abonnement Unibet Coolblue
pi_76253333
Eén van mijn drie konijnen knarst op het moment met dr tandjes, en vrij hard ook. Ze komt in eerste instantie ook wat suf over, maar zodra ze je ziet komt ze wel nieuwsgierig naar je toe gelopen.

Ik heb wat standaard checks gedaan (het is met 3 konijnen lastig na te gaan of er 1 wel of niet eet). Het buikje voelt hetzelfde als bij de andere 2, en maakt ook hetzelfde geluid (weinig, maar je hoort wel iets). Ze drinkt in elk geval ook. Ik heb wat peterselie gepakt, dat krijgen ze heel af en toe (minder dan eens per maand) maar ze zijn er wel gek op. Hier komt ze enthousiast op af en eet het ook vol enthousiasme op, en probeert het zelfs van de andere 2 af te pakken. Alleen tijdens het eten knarst ze wel flink met dr tanden.

Mijn eerste angst was gas, omdat ze niet gelijk vooraan stond met het gewone voer en dus knarst. Maar ze eet dus wel, darmen klinken normaal, buik voelt normaal... Als ik dr demonstratief in het hok naast de voerbak zet, springt ze het hok weer uit en rent ze naar een kleedje in de kamer toe, dus ze is ook niet energieloos.

Iemand enig idee wat er is?
pi_76253866
Als het heel zachtjes is en een soort malend geluid is, dan kan het gewoon iets van tevredenheid zijn. Als het heel hard is, en de ogen heel wijd open staan kan het zijn dat het konijn erg gestrest is of iets niet leuk vind.

Het kan ook iets anders zijn natuurlijk, maar die 2 dingen zie ik bij mijn konijn.

Maar je kan het voor de zekerheid altijd even bij een dierenarts vragen natuurlijk. Die zal het beter kunnen beooordelen.
  donderdag 31 december 2009 @ 09:55:28 #3
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_76253906
Googlen op 'konijn tandenknarsen' wil ook nog wel eens helpen .
quote:
Zachtjes met de tanden knarsen (soort maalgeluid)
Een zacht geluid wat gebruik wordt als het konijn zich prettig voelt. Het is een positief teken bijvoorbeeld wanneer u uw konijn aait.

Hard met de tanden knarsen.
Dit geluid is harder en vaak wat langzamer. Meestal zie je dat zijn ogen groot zijn. Dit is een stress signaal gebruikt wanneer het dier angstig, nerveus of pijn heeft.
Bron: http://konijn.dierentrainer.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=46

Of wat VNA9216 al zegt dus eigenlijk .
Niet meer actief op Fok!
pi_76254056
Edit: Is al lang niet grappig meer...

[ Bericht 97% gewijzigd door senesta op 31-12-2009 11:59:47 ]
Win een iPad, BlackBerry of iPhone! Kras hier ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ met een sleutel of ander scherp voorwerp.
pi_76254131
quote:
Op donderdag 31 december 2009 09:55 schreef Viking84 het volgende:
Googlen op 'konijn tandenknarsen' wil ook nog wel eens helpen .
[..]

Bron: http://konijn.dierentrainer.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=46

Of wat VNA9216 al zegt dus eigenlijk .
Ja, maar die pijn schijnt veelal op gas te wijzen. Het zou natuurlijk ook vuurwerk-stress kunnen zijn, maar ze zitten relatief rustig wat dat betreft.

Het knarsen is harder dan normaal.
pi_76261980
Kan ik bij twijfel eigenlijk het beste groenvoer blijven geven? Het lijkt mij dat "iets" eten altijd beter is dan niets, ook al is het niet het beste voer dat er is, of wel?

Het dagelijkse dieet bestaat uit hooi en biks
pi_76274559
quote:
Op donderdag 31 december 2009 13:38 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Kan ik bij twijfel eigenlijk het beste groenvoer blijven geven? Het lijkt mij dat "iets" eten altijd beter is dan niets, ook al is het niet het beste voer dat er is, of wel?

