abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 11 december 2009 @ 10:18:24 #1
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_75508980
Olla. Wij eten al geruime tijd biologisch vlees. Zo veel mogelijk in ieder geval. 90% biologisch vonden mijn meisje en ik mooi, en als we bij mijn schoonouders een keer fout vlees te eten kregen, jammer dan.

Inmiddels hebben wij het boek Eating Animals van Jonathan Safran Foer gelezen en hebben besloten dat 100% van onze dierlijke intake van biologische oorsprong moet zijn. Daarnaast willen wij zeker de helft van de week vleesloos gaan eten.

So far, so good. Maar waar ik wel tegenaan loop is de ultieme saaiheid op het gebied van vleesvervangers. Er zijn maar zoveel groente- en maisburgers die je kunt eten, of Griekse rondo's (met feta), Toscaanse carré's (drie maal raden, inderdaad: mozzarella) of falafel. Allemaal dik gepaneerd natuurlijk.

Dus ik ben op zoek naar zelfmaak-alternatieven, die los staan van eenpans- of roerbakgerechten. Voor als je gewoon dom Hollands aardappelen, groente en vleesvervanger wilt hebben.

Het liefst zonder kaas, eieren of room, want dat komt me nu al de neus uit.

Tips? Alvast bedankt.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_75509347
Als je toch nederlands wil eten, eet er dan vlees bij. De andere helft van de week kun je dan misschien iets anders kiezen, rijst met roerbakgroente bijv., hoef je ook niet van de schrale groenteburgers te eten, het smaakt prima, en je krijgt de benodigde voedingsstoffen uit vlees al voldoende binnen, heb je geen vleesvervanger voor nodig.
pi_75509402
Er zijn werkelijk genoeg alternatieven, als je maar een beetje durft te experimenteren in de keuken. Hier is de zelfgemaakte notenburger een topper, maar smaken verschillen natuurlijk.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  vrijdag 11 december 2009 @ 10:33:02 #4
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_75509433
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 10:30 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
Als je toch nederlands wil eten, eet er dan vlees bij. De andere helft van de week kun je dan misschien iets anders kiezen, rijst met roerbakgroente bijv., hoef je ook niet van de schrale groenteburgers te eten, het smaakt prima, en je krijgt de benodigde voedingsstoffen uit vlees al voldoende binnen, heb je geen vleesvervanger voor nodig.
Ja, zo proberen we het op zich ook al, maar toch komen we weleens in de knel. Mijn meisje is niet zo'n rijst-eter en hoeveel pasta of couscous kun je verder aan?

Maar goed, ook tips voor fijne vega-happen zijn uitermate welkom

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 11 december 2009 @ 10:33:46 #5
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_75509455
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 10:32 schreef Knutknuttsson het volgende:
zelfgemaakte notenburger
... recept?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 11 december 2009 @ 10:35:02 #6
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_75509497
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 10:33 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Stel je eet één à twee keer per week vlees, dan krijg je nog steeds genoeg voedingsstoffen die je uit vlees haalt binnen, hoeft niet dagelijks te zijn.
Nee, dát weet ik. En zoals gezegd, als we een eenpanshap eten doen we het meestal niet. Maar voor de gevallen dat je groente en aardappels eet... soms wil je er dan toch nog iets bij, voor de lekker. Of het idee.

Maarreh, die notenburger klinkt al fijn. Meer van dat soort tips?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_75509581

+

+

=


Vers en biologisch!11!111
Ik ook, bedankt!
  vrijdag 11 december 2009 @ 10:39:49 #8
3185 Adelante
To let it go now
pi_75509640
Vis, of zeg ik nu iets raars?
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_75509735
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 10:35 schreef Verbal het volgende:

[..]

Nee, dát weet ik. En zoals gezegd, als we een eenpanshap eten doen we het meestal niet. Maar voor de gevallen dat je groente en aardappels eet... soms wil je er dan toch nog iets bij, voor de lekker. Of het idee.

Maarreh, die notenburger klinkt al fijn. Meer van dat soort tips?

V.
Ik had z'n reactie niet goed gelezen, en m'n post dus ook snel weggegooid (doch te laat).

Mijn ervaring is dat die vleesvervangers (die ik ooit tegen ben gekomen) niet echt een geheel toevoegende waarde hebben. Je wilt er inderdaad iets bij hebben naast de groente en aardappels, maar zo'n vleesvervanger is vaak, zoals je al zei, gewoon groente met paneermeel.

Ben benieuwd of zo'n notenburger iets is.
pi_75509772
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 10:33 schreef Verbal het volgende:

[..]

... recept?

V.
Er zwerven heel veel recepten voor notenburgers op het net, maar wij maken hem zo...
Veel verschillende champignonssoorten kleinmaken en bakken. Eventueel uitje erdoor, knolook. Wat je maar lekker lijkt.
Ondertussen gemengde noten grof klein maken en dan de champignons en de rest erdoor gooien. In de keukenmachine kort pureren. Wij gooien er dan ook en ei door, maar moet je zelf weten natuurlijk. Van het papje wat dan ontstaat vorm je een burger en die bak je. Heel simpel eigenlijk
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_75509931
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 10:42 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Ik had z'n reactie niet goed gelezen, en m'n post dus ook snel weggegooid (doch te laat).

Mijn ervaring is dat die vleesvervangers (die ik ooit tegen ben gekomen) niet echt een geheel toevoegende waarde hebben. Je wilt er inderdaad iets bij hebben naast de groente en aardappels, maar zo'n vleesvervanger is vaak, zoals je al zei, gewoon groente met paneermeel.

Ben benieuwd of zo'n notenburger iets is.
Hoe zit dat eigenlijk met de benodigde voedingsstoffen? Je mist wel aardig wat eiwitten en vitamine B12 enzo toch? Vangt een vleesvervanger dat goed op? Opeens stoppen met vlees eten lijkt mij op termijn zo slecht voor je gezondheid, als je niet goed oplet. Ik weet dat het prima te doen is als je echt aandacht besteed aan het gevarieerd eten en de schijf van vijf etc. Maar heb je daar altijd tijd voor?
pi_75509999
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 10:48 schreef Conversatie het volgende:

[..]

