index       filosofie & levensbeschouwing
PI De maatschappij van de toekomst
bekijk topic op één pagina  |  pagina: 1 2
Topicgallery™ :
NoShitSherlock
vrijdag 20 november 2009 @ 15:20 (#26) 
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 15:01 schreef Horloge het volgende:
Dit doet mij dystopisch aan...

Alsof je een game speelt in god-modus, er is geen ene moer meer aan. Je hebt het over wetenschappelijk onderzoek, maar waarom zouden de mensen daaraan mee doen? Dat extra krediet gaat mensen echt niet de drempel over tillen om te gaan werken. Immers, iedereen heeft al een inkomen waarvan hij/zij comfortabel kan leven, inclusief luxe goederen. (Er zal overigens weinig overblijven van het predicaat luxe, wanneer iedereen het kan krijgen.) Mensen worden dus lui, vadsig en doel-loos. De enige maat die overblijft is het pure hedonisme.

Daarnaast stel jij dat computers de hele boel gaan besturen. Als we even aannemen dat computers die mate van intelligentie/rationaliteit kunnen krijgen: wat let de computers om ons als slaaf te gebruiken? Zij hebben geen belang bij het feit dat zij ons dienen.
Het doet mij meer denken aan een game waarbij je de keuze hebt om zowel via de god-modus te spelen als via de normale manier. Zodat je eigenlijk de ultieme vrijheid hebt.
Maar ik denk wel dat mensen lui worden inderdaad, maar omdat mensen nu de mogelijkheid hebben om in hun eigen interesse gebied wetenschappelijk bezig te zijn of in ieder geval in dat gebied wat te doen zal de luiheid wel meevallen denk ik.

Mensen zijn ook vaak lui uit gebrek iets beters of leukers te vinden om te doen. Dus ik denk dat dat in deze situatie nog wel mee zal vallen.

En wat betreft je laatste punt. Die mate van intelligentie van robots is dan nog niet te evenaren en het totale systeem staat nog steeds onder controle van mensen natuurlijk.

Molurus
vrijdag 20 november 2009 @ 15:34 (#27) 

De grote problemen met de wereld zoals Asimov zich die voorstelde, Aurora, zijn de volgende:

Ten eerste worden mensen ontzettend oud, en zijn ze - doordat ze geen enkele vorm van strijd of behoefte kennen - nauwelijks bezig met ontwikkeling en verbetering. Het is een intellectuele en technologische stand-still.

Ten tweede zijn de mensen op die planeet zo totaal niet gewend aan bedreigen zoals bijvoorbeeld ziektes dat hun weerstand daarvoor steeds verder afneemt. Ze zijn totaal veilig op hun door robots gecreeerde en beschermde planeet, maar daarbuiten zijn ze buitengewoon kwetsbaar.

Het resultaat in het boek van Asimov is dat het uiteindelijk de bewoners van de aarde zelf zijn, een vervuilde planeet waar mensen kort leven en veel ziektes hebben, die de melkweg koloniseren. En niet hun technologisch superieure afstammelingen die leven op de paar planeten die in stand worden gehouden door robots.

"Nu is het wel degelijk mogelijk dat een onherleidbaar complex systeem evolutionair kan zijn teweeggebracht." - jdschoone

Dennis_enzo
Geen usericon nee
vrijdag 20 november 2009 @ 15:35 (#28) 
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 15:20 schreef NoShitSherlock het volgende:

[..]

Het doet mij meer denken aan een game waarbij je de keuze hebt om zowel via de god-modus te spelen als via de normale manier. Zodat je eigenlijk de ultieme vrijheid hebt.
Maar ik denk wel dat mensen lui worden inderdaad, maar omdat mensen nu de mogelijkheid hebben om in hun eigen interesse gebied wetenschappelijk bezig te zijn of in ieder geval in dat gebied wat te doen zal de luiheid wel meevallen denk ik.

