Klinkt ook heel erg als
The Venus ProjectEn op zich klinkt het ook wel erg mooi, maar het heeft toch wel een flinke bewustzijnsverandering nodig voordat zoiets zou slagen. Inderdaad zijn de eerste 2 stappen van de piramide die je hebt gepost dan al veilig gesteld, en blijft er een hele hoop tijd over voor mensen om te besteden aan andere zaken. Er is eigenlijk geen excuus meer om niet bij je familie op visite te gaan, en omdat je veel bij elkaar bent zullen er misschien ook wel sterkere familiebanden zijn, en ook een stuk meer sociale controle, wat wel erg welkom is.
Nadelen zijn inderdaad ook te over. Zoals al genoemd, ons immuunsysteem zal enorm slecht worden, omdat al het voedsel perfect schoon is en in een gecontroleerde omgeving wordt gekweekt. Aan de andere kant zullen mensen nog steeds boswandelingen maken, in de zandbak spelen en huisdieren houden, dus wie weet compenseert dat ook weer het een en ander.
Dat mensen vegetarisch zouden eten kan ik niet geloven. Het zou ook niet goed zijn, bepaalde vitamines zijn nou eenmaal nodig en zitten alleen in vlees, of in vitaminepreparaten, maar ik zit niet te wachten op een pillenslik maatschappij, tenzij het een keer XTC is op een feestje

Ze kunnen nu al ledematen laten groeien uit een genetisch gemodificeerde eicel, en de UT heeft het vorig jaar ook voor elkaar gekregen om bot te laten groeien, dus waarom zouden er geen kwekerijen zijn waar gewoon perfecte tournedos, karbonade of spare ribs gekweekt worden
Daar is trouwens weer gelijk een ander punt naar voren gekomen: Religie. In veel religies is het niet toegestaan om genetisch gemodificeerd voedsel te nuttigen, en in de Bijbel wordt ook gewaarschuwd voor een samenleving als hier omschreven, althans volgens sommige interpretaties. Religie zal echt niet samengaan met een samenleving als omschreven in de OP, en is sowieso niet 'compatible' met alle verschillende opvattingen die mensen over het leven hebben.
Overigens zullen er ook altijd mensen zijn die een of andere geestesziekte hebben en mensen die een laag iq hebben en in conflicten er eerder voor kiezen om te slaan, of nog erger, iemand te vermoorden, ipv iets met woorden uit te vechten. En dus is er altijd nog behoefte aan een politiemacht, rechtspraak, gevangenissen en ziekenhuizen. En hoewel ik me kan voorstellen dat er genoeg mensen zijn die zich prima voor de wetenschap in willen zetten, en ook best mensen die graag nog zelf met de hand hun huis bouwen, een straat leggen, of voor zieken en bejaarden zorgen, zie ik niet gauw mensen vrijwillig gevangenisbewaarder of politieagent worden, met alle risico's van dien, ondanks het extra krediet wat deze mensen krijgen. En de politiemacht en gevangenisbewaarders vervangen door robots lijkt me ook niet erg wenselijk, dat is namelijk nogal koud (en dan bedoel ik niet de metalen armen) en dus zeker niet bevorderlijk voor de sfeer en rehabilitatie van gevangenen.