Hoe zit dat eigenlijk met de benodigde voedingsstoffen? Je mist wel aardig wat eiwitten en vitamine B12 enzo toch? Vangt een vleesvervanger dat goed op? Opeens stoppen met vlees eten lijkt mij op termijn zo slecht voor je gezondheid, als je niet goed oplet.
Volgens mij - maar dat weet ik niet zeker, zou ik moeten opzoeken - zal je niets missen als je bv alleen in het weekend vlees eet, en de rest van de week niet. Maar misschien zijn er hier users die zich hierover meer hebben ingelezen.
  vrijdag 11 december 2009 @ 10:51:32 #13
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_75510055
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 10:39 schreef Adelante het volgende:
Vis, of zeg ik nu iets raars?
Op zich niet, ware het niet dat vis in principe erger is dan biovlees. Daar moeten wij zelf nog uit zien te komen, want we zijn er dol op.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_75510062
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 10:49 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Volgens mij - maar dat weet ik niet zeker, zou ik moeten opzoeken - zal je niets missen als je bv alleen in het weekend vlees eet, en de rest van de week niet. Maar misschien zijn er hier users die zich hierover meer hebben ingelezen.
Oke, ik ben namelijk flink aan het minderen met het eten van vlees, maar dit is toch wel een punt van aandacht waar ik te weinig van weet.
  vrijdag 11 december 2009 @ 10:52:52 #15
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_75510116
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 10:49 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Volgens mij - maar dat weet ik niet zeker, zou ik moeten opzoeken - zal je niets missen als je bv alleen in het weekend vlees eet, en de rest van de week niet. Maar misschien zijn er hier users die zich hierover meer hebben ingelezen.
Ik heb begrepen dat eens in de twee weken al ruim voldoende is.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_75510285
Als je op vegetariers.nl kijkt, dan zie je de voedingsrichtlijnen voor vegetariërs.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_75510415
Mijn zus is ook vegetarisch, iets wat me soms wel stoort, want chicken tonight zonder kip kan natuurlijk niet

Maar om je aan wat alternatieven te helpen. Mijn zus doet cashewnoten door het roerbakken
Bij pasta en lasagne doen we vegetarische balletjes van de AH(ofzo) erdoor. Dat verschil proef je niet eens.
Mijn zus compenseert door wel gewoon vis te eten. Let hierbij wel op het FSC keurmerk, wil je geen verspillende bijvangst. En het WNF heeft een prima viswijzer.

Ook zijn er vegetarische kroketten en bitterballen met een prima ragout. Die verkopen ze bij de natuurwinkel.

Daarnaast zijn er natuurlijk genoeg vegetarische receptenboeken.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 11 december 2009 @ 11:26:07 #18
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_75511168
Jewèèèèl, maar een beetje fijn recepten delen is toch ook een bedoeling van dit subforum

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_75511827
Mijn echtgenoot maakt deze burgers weleens, die zijn prima te eten Beetje heet bakken, anders blijven ze slappig. En natuurlijk een kwak griekse yoghurt met knoflook en kruiden erover
pi_75513143
Het probleem met vleesvervangers is natuurlijk dat ze vlees moeten vervangen. En dat kan niet want niets smaakt zoals vlees.

Als je andere ingredienten hebt kun je beter anders gaan koken. Laatst nog een of ander rucolastampotje gehad met ricotta en pecorino meen ik. Die pecorino is een vrij zoute scherpe harde kaas, als je die niet helemaal laat smelten dan heeft dat heel grofweg dezelfde functie als een spekje lijkt me. Verder kun je walnoten ook prima fijnhakken en grillen en past dat bij een heleboel dingen.

Van de andere kant, als je nou bioligisch spek koopt, dan heb je aan een paar gram al genoeg voor een mooi smaakaccent. Waarom zou je vleesloze dagen invoeren als je met weinig vlees elke dag lekkerder eten kunt maken?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 11 december 2009 @ 12:36:26 #21
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_75513412
...omdat ik onder andere langzaam wil toegroeien naar geheel vegetarisch. Althans, dat is het plan.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_75513497
www.vegatopia.nl

Hier staat vast nog wel meer wat je kunt gebruiken.
(vriendin is op stage, ik zal haar vanavond even naar dit topic schoppen)
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_75513585
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 12:36 schreef Verbal het volgende:
...omdat ik onder andere langzaam wil toegroeien naar geheel vegetarisch. Althans, dat is het plan.

V.
Zelf weten, maar dan zou ik zo snel mogelijk afstappen van het 3 items op een bord idee. De enige meerwaarde die dat heeft is die van een mooi stuk vlees en een mooie jus. Een mooi lapje vleesvervanger bestaat niet, en vegetarische jus is niks. Tofu of zo is op zich ook niks, het is een goede drager voor kruiden, maar dan dus in dobbelsteentjes door het een of ander.

Kijk maar eens naar traditioneel vegetarische keukens, ik ben er niet zo in thuis, maar de Srilankaanse schijnt daarin uit te blinken. Lijkt me sterk dat die een koolhydraten, groente en een vet/eiwitunit gescheiden op het bord leggen. Dat is typisch voor een maaltijd met een lap vlees.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator vrijdag 11 december 2009 @ 12:46:33 #24
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_75513667
Er was laatst in DWDD een prof. vasculaire techniek die uit stamcellen reepjes spierweefsel kweekte. Voor ¤600 had je al een stukje van 3 bij 0,5 bij 0,5

Maar alle gekheid op een stokje er komen uit de wetenschappelijke hoek best leuke vleesvervangers, dingen als Quorn en ander schimmels al dan niet genetisch gemanipuleerd om dierlijke eiwitten te produceren. Zoek maar eens op de site van universiteit van wageningen.

En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_75513701
Of verdiep je in de Indiase keuken

Ik vind de boeken van Kurma Dasa zéér de moeite waard. Maar dan hebben we het niet meer over aardappels-groente-vegaburgertje.

The Vegeterranean staat ook nog op mijn verlanglijst. Schijnt erg goed te zijn.
pi_75513708
Wat Weltschmerz zegt inderdaad; maar het 'groente-aardappels-stukje vlees' is een mooi begin richting vegetarische keuken vanuit de standaard hollandse.

