abonnement Unibet Coolblue
pi_75921062
NIEUWE TOPIC > [FAQ] Studenten OV-Chipkaart #3


Vorige deel:

[FAQ] Studenten OV-Chipkaart. Wie, wat, hoe en waarom? Vraag het hier!

Studenten OV Chipkaart --==VERVANGT--== de OV-jaarkaart!



Aangezien er een hoop onduidelijkheid is over de OV-Chipkaart en de website of klantenservice van de IB Groep (die met ingang van 1 januari 2010 Dienst Uitvoering Onderwijs ofwel DUO gaat heten) niet altijd uitkomst bieden nu een groot topic over deze geweldige kaart die het reizen in Nederland (niet alleen voor studenten) schijnt te gaan vergemakkelijken.

Veel vragen zijn hieronder al beantwoord en veel is te vinden op de onderstaande websites. Heb je toch nog (specifiekere) vragen. Stel ze dan hier! Dan komen we er met z'n allen wel uit!


======================================================================================
[b]Vragen en antwoorden!

======================================================================================

Wat is de OV-Chipkaart?

Zolang je recht hebt op studiefinanciering kun je gratis of met korting reizen met het openbaar
vervoer. Je hebt namelijk recht op het studentenreisproduct. Het studentenreisproduct is een
week- of weekendabonnement. Vanaf 1 januari 2010 is de Studenten OV-chipkaart, geladen met
een studentenreisproduct het geldige vervoerbewijs.

Waar kan ik hem gebruiken?

Zie hiervoor de kaart onder deze link!

Ik heb al een OV-Chipkaart ontvangen? Wat moet ik nu doen?

Je week- of weekendabonnement staat niet automatisch op je Studenten OV-chipkaart,
je moet daar zelf voor zorgen. Je kunt je abonnement activeren vanaf twee weken
voordat je recht op studiefinanciering ingaat. De precieze datum kun je vinden als je inlogt op je
persoonlijke gegevens via www.ocwduo.nl Je kunt met het studentenreisproduct reizen vanaf het moment dat je recht op studiefinanciering ingaat. Je kunt je week- of weekendabonnement snel en eenvoudig ophalen bij een van de ophaalpunten. Op www.ov-chipkaart.nl vind je de locaties van de ophaalautomaten bij jou in de buurt. Zo haal je je studentenreisproduct op.
quote:
Besloten is dat tot en met 31 januari 2010 het plastic reisbewijs geactiveerd kan worden om ellenlange wachtrijen te voorkomen.

In de eerste maand van het volgende jaar blijft de gewone OV-kaart nog het geldig reisbewijs in Nederland, dus ook in Amsterdam en Rotterdam, die al volledig waren overgestapt op de chipper. Bron.
Zie ook de mail die iedereen hierover heeft ontvangen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb nog geen kaart, wat moet ik doen?

Het is een hekel karwei om in het bezit te komen van deze kaart. Tenminste, voor velen! Waar deze kaarten al ruimschoots verspreid hadden moeten zijn onder de talloze studenten die hun pasfoto al (wellicht wel meerdere keren) hadden ingeleverd, is er her en der 'iets' fout gegaan, waardoor de pasfoto's zijn verdwenen. Hiervoor kun je het best contact opnemen met www.studentenreisbewijs.nl . Zij zorgen voor de distributie van deze kaarten. Pasfoto's kunnen alleen worden ingeleverd bij een postkantoor en dus niet los worden opgestuurd. Heb jij je pasfoto onlangs opgestuurd en nog niets ontvangen? Kijk dan op www.studentenreisbewijs.nl voor meer info.

Ook wordt er gezocht naar oplossingen voor mensen die op 1 januari 2010 nog géén OV-Chipkaart hebben ontvangen: http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/18250

Hoe gaat dat dan als ik wil gaan reizen met die kaart?

Ben je in het bezit van een Studenten OV-chipkaart en heb je er een geldig
studentenreisproduct op staan? Dan ben je nu klaar voor het reizen met het openbaar vervoer.

