abonnement Unibet Coolblue
  maandag 27 maart 2000 @ 09:25:00 #1
2722 QuendaŽ
*Poison for You.
pi_255310
De Telegraaf 27 Maart 2000
Seki stapt uit De Bus
Van onze rtv-redactie

AMSTERDAM - De veelbesproken passagier Seki van het SBS-programma De Bus is zaterdag plotseling opgestapt. Hij zou naar eigen zeggen geen enkel plezier meer beleven aan zijn verblijf in de bus, waar ruzies vanaf het begin schering en inslag waren.

"Ik voelde het meer als een oorlog dan als een leuk experiment. Ik was gewoon met het verkeerde programma bezig. Dit past niet bij mij", aldus de uit Bosnië afkomstige Seki ('Sjekkie'), die na zijn gesprek met de psycholoog van het programma binnen een kwartier was verdwenen.

Zijn vertrek komt Seki duur te staan. De 6000 gulden die hij heeft ingelegd, gaat in de jackpot, die inmiddels 200.000 gulden bevat. Zijn plaats zal worden ingenomen door een nieuwe kandidaat die het hoogste bod doet.

Seki keek niet achterom toen hij de bus verliet: "Ik kon niet langer. Dan was ik eraan onderdoor gegaan."



  maandag 27 maart 2000 @ 10:01:00 #2
2722 QuendaŽ
*Poison for You.
pi_255311
Uit het ND 25 Maart 2000

CDA wil aanpak verloedering televisie

van onze redactie politiek

DEN HAAG - Het CDA wil de verloedering op de Nederlandse televisie aanpakken. Programma's op de commerciële televisie die duidelijk een ethische grens overschrijden, moeten achter de decoder, vindt fractievoorzitter De Hoop Scheffer.

Volgens de CDA-leider wordt het hoog tijd dat de politiek zich gaat bemoeien met bepaalde ontwikkelingen op de televisie. Hij pleit voor een debat over de vraag, welke programma's ethische te verantwoorden zijn. ,,In hun poging kijkers te trekken vertonen commerciële zenders steeds meer idioterie. 'Hoe gekker, hoe beter' is hun motto geworden. Ik wil een debat over de vraag, of bepaalde ethische grenzen worden overschreden.''Directe aanleiding voor de oproep is de aankondiging van SBS6 een programma uit te zenden waarin mensen aan elkaar geketend worden en vervolgens zoveel mogelijk geld moeten verdienen. Dit onder het allesziende oog van de camera van de commerciële zender. De Hoop Scheffer: ,,We moeten niet alleen nadenken over de vraag welke programma's voor iedereen toegankelijk dienen te zijn, maar ook over wat achter de decoder moet. Dat kan een eerste belemmering zijn om naar dergelijke programma's te kijken.''

De CDA-leider erkent dat dit een lastig debat wordt. Waar de een een grens legt, zal de ander dat zeker niet doen. Bovendien is de politiek niet de eerst aangewezene om de media aan banden te leggen. Ook het CDA vindt in eerste instantie dat de media zelf voor hun producten verantwoordelijk zijn. Toch wil De Hoop Scheffer de discussie aangaan. ,,De politiek mag zich niet verschuilen achter de opmerking dat ze daarover niet gaat. Niemand durft in dit land meer 'nee' te zeggen. Als we de afstand tussen burger en politiek niet nog meer willen vergroten, zal de politiek zich hiermee moeten bemoeien.''Het CDA heeft vooral de commerciële zenders op het oog. Dat de VPRO onlangs met een persiflage van Hitler te ver is gegaan in het programma Waskracht, beschouwt De Hoop Scheffer als een incident. De omroep heeft inmiddels zijn excuses aangeboden.

[Dit bericht is gewijzigd door QuendaŽ (Datum 27 Maart 2000).]

pi_255312
Niet uit de krant maar uit de nieuwsbrief van Mister Mail, mag toch ook wel he Quenda?

DE BUS IN ENSCHEDE

De komende week spelen de BUS-avonturen zich af in het oosten des lands, meer bepaald Enschede, mits er zich daar geen ongeregeldheden zullen voordoen.
De bussagiers zijn zondagavond geland op de Moon Dessert, een attractie van het in het in aanbouw zijnde Miracle Planet. Een veilige lokatie, de maan?

