index       cultuur & historie
PI Het Wilhelmus
bekijk topic op één pagina  |  pagina: 1 2
Topicgallery™ :
padlarf
dagdag achtig
vrijdag 20 november 2009 @ 17:29 (#1) 

Ik had laatst een discussie over het volgende, is eht de bedoeling dat je tijdens het zingen van het Wilhelmus je rechterhand op je hart legt? Volgens mij is het in sommige landen (zoals de VS) wel de bedoeling, maar in Nederland hoeft het niet. Iemand anders denkt dat het in Nederland ook moet.

Wie heeft er gelijk?

Tevens een ander punt: Je zingt of couplet 1 en 6, of je zingt het niet

klaasdj
met een kleine k
vrijdag 20 november 2009 @ 17:32 (#2) 

Als ik mag kiezen: je zingt het niet.

Canada, the promised land!!!
"Don't underestimate my Dutch!" - Jesse L. Jackson
Vatbaak 3G

Billy_Talent
stiekem mag alles
vrijdag 20 november 2009 @ 17:48 (#3) 

Ik heb couplet 6 nog nooit iemand horen zingen eerlijk gezegd

I can't come to the phone right now, I'm eating corn chips and masturbating. Please leave a message.

Ripley
Smikeslut.
vrijdag 20 november 2009 @ 17:48 (#4) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 17:48 schreef Billy_Talent het volgende:
Ik wel, ik heb op school beide coupletten geleerd. Zoals het hoort.

Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.

padlarf
dagdag achtig
vrijdag 20 november 2009 @ 18:04 (#5) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 17:48 schreef Billy_Talent het volgende:
Dat klopt, en daar stoor ik me (een klein beetje;)) aan.

Sloggi
Ik heb altijd gelijk
vrijdag 20 november 2009 @ 18:10 (#6) 

Het is in Nederland niet gebruikelijk je hand op je hart te leggen, hoewel ik bepaalde lieden die ik soms mijn vrienden placht te noemen ken die het wel doen...

[TK] Grote opruiming PC-games

Niels1568
Grieks-mythologisch heiden.
donderdag 26 november 2009 @ 18:03 (#7) 

Volgens mij hoor je bij officiële gelegenheden wel te gaan staan, maar verder weet ik daar niet veel van.

Heb er geen moeite mee als men alleen couplet 1 zingt, maar 6 erbij is toch mooier.

Tot onze grote spijt was anders reageren niet mogelijk.

Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
donderdag 26 november 2009 @ 18:35 (#8) 

Um, net zo goed als ik moeite heb met de bede na de Troonrede, ben ik mordicus tegen het zingen, dat God mijn Heer is en me nimmer mag verlaten, hoor. Hou het maar bij 1, dat is nog redelijk neutraal.

De beste Comic Fantasy schrijver
Inmiddels heeft Wilders dus al 2 keer kiezersbedrog gepleegd door een zetel waarvoor hij gekozen is niet in te nemen.

padlarf
dagdag achtig
donderdag 26 november 2009 @ 19:08 (#9) 

quote:
Op donderdag 26 november 2009 18:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Um, net zo goed als ik moeite heb met de bede na de Troonrede, ben ik mordicus tegen het zingen, dat God mijn Heer is en me nimmer mag verlaten, hoor. Hou het maar bij 1, dat is nog redelijk neutraal.
Je bent ook wel voor tirannie?

marcodej
vrijdag 27 november 2009 @ 17:13 (#10) 

Zesde vers vind ik heel mooi, jammer dat het maar weinig gezongen word, maar vanwege de neutraliteit is het eerste vers beter geschikt. Hand op je hart mag, maar het hoeft niet. Kwestie van cultuur denk ik, we zijn er niet mee opgegroeid.

Waar ik me aan stoor is dat mensen hun hoofddeksel niet afnemen tijdens het volkslied, vooral de supporters in de stadions vergeten dat.

[ Bericht 9% gewijzigd door marcodej op 27-11-2009 19:33 ]

"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé

poldergeist
zaterdag 28 november 2009 @ 20:47 (#11) 

Opvallend vind ik dat het Wilhelmus volgens mij ontstaan is vanuit dezelfde componist die ook de grondslag heeft gelegd voor het volkslied van de SS Wenn alle untreu werden.

Ik ga eens verder info zoeken, of weet iemand hoe dit precies zit.

poldergeist
zaterdag 28 november 2009 @ 20:53 (#12) 

Dit verklaart al veel
quote:
In een BBC-documentaire uit 2005 over de Tweede Wereldoorlog, "The Nazis and the final solution" komt een scène voor waarin SS'ers kameraadschappelijk een lied zingen op de melodie van het Wilhelmus. Het zogenaamde Treuelied, dat meestal door SS'ers werd gezongen aan het eind van hun vriendschappelijke bijeenkomsten, was oorspronkelijk bij een andere melodie gedacht, maar de SS bezigde er later de melodie van het Wilhelmus voor. De tekst is evenwel niet oorspronkelijk nazistisch, de woorden zijn in 1814 geschreven door de Duitse dichter Max von Schenkendorf. De Nazi's annexeerden wel vaker traditionele liederen en marsen voor hun politieke propaganda.

