abonnement Unibet Coolblue
pi_76389451
Studenten OV Chipkaart --==VERVANGT==-- de OV-jaarkaart!



Aangezien er een hoop onduidelijkheid is over de OV-Chipkaart en de websites van de klantenservice en de Dienst Uitvoering Onderwijs (vroeger IB Groep) niet altijd uitkomst bieden, is er nu een groot topic over deze geweldige kaart die het reizen in Nederland (niet alleen voor studenten) schijnt te gaan vergemakkelijken.

Veel vragen zijn hieronder beantwoord maar om dat er geregeld dingen wijzigen kun je het beste http://www.studentenov-chipkaart.nl/ raadplegen. Heb je toch nog (specifiekere) vragen. Stel ze dan hier! Dan komen we er met z'n allen wel uit!

Vorige delen:

[FAQ] Studenten OV-Chipkaart. Wie, wat, hoe en waarom? Vraag het hier!
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #2
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #3
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #4
======================================================================================
Vragen en antwoorden!
======================================================================================

Wat is de OV-Chipkaart?

Zolang je recht hebt op studiefinanciering kun je gratis of met korting reizen met het openbaar vervoer. Je hebt namelijk recht op het studentenreisproduct. Het studentenreisproduct is een week- of weekendabonnement.
Vanaf 1 januari 2010 is de Studenten OV-chipkaart, geladen met een studentenreisproduct het geldige vervoerbewijs.

Waar kan ik hem gebruiken?

Zie hiervoor de kaart onder deze link!
De NS en enkele andere vervoerders doen voorlopig nog niet mee. Hier gebruik je de chipkaart als zichtkaart. Controleurs kunnen echter wel controleren of je een geldig reisproduct op de chipkaart hebt staan.

Ik heb al een OV-Chipkaart ontvangen? Wat moet ik nu doen?

Je kan met je huidige OV-chipkaart doorreizen tot 31 januari 2010. Voor die tijd moet je er voor zorgen dat je nieuwe reisproduct ingeladen wordt op je kaart. Dit kun je doen bij een ophaalautomaat.
Op www.ov-chipkaart.nl vind je de locaties van de ophaalautomaten bij jou in de buurt. Je kunt ook hier in google maps kijken.
De geadviseerde ophaaldata vind je op http://www.studentenov-chipkaart.nl/ .

Ophalen doe je bij onderstaande automaat. Bij de NS-automaten kun je je studentenreisproduct niet ophalen!


Zie ook de mail/brief die iedereen hierover heeft ontvangen:



Ik heb nog geen kaart, wat moet ik doen?

Het is een hekel karwei om in het bezit te komen van deze kaart. Tenminste, voor velen! Waar deze kaarten al ruimschoots verspreid hadden moeten zijn onder de talloze studenten die hun pasfoto al (wellicht wel meerdere keren) hadden ingeleverd, is er her en der 'iets' fout gegaan, waardoor de pasfoto's zijn verdwenen. Hiervoor kun je het best contact opnemen met http://www.studentenov-chipkaart.nl/ . Zij zorgen voor de distributie van deze kaarten.
Een aanvraagformulier is ook te vinden op http://www.studentenov-chipkaart.nl/ . Deze ontvang je over het algemeen binnen enkele dagen thuis en moet je voorzien van je gegevens, een pasfoto en een kopie van een identiteitsbewijs terug sturen.

Studenten die (te laat) een aanvraagformulier aangevraagd hebben en nog geen studenten OV-chipkaart gekregen hebben, ontvangen een tijdelijk chipkaart.

Hoe gaat dat dan als ik wil gaan reizen met die kaart?

Ben je in het bezit van een Studenten OV-chipkaart en heb je er een geldig studentenreisproduct op staan? Dan ben je nu klaar voor het reizen met het openbaar vervoer.
Reizen met de Studenten OV-chipkaart is heel eenvoudig. Het studentenreisproduct dat op de kaart staat is geldig zolang je recht hebt op studiefinanciering. Zorg ook voor het reizen tijdens je kortingsperiode voor voldoende saldo op de kaart.

