abonnement Unibet Coolblue
pi_75024062
De vorige deeltjes
  • [vulkanen] The ring of Fire
  • [Vulkanen] The ring of Fire #2:
  • [Vulkanen] The ring of Fire #3: Eruption of Mayon?

    In dit en komende topics, zal informatie gegeven worden over vulkanen door enthousiaste Fokkers!, en iedereen die wat weet over vulkanisme, mag hier z'n bijdrage erbij toevoegen.

    Hoofdzakelijk zijn het de aardse vulkanen in belangstelling staan. Maar als er op een andere planeet/maan vulkanische aktieviteiten Zijn, dan mag het hier ook terzake komen.

    De Aarde
    Er zijn bergen, eilanden, en zeeën. En alles op een laag (aardkorst) van ongeveer 35 kilometer dikte.

    De aardkorst
    Al miljoenen jaren is de aardkost in beweging Door zijn aardbevingen, en er zijn vulkanen laat de aarde merken dat ie nog altijd actief is. De aardkorst bestaat niet uit één groot stuk maar uit een stuk of 9 grote en nog een aantal kleinere tektonische platen. Deze platen drijven op een vloeibare mantel.

    En omdat die platen niet allemaal dezelfde kant opgaan. Komt het er op de plaatsen waar ze zich ontmoeten toe tot hevige botsingen. Op deze plekken kunnen zich ook de meeste vulkanenvormen.

    Ring of Fire


    De Mantel
    De aardmantel of kortweg mantel is de laag in de opbouw van de Aarde die direct onder de korst ligt. De mantel begint op enkele tientallen kilometers diepte, en is ongeveer 2900 km dik. Ze neemt 83% van het volume van de Aarde in en bevat 67,5 % van haar massa.



    Soorten vulkanen
    Er zijn 6 verschillende soorten vulkanen.

  • De spleetvulkaan
    Een lange scheur in de aardkorst waardoor magma naar buiten komt. Deze ontstaat als twee tektonische platen uit elkaar drijven. Je vindt deze vooral bij oceaanruggen.

  • De schildvulkaan
    Dit is een brede, ondiepe vulkaankegel, die ontstaat doordat het lava dat eruit stroomt, dun en heet is en heel langzaam afkoelt.

  • De koepelvulkaan
    Deze kent een steile, bolle helling die gevormd is door dikke snel afkoelende lava.

  • De slakkenkegel
    Een vulkaan die naast lava ook veel as uitspuugt. De berg die door deze vulkaan gevormd wordt, is dan ook opgebouwd uit lagen as en lava die elkaar afwisselen.

  • De samengestelde vulkaan
    Deze is net zo opgebouwd als de slakkenkegel maar heeft naast de hoofdkrater nog meerdere kleinere kraters op haar flanken.

  • De calderavulkaan
    Dit is een oudere vulkaan met aan de bovenkant een grote brede krater. In deze krater hebben zich weer kleinere nieuwe kraters gevormd.

  • Hotspots
    Doordat een zeer hete brandhaard (hot-spot) in de mantel, door de aardkorst heen brandt.

    Andere vormen van vulkanisme zijn de geisers en de hete bronnen. Die vind je vaak in de buurt van vulkanen waar de aardkorst dunner is en de warmte van het magma verder doordringt in de aardkorst. Een geiser is een holte in de aardkorst of een waterhoudende grondlaag, die door het onderliggende magma wordt verwarmd tot het kookpunt. Het water kan dan tot 500 meter in de lucht spuiten. Een hete bron werkt op dezelfde manier alleen wordt het water daar niet zo verhit, dat het onder druk van stoom eruit spuit.

    Heeft Nederland een vulkaan?
    Jazeker! De naam ervan is Zuidwalvulkaan, en ligt 17km ten westen van Harlingen
    maar ... die is letterlijk allang dood en begraven. Deze ligt namelijk vele honderden meters onder de bodem van de huidige Waddenzee.

