abonnement Unibet Coolblue
pi_75116394
Hoi, stel dat je ouders twee huizen bezitten, en zij kunnen daarom maar bij één huis ingeschreven staan.

Kan je dan in het andere huis gaan wonen en daar als enige ingeschreven staan, en zo een uitwonende studiebeurs krijgen? Dit is uiteraard theoretisch.
pi_75116452
theoretisch kan het. Of het legaal is...
Ligt er ook aan in welk huis je zelf gaat wonen.
Schnitzel, friet, erwten en worteltjes, GENIET!
Ik heb keiveel verstand van alles.
  † In Memoriam † zondag 29 november 2009 @ 18:41:54 #3
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_75116472
Theoretisch kan het! En legaal ook!
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  zondag 29 november 2009 @ 18:42:35 #4
269605 vuilcontainer
Lekker vuil is niet vies!
pi_75116505
Het kan, maar ze noemen het fraude. Grote kans dat je ooit je studiebeurs dus mag terugbetalen.
  † In Memoriam † zondag 29 november 2009 @ 18:44:00 #5
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_75116552
Hoezo is dat fraude? Als hij ingeschreven staat op een ander adres in de GBA dan zijn ouders is hij uitwonend.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  zondag 29 november 2009 @ 18:46:17 #6
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_75116635
quote:
Op zondag 29 november 2009 18:44 schreef De_Kardinaal het volgende:
Hoezo is dat fraude? Als hij ingeschreven staat op een ander adres in de GBA dan zijn ouders is hij uitwonend.
Moet ie denk ik wel eerst een (huur)contract opstellen met z'n ouders.
  zondag 29 november 2009 @ 18:46:18 #7
269605 vuilcontainer
Lekker vuil is niet vies!
pi_75116636
quote:
Op zondag 29 november 2009 18:44 schreef De_Kardinaal het volgende:
Hoezo is dat fraude? Als hij ingeschreven staat op een ander adres in de GBA dan zijn ouders is hij uitwonend.
Er is een verschil tussen ergens ingeschreven staan en ergens wonen, zolang iemand er niet echt woont is het fraude
  † In Memoriam † zondag 29 november 2009 @ 18:49:02 #8
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_75116741
quote:
Op zondag 29 november 2009 18:46 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Moet ie denk ik wel eerst een (huur)contract opstellen met z'n ouders.
Hoeft niet! Er zijn we meer studenten die wonen in iets wat door paps en mams betaald is. (De gelukzakken )
quote:
Op zondag 29 november 2009 18:46 schreef vuilcontainer het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen ergens ingeschreven staan en ergens wonen, zolang iemand er niet echt woont is het fraude
Gewoon zorgen dat je er een bedje hebt, kleren en een tandenborstel en dat is genoeg
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_75116742
quote:
Op zondag 29 november 2009 18:46 schreef vuilcontainer het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen ergens ingeschreven staan en ergens wonen, zolang iemand er niet echt woont is het fraude
Hij laat zich inschrijven en gaat wonen in dat tweede huis van zijn ouders. Het lijkt mij ook fraude op deze manier, maar ben benieuwd of iemand een duidelijk antwoord weet te formuleren.
pi_75117163
Ik ga er wel wonen. Het is een nieuwbouwhuis met alles erop en eraan. Mijn ouders gaan er pas heen na 2-3 jaar dus ik woon alleen in een groot nieuwbouwhuis.

Moet je persé een huurcontract hebben om uitwonend te kunnen zijn?

Kunnen je twee broers van dezelfde leeftijd ook in het huis gaan wonen (bij wijze van spreken) en ook uitwonend zijn?
  zondag 29 november 2009 @ 19:08:15 #11
269605 vuilcontainer
Lekker vuil is niet vies!
pi_75117421
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:00 schreef jongegast het volgende:
Ik ga er wel wonen. Het is een nieuwbouwhuis met alles erop en eraan. Mijn ouders gaan er pas heen na 2-3 jaar dus ik woon alleen in een groot nieuwbouwhuis.

Moet je persé een huurcontract hebben om uitwonend te kunnen zijn?