Persoonlijk vind ik dit wel lekker overigens;
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=545460
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_75513732
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 12:47 schreef ColdFeet het volgende:
...
The Vegeterranean staat ook nog op mijn verlanglijst. Schijnt erg goed te zijn.
Die staat bij ons in de boekenkast, laatst voor m'n vriendin gekocht (de nederlandse uitgave althans)
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  vrijdag 11 december 2009 @ 13:09:54 #28
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_75514356
Ik ben ook vegetarier en loop wel eens tegen hetzelfde probleem aan, hoewel ik al praktisch heel m'n leven vegetarisch eet. De vleesvervangers die ik graag gebruik zijn Quorn desstukjes, AH huismerk sojagehakt, AH huismerk schnitzel en Tivall Javaanse schijf. Ik ben wel dol op rijst- en pastagerechten, dus gehakt en kipvervangers zijn wat dat betreft vaak voldoende. Ik hoef echt niet per se een vleesvervanger te eten, vooral omdat ik niet cold turkey gestopt ben met het eten van vlees maar dat al jaren niet meer doe, maar vindt de betreffende producten ook daadwerkelijk lékker. Mijn vriend eet wel gewoon vlees, maar vindt ze ook absoluut lekker genoeg om een paar keer per week met me mee te eten.

Ik kies dus altijd bij het maken van een gerecht of ik puur vegetarisch wil eten of een zogenaamd vleesgerecht met vleesvervangers wil maken. Zo kan ik alles maken waar ik zin in heb. Echte recepten heb ik dan ook niet, omdat ik simpelweg andere recepten opvolg.
pi_75515573
Hier ook een gemend huwelijk. Vriendin eet wel vlees, met mate, maar ik ben al jarenlang vleesloos. En zoals hierboven staat, vind ook ik die vleesvervangende producten écht lekker. Bovendien is hier in Zweden het aanbod overweldigend groot en de variatie bijna eindeloos. Maar het aanbod bij Ah is ook prima, vind ik.

Overigens; als wij pasta of rijst eten, dan gaat er bijna nooit een vleesvervanger in. Genoeg andere mogelijkheden om een lekkere, voedzame pasta voor beiden te bereiden.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  vrijdag 11 december 2009 @ 14:01:55 #30
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_75516318
Ik eet pasta ook bijna altijd "vleesloos", maar bijvoorbeeld een lasagne vind ik echt lekkerder met wat sojagehakt er doorheen .
  vrijdag 11 december 2009 @ 14:25:39 #31
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75517283
ipv veel te duur biologisch vlees te kopen kan je natuurlijk ook gewoon bij de turkse slager lamsvlees, geit en schaap halen. Beesten lopen ook gewoon in de wei.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 11 december 2009 @ 14:45:04 #32
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_75518031
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 10:38 schreef sc00p het volgende:
]

Vers en biologisch!11!111
Ja, dus niet he?

Biologisch is alleen maar een keurmerk voor wat de beesten te eten gekregen hebben. Meer niet. Ze kunnen nog net zo ongelukkig gefokt worden als niet-biologische beesten. En dus kan wild per definitie niet biologisch zijn, want je weet niet wat dat beest allemaal gegeten heeft. Zo zijn kippen die vrij rond een huis lopen vaak meer besmet met allerlei giftige stoffen dan de kippen die gecontroleerd gefokt worden in hallen.
pi_75518260
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 14:45 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ja, dus niet he?

Biologisch is alleen maar een keurmerk voor wat de beesten te eten gekregen hebben. Meer niet. Ze kunnen nog net zo ongelukkig gefokt worden als niet-biologische beesten. En dus kan wild per definitie niet biologisch zijn, want je weet niet wat dat beest allemaal gegeten heeft. Zo zijn kippen die vrij rond een huis lopen vaak meer besmet met allerlei giftige stoffen dan de kippen die gecontroleerd gefokt worden in hallen.
Wat een onzin, de fok en slachtmethoden van biologisch vlees zijn erg streng.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 11 december 2009 @ 14:57:41 #34
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75518536
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 14:51 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Wat een onzin, de fok en slachtmethoden van biologisch vlees zijn erg streng.
Wat robin zegt klopt. Was een tijdje terug nog een schandaal over dat kip in de wei eieren veel meer dioxines bevatten dan legbatterij eieren.
Ook het waanidee dat biologische voeding gezonder zou zijn is onzinnig.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 11 december 2009 @ 15:05:24 #35
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_75518845
Wat dacht je van kikkererwtenburgers? Kun je gewoon een stuk of 10 van maken en dan in de vriezer gooien voor later:

Gewone pittige burger; 2. Kerry-burger

Benodigde ingrediënten recept 1. - Pittige Vega-Burger

* 1/2 kop sojabonenmeel; (Eco-winkel, Markt, Reformwinkel, Supermarkt)
* 1/2 kop kikkererwtenmeel (Eco-winkel, Reformwinkel, Supermarkt)
* 1/2 kop tarwebloem
* 3 EL tomatenketchup
* 6-8 EL gedroogde strooi-/Poederkaas (Parmazane)
* 2 TL Sambal Oelek
* 2 grote tenen knoflook (uitgeperst)
* (silvo) 1 EL Komijnzaadpoeder
* (silvo) 1 EL Karwijzaad
* (silvo) 2 TL Kerrie of Hot Kerrie
* (silvo) 1 TL Tijm
* (silvo) 1 TL Laurierpoeder + 1 TL Kruidnagelpoeder
* (silvo) 1 TL zout + 2 TL Kruidenzout
* 1-2 TL peper uit de pepermolen
* 3-4 EL Zonnebloemolie

Bereiding van de burgers

* Begin met het kruidenmengsel inclusief peper, zout en gedroogde strooikaas goed in een kom droog doorelkaar te roeren; alle kruiden worden zo goed verdeeld
* Roer het sojabonen- en kikkererwtenmeel erdoorheen
* Doe het kruidenmengsel, de ketchup, de zonnebloemolie, de sambal en de gemalen bonen samen in een diepe grotere kom waarin je straks fijn kan mengen; let op: de hoeveelheid wordt 3x zoveel!!
* Voeg 3 kopjes lauwwarm water toe
* Roer het prutmengel goed door elkaar; het zal wel iets vloeibaar zijn.
* Voeg nu 4 EL tarwebloem toe en flink veel Paneermeel
* Mix je vloeibare prut nu goed doorelkaar zodat het een dichte taaie massa wordt waar je ballen van kan draaien.
* Nog te vloeibaar? Voeg voldoende Tarwebloem of Paneermeel toe, totdat het voldoende dik en taai wordt
* Pak een bord en draai een bal van 2 EL taai mengsel; sla de bal ietwat plat en je hebt je burger gemaakt. Leg die op je bord en maak telkens een burger totdat je mix op is
* Bak de burgers in vloeibare braadboter aan weerzijden
* Ongeveer 2x2 minuten bakken is voldoende.