    Links
  • BBC-How volcanoes work
  • (Nieuws-)Updates van Vulkaanjager Jon Seach **NEW**
  • Global Volcanism Program
  • Volcano Discovery
  • Live Science - Volcanoes
  • 37 Volcano Cams
  • Vulkanen.nl
  • Mediatheek - Vulkanen
  • vulkaan.startpagina.nl
  • Kennislink (Zuidwal vulkaan)
  • Vulkanen in de Eifel (Duitsland)
  • Planet-wissen [vulkanen](Duitstalig)

    Verwante DE-topics
  • Krakatoa
  • Supervulkanen
  • Mount St.Helens
  • Supervolcano at Yellowstone Park
  • Boren in een gevaarlijke vulkaan bij Napels
  • Uitbarsting Mt. Redoubt 2009
  • Uitbarsting Mayon 2009

    Deze OP in Fok!Wiki
  • Klik hier

    [ Bericht 0% gewijzigd door Frutsel op 16-12-2009 16:20:02 ]
  • pi_75024145
    Dan plaats ik de laatste reactie maar hier.....
    quote:
    Op donderdag 26 november 2009 13:46 schreef Againzender het volgende:

    [..]

    Het valt zo moeilijk te meten of er nu meer vulkaanuitbarstingen of aardbevingen zijn dan 'vroeger'. We hebben nu gewoonweg veel meer meetpunten.

    Maar als er straks bij Napoli een grote vulkaan knalt, dan loopt dit topic wel storm denk ik
    Stel je eens voor dat de Zuidwal vulkaan door een extreme aardbeving weer tot leven komt....
    Dat is pas iets voor een storm topic
    <a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
    <a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
    pi_75024160
    Tvp en ik maak even gebruik van de gelegenheid om Frutsel te complimenteren met haar OP's en hoe ze haar topics steeds blijft voorzien van relevante info.
    "It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
    pi_75024258
    quote:
    Op donderdag 26 november 2009 16:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:
    Tvp en ik maak even gebruik van de gelegenheid om Frutsel te complimenteren met haar OP's en hoe ze haar topics steeds blijft voorzien van relevante info.
    zijn

    Verder ben ik het hier helemaal mee eens!
    Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
    Ik vind je sig nogal denigrerend.
      donderdag 26 november 2009 @ 16:30:59 #5
    145755 kahaarin
    You are my sunshine......
    pi_75024272
    Hey, jullie zijn hier, misschien een aanvulling voor de OP: http://volcanolive.blogspot.com/

    Dat zijn de updates van John Seach.

    (tevens gewoon tvp natuurlijk.)
    be nice or go away
    pi_75024340
    quote:
    Op donderdag 26 november 2009 16:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:
    Tvp en ik maak even gebruik van de gelegenheid om Frutsel te complimenteren met haar OP's en hoe ze haar topics steeds blijft voorzien van relevante info.
    Haar?
    Ik ben een hij

    En ik doe het graag hoor... het hele subforum boeit me, dus dan doe ik er graag wat voor

    Maar bedankt! Je houdt het jaaroverzicht nog tegoed
    quote:
    Op donderdag 26 november 2009 16:30 schreef kahaarin het volgende:
    Hey, jullie zijn hier, misschien een aanvulling voor de OP: http://volcanolive.blogspot.com/

    Dat zijn de updates van John Seach.

    (tevens gewoon tvp natuurlijk.)
    Zetten we d'r bij
      donderdag 26 november 2009 @ 16:39:27 #7
    145755 kahaarin
    You are my sunshine......
    pi_75024546
    quote:
    Op donderdag 26 november 2009 16:32 schreef Frutsel het volgende:

    En ik doe het graag hoor... het hele subforum boeit me, dus dan doe ik er graag wat voor
    Dat wordt gewaardeerd.
    quote:
    Zetten we d'r bij
    Het plaatje over de mantel is een rood kruisje, maar verder:
    be nice or go away
    pi_75024890
    quote:
    Op donderdag 26 november 2009 16:39 schreef kahaarin het volgende:

    [..]

    Dat wordt gewaardeerd.

    [..]

    Het plaatje over de mantel is een rood kruisje, maar verder: [ afbeelding ]
    Fixed

    gek! .. jullie input wordt minstens zo gewaardeerd
    DE is nog te klein op fok, we need more input / users
      donderdag 26 november 2009 @ 17:04:12 #9
    145755 kahaarin
    You are my sunshine......
    pi_75025477
    quote:
    Op donderdag 26 november 2009 16:48 schreef Frutsel het volgende:

    [..]