Kunnen je twee broers van dezelfde leeftijd ook in het huis gaan wonen (bij wijze van spreken) en ook uitwonend zijn?
Dat mag allemaal, alleen moet je het wijzigen naar inwonend zodra je ouders weer bij je in huis gaan wonen. En ja, je hebt een huurcontract nodig.
  zondag 29 november 2009 @ 19:08:27 #12
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_75117431
Een huurcontract heb je nodig om aan te tonen dat je uitwonend bent, ze geloven je niet op je blauwe ogen. En als ze zien dat je gewoon in het tweede huis van je ouders woont gaat het al heel snel richting fraude.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_75117461
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:08 schreef karr-1 het volgende:
Een huurcontract heb je nodig om aan te tonen dat je uitwonend bent, ze geloven je niet op je blauwe ogen. En als ze zien dat je gewoon in het tweede huis van je ouders woont gaat het al heel snel richting fraude.
Nee hoor, je hebt niet per se een huurcontract nodig. Je kunt ook gewoon bij familie of vrienden in gaan wonen, zolang je er maar ingeschreven staat.
  zondag 29 november 2009 @ 19:11:02 #14
30443 fris
pure frisheid
pi_75117521
Stel je bezit zelf een huis en je laat je ouders bij jou inwonen. Ben je dan uitwonend?
  zondag 29 november 2009 @ 19:11:48 #15
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_75117554
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:09 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Nee hoor, je hebt niet per se een huurcontract nodig. Je kunt ook gewoon bij familie of vrienden in gaan wonen, zolang je er maar ingeschreven staat.
Hmmmm ik weet het niet, je moet op de een of andere manier wel iets kunnen aantonen. Ik woonde in een studentenhuis en heb een aantal keren een formulier door mijn ouders moeten laten tekenen dat ik echt niet meer bij ze woonde. En toen moest ik een kopie van een huurcontract opsturen als bewijs.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_75117600
Volgens de site van IB-groep zijn de enige voorwaarden dat je niet in hetzelfde huis als je ouders woont en dat je ingeschreven staat op hetzelfde adres als je daadwerkelijk woont.
pi_75117625
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:11 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Hmmmm ik weet het niet, je moet op de een of andere manier wel iets kunnen aantonen. Ik woonde in een studentenhuis en heb een aantal keren een formulier door mijn ouders moeten laten tekenen dat ik echt niet meer bij ze woonde. En toen moest ik een kopie van een huurcontract opsturen als bewijs.
GBA gegevens zijn voldoende volgens de site.
  zondag 29 november 2009 @ 19:15:11 #18
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_75117700
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:13 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

GBA gegevens zijn voldoende volgens de site.
Oke dan zal het wel. Misschien zijn de regels veranderd
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zondag 29 november 2009 @ 19:16:32 #19
269605 vuilcontainer
Lekker vuil is niet vies!
pi_75117751
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:13 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

GBA gegevens zijn voldoende volgens de site.
Voor een GBA uittreksel moet je geld betalen, een huurcontract kun je natuurlijk geheel gratis opstellen.... ik zie het probleem niet. En als de IBgroep vragen gaat stellen is het wel zo handig om iets te kunnen overleggen, zeker omdat deze situatie natuurlijk al enige vraagtekens oproept.
pi_75117795
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:16 schreef vuilcontainer het volgende:

[..]

Voor een GBA uittreksel moet je geld betalen, een huurcontract kun je natuurlijk geheel gratis opstellen.... ik zie het probleem niet. En als de IBgroep vragen gaat stellen is het wel zo handig om iets te kunnen overleggen, zeker omdat deze situatie natuurlijk al enige vraagtekens oproept.
Je hoeft geen uittreksel te halen, de IB-groep controleert die gegevens automatisch.
pi_75117843
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:16 schreef vuilcontainer het volgende:

[..]

Voor een GBA uittreksel moet je geld betalen, een huurcontract kun je natuurlijk geheel gratis opstellen.... ik zie het probleem niet. En als de IBgroep vragen gaat stellen is het wel zo handig om iets te kunnen overleggen, zeker omdat deze situatie natuurlijk al enige vraagtekens oproept.
IBgroep checkt digitaal je inschrijving in het GBA.
Dit, dus.
  zondag 29 november 2009 @ 19:18:41 #22
269605 vuilcontainer
Lekker vuil is niet vies!
pi_75117850
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:17 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Je hoeft geen uittreksel te halen, de IB-groep controleert die gegevens automatisch.
Om fraude te voorkomen vragen ze tegenwoordig vaak om meer gegevens (ik heb zelf ook een contract op moeten sturen).
  † In Memoriam † zondag 29 november 2009 @ 19:18:44 #23
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_75117853
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:16 schreef vuilcontainer het volgende:

[..]

