index       relaties & psychologie      sociologie & maatschappij
PI Eenzaamheid
bekijk topic op één pagina  |  pagina: 1 2 3 4
Topicgallery™ :
Friek_
Bach is tof.
woensdag 18 november 2009 @ 22:04 (#51) 

Ik voel me best vaak eenzaam. Dat komt niet zozeer door een gebrek in aantal van contacten, maar eerder door een gebrek aan diepgang. Door juist de moderne manier van netwerken (Hyves, Facebook, etc.) is de kwantiteit enorm gestegen, maar de kwaliteit blijft ver achter.

Zelf denk ik niet dat individualisering er niet per se toe leidt dat men enkel nog aan zichzelf denkt, maar eerder dat men juist minder afhankelijk van elkaar raakt en daardoor minder op elkaar aangewezen is. Dat heeft ook zeer zeker invloed op relaties tussen mensen onderling (kijk voor de grap eens naar de explosieve groei in het aantal echtscheidingen).

Door die individualisering kunnen mensen steeds meer als individu hun eigen leven invullen: vrienden op maat, partners op maat, zorg op maat enzovoort. In die zin zit er wel een soort positief effect aan individualisering; namelijk dat mensen zijn steeds meer zelf in staat om zichzelf te ontwikkelen op de manier die zij willen (keuzevrijheid). De negatieve kant zit hem echter in de vervlakking van contact. Als deze partner of vriend je niet bevalt kun je zo weer even de markt op om te zoeken naar een nieuwe. Menselijk contact wordt in die zin wel geobjectiveerd tot niks anders dan de vele verschillende producten op de markt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Friek_ op 19-11-2009 11:41 ]

"Rapists and murderers may be the victims, according to you. But I, I call them dogs, and if they're lapping up their own vomit the only way to stop them is with the lash..."
- The Big Man, Dogville

Xennia
gekroond
woensdag 18 november 2009 @ 22:07 (#52) 

quote:
Op woensdag 18 november 2009 21:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Waarom dat laatste vermelden? Omdat je in je omgeving geen goede relaties ziet, acht je de kans voor jezelf ook niet groot op een goede relatie?
Nee, omdat ik vind dat veel mensen een relatie hebben omdat ze niet alleen kunnen/durven te zijn. Ook als dat inhoudt dat het een kutrelatie is.

Ik wil alles of niets. Vermaak me zo ook prima en doe niet graag concessies.
quote:
Op woensdag 18 november 2009 21:19 schreef Snikch het volgende:
Voor de mensen die veel alleen zijn maar toch niet eenzaam zijn heb ik even een vraag:

Hebben jullie al eens een mooie serieuze relatie gehad waar je echt gelukkig in was??
Jawel hoor.
quote:
Want ik ervaarde vroeger inderdaad wel wat eenzaamheid maar ik kon er 'mee leven' (probeerde er aan te werken maar vond het nooit al te erg). Maar nu ik een prachtige relatie achter de rug heb ben ik nog veel eenzamer dan daarvoor, omdat ik weet wat ik mis. En ik hoop ook zeker dat ik ooit weer zoiets mag ervaren.
Geen relatie hebben staat voor mij niet gelijk aan eenzaam zijn. Ik heb een gevuld leven en haal ook veel energie uit belangrijke vriendschappen. Ik mis best wel eens de intimiteit van een relatie, maar dat betekent niet dat ik er dagelijks onder gebukt ga.

[ Bericht 18% gewijzigd door Xennia op 18-11-2009 22:13 ]

Frederick_Blah
woensdag 18 november 2009 @ 22:23 (#53) 

- Geen familie..
- Geen relatie..
- Amper vrienden..
- Buitengesloten worden op het voetbalelftal..
- Weinig lesuren op de studie..
- Als een stuk stront worden behandeld door klanten op het werk..

Ja, ik denk dat ik wel eenzaam ben.

WOUTER BOS HAAT NEDERLAND

Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
donderdag 19 november 2009 @ 00:27 (#54) 

quote:
Op woensdag 18 november 2009 11:48 schreef Re het volgende:
ik denk ook dat veel mensen eenzaamheid verwarren met alleen zijn, die zijn natuurlijk niet mutually exclusive
Ehm mutually exclusive wil zeggen dat dingen elkaar uitsluiten, natuurlijk sluiten eenzaamheid en alleen zijn elkaar NIET uit. Je wil juist zeggen dat ze niet altijd hoeven samen te gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zero2Nine op 19-11-2009 00:33 ]

---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'

Glycerine.
donderdag 19 november 2009 @ 06:57 (#55) 

'Eenzaam' ben je wanneer je een last ondervindt aan het alleen zijn. Zo heb je 'loners', maar ook mensen die door andere (nare) manieren alleen zijn. Zij willen wel contacten, maar kunnen dat op de één of andere manier niet voor elkaar krijgen.