Mensen zijn ook vaak lui uit gebrek iets beters of leukers te vinden om te doen. Dus ik denk dat dat in deze situatie nog wel mee zal vallen.

En wat betreft je laatste punt. Die mate van intelligentie van robots is dan nog niet te evenaren en het totale systeem staat nog steeds onder controle van mensen natuurlijk.
Ik vind dat je de mensheid veel te veel eer geeft. Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die vrijwillig gaan werken als ze ook lekker op hun luie reet kunnen zitten en televisie kunnen kijken. Werk is werk, ook al gaat het over iets dat je leuk vind, je moet wel heel gedreven zijn om dat vrijwillig te doen.

Verder haal ik nogmaals mijn punt aan dat meer dan twee derde van de mensen niet de juiste capaciteiten heeft om wetenschappelijk onderzoek uit te voeren.

Ook geen sig dus

Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
vrijdag 20 november 2009 @ 15:45 (#29) 

quote:

[..]

Dus een clubje mensen zal controle hebben over het systeem. Dit lijkt me extreem gevaarlijk en onwenselijk.
quote:

[..]

Dan hanteer je de assumptie dat veel mensen geïnteresseerd zijn in wetenschap. Nou, vergeet het maar. Zelfs op de universiteit heeft een groot deel van de mensen totaal geen interesse in wetenschap.

Plus zoals hierboven terecht wordt gezegd: veel mensen hebben er niet de intellectuele vaardigheden voor. En excelleren in een ambachtsberoep (waar je niet per se heel slim voor hoeft te zijn) wordt zinloos, omdat je daar toch robots voor hebt. Wat blijft er dan over voor die mensen? Puur hedonisme...
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 15:20 schreef NoShitSherlock het volgende:Mensen zijn ook vaak lui uit gebrek iets beters of leukers te vinden om te doen. Dus ik denk dat dat in deze situatie nog wel mee zal vallen.
Dat denk ik juist niet. Juist omdat zo'n beetje alles wat je doet zinloos is (het draagt niet bij tot een significant beter leven of meer geluk), zal het luiheid troef zijn.

NoShitSherlock
vrijdag 20 november 2009 @ 16:08 (#30) 
quote:
Dus een clubje mensen zal controle hebben over het systeem. Dit lijkt me extreem gevaarlijk en onwenselijk.
Ja misschien ga ik inderdaad teveel uit van de goedheid van de mens. Terwijl heel de geschiedenis van de mensheid ons leert dat we dat totaal niet zijn. Maar goed er zouden bepaalde beveiligingen ingebouwd kunnen worden zodat er niks misdadigs mee gedaan kan worden.
quote:
Dan hanteer je de assumptie dat veel mensen geïnteresseerd zijn in wetenschap. Nou, vergeet het maar. Zelfs op de universiteit heeft een groot deel van de mensen totaal geen interesse in wetenschap.

Plus zoals hierboven terecht wordt gezegd: veel mensen hebben er niet de intellectuele vaardigheden voor. En excelleren in een ambachtsberoep (waar je niet per se heel slim voor hoeft te zijn) wordt zinloos, omdat je daar toch robots voor hebt. Wat blijft er dan over voor die mensen? Puur hedonisme...
Ja hier heb je ook zeker een punt. Mensen zullen inderdaad hedonistische wezens worden die puur voor hun eigen genot gaan leven inderdaad. Maar een goed onderwijssysteem kan hier wel verandering in brengen. Dat je een digitaal onderwijs systeem hebt die mensen echt stimuleert en mensen een trots geeft over de technologie e.d en welk steentje zij er aan kunne bijdragen. Dus het tegen tegenovergestelde van het huidige demotiverende onderwijs.
quote:
Dat denk ik juist niet. Juist omdat zo'n beetje alles wat je doet zinloos is (het draagt niet bij tot een significant beter leven of meer geluk), zal het luiheid troef zijn.
Hier heb je zeker een punt. Maar zie hieronder de piramide van Maslow:

De maatschappij die ik beschreef biedt mensen zekerheid wat betreft de eerste twee treden. Daarnaast heeft men ook behoefte aan ontplooiing, kennis, en kunst.. Zo'n maatschappij die ik beschrijf zet mensen al op een hogere treden zonder dat zij er wat voor hoeven te doen. Dus ik denk wel dat het in de mens zit om dan echt aan zelfontplooiing te gaan doen.

