abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 2 januari 2010 @ 13:34:55 #1
205280 pumpkinsoup
The Queen Is Dead
pi_76322288
Ik wist niet waar ik dit topic het beste kon plaatsen? Maar dit leek me het meest geschikt.
Anyways, ik ben bezig met een opdracht voor school, waarbij ik een keuken moet inrichten, dus ik heb een kraan gevonden die ik kan gebruiken, maar die in staal en chroom te verkrijgen is, alleen mijn vraag is nu, wat is het verschil tussen staal en chroom? De stalen versie is 100 euro duurder, maar voor mijn gevoel lijkt het materiaal niet veel te verschillen van elkaar.. Wel heb ik het nog even opgezocht, maar ik kon alleen vinden dat chroom het hoofdelement is van staal... dus nu ben ik nog niet veel wijzer geworden..
Als iemand me kan helpen..
  zaterdag 2 januari 2010 @ 13:38:07 #2
94846 zomaareennaam
vindt overal wel wat van
pi_76322388
Chroom wordt alleen gebruikt om spullen een glimmend uiterlijk te geven: te verchromen...
Een puur chromen kraan zul je dus nergens vinden: de kraan is van een ander metaal gemaakt en dan wordt er een laagje chroom overheen gemaakt.

Ik weet niet waar je gezocht hebt maar chroom "het hoofdelement van staal"... echt niet:
Staal is een soort ijzer - maar dan van hogere kwaliteit.
zoekt en gij zult vinden
maar of je het gevondene waardeeert?
pi_76322401
Een stalen kraan is een kraan die helemaal van roest vrij staal gemaakt is.

een chromen kraan is eigenlijk een kraan met een dun laagje chroom (glimmend metaal) erop. De stalen kraan is duurder in het productieproces, dus vandaar ook duurder in prijs.

een chromen kraan kan van plastic zijn met een chromen laagje erop, of van pisbakkenstaal (lekker roestend) met een chromen laagje.
pi_76322425
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 13:38 schreef zomaareennaam het volgende:
Chroom wordt alleen gebruikt om spullen een glimmend uiterlijk te geven: te verchromen...
Een puur chromen kraan zul je dus nergens vinden: de kraan is van een ander metaal gemaakt en dan wordt er een laagje chroom overheen gemaakt.

Ik weet niet waar je gezocht hebt maar chroom "het hoofdelement van staal"... echt niet:
Staal is een soort ijzer - maar dan van hogere kwaliteit.
staal is juist vervuild ijzer
pi_76322432
(Roestvrij) staal is een legering van ijzer, chroom, nikkel en koolstof en verchroomd staal is staal waar mbv galvanisatie een laagje chroom op is aangebracht. Verchroomd staal glimt meer maar is goedkoper omdat het metaal dat eronder zit niet roestvrij hoeft te zijn.
Death is just another state of mind.
pi_76322471
roestvast hè mensen
You dream it, I live it.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 13:41:30 #7
94846 zomaareennaam
vindt overal wel wat van
pi_76322495
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 13:39 schreef Unit_731 het volgende:
(Roestvrij) staal is een legering van ijzer, chroom, nikkel en koolstof en verchroomd staal is staal waar mbv galvanisatie een laagje chroom op is aangebracht. Verchroomd staal glimt meer maar is goedkoper omdat het metaal dat eronder zit niet roestvrij hoeft te zijn.
pcies!! goed uitgelegd hoor!
zoekt en gij zult vinden
maar of je het gevondene waardeeert?
  zaterdag 2 januari 2010 @ 13:42:36 #8
205280 pumpkinsoup
The Queen Is Dead
pi_76322546
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 13:39 schreef Unit_731 het volgende:
Maar het is dus allebei staal? Aangezien er in mijn boekje alleen maar 'Chroom' en 'Staal' staat. Oh en er staat in glanzend chroom en staal..
pi_76322574
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 13:42 schreef pumpkinsoup het volgende:

[..]