Het dagelijkse dieet bestaat uit hooi en biks
't is zeker belangrijk dat ze iets eten, als de darmen stil gaan liggen (kan al na 24 uur niet eten) gaan ze namelijk dood. Zoals al gezegd is hard tandenknarsen zeker niet goed. Zou het ook kunnen zijn dat ze last heeft van haakjes op de kiezen en dat ze daarom knarst? Ik zou het hoe dan ook even in de gaten blijven houden, en als t konijntje zich morgen nog steeds zo gedraagt of minder gaat eten etc. toch even langs de dokter (al zou ik daar denk ik wel mee wachten tot 2 januari als het niet zo dringend lijkt).

edit: als ze groenvoer echt helemaal niet gewend zijn moet je ook daar wel mee oppassen want dan kunnen ze diarree krijgen.. Je zou een stukje gedroogd brood kunnen geven, teveel daarvan kunnen ze dik van worden maar vaak vinden ze het wel lekker en willen ze er wel van eten. Misschien kun je haar apart zetten in een kooi tussen of naast de andere konijnen met apart voer zodat je kan zien of ze wel blijft eten?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_76294697
Situatie is weinig veranderd, al voelt dr buik wel veel zachter. Ik heb wat peterselie, turksbrood, hooi, biks en een klein beetje konijnenvoer met wat water in e blender gedaan. Daar heeft ze 2 eetlepels van op, hopen dat ze wat opknapt
pi_76316322
- edit: laatste waarschuwing; ook op deze verkapte manier staan we het niet toe
En ja; dit is je allerlaatste waarschuwing. -

[ Bericht 25% gewijzigd door Danny op 02-01-2010 13:08:07 ]
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  zaterdag 2 januari 2010 @ 05:19:29 #10
220836 rinzzz
Zoekt en gij zult moe worden.
pi_76316380
quote:
Op donderdag 31 december 2009 09:53 schreef VNA9216 het volgende:
Als het heel zachtjes is en een soort malend geluid is, dan kan het gewoon iets van tevredenheid zijn. Als het heel hard is, en de ogen heel wijd open staan kan het zijn dat het konijn erg gestrest is of iets niet leuk vind.

Het kan ook iets anders zijn natuurlijk, maar die 2 dingen zie ik bij mijn konijn.

Maar je kan het voor de zekerheid altijd even bij een dierenarts vragen natuurlijk. Die zal het beter kunnen beooordelen.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 05:26:42 #11
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_76316400
Ze? Is het een mannetje of een vrouwtje??
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_76322536
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 05:26 schreef Parafernalia het volgende:
Ze? Is het een mannetje of een vrouwtje??
Vrouwtje
pi_76322705
Was het niet zo dat konijnentanden doorgroeien en dat ze dat zelf bijhouden of ben ik nou in de war met degoes, cavia's etc?
Op dinsdag 12 januari 2010 01:09 schreef Suusje-V het volgende:
Bosjebloemen, Pluis_Konijn, pumpkinsoup, Suusje-V, Pixie. & Rockabella 'til the end O+
pi_76326532
De tandjes had ik, qua lengte, al gecontrolleerd
pi_76389325
Het gaat een beetje wisselend. Gisteravond leek het beter te gaan, minder knarsen, ik had een papje gemaakt van brokjes met water, daar ging ze zelf van eten, ze zat zichzelf te wassen, reageerde goed op geluid. Was wel erg mager, maar goed, dat is niet raar als je zo weinig eet. Wel diarree, maar ook dat is niet heel vreemd aangezien ze veel vreemd voer heeft gekregen.

Alleen na het eten versufte ze gelijk weer Net weigerde ze het papje te eten, maar wel 2 blaadjes peterselie. Daarna nam ze twee kleine slokjes van het papje, maar meer niet. Ook was ze heel sloom. Ik ga dus zo de dierenarts bellen of ik daar langs kan.
pi_76392642
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 15:53 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
De tandjes had ik, qua lengte, al gecontrolleerd
Helaas zit het probleem vaak in de kiezen, en die kun je zelf niet zien, de dierenarts moet het bekje van je konijn openwrikken met een speciaal tangetje (klinkt enger dan het is) om helemaal achterin te kunnen kijken.

