abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75134138
Beste Fokkers,

Ik ben sinds een tijdje op kleine schaal aan het beleggen en heb hier een vraagje over.

ING gaat een nieuwe aandelen uitgeven en ik heb er hier een aantal van. Ik kreeg claims in de verhouding 7:6 en de nieuwe aandelen worden uitgegeven tegen 4,24 als ik me niet vergis.

- Dus ik krijg voor elke 7 aandelen die ik heb het recht om 6 nieuwe aandelen van 4,24 te kopen?
- Als de nieuwe aandelen verkocht zijn, wordt de nieuwe koers dan 4,24 of de koers van de huidige aandelen (8,5 ofzo) of iets er tussenin?
- Als ik de nieuwe aandelen niet koop, kan ik de claims dan verkopen?

Wat is wijsheid?

Bij voorbaat dank!

Jeroen
  Redactie Frontpage maandag 30 november 2009 @ 08:38:49 #2
38148 crew  Innisdemon
pi_75134195
Goeie vraag, TVP !!
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_75134215
Stooker van Gepidae?
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_75134400
Jep....Mark van Goirle, Mark van.....VCU, van.....?

Verstand van aandelen?
  maandag 30 november 2009 @ 09:04:21 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75134543
quote:
Op maandag 30 november 2009 08:30 schreef StookerT het volgende:
Beste Fokkers,

Ik ben sinds een tijdje op kleine schaal aan het beleggen en heb hier een vraagje over.

ING gaat een nieuwe aandelen uitgeven en ik heb er hier een aantal van. Ik kreeg claims in de verhouding 7:6 en de nieuwe aandelen worden uitgegeven tegen 4,24 als ik me niet vergis.

- Dus ik krijg voor elke 7 aandelen die ik heb het recht om 6 nieuwe aandelen van 4,24 te kopen?
- Als de nieuwe aandelen verkocht zijn, wordt de nieuwe koers dan 4,24 of de koers van de huidige aandelen (8,5 ofzo) of iets er tussenin?
- Als ik de nieuwe aandelen niet koop, kan ik de claims dan verkopen?

Wat is wijsheid?

Bij voorbaat dank!

Jeroen
Je kunt zelf kiezen of je meegaat in de claim (je aandelenbezit verwatert dan niet) of de claims verkoopt. Eigenlijk is de claims verkopen hetzelfde als een deel van je aandelen verkopen, al houd je net zoveel "stuks" over. Die stuks vertegenwoordigen dan echter een kleiner deel van het bedrijf.

Wat is wijsheid? Als je het geld hebt kun je kiezen of je wel of niet koopt. Of dat wijsheid is zal achteraf blijken als de koers van het aandeel stijgt of daalt. Zelf doe ik mee met de claim omdat door de claim-emissie de koers onder druk is komen te staan (van 12,5 naar 8,5). Veel mensen hebben toen verkocht omdat ze niet konden of wilden meedoen met de emissie. Een aantal van hen zal ná de emissie zeker weer terugkopen. Ik verwacht dus dat wanneer de claim is afgerond en de onzekerheid uit de lucht is, het aandeel weer zal stijgen.
The End Times are wild
  † In Memoriam † maandag 30 november 2009 @ 09:07:21 #6
230491 Zith
pls tip
pi_75134585
tvp
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_75134973
Oke, duidelijk.....ik ga er ook maar gewoon in mee (wel ernstige daling vandaag trouwens.....niemand ziet het meer zitten denk ik).

Moet ik dan eerst alle aandelen + rights verkopen om vervolgens die nieuwe aandelen van 4,24 te kopen of kan ik die gewoon omzetten?
  maandag 30 november 2009 @ 11:31:05 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75137565
quote:
Op maandag 30 november 2009 09:33 schreef StookerT het volgende:
Oke, duidelijk.....ik ga er ook maar gewoon in mee (wel ernstige daling vandaag trouwens.....niemand ziet het meer zitten denk ik).

Moet ik dan eerst alle aandelen + rights verkopen om vervolgens die nieuwe aandelen van 4,24 te kopen of kan ik die gewoon omzetten?
Als het goed is word je door je broker geinformeerd hoe je dit moet doen. Waarschijnlijk moet je je claimrechten aanbieden en koop je daarmee (plus het geld natuurlijk) de nieuwe aandelen.

Koers ING kan weer stijgen als de claim-emissie is afgerond.
The End Times are wild
pi_75152979
Wat is de reden dat de ING koers zo is gedaald vrijdag nabeurs?

