abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_76546368
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 19:11 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik had hier helemaal nog niet gepost volgens mij.

Gelijk maar beginnen met 2 vragen:

1: Een onderneming laat een website ontwikkelen. Kosten lopen in de duizenden euro's. Wordt deze website geactiveerd als immaterieel activum, of worden de kosten direct genomen? En in het eerste geval; in hoeveel wordt een website afgeschreven?

2: Iemand woont en werkt in Nederland en maakt gebruik van de 30% regeling. Deze persoon gaat voorlopige teruggaaf (HRA) aanvragen. Moet hij bij het opgeven van zijn verzamelinkomen rekening houden met de 30& regeling? Of is het gewoon 12*maandsalaris*1,08 (bij wijze van spreken) en heeft de 30% regeling er niks mee te maken?

En nu even snel op zoek naar het s3wage topic.
Voor zover ik weet zijn kosten van een dergelijke website gewoon kosten in het jaar van maken, dus direct nemen. Ik zou het in een dergelijke situatie niet als een investering willen zien voor beter/meer opbrengst later, maar gewoon kosten die je nu maakt voor bedrijfspresentatie. Als je er later inderdaad winst mee wil maken (zoals met een materieel activum), kan ik me voorstellen dat het dan eventueel als immaterieel activum wordt geactiveerd.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 10:29:26 #127
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76554414
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 19:11 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik had hier helemaal nog niet gepost volgens mij.

Gelijk maar beginnen met 2 vragen:

1: Een onderneming laat een website ontwikkelen. Kosten lopen in de duizenden euro's. Wordt deze website geactiveerd als immaterieel activum, of worden de kosten direct genomen? En in het eerste geval; in hoeveel wordt een website afgeschreven?
De eerste vraag die gesteld moet worden is: is er sprake van een bedrijfsmiddel?
Bedrijfsmiddelen zijn de tot het vaste kapitaal behorende goederen die voor het uitoefenen van de onderneming worden gebruikt en dus niet voor de omzet zijn bestemd.
Met andere woorden: wordt de website gebruikt om omzet te genereren (bijv. webshop of xxx-site) of is de site voor de promotie, aanwezigheid en vindbaarheid van een bedrijf.

In het eerste geval is er sprake van een bedrijfsmiddel en mag deze geactiveerd worden en gedurende de economische levensduur worden afgeschreven.
In het tweede geval dienen de kosten direct ten laste van het resultaat te worden gebracht (als een vorm van reclame- en advertentiekosten).

