vrijdag 1 januari 2010 @ 22:21:40 #1
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_76306781
Toen ik zojuist mijn e-mail wilde bekijken, zag ik 2 mailtjes van PayPal: "Ontvangstbewijs van uw betaling...".
Ik dacht eerst dat mijn vriend misschien iets met PayPal had betaald, maar dat was dus niet het geval.
Toen ik inlogde op mijn PayPal-rekening, zag ik tot mijn grote schrik dat ik vandaag tot twee keer toe een bedrag van 49,99 aan n of ander bedrijf zou hebben betaald. Iemand heeft dus blijkbaar mijn PayPal-account weten te kraken en op mijn kosten spullen besteld (ik maak uit het bedrijf op dat het om tegoed gaat voor online gaming).

Uiteraard heb ik direct mijn gegevens gewijzigd en de transacties bij PayPal als ongeautoriseerd aangegeven.

De vragen die nu door mijn hoofd spoken:

-Kan ik op een of andere manier het bedrag storneren?
-Hoe groot is de kans dat ik mijn 99,98 terugkrijg?
-Hoe groot is de kans dat de hufter die dit geflikt heeft gepakt wordt?

Alvast dank voor jullie reacties!
  vrijdag 1 januari 2010 @ 23:02:38 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_76308688
Ik neem aan dat je eerst moet kunnen bewijzen dat je niet zelf betaald hebt, niet je gegevens aan anderen hebt gegeven of ergens hebt laten slingeren etc.

Storneren kan volgens mij niet met een Paypail account, of je het geld terug krijgt hangt af van hoe Paypal de zaak aanpakt. Of ze de persoon die wel betaald heeft nog vinden is ook afhankelijk van allerlei factoren.
Op vrijdag 11 september 2009 schreef AlligatorNL het volgende:
"Je bent nu na Gordon, Albert Verlinde en Gerard Joling de nummer 4 meest irritante homo van Nederland"
  vrijdag 1 januari 2010 @ 23:10:23 #3
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_76309078
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 23:02 schreef karr-1 het volgende:
Ik neem aan dat je eerst moet kunnen bewijzen dat je niet zelf betaald hebt, niet je gegevens aan anderen hebt gegeven of ergens hebt laten slingeren etc.

Storneren kan volgens mij niet met een Paypail account, of je het geld terug krijgt hangt af van hoe Paypal de zaak aanpakt. Of ze de persoon die wel betaald heeft nog vinden is ook afhankelijk van allerlei factoren.
Tja, dat wordt lastig bewijzen...

Mijn PayPal-account is direct aan mijn Rabo-rekening gekoppeld. Dus het bedrag wordt via mijn PayPal-rekening van mijn Rabo-rekening afgeschreven. Ik kan die rekeningen niet loskoppelen op dit moment omdat deze transacties nog openstaan.

Ik heb van PayPal inmiddels bericht dat ze informatie gaan opvragen bij de verkoper. Omdat het zeer waarschijnlijk om een tegoed voor online gaming gaat, zal de transactie aan een game-account gekoppeld zijn.
Ik hoop stiekem, dat de hufter die dit met mijn rekening heeft geflikt, via nog meer PayPal-rekeningen zijn account heeft opgewaardeerd. Dit maakt het al meteen een stuk aannemelijker dat het om fraude gaat...
  vrijdag 1 januari 2010 @ 23:23:55 #4
152789 karr-1
pi_76309688
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 23:10 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Tja, dat wordt lastig bewijzen...

