abonnement Unibet Coolblue
pi_76719833
hallo allemaal,

Ik heb 2e kerstdag gewerkt in een uitgaansgelegenheid van 22:30 tot 05:00. Ik heb een 0 urencontract dus compensatie in vrije tijd is niet mogelijk. VOlgens de CAO heb ik nu recht op 150% van mijn loon. geld dit niet voor de uren na 02:00 of maakt dat niks uit omdat ik op 2e kerstdag ben begonnen met werken?
Hieronder het betreffende stuk uit de horeca cao.

Alvast bedankt!

ARTIKEL 13 FEESTDAGEN
1.
Erkende feestdagen zijn: nieuwjaarsdag, eerste paasdag, tweede paasdag, hemelvaartsdag, eerste pinksterdag, tweede pinksterdag, eerste kerstdag, tweede kerstdag en de dag waarop op grond van een besluit van de overheid Koninginnedag wordt gevierd en 5 mei, mits 5 mei, blijkens publicatie in de Nederlandse Staatscourant, als nationale feestdag wordt gevierd.
2.
Een werknemer kan eenmalig in plaats van eerste paasdag, tweede paasdag, hemelvaartsdag, eerste pinksterdag, tweede pinksterdag, eerste kerstdag en tweede kerstdag (een) andere, vanuit godsdienstige opvattingen door die werknemer gewenste, feestdag(en) aanwijzen. Aanwijzing van een alternatieve feestdag onder vermelding van de erkende feestdag waarvoor hij in de plaats komt, dient schriftelijk te geschieden.
3.
Als een werknemer werkzaamheden heeft verricht op een erkende dan wel door hem aangewezen alternatieve feestdag tussen 02.00 uur tot 02.00 uur van de dag daaropvolgend, heeft hij voor ieder gewerkt uur of gedeelte van een uur recht op vervangende vrije tijd. De te compenseren vrije tijd dient te worden toegekend in de periode van 26 weken volgend op de feestdag. Als compensatie in vrije tijd niet mogelijk is, moet uiterlijk binnen 4 weken na afloop van de periode van 26 weken per gewerkt uur of gedeelte daarvan een toeslag à 50 procent van het betreffende uurloon, of gedeelte ervan, worden uitbetaald.
  dinsdag 12 januari 2010 @ 14:26:26 #2
279364 Medewerker-2
het Juridisch Loket
pi_76720273
De Horeca-CAO is niet bepaald gunstig! Er wordt behoorlijk afgeweken van de gebruikelijke contracten/CAO, maar is gewoon rechtsgeldig.

Artikel 13 lid 3 van de CAO is behoorlijk concreet. Wanneer je tussen 02.00 uur en 02.00 de volgende dag hebt gewerkt, heb je recht op vervangende vrije tijd binnen 26 weken volgend op de gewerkte feestdag. Als je niet kunt compenseren, zul je uiterlijk binnen vier weken na afloop van de periode van 26 weken een toeslag à 50 (dus 150% loon) uitbetaald moeten worden. In lid 1 van datzelfde artikel is opgenomen wat een erkend feestdag is, en dat is dus tweede kerstdag. Voor de uren ervoor, zul je het "gewone" uurloon ontvangen.

Dus eigenlijk had je je antwoord zelf al gevonden Succes!
  dinsdag 12 januari 2010 @ 14:32:57 #3
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_76720497
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 14:26 schreef Medewerker-2 het volgende:
De Horeca-CAO is niet bepaald gunstig! Er wordt behoorlijk afgeweken van de gebruikelijke contracten/CAO, maar is gewoon rechtsgeldig.
Welke gebruikelijke CAO doel je op?

De Horeca CAO is wellicht 1 van de meest ongunstige CAO die er is voor werknemers. Daar staat echter wel tegenover dat hij inhoudelijk het makkelijkst te begrijpen is
quote:
Artikel 13 lid 3 van de CAO is behoorlijk concreet. Wanneer je tussen 02.00 uur en 02.00 de volgende dag hebt gewerkt, heb je recht op vervangende vrije tijd binnen 26 weken volgend op de gewerkte feestdag. Als je niet kunt compenseren, zul je uiterlijk binnen vier weken na afloop van de periode van 26 weken een toeslag à 50 (dus 150% loon) uitbetaald moeten worden. In lid 1 van datzelfde artikel is opgenomen wat een erkend feestdag is, en dat is dus tweede kerstdag. Voor de uren ervoor, zul je het "gewone" uurloon ontvangen.

Dus eigenlijk had je je antwoord zelf al gevonden Succes!
Met als afwijking dat werkgevers in de Horeca vaak direct al het toeslagloon uitbetalen. Juist om de administratieve rompslomp te voorkomen (in de Horeca wisselt men nogal regelmatig van werkgever).
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')