abonnement Unibet Coolblue
pi_76011720


2e kerstdag, 26 december 2004
Rond 8 uur ’s ochtends lokale tijd begint het gebied in de Indische Oceaan te trillen. Een zeer zware aardbeving van 9.3 (bijgesteld in 2005) treft het gebied vlak voor de kust van Sumatra. Mensen vliegen in paniek alle kanten op, huizen storten in, hele gezinnen worden dakloos. Niemand weet dan nog dat de echte ramp nog moet komen. De aardbeving veroorzaakt een allesverwoestende tsunami zoals wij die in ons bestaan zelden hebben gekend. Met een snelheid van 900 kilometer per uur verwoest de golf alles op zijn pad. Direct na de ramp gaan amateurbeelden de wereld over. In totaal komen er 230.000 mensen om het leven. De wereld kijkt geschokt toe en zet een massale hulpaktie op touw. De omvang hiervan is ook ongekend. De wereld doneert ongeveer 5 miljard dollar aan hulp. Nederland geeft ongeveer 270 miljoen.



Omvang van de ramp
Atjeh, in Indonesie, wordt het eerst getroffen. In het gebied waar mensen vooral in arme bevolkingscentra wonen op smalle kuststroken vinden ruim 90.000 mensen de dood. De chaos en vernietiging is zo groot dat de Indonesische autoriteiten niet eens kunnen zeggen hoeveel mensen zijn omgekomen. Volgens heb ligt het totale aantal Indonesische doden op 237.000, maar officieel worden ‘slechts’ 130000 doden bevestigd.

Ook in Thailand worden veel mensen verrast door het water. Complete bevolkingswijken en toeristencentra in bijvoorbeeld Phuket worden volledig verwoest door het water. Toeristen afkomstig uit de hele wereld komen om. Bijna 5400 doden vallen er in Thailand. In de toeristencentra’s komen ruim 500 Zweden en 500 Duitsers om het leven. 36 Nederlanders verliezen bij deze ramp het leven.

Daarna is Sri Lanka aan de beurt. Ook hier worden de mensen volledig verrast. Ruim een miljoen mensen werd indirect getroffen door de vloedgolven, bijna 40.000 mensen komen om. De golf gaat vervolgens de hele Indische Oceaan over en maakt slachtoffers in Maleisie, Myanmar, India, Bangladesh maar ook in Somalië, de Malediven en de Seychellen.

In de dagen erna blijft de paniek groot als zware naschokken van 6.3, 6.5 en zelfs 7.4 hetzelfde gebied teisteren. In 2005 wordt in Kobe, Japan, gesproken over een Tsunami-waarschuwingssysteem voor de Indische Oceaan. Dit systeem zou zo snel mogelijk worden aangelegd en redde in 2006 al levens.

Heden
Vijf jaar na de verwoestende tsunami in de Indische Oceaan is de wederopbouwhulp op vele plaatsen nog steeds aan de gang. De federatie van het Rode Kruis en Rode Halve Maan is nog steeds actief in Sri Lanka, Indonesië en de Malediven, zei de voorzitter van de tsunami-hulp, Al Panico, donderdag in Bangkok. Op Sri Lanka zijn de hulpverleners pas na het einde van de burgeroorlog dit jaar in de getroffen gebieden in het noorden van het land gearriveerd.

In Memorial


Eerste Fok-Topics over de Tsunami-ramp van 2004
Vloedgolf na aardbeving Malediven
Duizenden doden bij zeer zware aardbeving in zuid-oost Azie #02
Duizenden doden bij zeer zware aardbeving in ZO-Azië #3
Zeker 60.000 doden bij zeer zware aardbeving in ZO-Azië #4
Zeker 150.000 doden bij zeer zware aardbeving in ZO-Azië #5
Zeker 150.000 doden bij aardbeving Zuidoost-Azië #6
220.000 doden bij aardbeving Zuidoost-Azië #7

Recente verwante DE-topics
Aardbevingen #8:
Tsunami nader verklaard.

Linkjes
Aardbeving Stille Oceaan 2004: Wiki
Aardbeving 2004: Engelse Wiki
Aardbevingen + Tsunami Startpagina
Video’s Tsunami 2004
BBC: Tsunami verklaard
BBC: Special Report Tsunami 2004

Ik denk dat bijna iedereen nog wel weet wat hij of zij op die dag deed. Heb je nog extra informatie over hoe het nu gaat, wil je nog wat beelden zien of laten zien of wil je gewoon wat over de ramp kwijt doe het in dit topic.

