abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_4027182
Hai allemaal,
ik wil even het hele forum verblijden met de mededeling dat ik zaterdag naar Praag ga!!!

*blij is*

We blijven niet zo lang, en okee, het is een studiereis, maar dan nog: ik ben er nog nooit geweest. Wie heeft er nog tips over leuke plekjes, restaurantjes, kroegen?

  woensdag 1 mei 2002 @ 16:52:57 #2
15223 roelio
lieffffffffffff!!!!!!!!!!!!!!
pi_4027243
gefeliciteerd pracht-stad!
[url=http://www.qotsa.com]Queens Of The Stone Age[/url]
pi_4027257
thankz!

Het wordt echt te gek: kijk het weerbericht maar.

"Droog en flinke zonnige perioden, maar in het westen van Tsjechië en vrijdagavond ook elders, kans op een regen- of onweersbui. Maxima verder oplopend tot ongeveer 26 graden."

pi_4027269
Zeer leuke stad idd. Ben er 2x geweest en heb me der wel vermaakt
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_4027290
bier = pivo (ofzo)

en tis goedkoop...

pi_4027293
BOOOOOOOOMS Theater
  woensdag 1 mei 2002 @ 16:59:03 #7
15223 roelio
lieffffffffffff!!!!!!!!!!!!!!
pi_4027333
quote:
Op woensdag 01 mei 2002 16:55 schreef BobRooney het volgende:
bier = pivo (ofzo)

en tis goedkoop...


mwa, behalve veel horeca in het centrum, daar kost een halve liter gewoon 2 a 3 euro... wat vooral leuk is: net buiten de stad in een dorpje gaan eten... heb je voor 15 euro voor 4 personen flink wat te eten en flink veel bier
[url=http://www.qotsa.com]Queens Of The Stone Age[/url]
pi_4027367
quote:
Op woensdag 01 mei 2002 16:59 schreef roelio het volgende:

[..]

mwa, behalve veel horeca in het centrum, daar kost een halve liter gewoon 2 a 3 euro... wat vooral leuk is: net buiten de stad in een dorpje gaan eten... heb je voor 15 euro voor 4 personen flink wat te eten en flink veel bier


Precies...deden wij dus ook, is wel 7 jaar terug, maar we hadden toen pullen bier voor omgerekend 80 cent ofzo.
  woensdag 1 mei 2002 @ 17:01:55 #9
8498 Dagootje
In hoc signature vincis
pi_4027376
Idd de stad is qua drinken erg duur. Qua eten valt het best mee. Ik at altijd (ben er 1x een week geweest) in een duur restaurantje aan de rivier, was Fl 8.50 kwijt voor 2 cola en een stokbroodje uitsmijter (flink wat) en dat is voor zo'n duur restaurant echt niets. Iemand die je handdoekje geeft na het plassen enzo. Ben de naam kwijt, het zit op de hoek in dezelfde straat als het theater/opera en dan aan de rivier.

Veel plezier, Goudappeltje.

De wetenschap is er nog steeds niet uit waarom de best gestroomlijnde vrouwen de meeste weerstand bieden!
pi_4027410
quote:
Op woensdag 01 mei 2002 17:01 schreef Dagootje het volgende:

Veel plezier, Goudappeltje.


Dank je voor je goeie advies, Dagootje!
  woensdag 1 mei 2002 @ 17:05:19 #11
15223 roelio
lieffffffffffff!!!!!!!!!!!!!!
pi_4027414
quote:
Op woensdag 01 mei 2002 17:01 schreef BobRooney het volgende:
Precies...deden wij dus ook, is wel 7 jaar terug, maar we hadden toen pullen bier voor omgerekend 80 cent ofzo.
da's nog steeds zo ben in de zomer van 2001 ook in praag geweest en als je ff een paar kilometer buiten de stad in een grappig restaurantje gaat eten, betaal je tussen de 60 en 90 (gulden)cent per biertje love it!
[url=http://www.qotsa.com]Queens Of The Stone Age[/url]
pi_4027515
quote:
Op woensdag 01 mei 2002 17:05 schreef roelio het volgende:

[..]

da's nog steeds zo ben in de zomer van 2001 ook in praag geweest en als je ff een paar kilometer buiten de stad in een grappig restaurantje gaat eten, betaal je tussen de 60 en 90 (gulden)cent per biertje love it!