'Eenzaam' kun je ook zijn door het missen van een bepaalde diepgang, zoals Friek zegt. Je hebt niet De Klik die je nodig hebt en hebt daardoor eigenlijk alleen oppervlakkige contacten. De 'alleen in een grote groep'-eenzaamheid.

[ Bericht 16% gewijzigd door Glycerine. op 19-11-2009 07:55 ]

Glycerine.
donderdag 19 november 2009 @ 07:01 (#56) 

quote:
Op woensdag 18 november 2009 20:10 schreef Xennia het volgende:
Ik voel me nooit eenzaam. Ik heb een hechte band met vrienden en familie die zich door de jaren heen in goede en slechte tijden bewezen hebben.
Daarnaast ben ik ook graag en veel alleen.

Ik mis wel eens een relatie/fysieke intimiteit. Toch zijn er maar weinig mensen in mijn omgeving die een relatie hebben waarvan ik zeg ''dat wil ik ook''.
Hier ben ik het mee eens, evenals met het volgende dat je zegt. Veel mensen 'nemen' relaties met mensen die ze eigenlijk helemaal niet zó leuk vinden, zodat ze maar niet alleen hoeven te zijn.

Ik moet er niet aan denken en ben ook graag alleen, zonder eenzaam te zijn.

elcastel
Maggot Brain
donderdag 19 november 2009 @ 11:36 (#57) 

quote:
Op donderdag 19 november 2009 07:01 schreef Glycerine. het volgende:
Hier ben ik het mee eens, evenals met het volgende dat je zegt. Veel mensen 'nemen' relaties met mensen die ze eigenlijk helemaal niet zó leuk vinden, zodat ze maar niet alleen hoeven te zijn.
Ik zie het vooral (al dan niet bewuste) vrijgezellen zeggen. Waarschijnlijk liggen de prioriteiten anders bij andere mensen anders hadden ze die relatie niet gehad ?
Als ik twijfel aan de zin van een relatie van een goeie vriend dan vraag ik hem er gewoon naar en dan blijken er altijd overwegingen en redenen te zijn waarom de relatie zo is of overkomt (!). Ik ken in ieder geval niemand die een relatie aanhoudt om maar niet alleen te zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door elcastel op 19-11-2009 12:04 ]

The Hick from French Lick / Paco Loma's Classic's Mix
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.

Northside
Likely to corrupt young minds.
donderdag 19 november 2009 @ 12:59 (#58) 

quote:
Op donderdag 19 november 2009 11:36 schreef elcastel het volgende:

Ik zie het vooral (al dan niet bewuste) vrijgezellen zeggen. Waarschijnlijk liggen de prioriteiten anders bij andere mensen anders hadden ze die relatie niet gehad ?
Als ik twijfel aan de zin van een relatie van een goeie vriend dan vraag ik hem er gewoon naar en dan blijken er altijd overwegingen en redenen te zijn waarom de relatie zo is of overkomt (!). Ik ken in ieder geval niemand die een relatie aanhoudt om maar niet alleen te zijn.
Ik ken wel mensen die van relatie naar relatie hoppen om maar niet alleen te hoeven zijn. En iedere keer is het weer de ware. Nou kan het zijn dat ze iedere keer de jackpot raken, maar het lijkt me waarschijnlijker dat ze zich datzelf aanpraten

I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire of the shoulder of Orion. I watched c-beams glitter in the dark near Tannhauser Gate. All those moments will be lost in time, like tears in rain. Time to die.

elcastel
Maggot Brain
donderdag 19 november 2009 @ 13:05 (#59) 

quote:
Op donderdag 19 november 2009 12:59 schreef Northside het volgende:
Ik ken wel mensen die van relatie naar relatie hoppen om maar niet alleen te hoeven zijn. En iedere keer is het weer de ware. Nou kan het zijn dat ze iedere keer de jackpot raken, maar het lijkt me waarschijnlijker dat ze zich datzelf aanpraten
Dat soort mensen heb ik niet in mijn vriendenkring. Hoe weet je eigenlijk dat het ze erom gaat dat ze niet alleen kunnen zijn, vraag je dat of is dat een aanname ?

The Hick from French Lick / Paco Loma's Classic's Mix
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.

shinydiscoball
donderdag 19 november 2009 @ 13:09 (#60) 

Ik heb altijd redelijk veel vrienden gehad, altijd een lieve familie en leuke kennissen, en ik ben vaak graag alleen, vemaak me prima. Er zijn veel mensen waarbij ik terecht kan als ik me rot voel en ik weet dat die er altijd voor me zullen zijn. Qua sociale contacten heb ik dus niks te klagen.

