abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 4 januari 2010 @ 19:29:00 #1
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_76410017
quote:
DUBAI - Dubai kan maandag even vergeten dat het emiraat in economisch zwaar weer verkeert.


De emir opent dan namelijk de Burj Dubai (Dubai-Toren), met meer dan 800 meter het hoogste bewoonde gebouw ter wereld.

De precieze hoogte is nog geheim en wordt dinsdag pas bekendgemaakt.

Sjeik Mohammad bin Rashid al-Maktoum (60) viert met de ceremonie tevens dat hij het Arabische emiraat maandag vier jaar regeert.

Hij verwierf eerder een reputatie voor excessieve projecten, met een kunstmatig eiland in palmvorm en een overdekte skipiste in de woestijn.

Appartementen

In de Dubai-Toren kunnen 12.000 mensen wonen. De kosten voor een van de 1044 appartementen lopen op tot 3 miljoen euro.

Daarnaast zijn in de Burj Dubai luxe kantoren, chique restaurants en een hotel gevestigd. In de ondergrondse parkeergarage is plaats voor drieduizend auto's.

Fontein

Op de 124e verdieping ligt ''At the Top'', het hoogstgelegen uitzichtsplatform ter wereld. Voor de toren staat een fontein die het water meer dan 150 meter omhoog laat schieten.

De bouw van de Burj Dubai heeft meer dan 3 miljard euro gekost. Het emiraat heeft meer dan 50 miljard euro schulden en moest eind vorig jaar de aflossing hiervan uitstellen.

Alleen met financiële hulp van buuremiraat Abu Dhabi kon een grote crisis worden voorkomen.

Arbeiders

De werkzaamheden aan de toren hebben meer dan vijf jaar geduurd. Op een gegeven moment werkten er 12.000 arbeiders tegelijk, vooral uit India en Pakistan.

Zij kregen per dag niet meer dan 2,80 à 5,60 euro betaald. Zij verwerkten onder meer ruim 31.000 ton staal. Hun bouwwerk is bij helder woestijnweer van een afstand van 95 kilometer te zien, aldus lokale media.

Als tijdens de zomer de temperaturen in Dubai omhoogschieten naar 50 graden, is voor de koeling van de toren evenveel energie nodig als voor de koeling van 10.000 ton ijs.

Architect
Architect van de ''verticale stad'' is Adrian Smith uit het Amerikaanse Chicago. Zijn naar boven toe smaller wordende constructie herinnert sommige waarnemers aan schilderijen van de bijbelse Toren van Babel, symbool van de hoogmoed van de mens.

Bron Nu.nl
indrukwekkend
*Hosselcopter*
  maandag 4 januari 2010 @ 19:29:47 #2
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_76410047
Ik zag het net op tv. Wat een gebouw .
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
pi_76410090
Ik zou het gebouw graag een keertje in het echt willen bewonderen. Lijkt mij impressive.
pi_76410159
Geweldig gebouw .
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
  maandag 4 januari 2010 @ 19:33:08 #5
58789 Snakey
-||||--------||||-
  maandag 4 januari 2010 @ 19:34:36 #6
3185 Adelante
To let it go now
pi_76410234
Ik las ooit iets over metaalmoeheid en de levenstermijn van dit gebouw, dat die niet heel lang zou zijn
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  maandag 4 januari 2010 @ 19:34:52 #7
272079 Labotte
Bier is fijn
pi_76410249
cool!
-Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius - and a lot of courage - to move in the opposite direction
Rudeness is the weak person's imitation of strength (Eric Hoffer)
Satis Ego Sum
pi_76410255
quote:
Op maandag 4 januari 2010 19:33 schreef Snakey het volgende:
De cijfers blijken wat te verschillen. http://frontpage.fok.nl/nieuws/365225/1/1/100/hoogste-gebouw-opent-in-dubai.html