Mijn PayPal-account is direct aan mijn Rabo-rekening gekoppeld. Dus het bedrag wordt via mijn PayPal-rekening van mijn Rabo-rekening afgeschreven. Ik kan die rekeningen niet loskoppelen op dit moment omdat deze transacties nog openstaan.
Dat kan, ik heb die koppeling ook op mijn rekening. Het probleem is alleen dat je alleen kunt betalen als mensen ook je gegevens hebben. Meestal zijn dat dingen die niet zomaar te raden zijn, dus dan moeten ze afgekeken of gekopieerd zijn. Ik denk dat Paypal het daar in eerste instantie op gaat gooien, vandaar dat ik al zei dat jij moet kunnen aantonen dat je zorgvuldig met je gegevens bent omgegaan.
quote:
Ik heb van PayPal inmiddels bericht dat ze informatie gaan opvragen bij de verkoper. Omdat het zeer waarschijnlijk om een tegoed voor online gaming gaat, zal de transactie aan een game-account gekoppeld zijn.
Ik hoop stiekem, dat de hufter die dit met mijn rekening heeft geflikt, via nog meer PayPal-rekeningen zijn account heeft opgewaardeerd. Dit maakt het al meteen een stuk aannemelijker dat het om fraude gaat...
Dan zal de site waarbij dit game account loopt al bereid moeten zijn om NAW gegevens van de user bekend te maken en die moeten dan ook nog correct zijn. Hier stuit je dus weer op allerlei privacy overwegingen, maar het is het proberen waard.
En inderdaad als het via meer Paypal accounts loopt word de kans op fraude al iets groter.

Ik wens je in ieder geval succes, ik ben benieuwd hoe het afloopt.
"Je bent nu na Gordon, Albert Verlinde en Gerard Joling de nummer 4 meest irritante homo van Nederland"
  vrijdag 1 januari 2010 @ 23:28:11 #5
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_76309912
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 23:23 schreef karr-1 het volgende:

Dat kan, ik heb die koppeling ook op mijn rekening. Het probleem is alleen dat je alleen kunt betalen als mensen ook je gegevens hebben. Meestal zijn dat dingen die niet zomaar te raden zijn, dus dan moeten ze afgekeken of gekopieerd zijn. Ik denk dat Paypal het daar in eerste instantie op gaat gooien, vandaar dat ik al zei dat jij moet kunnen aantonen dat je zorgvuldig met je gegevens bent omgegaan.
Welke gegevens moet je dan allemaal hebben? Alleen het wachtwoord is toch genoeg?
Overigens heb ik al een aantal maanden mijn Paypal niet meer gebruikt, dus er zal niets afgekeken zijn...
quote:
Ik wens je in ieder geval succes, ik ben benieuwd hoe het afloopt.
Dank je, ik ook.
Morgenvroeg ben ik de eerste klant van de Rabo om het proberen terug te boeken, maar ik geef mezelf weinig kans...
  vrijdag 1 januari 2010 @ 23:32:28 #6
152789 karr-1
pi_76310128
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 23:28 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Welke gegevens moet je dan allemaal hebben? Alleen het wachtwoord is toch genoeg?
Overigens heb ik al een aantal maanden mijn Paypal niet meer gebruikt, dus er zal niets afgekeken zijn...
Ik heb Paypal al een tijd niet gebruikt, maar als ik me goed herinner moet je inloggen met een combinatie van mailadres en wachtwoord. Mailadres is nog wel te achterhalen, maar wachtwoord over het algemeen wat minder makkelijk. Je zegt dat je partner de gegevens ook kent? Kan die ze ergens hebben laten slingeren of doorgegeven hebben bv?
  vrijdag 1 januari 2010 @ 23:37:02 #7
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_76310369
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 23:32 schreef karr-1 het volgende:

Ik heb Paypal al een tijd niet gebruikt, maar als ik me goed herinner moet je inloggen met een combinatie van mailadres en wachtwoord. Mailadres is nog wel te achterhalen, maar wachtwoord over het algemeen wat minder makkelijk. Je zegt dat je partner de gegevens ook kent? Kan die ze ergens hebben laten slingeren of doorgegeven hebben bv?
Nee. Het is een e-mailadres dat we gebruiken voor allerhande zaken als Ebay, Marktplaats, enz. Het is mijn wachtwoord, wat totaal niet te linken is aan mijn naam, priv-leven of wat dat ook. Dat mijn partner hier niets mee heeft gedaan staat als een paal boven water, ook niet per ongeluk.