    Fixed

    gek! .. jullie input wordt minstens zo gewaardeerd
    DE is nog te klein op fok, we need more input / users
    Hey, ere wie ere toekomt, jij en Indahnesia doen het meeste in het vulkanen topic.
    be nice or go away
    pi_75026891
    quote:
    Op donderdag 26 november 2009 16:30 schreef OA het volgende:

    [..]

    zijn

    Verder ben ik het hier helemaal mee eens!
    Details, het compliment is er niet minder om iig
    "It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
      Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 26 november 2009 @ 18:40:29 #11
    17650 crew  rubbereend
    JUICHEN
    pi_75028466
    Zo het logboek voor dit topic is tenminste weer kort, scheelt veel scrollen
    DeLuna vindt me dik ;(
    Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
    pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
    pi_75043385
    quote:
    Op donderdag 26 november 2009 16:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:
    Tvp en ik maak even gebruik van de gelegenheid om Frutsel te complimenteren met haar OP's en hoe ze haar topics steeds blijft voorzien van relevante info.
    OP's ????
    Dit is Frutsels eerste OP... maar hij houdt de topics aan het rollen
    De vorige 2 OP's waren gedaan door indahnesia.com
    En de eerste door mij

    En de volgende mag jij doen


    Kijk ik eens na jaren weer eens naar de krater op White Island (New Zeeland)
    Hebben ze er een nieuwe webcam geplaatst... en Dino staat er nog altijd
    En heeft een eigen plaatsje gekregen.

    Dino's eerste optreden in 2004


    En Dino nu... Hij is wel een beetje valer geworden.


    [ Bericht 10% gewijzigd door -CRASH- op 27-11-2009 04:04:35 ]
    <a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
    <a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
    pi_75043572
    Ah, hier zijn jullie. In Indonesie is het vrij rustig op dit moment. (TVP dus inderdaad).
      vrijdag 27 november 2009 @ 08:59:01 #14
    1872 Jumparound
    bedankt voor de vis
    pi_75044898
    toch niet




    [ Bericht 67% gewijzigd door Jumparound op 27-11-2009 09:19:08 ]
    Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
    Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
    Ecosia
    ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
      vrijdag 27 november 2009 @ 09:00:13 #15
    1872 Jumparound
    bedankt voor de vis
    pi_75044919
    hoe maakt je afbeeldingen kleiner in een post?
    Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
    Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
    Ecosia
    ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
      vrijdag 27 november 2009 @ 09:00:44 #16
    1872 Jumparound
    bedankt voor de vis
    pi_75044925
    oh, dit is het vulkanen topic, sorry!
    Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
    Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
    Ecosia
    ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
    pi_75052841
    quote:
    Op vrijdag 27 november 2009 09:00 schreef Jumparound het volgende:
    oh, dit is het vulkanen topic, sorry!
    het staat gelukkig niet in de TT
      vrijdag 27 november 2009 @ 13:10:53 #18
    1872 Jumparound
    bedankt voor de vis
    pi_75052919
    quote:
    Op vrijdag 27 november 2009 13:08 schreef indahnesia.com het volgende:

    [..]

    het staat gelukkig niet in de TT
    Tja, ik zat alleen maar te kijken naar Ring of Fire
    Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
    Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
    Ecosia
    ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
    pi_75083499
    Vond het al gek dat dino pleite was, maar het is natuurlijk donker in NZ, net zo als het hier in Indonesie ook donker is
    pi_75099752
    quote:
    Op zaterdag 28 november 2009 14:15 schreef indahnesia.com het volgende:
    Vond het al gek dat dino pleite was, maar het is natuurlijk donker in NZ, net zo als het hier in Indonesie ook donker is
    Nee... Er staat om de zoveel tijd een met z'n blanda pantat voor de cam
    <a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
    <a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
    pi_75103429
    quote:
    Op zaterdag 28 november 2009 23:51 schreef -CRASH- het volgende:

    [..]