Maar het is dus allebei staal? Aangezien er in mijn boekje alleen maar 'Chroom' en 'Staal' staat. Oh en er staat in glanzend chroom en staal..
het ene (staal) is duurzaam, het andere, chroom kan van alles zijn met daaroverheen een laagje chroom.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 13:45:53 #10
205280 pumpkinsoup
The Queen Is Dead
pi_76322661
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 13:43 schreef Snuitebolletje het volgende:

[..]

het ene (staal) is duurzaam, het andere, chroom kan van alles zijn met daaroverheen een laagje chroom.
Ok bedankt. Maar je hebt het over staal, dat het duurzaam is, is een andere kraan met een laagje chroom minder duurzaam? En ligt dat aan het chroom of ook aan het materiaal van de kraan zelf?
pi_76322741
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 13:45 schreef pumpkinsoup het volgende:

[..]

Ok bedankt. Maar je hebt het over staal, dat het duurzaam is, is een andere kraan met een laagje chroom minder duurzaam? En ligt dat aan het chroom of ook aan het materiaal van de kraan zelf?
Een kraan kan prima blijven werken zonder chromen versiering. Het gaat dus vooral om het gebruikte materiaal eronder.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 13:50:08 #12
205280 pumpkinsoup
The Queen Is Dead
pi_76322809
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 13:48 schreef Snuitebolletje het volgende:

[..]

Een kraan kan prima blijven werken zonder chromen versiering. Het gaat dus vooral om het gebruikte materiaal eronder.
Ok ja. Ik had het nog even aan mijn vader gevraagd, maar ik snap het nu helemaal!
pi_76329792
een laagje chroom op een kraan kan beschadigen en zo het lelijker materiaal eronder laten zien. Roestvrij staal heeft dat probleem niet en zal hierdoor veel langer mooi blijven en dus duurzamer zijn. Tenzij je het geen probleem vindt als de chromen laag van je keukenkraan na een jaar afbladdert....
  FOK!fotograaf zaterdag 2 januari 2010 @ 18:07:41 #14
17893 Forno
pi_76331045
Chroom en ijzer maken deel uit van het periodiek systeem der elementen. IJzer is Fe, en chroom is Cr.

Staal is een legering, een mix van 2 of meerdere elementen. En bestaat voor bijna 100% uit ijzer, met een snufje koolstof (C). Maar is dus geen element van zichzelf. En zonder chroom zeker niet roestvast.

Komt die 4 jaar MTS toch nog van pas.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 19:01:36 #15
205280 pumpkinsoup
The Queen Is Dead
pi_76332813
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 18:07 schreef Forno het volgende:
Chroom en ijzer maken deel uit van het periodiek systeem der elementen. IJzer is Fe, en chroom is Cr.

Staal is een legering, een mix van 2 of meerdere elementen. En bestaat voor bijna 100% uit ijzer, met een snufje koolstof (C). Maar is dus geen element van zichzelf. En zonder chroom zeker niet roestvast.

Komt die 4 jaar MTS toch nog van pas.
Huh nu snap ik het niet meer. Haha, dus staal bestaat wel uit chroom? Of begrijp ik het verkeerd..
pi_76333360
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 19:01 schreef pumpkinsoup het volgende:

[..]

Huh nu snap ik het niet meer. Haha, dus staal bestaat wel uit chroom? Of begrijp ik het verkeerd..
Er wordt wat chroom aan toegevoegd aan ijzer, nikkel en koolstof om het roestvrij te maken. Al deze metalen/stoffen samen, maken rvs.

Functie van het chroom toevoegen in rvs is volgens Wikipedia: "Wanneer het chroom met zuurstof in aanraking komt, vormt het een onzichtbaar laagje dichroomtrioxide (Cr2O3), de oxidehuid. Dit laagje beschermt het onderliggende metaal tegen verdere roestvorming (oxidatie). Bovendien herstelt het zichzelf wanneer het beschadigd wordt."

