abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 31 maart 2010 @ 19:07:42 #76
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_79799345
Nee hoor, je had helemaal gelijk het was geen kip, dit zijn kant en klare gehaktballetjes van de Lidl


een eigen kruidenmengsel erop, dan een plakje bacon eromheen wikkelen en op lage temp garen, op het laatst een sausje erop smeren en nog even doorgaren, heerlijk
idd dat is wat we MOINK ballen noemen, komt uit amerika en is als grap begonnen, MOINK = MOO (balletje is rundvlees) en OINK (bacon is varken)
Je kan ze helemaal van scratch maken
http://www.bbq-nl.com/2009/05/moink-balls.html

hier de officiele saus, die is echt te gek!
http://www.rookgordijn.net/2009/05/19/moink-balls/
en voor chipotles kan je ook cayennepeper gebruiken (niet hetzelfde maar smaakt ook goed)

Hier de officiele site van de bedenker
http://www.moinkballs.com/
  woensdag 31 maart 2010 @ 20:31:27 #77
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_79802933
Ik zag de term moink al eens eerder voorbij komen, vroeg me al af wat het betekende.

Bedankt voor de info, ik zal er gretig gebruik van maken!
pi_79863057
Ik heb uit amerika wat dry rubs en bbq sauzen meegenomen.
Die ga ik van het weekend eens uit proberen.
Ik heb een gas bbq.
Wat is de beste methode, bbq aanzetten en wachten tot de temperatuur op high staat.
Dan lager zetten en het vlees erop?
I think i've gone insane , i can't remember my own name.
pi_79863683
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 11:30 schreef diedlaughing het volgende:
Ik heb een gas bbq.
Wat is de beste methode, bbq aanzetten en wachten tot de temperatuur op high staat.
Het kan iets beter, pak de gasbbq op en zet hem in de schuur.
Pak de auto, en rij naar een Weber adres in de buurt, let op dat je tegen de verkoper vermeldt dat je een kolen bbq wilt.
Koop er 1 naar je smaak, en natuurlijk binnen je budget.
Koop daarbij wat houtskool of bricketten.
Sla eventueel wat rookhout in.
Steek de bbq aan, en wacht lekker rustig met een biertje totdat de gewenste temperatuur is bereikt.
Voor indirect bakken kunt u de kolen naar 1 kant schuiven, waarna de andere kant voor het al genoemde indirecte bakken gebruikt kan worden.
Gooi eventueel wat (nat gemaakt) rookhout erbij

Veel plezier met je rubs en bbq sauzen, post ook wat plaatjes

[ Bericht 2% gewijzigd door Xlarge op 02-04-2010 11:55:13 ]
  vrijdag 2 april 2010 @ 16:31:18 #80
297177 DrParanoid
U made bro!?
pi_79873914
Ik BQQ alleen maar met http://braaihout.com/

Namibian firewood aan de deur geleverd, 15 euro per grote zak (omdat er hier in Dublin iemand is die het massief importeert).

de geur en de smaak die het aan het vlees geeft is echt heerlijk, en stuk beter kant en klaar houtskool, echt aan te raden als je erin de buurt aan kan komen.
Alcohol is the anesthesia by which we endure the operation of life.
Technical owner of www.shavingsociety.nl
  vrijdag 2 april 2010 @ 16:54:41 #81
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_79874566
Ben al jaren een fanatieke Weberaar, maar kom dit topic pas voor het eerst tegen. Een paar vragen:

- Hoe maken jullie het rooster schoon na gebruik? Mijn vrouw wil het liefst elke keer weer een glimmend rooster terug, dus ik sta een half uur te boenen met van die staalsponsjes. Echt geen doen, zeker niet als je de BBQ pas schoonmaakt als je weer gaat beginnen (ipv kort na de BBQ sessie die het rooster vies heeft gemaakt)

- Veel van jullie foto's laten geweldig egaal gekleurd vlees zien. Staan jullie als een bezetene het vlees te draaien zonder dat de deksel erop gaat? Het gebeurt mij nogal eens dat de Weber veel te heet wordt en het vlees al bruin is voordat het gaar is. Indirect verwarmen met die schotjes aan de zijkant is maar deels een oplossing omdat er ook daarbij veel warmte vrijkomt en de uiteinden van het vlees neigen naar verbranden.

- Ik las ergens iets over een kerntemperatuur van 74 graden bij een bizar stuk vlees van 2.5 kg, terwijl het er al een uurtje of 9 op lag. Dan vraag ik me meteen af: hoe vaak heb je kolen bijgevuld, hoe zorg je dat de temperatuur niet te hoog wordt etc.?