** EL= eetlepel TL = theelepel

Benodigde ingrediënten: recept 2. - Vega-Kerryburger

* 1/2 kop sojabonenmeel (Eco-winkel Huizerweg)
* 1/2 kop kikkererwtenmeel (Eco-winkel Huizerweg)
* 1/2 kop (Paneermeel of) tarwebloem
* 1-2 TL Sambal Oelek
* 2 TL Rietsuiker (ongeraffineerd)
* 2 grote tenen knoflook (uitgeperst)
* (silvo) 1 EL Komijnzaadpoeder
* (silvo) 1 EL Karwijzaad
* (silvo) 1 EL Gemberpoeder
* (silvo) 2 TL Kerrie of Hot Kerrie
* (silvo) 1 TL Tijm
* (silvo) 1 TL Oregano
* (silvo) 1 TL zout + 2 TL Kruidenzout
* 1-2 TL peper uit de pepermolen
* 3-4 EL Zonnebloemolie

Bereiding van de burgers

* Begin met het kruidenmengsel inclusief peper, zout goed in een kom droog doorelkaar te roeren; alle kruiden worden zo goed verdeeld
* Roer het sojabonen- en kikkererwtenmeel erdoorheen
* Doe het kruidenmengsel, de suiker, de zonnebloemolie, de sambal en de gemalen bonen samen in een diepe grotere kom waarin je straks fijn kan mengen; let op: de hoeveelheid wordt 3x zoveel!!
* Voeg 3 kopjes lauwwarm water toe
* Roer het prutmengel goed door elkaar; het zal wel iets vloeibaar zijn.
* Voeg nu 4 EL tarwebloem toe en flink veel Paneermeel
* Mix je vloeibare prut nu goed doorelkaar zodat het een dichte taaie massa wordt waar je ballen van kan draaien.
* Nog te vloeibaar? Voeg voldoende Tarwebloem of Paneermeel toe, totdat het voldoende dik en taai wordt
* Pak een bord en draai een bal van 2 EL taai mengsel; sla de bal ietwat plat en je hebt je burger gemaakt. Leg die op je bord en maak telkens een burger totdat je mix op is
* Bak de burgers in vloeibare braadboter
* Ongeveer 2x2 minuten bakken is voldoende.


Maar varieer vooral met de ingredienten, op Google zijn talloze recepten te vinden.
pi_75519043
Wat Erasmo zegt Alleen pak ik zelf altijd bonen uit een blikje. Je kan tig verschillende burgers maken met bonen als basis. Of burgers met restjes; gepureerde groenten of aardappels en dan een korstje maken van broodkruim.
  vrijdag 11 december 2009 @ 15:42:13 #37
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_75520228
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 14:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat robin zegt klopt. Was een tijdje terug nog een schandaal over dat kip in de wei eieren veel meer dioxines bevatten dan legbatterij eieren.
Ook het waanidee dat biologische voeding gezonder zou zijn is onzinnig.
Ja. En dat die dieren ook een beter leven hebben is ook een fabeltje Of dat de bio-industrie slecht zou zijn voor het milieu. Allemaal gelul.

Waarom zouden we proberen dieren iets beter te behandelen, als het maar goedkoop is

Ziektes en pandemieën die versterkt zo niet veroorzaakt worden door intensieve veeteelt? Allemaal gelul, joh. Allemaal een complot om ons van ons idioot goedkope slechte stukje vlees af te houden.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 11 december 2009 @ 15:45:17 #38
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_75520359
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 12:43 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Zelf weten, maar dan zou ik zo snel mogelijk afstappen van het 3 items op een bord idee. De enige meerwaarde die dat heeft is die van een mooi stuk vlees en een mooie jus. Een mooi lapje vleesvervanger bestaat niet, en vegetarische jus is niks. Tofu of zo is op zich ook niks, het is een goede drager voor kruiden, maar dan dus in dobbelsteentjes door het een of ander.

Kijk maar eens naar traditioneel vegetarische keukens, ik ben er niet zo in thuis, maar de Srilankaanse schijnt daarin uit te blinken. Lijkt me sterk dat die een koolhydraten, groente en een vet/eiwitunit gescheiden op het bord leggen. Dat is typisch voor een maaltijd met een lap vlees.
Ik ben daarin ook niet de moeilijkste, maar mijn geliefde komt uit een standaard drie-delen-gezin en moet nog effe omschakelen. Ikzelf ben dol op allerlei Aziatisch, zij vindt er geen kont aan.

Een beetje uitvogelend hannesen dus

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 11 december 2009 @ 16:31:43 #39
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75522156
edit
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 15:42 schreef Verbal het volgende:

[..]

Ja. En dat die dieren ook een beter leven hebben is ook een fabeltje Of dat de bio-industrie slecht zou zijn voor het milieu. Allemaal gelul.

Waarom zouden we proberen dieren iets beter te behandelen, als het maar goedkoop is

Ziektes en pandemieën die versterkt zo niet veroorzaakt worden door intensieve veeteelt? Allemaal gelul, joh. Allemaal een complot om ons van ons idioot goedkope slechte stukje vlees af te houden.

V.
Heb je door dat je geheel niet reageert op wat ik post, maar dat je zelf een en ander brult wat niets met mijn post te maken heeft, en dat vervolgens ontkracht?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 11 december 2009 @ 17:03:22 #40
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_75523150
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 16:31 schreef Pietverdriet het volgende:
edit
[..]

Heb je door dat je geheel niet reageert op wat ik post, maar dat je zelf een en ander brult wat niets met mijn post te maken heeft, en dat vervolgens ontkracht?
Nee.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 11 december 2009 @ 17:12:35 #41
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_75523417
imo, waarom zou je vleesvervangers willen?
Je moet gerechten gaan maken die er niks mee te maken hebben, lekkere vegetarische bonenschotel ofzo.
Neem van die hele grote witte bonen. zet ze in een pot met kruiden en andere groentes op t vuur voor een x aantal uur.
Maak brood met groentes erin (of vul het ermee)
Wil je een beetje goede vader zijn voor je kinderen doe je ze dit niet aan en voer je ze gewoon vlees.
Anders moet je creatief zijn.

mVg.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  vrijdag 11 december 2009 @ 17:14:46 #42
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_75523481
Ik zou graag vlees kopen van dieren die het beter hebben gehad, alleen is er daar nog geen echt keurmerk voor. Nogmaals, biologisch zegt alleen iets over het voer dat ze gegeten hebben. En misscchien de medicijnen die wel of niet gebruikt zijn. Geslacht worden ze gewoon op dezelfde manier hoor, in dezelfde slachterijen. Maar snap niet wat daar nou weer mis mee zou zijn trouwens. Denk je dat biologische varkens geeuthaniseerd worden of zo? Dat de boer en familie er gezellig in de stal om heen komen staan om afscheid te nemen en 'm een spuitje te geven?
  vrijdag 11 december 2009 @ 17:30:48 #43
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75523932
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 17:03 schreef Verbal het volgende:

[..]