Wat ik me nu bedenk... dit zal toch geen erfenis zijn van die Fok!-hack van een aantal maanden terug...
pi_76311052
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 23:37 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Nee. Het is een e-mailadres dat we gebruiken voor allerhande zaken als Ebay, Marktplaats, enz. Het is mijn wachtwoord, wat totaal niet te linken is aan mijn naam, priv-leven of wat dat ook. Dat mijn partner hier niets mee heeft gedaan staat als een paal boven water, ook niet per ongeluk.

Wat ik me nu bedenk... dit zal toch geen erfenis zijn van die Fok!-hack van een aantal maanden terug...
je mailadres hier is gelijk aan die van PP?
Zo niet dan lijkt het me sterk....
  vrijdag 1 januari 2010 @ 23:52:35 #9
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_76311126
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 23:50 schreef Nizno het volgende:

je mailadres hier is gelijk aan die van PP?
Zo niet dan lijkt het me sterk....
Ja, zelfde mailadres en volgens mij ook zelfde wachtwoord (inmiddels alles wel veranderd natuurlijk).
  zaterdag 2 januari 2010 @ 00:36:47 #10
152789 karr-1
pi_76312950
Dan zou het inderdaad nog een restant van de Fok hack kunnen zijn als de gegevens hetzelfde zijn/waren.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 00:43:55 #11
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_76313184
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 00:36 schreef karr-1 het volgende:
Dan zou het inderdaad nog een restant van de Fok hack kunnen zijn als de gegevens hetzelfde zijn/waren.
Dit is dan ook echt het enige dat ik kan bedenken...
Computer is op en top beveiligd, en zoals gezegd kan mijn wachtwoord echt niet zomaar geraden worden.
Is het verstandig dit bij PayPal te melden, of wordt het dan sowieso een gevalletje 'eigen schuld, dikke bult'?

Overigens vraag ik me dan wel twee dingen af:
-Waarom heeft die hufter niet wat eerder toegeslagen?
-Waarom van die lullige kutbedragen?

Ik hoop overigens van harte dat als het inderdaad door de Fok!-hack komt, dat andere users wel zo slim zijn geweest hun PayPal-wachtwoord (indien hetzelfde) te wijzigen...
  zaterdag 2 januari 2010 @ 00:55:07 #12
152789 karr-1
pi_76313553
Melden kan altijd, of ze er wat mee doen is een tweede. Aangezien het heel lastig om te bewijzen dat je heel zorgvuldig gehandeld hebt zal het een lastige zaak worden.

Waarom niet eerder? Misschien om te voorkomen dat je de link legt met de plaats van het stelen van je wachtwoord. En kleine bedragen vallen vaak minder op in een administratie dan ineens enorme bedragen die afgeschreven worden. Plus dat de controle van bv Paypal bij hele grote bedragen wel een stuk strenger zal zijn dan bij enkele euro's.

En ik heb mede hierdoor meteen mijn Paypal gegevens veranderd.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 01:04:57 #13
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_76313815
Mwah, denk dat je 't geld wel terugkrijgt.
Paypal is d'r vrij trots op dat ze "veilig en betrouwbaar" zijn. Had pas op vakantie geld overgemaakt met Paypal en meteen een dag later was mijn account geblokkeerd wegens verdenking van fraude (ander IP, ander continent, gok maar raak).
Die gast die met jouw account credits heeft gekocht zal dat ongetwijfeld vaker gedaan hebben, gok ik. En sowieso: ze kunnen toch nagaan waar ze voor gebruikt zijn? Even game account gegevens tegen Paypal gegevens aanleggen en kloar.

Anders via de Rabo storneren. Ik weet niet of het ondertussen is aangepast, maar tot een jaar of 5 terug kon je alle internetmachtigingen storneren met reden dat er geen handtekening op stond.