Mensen hebben niet meer zoals in de huidige maatschappij 70% van de tijd nodig om de onderste twee treden veilig te stellen. In plaats daarvan kunnen mensen zich richten op hogere treden.

Dennis_enzo
Geen usericon nee
vrijdag 20 november 2009 @ 16:35 (#31) 
Je verhaal is veel te theoretisch en gebaseerd op een perfecte situatie. Ik ken zat mensen die gewoon 's avonds op de bank willen hangen voor de tv, met een biertje. Die hebben echt geen behoefte aan kunst en zelfverwerkelijking. En een opleiding gaat dat echt niet veranderen. Hoe zou zo'n opleiding eruit moeten zien volgens jou?

Ook geen sig dus

NoShitSherlock
vrijdag 20 november 2009 @ 16:41 (#32) 
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 16:35 schreef Dennis_enzo het volgende:
Je verhaal is veel te theoretisch en gebaseerd op een perfecte situatie. Ik ken zat mensen die gewoon 's avonds op de bank willen hangen voor de tv, met een biertje. Die hebben echt geen behoefte aan kunst en zelfverwerkelijking. En een opleiding gaat dat echt niet veranderen. Hoe zou zo'n opleiding eruit moeten zien volgens jou?
Maar ja dat is dan waarschijnlijk omdat ze de hele dag gewerkt hebben. Maar als je dat niet hebt zoek je wat anders waarin je jezelf kan ontplooien. Want 3 jaar voor de buis hangen gaat ook vervelen natuurlijk.

Dennis_enzo
Geen usericon nee
vrijdag 20 november 2009 @ 16:44 (#33) 
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 16:41 schreef NoShitSherlock het volgende:

[..]

Maar ja dat is dan waarschijnlijk omdat ze de hele dag gewerkt hebben. Maar als je dat niet hebt zoek je wat anders waarin je jezelf kan ontplooien. Want 3 jaar voor de buis hangen gaat ook vervelen natuurlijk.
Dat denk ik ook altijd als ik mijn vader naar een film zie kijken die hij al zes keer gezien heeft. Maar ja

Ook geen sig dus

NoShitSherlock
vrijdag 20 november 2009 @ 16:52 (#34) 
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 16:44 schreef Dennis_enzo het volgende:

[..]

Dat denk ik ook altijd als ik mijn vader naar een film zie kijken die hij al zes keer gezien heeft. Maar ja

Ja oke maar die heeft dan waarschijnlijk ook niks anders om te doen lijkt me.
Maar in zo'n maatschappij als ik beschreef is altijd wel wat te doen.

sneakypete
2 X 2 = 5
vrijdag 20 november 2009 @ 23:53 (#35) 

Mijn kachel behoeft brandhout:
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 13:50 schreef NoShitSherlock het volgende:
Ik was pas eens aan het bedenken hoe de ideale maatschappij van de toekomst er uit ziet. En toen kwam ik tot de volgende conclusie:

