afspraak met vrienden te zijn en een kameraad die 9 jaar studeert zegt op het laatste moment af want hij heeft het zo druk met studeren lijkt me dat onzin.
Als je werkelijk al je studietijd zou gebruiken waren de zaken die jij noemt er helemaal niet.

Boetes: Als je de studietijd echt gebruikt krijg je die niet.

Deadlines: Die zijn op universiteiten en HBO's ruim. A

Studieschuld: Die maak je toch echt zelf. De hoogte ervan hangt af van de tijd die je neemt voor een studie. Alles of niets tentamens? Die bestaan alleen omdat je het eerder verzaakt hebt. 60-urige werkweken als student? Je bedoelt je drie bijbaantjes en dan je studie daarbij?

Ik begin op tijd met mijn werk steek 50 uur per week in de studie en zit soms toch nog in de stress. Het is echt geen kwestie van 'dan moet je maar eens wat doen'. Sommige studies zijn gewoon veeleisend.
pi_95687439
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2011 00:58 schreef V-for-Vendetta het volgende:
Zitten hier mensen bij studentenverenigingen? Corps?

Ben zelf 22 overigens en verwacht nog wel even te studeren, hoewel ik wel 2 studies dan doe.
Misschien wil ik me volgend jaar bij vereniging aansluiten, want al mijn maten studeren al af=kut.

1 ding is zeker, ik moet volgend jaar heel veel contacten maken om me iig te kunnen motiveren. hoewel het qua punten niet slecht gaat (heb er dit jaar al 48 ofzo) zit het qua feeling wel slecht en ik ben er erg voor om daar wat aan te doen.
Hoi!

Even als tip: kijk goed of je de mensen vet vindt en of een studentenvereniging wel echt bij je past. Vanuit mijn ervaring kon ik mij echt ergeren aan het ons kent ons en dat je verbonden bent aan mensen waar je eigenlijk niks mee heb. Ik had liever zelf vrienden gemaakt.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')