POLITIE ZOEKT RADDRAAIERS

Een klein groepje rechercheurs van de Haagse politie probeert nog steeds te achterhalen wie de omstanders waren van De BUS die
discriminerende leuzen hebben geroepen naar onze BUS-helden. Ook richten zij zich op de discriminerende e-mailtjes die aan de passagiers zijn verzonden. Een woordvoerster van de politie benadrukt wel dat het erg moeilijk is om via Internet achter de identiteit van personen te komen.
In Den Haag hield de omhoog getakelde bus het maar een dag uit, nadat ADO-supporters de zwarte touringcar probeerden te bekogelen. Ook in Alkmaar was de pret voor korte duur. Jongeren gooiden met stenen naar de bus, waarna deze, op woensdagavond, koers zette richting Baarn.

BB-SITE SCOORDE BETER DAN DE BUS

De officiële BUS-site, http://www.debusop6.nl, kwam vorige maand binnen op plaats 23 in de top 100 van best bezochte Internetpagina's. Big Brother kwam in de eerste maand van verschijning binnen op plaats twee. Dat was in september van vorig jaar. Dit blijkt uit onderzoek van het
bureau Multiscope in Den Bosch. De site van Big Brother werd veel beter bezocht dan de homepage van De BUS het bereik was vrijwel
onmiddellijk 43 procent terwijl De BUS niet hoger kwam dan vijftien procent.

WILLEKE WIL EIGEN TV-PROGRAMMA

Vorige week maandag verliet Willeke, die sympathieke Brabantse verschijning, het zwarte gevaarte van SBS6. De blonde huis- annex horecagastvrouw heeft haar oude leventje alweer gauw opgepikt en verheugt zich op de reis naar Amerika die ze met man en kinderen mag gaan maken, op kosten van een SBS-sponsor. Tot die tijd blijft ze de BUS op de voet volgen. In een interview tipte ze Bullent als winnaar. "Bullent is zeer rustig en sociaal en weet zich goed te uiten. Hij is de echte leidersfiguur. Hij begrijpt dat je met hard schreeuwen niks bereikt. Iwan zou een goede tweede zijn. Hij heeft eerst de kat uit de boom gekeken maar dat bedachtzame van hem is juist een goede karaktertrek.
Van de vrouwen geef ik Esmeralda een goede kans. Ze is echt heel verstandig en zeker geen stoeipoes", aldus Wil. Vooralsnog is het Iwan die met kop en schouders uitsteekt boven zijn medereizigers in de (online) populariteitspoll. Zondagavond stond zijn teller op 22 procent, twee keer zoveel als
die van Bullent.
Willeke vindt het jammer dat SBS de nadruk heeft gelegd op ruzies in de BUS. "Er was niet alleen ruzie, we hebben ook vaak met elkaar in een deuk gelegen. Het programma heeft eigenlijk een te negatieve toonzetting gekregen. Vooral met Iwan heb ik vaak op de grond liggen rollen van het lachen. Vaak om onbenullige dingen."
Net zoals veel Big Brother-sterren, ambieert ook Willeke een carričre bij de televisie, ondanks haar Brabantse accent. "Ik ben van beroep gastvrouw in de horeca en ga veel met mensen om. Dat vind ik het leukste wat er is. Ik had zo gehoopt dat ik via De BUS 'ontdekt' zou worden. Ik zag het als een grote kans. Maar we zien wel hoe het gaat lopen in de toekomst. Het is jammer dat ik nu weg ben. Ik zou zo weer terug willen in de BUS. Maar dan wel zonder Seki."
Terwijl die intussen ook weer thuis zit. Met opgeheven hoofd, luisterend naar Bosnische volksmuziek. En maandagavond mag Nederland gaan 'bieden' op een nieuwe bussagier.
- blijf Willeke volgen via haar fanclubsite: http://debus.clubs.nl/willeke

SBS KOMT MET BUS-GEURTJE

De BUS, daar hangt een luchtje aan. Willeke onthult op de fanclubsite: "SBS komt met een nieuw geurtje, "De BUS". Helaas kan ik nog niet vertellen of het een lekker geurtje is, maar zo gauw ik het geprobeerd heb, zal ik zeker mijn visie geven." We wachten af.