- Mensen werken niet meer want alles wordt afgeleverd en bestuurd en gefabriceerd door computers.
Computers maken de auto's en de pc's . En de computers die dit doen worden weer aangestuurd en gecontroleerd door andere pc's ( Een soort robots ). Ook worden de goederen automatisch afgeleverd bij de bewoners.
En dat noem jij ideaal? Ik noem het oerlelijk
quote:
- Geld bestaat niet meer, in plaats daarvan hebben mensen een soort krediet pasje die voor iedereen hetzelfde is waarmee ze goederen kunnen bestellen via het internet ( Een soort internet alleen dan dus 100'derden keren zo geavanceerd) . Mensen hebben een basis krediet die te vergelijken is met het huidige modale inkomen waarmee men zeer comfortabel kan leven. Dit krediet mag men vrij besteden en is dan gewoon een basisrecht voor iedereen. Hier kunnen dus voor een bepaald type goederen ook weer marges aangesteld worden. Zo kan als er schaarste heerst van een bepaald goed het digitale krediet van iemand op een bepaald vlak verlaagd worden zodat mensen er minder van kunnen kopen.

Dit digitale krediet is dan uiteraard ook zo ingesteld dat mensen niet 3 ":auto's" kunnen kopen. Er zijn overal logische marges ingesteld. Maar wel zijn luxe goederen voor iedereen weg gelegd en niet langer alleen voor rijkere.
Je weet niet wat geld is, dat lijkt me overduidelijk. Waarom doemt dat geldspookje zo vaak op? Het zal de kredietcrisis wel zijn. Man, ga je verdiepen in de werking van het geld!
quote:
- Er is een gigantisch geavanceerd internet. Mensen kunnen bijvoorbeeld inzoomen op google earth en de plek van hun huis aanwijzen en vervolgens in een geavanceerd programma gekoppeld aan robots ontwerpen. Dit huis wordt dan vervolgens geheel geautomatiseerd gebouwd. De plek en de architectuur wordt geheel automatisch aangepast en het huis wordt voorzien van apparatuur zodat een woning geheel zijn eigen elektriciteit kan opwekken. Elk huis is dus geheel zelf voorzienend ( Alleen niet wat betreft water ).

Dit gigantische systeem van robots en mensen is gekoppeld aan een groot systeem die exact bijhoudt hoeveel grondstoffen en er nog zijn en de aarde qua broeikasgassen e.d precies in balans houdt. Zo zal het systeem precies controleren of een bepaald gebied niet te veel mensen heeft en de optimale balans in stand houden. Zo kan er bijvoorbeeld in een bepaald gebied op aarde tijdelijk spraken zijn van een immigratie stop in verband met een grondstoffen gebrek in dat gebied. Dit is een kleine vrijheid beperking maar er zullen altijd gelijkwaardige alternatieven aangeboden worden.

- In plaats van werk is de dagelijkse dagbesteding van mensen veranderd in een "open source" onderzoeks cultuur. Mensen kunnen op allerlei wetenschappelijke gebieden hun eigen bijdrage leveren en kunnen zo extra krediet opbouwen. Voor mensen die dus niks doen is er gewoon het basis krediet waarmee men rijkelijk kan leven. Maar mensen die een grote bijdrage leveren kunnen dus extra krediet opbouwen.
- Ook vermaken mensen zich met het uitgebreide digitale syteem waarmee geheel in 3d overal ter wereld rond gelopen kan worden. Een soort google earth maar dan geheel in 3d. Met de privacy van mensen wordt hier uiteraard rekening gehouden.