De komende dagen zal de media op verschillende wijze (tv, radio, internet) aandacht besteden aan de herdenking. Misschien dat iedereen op 2e kerstdag even stil staat bij dit moment. NWS dan ook maar even dan :P

26 december 2004, een dag om niet te vergeten.

[ Bericht 3% gewijzigd door Frutsel op 16-08-2011 10:43:42 ]
pi_76012604
Nee weet ik niet meer. Ik sta er ook eigenlijk niet bij stil.
  donderdag 24 december 2009 @ 13:51:36 #3
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_76012708
Tja trieste dag, veel levens verwoest. Wel toont het eens temeer aan hoe klein de mens is als de natuur zich verheft. Wij zijn onderdeel van de natuur al denken velen dat we er bovenstaan.

Geen idee meer wat ik deed toen trouwens, was tweede kerst, zal vast niet veel boeiends geweest zijn.
pi_76027437
Trieste dag voor de 250.000 gesneuvelden , de vele gewonden en hun familie.
Van de week nog die Reportage gezien op SBS6.

Jammer dat daar ook geen woord is gerept over het falende Tsunami-waarschuwingssysteem rondom de Stille en Indische Oceaan.
Als we er iets van hebben geleerd is wel dat je op de regering en de wetenschap niet kunt vertrouwen.

[ Bericht 0% gewijzigd door kitao op 25-12-2009 07:50:45 ]
megalomaniac
  † In Memoriam † donderdag 24 december 2009 @ 19:28:24 #5
137949 Disana
pi_76027578
Prachtige OP Frutsel.

Ik weet niet meer wat ik deed, maar wel dat ik de rillingen kreeg van het beeld van die golf die steeds dichterbij kwam.
pi_76037239
Is het alweer 5 jaar geleden?

Ik weet nog wel dat giro 555 gebeuren, dat was echt super irritant Verder weet ik echt niks meer van die dag.. De filmpjes waren indrukwekkend, maar 't trok me minder aan dan bijv. 9/11
  donderdag 24 december 2009 @ 23:51:50 #7
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_76037301
En wat is er allemaal gedaan van die 5 miljard dollar?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_76037580
Ik weet het ook nog wel maar toch zijn dingen zoals 9/11 die ik erger vond
  † In Memoriam † vrijdag 25 december 2009 @ 00:06:12 #9
230491 Zith
pls tip
pi_76037855
200,000 mensen dood en maar 5 reeksen topics Als een mohammed fout kijkt naar meisje krijgt dat al meer reeksen.... triest.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_76038382
Erg trieste gebeurtenis en dat op tweede kerstdag... Rillingen liepen over de rug bij het zien van al die beelden.

En inderdaad 200.000+ mensen dood, en slechts 5 topics.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_76038501
Ik weet nog goed wat ik deed, die avond van de aardbeving was ik al de aardbevingsactiviteit aan het volgen, en ook het gebabbel erover op DE. Kort daarvoor was er al een heel zware aarbeving ten zuiden van Nieuw Zeeland en volgens mij werd er toen al over de mogelijkheid van een tsunami bij zo'n aarbeving gesproken.
Met het kaartje van de site van de USGS op mijn desktop zag ik toen die aardbeving bij Sumatra. Ben ongeveer om drie uur (of iets later) gaan slapen want ik ging de volgende ochtend op familiebezoek. Bij het wakker worden hoorde ik van de tsunami, en eenmaal bij mijn familie kwamen via de TV ook de eerste beelden.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_76038790
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 00:20 schreef marcodej het volgende:
Erg trieste gebeurtenis en dat op tweede kerstdag... Rillingen liepen over de rug bij het zien van al die beelden.

En inderdaad 200.000+ mensen dood, en slechts 5 topics.
Ik denk dat FOK! toen nog niet zo druk was
Had er toen nog nooit van gehoord dus
  † In Memoriam † vrijdag 25 december 2009 @ 00:36:54 #13
230491 Zith
pls tip
pi_76038983
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 00:31 schreef SoldMayor het volgende:

[..]