Hoe zit het eigenlijk met wet kopen op afstand? Binnen 7 dagen terugroepen?
Haters everywhere but I don't really care.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 01:18:36 #14
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_76314217
Heb net even mijn Rabo-rekening gecheckt, het is nog niet afgeschreven. Dit zal (over)morgen dan wel gebeuren. Dit is ook de reden dat ik de rekeningen niet kan loskoppelen, daar maak ik me momenteel nog het meest druk om. Ik ga morgen in ieder geval even bij de bank kijken in hoeverre ik deze betaling kan blokkeren, maar ik denk niet dat ik veel kans maak.

Ik hanteer een stuk of 3 a 4 verschillende wachtwoorden voor de verschillende internetpraktijken. Ik dacht dat ik alle belangrijke dingen had veranderd die hetzelfde wachtwoord hadden als mijn Fok!-account vr de hack, maar PayPal ben ik helemaal vergeten (waarschijnlijk omdat ik het zelden gebruik).

De hufter heeft verder niets in mijn account veranderd, geen ander e-mailadres ofzo toegevoegd. Ik kwam er dan ook achter via mijn mail, niet via mijn PayPal-account.

Is het misschien een goed idee om ook het bedrijf waar het geld heen is gegaan te mailen, of kan ik beter op een reactie van PayPal wachten?

Die 99,98 overleef ik wel, hoewel het natuurlijk een behoorlijk bedrag is om zomaar te zien verdwijnen. Het feit dat iemand er op een dergelijke wijze met het geld waar ik hard voor werk vandoor gaat, maakt me zo ontzettend kwaad...
  zaterdag 2 januari 2010 @ 01:19:23 #15
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_76314236
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 01:04 schreef matthijst het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met wet kopen op afstand? Binnen 7 dagen terugroepen?
Maar wat als hij zijn tegoed al verbruikt heeft?
  zaterdag 2 januari 2010 @ 01:25:35 #16
28167 matthijst
pi_76314414
Met een mailtje naar dat bedrijf heb je denk ik sneller antwoord dan van Paypal.
Gewoon mailen dat jouw account 2x is misbruikt om credits te kopen, transactied-ID's erbij en vragen of ze daar iets mee kunnen. Aangeven dat je er al melding van hebt gemaakt bij Paypal, maar ook graag hen wilt waarschuwen.

Dat hij zijn credits al heeft gebruikt zal allemaal wel.
Jouw account is misbruikt, daar heeft Paypal ongetwijfeld "een potje voor".
Die 3% kosten die de ontvanger over een transactie betaalt moeten toch ergens goed voor zijn
  zaterdag 2 januari 2010 @ 01:52:02 #17
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_76314648
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 01:25 schreef matthijst het volgende:
Met een mailtje naar dat bedrijf heb je denk ik sneller antwoord dan van Paypal.
Gewoon mailen dat jouw account 2x is misbruikt om credits te kopen, transactied-ID's erbij en vragen of ze daar iets mee kunnen. Aangeven dat je er al melding van hebt gemaakt bij Paypal, maar ook graag hen wilt waarschuwen.

Dat hij zijn credits al heeft gebruikt zal allemaal wel.
Jouw account is misbruikt, daar heeft Paypal ongetwijfeld "een potje voor".
Die 3% kosten die de ontvanger over een transactie betaalt moeten toch ergens goed voor zijn
Ik heb net dat bedrijf gemaild, bedankt voor je tip. Ik hoop dat ik een reactie krijg...
  zaterdag 2 januari 2010 @ 01:53:50 #18
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_76314670
Paypal Fraude

Als ik deze topic lees heb ik ten eerste geluk dat het om 'maar' 99,98 gaat en ten tweede heb ik goede hoop dat de Rabo wel iets voor me kan betekenen.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 02:08:31 #19
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_76314895
Hmm, dat bedrijf verkoopt maar n product van 49,99. Dit is n of ander spel dat je moet downloaden en waar je vervolgens 12,99 per maand voor moet betalen om het te kunnen spelen.

Voor die 49,99 heb je het volgende:
•A serial code for account creation.
•Access to the full Aion™ game via downloadable client.
•1 month of game time. Activation with a valid credit card or game time card is required.