Veel vrienden komen al naar mij toe om "echt" te BBQen ipv vlees te verkolen, maar als ik dit lees kan ik nog heel veel leren... Vertel me aub vooral iets over technieken die jullie hanteren, het ziet er allemaal zo lekker uit
pi_79878808
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 16:54 schreef Coelho het volgende:
Ben al jaren een fanatieke Weberaar, maar kom dit topic pas voor het eerst tegen. Een paar vragen:

- Hoe maken jullie het rooster schoon na gebruik? Mijn vrouw wil het liefst elke keer weer een glimmend rooster terug, dus ik sta een half uur te boenen met van die staalsponsjes. Echt geen doen, zeker niet als je de BBQ pas schoonmaakt als je weer gaat beginnen (ipv kort na de BBQ sessie die het rooster vies heeft gemaakt)
Rooster in het gras leggen 's avonds en volgende ochtend (of middag als het gezellig was) schoonmaken. Door het natte gras (dauw) schrob je het vuil er zo af.
  vrijdag 2 april 2010 @ 22:55:28 #83
128548 pavv
The computer says NO
pi_79887388
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 19:19 schreef DIJK het volgende:

[..]

Rooster in het gras leggen 's avonds en volgende ochtend (of middag als het gezellig was) schoonmaken. Door het natte gras (dauw) schrob je het vuil er zo af.
Of je niet zo druk maken over de kleur van je rooster.... Na gebruik even flink afrossen met een messing ( geen staal!) borstel en voor het gebruik herhalen .... en het rooster even goed heet laten worden dood alles wat evt nog op het rooster zat. klaaaar
pi_79887964
Ik vrees dat regen zaterdag roet in het eten gaat gooien.
Wellicht zondag, anders maandag.
Gelukkig hebben ze hier een tweede paasdag.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
  vrijdag 2 april 2010 @ 23:17:07 #85
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_79888163
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 22:55 schreef pavv het volgende:

Of je niet zo druk maken over de kleur van je rooster.... Na gebruik even flink afrossen met een messing ( geen staal!) borstel en voor het gebruik herhalen .... en het rooster even goed heet laten worden dood alles wat evt nog op het rooster zat. klaaaar
Daar zou ik niet veel moeite mee hebben, maar mijn vrouw die walgt van een rooster dat op voorhand al zwart is. Haar redenatie: Zwart = verkoold = kankerverwekkend. Dat krijg ik er niet uit.
  vrijdag 2 april 2010 @ 23:21:41 #86
128548 pavv
The computer says NO
pi_79888362
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 23:17 schreef Coelho het volgende:

[..]

Daar zou ik niet veel moeite mee hebben, maar mijn vrouw die walgt van een rooster dat op voorhand al zwart is. Haar redenatie: Zwart = verkoold = kankerverwekkend. Dat krijg ik er niet uit.
hmmm, dan eet zij de salade toch.... en jij al het vlees
problem solved
  zaterdag 3 april 2010 @ 14:50:10 #87
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_79902403
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 23:17 schreef Coelho het volgende:

[..]

Daar zou ik niet veel moeite mee hebben, maar mijn vrouw die walgt van een rooster dat op voorhand al zwart is. Haar redenatie: Zwart = verkoold = kankerverwekkend. Dat krijg ik er niet uit.
En dat is dus onzin. Het beste is idd om je rooster af te borstelen na het BBQen en om de 10x ofzo je BBQ een keer extra heet te laten worden. Dan brand alles schoon. Het perfecte rooster is een beetje zwart, dit voorkomt dat je een staalsmaak aan je vlees krijgt. Het zorgt er ook voor dat je mooie strepen krijgt.

wat je las over de die lange sessies is inderdaad indirect BBQen. Met erg weinig kolen een temp van 100-110 graden en dan langzaam garen. wordt je vlees echt heerlijk van. En je vlees wordt egaal van kleur. Grillen (op zijn nederlands bbqen) is veel lastiger. Je gaat boven heel heet vuur iets grillen. Prima voor een biefstuk, maar voor veel dingen minder geschikt. Lekker relax, met een biertje, beetje aanklooien is veel leuker!

Hier staat wat uitleg over hoe ik meestal BBQ
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  zaterdag 3 april 2010 @ 21:04:25 #88
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_79914455
@dielaughing: welke sausen en rubs?

enne wat betreft dat rooster, gewoon je vrouw niet mee laten kijken, voor of na gebruik heet opstoken, 10 minuten wachten en schoonborstelen.

