quote:Op zondag 7 februari 2010 13:39 schreef Klopkoek het volgende:[..]
Enorme tekorten zijn natuurlijk ook aan de orde geweest ten tijde van de grote depressie en tijdens en vlak na de tweede wereldoorlog (tot en met de korea oorlog). Hoe loste men dat toentertijd op?
Tekorten terugbrengen is natuurlijk een kwestie van begrotingsdiscipline. Tijdens een oorlog heb je tijdelijk grote uitgaven maar daarna niet meer. De huidige tekorten zijn echter behoorlijk structureel. Ik ben niet zo op de hoogte van de schuldensituatie in de verschillende EU landen, dus wat ik hieronder schrijf geldt voor de VS.
Schulden zijn van 1946-1955 grotendeels verminderd door inflatie. Als je langlopende schulden aangaat bij een hele lage rente (die vastligt voor al die jaren) dan kun je dat doen. Momenteel is de gemiddelde maturity van de schulden echter een stuk korter dan toen (voor zover ik weet is dat in de VS nu ca 4 jaar, tegen ca 9 jaar in 1946) en dat vermindert die mogelijkheid. Immers, bij aflossing moet je opnieuw geld lenen en als je dan inflatie aan het genereren bent betaal je veel hogere rentes die de inflatie (en mogelijk nog meer inflatie in de toekomst) inprijzen.
Een ander probleem is dat nu >50% van de schuld in handen is van het buitenland (tegen ca 5% in 1946). Aan de ene kant maakt dat het politiek makkelijker om op inflatie aan te sturen. Aan de andere kant kan het buitenland natuurlijk makkelijk stoppen met leningen te verstrekken als je ze 'naait' met oplopende inflatie. Dat wil je niet als je voor >50% van ze afhankelijk hebt en zeker niet als je schulden nog steeds oplopen. Daarom denk ikzelf dat inflatie dit keer geen uitweg kan zijn.
quote:En wat bedoel je met 'tekorten monetariseren'? Is dat een nederlands woord voor quantative easing?
Quantitative easing met als doel om blijvend overheidstekorten te financieren. Dus de centrale bank koopt treasuries met vers 'geprint' geld. Het kopen en verkopen van treasuries door de centrale bank is normaal monetair beleid om de geldhoeveelheid te sturen, maar als aankopen een permanent karakter krijgen dan financier je je tekorten feitelijk door de geldhoeveelheid te verwateren in plaats van al bestaand geld van iemand te lenen. Dat noem je 'monetariseren' van tekorten.