Waarschijnlijk heeft hij dus twee accounts gekocht. Om de eerste maand te kunnen spelen, moet hij f met een credit card f met een game time card de boel registreren. Met een CC is hij natuurlijk makkelijk te achterhalen, maar zo'n game time card kun je volgens de site bij iedere spellenwinkel kopen.

Wat ik me wel afvraag: In hoeverre bestaat de kans dat die hufter zich via mijn PayPal-account heeft geabonneerd op dit spel?
  zaterdag 2 januari 2010 @ 10:14:33 #20
28167 matthijst
pi_76317376
Dat kan je zien in je Paypal historie.
Recurring payment oid.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 11:12:23 #21
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_76318212
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 10:14 schreef matthijst het volgende:
Dat kan je zien in je Paypal historie.
Recurring payment oid.
Ah, bedankt. Onder 'geschiedenis' staan alleen die 2 bedragen van 49,99.

Wat ik ook niet helemaal begrijp:

Dit staat bij beide transacties. Hier staat toch dat die 49,99 al van mijn bankrekening is overgeboekt? Als ik inlog op mijn bankrekening, zie ik dat er nog niets is afgeboekt.

En wat houdt die 'Totaal: -1,05 EUR' in? Mijn PayPal-saldo is 0,00...

Overigens heb ik van dat bedrijf vanochtend een e-mail gekregen dat mijn 'zaak' nu bij een Senior Account Support Representative (jaja ) ligt. Ben benieuwd.

Toch vind ik het wel raar dat die hufter niet tijdelijk mijn e-mailadres in PayPal heeft veranderd zo dat hij (of zij) de mailtjes met betalingsgegevens zou hebben ontvangen. Nu ben ik er veel eerder achtergekomen. Als ik gisteren niet mijn e-mail had gecheckt, had ik het pas geweten op het moment dat ik mijn bankrekening zou bekijken. Sowieso is het dan nog de vraag of ik het uberhaupt had gezien.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 11:16:47 #22
152789 karr-1
pi_76318298
De persoon die het gedaan heeft zal niet al te slim zijn geweest, waardoor het nogal in de gaten loopt. Verder hebben overschrijvingen van de bank in deze tijd wat vertraging wegens feestdagen enzo, dus het kan best dat je dat pas maandag op je rekening ziet.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 11:20:52 #23
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_76318380
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 11:16 schreef karr-1 het volgende:
De persoon die het gedaan heeft zal niet al te slim zijn geweest, waardoor het nogal in de gaten loopt. Verder hebben overschrijvingen van de bank in deze tijd wat vertraging wegens feestdagen enzo, dus het kan best dat je dat pas maandag op je rekening ziet.
Toch zo maar even bij de bank naar binnen lopen. Is het trouwens zinvol om aangifte te doen bij de politie? Dat ik mijn 99,98 terugkrijg is n ding, veel belangrijker vind ik het dat die hufter gepakt wordt...

Is die Fok!-hacker eigenlijk ooit gepakt?
  zaterdag 2 januari 2010 @ 11:33:36 #24
152789 karr-1
pi_76318680
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 11:20 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Toch zo maar even bij de bank naar binnen lopen. Is het trouwens zinvol om aangifte te doen bij de politie? Dat ik mijn 99,98 terugkrijg is n ding, veel belangrijker vind ik het dat die hufter gepakt wordt...

Is die Fok!-hacker eigenlijk ooit gepakt?
Aangifte doen zou ik altijd doen, al is het maar dat je iets hebt als ze de persoon in kwestie ooit pakken. Geen idee of de Fok hacker ooit gepakt is.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 11:40:17 #25
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_76318908
Dan ga ik nu met zoveel mogelijk gegevens naar de bank, hoewel ik verwacht dat die pas actie kunnen ondernemen als er daadwerkelijk iets afgeboekt is.

Ik wacht even de reactie van dat bedrijf, PayPal en de bank af, afhankelijk daarvan ga ik aangifte doen.

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')