Claimemissie betekent toch niet meteen een aandelensplitsing (zoals bij heijmans laatst was, 10:1)
Koers is 27% gezakt ten opzichte van de 8,95 van donderdag terwijl vrijdag en vandaag tijdens de beurshandel de koers misschien 6% is gezakt...
pi_75155395
Nieuws uit Dubai is hetgeen niet echt helpt in de koersen van financials
All management is Strategic Management.
pi_75160780
Ja snap ik, maar als ING tijdens handelstijd een paar procent verliest op 8.95 kom je niet ineens uit op 6.55
pi_75161784
is niet zoveel gezakt, je hebt namelijk ook claims gekregen van 1,98 (die nu nog maar 1,65 waard zijn). Samen kom je al meer inde buurt van de oude koers.
  dinsdag 1 december 2009 @ 08:23:49 #13
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_75171808
Ik snap er eigenlijk ook weinig van moet ik zeggen. Mijn aandelen die 9-10 euro waard waren zijn nu nog 6 euro nogwat waard? Eens kijken bij mijn internetbankieren, want wijs wordt ik er niet uit...
Kan iemand het mij als n00b heel simpel uitleggen? Want ik heb niets gedaan verder en het LIJKT alsof alles minder waard is. Wat was een reeele/echte daling en wat komt door de claimemissie (en wat is dat)?

Meer info:
http://www.telegraaf.nl/d(...)nkt_goedkoop___.html
http://www.telegraaf.nl/d(...)missie_bekend__.html
pi_75187923
In dat bericht staat inderdaad ook nog dat de koers vrijdagochtend 8.61 was.

Maandag stond de koers op 6.55. Wat heeft die claimemissie voor invloed op de koers?

En als ik 100 aandelen zou hebben, en met die claim 6/7 kan kopen, heb ik dan straks 85 aandelen of 185 aandelen ING ?
  dinsdag 1 december 2009 @ 19:08:54 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75192146
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 08:23 schreef SnuggLe het volgende:
Ik snap er eigenlijk ook weinig van moet ik zeggen. Mijn aandelen die 9-10 euro waard waren zijn nu nog 6 euro nogwat waard? Eens kijken bij mijn internetbankieren, want wijs wordt ik er niet uit...
Kan iemand het mij als n00b heel simpel uitleggen? Want ik heb niets gedaan verder en het LIJKT alsof alles minder waard is. Wat was een reeele/echte daling en wat komt door de claimemissie (en wat is dat)?

Meer info:
http://www.telegraaf.nl/d(...)nkt_goedkoop___.html
http://www.telegraaf.nl/d(...)missie_bekend__.html
Los van de daling van gisteren (5%) is alles niet minder waard geworden!

Simpel: met een claimemissie zet een bedrijf je voor het blok: of geld storten, of je aandelen laten verwateren (daarom worden ze minder waard). Als je geld stort blijft je totale waarde aan ING gelijk, evenals je deel van het bedrijf. Als je de claims verkoopt (als je niks doet doet je broker dat voor je, maar daar vragen ze teveel geld voor) dan krijg je wat geld voor die claims, maar is je aandelenbezit ING verwaterd (vertegenwoordigd dus een kleiner deel van het bedrijf)

Simpeler als dit kan ik het niet uitleggen.

Wat moet je doen? Dat hangt er vanaf. Als je verwacht dat ING -op termijn- weer gaat stijgen kun je gerust meedoen met de emissie. Dan ben je geld kwijt, maar je totale bezit aan ING blijft gelijk. Als je verwacht dat ING gaat dalen kun je sowieso het beste alles meteen verkopen.

Omdat veel mensen nu zitten te dubben: verkopen of toch meedoen, is er een netto-verkoopdruk en staat de koers dus laag. (van pré-claim 12,50 naar nu in pré-claim-koers iets van 8 euro?) Ik vind dat geen gunstig verkoopmoment, dus ik doe mee met de claim en wacht tot de storm voorbij is. Vaak (maar niet altijd) stijgt een aandeel wanneer de emissie eenmaal -succesvol- is afgerond.
The End Times are wild
  dinsdag 1 december 2009 @ 19:31:38 #16
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_75193090
Dit staat er bij mijn Rabo:
quote:
Wat betekent de claimemissie ING voor de belegger?

