index       fotografie      algemeen
PI witbalans: vooraf of achteraf
Topicgallery™ :
polariteit
donderdag 19 november 2009 @ 11:21 (#1) 
Wellicht een domme vraag, maar ik stel hem lekker toch

Zijn er verschillen tussen het vooraf op de camera instellen van de whitebalans en het achteraf aanpassen van de balans via een raw-tool?

Even voor de duidelijkheid: ik schiet dus in RAW formaat. Ik heb hem standaard op AWB staan, maar dit levert niet altijd even mooie resultaten op. Vervolgens lees ik de RAW in photoshop in, en pas de whitebalance vervolgens gewoon aan. Mijn vraag is dus, gaat de kwaliteit vooruit als ik het van te voren al goed doe?

Voor wat foto's, kijk hier

ElectricEye
Je Maintiendrai
donderdag 19 november 2009 @ 11:33 (#2) 

Als je alles RAW doet en je past in Photoshop/Lightroom de WB aan, is er kwalitatief niets aan de hand. Sterker nog, het werkt wel zo prettig dat je niet alles tot in de puntjes op locatie hoeft te regelen, zeker als snelheid een rol speelt.
Als je tijd hebt verdiend een beetje moeite doen voor een mooie kleurbalans als je de foto maakt wel de aanbeveling trouwens, maar dat is meer omdat dat het fotograferen interessanter en uitdagender maakt. Maar altijd en overal met grijskaarten e.d. lopen zwaaien moet niet nodig zijn.

Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!

Noxa
donderdag 19 november 2009 @ 11:33 (#3) 
quote:
Op donderdag 19 november 2009 11:21 schreef polariteit het volgende:

Zijn er verschillen tussen het vooraf op de camera instellen van de whitebalans en het achteraf aanpassen van de balans via een raw-tool?

Even voor de duidelijkheid: ik schiet dus in RAW formaat. Ik heb hem standaard op AWB staan, maar dit levert niet altijd even mooie resultaten op. Vervolgens lees ik de RAW in photoshop in, en pas de whitebalance vervolgens gewoon aan. Mijn vraag is dus, gaat de kwaliteit vooruit als ik het van te voren al goed doe?
Volgens mij maakt het geen snars uit. Want ik denk dat de chip in je camera vergelijkbare berekeningen maakt als dat photoshop doet.

Mocht er wel duidelijk verschil in zitten. Dan kun je je altijd nog afvragen of je zin hebt om voor elke foto de WB te checken. Ik niet iig.

polariteit
donderdag 19 november 2009 @ 12:26 (#4) 
Dank voor de reacties beiden. Ik denk dat ik hem dan maar geowon op auto laat staan. ik vind het altijd zonde als er een mooi fotomoment is, maar dat ik dat mis omdat ik met instellingen zit te prutsen die toch amper invloed op de kwaliteit hebben.

Netsplitter
[ Moderator ] donderdag 19 november 2009 @ 12:56 (#5) 

Wanneer ik weet dat ik m'nflitser nodig heb zet ik 'm wel de flitsstand qua witbalans.

Op woensdag 18 november 2009 09:34 schreef wise het volgende:
weet je waarom het xbox360 heet, als je het apparaat ziet, draai je 360 graden en loop je weg.

Isdatzo
Nu metzonder ondertitel!
[ Moderator ] donderdag 19 november 2009 @ 12:57 (#6) 

quote:
Op donderdag 19 november 2009 11:21 schreef polariteit het volgende:

Neuh. Als het goed is niet iig. Heb de witbalans gewoon op auto staan en pas hem achteraf aan waar nodig.

http://www.wiespeelter.nl
.
Op dinsdag 2 maart 2010 00:20 schreef L.no het volgende:
Ik weet niet waar je het over hebt, maar Isdatzo heeft vast gelijk.

