abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_75188285
Hey allemaal!

Ik ben bezig met verhuizen naar mijn nieuwe woning en heb vandaag een elektrisch fornuis gekocht. Ik kan namelijk alleen elektrisch koken daar. Alleen nu heeft mijn fornuis een krachtstroomstekker en heb ik nergens in mijn woning daar een juist stopcontact voor! Ik heb alleen maar normale stopcontacten. Is het mogelijk om doormiddel van een verloop of iets dergelijks deze alsnog aan te sluiten? Op de stekker staat zoiets van "ook mogelijk in 2x1" ofzo. Mijn huisbaas was mij geen hulp.
  dinsdag 1 december 2009 @ 17:26:44 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_75188469
Gewoon doen.

Vindt de verzekering ook leuk.

Maar ff offtopic, wat voor een fornuis is dat, dat je krachtsroom nodig hebt...?
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_75188580
Perilex stekker zeker? http://nl.wikipedia.org/wiki/Perilex
Hoe kookte de vorige bewoner?

Zo te lezen heb je een stopcontact nodig waarbij van twee (aparte) electriciteits groepen de beide draden (nul en fase) op een bepaalde manier worden aangesloten. De aarde is enkelvoudig aangelsoten.

Hier zou ik niet zelf aan gaan klussen maar een electricien bellen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 1 december 2009 @ 17:30:40 #4
54408 Parzival
Where it happens
pi_75188656
sommige kooktoestellen hebben twee mogelijkheden.. kijk even in het boekje (op inet? ) of je m kan omvormen naar 2x 220V.. niet op dezelfde groep zetten he!
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
pi_75188715
mij lijkt als je fornuis is gemaakt voor krachtstroom dat ie niet echt goed gaat werken op normale stroom. maar echt veel verstand heb ik er niet van
pi_75188934
ja klopt! het is inderdaad perilex. Ik heb geen idee hoe de vorige bewoner gekookt heeft, aangezien ik deze niet persoonlijk ken.

Is dat ombouwen van een stekker naar 2x220 moeilijk? ik heb meerdere malen stekkers zelf vervangen. Ik neem aan dat het gewoon een kwestie is van openschroeven en dan de draadjes in twee 220 stekkers doen is?

Hele stomme vraag, maar hoe weet ik wat een groep is? Is dit alleen te zien in de meterkast? Of is het zowiezo een andere groep wanneer het een ander stopcontact is?
  dinsdag 1 december 2009 @ 17:38:35 #7
54408 Parzival
Where it happens
pi_75188976
nee dat werkt niet zomaar...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Perilex

Wel even dus de boekjes erbij pakken.. welk merk/type kookplaat is het
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
pi_75189159
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 17:37 schreef halveliters het volgende:
Is dat ombouwen van een stekker naar 2x220 moeilijk? ik heb meerdere malen stekkers zelf vervangen. Ik neem aan dat het gewoon een kwestie is van openschroeven en dan de draadjes in twee 220 stekkers doen is?

Het is wel mogelijk om vier draden in één stekker te stopen , jaren goed gegaan in mijn studenten kamer.
Alleen mij niet aanklagen bij brand of gesmolten draden
  dinsdag 1 december 2009 @ 17:45:52 #9
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_75189217
O, perilex.... Ik vond het al zo'n vreemd verhaal...

Hier meer info van Vonkenboer.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_75189328
Wat voor aansluiting heb je nu in je keuken?

Als je slechts 1 groep hebt kun je het fornuis niet goed gebruiken en kun je beter 2 groepen aanleggen met perilex aansluiting.

Als je al 2 groepen hebt kun je deze misschien laten ombouwen naar perilex.

Neem eens contact op met de fabrikant van het kooktoestel, wellicht bestaat er een verloopstekker naar 2x230v
.
pi_75189950
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 17:49 schreef Fer het volgende:
Wat voor aansluiting heb je nu in je keuken?

Als je slechts 1 groep hebt kun je het fornuis niet goed gebruiken en kun je beter 2 groepen aanleggen met perilex aansluiting.

Als je al 2 groepen hebt kun je deze misschien laten ombouwen naar perilex.

Neem eens contact op met de fabrikant van het kooktoestel, wellicht bestaat er een verloopstekker naar 2x230v
Ja ik heb nu twee 230V aansluitingen in mijn keuken. Dus ik neem aan dat als ik een verloop of ombouw naar 2x230 stekkers deze aangelsoten kan worden?

