OpenTTD FAQ
Hoe kan ik van die mooie screenshots maken? Met ctrl-s! Wel zorgen dat in de opties het formaat op png staat. Dit levert kleinere afbeeldingen op dan jpg, met nog een betere kwaliteit ook!
Waar kan openttd.cfg terugvinden? Standaard in je “Mijn documenten”, maar als ie daar niet in staat, dan kun je hem in je OpenTTD-map terugvinden.
Hoe kan ik stukjes station verwijderen zonder gelijk het hele station te slopen? En kan ik ook mijn station uitbreiden zonder het nieuwe deel aan het oude vast te bouwen? Je kan delen van een station verwijderen zonder gelijk het hele station te slopen. Dit doe je door eerst op het station-bouw-knopje te klikken, en dan op het knopje met de bulldozer. Nu kan je gewoon één enkel stukje station verwijderen. Je kan op dezelfde manier seinen van een spoor verwijderen zonder gelijk het hele spoor te slopen.
Als je je station wil uitbreiden zonder het nieuwe deel aan het oude vast te maken, moet je ctrl ingedrukt houden tijdens het bouwen. Je krijgt dan een keuzemenu bij welk station je nieuwe deel moet horen. Op dezelfde manier kan je een station aan een ander station vastmaken, terwijl het toch twee stations blijven.
Mijn vliegtuigen crashen veel, hoe kan dat? Hoogstwaarschijnlijk laat je snelle vliegtuigen landen op een klein vliegveld. Zorg dat je grote vliegvelden maakt voor snelle vliegtuigen,
Hoe join ik de FOK!server? Ik krijg de melding dat ik een andere versie heb, of niet de juiste newgrf’s heb. Zorg dat je dezelfde versie hebt als de FOK!server. Als je de server aanklikt in het multiplayer-venster, dan zie je in het rechter gedeelte welke versie de server is. Je kan in principe al aan het gekleurde bolletje achter de server zien of je mee kan doen. Groen bolletje betekent dat je zo kan inloggen, geel bolletje betekent dat je wel dezelfde versie hebt, maar niet alle newGRF’s, en een rood bolletje houdt in dat je een andere versie hebt. Wil je weten welke newGRF’s je nodig hebt? Klik dan links een server aan en klik vervolgens rechts op de knop newGRF-instellingen. Je ziet dan precies wat je nodig hebt.
De gemeente vindt het niet leuk dat ik gebouwen sloop. Hoe kan ik ze weer blij maken?De makkelijkste manier is om veel bomen te bouwen. Eventueel kan je de patches instellen onder Economie => Steden dat het toegestaan is om de gemeenteraad om te kopen.
Waarom kan ik geen elektrische treinen kopen terwijl ze al wel beschikbaar zijn? Waarschijnlijk heb je geen elektrisch spoor en/of elektrisch treindepot gebouwd. Houdt de spoorknop ingedrukt voor meerdere spoortypes.
Hoe upgrade ik al mijn treinen in één keer naar het nieuwste model? Open het treinvenster, en klik onderin het venster op beheerlijst en vervolgens op vervang voertuigen. Hier kan je exact instellen welk type locomotief door welk ander type vervangen moet worden zodra het in een depot komt. Wel zorgen dat je treinen depots inrijden, anders gebeurt er natuurlijk helemaal niets! Dit kan eventueel in dezelfde beheerlijst, door alle treinen in één keer voor onderhoud naar het depot te sturen.
Hoe kan ik het makkelijkst mijn spoor+treinen omzetten naar maglev? Stuur al je treinen naar een depot, en verkoop ze. Maak vervolgens twee kijkvensters aan, eentje bovenin het veld en eentje onderin. Selecteer nu het rail-ombouw-knopje en sleep van het ene kijkvenster naar het andere zodat de hele map in één keer geselecteerd is. Nu is je hele spoornet omgebouwd. Nu begint het vervelendste klusje: alle treinen opnieuw bouwen. Eventueel is het handig om, als je veel treinen met dezelfde orders hebt, één oude trein met de oude orders te bewaren zodat je die makkelijk kan kopiëren.
Hoe kan ik meechatten op de server? Door op enter te drukken kan je wat zeggen.