Ik denk dat FOK! toen nog niet zo druk was
Had er toen nog nooit van gehoord dus
Fok was toen al heel druk.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  vrijdag 25 december 2009 @ 08:08:11 #14
262650 kitao
prikplaatje
pi_76042768
De meeste beelden die me bijstaan , ook die van Reportage vorige week , is dat de hoogte van die Tsunamigolf me eigenlijk best wel meeviel.
Ik heb zelf een jaar op de Noordzee gevaren en ook eens met een orkaan en die golven waren hoger.
Het verschil met een Tsunami is echter, dat heb ik dan gehoord en gezien , is dat die golf niet ophoudt en dat daarachter een enorme massa water er tegen aan loopt te duwen.
Ahw een golf zonder einde .
De volgende keer is te hopen dat die toeristen niet als een stel schaapachtige kuddedieren zich lopen te vergniffelen als de zee zich raadselachtig terugtrekt als zijnde een versnelde eb-beweging , maar zich meteen razendsnel uit de voeten maken.
(aangenomen dat er nog steeds geen belletje gerinkeld wordt door de overheden aldaar bij een naderende Tsunami).
megalomaniac
  vrijdag 25 december 2009 @ 08:12:09 #15
262650 kitao
prikplaatje
pi_76042780
Vraagje : is er in Nederland wel eens een Tsunami aan land geweest ?

volgens mij niet
megalomaniac
pi_76042916
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 08:08 schreef kitao het volgende:
De meeste beelden die me bijstaan , ook die van Reportage vorige week , is dat de hoogte van die Tsunamigolf me eigenlijk best wel meeviel.
Ik heb zelf een jaar op de Noordzee gevaren en ook eens met een orkaan en die golven waren hoger.
Het verschil met een Tsunami is echter, dat heb ik dan gehoord en gezien , is dat die golf niet ophoudt en dat daarachter een enorme massa water er tegen aan loopt te duwen.
Dit is geloof ik inderdaad waarom een tsunami zoveel slachtoffers maakt. Het is niet per sé een hoge golf, maar die golf water houdt maar niet op en drukt alles landinwaarts. Daar kun je gewoon niet tegen vechten.
pi_76042917
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 08:08 schreef kitao het volgende:
De meeste beelden die me bijstaan , ook die van Reportage vorige week , is dat de hoogte van die Tsunamigolf me eigenlijk best wel meeviel.
Ik heb zelf een jaar op de Noordzee gevaren en ook eens met een orkaan en die golven waren hoger.
Het verschil met een Tsunami is echter, dat heb ik dan gehoord en gezien , is dat die golf niet ophoudt en dat daarachter een enorme massa water er tegen aan loopt te duwen.
Ahw een golf zonder einde .
De volgende keer is te hopen dat die toeristen niet als een stel schaapachtige kuddedieren zich lopen te vergniffelen als de zee zich raadselachtig terugtrekt als zijnde een versnelde eb-beweging , maar zich meteen razendsnel uit de voeten maken.
(aangenomen dat er nog steeds geen belletje gerinkeld wordt door de overheden aldaar bij een naderende Tsunami).

Je ziet ook dat zo'n golf alles meetrekt. Dus als je erin terecht komt kom je tegen puin, bomen, auto's, enz aan.
  vrijdag 25 december 2009 @ 09:08:19 #18
262650 kitao
prikplaatje
pi_76042936
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 09:03 schreef nummer_zoveel het volgende:

Je ziet ook dat zo'n golf alles meetrekt. Dus als je erin terecht komt kom je tegen puin, bomen, auto's, enz aan.
Yep , dat was ook duidelijk te zien , je komt volledig in het puin en de weggespoelde auto's terecht.
Kom je dan bij een obstakel dan wordt je geplet , ook die jonge vrouw die aan die reportage meedeed en haar bekken gebroken had en verlamd werd afgevoerd naar het ziekenhuis.
Gelukkig is ze volledig hersteld.

En volgens mij trekt die golf niet mee , maar duwt ie voor zich uit.
megalomaniac
pi_76043653
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 08:12 schreef kitao het volgende:
Vraagje : is er in Nederland wel eens een Tsunami aan land geweest ?

volgens mij niet
Wel dus, alleen niet zo frequent:
quote:
Tsunami 6000 à 6200 v.Chr.
Aan de oostkust van Schotland, zuidwest-Noorwegen en op de Shetland-eilanden zijn de resten van een prehistorische tsunami aangetroffen. Het betreft hier lagen zeezand in veenlagen, op posities van 5 tot 12 meter hoger dan de toenmalige zeespiegel. Het brongebied van deze tsunami is een onderzeese aardverschuiving in het Storegga-gebied, 100 kilometer uit de kust van zuidwest-Noorwegen. In de Noordzee moet de tsunami rond de Doggersbank gebroken zijn en de uitrollers hebben vermoedelijk het toenmalige kustgebied van West- en Noord-Nederland overspoeld, halverwege de Midden Steentijd.
bron: Wikipedia
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_76044217
Wat ik zeer indrukwekkend en tragisch vond vond was die clip waarbij een tourist op het strand stond te kijken en geen clue had wat er gebeurde. Hij stond er als een konijn verstard naar te kijken...