    Nee... Er staat om de zoveel tijd een met z'n blanda pantat voor de cam
    Lijkt me geen fraai gezicht, al koester ik nu de hoop dat er zo'n wulpse Indonesische griet op een willekeurige Indonesische vulkaan zo staat.
      Moderator maandag 30 november 2009 @ 19:55:04 #22
    8781 crew  Frutsel
    pi_75156851
    Hmm... ik had niets moeten zeggen.. nu is het alweer dagen rustig
    ik heb net naar de nieuwe serie van Raging Planet gekeken op Discovery World. Ging over Vulkanen... blijft indrukwekkend

    http://www.discoverychann(...)planet-ring-of-fire/

    Zo indrukwekkend die uitbarsting van de Pinatubo
    pi_75158614
    quote:
    Op zondag 29 november 2009 07:31 schreef indahnesia.com het volgende:

    [..]

    Lijkt me geen fraai gezicht, al koester ik nu de hoop dat er zo'n wulpse Indonesische griet op een willekeurige Indonesische vulkaan zo staat.
    Maar wel bij een vulkaan met een webcam....
    Zodat ik mee kan genieten.
    quote:
    Reports by John Seach

    Thursday 26th November 2009
    Gaua Volcano, Vanuatu

    An increase in activity at Gaua volcano, Vanuatu has forced the evacuation of over 300 people from three villages on the west coast of Gaua Island. People have been suffering from respiratory problems in the last few days as a strong wind has carried the gas and ash over villages. Two boats from the police and health department in Torba are starting to evacuate people this morning. Negotiations are taking place with ships owners to help with the evacuation because the two motor boats cannot carry enough people. Chiefs from two villages, Namasari and Lembot, from the east of Gaua met yesterday about housing the relocated people. The National Disaster Management Office has maintained the level of alert on 2 (out of a maximum 4) but during the past days, a fall and gas emission has increased.


    BRON:Volcano Live


    [ Bericht 12% gewijzigd door -CRASH- op 30-11-2009 20:41:43 ]
    <a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
    <a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
      woensdag 2 december 2009 @ 13:31:12 #24
    145755 kahaarin
    You are my sunshine......
    pi_75209936
    Lol, deze ook maar dan, fout nieuws is ook nieuws.
    quote:
    Tuesday 1st December 2009
    Karkar Volcano, Papua New Guinea
    The suspected eruption at Karkar volcano in Papua New Guinea was false. Aviation reports of volcanic eruptions are occasionally incorrect, and not as reliable as ground observations.
    http://www.volcanolive.com/volcanolive.html
    be nice or go away
    pi_75217765
    Wanneer gaat Yellowstone nou eens ontploffen?
    's Avonds een man, overdags rustig an
      vrijdag 4 december 2009 @ 13:47:14 #26
    1872 Jumparound
    bedankt voor de vis
    pi_75281393
    Interessant artikel over het ontstaan van Hawai!
    De voeding voor de vulkanen daar komt dus van een diepte van 1500 km.... das best wel een eindje diep

    volledig artikel
    quote:
    Washington, D.C.—Hawaii may be paradise for vacationers, but for geologists it has long been a puzzle. Plate tectonic theory readily explains the existence of volcanoes at boundaries where plates split apart or collide, but mid-plate volcanoes such as those that built the Hawaiian island chain have been harder to fit into the theory. A classic explanation, proposed nearly 40 years ago, has been that magma is supplied to the volcanoes from upwellings of hot rock, called mantle "plumes," that originate deep in the Earth's mantle. Evidence for these deep structures has been sketchy, however. Now, a sophisticated array of seismometers deployed on the sea floor around Hawaii has provided the first high-resolution seismic images of a mantle plume extending to depths of at least 1,500 kilometers (932 miles).
    Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
    Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
    Ecosia
    ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
      Moderator vrijdag 4 december 2009 @ 14:01:31 #27
    8781 crew  Frutsel
    pi_75281981
    quote:
    Op woensdag 2 december 2009 17:23 schreef Burnie88 het volgende:
    Wanneer gaat Yellowstone nou eens ontploffen?
    Supervulkaan: Activiteit onder Yellowstone neemt toe