Reizen met de Studenten OV-chipkaart is heel eenvoudig. Het studentenreisproduct dat op de kaart staat is geldig zolang je recht hebt op studiefinanciering. Zorg ook voor het reizen tijdens je kortingsperiode voor voldoende saldo op de kaart.

Let op: Het moment van inchecken bepaalt of je je hele reis vrij, of met korting maakt. Als je incheckt tijdens de kortingsperiode, dan wordt de hele gemaakte reis met korting berekend. Check je in in je vrij reizen periode, dan is de hele reis gratis.

Maar het is nog geen 1 januari 2010, en ik heb al wel zo'n kaart? Kan ik daar ook gewoon mee reizen?

Tot en met 31 december 2009 geldt alleen je oude OV-jaarkaart ('papieren versie') als je OV-jaarkaart. Op vertoonvan deze pas kun je in bus, trein, tram en metro gratis reizen. Je kunt al wel met korting reizen: zodra je je pas oplaadt bij een van de oplaadpunten en daarna met bijvoorbeeld de bus reist, ziet hij de betaling als eentje met 40% korting.

Maar hoe zit dat dan met de stations van bijvoorbeeld metro waar je nu al alleen toegang hebt tot de metro met je OV-Chipkaart?

Dit geldt voor Rotterdam en Amsterdam. Klik op de links voor meer informatie over het reizen met je OV-Chipkaart (icm papieren versie) op deze metrostations.

Ook over de trams in Utrecht is er wat te zeggen:
quote:
Met ingang van 1 augustus kun je met je Studenten OV-chipkaart ook in de provincie Utrecht reizen. De chipkaart is vooralsnog niet geldig in de tram. Er komt een overgangsperiode tot medio 2010, waarin ook de strippenkaart nog gebruikt mag worden. Als tegen die tijd de OV-chipkaart landelijk is ingevoerd, is de strippenkaart niet meer geldig.

Stel ik ben mijn papieren kwijt maar heb gelukkig al wel mijn OV-Chipkaart ontvangen? Kan ik dan die gebruiken?

Nee. Om je OV-Chipkaart als OV-jaarkaart te laten gebruiken, waarmee je op vertoon gratis kunt reizen, dien je deze te activeren zoals boven is beschreven. Aangezien deze activatie pas vanaf 1 januari 2010 geldt, is je OV-Chipkaart tot die tijd geen vrijbrief om gratis te reizen: hiervoor dien je je papieren pas te tonen. Voor stations waarvoor toegang reeds slechts mogelijk is door het gebruik van een chipkaart, geldt bovenstaande.

In 2009 zijn er drie mogelijke situaties:


  • Je hebt naast de papieren kaart een OV-chipkaart nodig om te kunnen reizen; dit geldt in de metro van Rotterdam en vanaf 27 augustus in de metro van Amsterdam
  • Je kunt reizen met OV-chipkaart, samen met de papieren kaart
  • Je kunt niet reizen met OV-chipkaart, maar alleen met de papieren kaart

    Over deze opties zal ik nog wat uitgebreide informatie opzoeken. Mocht je deze hebben en netjes kunnen formuleren, post ze hier, dan neem ik ze op in de FAQ

    ======================================================================================
    Nuttige sites (tevens bronnen) en telefoonnummers
    ======================================================================================

    www.ib-groep.nl (tot 31 december 2009)
    www.ocwduo.nl (vanaf 1 januari 2010)
    http://www.studentenreisbewijs.nl/

    en in het bijzonder:

    http://www.studentenreisbewijs.nl/veelgestelde-vragen
    http://www.ib-groep.nl/pa(...)ten_ov-chipkaart.asp

    Telefonisch kan via:

    0900 - 66 55 444 ( ¤0,10 euro/min)

    [ Bericht 54% gewijzigd door Rene op 29-12-2009 23:18:35 ]
  • You dream it, I live it.
    pi_75921607
    tvp.
    █▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
    TryAndResistClicking. Trollspray.
      dinsdag 22 december 2009 @ 13:18:01 #4
    87680 Mirel
    Mirel wil een bongophone.
    pi_75921942
    Ik hoorde dat als je je chipkaart over zo'n ding scant, dat hij geld van je rekening haalt. Maar dat geldt dus niet voor studenten die al een OV jaarkaart hadden dus?