Zie bron NOS
Idd, ik las vanmorgen nog dat die fontein 230+ meter hoog zou spuiten, nu ineens net de helft..
sig verwijderd door FA
  maandag 4 januari 2010 @ 19:35:41 #9
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_76410277
quote:
Op maandag 4 januari 2010 19:34 schreef Adelante het volgende:
Ik las ooit iets over metaalmoeheid en de levenstermijn van dit gebouw, dat die niet heel lang zou zijn
quote:
Architect
Architect van de ''verticale stad'' is Adrian Smith uit het Amerikaanse Chicago. Zijn naar boven toe smaller wordende constructie herinnert sommige waarnemers aan schilderijen van de bijbelse Toren van Babel, symbool van de hoogmoed van de mens.
pi_76410402
'k Weet nog wel dat ergens in 2003/2004 helemaal gek was van hoogbouw en Tapei 101 net voltooid was.. Geruchten over Burj Dubai waren er wel, maar een toren van 800+ meter, "dat kan natuurlijk nooit". En daar staat-ie dan
  maandag 4 januari 2010 @ 19:40:46 #11
267258 Ghaazi
Ille qui nos omnes servabit
pi_76410480
Past eigenlijk niet in het huidige klimaat van een groter milieubewustzijn.

Is het gebouw wel CO2-neutraal?
What lies in the shadow of the statue?
  maandag 4 januari 2010 @ 19:41:37 #12
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_76410514
draak van een gebouw

*Hosselcopter*
  maandag 4 januari 2010 @ 19:45:25 #13
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_76410676
Laatste keer dat mensen een beetje hun best deden met het bouwen van zo'n hoge toren, werd God boos en sprak elke arbeider de volgende dag een andere taal.

Maar deze toren - hoe grootst ook - is een soort van symbool geworden van de tekortkomingen van het huidige Dubai. Door arbeiders uit te buiten die aan de voet van deze ' verticale stad' in ghetto's wonen is er een prestige project neergezet precies op het moment dat de heleboel op springen staat.

En waarom? Omdat een paar Arabieren dachten dat het best verstandig was om een project op te zetten - met voor een groot deel geleend geld - dat compleet niet markt bestendig is. Dubai is zichzelf de afgelopen maanden al tegen gekomen, en deze toren zal hetzelfde lot staan te wachten.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 4 januari 2010 @ 19:48:41 #14
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_76410811
Misschien zorgt het wel voor extra toeristen en inkomsten etc. Prestigprojecten zijn altijd nodig in tijd van nood. Die arbeiders moet je niet over zeuren die kiezen er toch zel voor om daar te werken? Nederland is ook met VOC mentaliteit rijk geworden.
*Hosselcopter*
pi_76410812
De Saoedies gaan een nog hoger gebouw neerzetten
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 4 januari 2010 @ 19:49:46 #16
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_76410865
Vraag me af hoeveel woningen in deze toren ooit bewoont zullen gaan worden.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_76410893
quote:
Op maandag 4 januari 2010 19:34 schreef Adelante het volgende:
Ik las ooit iets over metaalmoeheid en de levenstermijn van dit gebouw, dat die niet heel lang zou zijn
Beton kan in dat klimaat niet goed blijven. Veel betonnen gebouwen moeten ze al repareren voor de oplevering. Nudat het dicht is en geheel airco zal het wel meevallen denk ik.

Groter probleem hebben ze wanneer ze het niet helemaal kunnen verkopen/verhuren. Kunnen ze de kostten niet dekken voor de koeling van dat ding en moeten ze het al snel weer afbreken
pi_76411037
quote:
Op maandag 4 januari 2010 19:49 schreef Hukkie het volgende:
Vraag me af hoeveel woningen in deze toren ooit bewoont zullen gaan worden.
't Zou best vet zijn als dit een supersized versie van het Ryugyong hotel zou worden
  maandag 4 januari 2010 @ 19:54:14 #19
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_76411057
quote:
Op maandag 4 januari 2010 19:48 schreef Dibble het volgende:
Misschien zorgt het wel voor extra toeristen en inkomsten etc. Prestigprojecten zijn altijd nodig in tijd van nood. Die arbeiders moet je niet over zeuren die kiezen er toch zel voor om daar te werken? Nederland is ook met VOC mentaliteit rijk geworden.
De prestige projecten waren opgezet in de tijden dat het goed ging en men dacht dat het nog wel een decennia goed zou gaan. Daar zijn ze nu flink van terug gekomen. Die honderd extra toeristen kunnen nooit de kosten van het gebouw terug betalen.