Aangezien er dient te worden afgeschreven op basis van de economische levensduur en er sprake is van een snel evoluerende techniek, kun je het standpunt innemen dat de voortbrengingskosten in 3 tot 5 jaar kunnen worden afgeschreven.
(Het punt dat immateriële vaste activa in 10 jaar moeten worden afgeschreven, geldt alleen voor gekochte of geërfde goodwill, niet voor alle immateriële vaste activa.)
quote:
2: Iemand woont en werkt in Nederland en maakt gebruik van de 30% regeling. Deze persoon gaat voorlopige teruggaaf (HRA) aanvragen. Moet hij bij het opgeven van zijn verzamelinkomen rekening houden met de 30& regeling? Of is het gewoon 12*maandsalaris*1,08 (bij wijze van spreken) en heeft de 30% regeling er niks mee te maken?
Je moet uitgaan van het fiscaalloon volgens de loonstrook maal 12 maal 1,08. Dit is immers ook het belastbaar/fiscaal loon dat wordt doorgegeven aan de fiscus.
quote:
En nu even snel op zoek naar het s3wage topic.
Gevonden?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_76559377
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 10:29 schreef ManAtWork het volgende:
Met andere woorden: wordt de website gebruikt om omzet te genereren (bijv. webshop of xxx-site) of is de site voor de promotie, aanwezigheid en vindbaarheid van een bedrijf.
Ik vind promotie, aanwezigheid en vindbaarheid ook een vorm van omzet genereren eigenlijk
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  vrijdag 8 januari 2010 @ 13:48:09 #129
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76561626
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 12:49 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Ik vind promotie, aanwezigheid en vindbaarheid ook een vorm van omzet genereren eigenlijk
Is ook wat voor te zeggen. Maar dat zou betekenen dat je al je reclame-uitingen (advertentie Telefoongids, sponsoring e.d.) zou moeten activeren.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_76564631
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 13:48 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Is ook wat voor te zeggen. Maar dat zou betekenen dat je al je reclame-uitingen (advertentie Telefoongids, sponsoring e.d.) zou moeten activeren.
Het merendeel van de reclameuitingen gaan niet langer dan een jaar mee, helaas.... Maar een webdesign doorgaans wel.
Activeren van de website betekent m.i. niet direct dat je alle reclame-uitingen moet activeren.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  vrijdag 8 januari 2010 @ 15:07:15 #131
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_76565008
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 14:59 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Het merendeel van de reclameuitingen gaan niet langer dan een jaar mee, helaas.... Maar een webdesign doorgaans wel.
Activeren van de website betekent m.i. niet direct dat je alle reclame-uitingen moet activeren.
Hier kan ik me eigenlijk wel in vinden. Eenn website design is meestal voor meer dan een jaar Vraag me alleen af hoe je dit wilt tackelen als je een tweejarig sponsorovereenkomst afsluit Die is dan ook voor meerdere jaren.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 15:15:24 #132
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76565392
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 14:59 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Het merendeel van de reclameuitingen gaan niet langer dan een jaar mee, helaas.... Maar een webdesign doorgaans wel.
Activeren van de website betekent m.i. niet direct dat je alle reclame-uitingen moet activeren.
Het merendeel inderdaad. Ik zal voor het gemak de visitekaartjes, briefpapier, logo e.d. maar buiten beschouwing laten.
Maar een webdesign staat over het algemeen ook niet langer dan een jaar (misschien twee) online. Ook deze is aan de tijd en techniek gebonden.
Zoals gezegd: als het een bedrijfsmiddel is, kun je het standpunt innemen om het te activeren.
(Persoonlijk zou ik het ineens ten laste van het resultaat brengen om zo direct een stuk liquiditeit (belastingbesparing) te genereren.)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 15:16:27 #133
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76565438
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 15:07 schreef sanger het volgende:

[..]

Hier kan ik me eigenlijk wel in vinden. Eenn website design is meestal voor meer dan een jaar Vraag me alleen af hoe je dit wilt tackelen als je een tweejarig sponsorovereenkomst afsluit Die is dan ook voor meerdere jaren.
Het deel wat betrekking heeft op het komende jaar wordt als vooruitbetaalde kosten op de balans geplaatst en in het jaar waar het betrekking op heeft afgeboekt ten laste van het resultaat.
Gewoon een overlopend activa, dus.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_76566780
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 15:15 schreef ManAtWork het volgende:
(Persoonlijk zou ik het ineens ten laste van het resultaat brengen om zo direct een stuk liquiditeit (belastingbesparing) te genereren.)
Dat is m.i. helemaal afhankelijk van welke cijfers je wilt presenteren. Indien financiering nodig is of een overname in zicht, kan het raadzaam/wenselijk zijn juist een hoger resultaat/vermogen te presenteren.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_76566815
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 15:16 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Het deel wat betrekking heeft op het komende jaar wordt als vooruitbetaalde kosten op de balans geplaatst en in het jaar waar het betrekking op heeft afgeboekt ten laste van het resultaat.
Gewoon een overlopend activa, dus.
Mag een overlopend actief 2 jaren overlopen dan? Dat zou nl het geval zijn als het 2-jarig contract niet op 1-1 ingaat
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_76566909
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 15:15 schreef ManAtWork het volgende:
Maar een webdesign staat over het algemeen ook niet langer dan een jaar (misschien twee) online. Ook deze is aan de tijd en techniek gebonden.
Waarop baseer je dat?
Mijn ervaring is dat de websites die wij maken een jaar of 3-4 (gemiddeld) online staan.

