index       politiek
PI Gevolgen afschaffen hypotheekrente aftrek,
bekijk topic op één pagina  |  pagina: 1 2
Topicgallery™ :
_The_General_
van Heutz
vrijdag 20 november 2009 @ 12:21 (#1) 

Wie kan kort de gevolgen voor huis eigenaren met hypotheek schetsen na het afschaffen van de hypotheekrente aftrek?

LangeTabbetje
tis wat
vrijdag 20 november 2009 @ 12:24 (#2) 

Ze krijgen geen belasting meer terug over hun betaalde hypotheekrente.

Honey ! Take me drunk, i am home !

Posdnous
Moslima-knuffelaar
vrijdag 20 november 2009 @ 12:26 (#3) 

Dat hangt volledig af van de manier waarop zoiets ingevoerd wordt.

Dus bijvoorbeeld het tempo en de fiscale zaken die er tegelijkertijd mee veranderen.

When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I

H.FR
vrijdag 20 november 2009 @ 12:30 (#4) 
De huizenprijzen zullen sterk dalen, waardoor je met een hypotheekschuld zit die veel hoger is dan de waarde van het huis.

Meer mensen zullen willen huren, omdat een huis kopen minder voordeel heeft. Hierdoor zullen de wachtlijsten nog langer worden.

Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt

Tja..1986
vrijdag 20 november 2009 @ 12:40 (#5) 

Er is helemaal niemand die dat wil. Het bijvoorbeeld het PvdA-standpunt:
quote:
De PvdA is niet voor het afschaffen van de hypotheekrente aftrek maar voor beperking;

- deze beperking geldt niet lopende hypotheken maar alleen nieuwe gevallen;

- deze beperking raakt alleen de 5% rijkste belastingbetalers en niet modale gezinnen. Modale gezinnen merken dus helemaal niets van de PvdA plannen.

Integendeel, modale gezinnen zullen vooral voordelen hebben van de plannen van de PvdA om meer betaalbare woningen voor hen te bouwen.
Bron: pvda.nl

HugoBaas
vrijdag 20 november 2009 @ 12:40 (#6) 

Het geld toch alleen voor de nieuwe hypotheeken.

Mensen die nu al een hypotheek hebben zullen hier dus geen last van hebben.

Double Dutch Darky
Take kisses back to Africa
They dipped you in a vat
At the wacky chocolate factory

LangeTabbetje
tis wat
vrijdag 20 november 2009 @ 12:41 (#7) 

Je zou kunnen beginnen met het afschaffen van rente aftrek op aflossingsvrije hypotheken.

Honey ! Take me drunk, i am home !

Five_Horizons
FEYENOORD
[ Moderator ] vrijdag 20 november 2009 @ 12:42 (#8) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:41 schreef LangeTabbetje het volgende:
Je zou kunnen beginnen met het afschaffen van rente aftrek op aflossingsvrije hypotheken.
En de definitie daarvan is

Meer kennis dan je financieel adviseur hebben? Je wilt zeker weten dat je adviseur je niet zomaar wat 'adviseert'?
Woekerpolis of DSB: wij zitten naast u en u krijgt wél een goed product...

De iPad komt eraan!

speknek
The will of man made visible.
vrijdag 20 november 2009 @ 12:42 (#9) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:21 schreef _The_General_ het volgende:
Wie kan kort de gevolgen voor huis eigenaren met hypotheek schetsen na het afschaffen van de hypotheekrente aftrek?
Paar honderd euro minder per maand en je huis wordt onverkoopbaar.

It's an elitist thing. You wouldn't understand.

H.FR
vrijdag 20 november 2009 @ 12:44 (#10) 
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:40 schreef Tja..1986 het volgende:
Er is helemaal niemand die dat wil. Het bijvoorbeeld het PvdA-standpunt:
[..]

Bron: pvda.nl
Ja, vooral handig als ze van dat geld meer huizen gaan bouwen, want er is al zoveel natuur in Nederland.
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:40 schreef HugoBaas het volgende:
Het geld toch alleen voor de nieuwe hypotheeken.

Mensen die nu al een hypotheek hebben zullen hier dus geen last van hebben.
Volgens mij zijn ze daar nog niet over uit hoor, ik begreep iets van met terugwerkende kracht.

Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt

Bolkesteijn
TINSTAAFL!
vrijdag 20 november 2009 @ 12:45 (#11) 

quote:
De PvdA is niet voor het afschaffen van de hypotheekrente aftrek maar voor beperking;

- deze beperking geldt niet lopende hypotheken maar alleen nieuwe gevallen;
Dit zou echt een slecht idee zijn, mensen met een bestaande hypotheek met aftrek kunnen dan mensen met een met een nieuwe hypotheek zonder aftrek uit de markt prijzen.