    Duurt nog wel ff.. tis weer stil geworden daar
      Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 6 december 2009 @ 16:00:00 #28
    17650 crew  rubbereend
    JUICHEN
    pi_75339459
    quote:
    Op vrijdag 4 december 2009 13:47 schreef Jumparound het volgende:
    Interessant artikel over het ontstaan van Hawai!
    De voeding voor de vulkanen daar komt dus van een diepte van 1500 km.... das best wel een eindje diep

    volledig artikel
    [..]
    interessant, volgens mij kwam of komt daar een docu over op NG
    DeLuna vindt me dik ;(
    Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
    pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
      Moderator dinsdag 8 december 2009 @ 11:42:04 #29
    8781 crew  Frutsel
    pi_75403291
    quote:
    Onbekende vulkaan gaf koude 200 jaar geleden
    Het was al lang bekend dat de uitbarsting van de vulkaan Tambora in Indonesië in 1815 tot gevolg had dat een groot deel van de wereld enkele jaren lang een koude periode beleefde. Het jaar 1816 wordt daarom soms wel eens aangeduid als 'het jaar zonder zomer'. Uit ijsboringen blijkt nu dat in 1809 ook al een enorme vulkaanuitbarsting moet hebben plaatsgevonden.

    Dat er in 1809 een uitbarsting was geweest van een 'onbekende vulkaan' werd al enkele jaren vermoed, door analyse van aangeboorde ijskernen in zowel het Arctisch gebied als het Antarctisch gebied. Nu is aangetoond dat er overeenkomst bestaat in zowel de tijd als de isotopen van zwavelverbindingen die uitgestoten zijn door de vulkaan en daarna neergeslagen.

    De vulkaanuitbarsting in 1809 had waarschijnlijk een kracht, die de helft was van Tambora zes jaar later. Maar hij was wel veel groter dan bv. de Krakatao in 1883 of de Pinatubo in 1991. Omdat zowel bij de noordpool als de zuidpool de gevolgen van de onbekende vulkaan goed meetbaar zijn, moet deze uitbarsting in de buurt van de evenaar zijn geweest. De exacte plek is tot dusver evenwel onbekend.

    De uitstoot van de onbekende vulkaan van 1809 samen met die van de Tambora in 1815 zorgden ervoor dat het decennium 1810-1819 wereldwijd als 'bijzonder koud' bekend staat. Dit komt ook naar voren in de kronieken van Poortugal die hier binnenkort gepubliceerd zullen worden.
      Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 8 december 2009 @ 12:08:53 #30
    17650 crew  rubbereend
    JUICHEN
    pi_75404169
    valt zo n vulkaan nog op te sporen?
    DeLuna vindt me dik ;(
    Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
    pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
      Moderator dinsdag 8 december 2009 @ 12:39:16 #31
    8781 crew  Frutsel
    pi_75404950
    quote:
    Op dinsdag 8 december 2009 12:08 schreef rubbereend het volgende:
    valt zo n vulkaan nog op te sporen?
    Vorige week was er op Discovery World een nieuwe aflevering van Raging Planet. Daar ging het over een onderzoeker die een stuk lava/puin had gekregen van een uitbarsting van de Tambora. Hij wist niet dat het de Tambora was geweest. Pas jaren later, nadat bij elke uitbarsting van een vulkaan geleerden monsters naar hem opstuurden, kon hij een vergelijkbaar monster vinden. Daaruit bleek dat het destijds de Tambora is geweest. Althans, het ging volgens mij over de Tambora.

    Lijkt me dat het nu wachten is op een identiek monster van de onbekende vulkaan met het monster uit Antarctica. Dan weet je ook wat die onbekende vulkaan is.

    elke vulkaan heeft schijnbaar een uniek "dna" om het maar ff zo te noemen
      dinsdag 8 december 2009 @ 14:21:51 #32
    1872 Jumparound
    bedankt voor de vis
    pi_75408354
    Uiteraard, omdat elke vulkaan zich op een unieke geologische positie bevind (De samenstelling van alle aardlagen waar het magma doorheen gaat laat een "vingerafdruk" achter)
    Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
    Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
    Ecosia
    ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
      dinsdag 8 december 2009 @ 14:26:32 #33
    1872 Jumparound
    bedankt voor de vis
    pi_75408519
    Nog een activeling:
    quote:
    Since a major eruption in 1994 that forced the complete evacuation of the nearby city of the same name, Rabaul Volcano on the island of New Britain has remained intermittently active. Rabaul is a large caldera volcano whose eastern rim has been breached and flooded by the sea. Numerous vents and cones occur around the rim, including Tavurvur Cone, which was erupting when this image was captured by the Advanced Land Imager on NASA’s Earth Observing-1 (EO-1) satellite on November 30, 2009.
    Rest van het artikel
    Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
    Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
    Ecosia
    ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
    pi_75436032
    quote:
    Op dinsdag 8 december 2009 12:39 schreef Frutsel het volgende:

    [..]