Er zijn er die korter staan, bijvoorbeeld voor acties. Maar ook die er 7 of 8 jaar staan - of dat een goed idee is, is een tweede ... maar een gewone bedrijfssite die minder dan een jaar staat? Zeldzaam...
  vrijdag 8 januari 2010 @ 16:06:19 #137
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76567648
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 15:46 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Dat is m.i. helemaal afhankelijk van welke cijfers je wilt presenteren. Indien financiering nodig is of een overname in zicht, kan het raadzaam/wenselijk zijn juist een hoger resultaat/vermogen te presenteren.
Bij een financiering wordt er over het algemeen gekeken naar de cash-flow. En aangezien afschrijvingen hier geen invloed op hebben, vind ik het niet zo'n sterk argument.
Daarnaast kan je begroting voor de komende jaren positiever lijken omdat je geen afschrijvingskosten meer hoeft te presenteren.

Maar je hebt gelijk dat het van de individuele situatie afhankelijk kan zijn, hoe is is te presenteren.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 16:06:49 #138
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76567669
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 15:47 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Mag een overlopend actief 2 jaren overlopen dan? Dat zou nl het geval zijn als het 2-jarig contract niet op 1-1 ingaat
Ja, waarom zou dat niet mogen?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 16:11:10 #139
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76567844
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 15:49 schreef Xcalibur het volgende:

[..]

Waarop baseer je dat?
Mijn ervaring is dat de websites die wij maken een jaar of 3-4 (gemiddeld) online staan.

Er zijn er die korter staan, bijvoorbeeld voor acties. Maar ook die er 7 of 8 jaar staan - of dat een goed idee is, is een tweede ... maar een gewone bedrijfssite die minder dan een jaar staat? Zeldzaam...
Een website waar 3-4 jaar niets aan gedaan wordt, bestaan uiteraard.
En wat is de inhoud van dergelijke websites? Zijn deze noodzakelijk om het bedrijf een bestaansrecht te geven? Draait de productie en verkoop ook zonder een website?

Let wel: iedere ondernemer/bedrijf heeft wel een website. En niet omdat het noodzakelijk is voor de productie of de onderneming maar meer om gevonden te worden.

Vroeger stond je in de Gouden Gids en Telefoongids om gevonden te worden. En deze kosten werden ook niet geactiveerd. Tegenwoordig is de verschuiving naar het internet. En nu moet alles ineens op de balans worden verantwoord?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 16:44:23 #140
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_76569118
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 15:16 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Het deel wat betrekking heeft op het komende jaar wordt als vooruitbetaalde kosten op de balans geplaatst en in het jaar waar het betrekking op heeft afgeboekt ten laste van het resultaat.
Gewoon een overlopend activa, dus.


Dat snap ik. Ik doelde meer op de gedachte dat een website wel als activum aangemerkt zou worden omdat het meer dan een jaar mee zou gaan dat je dan een tweejarig sponsorcontract op dezelfde manier zou moeten benaderen (al is een sponsorcontract sowieso een verkeerd voorbeeld maar laten we het dan een advertentiecontract noemen) .
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 16:53:58 #141
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76569503
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 16:44 schreef sanger het volgende:

[..]



Dat snap ik. Ik doelde meer op de gedachte dat een website wel als activum aangemerkt zou worden omdat het meer dan een jaar mee zou gaan dat je dan een tweejarig sponsorcontract op dezelfde manier zou moeten benaderen (al is een sponsorcontract sowieso een verkeerd voorbeeld maar laten we het dan een advertentiecontract noemen) .
Op die fiets.
Ja, als je dergelijke contracten als bedrijfsmiddel kunt (wilt?) aanmerken zou je ook die moeten activeren. Zoals je al aangeeft: (bijna) niemand die dat in z'n hoofd haalt.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  Moderator vrijdag 8 januari 2010 @ 17:11:39 #142
45833 crew  Fogel
pi_76570163
Alvast een bijzonder goede morgen toegewenst voor morgenvroeg
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_76571992
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 17:11 schreef Fogel het volgende:
Alvast een bijzonder goede morgen toegewenst voor morgenvroeg
Ja dank je, ik zal het nodig hebben. Morgen een gevoelstemperatuur van -10 tot -15. Alleen die wetenschap geeft me al een koud gevoel....
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_76572609
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 16:11 schreef ManAtWork het volgende:
Een website waar 3-4 jaar niets aan gedaan wordt, bestaan uiteraard.
En wat is de inhoud van dergelijke websites? Zijn deze noodzakelijk om het bedrijf een bestaansrecht te geven? Draait de productie en verkoop ook zonder een website?
Ik zeg niet dat er 3-4 jaar niks aan gedaan wordt, maar dat er echt niet ieder jaar een redesign komt.
De website wordt wel actueel gehouden, maar die kosten zijn daarvoor veel lager dan een hele nieuwe site natuurlijk.