Paulus-de-Boskabouter
Vandaag zonder rode puntmuts
vrijdag 20 november 2009 @ 12:46 (#12) 

Veel mensen kunnen de hypotheek niet meer op brengen.
Heel veel mensen kunnen hun koopwoning niet meer verkopen zonder dat er een gigantische rest schuld achter blijft. Dus de woningmarkt valt op slot waardoor starters helemaal geen kans meer krijgen om nog iets te kopen.

De aftrek beperken tot een huis van 200 k en ook de terug gave uit de schaal van 52% naar wat is het 38% ofzo.
Dan heb ik er geen moeite mee.

Paulus mist zijn vriendjes uit het bos....

H.FR
vrijdag 20 november 2009 @ 12:48 (#13) 
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:46 schreef Paulus-de-Boskabouter het volgende:
Veel mensen kunnen de hypotheek niet meer op brengen.
Heel veel mensen kunnen hun koopwoning niet meer verkopen zonder dat er een gigantische rest schuld achter blijft. Dus de woningmarkt valt op slot waardoor starters helemaal geen kans meer krijgen om nog iets te kopen.

De aftrek beperken tot een huis van 200 k en ook de terug gave uit de schaal van 52% naar wat is het 38% ofzo.
Dan heb ik er geen moeite mee.
Ja, want mensen die 52% belasting betalen zijn vieze belastingontduikers, ze zouden niet 52% maar 90% moeten betalen! Stelletje schavuiten, het zou verboden moeten worden om een opleiding te volgen waardoor je een salaris krijgt waarmee je 9 huishoudens van een uitkering voorziet

Trouwens, voor 200k heb je zo'n beetje een hutje op de hei tegenwoordig...

H.FR
vrijdag 20 november 2009 @ 12:52 (#14) 
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:42 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

En de definitie daarvan is
Het komt neer op een soort van huren. Je betaald alleen rente. Verder heb je niet een hypotheek over het hele bedrag, maar een deel, zodat bij een waardedaling geen problemen zijn met een eventuele restbetaling.

Als je geluk hebt stijgen de prijzen en hou je na de verkoop geld over. Met pech krijgt de bank gewoon de opbrengst, waardoor het dus een soort huren is geworden.

Paulus-de-Boskabouter
Vandaag zonder rode puntmuts
vrijdag 20 november 2009 @ 12:52 (#15) 

Dat hoor j mij niet zeggen maar die mensen met een inkomen dat ze 52% belasting moeten betalen die kunnen die paar honderd euro ook wel missen. Die hebben het echt niet nodig hoor, en als ze dat wel nodig zouden hebben dan zouden ze eens normaal moeten gaan leven!

Maar als jij graag naar de 90% wil betalen mag dat van mij hoor..

Paulus mist zijn vriendjes uit het bos....

Tja..1986
vrijdag 20 november 2009 @ 12:52 (#16) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:44 schreef H.FR het volgende:

[..]

Ja, vooral handig als ze van dat geld meer huizen gaan bouwen, want er is al zoveel natuur in Nederland.
Tja.. wat wil je dan? In het bos gaan slapen?

Five_Horizons
FEYENOORD
[ Moderator ] vrijdag 20 november 2009 @ 12:55 (#17) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:52 schreef H.FR het volgende:

[..]

Het komt neer op een soort van huren. Je betaald alleen rente. Verder heb je niet een hypotheek over het hele bedrag, maar een deel, zodat bij een waardedaling geen problemen zijn met een eventuele restbetaling.

Als je geluk hebt stijgen de prijzen en hou je na de verkoop geld over. Met pech krijgt de bank gewoon de opbrengst, waardoor het dus een soort huren is geworden.
Ik weet wat de gevolgen zijn; het gaat mij om de definitie van 'aflossingsvrij'. Alleen de lineaire en annuïtaire hypotheek zijn niet aflossingsvrij. Voor spaar-, beleggings- en levenhypotheken geldt dat ze aflossingsvrij zijn, maar dat er toevallig een polis naast loopt. Ik kan een aflossingsvrije hypotheek hebben (op papier), maar zelf zorgdragen voor aflossing op de einddatum d.m.v. sparen of zelf een verzekering afsluiten.

Meer kennis dan je financieel adviseur hebben? Je wilt zeker weten dat je adviseur je niet zomaar wat 'adviseert'?

De iPad komt eraan!

H.FR
vrijdag 20 november 2009 @ 12:56 (#18) 
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:52 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Tja.. wat wil je dan? In het bos gaan slapen?
Geboortebeperking, importbeperking.