    Vorige week was er op Discovery World een nieuwe aflevering van Raging Planet. Daar ging het over een onderzoeker die een stuk lava/puin had gekregen van een uitbarsting van de Tambora. Hij wist niet dat het de Tambora was geweest. Pas jaren later, nadat bij elke uitbarsting van een vulkaan geleerden monsters naar hem opstuurden, kon hij een vergelijkbaar monster vinden. Daaruit bleek dat het destijds de Tambora is geweest. Althans, het ging volgens mij over de Tambora.

    Lijkt me dat het nu wachten is op een identiek monster van de onbekende vulkaan met het monster uit Antarctica. Dan weet je ook wat die onbekende vulkaan is.

    elke vulkaan heeft schijnbaar een uniek "dna" om het maar ff zo te noemen
    Die docu heb ik hier ook gezien op Discovery. Ging in ieder geval over een vulkaan in Indonesie. Ben ook kwijt welke precies.

    Iedere vulkaan heeft zijn eigen 'dna' qua uitstoot van materiaal en gesteente betreft. Vrij eenvoudig te vergelijken en mogelijk te achterhalen wat uit welke vulkaan kwam. Moet er echter wel een leidraad zijn, en die is er vaak niet bij oudere uitbarstingen.
      Moderator maandag 14 december 2009 @ 10:06:01 #35
    8781 crew  Frutsel
    pi_75604973
    quote:
    Dark lava streams down the southeast flank of Klyuchevskaya volcano in this satellite image. The dark gray lava—perhaps combined with deposits from lahars or pyroclastic flows—contrasts sharply with the volcano’s snow-covered and sunlit southern slopes, while a thin plume extends due west from the summit. According to the Smithsonian/United States Geological Survey Global Volcanism Program Klyuchevskaya has been active throughout most of 2009.


    Tis trouwens weer stil geworden
      maandag 14 december 2009 @ 11:13:44 #36
    145755 kahaarin
    You are my sunshine......
    pi_75606940
    quote:
    Op maandag 14 december 2009 10:06 schreef Frutsel het volgende:
    [ afbeelding ]
    [..]



    Tis trouwens weer stil geworden
    Oeh, mooi plaatje, lijkt me ook vrij onbewoond gebied dus die mag wel!

    Ja, idd het is stil, maar ook de vulkanen zijn rustig..... gek toch, soms zijn er tig tegelijk aan het rommelen en dan weer een tijdje niets, ik ben deze aan het 'volgen' maar die blijft maar op ORANGE staan.
    quote:
    ECUADOR - Tungurahua volcano

    December 11th, 2009

    As of the 11th of December, the Instituto Geofísico (IG) has reported that the seismic activity of the volcano is in levels considered as low. Steam originating emissions of the fumarolas of the interior of the crater. Rains have not been registered. The IG reports in the last 24 hours, 1 movement of long period (LP) was registered. In the morning of today the volcano has remained cleared, have been observed small originated steam emissions in the fumarolas of the western nor side of the crater. Rains by the sector of the volcano have not been registered. The official colour of the volcanic alarm light remains on ORANGE .


    http://www.sveurop.org/gb/news/news.htm
    be nice or go away
      Moderator maandag 14 december 2009 @ 22:29:34 #37
    8781 crew  Frutsel
    pi_75632070
    quote:
    Alertlevel Mayon raised

    lbay, Philippines (AHN) - Filipino volcanologists on Monday raised their alert level to three at Mount Mayon after recording 43 volcanic quakes since Sunday. Mayon has been restive since July, when officials declared the status of the volcano at alert level two.

    Mayon spewed ash and increased its activities over the weekend. Officials recorded 47 volcanic earthquakes from it on Friday. Officials are preparing to evacuate 45,000 residents around the mountain, which is surrounded by five municipalities and three cities.

