quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:05 schreef sjorsie1982 het volgende:[..]
Lagere gasverbruik kan zeker wel. verwarming 1 graadje lager zetten en isoleren. Ik vind het echt schrikbarend veel. Ik zit waarschijnlijk op iets van 1700 m3 en ik schrik daarvan (ben net verhuisd) waardoor ik ga isoleren. Vooral nu met die subsidies.
Dat graadje lager verhaal hoor ik al dertig jaar, als ik dat letterlijk zou nemen woonde ik inmiddels in een vrieskist.
Met een spouw van maar 7 cm zoals ze vroeger bouwden zit je met een bouwkundige grens waar niks aan te doen is. Mijn dakbeschot is van de eerste generatie isolatieplaten met een r waarde van ca. 1,5. Waar ik kon heb ik nageisoleerd. Mijn etalage ruiten zijn gelukkig wel dubbelglas maar nog lang geen hr++, maar zolang die niet kapot gaan kan het niet uit om die te vervangen.
Ik heb er aan gerekend om de holle baksteen vloer te isoleren maar bij een terugverdientijd van 30 jaar laat ik dat lekker zo als het is.
Ketel is zo ongeveer de beste die ik 7 jaar geleden kon krijgen.
Kortom mijn technische mogelijkheden zijn uitgeput.
20,5 graden vind ik een lekkere temperatuur voor 's avonds en daar doe ik geen concessies aan.
Ik heb me nog even gespiegeld aan het verbruik in mijn vorige kleinere woning van recente datum (1700m3) en het verbruik van de vorige bewoders in dit huis (4000m3) en dan ben ik dik tevreden.
Het enige punt waar nog rek in zit is het warmwater gebruik. Een douchebeurt van 10 minuten kost ca 0,5 m3 aan gas. In 1500x douchen gaat dus 750 M3 gas de pijp door. Met wat meer discipline bij vooral de opgoeiende jeugd hier in huis zit daar nog wel een paar honder kuub winst in, in 5 minuten kan je ook prima douchen.
"Veel sneuvelt tussen later als ik groot ben en vroeger toen ik jong was."