Als u belegt in aandelen ING, dan bezit u vanaf maandag 30 november 2009 behalve de aandelen ING ook evenveel claims ING. Dit is een gevolg van de claimemissie waarmee dit bedrijf nieuwe aandelen wil uitgeven. Deze claims geven u het recht om nieuwe aandelen ING te kopen voor ¤ 4,24 per stuk. Op deze pagina willen wij u informeren over welke mogelijkheden u dit als belegger geeft. Onderaan deze pagina vindt u enkele concrete voorbeelden.
De claimemissie
Voor elk aandeel ING dat u op vrijdag 27 november 2009, na het sluiten van de beurs, in portefeuille heeft, ontvangt u 1 verhandelbare claim. Tegen inlevering van 7 claims en een bijbetaling van ¤ 4,24 per nieuw aandeel heeft u het recht om 6 nieuwe aandelen ING aan te kopen. U maakt gebruik van dit recht door via onderstaande procedure in te schrijven op de claimemissie. Inschrijven is alleen mogelijk in veelvouden van 7 claims. De bestaande aandelen blijven natuurlijk gewoon in uw bezit, ongeacht of u voor deze claimemissie inschrijft of niet.

Zorgt u er wel voor dat bij uw inschrijving de bestedingsruimte op uw geldrekening voldoende is voor de aankoop van de nieuwe aandelen. U kunt uw bestedingsruimte via Rabobank Internet Bankieren Beleggen controleren door te klikken op Dekkingsoverzicht.
Inschrijven
Uw instructie om in te schrijven kunt u doorgeven via Rabo Internet Bankieren Beleggen. Vanuit uw portefeuilleoverzicht klikt u hiervoor op Beheerhandelingen. U kunt uw instructie ook telefonisch doorgeven, via het Service Centrum Beleggen. Het Service Centrum Beleggen is bereikbaar via telefoonnummer 0900-0705, keuze 1. Wanneer u gebruik maakt van een ander serviceconcept dan Rabo Direct Beleggen, kunt u uw instructies doorgeven aan uw beleggingsadviseur.

Wanneer u wilt inschrijven op deze claimemissie, kunt u ons hiervan tot uiterlijk maandag 14 december 2009 17.30 uur op de hoogte brengen. De nieuwe aandelen worden naar verwachting rond maandag 21 december 2009 aan uw portefeuille toegevoegd.
Heb maar 104 ING-aandelen. Oftewel 98 (veelvoud van 7) maal van die claim-emissie gebruik maken en dan betaal ik dus 98 delen door 7 maal 6 maal 4,24?
Want 7 claims is het recht om 6 aandelen te kopen.

ING vandaag zelf iets van 4% omhoog, emissie-claim 18%. Hoe dat dan in elkaar zit :
Wat betekent het als claim meer dan 4,24 lager dan koerswaarde ING ligt en wat als dit minder is?

Sorry voor de n00b vragen, maar helder ben ik vandaag niet meer.
  dinsdag 1 december 2009 @ 19:56:17 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75194074
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 19:31 schreef SnuggLe het volgende:
Dit staat er bij mijn Rabo:
[..]

Heb maar 104 ING-aandelen. Oftewel 98 (veelvoud van 7) maal van die claim-emissie gebruik maken en dan betaal ik dus 98 delen door 7 maal 6 maal 4,24?
Want 7 claims is het recht om 6 aandelen te kopen.

ING vandaag zelf iets van 4% omhoog, emissie-claim 18%. Hoe dat dan in elkaar zit :
Wat betekent het als claim meer dan 4,24 lager dan koerswaarde ING ligt en wat als dit minder is?

Sorry voor de n00b vragen, maar helder ben ik vandaag niet meer.
Wat je zegt over het aantal aandelen klopt. (Ik "moest er 5999 kopen ) Maar het hadden er veel meer kunnen zijn, dus prima.

Als het aandeel onder de intrinsieke waarde van de claim noteert is deze in principe waardeloos geworden. De begeleidende banken zullen dit echter niet laten gebeuren (steunaankopen).
The End Times are wild
pi_75194804
Oke, ik snap het een beetje. Maar nog even voor de duidelijkheid.

Stel dat ik 100 aandelen had gekocht voor ¤10 per aandeel.

Ik doe mee aan de emissie, hoeveel staat er dan straks in mn portefeuille en tegen welke koopprijs?
  woensdag 2 december 2009 @ 00:21:10 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75198502
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 20:12 schreef hatsjoe het volgende:
Oke, ik snap het een beetje. Maar nog even voor de duidelijkheid.

