abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 januari 2010 @ 22:39:30 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76784462

Welkom in alweer deel 206 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere actie-dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dergelijke dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

Voor reizen naar het buitenland is je dagkaart geldig tot en met het laatste station voor de grens. Vanaf het betreffende station moet de volledige prijs voor een kaartje betaald worden, dus inclusief het Nederlandse traject tot aan de grens.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.

======================================================================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89

>> Materieel Omlopen
Er zijn een aantal (vaste) omlopen van verschillend mat. Van een aantal is er een lijst gemaakt. Hieronder links erheen.
Plan T - Informatie (Omlopen, treinstellen e.d. Last update: 6-1-09)

======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  woensdag 13 januari 2010 @ 22:44:03 #2
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_76784757
Ik blijf het een grappige naam vinden, zoutkaartje. Alsof het van zout gemaakt is.
pi_76785124
Dus Den haag krijgt 2 verschillende treinen naar groningen en Enschede in de toekomst?
Of gaat die ene via gouda en utrecht ingekort worden tot amersfoort ofzo?
bier
pi_76785383
tvp
pi_76785721
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 22:29 schreef Palmboom313 het volgende:
http://www.gelderland.nl/eCache/DEF/10/501.html

"Aanbesteden zinvol
Dat aanbesteden zinvol is leren de ervaringen elders in het land. Het vervoer werd beter, er kwam meer vervoer voor de beschikbare middelen of het vervoer werd goedkoper (hetzelfde vervoer voor minder geld). Ook uit metingen blijkt dat reizigers tevredener zijn over het vervoer in de gebieden waar het openbaar vervoer is aanbesteed.
"

Volgens mij klopt dit niet helemaal
Waarom zou dat niet kloppen? Op sommige trajecten rijden er tot 4x zoveel treinen en overal rijdt nieuw materieel, 'k vind het niet gek dat men tevredener is
pi_76785961
tvp
pi_76786432
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 23:01 schreef Palmboom313 het volgende:
tvp


Je mag ook gewoon op mij reageren
  woensdag 13 januari 2010 @ 23:13:19 #8
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76786649
Lekker druk, voor dit tijdstip.


De JR-Maglev MLX01-2
pi_76786723
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 23:09 schreef Ireyon het volgende:

[..]



Je mag ook gewoon op mij reageren
huh, oke hoi
pi_76786837
Welkom in Venlo



Rijdtie nou al echt?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_76786931
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 23:09 schreef Ireyon het volgende:

[..]



Je mag ook gewoon op mij reageren
Er was vandaag nogsteeds gratis koffie/thee op het station .
dag
pi_76786982
Rijd de SLT al weer
pi_76787009
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 23:14 schreef Palmboom313 het volgende:

[..]

huh, oke hoi
Dude
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 22:57 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Waarom zou dat niet kloppen? Op sommige trajecten rijden er tot 4x zoveel treinen en overal rijdt nieuw materieel, 'k vind het niet gek dat men tevredener is
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 januari 2010 @ 23:31:19 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_76787717
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 22:49 schreef italiaan1987 het volgende:
Dus Den haag krijgt 2 verschillende treinen naar groningen en Enschede in de toekomst?
Of gaat die ene via gouda en utrecht ingekort worden tot amersfoort ofzo?
Goeie vraag. In ieder geval worden het 2 verschillende treinen richting Enschede/Zwolle. Groningen - Schiphol via Lelydorp wordt een corridor met twee treinen per uur. Daarnaast blijft de rest van de Noord Oost overeind, met dus de toevoeging dat alle IC's naar Schiphol dan doorgetrokken worden naar Den Haag CS. Je kunt dus in de toekomst denk ik vanuit Den Haag het ene half uur rechtstreeks naar Enschede en het andere naar Leeuwarden/Zwolle.
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 23:19 schreef Palmboom313 het volgende:
Rijd de SLT al weer
Ja
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 13 januari 2010 @ 23:36:15 #15
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_76787989
Hoeveel SLT rijdt er inmiddels weer rond?
pi_76788057
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 23:16 schreef Dr_Flash het volgende:
Welkom in Venlo

[ afbeelding ]

Rijdtie nou al echt?
Als ze rijden ga ik eens een rondje Nederland doen met GTW en FLIRT.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 januari 2010 @ 23:38:05 #17
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_76788088
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 23:36 schreef James1988 het volgende:
Hoeveel SLT rijdt er inmiddels weer rond?
stuk of vier stellen meende ik
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_76788187
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 23:38 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

stuk of vier stellen meende ik
Hopelijk zijn de problemen snel op gelost en komen er snel veel meer. SLT
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 januari 2010 @ 23:42:48 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_76788308
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 23:39 schreef Palmboom313 het volgende:

[..]

Hopelijk zijn de problemen snel op gelost en komen er snel veel meer. SLT
Op Somda was al weer te lezen dat er een stel mee nokte. Natuurlijk was het een stel dat niet terug naar Duitsland was geweest voor wijzigingen
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 13 januari 2010 @ 23:44:22 #20
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76788406
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 23:42 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Op Somda was al weer te lezen dat er een stel mee nokte. Natuurlijk was het een stel dat niet terug naar Duitsland was geweest voor wijzigingen
Eigen schuld van Vingerverf NS
  woensdag 13 januari 2010 @ 23:44:55 #21
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_76788448
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 23:37 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:

[..]

Als ze rijden ga ik eens een rondje Nederland doen met GTW en FLIRT.
Kleine kans denk ik... die FLIRTs zullen geen ATB hebben denk ik, en of ze 1500v aankunnen betwijfel ik ook. Tenzij ze gekoppeld rijden en de GTW voor de ATB zorgt?

Nope, geen 1500 volt.
pi_76789241
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 23:16 schreef Dr_Flash het volgende:
Welkom in Venlo

[ afbeelding ]

Rijdtie nou al echt?
ik vind de GTW mooier, deze oogt lomper.
Wat is eigenlijk het verschil? Ik heb een beetje het idee dat stadler steeds hetzelfde lightrail voertuig ontwerpt.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  donderdag 14 januari 2010 @ 00:12:00 #23
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_76789881
GTW heeft eigenlijk rijtuigen en een locje (powerpack) in het midden, de FLIRT is een multiple unit waarbij de aandrijving over meerdere bakken is verdeeld.
quote:
De FLIRT heeft optisch veel weg van de GTW ("GelenkTriebWagen", oftewel Geleed motorrijtuig) die eveneens door Stadler wordt gefabriceerd. Technisch zijn er echter nogal wat verschillen tussen de FLIRT en de GTW. Dit type heeft in tegenstelling tot de FLIRT een apart motorcompartiment en beschikt niet over jacobsdraaistellen. Ook bestaat er in tegenstelling tot de FLIRT een dieselvariant van de GTW
Aldus Wikipedia
  donderdag 14 januari 2010 @ 00:22:55 #24
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_76790412
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 14 januari 2010 @ 00:41:16 #25
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_76791108
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 00:22 schreef bork het volgende:
[ afbeelding ]
Dat is toch de 2225, die altijd bij de SSN op het depot staat? Alhoewel die niet van de SSN zelf is? Maar van de SMMR?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')