H.FR
vrijdag 20 november 2009 @ 13:00 (#19) 
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:55 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik weet wat de gevolgen zijn; het gaat mij om de definitie van 'aflossingsvrij'. Alleen de lineaire en annuïtaire hypotheek zijn niet aflossingsvrij. Voor spaar-, beleggings- en levenhypotheken geldt dat ze aflossingsvrij zijn, maar dat er toevallig een polis naast loopt. Ik kan een aflossingsvrije hypotheek hebben (op papier), maar zelf zorgdragen voor aflossing op de einddatum d.m.v. sparen of zelf een verzekering afsluiten.
Als je een aflossingsvrije hypotheek hebt afgesloten, dan betekend dat dat het geen spaar-, beleggings- en levenhypotheek is. Als je er dan zelf via een andere constructie voor zorgt dat je voldoende restgeld hebt bij eventuele waardedalingen(aflossen gebeurt dus uit de opbrengst van de verkoop, zoals je zelf ook wist) dan staat dat los van de hypotheek.

Five_Horizons
FEYENOORD
[ Moderator ] vrijdag 20 november 2009 @ 13:02 (#20) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 13:00 schreef H.FR het volgende:

[..]

Als je een aflossingsvrije hypotheek hebt afgesloten, dan betekend dat dat het geen spaar-, beleggings- en levenhypotheek is.

Als je er dan zelf via een andere constructie voor zorgt dat je voldoende restgeld hebt bij eventuele waardedalingen(aflossen gebeurt dus uit de opbrengst van de verkoop, zoals je zelf ook wist) dan staat dat los van de hypotheek.
Erm... nee? Die levenhypotheek (of spaar- of beleggingshypotheek) heet alleen zo omdat de polis verpand is. Meer is het niet.

Als ik een KEW naast m'n hypotheek heb afgesloten (ergo: die kan dus alleen bedoeld zijn voor aflossing van de hypotheek), maar niet verpand, zou ik in jouw optiek ineens geen HRA meer hebben. Logisch...

De iPad komt eraan!

H.FR
vrijdag 20 november 2009 @ 13:04 (#21) 
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:52 schreef Paulus-de-Boskabouter het volgende:
Dat hoor j mij niet zeggen maar die mensen met een inkomen dat ze 52% belasting moeten betalen die kunnen die paar honderd euro ook wel missen. Die hebben het echt niet nodig hoor, en als ze dat wel nodig zouden hebben dan zouden ze eens normaal moeten gaan leven!

Maar als jij graag naar de 90% wil betalen mag dat van mij hoor..
Je vergeet dat die groep mensen ook door allerlei andere inkomensnivellerende maatregelen worden getroffen. Vaak scheelt het erg weinig met mensen die nog in het 42% tarief vallen. Pas bij inkomens boven de ¤100.000 ga je het echt merken.

Tja..1986
vrijdag 20 november 2009 @ 13:05 (#22) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:56 schreef H.FR het volgende:

[..]

Geboortebeperking, importbeperking.
Het is hier geen China. Er is nog ruimte zat. En importbeperking bestaat natuurlijk al.

H.FR
vrijdag 20 november 2009 @ 13:07 (#23) 
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 13:02 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Als ik een KEW naast m'n hypotheek heb afgesloten (ergo: die kan dus alleen bedoeld zijn voor aflossing van de hypotheek), maar niet verpand, zou ik in jouw optiek ineens geen HRA meer hebben. Logisch...
Dat zeg ik helemaal niet. Ik bedoelde meer de constructie dat je zelf de "aflossingen" opspaart op een ontoegankelijke rekening.

Je sluit dus niets af.

H.FR
vrijdag 20 november 2009 @ 13:08 (#24) 
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 13:05 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Het is hier geen China. Er is nog ruimte zat. En importbeperking bestaat natuurlijk al.
Ik heb besloten om me maar niet te laten provoceren, dat is duidelijk waar jij op uit bent
Bij deze dus mijn laatste reactie op jou

Five_Horizons
FEYENOORD
[ Moderator ] vrijdag 20 november 2009 @ 13:09 (#25) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 13:07 schreef H.FR het volgende:

[..]

Dat zeg ik helemaal niet. Ik bedoelde meer de constructie dat je zelf de "aflossingen" opspaart op een ontoegankelijke rekening.

Je sluit dus niets af.
Maar dat kan de overheid helemaal niet controleren (ik kan het bij wijze van spreken wel opsparen in m'n matras)

De iPad komt eraan!

bekijk topic op één pagina  |  pagina: 1 2
index       politiek
Gevolgen afschaffen hypotheekrente aftrek,
nieuwe topics | actieve topics | online users | top 500