Stel dat ik 100 aandelen had gekocht voor ¤10 per aandeel.

Ik doe mee aan de emissie, hoeveel staat er dan straks in mn portefeuille en tegen welke koopprijs?
Voor hoeveel je gekocht had speelt geen rol.

Als je 100 aandelen had, kreeg je 100 claims á 1,60.

Daarmee kon je dan 6/7*100 = 85 aandelen kopen voor 4,24. Je betaalt dus 360 euro hiervoor. Wat je aankoopprijs was is niet relevant.
Voortaan heb je 185 aandelen.
The End Times are wild
pi_75198785
quote:
Op woensdag 2 december 2009 00:21 schreef LXIV het volgende:

[..]

Voor hoeveel je gekocht had speelt geen rol.

Als je 100 aandelen had, kreeg je 100 claims á 1,60.

Daarmee kon je dan 6/7*100 = 85 aandelen kopen voor 4,24. Je betaalt dus 360 euro hiervoor. Wat je aankoopprijs was is niet relevant.
Voortaan heb je 185 aandelen.
Volgens mij kun je 84 aandelen kopen voor die 100 claims. Er is mij verteld dat je claims alleen in veelvouden van 7 kunt doen. 100 / 7 = 14 (en een rest van 2 waar je dus niets mee kan). En 14 * 6 = 84. Scheelt ook weer 4 euro in de kosten
pi_75354637
Ik wil (voor het eerst) aandelen in ING kopen, maar ik begrijp niet helemaal hoe het zit met die emissie. Want als alle aandelen "verdund" worden, betekent dit dat elk aandeel een minder groot deel van het bedrijf vertegenwoordigd.. Dan zou er toch ook een nieuwe koers moeten komen en dus op een bepaald moment een versprining? Of zie ik het nu helemaal verkeerd?!
  zondag 6 december 2009 @ 23:16:23 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75354794
quote:
Op zondag 6 december 2009 23:12 schreef Baptiste het volgende:
Ik wil (voor het eerst) aandelen in ING kopen, maar ik begrijp niet helemaal hoe het zit met die emissie. Want als alle aandelen "verdund" worden, betekent dit dat elk aandeel een minder groot deel van het bedrijf vertegenwoordigd.. Dan zou er toch ook een nieuwe koers moeten komen en dus op een bepaald moment een versprining? Of zie ik het nu helemaal verkeerd?!
Die nieuwe koers is er al. ING stond op 12,50 toen het nieuws bekend werd gemaakt. Toen zakte het al naar 8,50 zonder dat er de facto verwatering plaatsvond. Nadat de verwatering inging zakte de koers naar 6,50. Dat was een verspringing, die zie je in de grafiek ook terug.

Als je nu overigens voor 1000 euro aandelen koopt krijg je net zo'n groot deel van het bedrijf als wanneer je dat voor de claim gedaan had! Je krijgt alleen wat meer aandelen!
The End Times are wild
pi_75355195
Aah nu snap ik het! Dus als ik nu aandelen koop heb ik eigenlijk niks meer te maken met de emissie? Behalve dan dat de koers wat minder stabiel kan zijn doordat de emissie voor aandeelhouders nog niet is afgerond..

Bedankt!
  zondag 6 december 2009 @ 23:37:06 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75355641
quote:
Op zondag 6 december 2009 23:26 schreef Baptiste het volgende:
Aah nu snap ik het! Dus als ik nu aandelen koop heb ik eigenlijk niks meer te maken met de emissie? Behalve dan dat de koers wat minder stabiel kan zijn doordat de emissie voor aandeelhouders nog niet is afgerond..

Bedankt!
Nee. De emissie is voorbij en jij krijgt ook geen claim meer.

De koers zal nog wel wat volatiel zijn. Anderzijds heb je, denk ik, juist daarom kans op koerswinst wanneer de emissie eenmaal (succesvol) afgerond is. Dan is de onrust voorbij en zullen er weer meer mensen willen instappen. Tenminste, dat denk ik.
The End Times are wild
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 7 december 2009 @ 21:18:00 #25
862 Arcee
Look closer
pi_75388740
quote:
Op zondag 6 december 2009 23:16 schreef LXIV het volgende:
Nadat de verwatering inging zakte de koers naar 6,50.
En daar staat-ie nu een week rond te dobberen. Zit niet veel beweging meer in het aandeel, zeker niet omhoog.

6.19 slot vandaag, trouwens.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')