Denk dat ik zelf ook maar ff paar dagen Praag ga plannen
  woensdag 1 mei 2002 @ 17:16:07 #13
10233 Peewee
Introducing 'me'
pi_4027551
quote:
Op woensdag 01 mei 2002 16:55 schreef BobRooney het volgende:
bier = pivo (ofzo)

en tis goedkoop...


KLOPT!! En dan zeg je "nasdar" als je proost in het Nederlands zegt! "zo spreek je het uit"
  • "Ahoi" = hoi (als hallo en tot ziens)
  • "Dč bronods" = welterusten
  • "Colleck" = hoeveel (als je de rekening vraagt of zo)
  • "Collecki Hudjin" = hoe laat is het?
  • "Milojietje" = Ik hou van je/jou
  • De drank en het eten is er vrij goedkoop als je naar een "niet-touristisch" restaurant gaat, maar verwacht dan niet een negensterren menu. Het is er wel goed en lekker!! Bier is er standaard ong. 3% alcohol.

    De meeste jonge mensen in Praag kunnen zich wel verstaanbaar maken in het Engels en Duits. De ouderen meestal alleen in het Duits.

    Praag is een hele mooie stad, waar veel oude gebouwen te vinden zijn. Als je de Karlsbrug (staan beelden op en zo) bezoekt, moet je beslist ook het straatje met de kleine huisjes (Mala Strana = kleine straat) bezoeken.

    Oh ja, Nog even een goeje tip; Gedraag je niet als een gemiddelde tourist,.. dus wissel geen geld op straat (je kunt er veelal met Euro's betalen!), laat je fototoestel niet om je nek hangen en let goed op je beurs.
    Tsjechen zijn heel aardig als jij ook aardig tegen hun doet. Als je dan iets moet regelen, dan helpen ze je dan ook meteen!
    En dan nog dit: Mensen met een pet op voelen zich een beetje meer dan de "gewone" mens.


    het Wenceslasplein

    HEEL VEEL PLEZIER!!!!

    EDIT: plaatjes gezocht en gevonden

    [Dit bericht is gewijzigd door Peewee op 01-05-2002 19:27]

    Bumperklever - nietsnut - af en toe gelukkig
    Du Riechst So Gut
    pi_4027659
    Praag is echt een geweldige stad...het toeval mag zijn dat ik ook zaterdag naar praag toe ga. Ik heb er namelijk 4 maanden gewoont voor mijn werk:) Ik ga zaterdag met de 14:10 klm vlucht. Misschien zie ik dan wel voor het eerst een bekende fokster;)

    Het is trouwens niet nasdar ...maar nasgla..zo schrijf je niet maar spreek je het uit. Als je nog uit wilt voor een leuke avond ga dan naar de discotheek sparing. Pas trouwens wel op voor taxis. Als kan kies een van AAA-taxi praha die zijn wel te vertrouwen en spreken soms ook nog engels:) In het centrum moet je niet uit eten gaan..of je moet voor de mcdonalds gaan.

    Een beetje uit het centrum niet vaskla naminsti of priproke.. die zijn te duur. Trouwens er is ook een bar genaamd hard rock cafe. Echt gezellig en nonstop open. En als er mannen mee gaan. Pas op voor de hoertjes op straat. Soms komen ze wat te dichtbij je en dan doen ze niet omdat je zo je lekker vinden, maar om je zakken te rollen:) Verder is het een geweldige stad...

      woensdag 1 mei 2002 @ 17:31:49 #15
    10233 Peewee
    Introducing 'me'
    pi_4027718
    quote:
    Op woensdag 01 mei 2002 17:26 schreef Qwie het volgende:
    Het is trouwens niet nasdar ...maar nasgla..
    Ow,.. dan moet ik maar gauw mijn kennissen opbellen dat die het al JAREN fout uitspreken! Die wonen in Kladno (bij Praag)

    Nog een tip voor een loze dag: Bezoek Lidice,.. een dorpje dat door de Duitsers helemaal van de kaart geveegd is tijdens de Tweede Wereldoorlog. Was wraak om een moord op een Duitser. Daar wordt je heel stil van!