Voor een GBA uittreksel moet je geld betalen, een huurcontract kun je natuurlijk geheel gratis opstellen.... ik zie het probleem niet. En als de IBgroep vragen gaat stellen is het wel zo handig om iets te kunnen overleggen, zeker omdat deze situatie natuurlijk al enige vraagtekens oproept.
Maar je hebt geen uittreksel nodig van de GBA. Je moet alleen doorgeven dat je verhuisd bent van locatie X naar locatie Y. Gewoon doorgeven aan de IBG dat je voortaan op locatie Y woont en dus uitwonend bent, want je ouders wonen op locatie X.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_75117866
Het huis is op loopafstand van mijn ouders dus ik eet bij hun. Zij koken voor mij. Maar ik slaap in het nieuwbouwhuis. Over een jaar gaat mijn broertje ook uitwonend bij mij op kamers kan die ook mooi uitwonend zijn.
Allebei de huizen staan op naam van mijn ouders, zij zijn de eigenaar maar alleen ingeschreven bij één huis van een GBA, ik leef gewoon in een ander huis. Beide huizen indezelfde gemeente maar ingeschreven in één huis voor hun dus.

Het lijkt erop dat dit mag joepie
pi_75117936
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:18 schreef vuilcontainer het volgende:

[..]

Om fraude te voorkomen vragen ze tegenwoordig vaak om meer gegevens (ik heb zelf ook een contract op moeten sturen).
Dit is de manier waarop gecontroleerd wordt:
quote:
Controle
Aan het eind van elke maand controleert de IB-Groep je adresgegevens. We kijken of het uitwonendenadres waarop je die maand bij de IB-Groep staat ingeschreven, hetzelfde is als het adres waarop je bij de GBA staat ingeschreven. Is er in die maand een verschil tussen beide adresgegevens, dan krijg je een brief waarin staat dat je binnen vier weken moet zorgen dat de gegevens wel hetzelfde zijn.
pi_75117968
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:19 schreef jongegast het volgende:
Het huis is op loopafstand van mijn ouders dus ik eet bij hun. Zij koken voor mij. Maar ik slaap in het nieuwbouwhuis. Over een jaar gaat mijn broertje ook uitwonend bij mij op kamers kan die ook mooi uitwonend zijn.
Allebei de huizen staan op naam van mijn ouders, zij zijn de eigenaar maar alleen ingeschreven bij één huis van een GBA, ik leef gewoon in een ander huis. Beide huizen indezelfde gemeente maar ingeschreven in één huis voor hun dus.

Het lijkt erop dat dit mag joepie
Stel je vraag anders nog even in het centrale IB-groep topic, daar zit ook een medewerker van de IB-groep, maar voorlopig lijkt het alsof het mag inderdaad.

Edit: Hier dus
  zondag 29 november 2009 @ 19:30:27 #27
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_75118315
Wettelijk gezien zal het wel mogen, maar gevoelsmatig is het nogal fraude, maar ja zolang de wet zegt dat het mag.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  † In Memoriam † zondag 29 november 2009 @ 19:36:34 #28
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_75118533
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:30 schreef karr-1 het volgende:
Wettelijk gezien zal het wel mogen, maar gevoelsmatig is het nogal fraude, maar ja zolang de wet zegt dat het mag.
Ach, gebeurt vaker dan je denkt hoor! Paps en mams kopen een pandje! Flikkeren er een paar studentjes plus hun kindje in. Studentjes betalen dan de hypotheek en de vakantie van paps en mams af en kindje zit daar gratis!
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_75118578
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:36 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Ach, gebeurt vaker dan je denkt hoor! Paps en mams kopen een pandje! Flikkeren er een paar studentjes plus hun kindje in. Studentjes betalen dan de hypotheek en de vakantie van paps en mams af en kindje zit daar gratis!
Is inderdaad hetzelfde principe, dus zo gek is het niet eens. Voor TS is dit een mooie manier om aan een paar honderd euro extra per maand te komen.
  zondag 29 november 2009 @ 19:38:14 #30
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_75118592
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:36 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Ach, gebeurt vaker dan je denkt hoor! Paps en mams kopen een pandje! Flikkeren er een paar studentjes plus hun kindje in. Studentjes betalen dan de hypotheek en de vakantie van paps en mams af en kindje zit daar gratis!
Dat dan ook weer ja. Tijd om daar wettelijk eens iets aan te doen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_75118648
Ik denk dat het wel mag. Je woont op een ander adres en goed, je betaalt geen huur, maar er zijn zoveel studenten voor wie pappie en mammie de huur betalen.
  zondag 29 november 2009 @ 19:46:31 #32
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_75118883
quote:
Op zondag 29 november 2009 18:38 schreef jongegast het volgende:
Dit is uiteraard theoretisch.
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:19 schreef jongegast het volgende:

Het lijkt erop dat dit mag joepie
pi_75119277
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:19 schreef jongegast het volgende:
Het huis is op loopafstand van mijn ouders dus ik eet bij hun. Zij koken voor mij. Maar ik slaap in het nieuwbouwhuis. Over een jaar gaat mijn broertje ook uitwonend bij mij op kamers kan die ook mooi uitwonend zijn.
Allebei de huizen staan op naam van mijn ouders, zij zijn de eigenaar maar alleen ingeschreven bij één huis van een GBA, ik leef gewoon in een ander huis. Beide huizen indezelfde gemeente maar ingeschreven in één huis voor hun dus.

Het lijkt erop dat dit mag joepie
Alleen je kan niet met 2 personen uitwonend zijn in dat ene huis, je hebt wel beide een eigen "voordeur" nodig
All management is Strategic Management.
pi_75119349
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:55 schreef GodsSon het volgende:

[..]

Alleen je kan niet met 2 personen uitwonend zijn in dat ene huis, je hebt wel beide een eigen "voordeur" nodig
Edit: Volgens mij ben jij in de war met de regels voor huurtoeslag. Anders zou volgens jou ook mensen die in een studentenhuis wonen geen uitwonende stufi kunnen krijgen omdat ze geen eigen voordeur hebben.
pi_75119590
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:57 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Edit: Volgens mij ben jij in de war met de regels voor huurtoeslag. Anders zou volgens jou ook mensen die in een studentenhuis wonen geen uitwonende stufi kunnen krijgen omdat ze geen eigen voordeur hebben.
Whoops, you're right

Maar dat zou het natuurlijk nog interessanter maken, ook nog eens huurtoeslag krijgen (moet geen probleem zijn met een huurcontract en eventueel een schenkingsconstructie)
All management is Strategic Management.
pi_75119622
quote:
Op zondag 29 november 2009 20:02 schreef GodsSon het volgende:

[..]

Whoops, you're right

Maar dat zou het natuurlijk nog interessanter maken, ook nog eens huurtoeslag krijgen (moet geen probleem zijn met een huurcontract en eventueel een schenkingsconstructie)
Voor huurtoeslag moet je sowieso huur betalen en dat doet TS volgens mij niet.
pi_75121042
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:19 schreef jongegast het volgende:
Het huis is op loopafstand van mijn ouders dus ik eet bij hun. Zij koken voor mij. Maar ik slaap in het nieuwbouwhuis. Over een jaar gaat mijn broertje ook uitwonend bij mij op kamers kan die ook mooi uitwonend zijn.
Allebei de huizen staan op naam van mijn ouders, zij zijn de eigenaar maar alleen ingeschreven bij één huis van een GBA, ik leef gewoon in een ander huis. Beide huizen indezelfde gemeente maar ingeschreven in één huis voor hun dus.

Het lijkt erop dat dit mag joepie
Maar je moet er wel echt gaan wonen he. Hoe dit precies voor de wet gedefinieerd is weet ik niet, maar als je altijd bij je ouderlijk huis rondhangt en alleen in dat andere huis slaapt moet je niet raar opkijken als ze zeggen dat je onrechtmatig uitwonende stufi krijgt.
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:38 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Dat dan ook weer ja. Tijd om daar wettelijk eens iets aan te doen.
Ouders mogen geen huizen voor hun kinderen meer kopen?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_75121285
quote:
Op zondag 29 november 2009 20:34 schreef waht het volgende:

[..]

Maar je moet er wel echt gaan wonen he. Hoe dit precies voor de wet gedefinieerd is weet ik niet, maar als je altijd bij je ouderlijk huis rondhangt en alleen in dat andere huis slaapt moet je niet raar opkijken als ze zeggen dat je onrechtmatig uitwonende stufi krijgt.
Slapen in dat andere huis is juist een goede reden om dat als woonverblijf te kenmerken. Het moet gewoon lijken of je er daadwerkelijk woont, dus kleren moeten er rondzwerven, je moet een bed hebben staan en nog wat persoonlijke spullen en dan 'woon' je er.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')