Ik zou zeggen: als de sodemieter naar de dierenarts, en ondertussen dwangvoeren.

Succes met je nijn!
Life is what happens when you're making other plans
pi_76395139
quote:
Op donderdag 31 december 2009 09:18 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Eén van mijn drie konijnen knarst op het moment met dr tandjes, en vrij hard ook. Ze komt in eerste instantie ook wat suf over, maar zodra ze je ziet komt ze wel nieuwsgierig naar je toe gelopen.
Iemand enig idee wat er is?
Lijkt me helemaal duidelijk toch?
Je konijn slikt stiekem XTC pillen.
pi_76397827
quote:
Op maandag 4 januari 2010 12:53 schreef Rafelbaard het volgende:

[..]

Lijkt me helemaal duidelijk toch?
Je konijn slikt stiekem XTC pillen.
Ik zal het doorgeven aan de dierenarts

Morgen middag een afspraak staan
pi_76437307
Konijntje naar de dierenarts gebracht. Ik moet straks even bellen hoe het gaat, maar de dierenarts was wel somber ingesteld. Ze gokte op haakjes op de kiezen of baarmoederontsteking. Ze krijgt een infuus om de darmen op gang te brengen/houden, en pijnstilling. Dan gaan ze dr tandjes nakijken.

Ik hoop dat het goed komt.
pi_76441720
Ze had inderdaad wat haakjes aan de kiezen. Ook beschadigde wangen, maar dat kon niet komen van de haakjes, maar eventueel wel van de dwangvoeding. Ze gaat nu aan het infuus, en dan is er hopelijk later vandaag meer bekend.
pi_76442581
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 16:04 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ze had inderdaad wat haakjes aan de kiezen. Ook beschadigde wangen, maar dat kon niet komen van de haakjes, maar eventueel wel van de dwangvoeding. Ze gaat nu aan het infuus, en dan is er hopelijk later vandaag meer bekend.
Pff spannend hoor. Ik duim voor jou en je konijn!

Een konijn wat wel nieuwsgierig aan komt lopen maar vervolgens niet eet, heeft in mijn ervaring, bijna altijd haakjes. Dan wíllen ze wel, maar kúnnen niet eten van de pijn.

Daan is mijn grote haakjesklant, en als hij niet eet zit hij eigenlijk diezelfde dag al bij de dierenarts. De laatste keer dat ik er was, was meneer zo nijdig dat zijn bek wéér werd opengewrikt, dat hij ging grommen. Een grommend brokje boosheid van 1,2 kg
Life is what happens when you're making other plans
pi_76442741
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 16:25 schreef Makamba070 het volgende:

[..]

Pff spannend hoor. Ik duim voor jou en je konijn!

Een konijn wat wel nieuwsgierig aan komt lopen maar vervolgens niet eet, heeft in mijn ervaring, bijna altijd haakjes. Dan wíllen ze wel, maar kúnnen niet eten van de pijn.

Daan is mijn grote haakjesklant, en als hij niet eet zit hij eigenlijk diezelfde dag al bij de dierenarts. De laatste keer dat ik er was, was meneer zo nijdig dat zijn bek wéér werd opengewrikt, dat hij ging grommen. Een grommend brokje boosheid van 1,2 kg
Jefferson is in 4 dagen flink afgevallen, en worsteld alleen (althans, met de dwangvoeding). Dat zou normaal een worstelende 800 gram a 1 kilo zijn, nu is dat misschien net de helft
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 5 januari 2010 @ 18:35:47 #23
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_76447936
hoe is het nu met de dame?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_76451206
De dierenarts had gebeld dat het nog steeds slecht ging. Ze lag nu wel aan het infuus, en het zetten van het infuus ging ook eenvoudig. Ze krijgt hier oa. antibiotica en middelen om de darmen opgang te brengen...

En dan is het afwachten en kijken of ze morgen haalt, en zoja, hoe het gaat.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 19:50:08 #25
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_76451356
O wat verrot zeg en ik maar met m'n 'dat doet ze omdat ze zich prettig voelt'-linkje aankomen . Ik hoop dat ze er weer bovenop komt!
Niet meer actief op Fok!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')