GEBOEIDE BIG BROTHER ONDER VUUR

Afgelopen week maakte SBS melding van zijn nieuwe Big Brother-variant, "Geboeid", waarvan 8 april de eerste aflevering is te zien, uit een reeks van negen. Elke week worden een man en vier vrouwen of een vrouw en vier mannen aan elkaar geklonken. De man of vrouw (de hoofdrolspelers) hebben de partners zelf uitgezocht en mogen er iedere dag één wegsturen. De vijf bezoeken onder meer restaurants en kroegen.
Voor de douche en het toilet in het huis in Amstelveen zijn voorzieningen getroffen. Voor de zes dagen dat ze bij elkaar zijn, is er 20.000 gulden beschikbaar. Daarvan moeten ze onder meer eten, drinken en andere dingen betalen. Van het bedrag dat overblijft mag de hoofdrolspeler beslissen hoeveel hij of zij zelf houdt en hoeveel de laatst overgebleven kandidaat krijgt.
Een omstreden concept, dat in de Tweede Kamer maar weinig goedkeuring kan krijgen. CDA-leider De Hoop Scheffer vindt dat het programma, door SBS betiteld als datingshow, van het open scherm geweerd dient te worden. Ook PvdA en D66 keuren het programma 'Geboeid' scherp af.
De Hoop Scheffer is van mening dat een dergelijk programma alleen nog maar zou moeten kunnen worden bekeken door mensen met een decoder. "Het programma is pervers en is iets waar we eindelijk eens nee tegen moeten zeggen", aldus De Hoop Scheffer die snel met
staatssecretaris Van der Ploeg in debat wil over de toenemende verloedering op televisie...

  maandag 27 maart 2000 @ 12:47:00 #4
2926 Havoc
Rippin' Away
pi_255313
Sjonge het lijkt wel of iedereen die ooit met zijn kop op tv is geweest een eigen programma kan krijgen. Voor de rest wordt er door de politiek een beetje veel aandacht aan besteed. We gaan langzaam toch naar de variant van de Running Man op. Stel je voor: een marathon met 100 mensen. De marathon duurt 2 dagen en elke keer als iemand afvalt wordt hij het slachtoffer van een stel psychopaten die hem van het leven willen beroven. Dan krijg je nog intressante dingen. Wat mij betreft, schrijf Sheki maar meteen in als deelnemer.

Oh ja en een vraagje: Hoe kom ik van dat newbie verhaal af? Moet ik dan ff wat meer mijn best doen met het plaatsten van berichten ??

I'm getting too old for this....
pi_255314
Laat Jaap de Hoop Scheffer maar eens op FOK! BusForum komen kijken.... kan ie zich laten inspireren over de verloedering van SBS6: genoeg topics die daarover berichten.

Volgens mij is het alleen maar een profilerings-stunt van de CDA: opvallend hoe PvdA en D66 hem meteen bijvallen, om toch maar niks van de 'politieke correctheid' te missen. De praktijk ? JdM en het grote geld doen toch wat ze willen... politiek of geen politiek.

pi_255315
quote:
op 03-27-2000 om 12:47 PM schreef Havoc het volgende:
Oh ja en een vraagje: Hoe kom ik van dat newbie verhaal af? Moet ik dan ff wat meer mijn best doen met het plaatsten van berichten ??

Ja, na 143 postings wordt je vanzelf 'newbie' af, dit is de zgn. ontgroeningsfase!

Boven in de taakbalk kan je naar je 'profiel' gaan en daar vervolgens wat invullen bij 'reaktie' geloof ik, wanneer daar nl. niets staat, verschijnt er automatisch 'newbie'.

  maandag 27 maart 2000 @ 13:34:00 #7
2926 Havoc
Rippin' Away
pi_255316
Jottum ! een ontgroeningsfase die heb ik nog nooit gehad. Nou ik zal mijn best doen met de posts Tante Bep !