    Bumperklever - nietsnut - af en toe gelukkig
    Du Riechst So Gut
      woensdag 1 mei 2002 @ 17:39:30 #16
    21562 Matjo
    Bloemmetjes buiten zz
    pi_4027830
    Ik ben al 13 keer ofso in tsjechie geweest en 4 keer daarvan in praag.. Zwaar relaxe stad, goed voor je culturele ontwikkeling

    nog paar goeie vertalingen:

    dobre den: Goede dag
    dum: huis
    Letadlo: vliegtuig
    motyl: vlinder
    Opice: AAAAAP
    Noviny: krant
    Potravini: Supermarkt
    Restaurace: Restaurant
    Nas dravi: PROOST!
    enz....

    Alles komt goed en een kleinigheidje blijf je houden.. :)
    pi_4028312
    Zeg maar een tegen een meisje/vrouw in praag.. mas pekne oche;) Wat heb je mooie ogen..

    Ik heb net nog even een tsjechische vriend van mij gesmst..maar hij zegt mensen die nasdar zeggen zijn mensen van het platteland..niet vanuit praag:) haha.
    Ik heb trouwens in PRAAG 1 gewoont. Dicht bij bethlemska namensti...Erg leuk daar. Ik mis het nu al weer.Maarja zaterdag ben ik er weer:)

      woensdag 1 mei 2002 @ 19:15:24 #18
    10233 Peewee
    Introducing 'me'
    pi_4028820
    Inderdaad,.. ze wonen in een dorp van nog geen 2000 inwoners.
    Dus het is écht wel plattelands!!

    Eigenlijk is Praag niet zo heel erg groot,..


    Goudappeltje: Hoe ga je er eigenlijk naartoe? Per letadlo of met de autobussčm?
    En nog iets leuks! Praha.cz en nog wat Praagpagina.nl

  • Praha = Praag
  • Nove Mesto = nieuwe stad
  • [Dit bericht is gewijzigd door Peewee op 01-05-2002 19:38]

    Bumperklever - nietsnut - af en toe gelukkig
    Du Riechst So Gut
      vrijdag 3 mei 2002 @ 22:46:38 #19
    10233 Peewee
    Introducing 'me'
    pi_4056023
    Bumperklever - nietsnut - af en toe gelukkig
    Du Riechst So Gut
    pi_4288034
    *subtiel schopje*

    * Premo gaat na het examen een dag of 10 met wat klasgenoten naar Praag .

      zondag 29 december 2002 @ 17:48:08 #21
    32340 Radost_FX
    I LOVE TECHNO/ Praag!
    pi_7600748
    Even wat verbeteringen:
    quote:
    Op woensdag 1 mei 2002 17:16 schreef Peewee het volgende:

    [..]

    KLOPT!! En dan zeg je "nasdar" (het is nazdar en dat betekent 'hallo') als je proost in het Nederlands zegt! "zo spreek je het uit"

  • "Ahoi" = hoi (als hallo en tot ziens) ahoj
  • "Dč bronods" = welterusten dobrou noc
  • "Colleck" = hoeveel (als je de rekening vraagt of zo) kolik
  • "Collecki Hudjin" = hoe laat is het? kolik je hodin
  • "Milojietje" = Ik hou van je/jou Miluji te (e met een dalletje)

  • quote:
    Op woensdag 1 mei 2002 17:39 schreef Matjo het volgende:
    Ik ben al 13 keer ofso in tsjechie geweest en 4 keer daarvan in praag.. Zwaar relaxe stad, goed voor je culturele ontwikkeling

    nog paar goeie vertalingen:

    dobre den: Goede dag dobrý den
    dum: huis dum met een rondje op de u
    Letadlo: vliegtuig klopt
    motyl: vlinder motýl
    Opice: AAAAAP klopt
    Noviny: krant klopt
    Potravini: Supermarkt potraviny is letterlijk levensmiddelen. supermarket is officieel supermarkt
    Restaurace: Restaurant klopt
    Nas dravi: PROOST! na zdraví (letterlijk 'op de gezondheid')
    enz....