Of het op je balans moet zou ik niet weten, ik heb het over de levensduur van een website
  vrijdag 8 januari 2010 @ 18:40:46 #145
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_76573317
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 15:15 schreef ManAtWork het volgende:
(Persoonlijk zou ik het ineens ten laste van het resultaat brengen om zo direct een stuk liquiditeit (belastingbesparing) te genereren.)
Idem, maar ik heb het in dit geval even niet voor het zeggen. Maar o.b.v. je eerdere post zou ik ook zeggen dat het de beste keuze is om het niet te activeren, maar gewoon als kosten te nemen in het jaar waarin ze gemaakt worden.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  vrijdag 8 januari 2010 @ 19:48:28 #146
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_76575860
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 18:01 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Ja dank je, ik zal het nodig hebben. Morgen een gevoelstemperatuur van -10 tot -15. Alleen die wetenschap geeft me al een koud gevoel....
Mijn vrouw moet morgen een klein klusje doen voor haar werk in Volendam. ik zou meerijden met de kleine en daar rondslenteren konden we daarna wat door Volendam slenteren. Toch maar gecancelled
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 19:49:41 #147
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_76575907
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 18:40 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Idem, maar ik heb het in dit geval even niet voor het zeggen. Maar o.b.v. je eerdere post zou ik ook zeggen dat het de beste keuze is om het niet te activeren, maar gewoon als kosten te nemen in het jaar waarin ze gemaakt worden.
Is ook gebruikelijk Het is dat de discussie hier ontstond want het zou niet in me zijn opgekomen het anders te doen
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 19:58:19 #148
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_76576233
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 19:49 schreef sanger het volgende:

[..]

Is ook gebruikelijk Het is dat de discussie hier ontstond want het zou niet in me zijn opgekomen het anders te doen
Ik heb het dus al eens eerder wel gedaan, een website activeren, maar zoals gezegd was dat wel erg duidelijk een bedrijfsmiddel. Nu kreeg ik de vraag of het zou mogen, waardoor ik twijfelde of het in dit geval zou mogen. Maar ja, gewoon maar niet doen dus.
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 19:48 schreef sanger het volgende:

[..]

Mijn vrouw moet morgen een klein klusje doen voor haar werk in Volendam. ik zou meerijden met de kleine en daar rondslenteren konden we daarna wat door Volendam slenteren. Toch maar gecancelled
Ik ga morgen ook maar niet al te veel naar buiten. Wel 's avonds even een vriend bezoeken, maar dat is lekker in de buurt, dus dat is te doen. En daarna naar de kroeg, maar die ligt toch op de route naar huis, dus dan kan ik net zo goed even naar binnen om onderweg wat op te warmen.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  vrijdag 8 januari 2010 @ 20:05:15 #149
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_76576523
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 19:58 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik ga morgen ook maar niet al te veel naar buiten. Wel 's avonds even een vriend bezoeken, maar dat is lekker in de buurt, dus dat is te doen. En daarna naar de kroeg, maar die ligt toch op de route naar huis, dus dan kan ik net zo goed even naar binnen om onderweg wat op te warmen.
Opwarmen van koud bier
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 20:06:59 #150
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_76576625
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 20:05 schreef sanger het volgende:

[..]

Opwarmen van koud bier
Het zal er wel druk zijn, dus opwarmen zal geen probleem zijn.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')