    En waar ik mijn abbonement moet 'ophalen' maakt toch in principe niets uit? Langs zo'n ding scannen en da's ok toch?
    When all else fails, you always have delusion.
    pi_75922272
    quote:
    Op dinsdag 22 december 2009 13:18 schreef Mirel het volgende:
    Ik hoorde dat als je je chipkaart over zo'n ding scant, dat hij geld van je rekening haalt. Maar dat geldt dus niet voor studenten die al een OV jaarkaart hadden dus?

    En waar ik mijn abbonement moet 'ophalen' maakt toch in principe niets uit? Langs zo'n ding scannen en da's ok toch?
    Nee, daar zijn speciale kastjes voor.
    I hear thunder but there's no rain
    this kind of thunder breaks walls and window panes
    pi_75922273
    quote:
    Op dinsdag 22 december 2009 13:18 schreef Mirel het volgende:
    Ik hoorde dat als je je chipkaart over zo'n ding scant, dat hij geld van je rekening haalt. Maar dat geldt dus niet voor studenten die al een OV jaarkaart hadden dus?

    En waar ik mijn abbonement moet 'ophalen' maakt toch in principe niets uit? Langs zo'n ding scannen en da's ok toch?
    Als je een al een OV-chipkaart hebt moet je daar 31 januari je product voor 2010 opladen (en nee, 'langs zo'n ding scannen' werkt niet), anders kan je wel gaan betalen als je door een poortje gaat. Lees gewoon de OP even.
      dinsdag 22 december 2009 @ 13:27:35 #7
    87680 Mirel
    Mirel wil een bongophone.
    pi_75922345
    Ja deed ik, maar toen ging ik vanzelf dingen aannemen
    When all else fails, you always have delusion.
      dinsdag 22 december 2009 @ 13:31:57 #8
    149961 DjRex89
    Voor al uw feesten en partijen
    pi_75922531
    tvp
    Op woensdag 2 september 2009 19:28 schreef L.no het volgende:
    Wat nou. :( Je bént cute. :(
    Op woensdag 7 december 2016 22:05 schreef Yvie_lu het volgende:
    Dus ter bevestiging. Jij bent speciaal hoor O+
      dinsdag 22 december 2009 @ 13:34:42 #9
    87680 Mirel
    Mirel wil een bongophone.
    pi_75922638
    Lalz, ik kan pas vanaf de 2e week in januari die zooi 'ophalen'. (achternaam M)
    When all else fails, you always have delusion.
    pi_75922685
    quote:
    Op dinsdag 22 december 2009 13:34 schreef Mirel het volgende:
    Lalz, ik kan pas vanaf de 2e week in januari die zooi 'ophalen'. (achternaam M)
    Nee, iedereen kan in principe vanaf 1 januari dat reisproduct gaan ophalen, die aangegeven periodes zijn adviesdata.
      dinsdag 22 december 2009 @ 13:36:45 #11
    149961 DjRex89
    Voor al uw feesten en partijen
    pi_75922730
    quote:
    Op dinsdag 22 december 2009 13:34 schreef Mirel het volgende:
    Lalz, ik kan pas vanaf de 2e week in januari die zooi 'ophalen'. (achternaam M)
    Ja echt logisch vind ik dat systeem niet.. Ik kom in januari al amper in de buurt van zo'n oplaadpunt laat staan binnen de gegeven periode

    Maar iedereen kan toch voor mij mn chipkaart activeren?
    Op woensdag 2 september 2009 19:28 schreef L.no het volgende:
    Wat nou. :( Je bént cute. :(
    Op woensdag 7 december 2016 22:05 schreef Yvie_lu het volgende:
    Dus ter bevestiging. Jij bent speciaal hoor O+
      dinsdag 22 december 2009 @ 13:37:26 #12
    149961 DjRex89
    Voor al uw feesten en partijen
    pi_75922758
    quote:
    Op dinsdag 22 december 2009 13:35 schreef Dennis101 het volgende:

    [..]