- Onderwijs is nog steeds verplicht maar gaat geheel digitaal en is gericht op wetenschappelijke ontwikkeling.
- Mensen eten geen vlees meer maar zijn geheel vegetarisch.
- Mensen mogen maar 3 kinderen, en dit houdt het sterfte cijfer en geboorte cijfer gelijk waardoor de wereldbevolking niet groeit.
- Mensen hebben nog gewoon hun openbare leven en kunnen op vakantie e.d. Wel betalen mensen per kilometer en dus kunnen ze niet van hot naar her reizen. Tenzij men natuurlijk aan de wetenschap bijdraagt en zo dus extra krediet verdient.
- Mensen voelen zich een wereldburger en zijn niet langer verbonden aan grenzen en talen. Er is een gemeenschappelijke taal: namelijk een computertaal en een verder geëvolueerde versie van het huidige Engels.
- Mensen vervoeren zich over land met automatische super snelle auto's die zo geprogrammeerd zijn dat ze precies de route volgen. Deze route stelt de mens dan in net zoals nu bij de tom tom.
- Het belangrijkste vervoer zijn echter capsules in de lucht, waarmee de mens met 10 keer de geluidssnelheid kan reizen en binnen een 2 uur van Nederland naar Australië kan vliegen. Deze zijn ook geheel geautomatiseerd. De mens kan natuurlijk nog steeds voor zijn eigen vervoer kiezen, en zelf de auto besturen. Hier zijn aparte "wegen" voor.
Gatverdamme. Ik heb even geproefd van je eten en spuug het nu uit. Wat vies! Zoals al geponeerd is door anderen: Welkom in de dystopie! Jouw nieuwe wereld is helemaal niet mooi, maar hondslelijk, onmenselijk, bah! Ik wil daar niet in leven!
Besef je wel hoe gevaarlijk en smakeloos jouw toekomstbeeld is? Ik hoop je hiermee te verlichten. Nogmaals: gatverdamme! Fuck jouw übermensch!

hardromacore
zaterdag 21 november 2009 @ 08:46 (#36) 

Pete

@ Noshit... het zou allemaal wel eens werkelijkheid kunnen worden, ga eerste maar eens mensen interviewen, over wat zij echt willen.. Start een party..!

sneakypete
2 X 2 = 5
zondag 22 november 2009 @ 20:04 (#37) 

quote:
Op zaterdag 21 november 2009 08:46 schreef hardromacore het volgende:
Pete

Sorry voor de grofheid hoor, maar ik erger me aan al dat futuristisch-utopisch denken. Temeer omdat het er altijd wel weer op uitkomt dat we gewoon een nieuwe variant op het communisme voor de kiezen krijgen, terwijl je toch wel mag stellen dat bewezen is dat het niet werkt en 100% maakbaarheid onmogelijk is.

Probably_on_pcp
Carpe Noctem
maandag 23 november 2009 @ 04:26 (#38) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 14:08 schreef Iced_Lips het volgende:

[..]

Waarom zou dat in de toekomst veranderen?
Verlichting

De volgende logische stap in de psychologische ontwikkeling van de mens. De stap van onze puberteit/adolescentie naar ECHTE volwassenheid.

Verlichting is het ontdekken van het echte perspectief van waaruit wij naar onszelf en de wereld kijken. Het is afstand nemen van je ego. Het is de volgende stap in onze evolutie. Door een stap terug te doen zullen we het ego, onze schijnidentiteit, zijn macht ontnemen en zullen we een andere dimensie van onszelf ontdekken.

Een beetje zoals de verandering van de heersende opvatting van een platte aarde (wat toendertijd heel logisch was) naar een ronde aarde (wat nu heel logisch is). Deze stap mbt het loslaten van de identificatie met ons ego is daarom voor velen moeilijk voor te stellen, maar het zal onze enige redding zijn. Er zijn al redelijk wat mensen die deze stap hebben gemaakt, nu is het maar hopen dat we een kritische massa weten te bereiken zodat we als mensheid ECHT kunnen beginnen aan het avontuur dat het leven eigenlijk is.

