quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:06 schreef _Rinka_ het volgende:[..]
Ten eerste wordt het overal volop promoot dat je je moet laten testen. En zoals ik al eerder aangaf kan je goed een soa hebben, zonder dat je het weet. Deze kan vervolgens wel je baarmoeder kan verzieken. (ingeval van vrouw dan...)
Tuurlijk moet je altijd veilig vrijen, maar soms gaat dit ook mis! Met wisselende contacten is dit dus niet handig
En bemoeizucht... Volgens mij zijn er hordes mensen die wisselende contacten hebben, moeten we daarvoor ons kop in het zand gaan steken? Zo van: 'nou dat kan echt niet hoor, moet je maar op passen' Sex zal altijd blijven bestaan, met name voor de fun. Deal with it. Als iemand zich wil laten testen, al dan niet op eigen kosten, is dat zijn keus. Dat moet gewoon mogelijk zijn vind ik. Sinds wanneer zit er een taboe op sex?
en die vergelijking met die vaccins slaat ook nergens op. Dat is preventief, een soa test laat je doen omdat je kans hebt iets te hebben opgelopen, dus acheraf. Maargoed ik vind ook als iemand een vaccin wilt moet ie dat zef weten. Zoiets heet zorg. Daar betalen we met zn allen genoeg geld aan.
Natuurlijk, maar om dan het gevoel te hebben dat je huisarts je privacy schendt...
Een van de rollen van een huisarts is voorlichting geven en die vergelijking met vaccins was om een ander voorbeeld te geven van een situatie waarin sommige mensen een soort collectieve afgunst hebben voor (bepaalde aspecten van) geneeskunde, terwijl ze altijd bepaalde dingen blijven eisen en dat is logisch. Gezondheidszorg is belangrijker dan veel mensen denken. Ik weet ook niet of we er wel genoeg aan betalen, als je bekijkt hoe sommige dingen nog steeds gaan.
Ik had ook de privatisering van gezondheidszorg kunnen zeggen, of klachten van mensen die geen antibiotica krijgen als ze 2 dagen verkouden zijn, of mensen die hoe dan ook om de zoveel tijd een full body scan willen.
Dat je het wilt, okee. Dat staat vrij, maar bij sommige dingen kun je wel verwachten dat artsen er iets van zeggen.
quote:Op zaterdag 21 november 2009 02:21 schreef stbabylon het volgende:[..]
Je klinkt als de paus...
Condooms zijn niet het eind antwoord in het SOA vraagstuk. Tuurlijk, met is altijd beter, en zo doe ik het ook. Maar ze zijn niet 100%. Met een test heb je zekerheid.
En al die mensen die hier roepen dat vaker een SOA test doen verkeerd is... zeg eens, pijpen jullie/worden jullie gepijpt met condoom? En beffen?
Waar zie je dat ik het verkeerd vind? Zekerheid is natuurlijk heel belangrijk. Ik vind het alleen krom om ervan op te kijken als iemand er een opmerking over maakt.
Condooms zijn kutdingen, maar dat neemt niet weg dat een huisarts zich waarschijnlijk op een bepaalde manier verantwoordelijk voelt voor zijn of haar patiënten.