abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_84041885
quote:
Op maandag 23 november 2009 13:54 schreef Frutsel het volgende:

Kan me voorstellen dat je daar niet zo gerust op bent als je daar woont.. maar ja, wie bouwt er een dorp in een caldera?
Naja, boren met die hap!

boren???? volgens mij vraag je dan om meer onheil
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  Moderator woensdag 14 juli 2010 @ 13:55:26 #27
8781 crew  Frutsel
pi_84043742
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 13:22 schreef rubje het volgende:

[..]

boren???? volgens mij vraag je dan om meer onheil


Zoveel kan er niet mis gaan hoor. Een vertrouwd boorbedrijf was ingehuurd.
Ken ze niet.. BP ofzo

  Moderator zaterdag 4 augustus 2012 @ 14:08:44 #28
8781 crew  Frutsel
pi_115093888
quote:
Wetenschappers gaan boren in Italiaanse supervulkaan
De burgemeester van Napels geeft toestemming voor een proefboring in de Campi Flegrei.

De Campi Flegrei, een vulkaan in de buurt van Napels die in 1538 voor het laatst actief was, kwam niet voor in onze lijst van supervulkanen (zie ‘Wat als er een supervulkaan uitbarst?’, KIJK 5/2012). Wij hanteerden het uitgangspunt dat de vulkaan dan ooit met een kracht van 8 op de vulkanische explosiviteitsindex (VEI) moet zijn uitgebarsten. VEI 8 betekent dat er meer dan 1000 kubieke kilometer materiaal de lucht in wordt geworpen; Campi Flegrei kwam niet verder dan VEI 7 en gooide ‘slechts’ 100 kubieke kilometer materiaal van zich af.

De 13 kilometer grote Campi Flegrei-caldera, bestaat uit 24 kraters krater met daaronder een magmakamer die zich langzaam maar zeker vult. Het is dus een flinke jongen en veel Italianen maken zich zorgen over de boringen die wetenschappers hier willen gaan doen. Ze zijn bang dat de kans op uitbarsting er een stuk groter door wordt. Maar volgens het Deutsches GeoForschungsZentrum is die kans niet zo groot en dus gaf de burgemeester van Napels groen licht.

De wetenschappers willen niet alleen een gat in Campi Flegrei boren om een beter beeld te krijgen van wat er zich in de bodem afspeelt en hoe groot de kans is dat de vulkaan uitbarst. Ook willen ze uitvinden of de vulkaan kan worden gebruikt om energie mee op te wekken.

Een overzicht van de 24 kraters ten westen van Napels die samen de Campi Flegrei vormen. (Foto: NASA)

Van de burgemeester mag er nu tot 500 meter in de vulkaan worden geboord. Als dat goed gaat, wordt gekeken of een boorput van 4 kilometer diepte haalbaar en verstandig is. De boor gaat binnen een paar maanden de grond in, dus als je over een tijdje in het zuiden een grote knal hoort…
Bovenstaande is een bericht uit mei, volgens mij gaan ze nu deze maand van start :Y

Zie ook het Engelstalige bericht van Reuters van gisteren.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')