Nee.

V.
Waarom loop je je eigen topic nu te verknallen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_75540734
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 17:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom loop je je eigen topic nu te verknallen?
Omdat ideologisch gemotiveerde eters een hogere kennis bezitten die elk feit zoals wij dat kennen uitdaagt.
anonieme razernist
pi_75540796
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 12:47 schreef ColdFeet het volgende:


The Vegeterranean staat ook nog op mijn verlanglijst. Schijnt erg goed te zijn.
Prachtig boek, maar je moet wel van kaas houden .
Life is too short not to have fun
pi_75542337
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 14:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat robin zegt klopt. Was een tijdje terug nog een schandaal over dat kip in de wei eieren veel meer dioxines bevatten dan legbatterij eieren.
Ook het waanidee dat biologische voeding gezonder zou zijn is onzinnig.
Hoor je mij iets over de gezondheid van de voeding zeggen?
Nee

En wel anderen beoordelen op hun inhoudelijkheid. Reageer dan zelf eens hetzelfde.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  zaterdag 12 december 2009 @ 05:24:29 #47
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_75542517
V, heb je een tajine in huis?
  zaterdag 12 december 2009 @ 08:10:23 #48
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_75542742
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 17:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom loop je je eigen topic nu te verknallen?
Niet mijn bedoeling. En sorry dat ik fel reageer, maar toen ik dit topic opende en het woord biologisch typte begon ik mentaal al af te tellen tot het moment dat jij hier iets negatiefs zou komen zeggen (serieus).

Maar goed. Bygones dan maar.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zaterdag 12 december 2009 @ 08:16:09 #49
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_75542761
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 17:14 schreef RobinOok het volgende:
Ik zou graag vlees kopen van dieren die het beter hebben gehad, alleen is er daar nog geen echt keurmerk voor.
Dan heb jij heeeeeeel andere info dan ik.
quote:
Nogmaals, biologisch zegt alleen iets over het voer dat ze gegeten hebben. En misscchien de medicijnen die wel of niet gebruikt zijn.
Wederom, heeel andere info dan ik (al is dat medicijngebruik ook een belangrijke factor, helemaal als je zelf beweert dat biologisch eten minder gezond is.).
quote:
Geslacht worden ze gewoon op dezelfde manier hoor, in dezelfde slachterijen.
Het vervoer en de hoeveelheid stressfactoren zijn anders.
quote:
Maar snap niet wat daar nou weer mis mee zou zijn trouwens Denk je dat biologische varkens geeuthaniseerd worden of zo? Dat de boer en familie er gezellig in de stal om heen komen staan om afscheid te nemen en 'm een spuitje te geven?
Je mag het natuurlijk in het belachelijke trekken (en dat spreekt meteen weer je eigen claim tegen dat jij graag ook dieren zou eten die beter behandeld zijn. Als je dit soort 'humor' hanteert kun je mij niet overtuigen dat het je een reet interesseert. Het gaat erom dat die beesten een fatsoenlijk leven hebben gehad, of in ieder geval een stuk beter leven dan de 'intensieve veehouderij'-slachtoffers.

En dan heb ik het nog maar niet over de enorme ziektehaarden in de intensieve veehouderij, dierenmishandelingsexessen en de eeeeeeenorme milieu-impact.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zaterdag 12 december 2009 @ 08:18:59 #50
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_75542771
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 17:12 schreef Erosjuhhh het volgende:
imo, waarom zou je vleesvervangers willen?
Heb ik uitgelegd.
quote:
Je moet gerechten gaan maken die er niks mee te maken hebben, lekkere vegetarische bonenschotel ofzo.
Neem van die hele grote witte bonen. zet ze in een pot met kruiden en andere groentes op t vuur voor een x aantal uur. Maak brood met groentes erin (of vul het ermee)
Bedankt voor de oprechte tip
quote:
Wil je een beetje goede vader zijn voor je kinderen doe je ze dit niet aan en voer je ze gewoon vlees.
Ik ben geen vader, maar dan nog: slecht gelezen en ongeïnformeerd.
quote:
Anders moet je creatief zijn.
Eens, maar wat pointers kunnen geen kwaad. Als dit antwoord op elke vraag op FOK! wordt gegeven, kan het forum wel opdoeken.
quote:
mVg
Ook zo.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zaterdag 12 december 2009 @ 08:20:20 #51
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_75542777
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 05:24 schreef Erasmo het volgende:
V, heb je een tajine in huis?
Nope, maar daar kan wat aan gedaan worden (ws over een paar maanden als we verhuisd zijn naar een huis met een beduidend grotere keuken

Dus kom maar met tips.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_75543954
Om te koken met een tajine heb je toch geen grotere keuken nodig? Gewoon op het gas kan dat ding toch?
:-S
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
pi_75544421
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 02:08 schreef vaagsel het volgende:

[..]

Prachtig boek, maar je moet wel van kaas houden .
No problemo Maar misschien wel voor TS, dan.
pi_75544537
Lust je geen kaas of wil je liever geen zuivel eten uit principiële overwegingen?

In vegetarische kookboeken wordt toch vaak terug gegrepen op zuivel namelijk, dus dan zou het misschien makkelijker zijn om een goed veganistisch kookboek te kopen.
Als het alleen een kwestie van lusten is, wat is het dan dat je niet lekker vind? Want er bestaan zoveel verschillende soorten kaas, dan moet er wel wat te vinden zijn wat je wel lekker vind.
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
  zaterdag 12 december 2009 @ 12:04:50 #55
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75545022
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 08:10 schreef Verbal het volgende:

[..]

Niet mijn bedoeling. En sorry dat ik fel reageer, maar toen ik dit topic opende en het woord biologisch typte begon ik mentaal al af te tellen tot het moment dat jij hier iets negatiefs zou komen zeggen (serieus).

Maar goed. Bygones dan maar.

V.
Okay
even voor alle duidelijkheid, ik ben ook blij als mijn eten gewoon lekker in de wei kan lopen. Daarom koop ik ook lamsvlees, wat lekker in de wei loopt, maar gewoon bij de turk, omdat ik niet in de groene weg slager geloof. Dat ie gewonen medicamenten krijgt en niet esotherische onzin vind ik alleen maar goed. Kunsmest wordt op lammerweiden sowieso niet gebruikt.
Varkensvlees heb ik altijd moeite mee gehad, ik kon vrijwel nergens meer goed varkensvlees kopen, allemaal mager modevlees, ook bij de groene weg. Heb nu echter een paar handelaren gevonden bij mij in de buurt die Iivar verkopen, www.livar.nl scharrelvarkens die echt mogen modderwoelen en bovendie nog echt dik mogen worden.
Ik betaal graag meer voor beter vlees, maar dan moet het vlees ook beter zijn, en niet alleen maar een verhaal zijn en dan net zo mager en jong geslacht als elders.
Rundvlees koop ik voornamelijk bij een bevriende horecaslager, die zelf (gedeeltelijk) zijn beesten uitzoekt en slacht. Hij is eigenlijk de enige die me gemarmerd vlees kan bezorgen. Aan het vet in het vlees zie je overginds al een hoop, is het geel dan is het beest gevoerd met mais en waarschijnlijk op stal gehouden, ook in de zomer. Is het vlees er mager is het beest jong geslacht, het heeft nog geen tijd gehad dikker te worden. Wit vet en doorregen vlees is een goede indicatie dat het beest in de wei heeft gestaan en gras gegeten, niet al te jong is, en veel energie heeft kunnen steken in het aanleggen van een vetvoorraad, melkvee steekt veel energie in het maken van melk.
Dit zijn indicaties trouwens.
Ik koop ook graag bij boeren, is echter een beetje probleem dat veel boeren die vlees verkopen ten eerste Limousin houden, en deze koeien zijn volgens mij chronisch bloedarmoede beesten, want het vlees is veel te licht van kleur. Nota Bene, hoe donkerder het vlees, hoe meer het doorbloed is, hoe meer het beest bewogen heeft. Waarom is echt wild als ree bijna zwart zo donker paars is.
Eieren eet ik eigenlijk alleen maar van eigen kippen, die zijn ten eerste dagvers, en smaken veel beter,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator zaterdag 12 december 2009 @ 12:30:56 #56
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_75545655
Pietverdriet ik krijg altijd honger van jouw posts

En ik geef je volkomen gelijk een beetje doorregen vlees zie je amper meer. En mensen zijn tegenwoordig al helemaal panisch als ergens een bobbeltje vet aan zit. En juist dat geeft het vlees die lekkere smaak.

Haha ik vind het altijd wel grappig om te zien hoe mensen gruwelen als ik vertel dat ik een varkenspoot in de snert doe en dat terwijl het zooooo lekker is.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  zaterdag 12 december 2009 @ 14:05:16 #57
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_75547899
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 11:00 schreef Dandilion het volgende:
Om te koken met een tajine heb je toch geen grotere keuken nodig? Gewoon op het gas kan dat ding toch?
:-S
Whehehe, weet ik, maar ik kan nu mijn pannen al niet goed kwijt. Vandaar. Ik wil ook nog een broodrooster en een ander koffie-apparaat en dat wacht ook tot na de verhuizing

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zaterdag 12 december 2009 @ 14:06:02 #58
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_75547925
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 11:40 schreef mjan het volgende:
Lust je geen kaas of wil je liever geen zuivel eten uit principiële overwegingen?
Ik ben dol op kaas, maar ik merk dat het heel erg snel de spuigaten uitloopt en voor je het weet ben je knettervet. Vandaar.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zaterdag 12 december 2009 @ 14:09:48 #59
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_75548019
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 12:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Okay
even voor alle duidelijkheid, ik ben ook blij als mijn eten gewoon lekker in de wei kan lopen. Daarom koop ik ook lamsvlees, wat lekker in de wei loopt, maar gewoon bij de turk, omdat ik niet in de groene weg slager geloof. Dat ie gewonen medicamenten krijgt en niet esotherische onzin vind ik alleen maar goed. Kunsmest wordt op lammerweiden sowieso niet gebruikt.
Varkensvlees heb ik altijd moeite mee gehad, ik kon vrijwel nergens meer goed varkensvlees kopen, allemaal mager modevlees, ook bij de groene weg. Heb nu echter een paar handelaren gevonden bij mij in de buurt die Iivar verkopen, www.livar.nl scharrelvarkens die echt mogen modderwoelen en bovendie nog echt dik mogen worden.
Ik betaal graag meer voor beter vlees, maar dan moet het vlees ook beter zijn, en niet alleen maar een verhaal zijn en dan net zo mager en jong geslacht als elders.
Rundvlees koop ik voornamelijk bij een bevriende horecaslager, die zelf (gedeeltelijk) zijn beesten uitzoekt en slacht. Hij is eigenlijk de enige die me gemarmerd vlees kan bezorgen. Aan het vet in het vlees zie je overginds al een hoop, is het geel dan is het beest gevoerd met mais en waarschijnlijk op stal gehouden, ook in de zomer. Is het vlees er mager is het beest jong geslacht, het heeft nog geen tijd gehad dikker te worden. Wit vet en doorregen vlees is een goede indicatie dat het beest in de wei heeft gestaan en gras gegeten, niet al te jong is, en veel energie heeft kunnen steken in het aanleggen van een vetvoorraad, melkvee steekt veel energie in het maken van melk.
Dit zijn indicaties trouwens.
Ik koop ook graag bij boeren, is echter een beetje probleem dat veel boeren die vlees verkopen ten eerste Limousin houden, en deze koeien zijn volgens mij chronisch bloedarmoede beesten, want het vlees is veel te licht van kleur. Nota Bene, hoe donkerder het vlees, hoe meer het doorbloed is, hoe meer het beest bewogen heeft. Waarom is echt wild als ree bijna zwart zo donker paars is.
Eieren eet ik eigenlijk alleen maar van eigen kippen, die zijn ten eerste dagvers, en smaken veel beter,
Okee. Wat is precies jouw probleem met de Groene Weg, dan, want wat wat jij hier vertelt komt me niet bekend voo? Ik heb mij door onze slager laten uitleggen wat en hoe en een en ander is ook merkbaar aan de kwaliteit van het (varkens)vlees. Dat is juíst vettig, net als de ham. Mij eigenlijk te vettig, want ik houd niet zo van die randen (maar mijn vrouw wel, dus dat lost zich op ). Sterker nog, die slager van ons was knetterprincipieel daarin (en als hij niet dood zou zijn zou hij dat nog steeds zijn), dus ik vind het moeilijk te geloven dat hij deel zou hebben uitgemaakt van een sjoemelschema.

V.

[ Bericht 1% gewijzigd door V. op 12-12-2009 16:55:23 ]
Ja inderdaad, V. ja.
  zaterdag 12 december 2009 @ 14:31:56 #60
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75548544
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 14:09 schreef Verbal het volgende:

[..]

Okaa. Wat is precies jouw probleem met de Groene Weg, dan? Want ik heb mij door onze slager laten uitleggen wat en hoe, en dat was wat jij hier vertelt. Ook merkbaar aan de kwaliteit van het (varkens)vlees. Dat is juíst vettig, net als de ham. Mij eigenlijk te vettig, want ik houd niet zo van die randen (maar mijn vrouw wel, dus dat lost zich op ). Sterker nog, die slager van ons was knetterprincipieel daarin (en als hij niet dood zou zijn zou hij dat nog steeds zijn), dus ik vind het moeilijk te geloven dat hij deel zou hebben uitgemaakt van een sjoemelschema.

V.
Mijn probleem met de groene weg slagers die ik ken, dat die mager tot broodmager vlees hebben, zowel rund als varken. Ten eerste is dat smakeloos, ten tweede jong geslacht
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 12 december 2009 @ 16:43:30 #61
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_75552003
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 08:20 schreef Verbal het volgende:

[..]

Nope, maar daar kan wat aan gedaan worden (ws over een paar maanden als we verhuisd zijn naar een huis met een beduidend grotere keuken

Dus kom maar met tips.

V.
Bij de Xenos willen ze nog wel eens staan. Erg geschikt om stoofpotjes in klaar te maken
  zaterdag 12 december 2009 @ 17:46:34 #62
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_75553902
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 17:14 schreef RobinOok het volgende:
Ik zou graag vlees kopen van dieren die het beter hebben gehad, alleen is er daar nog geen echt keurmerk voor. Nogmaals, biologisch zegt alleen iets over het voer dat ze gegeten hebben. En misscchien de medicijnen die wel of niet gebruikt zijn. Geslacht worden ze gewoon op dezelfde manier hoor, in dezelfde slachterijen. Maar snap niet wat daar nou weer mis mee zou zijn trouwens. Denk je dat biologische varkens geeuthaniseerd worden of zo? Dat de boer en familie er gezellig in de stal om heen komen staan om afscheid te nemen en 'm een spuitje te geven?
De keurmerken zeggen weldegelijk een hoop over de leefomstandigheden, medicijngebruik, lichamelijke ingrepen die toegestaan zijn etc.

De site van de dierenbescherming geeft er een overzicht van, en ze hebben zelf een eigen keurmerk wat op bepaalde stukken vlees bij onder meer de AH te vinden is, wat op de site volledig uitgelegd is waar het vlees aan dient te voldoen.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_75554398
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 12:47 schreef ColdFeet het volgende:
Of verdiep je in de Indiase keuken

The Vegeterranean staat ook nog op mijn verlanglijst. Schijnt erg goed te zijn.
Ziet er allemaal fantastisch lekker uit, maar wel hele bewerrkelijke recepten.
  zaterdag 12 december 2009 @ 18:38:20 #64
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75555266
Er is een japanse vegetarische keuken, ontwikkeld door boedistische monniken, die is waanzinnig goed, tempel van Ryuanji.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ryuanji
http://en.wikipedia.org/wiki/Buddhist_cuisine

[ Bericht 52% gewijzigd door Pietverdriet op 12-12-2009 18:53:16 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_75555477
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 16:43 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Bij de Xenos willen ze nog wel eens staan. Erg geschikt om stoofpotjes in klaar te maken
Ik zou een tajine bij een Marokaanse winkel kopen, of mee laten brengen uit Marokko of ander land.
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
pi_75556874
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 18:07 schreef LoudGirl het volgende:

[..]

Ziet er allemaal fantastisch lekker uit, maar wel hele bewerrkelijke recepten.
Ik heb geen hekel aan koken Of is het echt ondoenlijk?
pi_75557229
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 19:28 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Ik heb geen hekel aan koken Of is het echt ondoenlijk?
Niets is ondoenlijk, maar het is niet voor doordeweekse dagen, zeg maar. Je kunt altijd de garnering weglaten of maar één onderdeel van een samengesteld gerecht maken. Wel veel nieuwe ideeën!
  zondag 13 december 2009 @ 06:27:05 #68
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_75570163
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 18:45 schreef Dandilion het volgende:

[..]

Ik zou een tajine bij een Marokaanse winkel kopen, of mee laten brengen uit Marokko of ander land.
Daar worden je gerechten echt niet beter van, het is en blijft een pot van klei.
pi_75570378
quote:
Op zondag 13 december 2009 06:27 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Daar worden je gerechten echt niet beter van, het is en blijft een pot van klei.
Nou..

Dan moet je dus wel een pot van klei kopen. Er zijn ook tajines te koop van gietijzer (le Creuset), van porselein (sierpotten), geverfde klei (soms met loodverf), en binnen of buiten of beide zijden geglazuurde tajines.

De meest eenvoudige kleipot heeft mijn voorkeur, al denk ik dat een geglazuurde onderschotel in veel huishoudens handig is (minder lek).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_75572193
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 12:39 schreef Ceased2Be het volgende:
www.vegatopia.nl www.vegatopia.com
Staat inderdaad veel info en mensen op het forum zijn altijd wel behulpzaam een denken met je mee.
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 10:18 schreef Verbal het volgende:
Dus ik ben op zoek naar zelfmaak-alternatieven, die los staan van eenpans- of roerbakgerechten. Voor als je gewoon dom Hollands aardappelen, groente en vleesvervanger wilt hebben.
Het liefst zonder kaas, eieren of room, want dat komt me nu al de neus uit.
V.
Het is wel een lastige vraag die je stelt, want als vegetariër stap je vrij snel af van aardappelen, 'vlees', groenten omdat het inderdaad weinig variatie biedt en saai is. Als je toch wilt vasthouden aan een stukje vleesvervanger op je bord, dan zou ik eens gaan experimenteren met zelfgemaakte (bonen)burgers. Daar kun je nog best wat variatie mee creeëren door verschillende kruiden/bonen/groenten/sojaspul/kaas te gebruiken. Hier heb je alvast een voorbeeldje:

- 1 ui
- 60 gr champs
- tijm
- 50 gr pecorino (of je laat het weg....)
- 75 gr kidneybonen
- 50 gr vers broodkruim
- beetje sojasaus
- beetje mosterd
- 1/2 ei
- lepeltje maizena
- vers gemalen peper

Ui met champignons en tijm bakken tot gaar. In keukemachine doen, samen met bonen, kaas, broodkruim, peper. Even snel pulseren. Daarna sojasaus, mosterd, ei en maizena toevoegen en alles tot een grove massa pureren.
Van dat mengsel met natte handen 4 burgers vormen en in de koelkast laten opstijven (of in de vriezer gooien voor later gebruik).
Burgers met wat olie bestrijken en 25 minuten in de oven (220 graden) bakken. Klaar!

In de bio-winkel hebben ze ook wat andere kant-en-klare burgers, die volgens mij ook niet vol kaas en/of paneermeel zitten. Heb ze zelf al lang niet meer gegeten, maar dat is wel handig om mee te beginnen en te proberen wat je wel/niet lekker vindt.

Daarnaast heeft een grotere toko meestal ook wel grappige vleesvervangers. Complete nep-kippen, nep-garnalen, nep-biefstuk, enz.. Niet allemaal even smakelijk, maar dat is even uit proberen. Sowieso zou ik het meeste spul niet 'los' eten, maar ergens door verwerkt vind ik het wel lekker.

Nog over kaas en vet; ik eet zelf (bijna) geen kaas meer op mijn brood, zodat ik wel kaas 'mag' gebruiken in mn avondeten. Zoveel kaas heb je nu ook weer niet nodig om wat extra smaak toe te voegen...
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_75572983
Hollands eten en vleesvervanger gaat echt niet samen wat mij betreft.
pi_75573407
Hm.. wij eten zelf ook de helft van de week zo ongeveer vegetarisch, maar doen nooit iets met vleesvervangers.
Het is of vlees, of geen vlees hier. Dus anders gewoon groenten, soms wat feta erbij ofzo, maar nooit 'quorn' of euh... tofu ofzo.

Zit niet genoeg in de voedingswaardentabel om te weten of dat wel nodig/verstandig is zodra je helemaal geen vlees meer eet, maar als het gaat om part-time vegetarisme, dan zeg ik: veelgroente, goede basis (rijst, pasta, aardappelen, wrap, pita) en klaar
Ja doei.
  zondag 13 december 2009 @ 13:08:26 #73
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_75574509
Tofu (en ook dingen als seitan en tempeh) zijn goede vleesvervangers. Zeker seitan, welke een proteine-waarde per 100 gram heeft die hoger ligt dan vrijwel elk vlees. Alledrie bevatten ook voldoende van alle stoffen die in vlees zitten, behalve B12. Het eten van zulke dingen is net zo onverstandig als elke dag een stuk vlees eten.

Elke dag pasta of rijst eten is waarschijnlijk zelfs onverstandiger, gezien we sowieso al veel en veels te veel koolhydraten eten.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  zondag 13 december 2009 @ 15:08:51 #74
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_75578815
Een goedkoop camembertje bakken is ook lekker trouwens, en precies genoeg voor 2 personen
  maandag 14 december 2009 @ 21:27:09 #75
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_75629042
Na het boek van Foer heb ik ook het voornemen om vegetariër te worden. Nog slechts een voornemen, omdat mijn vriesvakje met zelfgemaakte stoofgerechten en pastasausen nog niet leeg is. Al wel niets meer bijgekocht, en ook de luchen zijn vleesvrij (geen broodje gerookte osseworst bij de slager meer ). Ik blijf wel zuivel en eieren eten. Zuivel biologisch en eieren zoveel mogelijk bij mijn ouders vandaan.

Vandaag voor het eerst Quorn gegeten. Was op zich niet noodzakelijk (normaal had ik het weggelaten), maar wilde het wel probreren. Tot mijn schrik en tegen mijn vooroordelen in vond ik het lekker. Niet een laf alternatief voor kip stukjes maar gewoon goed. Blijft er dan niks meer van mijn wereldbeeld overeind?

Voor de rest lees ik mee, omdat ik toch wel mijn kookgewoonten moet aanpassen.
I am a black hole shitting into the void
pi_75660097
Stamppot andijvie met cashewnootjes, tofu en zongedroogde tomaatjes. De vegetarische balletjes van Tivall doen het prima in een kapucijnerschotel .
Ik eet inmiddels ruim 4 jaar geen vlees meer en het koken zonder is wel regelmatig een uitdaging. Vaak genoeg gehad dat iets compleet mislukte of echt niet te eten was omdat het net iets te experimenteel uit was gepakt. De dunne vegetariër (kookboek) vond ik erg fijn om wat ideeën uit op te doen en er staan ook wat andere manieren van Hollandse kost in. Volgende maand ga ik het andere deel ook maar kopen.
pi_75696272
hoi TS

ik eet ook regelmatig vegetarisch
ik raad je aan om vega te wokken want dat is het lekkerste
zelf vind ik de Oosterse wokblokjes (of gewoon grillstukjes) van het merk Tivall erg goed te doen daarvoor
verder heeft Quorn ook wel fijne dingen, die soms echt naar vlees smaken
Quorn is gemaakt van een soort schimmelplantje, familie van de paddenstoel. Klinkt een beetje vies, maar ik vind quorn echt een van de betere vega's/

Komt trouwens bij AH vandaan
pi_75698258
Ook ik wil naast wat visdagen een vleesloze dag of dagen in de week invoeren.
En daarom dit topic volgen.
  donderdag 17 december 2009 @ 00:06:42 #79
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_75712186
Als je vegetarisch wilt doen maar toch de structuur van vlees wilt is Seitan de beste keuze, hoewel wel iets moeilijker te vinden dan Tifal of Valess ofzo.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  donderdag 17 december 2009 @ 07:13:41 #80
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_75715533
Ik hoef niet per se de structuur van vlees, of dat het daarop lijkt. Ik wil meer variatie

Maar goeie tips tot nu toe, ga zo door

V.
Ja inderdaad, V. ja.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')