    Nee, iedereen kan in principe vanaf 1 januari dat reisproduct gaan ophalen, die aangegeven periodes zijn adviesdata.
    Oh dat wist ik niet, toch blijf ik de keuze van de locaties voor dergelijke oplaadpunten raar vinden..
    Op woensdag 2 september 2009 19:28 schreef L.no het volgende:
    Wat nou. :( Je bént cute. :(
    Op woensdag 7 december 2016 22:05 schreef Yvie_lu het volgende:
    Dus ter bevestiging. Jij bent speciaal hoor O+
    pi_75923977
    Nja....ik heb hier 2 oplaadpunten dichtbij. Bij een AH2GO ( )
    █▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
    TryAndResistClicking. Trollspray.
      Moderator dinsdag 22 december 2009 @ 15:57:23 #14
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_75928278
    Op het zernike idd ook bij de Ah To Go.
     | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
    pi_75933104
    Heeft er nog iemand naar de klantenservice gebeld? Ik heb het twee keer geprobeerd en ik kreeg maar niemand ervoor.
    pi_75933148
    quote:
    Op dinsdag 22 december 2009 17:51 schreef Negaiido het volgende:
    Heeft er nog iemand naar de klantenservice gebeld? Ik heb het twee keer geprobeerd en ik kreeg maar niemand ervoor.
    Je kunt het beste wat later op de avond bellen. Dan kom je er gelijk door.
    pi_75938646
    quote:
    Op dinsdag 22 december 2009 17:52 schreef Dennis101 het volgende:

    [..]

    Je kunt het beste wat later op de avond bellen. Dan kom je er gelijk door.
    Dat denk jij maar zelfs als je nu belt moet je wachten -.-' Volgensmij word ik gewoon belazerd.
    pi_75938689
    quote:
    Op dinsdag 22 december 2009 20:21 schreef Negaiido het volgende:

    [..]

    Dat denk jij maar zelfs als je nu belt moet je wachten -.-' Volgensmij word ik gewoon belazerd.
    Nee dat denk ik niet, ik heb zelf ook gebeld gister om 9 uur en kwam er gelijk door 0900-0980 even voor de duidelijkheid.
    pi_75939215
    Ja , dat was gisteren maar het lukt mij nu echt niet :S Straks maar even proberen maar dit kost echt een fortuin.
    pi_75939338
    Wat wil je eigenlijk weten?
    pi_75939591
    Hoe het nou eigenlijk met de status van mijn ov chipkaart zit, ik vind die emails best vaag. Daarnaast zou ik ook graag willen weten hoe lang het nog duurt i.v.m. de kerstdagen etc.
    pi_75939668
    quote:
    Op dinsdag 22 december 2009 20:44 schreef Negaiido het volgende:
    Hoe het nou eigenlijk met de status van mijn ov chipkaart zit, ik vind die emails best vaag. Daarnaast zou ik ook graag willen weten hoe lang het nog duurt i.v.m. de kerstdagen etc.
    Succes, ben benieuwd of ze daar überhaupt een antwoord op hebben.
    pi_75939736
    Maar ze nemen sowiezo niet eens op: "Al onze medewerkers zijn nog steeds in gesprek" echt bullsh*t gewoon -.-.
    En dat om 20:47, ik geloof er niks meer van.
    pi_75939994
    Marr hoe zit dat nu van 1 januari t/m 31 januari, kan je dan zowel reizen met een niet-geactiveerde OVchipkaart als een wel geactiveerde?
    pi_75940044
    quote:
    Op dinsdag 22 december 2009 20:53 schreef pickup52 het volgende:
    Marr hoe zit dat nu van 1 januari t/m 31 januari, kan je dan zowel reizen met een niet-geactiveerde OVchipkaart als een wel geactiveerde?
    Er staat een tijdelijk product op wat geldig is tot 31 januari.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')