Nog maar 130 berichten

I'm getting too old for this....
  maandag 27 maart 2000 @ 13:58:00 #8
2957 Meister
Food & Beverage Consumer
pi_255317
Ach, dit soort jaarlijkse brain-farts van politici wekt bij mij alleen maar een meewarige glimlach op. Nu is het even actueel, de Hoop Scheffer kan weer mooi de sterk vergrijzende achterban bevestigen in hun gevoel van: 'vroeger was alles beter en nu is het allemaal viezigheid wat de klok slaat'. Over een week hoor je er niets meer van, gaat het leven weer door en slapen de bejaarden weer gewoon verder. Ondertussen, redactievergadering bij een commerciele omroep niet ver van hier: 'voorzitter: 'Moeten we niet wat meer live uitzendingen van kooigevechten doen?'. Rest van de redactie: 'JAAH!! VET MAN!'
pi_255318
Politieke stunt of niet. Het is de taak van politiek den Haag om juist over dit soort dingen te waken. Verloedering van normen en waarden, een automatisme dat in onze huidige samenleving ingebakken *lijkt* te zitten wordt (mijns inziens) te vaak verantwoord en onderbouwt met argumenten onder het mom van vrijheid van meningsuiting.

Vrijheid ( en met name optimale beleving ervan) bestaat slechts in een omgeving waarin strenge regels gelden.

Stof om over na te denken....

Blijft zich verbazen
  maandag 27 maart 2000 @ 15:01:00 #10
2957 Meister
Food & Beverage Consumer
pi_255319
Hmm, ik geloof niet dat de vrijheid van meningsuiting ooit van stal is gehaald om dit soort programma's te verdedigen. Ik vind eerlijk gezegd dat de verantwoordelijkheid bij de kijkers ligt. Blijkbaar is er bij hen interesse in steeds explicieter geweld, sex etc. op de televisie. En de politiek kan vinden wat zij wil, zolang dergelijke programma's niet zodanige oproer veroorzaken in de samenleving zelf dat de kijkers wegblijven en dus de reclameinkomsten van de omroepen opdrogen, blijven politici roependen in de woestijn. Mogelijkheden om dit soort uitwassen (zolang zij niet in strijd zijn met wettelijk normen) te voorkomen zijn er verder in ieder geval niet. Overigens ben ik van mening dat een programma waarin mensen zichzelf vrijwillig vastketenen aan anderen niet echt schokkend of verwerpelijk is, eerder onnozel en vergezocht.

[Dit bericht is gewijzigd door Meister (Datum 27 Maart 2000).]

pi_255320
Wat Meister klaarblijkelijk niet begrijpt is dat er mensen moeten zijn die moeten opkomen voor het behoud en behartiging van een menswaardige en integere maatschappij. Bovendien onderschat hij het belang van omroepen als voorbeeldfunctie voor de samenleving, vooral voor wat betreft de minderjarige leden daarvan.
Met een precedent als de bus krijgt men het idee dat de bevolking louter uit onsympathieke en bedorven mensen bestaat. Dit zou funest kunnen zijn voor het mensbeeld dat menig jongere in zijn prille leven opbouwt. Met een programma als geboeid zou het eind zoek zijn.
Ik ben dan ook blij dat een partij als het CDA en Jaap voorop, die nog altijd staat voor integriteit, de zwaar bevochten normen en waarden beschermt die in razend tempo worden afgeknabbeld door de vunzige commerciele omroepen, die daarvoor in de plaats een verziekte cultuur creeren van onbarmhartigheid en geweld.
gratis en voor niet
  maandag 27 maart 2000 @ 17:27:00 #12
2957 Meister
Food & Beverage Consumer
pi_255321
quote:
op 03-27-2000 om 04:54 PM schreef TomBombadil het volgende:
Wat Meister klaarblijkelijk niet begrijpt is dat er mensen moeten zijn die moeten opkomen voor het behoud en behartiging van een menswaardige en integere maatschappij. Bovendien onderschat hij het belang van omroepen als voorbeeldfunctie voor de samenleving, vooral voor wat betreft de minderjarige leden daarvan.


Hahahahahah hou toch op man. Ik weet niet hoe jij bent opgevoed, maar ik werd niet op jeugdige leeftijd voor de tv gezet om daar mijn normen en waarden aan te ontlenen. Dat doe je aan je ouders en omgang met vrienden en op school. Aan de reacties op dit Forum te zien, zijn er weinig mensen die het gedrag van sommige Busbewoners, normaal vinden.

quote:

Met een precedent als de bus krijgt men het idee dat de bevolking louter uit onsympathieke en bedorven mensen bestaat.