    Alert level two had been in effect since July, when low-level quakes began and the volcano's crater began to glow. A six-kilometer permanent danger zone and a seven-kilometer extended danger zone on the southeast side had been enforced due to the risk of explosions and falling rocks.

    Alert level three means a major explosion is likely to occur in weeks. Mayon is the Philippines' most active volcano and is world-renowned for its near-perfect cone. It lies a few miles of the city of Legazpi, about 201 miles southeast of the capital, Manila.

    The mountain has erupted a total of 49 times, with the worst one occurring in 1814, when 12,000 were killed and a whole town was completely overrun by lava. Part of the town's bell tower is all that remains from the disaster.

    Mayon's last major eruption was in 2006, when it spewed lava and ash, prompting the evacuation of more than 40,000 people.
    de Mayon gaat toch nog boemen?
      Moderator maandag 14 december 2009 @ 22:32:51 #38
    8781 crew  Frutsel
    pi_75632254
    quote:
    Conception Volcano erupted
    MANAGUA -- Nicaragua's Concepcion volcano erupted on Friday, spewing gas and smoke almost 500 feet (150 meters) into the air and dumping ash on three nearby villages, but there were no immediate reports of damage.

    Concepcion and its dormant twin Maderas together form Ometepe, an hourglass-shaped island in Lake Nicaragua. Towering at 5,282 feet (1,610 meters) high, Concepcion is one of the world's highest lake island volcanoes and has been active since the 19th century.

    Ometepe, a word in the Nahuatl language which means two peaks, has a population of 35,000 and is popular with tourists thanks to its lush vegetation and archeological sites.
    Conception Wiki
      Moderator maandag 14 december 2009 @ 22:36:36 #39
    8781 crew  Frutsel
      Moderator maandag 14 december 2009 @ 22:38:22 #40
    8781 crew  Frutsel
    pi_75632515
    quote:
    Mayon set to erupt; evacuation ordered

    MANILA, Philippines – The Philippine Institute of Volcanology and Seismology (Phivolcs) raised the alert level at Mayon volcano from 2 to 3 after recording a series of explosions and monitoring lava trickles yesterday.

    This development prompted the provincial government of Albay to a enforce a mandatory evacuation of some 9,000 families living inside the danger areas starting today.

    Phivolcs director Renato Solidum said Alert Level 3 was raised after recording a series of ash explosions at 10:38 a.m., 12:15, 12:21, 12:41, and 1:02 p.m. yesterday, indicating that “an eruption is likely.”

    Solidum said another ash explosion was recorded at 1:04 p.m., reaching 100 meters high and lasting more than two minutes.

    “Our resident volcanologists also observed incandescent fragments rolling from summit down to three kilometers,” he said.

    Albay Gov. Joey Salceda said he had alerted disaster-control officials for evacuation of more residents anytime the condition worsened.

    He also directed local officials to immediately activate their evacuation plans even as he ordered the suspension of classes in schools within a six to eight-kilometer-distance from the volcano’s crater, and in schools to be used as evacuation centers starting today.

    Alex Baloloy, Albay resident volcanologist, said lava trickles might proceed to a full-blown eruption when consistent seismic activities and ash explosions would go on.

    The volcano, said to be the most active in the country, has erupted at least 50 times since 1616. Its worst eruption buried Cagsawa town and killed 1,200 people in 1814. An eruption in 1993 killed more than 70 farmers.
    Lijkt nu echt menens te worden met de Mayon
    pi_75638289
    Als ze gaan evacueren dan is het inderdaad serieus aan het worden.
      dinsdag 15 december 2009 @ 07:07:53 #42
    1872 Jumparound
    bedankt voor de vis
    pi_75639630
    kan er nog wel bij op de Filipijnen.
    - typhoons
    - massamoord
    - vulkaanuitbarsting

    zal het goed doen voor toerisme
    Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
    Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
    Ecosia
    ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
    pi_75639700
    quote:
    Op dinsdag 15 december 2009 07:07 schreef Jumparound het volgende:
    kan er nog wel bij op de Filipijnen.
    - typhoons
    - massamoord
    - vulkaanuitbarsting

    zal het goed doen voor toerisme
    Het toerisme is toch voornamelijk gericht op 'bepaalde industrien' in en rond de hoofdstad Manilla als ik het internet moet geloven. Lekker veilig.
      Moderator dinsdag 15 december 2009 @ 10:12:18 #44
    8781 crew  Frutsel
    pi_75642089
    quote:
    Filipijnen op de vlucht voor vulkaan Mayon