Let op: Het moment van inchecken bepaalt of je je hele reis vrij, of met korting maakt. Als je incheckt tijdens de kortingsperiode, dan wordt de hele gemaakte reis met korting berekend. Check je in in je vrij reizen periode, dan is de hele reis gratis.

In de gebieden waar de kaart nog niet volledig is ingevoerd gebruik je de chipkaart als zichtkaart. Buiten de vrij-reizen periode om zul je dan een kaartje met korting moeten kopen. Dit geld ook als je andere mensen met je mee laat reizen.

Maar hoe zit dat dan met de stations van bijvoorbeeld de metro waar je nu al alleen toegang hebt tot de metro met je OV-Chipkaart?

Dit geldt voor Rotterdam en Amsterdam. Klik op de links voor meer informatie over het reizen met je OV-Chipkaart op deze metrostations.

Ook over de trams in Utrecht is er wat te zeggen:
quote:
Met ingang van 1 augustus kun je met je Studenten OV-chipkaart ook in de provincie Utrecht reizen. De chipkaart is vooralsnog niet geldig in de tram. Er komt een overgangsperiode tot medio 2010, waarin ook de strippenkaart nog gebruikt mag worden. Als tegen die tijd de OV-chipkaart landelijk is ingevoerd, is de strippenkaart niet meer geldig.
Mijn studie eindigt, en nu?
Je hebt geen recht meer op een studentenreisproduct als je geen recht meer hebt op studiefinanciering. Je bent er zelf verantwoordelijk voor je studentenreisproduct op tijd stop te zetten via je persoonlijke gegevens op www.ocwduo.nl .
Je hoeft je Studenten OV-chipkaart niet in te leveren. Nadat je je studentenreisproduct hebt stopgezet, kun je je Studenten OV-chipkaart gebruiken als ‘gewone’ persoonlijke OV-chipkaart en er saldo of andere reisproducten op laden.

======================================================================================
Nuttige sites (tevens bronnen) en telefoonnummers
======================================================================================

www.ocwduo.nl
http://www.studentenov-chipkaart.nl/
http://www.ov-chipkaart.nl/


en in het bijzonder:

http://www.studentenov-chipkaart.nl/veelgestelde-vragen
http://www.ib-groep.nl/pa(...)ten_ov-chipkaart.asp

Telefonisch kan via:

0900 - 66 55 444 ( ¤0,10 euro/min)

Maandag t/m vrijdag 07:00 - 21:30
Zaterdag en zondag 9:00 - 16:00

======================================================================================
Updates
======================================================================================

De tijdelijke kaart

Retouradres na ontvangen van je persoonlijke kaart:

Patch marketing
Antwoordnummer 11090
5200 VC 's-Hertogenbosch


______________________________________________________________________________________
Belangrijk
Op verzoek van de NS!
quote:
Dringend verzoek. Januari 2010 start bij NS en bij de andere vervoerders de overgangsperiode van papieren naar digitale vervoerbewijzen. Om de overstap zo probleemloos mogelijk te laten verlopen, hebben we een verzoek. Heb je je papieren OV studentenkaart van 2009 nog? Neem dan in januari 2010 zowel je Studenten OV-chipkaart als je papieren kaart uit 2009 mee. Bij onverwachte gebeurtenissen, zoals storing aan de apparatuur of een vergeten of verloren OV-chipkaart, kun je dan in ieder geval je papieren kaart tonen.
http://www.ns.nl/cs/Satel(...)ijke-ov-chipkaart-id

______________________________________________________________________________________
Oude OV-kaart nog maand geldig in de trein
quote:
De oude studenten OV-Kaart is nog een maandje geldig in de trein. Op Verschillende stations hangen briefjes die dat aangeven, onder andere op Utrecht CS. De reden is dat het een grote puinhoop is rond de invoering van de studenten OV-Chipkaart.


LET OP:
quote:
Op maandag 4 januari 2010 08:09 schreef HalvinCarris het volgende:
Oke even gebeld met Veolia klantenservice.

