(Bron: eigen fictie)quote:Ik ben er nog niet aan toe, maar ik denk aan de toekomst. Tegen de tijd dat ik niet meer voor mijzelf kan zorgen, wil ik geen last zijn voor anderen, en al helemaal niet in een verzorgingshuis of zo. Nee, dan stap ik liever zelf uit het leven, op een manier die ik zelf verkies. En misschien wel eerder, wanneer ik vind dat het nu wel genoeg is geweest.
Ik wil graag orgaandonor zijn. Meestal is dat een haastklus waarbij de donor al aan het versterven is, terwijl met de grootste spoed ontvangers opgespoord en opgehaald moeten worden. Het lijkt mij veel beter om in alle rust te kijken wat ik nog aan bruikbare onderdelen te bieden heb, en welke ontvangers daarvoor in aanmerking komen. Misschien wil ik zelf kiezen wie ontvanger mag zijn, de jongsten gaan voor, ambtenaren zijn uitgesloten want die hebben al teveel van mij genomen. Misschien zal ik van de ontvangers vragen om namens mij een oogje in het zeil te houden voor mijn kinderen, of te zorgen voor mijn huisdieren.
En dan in alle rust een datum kiezen. De avond daarvoor een afscheidsfeestje met de dierbaren die achterblijven. De gekozen ontvangers zijn ook uitgenodigd, omdat die in zekere, beperkte zin ook deel van de familie zullen worden. De volgende ochtend naar het ziekenhuis voor de transplantaties, een laatste afscheid, en een heel gewone verdoving, waaruit ik niet meer zal bijkomen. Een leven na dit leven is een troostrijke gedachte, waar ik niet echt in geloof. Mocht het zo zijn, dan zal ik het eindelijk zeker weten.
Wat er met mijn restanten gebeurt interesseert mij niet. Verteerd door vuur of verteerd door de wormen, dat maakt voor mij geen enkel verschil. Wat mij betreft mogen de vereniging van necrofielen en de kannibalen club lootjes trekken wie zich het eerst mag uitleven. De chirurgen in opleiding mogen ermee oefenen, en de kinderen die later dokter willen worden. Tinkebell mag er handtasjes van maken, of kattenvoer. Soylent Green mag ook. Misschien heeft Gunther von Hagens nog een aardig idee. De resten van uw kip en karbonade gaan gewoon met het vuilnis mee, en ik zie niet in waarom mijn resten respectvoller behandeld zouden moeten worden.
Maar helaas, er zijn mensen die er anders over denken, en die hebben de macht om mijn laatste wens te verbieden. Geen pil van Drion, geen euthanasie zonder uitzichtloos en ondraaglijk lijden. Gij zult leven en lijden tot het bittere einde, en langer als de medische kennis dat mogelijk maakt. Geen respect voor mijn vrije keuze.
Gelukkig heb ik wel de macht om die dwingelandij te negeren. Van een flat springen is mij een te grote stap, dus zal het de trein wel worden. Jammer voor de mensen op de wachtlijst voor orgaandonatie, want er zal wel niets bruikbaars overblijven. Vervelend voor de reizigers, tragisch voor de machinist, en vooral voor de ploeg die de restantjes bij elkaar moet vegen. Het spijt me, ik had het graag anders gewild.
In de VS zijn misdaadcijfers hoog, evenals suicidecijfers, dat klopt. Maar vergeet niet dat de VS demografisch ook anders in elkaar zit. De grote groepen Afro's en Hispanics zijn vaak de mensen achter dit soort opvallende cijfers. Dat bedoel ik niet eugenetisch ofzo, maar het is een feit dat die groepen grote sociale problemen hebben en (misschien daardoor) veroorzaken.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 20:20 schreef Klopkoek het volgende:
Klopt niet echt wat je zegt sneakypete. Er bestaat echt helemaal geen verband met wat voor stelsel oid een land heeft. Finland heeft ontzettend hoge cijfers maar een VS doet het ook goed. Vooral in de jaren 80 en de jaren dat Bush aan de macht was. Maarja, in de VS koop je gewoon een pistool en klaar is kees.
Als mijn beste vriend bij zo'n instituut een pil koopt en daarmee zijn leven beëindigt omdat hij het even niet meer ziet zitten, is dat voor mij dan niet erg? Natuurlijk wel. En ja: doorleven is een morele plicht als je het mij vraagt. Dat kan ik niet aantonen; dat kan nooit met morele vraagstukken. Toch ben ik er van overtuigd dat het zo is indien je überhaupt nog van moraal durft te spreken. Je hebt die plicht bijv jegens anderen die je zou kwetsen door je acties. Zelfmoordenaars zijn in essentie de grootse egocentristen denkbaar.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 20:39 schreef denkert het volgende:
Het leven zou volgens mij geen plicht moeten zijn, maar mijn mening doet niet zoveel terzake. Er zijn elke dag mensen die er een eind aan maken, om wat voor zinnige of onzinnige reden dan ook, en dat geeft een hoop ellende en overlast. Dat zijn feiten, geen meningen. Een soort Instituut Levenseinde zou sommigen kunnen redden, en anderen op een waardige manier laten sterven. Vooral voor degenen die gered kunnen worden ben ik voorstander van een soort Instituut Levenseinde.