Voor echt vragen over temperatuur en direct en indirect etc, kijk ff op www.bbqforum.nl

trouwens met een goeie gasbbq, kan je een hoop (zelfs rookhout toevoegen)

Dit was het voor mij vandaag
gerookte chilli zeeduivel
pi_79929803
Ziet er toch goed uit die Matambre
Heb je Kielbasa ervoor gebruikt of gewoon gekookte worst?
Ik wil hem zsm ook eens gaan maken
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 19:53 schreef Schranseman het volgende:
Laatst geprobeerd een matambre te maken. Ik vond hem niet helemaal gelukt, maar is wel leuk om te maken.

Hier wat foto's
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Only the dead have seen the end of the war - Plato
pi_79934149
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 14:50 schreef Schranseman het volgende:

[..]

wat je las over de die lange sessies is inderdaad indirect BBQen. Met erg weinig kolen een temp van 100-110 graden en dan langzaam garen. wordt je vlees echt heerlijk van. En je vlees wordt egaal van kleur. Grillen (op zijn nederlands bbqen) is veel lastiger. Je gaat boven heel heet vuur iets grillen. Prima voor een biefstuk, maar voor veel dingen minder geschikt. Lekker relax, met een biertje, beetje aanklooien is veel leuker!
Hehe helemaal mee eens, alleen als je een tijdje voor het eten hangt en een paar biertjes op hebt dan slaat toch zo erg de honger toe. En om nou stokbroden naar binnen te zitten douwen is ook weer zonde
  maandag 5 april 2010 @ 13:20:39 #91
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_79964848
Ik heb even een adviesje nodig. Kijk al jaren verlekkerd naar de Weber van vrienden en vind eigenlijk dat het er maar eens van moet komen. Nu woon ik op een bovenhuis, met een balkon waarop bbq-en goed mogelijk moet zijn, maar waar niet heel veel ruimte is. Bovendien hebben we binnen niet veel ruimte om het ding (bijvoorbeeld in de winter) goed op te slaan. Is dat een probleem? Mijn vader heeft hem het hele jaar in het boothuis staan (zonder hoes ook geen droge plek!) en heeft na 4 jaar nog geen roestplekje. Is het te doen om hem met hoes het hele jaar buiten te laten staan?
Welke Weber is de aanrader voor mij en welke assesoires mag ik niet laten liggen?

Dank!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  maandag 5 april 2010 @ 22:40:34 #92
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_79985212
Ja hoor geen probleem, met of zonder hoes, ik ken mensen die juist expres geen hoes gebruiken, omdat daar weer condens onder blijft zitten. ik vergeet vaak mijn hoes. maar 's winters wegzetten buiten met hoes, geen probleem.
tsja welke, ik zou niet voor de compact serie gaan, is niet zo goed te regelen en zit wat minder in mekaar vind ik.
dan blijft over de (vroeger heette ze de silverserie en de goldserie) original en de premium serie.
op een balkon zou ik voor de premium serie gaan, deze heeft een asopvang pan, en de original niet, daar valt de as op een schoteltje en als het dan waait, gaat het stuifen. en tsja een 47cm of een 57cm? wat wil je ermee, gewoon lekker snel grillen of ook indirect grotere (dikkere stukken) bereiden.
  dinsdag 6 april 2010 @ 08:18:37 #93
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_79993412
dank! Heel duidelijk. Zal vooral snel grillen zijn, denk ik...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  dinsdag 6 april 2010 @ 10:46:00 #94
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_79996200
quote:
Op zondag 4 april 2010 13:10 schreef klotezooi het volgende:
Ziet er toch goed uit die Matambre
Heb je Kielbasa ervoor gebruikt of gewoon gekookte worst?
Ik wil hem zsm ook eens gaan maken
[..]


Gewoon gekookte worst vond ik wel prima. Het smaakt goed, maar bij mij was het rundvlees te ver.
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_80012841
Damn!
Goed bezig!

Ziet er onwijs lekker uit!
Bats.Bats..Bats...Baaats!
  dinsdag 6 april 2010 @ 21:47:39 #96
19529 Fendy
True Spirit
pi_80021517
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 18:16 schreef Kabouter_Batsgraag het volgende:
Damn!
Goed bezig!

Ziet er onwijs lekker uit!
Die nick van jou
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_80026735
GVD.
Geen foto's. Er bleek iets met het foto-toestel niet goed te werken.
Wat ging er bij mij op de BBQ?

- 2 x beenham in honing/whiskey-marinade
- 1 een fatty (bij gebrek aan lange bacon-reepjes).
De fatty is ingesmeerd met onderstaande marinade van Spice Mill:

Ik vond achteraf de marinade erg naar ketjap smaken, maar was een smakelijke toevoeging.