    En dan zal ik zelf nog wat dingen noemen

    Kurva = Hoer (overigens in de meeste midden- en oost-europese landen te gebruiken)
    Ty brd'o! = WOW!
    Kocka (met een dalletje op de c) = Poes, lekker ding
    Výtah zustal viset (met een rondje op de u) = De lift zit vast
    Polib mi prdel! = Kiss my ass!
    Do prdele = Fuck (it)
    Do hajzlu = Iets als 'godverdomme' (letterlijk 'naar de kloten')
    Hajzle = Klootzak
    Medvidátko = Beertje
    Super! (wordt heel vaak gebruikt) = Geweldig, super, etc.

    En wat oubollige doch leuke Tsjechische gewoontes:
    * Als je een café of iets dergelijks binnenkomt moet de man als eerste naar binnen om aan te geven dat de vrouw bij hem hoort.

    * Op 1 mei als je onder een boom in bloei staat (weet niet meer of het 1 specifieke boom was, maar daar doen we niet aan) met een vrouw (als man zijnde), dan moet er gezoend worden. Beetje het mistletoe idee.

    * Om 14:00 uur wordt er warm gegeten en eventueel om 20::00 uur nog iets (niet per sé warm) Op zich wordt daarmee een goede basis gelegd om goed te kunnen drinken/zuipen heb ik gemerkt.

    "Muzi a zeny jsou dva ruzny zivocisny druhy"
      zondag 29 december 2002 @ 23:19:39 #22
    39841 japeke
    Jag taler inte Svenska...
    pi_7608208
    Tip: Koop een lonely planet of trotter boekje van Praag.
    Voor de rest: Ga veel kleine straatjes in, daar vind je de leukste winkeltjes, en de goedkopere kroegen en restaurants, vooral als je net iets uit het midden van het centrum zit.
    Aan het begin van dat communistenplein ligt een supergrote cd-winkel. aanrader.
    pi_7608544
    Eind maart heb ik ook de keuze om met mijn opleiding of naar praag of naar berlijn te gaan. Keuze moet ik nog maken, hangt er ook grotendeels vanaf wat de rest van de klas doet. Allebei zullen me denk ik wel bevallen.

    Maar appelsientje, al vast veel plezier en post hier ook nog ff hoe je het is bevallen daar.

      zondag 29 december 2002 @ 23:45:30 #24
    39841 japeke
    Jag taler inte Svenska...
    pi_7608908
    Kiezen tussen Berlijn en Praag? Ik zou het wel weten!!!
    Voordelen die beiden hebben: Je kan er allebei lekker eten en drinken.
    Berlijn: Kale, ongezellige stad, bovendien heel prijzig, en kmt heel erg industrieel over
    Praag: Gezellige mensen, goedkoop, mooie stad, grotere kans op lekker weer!
    Maar goed, dit zijn mijn persoonlijke ervaringen..... Als je naar berlijn gaat, moet je wel echt naar café 'das Klo' gaan....
    pi_7770158
    Ik ga in juli weer een lang weekje naar Praag. Lekker stappen drinken feesten. Ik campeer altijd net buiten de stad. Iets van 10 minuten met de tram en dan zit je in hartje praag. Lekker goedkoop eten daar dichtbij de camping. Schone camping en relaxte vent. Kom er al een paar jaar dus hij herkende me vorig jaar ook nog eens.

    Kan al bijna niet wachten tot ik weer mag.

    abonnement bol.com Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')