Veolia gedoogt de papieren OV kaart NIET. De NS doet dit wel, Veolie heeft hiervoor de verantwoordelijkheid bij de IB-groep neergelegd.

Mensen zonder studenten ov-chipkaart met Veolia: gewoon betalen.

Dit kan ook wel even in de nieuwe OP worden gezet.

Ik heb dus voor kerst een nieuw aanvraagformulier aangevraagd (zie je de logica ). Deze moet dus binnenkort komen. Zit bij dat aanvraagformulier ook een tijdelijke OV-chipkaart? Ik hoop het wel, anders moet ik een maand m'n ritjes zelf betalen.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_76389472
Is er een oplaadpunt op schiphol waarvoor je geen ov hoeft te gebruiken om er te komen?
  maandag 4 januari 2010 @ 09:36:01 #3
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_76389479
Misschien kan/wil je dit er nog bij zetten:
quote:
Op maandag 4 januari 2010 08:09 schreef HalvinCarris het volgende:
Oke even gebeld met Veolia klantenservice.

Veolia gedoogt de papieren OV kaart NIET. De NS doet dit wel, Veolie heeft hiervoor de verantwoordelijkheid bij de IB-groep neergelegd.

Mensen zonder studenten ov-chipkaart met Veolia: gewoon betalen.
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_76389516
quote:
Op maandag 4 januari 2010 09:36 schreef automatic_ het volgende:
Misschien kan/wil je dit er nog bij zetten:
[..]
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_76389574
Ga vanmiddag kijken of mijn bestelling nu wel klaar staat, afgelopen donderdag iig nog niet.

Moest zaterdag werken @ kiosk in Helmond.. kwamen echt wel 30 verschillende personen vragen: "Kan ik hier mijn OV-chipkaart (studenten) activeren? Dat stond namelijk op internet". Ik weetniet hoe blind mensen zijn, maar er staat echt geen ophaalpunt voor daar, alleen een oplaadpunt. Echt zoooooo irritant.

Heb vandaag gewoon gereisd zonder in of uit te checken en met een nog niet geactiveerde OV-chipkaart, als ze controleren merk ik wel of het goed genoeg is. Vast wel.

* SMutzskii snapt niet dat NS pas in januari de kaarten laat activeren.... drama.
  maandag 4 januari 2010 @ 09:41:56 #6
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_76389603
quote:
Op maandag 4 januari 2010 09:40 schreef SMutzskii het volgende:
Ga vanmiddag kijken of mijn bestelling nu wel klaar staat, afgelopen donderdag iig nog niet.
Officieel staat je bestelling ook pas vanaf 1 januari klaar Bij sommige mensen is de bestelling er al eerder, maar bij andere is het pas vanaf de datum die op de site staat.
quote:
Heb vandaag gewoon gereisd zonder in of uit te checken en met een nog niet geactiveerde OV-chipkaart, als ze controleren merk ik wel of het goed genoeg is. Vast wel.

* SMutzskii snapt niet dat NS pas in januari de kaarten laat activeren.... drama.
Als jij een OV chipkaart hebt, dan heb je tot 31-01-2010 een geactiveerde pas.
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  maandag 4 januari 2010 @ 09:44:01 #7
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_76389630
ik kreeg mijn ovchipkaart in de tijd dat ik zelf nog een weekend-ov had. Daarna begon mijn stage, dus geswitcht naar week-ov. Blijkt vandaag dat er dus een tijdelijke weekend ov reisproduct-ding op staat. Ik wilde gewoon met mijn papieren ov kaart reizen, maar van de buschauffeur mocht dat niet. "ja kost je geen geld hoor".

nou wel dus, had er al een x 10,- opgezet.
Die hele ov-chipkaart invoering is een groot gedrocht
pi_76389645
quote:
Op maandag 4 januari 2010 09:41 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Officieel staat je bestelling ook pas vanaf 1 januari klaar Bij sommige mensen is de bestelling er al eerder, maar bij andere is het pas vanaf de datum die op de site staat.
[..]