Maar de golf was heel indrukwekkend in Sri Lanka:



Een van de grootste rampen in de beschreven geschiedenis, mensen!
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_76044791
Wat me er het meeste aan opviel is die bevolking van dat ene Indonesische eilandje waar geen slachtoffers waren omdat iedereen meteen na de beving een veilige hoge plek had opgezocht. Die vrij primitieve gemeenschap had via mondeling overlevering die kennis behouden en gebruikt, terwijl de meer ontwikkelde kennismaatschappij met boeken, wetenschap en moderne communicatiemiddelen met stomheid geslagen was.

Verder was ik wel enigzins geraakt door alle acties, de spontaniteit en het initiatief van zovelen om iets te doen. Het had ook weer dat misschien wel kneuterige van de jaren 80, dat iedereen via tv o.a. met hetzelfde bezig was. Nu is dat veel diffuser, je hebt geen echte nationale happenings meer, iedereen trekt zijn informatie en wat hem bezighoudt ergens anders vandaan. Het was wel een mooie opleving van saamhorigheid en barmhartigheid. Maat toch wel erg kort, erg selectief en misschien ook wel erg egocentrisch.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_76044929
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 11:02 schreef Demophon het volgende:
Wat ik zeer indrukwekkend en tragisch vond vond was die clip waarbij een tourist op het strand stond te kijken en geen clue had wat er gebeurde. Hij stond er als een konijn verstard naar te kijken...


Maar de golf was heel indrukwekkend in Sri Lanka:



Een van de grootste rampen in de beschreven geschiedenis, mensen!
Lijkt of die man die eenzaam op het strand stond al in had geschat dat rennen geen zin meer had en zich maar schrap ging zetten ofzo.
  vrijdag 25 december 2009 @ 11:51:11 #23
262650 kitao
prikplaatje
pi_76045250
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 10:26 schreef Demophon het volgende:

Wel dus, alleen niet zo frequent:

bron: Wikipedia
Toen bestond Nederland nog niet , in de prehistorie.
megalomaniac
  vrijdag 25 december 2009 @ 11:57:38 #24
262650 kitao
prikplaatje
pi_76045406
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 11:31 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat me er het meeste aan opviel is die bevolking van dat ene Indonesische eilandje waar geen slachtoffers waren omdat iedereen meteen na de beving een veilige hoge plek had opgezocht. Die vrij primitieve gemeenschap had via mondeling overlevering die kennis behouden en gebruikt, terwijl de meer ontwikkelde kennismaatschappij met boeken, wetenschap en moderne communicatiemiddelen met stomheid geslagen was.

Verder was ik wel enigzins geraakt door alle acties, de spontaniteit en het initiatief van zovelen om iets te doen. Het had ook weer dat misschien wel kneuterige van de jaren 80, dat iedereen via tv o.a. met hetzelfde bezig was. Nu is dat veel diffuser, je hebt geen echte nationale happenings meer, iedereen trekt zijn informatie en wat hem bezighoudt ergens anders vandaan. Het was wel een mooie opleving van saamhorigheid en barmhartigheid. Maat toch wel erg kort, erg selectief en misschien ook wel erg egocentrisch.
In die SBS6 Reportage werd ook gerept over die westerse toeristen die gedurende 24 uur ! een hoge plek hadden gezocht in de heuvels omdat er beweerd werd dat na die tsunami er nog een hogere vloedgolf zou volgen.
De angst was blijkbaar dermate groot ingeslagen dat ze niet eens de moeite namen om terug te keren om de slachtoffers te helpen.
Je kunt je dan ook afvragen of de definitie primitief niet bijgesteld moet worden.
megalomaniac
pi_76045584
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 11:51 schreef kitao het volgende:

[..]

Toen bestond Nederland nog niet , in de prehistorie.
Mijn excuses, ik dacht dat je het je ging over de geografische locatie waar (nu) Nederland is gelegen, niet over de politieke eenheid en staatskundige indeling het Koninkrijk de Nederlanden geheten...
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')