Nee, De Bus leert ons voornamelijk, dat als je 12 weken opgesloten zit met anderen er spanningen kunnen ontstaan (goh, dat had ik nou echt niet verwacht zeg), dat mensen groepjes vormen en geneigd zijn een gemeenschappelijke vijand te zoeken (Seki). Verder toont het een aardige doorsnee van de Nederlandse samenleving, die (wederom verassing) niet bestaat uit mensen die alleen maar onsympathiek of alleen maar superaardig zijn, maar zowaar af en toe meer dan een dimensie kunnen tonen en tegelijkertijd ook gewoon heel saai zijn als je ze voortdurend bekijkt.

quote:

zou funest kunnen zijn voor het mensbeeld dat menig jongere in zijn prille leven opbouwt. Met een programma als geboeid zou het eind zoek zijn.
Ik ben dan ook blij dat een partij als het CDA en Jaap voorop, die nog altijd staat voor integriteit, de zwaar bevochten normen en waarden beschermt die in razend tempo worden afgeknabbeld door de vunzige commerciele omroepen, die daarvoor in de plaats een verziekte cultuur creeren van onbarmhartigheid en geweld.

'Het einde zoek' is een van de meest misbruikte uitdrukkingen die er zijn. Gesuggereerd wordt dat er sprake is van een glijdende schaal, in de zin dat als je 'Geboeid' toelaat op de buis, dat het uiteindelijk het einde betekent van de beschaving in Nederland. Dat is grote lariekoek en paniekzaaierij van een partij die nou eenmaal veel moeite heeft om aansluiting te zoeken bij wat jonge mensen interesseert en daarom maar krampachtig door gaat met de aloude achterban naar de mond te praten.
De Hoop Scheffer is als kamerlid een hypocriete vent, die als het politiek gewin zou kunnen opleveren niet schroomt om vanuit de oppositie te dwepen met achtergestelde groeperingen waar de CDA normaliter (in de regering) weinig aandacht voor heeft. Hij komt op mij bepaald niet oprecht over.

pi_255322

Ik heb in alle verhalen die ik hier lees sterk de indruk dat er vergeten wordt dat SBS6 in handen is van een buitenlandse commerciële maatschappij, dat betekend dat SBS een andere benadering nodig heeft dan de normale ned.1 2 en 3 zenders. Het commissariaat voor de media heeft dan ook totaal geen grip op SBS, dit nog los van een niet bestaande wetgeving op het gebied van fatsoen en geweld op TV.

pi_255323
Aandachtig alle bovenstaande reacties gelezen en kan er maar een ding over zeggen. Te laat!! Deze "verloedering/gekte/normvervaging/commerciélemediaprostitutie" krijgen wij nooit meer weg! Sterker nog.......
  dinsdag 28 maart 2000 @ 00:03:00 #15
2722 QuendaŽ
*Poison for You.
pi_255324
* QuendaŽ vind de bijdrage van Tante Bep super!.
  woensdag 29 maart 2000 @ 01:54:00 #16
525 Roache
troika hier, troika daar
pi_255325
Enfant Terrible

Veronica-gids nr 14

Columnist Nico Dijkshoorn krijgt eigen interactief platform.

Sinds kort schudt de Veronica-site nog steviger op haar grondvesten. Dijkshoorn is begonnen aan een serie interactieve columns op www.veronica.nl/media. Elke bezoeker op het communicatieplatform Veronica Forum kan daar op reageren.
Dijkshoorn verwierf faam door op zijn eigen homepage spontaan een reeks hilarische columns te maken over Big Brother. Duizenden lezers bezochten zijn site en ook bij de media bleef hij niet onopgemerkt. Contentmanager Ludo de Boo van Veronica Digitaal: "Ik vrees met grote vrezen. Dit kan nooit goed gaan natuurlijk. Dijkshoorn is een enfant terrible dat totaal geen blad voor de mond neemt. Deze man hakt met z'n dodelijke schrijfstijl ook Veronica-sterren lachend in de pan en dat doet pijn hier. Maar ja, het volk schreeuwde om Dijkshoorn."


Tja, wat moet je als rechtgeaarde FOK!-ker hier nu weer op zeggen? Zoek de tien fouten? Zoek het verband en kleur de plaatjes?
Het zal allemaal wel.......

[Dit bericht is gewijzigd door Roache (Datum 29 Maart 2000).]

Ben te zaai voor een signature
  woensdag 29 maart 2000 @ 02:07:00 #17
525 Roache
troika hier, troika daar
pi_255326
Uit dezelfde Veronicagids, nr 14

Big Sister

Rotterdam.