Fatty:
- 3 pakken gemengd gehakt
- klein beetje peper op het platte gehakt strooien
- een laagje geraspt kaas erop
- daarna wat plakjes champignon's
- wat kleine stuk paprika
- oprollen (dat was het lastigste van het hele recept)
- daarna de gehele fatty zoveel mogelijk bekleden met basilicum
- in cellofaanfolie een paar dagen strak in de koelkast laten opstijven
- resultaat: een rol van een paar kilo, ongeveer 40 cm lang en 10 cm dik.
Kortom een lekkere dikke jongen dus
De bbq had ik bij een kennis op een andere locatie gezet (grotere tuin, geen gezeik van buren over het roken, alle ruimte, nuff said) en de fatty had ik nog thuis klaar gemaakt.
Het was trouwens ook de eerste keer dat ik tegen een man zei dat ik "met mijn inmiddels stijve worst naar hem toe kwam".
Dit alles werd uiteindelijk 's avonds met een kennis van mij opgepeuzeld.

De Beenhammen werden geserveerd met andijvie en aardappelplakjes met champignonsaus (bij de plakken fatty).

Helaas had ik in plaats van briketten houtskool gekocht in het tuincentrum, een paar weken geleden.
Gelukkig bleek het aanstekken en onderhouden van een BBQ die op houtskool draait toch goed te doen.
Tevens gaf het houtskool een aangename geur af.
En daarbij ook nog om de paar uur een houtsblok van Weber toegevoegd.
En toegegeven, dat kreng rookt behoorlijk.
Ik kreeg er tijdens het BBQ'en meer tranen van dan tijdens de "zangpogingen" van Anneke Grönloh.

Misschien de laatste week van april opnieuw, als het weer natuurlijk meezit.
Maar dan heb ik inmiddels ook een eigen videocamera, en kan ik Youtube vervuilen met mijn onzin.

[ Bericht 2% gewijzigd door huhggh op 06-04-2010 23:47:32 ]
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
  Moderator dinsdag 6 april 2010 @ 23:47:26 #98
45833 crew  Fogel
pi_80026916
quote:
Op maandag 5 april 2010 13:20 schreef Hik het volgende:
Ik heb even een adviesje nodig. Kijk al jaren verlekkerd naar de Weber van vrienden en vind eigenlijk dat het er maar eens van moet komen. Nu woon ik op een bovenhuis, met een balkon waarop bbq-en goed mogelijk moet zijn, maar waar niet heel veel ruimte is. Bovendien hebben we binnen niet veel ruimte om het ding (bijvoorbeeld in de winter) goed op te slaan. Is dat een probleem? Mijn vader heeft hem het hele jaar in het boothuis staan (zonder hoes ook geen droge plek!) en heeft na 4 jaar nog geen roestplekje. Is het te doen om hem met hoes het hele jaar buiten te laten staan?
Welke Weber is de aanrader voor mij en welke assesoires mag ik niet laten liggen?

Dank!
Zelfs in Noorwegen zetten we de BBQs niet binnen in de winter, sommige buren hebben een hoes, anderen niet, en ik zie geen verschil na zo'n 3 jaar en ik hoor ze ook niet klagen over roest oid. Mijn BBQ is nu eindelijk na een maand of 3-4 weer eens sneeuwvrij, en het was vandaag subtropisch warm met +10, dus het is hoog tijd dat ik het sezoen weer start

Assesoires: met een goede griltang en een goede borstel kom je al een heel eind om mee te beginnen
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  woensdag 7 april 2010 @ 08:48:45 #99
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_80031802
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 23:42 schreef huhggh het volgende:

Helaas had ik in plaats van briketten houtskool gekocht in het tuincentrum, een paar weken geleden.
Gelukkig bleek het aanstekken en onderhouden van een BBQ die op houtskool draait toch goed te doen.
Tevens gaf het houtskool een aangename geur af.

Ik gebruik eigenlijk alleen nog maar houtskool. Brand lekker en geeft een goeie smaak. Houtskool van tuincentra en bouwmarkten heb ik alleen geen goede ervaringen mee. Veel kleine stukjes die veel te snel opbranden. Ik gebruik meestal deze:


Mooie grote stukken en het blijft langer branden dan briketten.
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_80036801
quote:
Op woensdag 7 april 2010 08:48 schreef Schranseman het volgende:

[..]

Ik gebruik eigenlijk alleen nog maar houtskool. Brand lekker en geeft een goeie smaak. Houtskool van tuincentra en bouwmarkten heb ik alleen geen goede ervaringen mee. Veel kleine stukjes die veel te snel opbranden. Ik gebruik meestal deze:
[ afbeelding ]

Mooie grote stukken en het blijft langer branden dan briketten.
Heb je ook bepaalde merken in gedachte?
Of anders waar ik dit in zuid-holland ergens kan halen?

Maar mee eens, het houtskool wat ik nu heb bestaat uit veel kleine stukjes.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')