Daar geloof ik geen bal van. Natuurlijk gaan we allemaal wel dood op een dag, maar je uithongeringsverhaal klopt niet. Daarnaast zijn mensen anders dan andere dieren. Dieren denken niet na over morele vraagstukken.quote:@sneakypete, in sommige landen houden mensen gewoon op met eten en sterven een "natuurlijke" dood. Ook in de dierenwereld komt dat voor. Anderen overlijden aan de eerste de beste ziekte bij gebrek aan medische zorg. Of de weduwe gaat samen met haar overleden man op de brandstapel. Alternatieven genoeg...
Mee eens en dat is zeker het kernpunt: ik zie hier dan ook een grote factor in voor wat betreft het hoge aantal mensen met 'depressieve' klachten. Vroeger gaf God, honger, je veertien broertjes of een te winnen oorlog tegen de nazi's je zin om te leven en te strijden. Ongeluk was er, objectief gezien zelfs misschien meer, maar in de beleving van mensen zelf was er toen geloof ik zelf althans meer zingeving (zin om te leven) dan nu. Waaraan ontleen je nu je status als mens nog? Het darwinisme heeft de status van mens als uniek verschijnsel geminimaliseerd. De wetenschap houdt je voor dat je slechts een chemisch fabriekje bent. Opiniemakers vertellen je dat eigenlijk alles zinloos is. Grungers zingen je toe dat het leven een hel is en je beter dood kunt zijn. Enz.quote:Kernpunt is de wil om te leven, dat het leven een zin en een doel heeft. Daar ontbreekt het soms aan.
Dat was dus ook niet mijn visie, dat zou de pil van Drion zijn en daar heb je geen apart instituut voor nodig. Instituut Levenseinde is juist bedoeld om de wil tot leven weer op te wekken, het leven weer zin en doel te geven, en pas in laatste instantie voor een waardig einde te zorgen.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 20:52 schreef sneakypete het volgende:
Als mijn beste vriend bij zo'n instituut een pil koopt
Ik blijf vinden dat psychische problemen geen aanleiding mogen zijn tot het legaliseren van zelfmoord. Mensen leren leven met hun tekortkomingen lijkt mij de taak van de maatschappelijk werker, psycholoog en psychiater. Genezen is lang niet altijd mogelijk. Maar vaak moet je het ook niet in verlossing zoeken, maar in verzoening.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 21:20 schreef denkert het volgende:
[..]
Dat was dus ook niet mijn visie, dat zou de pil van Drion zijn en daar heb je geen apart instituut voor nodig. Instituut Levenseinde is juist bedoeld om de wil tot leven weer op te wekken, het leven weer zin en doel te geven, en pas in laatste instantie voor een waardig einde te zorgen.
Die laatste instantie is onmisbaar, zonder die mogelijkheid zouden mensen gewoon voor treinen blijven springen. En wat je mening ook is, Instituut Levenseinde zou heel pragmatisch een probleem aanpakken.
Wanneer je van mening blijft dat zelfmoord niet mag, en niet een dergelijke uitweg biedt, dan houd je dus gewoon zelfmoordenaars, 4 per dag in ons land. En daar ben ik dus geen voorstander van.
Even gegoogle'd: interessante man welquote:Op vrijdag 8 januari 2010 21:15 schreef Klopkoek het volgende:
Het weer zal zeker meespelen denk ik. Het is een conclusies waar één van de vaders van de sociologie, Durkheim al toe kwam.
Ik ook. Mits deze keuze met het volste bewustzijn gemaakt wordt. Kwantificeer dat maar eens op een manier waarmee iedereen tevreden is..quote:Heeft de mens het recht zijn leven te beëindigen? Hij heeft de mogelijkheid, en achteraf straffen zou nogal zinloos zijn. Of hij dat recht wel of niet heeft, doet dus nauwelijks terzake. Ik gun de mens dat recht.
Moorden, overvallen, auto-ongelukken enz. bestaan ook of het legaal is of niet. Dat is geen argument. Wat telt is of iets wenselijk is. En vervolgens indien niet, wat je er pragmatisch bekeken mee kunt doen.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 22:25 schreef denkert het volgende:
We mogen natuurlijk best van mening verschillen, maar zelfmoorden bestaan, of dat nu legaal is of niet. En dan vind ik een gereguleerde uitweg met de nodige waarborgen toch nuttig, juist om maatschappelijk werker, psycholoog en psychiater een kans te geven en impulsieve daden te voorkomen.