We hadden u er al voor gewaarschuwd en nu is het zover: ook 'Big Sister' Mona heeft haar eigen cd-single op de markt gebracht. Daarop staan maar liefst drie versies van het nummer Watching Me (My story). Tijdens de cd-presentatie liet Mona in haar toespraak gelukkig wel weten zich er van bewust te zijn dat sommige mensen het gek zullen vinden dat zij niet zo goed kan zingen en toch een CD aflevert. Patty Brards reactie daarop:" Iedereen moet eens iets wat minder vinden. Dit is een geweldige plaat!". Wij vinden al niks meer...

Ben te zaai voor een signature
  woensdag 12 april 2000 @ 23:27:00 #18
2722 QuendaŽ
*Poison for You.
pi_255327
omhoog!
pi_255328
willeke een eigen tv prog??????
of we op haar zitten te wachten zeg...met die bezopen kop van dr....
zeker een programma van hoe stop ik met drinken of zoiets
  maandag 17 april 2000 @ 07:18:00 #20
2722 QuendaŽ
*Poison for You.
pi_255329
zondag 16 april 2000, 18:05 uur
(bron Nieuwslink)


De Bus is opnieuw doelwit
ROSMALEN - De Bus van SBS6 is opnieuw doelwit geweest van baldadigheid. Het voertuig staat momenteel op het terrein van het Autotron in Rosmalen. Zaterdagavond is een van de ruiten ingegooid. Daarbij is niemand gewond geraakt, aldus een woordvoerster van de politie.

De bewaking van SBS6 heeft een aantal mensen in de omgeving van de bus gezien. Toen de gewaarschuwde politie ter plaatse kwam, was de groep echter spoorloos.

  maandag 17 april 2000 @ 07:35:00 #21
2722 QuendaŽ
*Poison for You.
pi_255330
bron Brabants Dagblad 14 April.
Reality-tv om een baan te vinden
Van een verslaggever
UTRECHT - Reality-tv om moeilijk plaatsbare werkzoekenden aan een baan te helpen. Voor dit idee heeft D. van Gestel uit Tilburg gisteren in Utrecht de eerste Baanbrekerprijs ontvangen: een prijs van 365.000 gulden.


Van Gestel wil op televisie laten zien dat werk zoeken voor kansarmen veel barričres kent. Hiervoor gaan zes tot tien mensen, gevolgd door camera's, op banenjacht. Een handige presentator helpt de barričres slechten.
De Tilburgse is geďnspireerd door programma's als Big Brother en De Bevalling: "Reality-tv gaat overal over: verliefden, vermisten, vreemde mensen. Maar werken, toch een belangrijk onderdeel van het leven, wordt nog niet op deze manier belicht."
Het tv-programma moet zowel werkgevers als werkzoekenden over een drempel helpen. Tijdens uitzendingen kunnen werklozen bellen om ook, zij het niet voor de camera's, hulp te krijgen.
Een producent is nog niet gevonden. Maar met de prijs op zak toont Van Gestel zich optimistisch: "Het zal wel naar een commerciële omroep moeten. Teleac, daar kijkt de doelgroep niet naar."
De Tilburgse wil de vakinhoudelijke invulling van het tv-programma laten verzorgen door PSW Arbeidsmarktadvies uit Den Bosch, haar vorige werkgever. Van Gestel is nu directeur van stichting Maatwerk in Tilburg.
De Baanbrekerprijs is in het leven geroepen door Start Foundation.Van het prijsbedrag gaat 350.000 gulden naar de realisering van het winnende voorstel. De 15.000 gulden voor Van Gestel zelf schonk ze aan de Stichting Waardering die in Suriname een opvanghuis voor ongehuwde moeders heeft.

  maandag 17 april 2000 @ 07:38:00 #22
2722 QuendaŽ
*Poison for You.
pi_255331
Brabants Dagblad - maandag 14 februari 2000,
SBS twijfelt aan succes van De Bus

