Kyoto is wel een stuk dichterbij, maar persoonlijk vind ik de stad een beetje overrated. Daarentegen met Nara en Fushimi Inari in de buurt heb je wel het Japan van de oude tempels en op de ansichtkaarten in de buurt. Tokyo en Kyoto is een beetje de keuze tussen het nieuwe en het oude Japan.. En dat is een vrij lastige keuze. Zelf ben ik helemaal verslingerd aan Tokyo en zou ik dat doen, dat is wel werkelijk zo speciaal.. maar dan moet je een interesse in de hedendaagse Japanse cultuur hebben en ik snap het ook wel als je voor zo'n korte tijd de geijkte plaatjes doet en dan weer naar huis gaat, scheelt ook wel reizen.
In Hiroshima moet je uiteraard het atoombom museum bekijken en met de tram en boot naar Miyajima. En 's avonds door de uitgaanswijk slenteren, die is echt fantastich in Hiroshima.
In Tokyo moet je een keer 's middags rond station Harajuku en Omoto-Sando slenteren, en dan 's avonds naar Shibuya gaan. Een andere dag kun je Asakusa en Akihabara doen. Dat zijn wel zo'n beetje de hoogtepunten.
(voor de rest kun je in Shinjuku nog heel hoog uitkijken over de stad, is Roppongi Hills een aanrader, zou ik zeker een dagje Odaiba doen, al was het maar voor de monorail er naartoe, en er is een heel toeristenvriendelijke Onsen daar, is op zondag Ginza heel leuk om te winkelen, de lonely planet route door nishi-nippori is ook mooi, moet je zoveel mogelijk de Yamanote lijn nemen, op een zonnige middag in Yoyogi park kijken naar alle optredens, op de bonnefooi in het gebied rond senzoku-ike lopen om het alledaagse Japan te zien, eventjes langs jiyugaoka, etcetera etcetera en ik vergeet nu van alles)
For you, the day I graced your village was the most important day of your life