Is er een manier om makkelijk mijn drukke vliegveld te upgraden? Niet echt, je zal handmatig moeten zorgen dat er geen vliegtuigen meer aanwezig zijn op je vliegveld. Stuur alle vliegtuigen naar een depot, of kijk wat er naar het vliegveld toe komt vliegen, druk op F1 (pauze) en laat hem naar een ander vliegveld vliegen, waarna je weer F1 drukt om hem daadwerkelijk de andere kant op te laten vliegen. Herhalen totdat je vliegveld leeg is.
Moet ik mijn treinen vervangen als ze te oud worden? Alleen als je breakdowns aan hebt staan. Je treinen worden slechter naarmate ze ouder worden, de betrouwbaarheid gaat omlaag en dan krijgen ze vaker storingen. Als je echter breakdowns uit hebt staan, dan maakt de betrouwbaarheid niets uit en kan een trein prima 683 jaar oud worden.
Ik geef nu iedere trein apart zijn orders. Kan dat makkelijker? Ja! Klik in plaats van op een station, op een andere trein. Je trein zal nu de orders overnemen van die andere trein. Nog beter is te ctrl-klikken, dan krijg je namelijk gedeelde orders. Als je ooit nog eens je route wil wijzigen, dan hoef je maar van één trein de orders te wijzigen, alle andere treinen met dezelfde gedeelde orders wijzigen dan automatisch mee!
Bij de gedetailleerde info over mijn company rating staat er continu 0 bij Minimale winst. Ik maak echter miljoenen winst. Hoe kan dat? Dit is de winst van je minst winstgevende voertuig, het heeft dus niets met de totale bedrijfswinst te maken! Als je Minimale winst op 0 blijft staan, dan heb je waarschijnlijk één of meer voertuigen met verlies rondrijden. Zorg dat er geen voertuigen met verlies zijn, en dit getal zal stijgen. Is je minst winstgevende voertuig een bus die 11.450 per jaar verdient, dan staat je Minimale winst ook op 11.450.
Hoe kan ik mijn steden laten groeien? Steden groeien door passagiers te vervoeren, en natuurlijk door de Bouw nieuwe gebouwen-knop. Dat laatste werkt drie maanden, en het heeft geen zin om er 100x op te klikken, één keer is genoeg. Met passagiers vervoeren heb je maximale groei als je vijf stations/bushaltes/enz in je stad hebt, die elk minimaal één keer per twintig dagen bezocht wordt door een voertuig. Vaker mag, meer stations mag ook, maar het heeft niet meer effect op de groei van de stad.
Hoe bouw ik trams? Houdt het wegbouwknopje ingedrukt, net als dat je het spoorbouwknopje ingedrukt moet houden voor monorail en maglev. Wel zorgen dat je een newGRF hebt geladen met trams, anders zal je geen trams kunnen bouwen.
Waarom heb ik nog oude bestanden van TTDLX nodig? Omdat hier copyright op zit en deze dus niet meegeleverd mogen worden met OpenTTD. Vanaf versie 1.0.0 is het echter mogelijk om alternatieve opensource audio- en grafische bestanden te downloaden, deze zijn gratis en legaal.
Ik ben nieuw. Hoe kan ik makkelijk wat geld verdienen? Door kolen te vervoeren vanaf een kolenmijn naar een energiecentrale.
Hoe start ik mijn eigen server? Door in het multiplayer-scherm op Start server te klikken. Wel zorgen dat de juiste ports geforward worden in je modem en router, en dat je firewall de boel niet blokkeert!
Hoe krijg ik ook 32bpp graphics?Als je nightly versie r11119 of later, of 0.6.0 Beta-1 of later hebt, kun je in openttd.cfg onder [misc] de volgende regel toevoegen om 32bpp te activeren:
Er zijn ook andere
blitters mogelijk, voor meer mogelijkheden moet je op
deze pagina kijken.
Nu heb je 32bpp aan staan, maar nog geen 32bpp graphics. Je ziet er dus niets van. Op tt-forums.net in het
graphics-subforum kun je een hoop 32bpp graphics vinden, maar voor een overzichtje kun je het beste op
deze site kijken. De TAR-files moet je in je data-folder plaatsen. Hierna worden deze automatisch gebruikt in OpenTTD.