Probably_on_pcp
Carpe Noctem
maandag 23 november 2009 @ 04:37 (#39) 

quote:
Op zondag 22 november 2009 20:04 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Sorry voor de grofheid hoor, maar ik erger me aan al dat futuristisch-utopisch denken.
Moet je dit eens gaan kijken, Visions of the Future van de BBC. Geweldige docu
http://video.google.com/videosearch?q=visions+of+the+future+bbc&emb=0&aq=4&oq=visions+of+the+fut#q=visions+of+the+future+bbc&emb=0&aq=4&oq=visions+of+the+fut&qvid=visions+of+the+future+bbc&vid=1640775900931232990

Of Kymatica. Kijk en huiver
http://video.google.com/videosearch?q=kymatica&emb=0&aq=f#q=kymatica&emb=0&aq=f&qvid=kymatica&vid=-6736722752013377089
quote:
Temeer omdat het er altijd wel weer op uitkomt dat we gewoon een nieuwe variant op het communisme voor de kiezen krijgen, terwijl je toch wel mag stellen dat bewezen is dat het niet werkt en 100% maakbaarheid onmogelijk is.
Bewezen?

vaarsuvius
FIREBALL! Lightning Bolt!
woensdag 25 november 2009 @ 18:03 (#40) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 15:35 schreef Dennis_enzo het volgende:

Verder haal ik nogmaals mijn punt aan dat meer dan twee derde van de mensen niet de juiste capaciteiten heeft om wetenschappelijk onderzoek uit te voeren.
Je bent wel gul. Ik zou er meer dan 95% van maken (intellect alleen is niet voldoende, dus ook een flink deel van de slimmere mensen valt nog af, ik bv)

Nullius in verba

Symo
Causa sui
woensdag 25 november 2009 @ 19:15 (#41) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 14:05 schreef Iced_Lips het volgende:

[..]

Wat drijft het kapitalisme?
kapitalisten?

Oow ja zei iemand al..

Maar goed, echt ik dig je toekomstbeeld. Maar mag ik dan ook niet mee doen aan die ''wetenschappelijke activiteiten'' en de hele dag stoned zijn?
quote:
Op woensdag 25 november 2009 18:03 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Je bent wel gul. Ik zou er meer dan 95% van maken (intellect alleen is niet voldoende, dus ook een flink deel van de slimmere mensen valt nog af, ik bv)
Dan maken we er gewoon een humanistisch kannibalistische cultuur van, als we toch bezig zijn! Mensen die niet zo slim zijn, worden met 45 geslacht, op uiterst humane wijze natuurlijk! Dan kunnen we ook de rest van het dierenrijk een beetje ontzien. Deze doelgroep krijgt dan wel weer meer privileges tijdens hun leven.

Ik geef me vrijwillig op om geslacht te worden

[ Bericht 18% gewijzigd door Symo op 25-11-2009 19:30 ]

.aeon
woensdag 25 november 2009 @ 21:06 (#42) 

quote:
- Mensen voelen zich een wereldburger en zijn niet langer verbonden aan grenzen en talen.
Hier hoop ik nog het meest op. Ik word zo fucking schijtziek van die nationalistische instelling. We zouden ons veel meer als 'aardling' of 'wereldburger' moeten beschouwen ipv. Nederlands of Turks of Amerikaan. Economische problemen daargelaten, de wereld zou een stuk beter af zijn zonder grenzen. Misschien dat we dan ook eens wat beter ons best gaan doen om armoede op de planeet te bestrijden.

Banananab
zoekert
maandag 30 november 2009 @ 19:34 (#43) 

quote:
Op woensdag 25 november 2009 19:15 schreef Symo het volgende:

[..]

kapitalisten?

Oow ja zei iemand al..

Maar goed, echt ik dig je toekomstbeeld. Maar mag ik dan ook niet mee doen aan die ''wetenschappelijke activiteiten'' en de hele dag stoned zijn?
[..]

Dan maken we er gewoon een humanistisch kannibalistische cultuur van, als we toch bezig zijn! Mensen die niet zo slim zijn, worden met 45 geslacht, op uiterst humane wijze natuurlijk! Dan kunnen we ook de rest van het dierenrijk een beetje ontzien. Deze doelgroep krijgt dan wel weer meer privileges tijdens hun leven.