Als jij een OV chipkaart hebt, dan heb je tot 31-01-2010 een geactiveerde pas.
In een brief die ik had gekregen stond dat je vanaf 16 december kon activeren... meen ik mij te herinneren, maar kan best dat ik ook blind ben hoor.

Ik ga er iig vanuit dat ik gewoon mag reizen nu. Enige wat ik mij dus afvraag, als hij eenmaal is geactiveerd. Moet je dan constant gaan in- en uitchecken bij iedere reis doordeweeks met een WEEK-ov? Want dat is wel echt heeeel irritant...
  maandag 4 januari 2010 @ 09:45:52 #9
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_76389669
quote:
Op maandag 4 januari 2010 09:41 schreef automatic_ het volgende:


Als jij een OV chipkaart hebt, dan heb je tot 31-01-2010 een geactiveerde pas.
Ik en mijn vriendin mochten er vrijdag (1 januari) niet mee reizen en moesten gewoon betalen.
  maandag 4 januari 2010 @ 09:47:01 #10
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_76389686
quote:
Op maandag 4 januari 2010 09:44 schreef SMutzskii het volgende:

[..]

In een brief die ik had gekregen stond dat je vanaf 16 december kon activeren... meen ik mij te herinneren, maar kan best dat ik ook blind ben hoor.
Klopt, maar dat hebben ze veranderd (daar is ook een brief over gestuurd, maar niet iedereen heeft die gehad - ik ook niet overigens). In de brief in de OP staat dat je vanaf de 16e kan kijken wanneer je je product kan ophalen/
quote:
Ik ga er iig vanuit dat ik gewoon mag reizen nu. Enige wat ik mij dus afvraag, als hij eenmaal is geactiveerd. Moet je dan constant gaan in- en uitchecken bij iedere reis doordeweeks met een WEEK-ov? Want dat is wel echt heeeel irritant...
Dan mag en kan je inderdaad gewoon reizen. En ja, dat is wel de bedoeling... Haha. Als je van Helmond > Breda gaat en in EHV moet overstappen, dan moet je in Helmond inchecken en in Breda uitchecken (dus tussendoor niet, tenzij je van trein naar bus/metro gaat).
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  maandag 4 januari 2010 @ 09:47:29 #11
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_76389694
quote:
Op maandag 4 januari 2010 09:45 schreef Pavlovje het volgende:

[..]

Ik en mijn vriendin mochten er vrijdag (1 januari) niet mee reizen en moesten gewoon betalen.
Dan heb je voor niets betaald Tenzij er een weekend-ov op je chipkaart staat natuurlijk.
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  maandag 4 januari 2010 @ 09:51:47 #12
192696 CantFazeMe
Scroll my bar
pi_76389791
Kutkaart, wou vanmorgen niet inchecken.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
  maandag 4 januari 2010 @ 09:52:01 #13
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_76389794
quote:
Op maandag 4 januari 2010 09:51 schreef CantFazeMe het volgende:
Kutkaart, wou vanmorgen niet inchecken.
Gaf hij een storing ofzo?
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  maandag 4 januari 2010 @ 09:53:01 #14
192696 CantFazeMe
Scroll my bar
pi_76389811
quote:
Op maandag 4 januari 2010 09:52 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Gaf hij een storing ofzo?
Hij was dood, gaf helemaal niks aan.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
  maandag 4 januari 2010 @ 09:53:11 #15
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_76389816
quote:
Op maandag 4 januari 2010 09:53 schreef CantFazeMe het volgende:

[..]