    Ruim 50.000 Filipijnen die rondom de vulkaan Mayon wonen, moeten hun huizen zo snel mogelijk verlaten. De vulkaan, een van de meest actieve in het Aziatische land, stoot lava en as uit. De mogelijkheid bestaat dat hij in de komende weken uitbarst.

    Inmiddels zijn ruim tienduizend mensen in de centrale provincie Albay geëvacueerd, laten officiële bronnen dinsdag weten. In totaal moeten inwoners van zes dorpen die in een straal van zes kilometer rondom de Mayon wonen, vertrekken.

    De activiteit van de 2500 meter hoge vulkaan neemt toe, meldden wetenschappers. Het waarschuwingsniveau is dinsdag opgevoerd van twee naar drie, op een schaal waarop vijf het gevaarlijkst is.

    De Mayon is in de afgelopen vierhonderd jaar ongeveer vijftig keer uitgebarsten. In 1814 begroef hij een complete stad, waardoor twaalfhonderd mensen het leven verloren.
      Moderator dinsdag 15 december 2009 @ 10:22:08 #45
    8781 crew  Frutsel
    pi_75642345
    Wordt eigen topic waardig
      dinsdag 15 december 2009 @ 10:33:37 #46
    1872 Jumparound
    bedankt voor de vis
    pi_75642648
    quote:
    Op dinsdag 15 december 2009 07:28 schreef indahnesia.com het volgende:

    [..]

    Het toerisme is toch voornamelijk gericht op 'bepaalde industrien' in en rond de hoofdstad Manilla als ik het internet moet geloven. Lekker veilig.
    Nah, dat valt wel mee hoor dat zijn denk voornamelijk ex-thailand gangers en zakenlui (angeles, lol... ben er geweest, wat een triestheid)
    Op de andere eilanden kom je ook nog wel een hoop toeristen tegen
    Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
    Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
    Ecosia
    ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
      Moderator dinsdag 15 december 2009 @ 10:38:08 #47
    8781 crew  Frutsel
      dinsdag 15 december 2009 @ 13:05:46 #48
    145755 kahaarin
    You are my sunshine......
    pi_75647391
    Oeh, Mayon!
    quote:
    Piton de la Fournaise volcano (La Réunion): new short-lived eruption on 14 Dec 09
    A new eruption started on Piton de la Fournaise volcano at 18h30 local time on 14 December. Following a seismic crisis lasting about 1 hr, a new vent opened on the S flank of Dolomieu Crater and produced lava flows inside the enclos. Later in the evening, a second fissure opened east of the first vent.
    Update 15 Dec:
    This eruption ended during the night at 00h40 (GMT +4) after a gradual
    decrease in magma supply from midnight (local time). This morning, Tuesday,
    December 15, 2009, a visible degassing in the south and southeast fractures
    is associated with a low intensity eruptive tremor. All of the lava flows
    was confined to high zone of the volcano and more specifically the slopes
    south and south-east of Piton de la Fournaise.
    http://www.volcanodiscovery.com/en/piton_fournaise_updates.html
    be nice or go away
      woensdag 16 december 2009 @ 16:08:52 #49
    1872 Jumparound
    bedankt voor de vis
    pi_75692265
    en we hebben weer een nieuwe frutsel!
    quote:
    Multiple plumes blew toward the south-southwest from Kilauea as the Advanced Land Imager (ALI) on NASA’s Earth Observing-1 satellite flew overhead on December 11, 2009. These true-color images show a wide-area view (top) and two close-ups indicated by white outlines: Halema‘uma‘u Crater (middle) and Pu‘u O‘o Crater (bottom). The largest and thickest plume appears at Pu‘u O‘o Crater.
    Rest van het artikel
    Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
    Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
    Ecosia
    ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
    pi_75692400
    Hawaii

    Daar wil ik ooit nog heen
    Volgens mij is dit een vulkaan die altijd aktief is
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')