Ik geef me vrijwillig op om geslacht te worden
Dat wordt dan een soort "Soylent Green" ... Gezelli!

waarheid is een perversie van werkelijkheid

Lub_ya
maandag 30 november 2009 @ 21:19 (#44) 
Interessant.

Banananab
zoekert
maandag 30 november 2009 @ 22:24 (#45) 

Klinkt ook als "This perfect day" (Ira Levin).

waarheid is een perversie van werkelijkheid

snoezelewoepsie
Daar moet je zijn ---->
dinsdag 1 december 2009 @ 00:49 (#46) 
Klinkt ook heel erg als The Venus Project

En op zich klinkt het ook wel erg mooi, maar het heeft toch wel een flinke bewustzijnsverandering nodig voordat zoiets zou slagen. Inderdaad zijn de eerste 2 stappen van de piramide die je hebt gepost dan al veilig gesteld, en blijft er een hele hoop tijd over voor mensen om te besteden aan andere zaken. Er is eigenlijk geen excuus meer om niet bij je familie op visite te gaan, en omdat je veel bij elkaar bent zullen er misschien ook wel sterkere familiebanden zijn, en ook een stuk meer sociale controle, wat wel erg welkom is.

Nadelen zijn inderdaad ook te over. Zoals al genoemd, ons immuunsysteem zal enorm slecht worden, omdat al het voedsel perfect schoon is en in een gecontroleerde omgeving wordt gekweekt. Aan de andere kant zullen mensen nog steeds boswandelingen maken, in de zandbak spelen en huisdieren houden, dus wie weet compenseert dat ook weer het een en ander.

Dat mensen vegetarisch zouden eten kan ik niet geloven. Het zou ook niet goed zijn, bepaalde vitamines zijn nou eenmaal nodig en zitten alleen in vlees, of in vitaminepreparaten, maar ik zit niet te wachten op een pillenslik maatschappij, tenzij het een keer XTC is op een feestje Ze kunnen nu al ledematen laten groeien uit een genetisch gemodificeerde eicel, en de UT heeft het vorig jaar ook voor elkaar gekregen om bot te laten groeien, dus waarom zouden er geen kwekerijen zijn waar gewoon perfecte tournedos, karbonade of spare ribs gekweekt worden

Daar is trouwens weer gelijk een ander punt naar voren gekomen: Religie. In veel religies is het niet toegestaan om genetisch gemodificeerd voedsel te nuttigen, en in de Bijbel wordt ook gewaarschuwd voor een samenleving als hier omschreven, althans volgens sommige interpretaties. Religie zal echt niet samengaan met een samenleving als omschreven in de OP, en is sowieso niet 'compatible' met alle verschillende opvattingen die mensen over het leven hebben.

Overigens zullen er ook altijd mensen zijn die een of andere geestesziekte hebben en mensen die een laag iq hebben en in conflicten er eerder voor kiezen om te slaan, of nog erger, iemand te vermoorden, ipv iets met woorden uit te vechten. En dus is er altijd nog behoefte aan een politiemacht, rechtspraak, gevangenissen en ziekenhuizen. En hoewel ik me kan voorstellen dat er genoeg mensen zijn die zich prima voor de wetenschap in willen zetten, en ook best mensen die graag nog zelf met de hand hun huis bouwen, een straat leggen, of voor zieken en bejaarden zorgen, zie ik niet gauw mensen vrijwillig gevangenisbewaarder of politieagent worden, met alle risico's van dien, ondanks het extra krediet wat deze mensen krijgen. En de politiemacht en gevangenisbewaarders vervangen door robots lijkt me ook niet erg wenselijk, dat is namelijk nogal koud (en dan bedoel ik niet de metalen armen) en dus zeker niet bevorderlijk voor de sfeer en rehabilitatie van gevangenen.

Alaaf!

bekijk topic op één pagina  |  pagina: 1 2
index       filosofie & levensbeschouwing
De maatschappij van de toekomst
nieuwe topics | actieve topics | online users | top 500