Maar het chroom zit door het hele metaal gemengd zeg maar en dus niet enkel als dun laagje bovenop.....
pi_76334384
Paint ter verduidelijking

Kraan 1 is een legering, een mengsel van meerdere metalen. Dit wordt over het algemeen gedaan om eigenschappen zoals hardheid, corrosie-, hitte- en slijtweerstand te verbeteren.
De kraan is (zeer waarschijnlijk) van roestvaststaal gemaakt. De legeringselementen zijn hier mangaan, chroom, nikkel en soms molybdeen. Een voorbeeld is het 18-8 chroomnikkelstaal (18%chroom, 8%nikkel, 74%staal).
Op het staal ontwikkeld zich een zeer dun, dicht, beschermend en doorzichtig chroomoxidehuidje. Het staal corrodeert (roest) dus wel maar vertoont niet de bekende bruine kleur.

Kraan 2 is van 100% staal gemaakt (bijna dan, afhankelijk van de eigenschappen bevind zich 0,01% tot 1,9% koolstof in het staal. Staal met meer koolstof heet ijzer.)
Op dit staal is heel dun laagje chroom aangebracht.
You dream it, I live it.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 19:44:48 #18
205280 pumpkinsoup
The Queen Is Dead
pi_76334527
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 19:14 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:

[..]

Er wordt wat chroom aan toegevoegd aan ijzer, nikkel en koolstof om het roestvrij te maken. Al deze metalen/stoffen samen, maken rvs.

Functie van het chroom toevoegen in rvs is volgens Wikipedia: "Wanneer het chroom met zuurstof in aanraking komt, vormt het een onzichtbaar laagje dichroomtrioxide (Cr2O3), de oxidehuid. Dit laagje beschermt het onderliggende metaal tegen verdere roestvorming (oxidatie). Bovendien herstelt het zichzelf wanneer het beschadigd wordt."

Maar het chroom zit door het hele metaal gemengd zeg maar en dus niet enkel als dun laagje bovenop.....
Ja ik snap het nu, dat van roestvrijstaal in ieder geval. Alleen is een verchroomde kraan dan beter dan een gewone stalen kraan? Aangezien ik niet weet of de kraan van roestvrijstaal is, omdat er alleen staal staat, maar toch duurder is dan die van chroom..
pi_76334616
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 19:44 schreef pumpkinsoup het volgende:

[..]

Ja ik snap het nu, dat van roestvrijstaal in ieder geval. Alleen is een verchroomde kraan dan beter dan een gewone stalen kraan? Aangezien ik niet weet of de kraan van roestvrijstaal is, omdat er alleen staal staat, maar toch duurder is dan die van chroom..
Een verchroomde kraan is hooguit mooier dan een (niet roestvast) stalen kraan.
You dream it, I live it.
pi_76337211
een verchroomde kraan heeft dikke kans om er over een of meerdere jaren er erg lelijk uit te gaan zien, door beschadigingen van het chroomlaagje.

kraan met chroom krijgt krasjes en donkere plekken door het blootkomen van de onderlaag hierdoor

extremer chroom bladder voorbeeld:

Snap je nu waarom rvs duurzamer en dus duurder is?

[ Bericht 7% gewijzigd door Appelblauwzeegroen op 02-01-2010 21:07:57 ]
  zaterdag 2 januari 2010 @ 21:09:58 #21
205280 pumpkinsoup
The Queen Is Dead
pi_76337567
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 20:59 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
een verchroomde kraan heeft dikke kans om er over een of meerdere jaren er erg lelijk uit te gaan zien, door beschadigingen van het chroomlaagje.

kraan met chroom krijgt krasjes en donkere plekken door het blootkomen van de onderlaag hierdoor
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

extremer chroom bladder voorbeeld:
[ afbeelding ]

Snap je nu waarom rvs duurzamer en dus duurder is?
Ah okee, ja ik snap het.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')