Dan kun je beter wegen en sporen beveiligen tegen zulke acties. Het faciliteren van zelfmoord is en blijft onethisch. De enige uitzondering vind ik uitzichtloos en ondraaglijk lijden. Terminale gevallen voortijdig verlossen. Voor al het overige moet men het lijden aanvaarden. Leven = lijden.quote:En ook de mensen die er weloverwogen voor kiezen, kunnen met enige hulp misschien een nieuwe taak vinden die hun leven weer zin geeft.
De trein is maar een voorbeeld, er zijn ook flat springers, spookrijders, mogelijkheden te over. Daar zou ik dus graag een mogelijkheid aan toevoegen die minder drama en rommel geeft, en vooral een kans biedt om tenminste sommigen het leven te redden.
"But what about the people left behind?quote:Heeft de mens het recht zijn leven te beëindigen? Hij heeft de mogelijkheid, en achteraf straffen zou nogal zinloos zijn. Of hij dat recht wel of niet heeft, doet dus nauwelijks terzake. Ik gun de mens dat recht.
Men maakt deze keuze al, 4 keer per dag, vaak nog jong, mogelijk impulsief, depressief, uit wanhoop. Elk procentje dat een Instituut Levenseinde daarvan weet te redden, via een goed gesprek en een periode van bezinning onder begeleiding van maatschappelijk werkers, psychologen of psychiaters, is dan gewonnen.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 23:32 schreef AgLarrr het volgende:
Mits deze keuze met het volste bewustzijn gemaakt wordt. Kwantificeer dat maar eens op een manier waarmee iedereen tevreden is..
¨quote:Op zaterdag 9 januari 2010 00:05 schreef denkert het volgende:
[..]
Men maakt deze keuze al, 4 keer per dag, vaak nog jong, mogelijk impulsief, depressief, uit wanhoop. Elk procentje dat een Instituut Levenseinde daarvan weet te redden, via een goed gesprek en een periode van bezinning onder begeleiding van maatschappelijk werkers, psychologen of psychiaters, is dan gewonnen.
Er zal ook een percentage zijn die ondanks alle begeleiding geen reden vindt om verder te leven, en die daar ook naar de mening van deze deskundigen misschien een goede reden voor hebben. Degenen die een levenslange straf hebben bijvoorbeeld, of een handicap die elk plezier in het leven onmogelijk maakt. Die moet je dan ook laten gaan, op een waardige manier.
Zelfmoord is in principe niet wenselijk, het lijkt me dat we het daar wel over eens zijn. Pragmatisch verwacht ik dat een Instituut Levenseinde tenminste een deel daarvan kan voorkomen. Als ik onverschillig zou zijn had ik dit topic niet geopend.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 23:44 schreef sneakypete het volgende:
Wat telt is of iets wenselijk is. En vervolgens indien niet, wat je er pragmatisch bekeken mee kunt doen.
Zeggen dat het toch wel gebeurt is een uiting van onverschilligheid en lafheid.
Beveiliging is goed, maar nooit perfect. Voor wie dat wil is altijd wel een weg te vinden. Met een rotvaart op een tegemoetkomende vrachtwagen inrijden bijvoorbeeld, of een boom. Hoe wou je dat beveiligen?quote:Dan kun je beter wegen en sporen beveiligen tegen zulke acties.
Ook in de ethiek moet je alternatieven afwegen. Ook ik vind zelfmoord onethisch, maar zelfmoord + drama voor familie en omstanders + de rommel die opgeveegd moet worden vind ik nog onethischer, en daar ben ik dan weer pragmatisch in.quote:Het faciliteren van zelfmoord is en blijft onethisch. De enige uitzondering vind ik uitzichtloos en ondraaglijk lijden. Terminale gevallen voortijdig verlossen. Voor al het overige moet men het lijden aanvaarden. Leven = lijden.
Juist daarvoor, zie OP: Datum kiezen, afscheid nemen, alle gelegenheid om dingen te bespreken. Heel wat beter dan de familie die onverwacht te horen krijgt dat iemand niet meer thuis zal komen, vooral als er net ruzie is geweest. En ook na een wanhoopsdaad, als men zich afvraagt waar men is tekortgeschoten.quote:"But what about the people left behind?
The lifeless body that your mother finds?
You won't be happy till the deed is done,
You lost the battle but you still - won!"
--Slapshot.