SBS twijfelt aan succes van De Bus

HILVERSUM - SBS durft niet te veel te verwachten van de eigen 'real-life-soap' De Bus. De tegenhanger van BigBrother begon zaterdagavond aan de eerste etappe onder het toeziend oog van SBS-baas F. van Westerloo. Als blijkt dat het Nederlands publiek BigBrother-achtige programma's wil zien, dan wordt dit net zo'n succes. Maar daar reken ik niet op."..TEXT: - Het programma De Bus vertoont grote gelijkenis met BigBrother. Zo worden de kandidaten ook 24 uur per dag gevolgd door camera's en moeten de bewoners eens in de twee weken bepalen wie het programma moet verlaten. Het grote verschil is dat de passagiers de bus ook mogen verlaten, beperkt contact hebben met de buitenwereld en buiten de bus hun geld moeten verdienen. De bus rijdt de komende drie-en-een-halve maand kriskras door Nederland.De kandidaat die aan het einde van de drieëneenhalve maand als laatste is overgebleven neemt de hoofdprijs van ongeveer een miljoen gulden mee naar huis

  maandag 17 april 2000 @ 07:41:00 #23
2722 QuendaŽ
*Poison for You.
pi_255332
en een oudje:Brabants Dagblad - zaterdag 25 maart 2000

--------------------------------------------------------------------------------

SBS6 stopt niet ondanks nieuw geweld
Discriminatie mensen in De Bus onderzocht
DEN HAAG - De politie in Den Haag probeert nog steeds te achterhalen wie de omstanders waren van De Bus die discriminerende leuzen hebben geroepen naar de deelnemers van dat SBS6-programma. Ook richt zij zich op de discriminerende e-mailtjes die aan hen zijn verzonden...
-
Op dit moment is een kleine ploeg rechercheurs met de zaak bezig. Een woordvoerster van de politie benadrukt wel dat het erg moeilijk is om via internet achter de identiteit van personen te komen.
De Bus, die stond geparkeerd op het dak van een Haags winkelcentrum, moest halsoverkop de stad verlaten vanwege herhaaldelijke relletjes.

Ongeregeldheden

Woensdagavond moest het tv-programma opnieuw vroegtijdig van locatie veranderen vanwege ongeregeldheden rondom het voertuig. In Alkmaar gooiden jongeren met stenen naar de bus, waardoor een raam werd vernield. De Bus staat nu in Baarn.Volgens een woordvoerder denkt SBS er niet aan om met het programma te stoppen. Maar het is natuurlijk logisch dat wanneer wij de veiligheid van de passagiers niet meer kunnen waarborgen, we daar wel degelijk over moeten praten." ANP

[Dit bericht is gewijzigd door QuendaŽ (Datum 17 April 2000).]

  vrijdag 21 april 2000 @ 09:33:00 #24
2722 QuendaŽ
*Poison for You.
pi_255333
bron: de telegraaf
Bob Geldof beschuldigt
Endemol van plagiaat

Van een onzer verslaggevers

AMSTERDAM - Het Britse Castaway Television Productions van popster Bob Geldof en de Nederlandse concurrent Endemol kruisten gisteren voor het eerst de degens in een Amsterdamse rechtszaal. Endemol heeft de formule Big Brother van de Britten gejat, zo menen de Britten, die eerder het programma Survive bedachten.

Terwijl Geldof (foto) ongeďnteresseerd de kruiswoordpuzzel in zijn krant probeerde op te lossen, deed zijn advocaat mr. J. van Klinken een poging rechtbankpresident Cohen ter Vaert duidelijk te maken dat journalisten en televisiekijkers het in ieder geval met hem eens zijn: Big Brother werd constant vergeleken met het veel oudere Expedition Robinson. Onder die naam was Survive in Zweden op televisie te zien.

In dit programma moeten twee groepen van acht personen zich zien te handhaven op een tropisch eiland. Geen contact met de buitenwereld, geen krant of fax. Op gezette tijden wordt door de groep de minst populaire deelnemer weggestemd.

Een lange lijst met overeenkomsten tussen beide programma's toont volgens Van Klinken aan dat er in Hilversum goed naar het Britse format gekeken is. Bovendien heeft Endemol een jaar lang een optie op het programma gehad. Vlak nadat deze afliep kwam het bedrijf met de plannen voor Big Brother.

Overeenkomsten

Advocaat mr. J. van Manen van de onlangs door het Spaanse Telefónica overgenomen entertainment-gigant, was van mening dat de verschillen tussen de twee programma's belangrijker zijn. De overeenkomsten die Van Klinken opsomde, zijn slechts een beschrijving van het genre docu-soap. En dergelijke genres worden volgens hem niet door het auteursrecht beschermd.