Viking84
et in arcadia ego
zaterdag 28 november 2009 @ 20:55 (#13) 

"Mijn schild ende betrouwen zijt Gij, o God, mijn Heer." Beetje raar als je dat als atheïst moet zingen.

Gonna rise up, burning black holes into dark memories
Gonna rise up, turning mistakes into gold

Lord_Vetinari
zondag 29 november 2009 @ 11:17 (#14) 

quote:
Op zaterdag 28 november 2009 20:55 schreef Viking84 het volgende:
"Mijn schild ende betrouwen zijt Gij, o God, mijn Heer." Beetje raar als je dat als atheïst moet zingen.
Ja, maar als je dat niet doet, ben je voor de tirannie. Staat hierboven.

Inmiddels heeft Wilders dus al 2 keer kiezersbedrog gepleegd door een zetel waarvoor hij gekozen is niet in te nemen.

padlarf
dagdag achtig
zondag 29 november 2009 @ 11:34 (#15) 

Misschien een beetje kort door de bocht idd. Maar ik geloof ook nergens in, en het maakt mij echt niet uit of ik dat moet zingen.

Niels1568
zondag 29 november 2009 @ 12:00 (#16) 

Het Wilhelmus komt gewoon uit 1568 en toen was iedereen christelijk. Beetje inlevingsvermogen worden we allemaal geacht te hebben en ik als fervent (mythologisch) heiden doe dan ook niet moeilijk bij het 6e couplet.

Lord_Vetinari
zondag 29 november 2009 @ 12:01 (#17) 

quote:
Op zondag 29 november 2009 12:00 schreef Niels1568 het volgende:
Het Wilhelmus komt gewoon uit 1568 en toen was iedereen christelijk. Beetje inlevingsvermogen worden we allemaal geacht te hebben en ik als fervent (mythologisch) heiden doe dan ook niet moeilijk bij het 6e couplet.
Aha. Dus het Horst Wessellied komt uit de jaren 30 en toen was iedereen in Duitsland nazi, dus moeten we niet moeilijk doen als ze het nu zingen?

Iblardi
Cucullus facit monachum.
zondag 29 november 2009 @ 12:56 (#18) 

quote:
Op zondag 29 november 2009 12:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Aha. Dus het Horst Wessellied komt uit de jaren 30 en toen was iedereen in Duitsland nazi, dus moeten we niet moeilijk doen als ze het nu zingen?
Impliceert het zingen van het eerste couplet dan ook dat wij allemaal prinsen van Oranje zijn?

Bikkus, bakkus, bumdideldakkus.

Lord_Vetinari
zondag 29 november 2009 @ 12:57 (#19) 

quote:
Op zondag 29 november 2009 12:56 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Impliceert het zingen van het eerste couplet dan ook dat wij allemaal prinsen van Oranje zijn?
En aangezien we dat hele Oranjehuis betalen, vind ik dat best terecht.

padlarf
dagdag achtig
zondag 29 november 2009 @ 13:01 (#20) 

quote:

[..]

Het Horst Wessel lied is wel atheistisch, zou jij toch moeten waarderen

Best grappig overigens, vergelijk dat Horst Wessel lied maar eens met de Marseillaise, thematisch precies hetzelfde.

Niels1568
vrijdag 4 december 2009 @ 15:43 (#21) 

quote:

[..]

Als jij christenen met nazis wilt vergelijken meot je dat zelf weten

Niels1568
vrijdag 4 december 2009 @ 15:45 (#22) 

quote:
Op zondag 29 november 2009 12:56 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Het lied is dus geschreven als een lied dat van Oranje gezongen zou kunnen hebben, wij zingen dat omdat het gewoon de tekst is en omdat het duidelijk is dat wij niet allemaal hem zijn.

Iblis
aequat omnis cinis
[ Moderator ] vrijdag 4 december 2009 @ 15:47 (#23) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 18:10 schreef Sloggi het volgende:
Het is in Nederland niet gebruikelijk je hand op je hart te leggen, hoewel ik bepaalde lieden die ik soms mijn vrienden placht te noemen ken die het wel doen...
Je weet dat placht verleden tijd van plegen is? Zo ja: was dat gebaar de reden voor de breuk in jullie vriendschap?

Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.

Sloggi
Ik heb altijd gelijk
vrijdag 4 december 2009 @ 16:52 (#24) 

quote:
Op vrijdag 4 december 2009 15:47 schreef Iblis het volgende:

[..]

Je weet dat placht verleden tijd van plegen is? Zo ja: was dat gebaar de reden voor de breuk in jullie vriendschap?
Hij mag in het originele spel- en taalfouten-topic hoor .

[TK] Grote opruiming PC-games

Stephen_Dedalus
consul suffectus
zondag 6 december 2009 @ 13:34 (#25) 

quote:

[..]

Godwin slaat weer toe.

Down the glen came McAlpines men, just like ballet dancers. One in ten were skilled men and the rest were fucking chancers.

bekijk topic op één pagina  |  pagina: 1 2
index       cultuur & historie
Het Wilhelmus
nieuwe topics | actieve topics | online users | top 500