Vandaar dat ik een Instituut Levenseinde niet binnen de GGZ plaats, al zijn er wel raakvlakken.quote:Op zaterdag 9 januari 2010 00:35 schreef sneakypete het volgende:
Levens redden is natuurlijk prima. Maar een platform voor mensen met psychische problemen is wat anders dan een platform voor zelfmoordenaars. En ik geloof niet zo dat de grote doelgroep een groep mensen is met logische overwegingen als handicaps of celstraffen.
Ik waardeer je visie, maar ontplooiing binnen een gesloten instelling lijkt me noodgedwongen nogal beperkt. Maar laat ik even bij het topic blijven.quote:Ook in de bak kun je een waardig bestaan opbouwen, tenminste zoiets valt te faciliteren en daar ben ik voor. Ik ben zelf voor een gevangenissysteem waarin mensen die niet functioneren in vrijheid worden opgesloten, bij 3 fouten levenslang. Maar dan mag je ze gerust de kans bieden om in die onvrijheid iets op te bouwen. Een gevangenis met hierarchie en ontplooiing binnen grenzen van muren dus. Dat is wel zo menselijk.
Qua opvangen: mee eens, maar als men vindt dat de kwellingen ondraaglijk zijn mag men eruit stappen. Dat valt trouwens al onder de huidige euthanasie regels. Laten we het erover eens worden dat we het daarover niet eens zullen worden?quote:En wat gehandicapten betreft vind ik het smakeloos om zelfmoord goed te praten. Zulke mensen behoren gewoon opgevangen te worden. In eerste instantie door hun familie en naasten, wanneer dat aantoonbaar faalt door het middenveld en in uiterste gevallen de staat. Maar nooit is een zelfmoord het juiste antwoord. Dat leidt tot de gedachte dat een bestaan met kwellingen rechtvaardigt dat je er eventjes uitstapt. Maar het is niet rechtvaardig. Het is ethisch verwerpelijk. Zie de songtext boven.
Ik respecteer je visie, ik heb ook zo gedacht. Maar dan houd je dus die 4 zelfmoorden per dag.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 19:43 schreef sanven het volgende:
Ik zeg nee niet mogen.
Ik heb een visie waarin ik denk dat je niet zelf je leven mag beeindigen.
Gadver, wat een eng calvinistische visie, die voor zoveel ellende heeft gezorgd en nog steeds zorgt.quote:
Dat was inderdaad één van mijn doelstellingen voor dit topic.quote:Op vrijdag 8 januari 2010 19:55 schreef Klopkoek het volgende:
Moeilijk onderwerp. Het is wel beter dat hier niet meer zo'n taboe op gaat rusten en er mogelijkheden bestaan om dit te bespreken en te doen.
En dat was inderdaad mijn belangrijkste doelstelling. Vooral voor de mensen die op jonge leeftijd getuige zijn geweest en daar nog steeds onder lijden.quote:Ook zie je dat degenen die nog zelfmoord plegen zich vergrijpen aan steeds gruwelijkere methodes. Dat moet stoppen!
Exact mijn gedachte. Wanneer simpelweg verbieden onvoldoende effect heeft, biedt reguleren vaak een betere kans om het gewenste effect te bereiken. Vandaar mijn idee voor Instituut Levenseinde: enerzijds toegankelijk genoeg om springers en dergelijk binnen de muren te krijgen, en anderzijds een serieuze poging om te redden wie er te redden valt. Maar mijn conclusie is dat je dan ook moet accepteren dat sommigen echt eruit willen stappen. Maar dan op een nette manier, zonder drama of trauma.quote:Misschien is met maar beter ook als de mogelijkheden wat toegankelijker worden gemaakt. Tegelijkertijd is de paradox dat je dient te bestrijden en tegen te gaan.
Hangt ervanaf vanuit wiens oogpunt je het bekijkt. Wie is er egocentrischer, de zelfmoordenaar die het niet meer lukt om nog levensmoed / motivatie te vinden, wellicht na vele serieuze pogingen om toch iets van het leven te maken? OF de naaste omgeving, die vindt dat de persoon in kwestie moet doorleven (ook al is het met een ondragelijk k*tleven), omdat ZIJ zich gekwetst voelen als hij er een eind aan zou maken?quote:Op vrijdag 8 januari 2010 20:52 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Als mijn beste vriend bij zo'n instituut een pil koopt en daarmee zijn leven beëindigt omdat hij het even niet meer ziet zitten, is dat voor mij dan niet erg? Natuurlijk wel. En ja: doorleven is een morele plicht als je het mij vraagt. Dat kan ik niet aantonen; dat kan nooit met morele vraagstukken. Toch ben ik er van overtuigd dat het zo is indien je überhaupt nog van moraal durft te spreken. Je hebt die plicht bijv jegens anderen die je zou kwetsen door je acties. Zelfmoordenaars zijn in essentie de grootse egocentristen denkbaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |