abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 2 januari 2010 @ 03:39:00 #1
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_76315673
Ik was altijd fan van Boudewijn Büch zijn boekenprogramma, lang geleden. Hij was snoeihard soms, een extreme lul en tegelijkertijd kinderlijk vermakelijk.

Zijn latere reisbundels heb ik verslonden. Wie kan mooier schrijven over eilanden (en dat onbenoembare gevoel daar) als Büch.
Maar ja, je hoorde hier en daar al wel eens wat rafelige berichten. Het zou niet allemaal waar zijn, van zijn jeugd. Ook daar kon ik dan wel weer mee leven.Dichterlijke vrijheid.

Maar toen was hij dood. En kwamen de bio's. Ik las die van Kagie en was onthutst. Niets uit het leven van Büch Buch was waar.

Ik heb vandaag en gisteren De Kleine Blonde Dood herlezen, omdat ik met 'eigen ogen' wilde zien wat BB zijn vrienden wijsmaakte destijds.

Zijn er meer mensen zo mateloos geïntrigeerd door deze man? En hebben we hem eigenlijk niet altijd veel te veel aandacht gegeven?
Freudian slips: when you say one thing, but mean your mother.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 03:47:04 #2
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_76315743
Niets was waar?
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_76315751
Heb altijd gekeken naar zijn reisprogramma's...geniaal waren die...en over de man....tja, was blijkbaar een grote fantast maar van de doden niets dan goed maar in deze.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  zaterdag 2 januari 2010 @ 03:48:39 #4
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_76315760
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 03:47 schreef Parafernalia het volgende:
Niets was waar?
Nou ja, er bleek weinig waar. En wat enigszins waar was, was verdraaid. Aldus Kagie hè?

Ben jij een andere mening toegedaan?
Freudian slips: when you say one thing, but mean your mother.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 03:52:37 #5
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_76315803
Ik vind hem overigens een verschrikkelijk slechte fictie-schrijver. Zelfs toen ik nog dacht dat het waar was, van Boudewijn Iskander, vond ik het boek zo achteloos geschreven. Alsof het 'even moest' op een namiddag.
Freudian slips: when you say one thing, but mean your mother.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 03:56:08 #6
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_76315826
Waarover loog hij dan zoal?
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  zaterdag 2 januari 2010 @ 04:07:38 #7
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_76315935
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 03:56 schreef Parafernalia het volgende:
Waarover loog hij dan zoal?
Niets over gelezen ooit? Het is een heel raamwerk van leugens.

Over zijn zoon dus, de afkomst van zijn vader (Pools en in het verzet. Een agressieve gestoorde man- dit bleek allemaal niet waar), de situatie thuis in zijn jeugd, zijn studies (mulo niet afgemaakt), zijn financiën, het dodo-botje, zijn voorliefde voor jongetjes, het aantal huwelijken van zijn vader, de erfenissen, de promotie-onderzoeken (nogmaals: mulo niet afgemaakt) en tenslotte de dood van "zijn zoon".

Vrienden verklaren destijds enorm mee te hebben geleefd in die rouwperiode. Het was verschrikkelijk voor Boudewijn. - Behalve dan dat de betreffende jongen nog steeds leeft en een zoon was van vrienden van BB.
Freudian slips: when you say one thing, but mean your mother.
pi_76316594
Eerlijk gezegd weet ik niet of het wel of niet waar was, wat Boudewijn allemaal beweerde, maar dat doet aan zijn boeken niks af. Die blijven prachtig! Iemand die zo stapelgek is op Mick Jagger en er een liefdesbrief in de vorm van een heel boek over schrijft, mag van mij een luchtfietser zijn.

Heel ontroerend en grappig toen Boudewijn EINDELIJK zijn beminde idool in het echie mocht aanschouwen.
Ook veel te jong gestorven, dit unieke en bevlogen talent.

Wel vond ik het een afknapper toen ik BB zag in reclamespotjes
pi_76322075
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 03:56 schreef Parafernalia het volgende:
Waarover loog hij dan zoal?
Deze documentaire maakt het één en ander duidelijk:
quote:
Boudewijn Büch; de dichter, de dodo en het demasque

Portret van een veelzijdige man bij de VARA, Boudewijn Büch: de schrijver, dichter en televisiepresentator die op 23 november 2002 plotseling overleed. Boudewijn Büch leefde een leven van verzinsels. Pas na zijn dood bleek hoe de televisiemaker zijn eigen leven had gemistificeerd.

http://player.omroep.nl/?aflID=6705962
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
  zaterdag 2 januari 2010 @ 13:51:08 #10
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_76322841
Ik vind het wel een fascinerende fantast. Zijn boekenprogramma was nog iets voor mijn tijd. Op de middelbare was mijn thema voor literatuur Büch. Daarvoor veel van hem gelezen en ook over hem.
De humor, de passie, geweldig.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
  zaterdag 2 januari 2010 @ 13:54:13 #11
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_76322948
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 07:05 schreef Hiddendoe het volgende:


Wel vond ik het een afknapper toen ik BB zag in reclamespotjes
Ach kom, hoe kan je dit nou niet geweldig vinden:

Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_76323173
KBB was een leuk boek, maar soms vind ik dat die man zich aanstelt hoor.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 14:06:51 #13
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_76323278
Ik ben ook dol op zijn eilanden bundels...de kleine blonde dood vond ik een zeer matig boek, dus verder heb ik van zijn fictie niets meer gelezen.
Dat hij een enorma fantast bleek....ja, sommige mensen zijn nu eenmaal dwangmatige leugenaars, hij maakte er bijna een kunstwerk van.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  zaterdag 2 januari 2010 @ 15:50:06 #14
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_76326426
Haha jeetje, nee dat wist ik allemaal niet. Vaag zeg!
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')