Natuurlijk is het lot van de arbeiders die daar werken niet direct de schuld van dubai zelf. Een slechte baan is wellicht nog altijd beter dan helemaal geen baan. Dubai kent echter een dusdanig extreme scheiding tussen heel erg rijk en heel erg arm dat het verwonderlijk is dat er op het moment dat het goed ging geen lange termijn plannen zijn gemaakt om de situatie in zijn geheel te verbeteren. Voor slechts een fractie van de kosten van deze toren had je de gehele onderklasse - die in het Midden-oosten sowieso al groot is - een degelijke toekomst en onderdak kunnen bieden.

Op de langere termijn levert het meer op om je eigen arme bevolking te onderwijzen dan de boel zo aangenaam mogelijk te maken voor de Westerse/Aziatische auslanders die weer vertrekken - zoals nu - als het tij tegen zit.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 4 januari 2010 @ 19:55:57 #20
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_76411133
In een docu op NGC zeiden ze iig dat alle appartementen uitverkocht waren. Vind max 3 miljoen voor eentje in de hoogste toren ter wereld trouwens niet duur en je kunt erover opscheppen ( de rijken dan).
*Hosselcopter*
pi_76411186
Klopt, het was al uitverkocht voordat het gebouw af was.
Allah Al Watan Al Malik
pi_76411213
quote:
In de Dubai-Toren kunnen 12.000 mensen wonen. De kosten voor een van de 1044 appartementen lopen op tot 3 miljoen euro.
Zijn de appartementen zo groot of houdt men daar er van om met gemiddeld 12 mensen bij elkaar te wonen?
pi_76411337
quote:
Op maandag 4 januari 2010 19:54 schreef Ryon het volgende:

[..]

De prestige projecten waren opgezet in de tijden dat het goed ging en men dacht dat het nog wel een decennia goed zou gaan. Daar zijn ze nu flink van terug gekomen. Die honderd extra toeristen kunnen nooit de kosten van het gebouw terug betalen.

Natuurlijk is het lot van de arbeiders die daar werken niet direct de schuld van dubai zelf. Een slechte baan is wellicht nog altijd beter dan helemaal geen baan. Dubai kent echter een dusdanig extreme scheiding tussen heel erg rijk en heel erg arm dat het verwonderlijk is dat er op het moment dat het goed ging geen lange termijn plannen zijn gemaakt om de situatie in zijn geheel te verbeteren. Voor slechts een fractie van de kosten van deze toren had je de gehele onderklasse - die in het Midden-oosten sowieso al groot is - een degelijke toekomst en onderdak kunnen bieden.

Op de langere termijn levert het meer op om je eigen arme bevolking te onderwijzen dan de boel zo aangenaam mogelijk te maken voor de Westerse/Aziatische auslanders die weer vertrekken - zoals nu - als het tij tegen zit.
Precies. Maar het is in het hele midden-oosten hetzelfde verhaal, de (economische) ontwikkeling staat er zo goed als stil terwijl de bevolkingspiramides uitzonderlijk gunstig zijn. Die landen hangen zijn geheel afhankelijk van de olie inkomsten die verdomd slecht verdeeld en geinvesteerd (grotendeels geconsumeerd) wordt. Als de olie op is, wordt het zand eten daar.
pi_76411386
quote:
Op maandag 4 januari 2010 20:00 schreef Westerling het volgende:

[..]

Precies. Maar het is in het hele midden-oosten hetzelfde verhaal, de (economische) ontwikkeling staat er zo goed als stil terwijl de bevolkingspiramides uitzonderlijk gunstig zijn. Die landen hangen zijn geheel afhankelijk van de olie inkomsten die verdomd slecht verdeeld en geinvesteerd (grotendeels geconsumeerd) wordt. Als de olie op is, wordt het zand eten daar.
Dubai zit in de diensten en niet in de olie, maar dat terzijde.
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 4 januari 2010 @ 20:04:01 #25
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_76411475
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')