Marc H
- Satan's Livecoach -
[ FOK!fotograaf ] donderdag 19 november 2009 @ 13:06 (#7) 

Beide. Ik probeer het zo goed mogelijk te regelen tijdens het fotograferen. De puntjes op de Ii doe ik thuis.

Site - You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.

Omniej
donderdag 19 november 2009 @ 17:09 (#8) 

Ik haal de witbalans eigenlijk nooit van Auto af... 't Werkt voor mij veel makkelijker en sneller om het achteraf nog even in de RAW aan te passen, bovendien heb ik dan ook een beter zicht op het resultaat dan wanneer ik de witbalans tijdens het fotograferen aanpas.

Geldt blijkbaar voor de meesten hier als ik de reacties zo lees.

goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
donderdag 19 november 2009 @ 18:59 (#9) 

Nee, het maakt niet uit voor het resultaat. RAW-foto's komen direct van je sensor af, WB-instellingen zijn softwarematig en worden dus pas later toegepast (op je in-cam JPG's bijvoorbeeld).

Mijn camera staat ook vrijwel altijd op AWB. Ik stel alleen de WB handmatig in als ik flitslicht ga mengen met omgevingslicht (en dus met kleurenfilters voor mn flitser). Op de automatische stand klopt de WB dan vrijwel nooit en kan ik slecht beoordelen hoe de lichtbronnen mixen.

Alstublaft: Loeter! Mongool! Loeki! Dongel

maduropa
papa van drie dochters.
[ Redactie Frontpage ] donderdag 19 november 2009 @ 19:09 (#10) 

ik houd hem ook altijd op auto,
als de foto me na afloop niet aanstaat, pas ik die inderdaad aan via de raw.
Wel grappig, op vakantie, door meerdere personen veel geschoten, mijn camera neigde met auto lichtjes naar blauw en de camera van een andere juist een tikkeltje naar rood.
had de foto's op tijd gesynched met elkaar, alleen daardoor viel het me op.
Oftewel, de awb is zeker niet heilig.

Mijn Reviews
Mijn BLOG
Nu met nieuw wachtwoord.

MevrouwVanDalen
Los & zeker!
vrijdag 20 november 2009 @ 07:36 (#11) 

Ik heb de witbalans juist noooit op auto staan!
Maar: ik schiet niet in RAW. Dat zal een slok op een borrel schelen, verwacht ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door MevrouwVanDalen op 20-11-2009 07:45 ]

Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!

polariteit
vrijdag 20 november 2009 @ 07:45 (#12) 
aah zo te lezen ben ik niet de enige die altij Auto gebruikt

Bedankt voor de reacties mensen

ElectricEye
Je Maintiendrai
vrijdag 20 november 2009 @ 10:42 (#13) 

quote:
Op donderdag 19 november 2009 19:09 schreef maduropa het volgende:
ik houd hem ook altijd op auto,
als de foto me na afloop niet aanstaat, pas ik die inderdaad aan via de raw.
Wel grappig, op vakantie, door meerdere personen veel geschoten, mijn camera neigde met auto lichtjes naar blauw en de camera van een andere juist een tikkeltje naar rood.
had de foto's op tijd gesynched met elkaar, alleen daardoor viel het me op.
Oftewel, de awb is zeker niet heilig.
Met vrienden merkte ik dit:
Nikon = blauw
Canon = rood
Pentax = groen

Zelfde locatie, zelfde moment, maar de kleurwaas is duidelijk als je ze naast elkaar legt.

Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!

Ynske
Bedankt voor de zon...
[ FOK!fotograaf ] vrijdag 20 november 2009 @ 11:18 (#14) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 07:36 schreef MevrouwVanDalen het volgende:
Ik heb de witbalans juist noooit op auto staan!
Maar: ik schiet niet in RAW. Dat zal een slok op een borrel schelen, verwacht ik.
waarom schiet je in hemelsnaam op jpg? of ondersteund je camera geen raw?

fotografiebloggen | fotosite
Toen kwam de zon, nog half verborgen
Zo begon de morgen, laat je droom bestaan

MevrouwVanDalen
Los & zeker!
vrijdag 20 november 2009 @ 11:45 (#15) 

Euhm, omdat ik niet weet wat RAW me oplevert, heb me er simpelweg nog nooit in verdiept.

Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!

polariteit
vrijdag 20 november 2009 @ 11:55 (#16) 
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 11:45 schreef MevrouwVanDalen het volgende:
Euhm, omdat ik niet weet wat RAW me oplevert, heb me er simpelweg nog nooit in verdiept.
tip van de dag: ga het eens doen. dan kom je wel een aantal redenen tegen die het zeker de moeite waard maken. 1 ervan is dus zoals hiervoor al opgemerkt het achteraf aan kunnen passen van de witbalans.

Chanty
Ik heersch >:)
vrijdag 20 november 2009 @ 12:16 (#17) 

quote:
Idd probeer het eens uit. Ik heb me heel lang laten tegen houden om in RAW te schieten omdat mensen zeiden dat het moeilijk en anders is qua nabewerking. Daar heb ik nu nog ontzettend veel spijt van, met name dat ik de oerwoudfoto's in Borneo niet in RAW heb geschoten.

Qua bewerken vond ik er niks moeilijks aan en het bied je ontzettend veel mogelijkheden om achteraf nog dingen te corrigeren. De uitdaging is natuurlijk om het zelf in een keer goed te doen, maar als dat niet gelukt is en je foto te licht/ donker is of de witbalans niet klopt, dan is RAW echt een must

Ik stel de witbalans wel altijd zo veel mogelijk zelf in, maar dat is meer omdat ik het leuk vind om te kijken of ik de juiste keuzes heb gemaakt

You have no idea how evil I think >:)
Your worst case scenario!
Discovermyworld.nl
Waarom een evil smiley tattoo? DAAROM :+

MevrouwVanDalen
Los & zeker!
vrijdag 20 november 2009 @ 12:18 (#18) 

Knap eigenlijk dus, dat ik toch best af en toe een leuke foto weet te maken.

Dank voor jullie uitleg!

Netsplitter
[ Moderator ] vrijdag 20 november 2009 @ 12:20 (#19) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:18 schreef MevrouwVanDalen het volgende:
Knap eigenlijk dus, dat ik toch best af en toe een leuke foto weet te maken.

Dank voor jullie uitleg!
Wat leesvoer
http://www.photofacts.nl/(...)_of_jpeg_formaat.asp
http://www.dhmagazine.nl/fotografie/tipsentricks/326-raw-vs-jpeg

Op woensdag 18 november 2009 09:34 schreef wise het volgende:
weet je waarom het xbox360 heet, als je het apparaat ziet, draai je 360 graden en loop je weg.

Omniej
vrijdag 20 november 2009 @ 14:22 (#20) 

quote:
En toch weet ik bijna zeker dat je niet anders meer wilt als je eenmaal RAW gewend bent.

Ik schoot eerst ook altijd in JPG maar sinds ik iets serieuzer met een DSLR aan de slag ben gegaan, heb ik ook de mogelijkheden van RAW 'ns uitgeprobeerd. Toen heb ik nog een hele tijd in JPG + RAW geschoten (dus dat er zowel een JPG als RAW-bestand wordt weggeschreven), maar op een gegeven moment merkte ik dat ik met die JPG's in de nabewerking niets meer deed. Nu schiet ik dus alleen nog maar RAW.

Ruud
vrijdag 20 november 2009 @ 19:49 (#21) 

Ik schiet nu ook in JPG omdat mijn PC nu echt traag is. Als ik de foto's open in Lightroom loopt ie zowat vast
Maar anders ook RAW + AWB

index       fotografie       algemeen
witbalans: vooraf of achteraf
nieuwe topics | actieve topics | online users | top 500