Hij was dood, gaf helemaal niks aan.
Handig!
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_76389853
Vandaag niet echt problemen gehad van Utrecht naar Schiphol met een tijdelijke ov kaart. Alleen in Utrecht bij de bus kon ik niet uitchecken omdat het systeem was uitgevallen. Volgens de chauffeur werkte het hele systeem nog maar half en uitchecken was niet nodig.... Kon daarna bij Schiphol wel weer in en uit checken bij een bus.
  maandag 4 januari 2010 @ 09:54:57 #17
192696 CantFazeMe
Scroll my bar
pi_76389857
quote:
Op maandag 4 januari 2010 09:53 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Handig!
Ah ja, vanmiddag weer eens proberen.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_76389878
Op die oude kaart stond ook gewoon netjes wanneer "feestdagen" waren waarop de kaart niet geldig was, dat moet je nu ook weer apart gaan opzoeken
You hold onto friends by keeping your heart a little softer than your head.
  maandag 4 januari 2010 @ 09:55:39 #19
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_76389882
quote:
Op maandag 4 januari 2010 09:54 schreef CantFazeMe het volgende:

[..]

Ah ja, vanmiddag weer eens proberen.
We zien graag een update tegemoet
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  maandag 4 januari 2010 @ 09:55:56 #20
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_76389889
quote:
Op maandag 4 januari 2010 09:55 schreef mrbox het volgende:
Op die oude kaart stond ook gewoon netjes wanneer "feestdagen" waren waarop de kaart niet geldig was, dat moet je nu ook weer apart gaan opzoeken
Ik denk dat dat wel de minst erge klacht is van alles
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  maandag 4 januari 2010 @ 09:56:01 #21
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_76389892
quote:
Op maandag 4 januari 2010 09:44 schreef peejdorie het volgende:
ik kreeg mijn ovchipkaart in de tijd dat ik zelf nog een weekend-ov had. Daarna begon mijn stage, dus geswitcht naar week-ov. Blijkt vandaag dat er dus een tijdelijke weekend ov reisproduct-ding op staat. Ik wilde gewoon met mijn papieren ov kaart reizen, maar van de buschauffeur mocht dat niet. "ja kost je geen geld hoor".

nou wel dus, had er al een x 10,- opgezet.
Die hele ov-chipkaart invoering is een groot gedrocht
Sorry hoor, maar dat is je eigen schuld. Je had het product op je chipkaart ook moeten wisselen, net zoals je de papieren kaart moest wisselen. Je komt er trouwens nog goed vanaf, want ze zouden je ook een boete kunnen geven voor het onterecht hebben van een week- én een weekend-abonnement.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_76389924
Syntus deed niet moeilijk in de bus. Je kon je chipkaart of papieren kaart laten, de chauffeur vond het allemaal wel best. De chipkaart is dan ook nog niet ingevoerd bij syntus.
You dream it, I live it.
  maandag 4 januari 2010 @ 09:57:17 #23
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_76389929
quote:
Op maandag 4 januari 2010 09:56 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar dat is je eigen schuld. Je had het product op je chipkaart ook moeten wisselen, net zoals je de papieren kaart moest wisselen.
Nope, dat is niet zijn schuld

Ik heb een tijdelijke Studenten OV-chipkaart ontvangen met een weekproduct erop, maar ik wil een weekendproduct. Wat moet ik doen?
Geef op de aanvraag van jouw officiële Studenten OV-chipkaart aan of je een week- of een weekndabonnement wilt, dan wordt dit vanzelf voor je klaargezet bij de ophaalpunten. Als je snel je aanvraagformulier invult, dan ontvang je jouw Studenten OV-chipkaart binnen een paar weken. Tot aan de ontvangst van jouw officiële Studenten OV-chipkaart kun je reizen met de tijdelijke kaart die je hebt ontvangen. Helaas kan het product dat daarop staat niet gewijzigd worden.
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_76389930
Ik zie het allemaal wel na 31 januari.
Nu eerst hopen dat ik kan reizen met het papieren kaartje, wish me luck.
Nieuw is niet altijd beter.
pi_76389934
Dag lieve mensen,

Nou heb ik ook een vraagje. Ik hoorde namelijk dat als je papieren kaart een weekend ov was, en je wilt je ovchip ook een weekendov laten zijn, schijnt dat gewoon automatisch overgezet te zijn, hoef je verder niets voor te doen. Dit kan ik echter nergens terugvinden..

vanmiddag maar even langs een ophaalpunt, misschien staat er vandaag wel een bestelling klaar

faalkaart
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')