Hij stelde dat Endemol zich bij het bedenken van Big Brother heeft laten inspireren door onder meer het Biosphere II-project. Begin jaren 90 leefden acht mensen bij wijze van wetenschappelijk experiment twee jaar lang in een gesloten complex in de Amerikaanse staat Arizona. Voor het voyeuristische gehalte diende de Jennicam op internet als voorbeeld. Al jarenlang is het leven van het meisje Jenni 24 uur per dag via een aantal camera's te volgen.

Volgens Van Manen is het het idee voor Survive zelf ook niet uniek. Reeds in 1991 zond de KRO het programma Nummer 28 uit, waarin een groep mensen in een besloten omgeving met camera's wordt gevolgd. Een jaar later lanceerde muziekzender MTV volgens hetzelfde principe het programma The Real World.

Van Manen: "De docusoap is het genre waartoe zowel Big Brother als Survive behoort. Beide hebben ze een aantal unieke kenmerken die er een nieuw, origineel programma van maken. Er is dus geen sprake van plagiaat. Sterker nog: ik vraag me af of Survive wel tot het genre behoort. Het is meer een soort spelshow, vergelijkbaar met Sterrenslag en Spel Zonder Grenzen."

Claim na succes

Van Manen vindt het bovendien opvallend dat Castaway pas met een claim kwam toen Big Brother reeds een groot succes was. Hij denkt dat de Britten een graantje mee willen pikken van dit succes. Daar is Endemol ondertussen wel de dupe van, want Castaway loopt volgens de advocaat te stoken bij potentiële afnemers. Endemol is gebaat bij een snelle afwikkeling van de zaak, want een programma waar een claim op ligt verkoopt minder goed. "En daar is Castaway op uit", aldus Van Manen.

"We worden een beetje moe van dit soort rechtszaken", stelde hij verder "Bij elk succesvol programma meldt zich een aantal personen dat beweert dat Endemol het idee van hen gepikt heeft. Onlangs beweerde iemand zelfs niet alleen Big Brother, maar ook De Bus bedacht te hebben."

Een nukkige Bob Geldof wilde er na afloop van de zitting niet veel woorden aan vuil maken. "Ze hebben het gewoon van ons gepikt, dat is zo duidelijk als het maar kan." Op 7 juni doet de rechter uitspraak.



vrijdag 21 april 2000

  dinsdag 25 april 2000 @ 07:46:00 #25
2928 Dendroaspis Angusticeps
'Would you like some veno
pi_255334
Misschien niet helemaal on-topic maar zeker interessant

CDU-leidster eist verbod Big Brother

Uitgegeven: 23-4-2000 15:44

HAMBURG/BERLIJN - Een leidster van de Duitse christendemocraten, Maria Böhmer, heeft zondag in het dagblad Bild am Sonntag een onmiddellijk verbod geëist van het televisieprogramma Big Brother.

De vice-voorzitter van de CDU/CSU-fractie in de Bondsdag vindt het welletjes. Volgens Böhmer heeft de commerciële tv met deze serie een dieptepunt bereikt. Op Paaszondag zendt RTL2 weer een aflevering uit, waarin duidelijk moet worden welke van de drie voorgedragen bewoonsters de continu door 28 camera's in het oog gehouden wooncontainer moet verlaten.

Böhmer vindt de gang van zaken in de container mensonterend. De diskwalificatie van bewoners gebeurt door spreekkoren van toegestroomde kijkers buiten. Het programma Big Brother draait om het wegpesten, -joelen, of -stemmen van mensen die niet in het kustmatige clubje passen.

Zondag gaat op de Spaanse buis El Gran Hermano van start. In dat programma hebben de van de buitenwereld afgesloten deelnemers wel de beschikking over een verkoelend zwembad.

Big Brother is een programma van de Nederlandse onderneming Endemol. Tien kandidaten verblijven maximaal honderd dagen afgesneden van de buitenwereld bij elkaar. Ze worden voortdurend bespied door camera's en door de geduldige televisiekijkers die op de beelden afstemmen. Er worden geregeld lastige of niet in het clubje passende bewoners weggestuurd.

De laatst overgebleven veel bekeken kluizenaar krijgt een schitterende hoofdprijs.

Bron:Nu.nl


The only reason some people get lost in thought is because it's an
unfamiliar territory...


abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')