Overigens huur ik deze woning en kan ik helaas niet zelf beslissen of ik dingen in de woning ga veranderen. Ik neem aan dat voor het aanleggen van perilex er een nieuwe kabel oid moet worden getrokken?
pi_75190111
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 18:10 schreef halveliters het volgende:

[..]

Ja ik heb nu twee 230V aansluitingen in mijn keuken. Dus ik neem aan dat als ik een verloop of ombouw naar 2x230 stekkers deze aangelsoten kan worden?

Overigens huur ik deze woning en kan ik helaas niet zelf beslissen of ik dingen in de woning ga veranderen. Ik neem aan dat voor het aanleggen van perilex er een nieuwe kabel oid moet worden getrokken?
je kunt die 2 stopcontacten niet gebruiken als die niet omgebouwd worden.
en het moeten al twee losse groepen zijn
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_75190161
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 18:16 schreef densmee het volgende:

[..]

je kunt die 2 stopcontacten niet gebruiken als die niet omgebouwd worden.
en het moeten al twee losse groepen zijn
het zijn volgensmij wel twee losse groepe. ze hebben beiden hun eigen schakelaar in de mterkast. ofheb ik het nu mis?
pi_75196356
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 18:18 schreef halveliters het volgende:

[..]

het zijn volgensmij wel twee losse groepe. ze hebben beiden hun eigen schakelaar in de mterkast. ofheb ik het nu mis?
Haal er alsjeblieft iemand bij met verstand, dat je weleens een stekker ergens aan gezet hebt, geloof ik echt wel, maar hier heb je geen kaas van gegeten.

Het heeft dan ook weinig nut om het hier te gaan uitleggen.
pi_75198517
bel de verhuurder of ze dit in orde willen maken. Ik kan me voorstellen dat de verhuurder niet blij is als jij als leek gaat sleutelen aan de electra in hun huis.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 2 december 2009 @ 00:30:44 #16
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_75198841
krachtstroom moet je apart aanvragen in een pand, de meeste oude huizen hebben het dus niet.

ga er niet zelf mee aan de slag tenzij je dood wilt. het heet niet voor niks krachtstroom. en serieus, weet je zeker dat het een fornuisje is en geen turbo-gasbrander?
O+
  woensdag 2 december 2009 @ 09:35:26 #17
18695 KeRsTmAnNeKe
December my ass!
pi_75203194
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 17:31 schreef _Fanta het volgende:
mij lijkt als je fornuis is gemaakt voor krachtstroom dat ie niet echt goed gaat werken op normale stroom. maar echt veel verstand heb ik er niet van
krachtstroom is niks anders dan 'normale' stroom, alleen ipv 1 stopcontact heb je nu een bundeltje bij elkaar in een stekker.
De stekker en de manier waarop het aangesloten en afgezekerd is bepaald hoe en wat je ermee kan.

Zelfde idee als met 'groene' stroom. Dat wijkt ook niet af ondanks de andere naam :p


Als de TS kan melden wat voor kookplaat hij heeft is misschien makkelijk uit de handleiding te achterhalen of deze ook anders dan met perilex aangesloten kan worden.
  woensdag 2 december 2009 @ 09:48:41 #18
54408 Parzival
Where it happens
pi_75203432
quote:
Op woensdag 2 december 2009 09:35 schreef KeRsTmAnNeKe het volgende:

[..]

Als de TS kan melden wat voor kookplaat hij heeft is misschien makkelijk uit de handleiding te achterhalen of deze ook anders dan met perilex aangesloten kan worden.
Eindelijk iemand met hetzelfde idee
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
pi_75206645
quote:
Op woensdag 2 december 2009 09:35 schreef KeRsTmAnNeKe het volgende:

[..]

krachtstroom is niks anders dan 'normale' stroom, alleen ipv 1 stopcontact heb je nu een bundeltje bij elkaar in een stekker.
Een grote rode 5-polige stekker dan. Krachtstroom heeft 3-fasen en is in woonhuizen niet standaard aanwezig want dat kost extra geld. Tussen de fasen staat 400 volt (vandaar krachtstroom).

