staal is juist vervuild ijzerquote:Op zaterdag 2 januari 2010 13:38 schreef zomaareennaam het volgende:
Chroom wordt alleen gebruikt om spullen een glimmend uiterlijk te geven: te verchromen...
Een puur chromen kraan zul je dus nergens vinden: de kraan is van een ander metaal gemaakt en dan wordt er een laagje chroom overheen gemaakt.
Ik weet niet waar je gezocht hebt maar chroom "het hoofdelement van staal"... echt niet:
Staal is een soort ijzer - maar dan van hogere kwaliteit.
pcies!! goed uitgelegd hoor!quote:Op zaterdag 2 januari 2010 13:39 schreef Unit_731 het volgende:
(Roestvrij) staal is een legering van ijzer, chroom, nikkel en koolstof en verchroomd staal is staal waar mbv galvanisatie een laagje chroom op is aangebracht. Verchroomd staal glimt meer maar is goedkoper omdat het metaal dat eronder zit niet roestvrij hoeft te zijn.
Maar het is dus allebei staal? Aangezien er in mijn boekje alleen maar 'Chroom' en 'Staal' staat. Oh en er staat in glanzend chroom en staal..quote:Op zaterdag 2 januari 2010 13:39 schreef Unit_731 het volgende:
(Roestvrij) staal is een legering van ijzer, chroom, nikkel en koolstof en verchroomd staal is staal waar mbv galvanisatie een laagje chroom op is aangebracht. Verchroomd staal glimt meer maar is goedkoper omdat het metaal dat eronder zit niet roestvrij hoeft te zijn.
het ene (staal) is duurzaam, het andere, chroom kan van alles zijn met daaroverheen een laagje chroom.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 13:42 schreef pumpkinsoup het volgende:
[..]
Maar het is dus allebei staal? Aangezien er in mijn boekje alleen maar 'Chroom' en 'Staal' staat. Oh en er staat in glanzend chroom en staal..
Ok bedankt. Maar je hebt het over staal, dat het duurzaam is, is een andere kraan met een laagje chroom minder duurzaam? En ligt dat aan het chroom of ook aan het materiaal van de kraan zelf?quote:Op zaterdag 2 januari 2010 13:43 schreef Snuitebolletje het volgende:
[..]
het ene (staal) is duurzaam, het andere, chroom kan van alles zijn met daaroverheen een laagje chroom.
Een kraan kan prima blijven werken zonder chromen versiering. Het gaat dus vooral om het gebruikte materiaal eronder.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 13:45 schreef pumpkinsoup het volgende:
[..]
Ok bedankt. Maar je hebt het over staal, dat het duurzaam is, is een andere kraan met een laagje chroom minder duurzaam? En ligt dat aan het chroom of ook aan het materiaal van de kraan zelf?
Ok ja. Ik had het nog even aan mijn vader gevraagd, maar ik snap het nu helemaal!quote:Op zaterdag 2 januari 2010 13:48 schreef Snuitebolletje het volgende:
[..]
Een kraan kan prima blijven werken zonder chromen versiering. Het gaat dus vooral om het gebruikte materiaal eronder.
Huh nu snap ik het niet meer. Haha, dus staal bestaat wel uit chroom? Of begrijp ik het verkeerd..quote:Op zaterdag 2 januari 2010 18:07 schreef Forno het volgende:
Chroom en ijzer maken deel uit van het periodiek systeem der elementen. IJzer is Fe, en chroom is Cr.
Staal is een legering, een mix van 2 of meerdere elementen. En bestaat voor bijna 100% uit ijzer, met een snufje koolstof (C). Maar is dus geen element van zichzelf. En zonder chroom zeker niet roestvast.
Komt die 4 jaar MTS toch nog van pas.
Er wordt wat chroom aan toegevoegd aan ijzer, nikkel en koolstof om het roestvrij te maken. Al deze metalen/stoffen samen, maken rvs.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 19:01 schreef pumpkinsoup het volgende:
[..]
Huh nu snap ik het niet meer. Haha, dus staal bestaat wel uit chroom? Of begrijp ik het verkeerd..
Ja ik snap het nu, dat van roestvrijstaal in ieder geval. Alleen is een verchroomde kraan dan beter dan een gewone stalen kraan? Aangezien ik niet weet of de kraan van roestvrijstaal is, omdat er alleen staal staat, maar toch duurder is dan die van chroom..quote:Op zaterdag 2 januari 2010 19:14 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
[..]
Er wordt wat chroom aan toegevoegd aan ijzer, nikkel en koolstof om het roestvrij te maken. Al deze metalen/stoffen samen, maken rvs.
Functie van het chroom toevoegen in rvs is volgens Wikipedia: "Wanneer het chroom met zuurstof in aanraking komt, vormt het een onzichtbaar laagje dichroomtrioxide (Cr2O3), de oxidehuid. Dit laagje beschermt het onderliggende metaal tegen verdere roestvorming (oxidatie). Bovendien herstelt het zichzelf wanneer het beschadigd wordt."
Maar het chroom zit door het hele metaal gemengd zeg maar en dus niet enkel als dun laagje bovenop.....
Een verchroomde kraan is hooguit mooier dan een (niet roestvast) stalen kraan.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 19:44 schreef pumpkinsoup het volgende:
[..]
Ja ik snap het nu, dat van roestvrijstaal in ieder geval. Alleen is een verchroomde kraan dan beter dan een gewone stalen kraan? Aangezien ik niet weet of de kraan van roestvrijstaal is, omdat er alleen staal staat, maar toch duurder is dan die van chroom..
Ah okee, ja ik snap het.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 20:59 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
een verchroomde kraan heeft dikke kans om er over een of meerdere jaren er erg lelijk uit te gaan zien, door beschadigingen van het chroomlaagje.
kraan met chroom krijgt krasjes en donkere plekken door het blootkomen van de onderlaag hierdoor
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
extremer chroom bladder voorbeeld:
[ afbeelding ]
Snap je nu waarom rvs duurzamer en dus duurder is?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |