Hier die van mij, met korte toelichting.
25. Moss - Never Be Scared / Don't Be A HeroLekkere plaat van deze Nederlandse indie-rockers. Hier en daar wordt het experiment opgezocht en dat pakt goed uit!
24. PJ Harvey & John Parish - A Woman A Man Walked ByDe nieuwste samenwerking tussen PJ Harvey en John Parish klinkt af en toe heerlijk rauw en doet denken aan het oude werk van PJ. Helaas ontbreekt het wel een beetje aan écht goede songs.
23. Ghinzu - Mirror MirrorDe nieuwste plaat van deze Belgen leunt erg op synthesizers en daar worden erg goede dingen mee gedaan. Van tijd tot tijd erg spannend, en op andere momenten zelfs dansbaar!
22. Soulsavers - BrokenAch ja, als Mark Lanegan ergens aan meewerkt kan het eigenlijk al niet meer mis gaan. Hier bromt hij mee op een album van Soulsavers en dat is weer ouderwets genieten.
21. múm - Sing Along to Songs You Don't KnowHelaas zijn er geen scherpe randjes te vinden op de nieuwe múm, wel leuke luisterliedjes met de bekende naïeve teksten en dromerige klanken.
20. Soap&Skin - Lovetune for VacuumSoap&Skin brengt het begrip melancholie naar een nieuw niveau op haar debuut. Niet om vrolijk van te worden, maar des te bijzonder.
19. Dear Euphoria - Heal My ViolenceHet nieuwe album van Dear Euphoria luistert bijna als een soundtrack, met soundscapes die aan Sigur Rós doen denken. Voeg daar de engelenstem van de Zweedse Elina Johansson aan toe en je krijgt een prachtig geheel!
18. The Black Atlantic - Reverence for Fallen TreesHet gratis te
downloaden album van deze Nederlandse band kwam uit onder de vlag van het
In a cabin with project. De songs zijn prachtig en het minimalistische geluid en de zangstem doen denken aan Bon Iver.
17. Kings of Convenience - Declaration of DependenceNa lange tijd kwam het duo Erlend Øye en Eirik Glambek Bøe weer eens bij elkaar voor een album. Dat levert weer een mooie serie liedjes met een romantisch, akoestisch geluid op.
16. Johan - 4Eén van de beste bands van Nederland trok dit jaar de stekker eruit en dat was best even slikken. Gelukkig sloten ze af met het sterke "4", waardoor we toch nog vier parels van platen in de kast kunnen laten staan als herinnering.
15. El Pino & the Volunteers - The Long-lost Art of Becoming InvisibleEl Pino en zijn mannen wijken op de nieuwe plaat af van het Americana-geluid van het geweldige debuut "Molten City" en kiezen in plaats daarvan voor een meer degelijk indie-geluid. De songs zijn iets minder, maar desondanks valt er een hoop te genieten en is er ook nog plaats voor experiment.
14. Jónsi & Alex - Riceboy SleepsSigur Rós ging op hun laatste plaat nog meer de (geslaagde!) liedjeskant op, op dit album van Sigur-zanger Jónsi en zijn partner Alex zijn alleen lang uitgesponnen atmosferische stukken te vinden. Niet om zomaar op te zetten, wel erg mooi. "Boy 1904" is wat mij betreft de mooiste song (track?) van het jaar.
13. Ólafur Arnalds - Found SongsHet was een gewaagd experiment van deze jonge neo-klassieke componist: 7 dagen lang elke dag een song schrijven én opnemen. Maar het is hem gelukt en het resultaat is gratis te
downloaden. Zoals gewoonlijk bezorgen de piano- en strijkersklanken weer volop kippenvel.
12. Wilco - Wilco (The Album)De opvolger van het ondergewaardeerde "Sky Blue Sky" staat weer vol goede songs. Weinig experimentele momenten zoals op Yankee Hotel Foxtrot dit keer, maar met zulke goede liedjes hoeft dat ook niet.
11. Mugison - ÍtrekunMugison maakte erg veel indruk op het "Reykjavik to Rotterdam" festival met een humoristisch en vooral soulvol optreden. Hij klinkt een beetje als een kruising tussen The Black Keys en Admiral Freebee, oftewel: rauwe blues met zwarte humor.
10. Patrick Watson - Wooden ArmsPatrick Watson brak door met de sterke voorganger "Close to Paradise" en deze laatste plaat is minstens net zo goed. Het geluid is nog wat organischer, wat de mooie liedjes alleen maar ten goede komt.
09. Awkward I - I Really Should WhisperDjurre de Haan (ex-Alamo Race Track) imponeert met zijn debuut vol singer/songwriter-songs van hoog niveau. Elliott Smith en M. Ward zijn zomaar wat namen die te binnen schieten bij het beluisteren van deze prachtplaat.
08. Fanfarlo - ReservoirHoewel de vergelijking met Arcade Fire er af en toe wel erg dik bovenop ligt (daar moet je even doorheen prikken) is dit album toch erg sterk. Na het enthousiaste optreden op Lowlands was ik helemaal om.
07. Dinosaur Jr. - FarmLekkere rock in een jaren '90 sausje. Wie zegt dat gitaarsolo's niet meer mogen? Een album vol perfect opgebouwde songs met melodieën waar je geen genoeg van krijgt.
06. Anne Soldaat - In Another LifeNa het uit elkaar vallen van Daryll-Ann was het maar de vraag waar de verschillende leden mee zouden komen. Vorig jaar kwam Paulusma al met het sterke iRecord, dit jaar gooit Anne Soldaat hoge ogen met In Another Life. De songs zijn van Daryll-Ann-niveau en de retro productie maakt het helemaal af.
05. Built to Spill - There Is No EnemyWeer een plaat die klinkt alsof hij tien jaar (of langer) geleden is opgenomen. Dat betekent: melodieuze muziek met een ouderwets indie-geluid, mooie zanglijnen en interessant gitaarwerk.
04. The Swell Season - Strict JoyGlen Hansard en Markéta Irglová krijgen op hun nieuwste album hulp van de overige leden van The Frames en dat zorgt ervoor dat deze plaat als een echt band-album klinkt. Het sympathieke duo is inmiddels geen stel meer, maar dat levert wel een mooie plaat op vol liedjes over verbroken liefdes.
03. Ramona Falls - IntuitRamona Falls is het soloproject van Brent Knopf (Menomena). Zo te horen is er flink geknutseld aan dit album, want het er valt een hoop te beleven. De liedjes zijn prachtig, en op een bijzondere manier opgebouwd zodat je bij elke luisterbeurt weer verrast wordt.
02. The Veils - Sun GangsFinn Andrews stort weer zijn ellende uit over de luisteraar op deze derde plaat van The Veils. Maar weinig mensen kunnen dit zo mooi, spannend en meeslepend als hij.
01. Antony & the Johnsons - The Crying LightOver ellende gesproken. Antony bezingt hier het leed dat moeder aarde ondergaat. Het is weer zo mooi en droevig tegelijk dat je er stil van wordt.
Beste live-album:
R.E.M. - Live at the OlympiaAls een soort van openbare repetitie deed R.E.M. een serie concerten in Dublin tijdens de opnames van hun nieuwste album "Accelerate". Veel nieuw, ruw materiaal dus, maar nog leuker zijn de songs uit de begintijd van de band. Zo komt de eerste EP in zijn geheel voorbij. En oude songs worden met veel enthousiasme gebracht. Pure rock & roll!
Beste verzamelalbum:
Dark was the NightDe crème de la crème van indie-land is verzameld op deze dubbel-CD, die is samengesteld door leden van The National. Veel interessant nieuw materiaal en covers staan erop. En de opbrengst ging ook nog eens naar het goede doel: de Red Hot Organization.
[ Bericht 1% gewijzigd door BUG80 op 31-12-2009 14:40:31 ]