Kookplaten kunnen op krachtstroom worden aangesloten maar meestal via een perilex
stekker op twee groepen.(max. 7200 Watt)
Het perilex stopcontact van de kookplaat moet door een buis zonder lasdoppen aangesloten worden op twee tegelijk afschakelende zekering automaten in de meterkast.

Dus haal er een elektriciën bij.
pi_75206944
Elk fornuis is geschikt voor 240V
Alleen de som van het vermogen van kookplaten en oven komt boven de 3400W uit dus te zwaar voor de 16 A zekering van een groep

Dus word een fornuis via een perilexsteker aan gesloten op een kook- of een fornuisgroep
Een kookgroep bestaat uit 2 gekoppelde groepen van 16 A, dus 2 x bruin, 2 x blauw en 1 x geel/groen op een fase
Een fornuisgroep bestaat uit 3 zekeringen van 16 A, dus 3 x bruin, 1 x blauw en 1 x geel/groen verdeeld over 3 fase
  woensdag 2 december 2009 @ 12:27:23 #21
18695 KeRsTmAnNeKe
December my ass!
pi_75208167
quote:
Op woensdag 2 december 2009 11:40 schreef bouwfraude het volgende:

[..]

Een grote rode 5-polige stekker dan. Krachtstroom heeft 3-fasen en is in woonhuizen niet standaard aanwezig want dat kost extra geld. Tussen de fasen staat 400 volt (vandaar krachtstroom).

Kookplaten kunnen op krachtstroom worden aangesloten maar meestal via een perilex
stekker op twee groepen.(max. 7200 Watt)
Het perilex stopcontact van de kookplaat moet door een buis zonder lasdoppen aangesloten worden op twee tegelijk afschakelende zekering automaten in de meterkast.

Dus haal er een elektriciën bij.
Je rode stekker is je 'bundel', tussen de fase's en de 0 staat gewoon 230v. Tussen fases onderling dan idd weer 400v. Maar het is geen aparte stroom oid, uiteindelijk komt het allemaal uit hetzelfde kabeltje in de grond...
5 polig 16a stekkertje kan je bv ook makkelijk weer herleiden naar 3 stopcontactjes die per stuk 16a zijn afgezekerd.
  woensdag 2 december 2009 @ 13:57:37 #22
54408 Parzival
Where it happens
pi_75210662
maar je kunt weer niet uit 3 losse groepen in je meterkast krachtstroom halen.. omdat de fasen daarbij veelal gelijk lopen (afhankelijk van binnenkomende kabels)..
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
pi_75218422
quote:
Op woensdag 2 december 2009 09:35 schreef KeRsTmAnNeKe het volgende:

[..]

krachtstroom is niks anders dan 'normale' stroom, alleen ipv 1 stopcontact heb je nu een bundeltje bij elkaar in een stekker.
Vandaar dat er nog genoeg fouten mee gemaakt worden.
quote:
De stekker en de manier waarop het aangesloten en afgezekerd is bepaald hoe en wat je ermee kan.

Alleen het juist aansluiten gaat nog weleens mis.
Pompen of ventilatoren die de verkeerde kant op draaien, en dat puur omdat degene die het aansluit niet snapt dat ie dan 2 fasen moet omwisselen.
pi_75222511
quote:
Op woensdag 2 december 2009 12:27 schreef KeRsTmAnNeKe het volgende:

[..]

Je rode stekker is je 'bundel', tussen de fase's en de 0 staat gewoon 230v. Tussen fases onderling dan idd weer 400v. Maar het is geen aparte stroom oid, uiteindelijk komt het allemaal uit hetzelfde kabeltje in de grond...
5 polig 16a stekkertje kan je bv ook makkelijk weer herleiden naar 3 stopcontactjes die per stuk 16a zijn afgezekerd.
nee maar bij 230 volt valt de schade meestal wel mee, dus een hobbyist zal zich niet zomaar omleggen.
Maar als je volkoper 400 volt vastpakt dan ben je zo gebakken hoor en zeker als die ook nog eens 25 ampere afgezekerd is
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  Moderator woensdag 2 december 2009 @ 19:42:57 #25
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_75223134
Je mag een perilex of krachtstekker in ieder geval absoluut niet scheiden in 2 losse 230 V stekkers.
Alleen al vanwege het feit dat het gevaarlijk kan zijn en onbetrouwbare verbinding gemaakt wordt mag het niet.

TS, haal er iemand bij met verstand van zaken of de de huisbaas / woningbouwvereniging
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')