Toch heb ik me mijn hele leven (met vlagen) toch wel eenzaam gevoeld. Het zijn inderdaad wel twee dingen, alleen zijn en eenzaam zijn. Als ik met een groep vrienden ben kan ik me toch alleen voelen, maar dan is het oke. Ik kan ook met een groep mensen zitten waar ik niks mee heb, en dan voel ik me eenzaam, dus niet fijn.
Het is een beetje lastig uit te leggen.

Overigens heb ik me na mijn laatste relatie ook wel heel erg eenzaam gevoeld, gewoon omdat je dan ook echt weer alleen bent.

bad poetry
oh noetry

Northside
donderdag 19 november 2009 @ 13:24 (#61) 

quote:
Op donderdag 19 november 2009 13:05 schreef elcastel het volgende:

Dat soort mensen heb ik niet in mijn vriendenkring. Hoe weet je eigenlijk dat het ze erom gaat dat ze niet alleen kunnen zijn, vraag je dat of is dat een aanname ?
Feit is dat ze in de afgelopen 9 jaar nog nooit alleen is geweest. Ze heeft altijd wel een vriend of een lopend project (of meerdere projecten). Ze doet het erg goed bij mannen, dus het is voor haar ook geen probleem om dat te regelen. Zelf zegt ze dat ze veel bevestiging nodig heeft, mijn aanname is dat ze niet alleen kan/wil zijn en/of verslaafd is aan de aandacht.

I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire of the shoulder of Orion. I watched c-beams glitter in the dark near Tannhauser Gate. All those moments will be lost in time, like tears in rain. Time to die.

Bargain
The best I ever had
donderdag 19 november 2009 @ 15:01 (#62) 

quote:
Op donderdag 19 november 2009 11:36 schreef elcastel het volgende:
Ik zie het vooral (al dan niet bewuste) vrijgezellen zeggen.
Niet alleen vrijgezellen, ga maar eens op een verjaardag tussen vrouwen zitten. Vooral vrouwen weten andermans relatie 'feilloos' op waarde te schatten.

Lienekien
Sunshower kisses...
donderdag 19 november 2009 @ 15:17 (#63) 

Het lijkt een soort rechtvaardiging van het eigen vrijgezel zijn: ik ben liever vrijgezel dan dat ik een slechte relatie heb. (En daarbij dan wijzen naar die - vermeende - slechte relaties in je omgeving.) En dat vind ik vreemd, want het is toch voor jezelf niet een keuze tussen of vrijgezel of een slechte relatie? Je gaat toch zeker op zoek naar de relatie die je graag wilt, die jou bevredigt en voor jouw leven een toegevoegde waarde heeft? Dus je bent vrijgezel omdat je die goede relatie nog niet gevonden. Dan houdt je het tenminste ook bij jezelf, in plaats van met een veroordelend vingertje naar anderen te wijzen.

A splendid time is guaranteed for all.

Northside
donderdag 19 november 2009 @ 15:46 (#64) 

quote:
Op donderdag 19 november 2009 15:17 schreef Lienekien het volgende:
Het lijkt een soort rechtvaardiging van het eigen vrijgezel zijn: ik ben liever vrijgezel dan dat ik een slechte relatie heb. (En daarbij dan wijzen naar die - vermeende - slechte relaties in je omgeving.) En dat vind ik vreemd, want het is toch voor jezelf niet een keuze tussen of vrijgezel of een slechte relatie? Je gaat toch zeker op zoek naar de relatie die je graag wilt, die jou bevredigt en voor jouw leven een toegevoegde waarde heeft? Dus je bent vrijgezel omdat je die goede relatie nog niet gevonden. Dan houdt je het tenminste ook bij jezelf, in plaats van met een veroordelend vingertje naar anderen te wijzen.
Dus jij denkt niet dat er relaties die vastgeroest zijn? Mensen die puur uit gewoonte bij elkaar zijn? Mensen die eigenlijk niet gelukkig meer zijn samen maar bij elkaar blijven omdat ze anders hun hele vertrouwde leven overhoop moeten gooien?

Lienekien
Sunshower kisses...
donderdag 19 november 2009 @ 16:29 (#65) 

quote:
Op donderdag 19 november 2009 15:46 schreef Northside het volgende:

[..]

Dus jij denkt niet dat er relaties die vastgeroest zijn? Mensen die puur uit gewoonte bij elkaar zijn? Mensen die eigenlijk niet gelukkig meer zijn samen maar bij elkaar blijven omdat ze anders hun hele vertrouwde leven overhoop moeten gooien?
Tuurlijk wel, maar dat is het punt niet. Het ging erom waarom je je eigen vrijgezel zijn zou rechtvaardigen met naar slechte relaties te wijzen: die wil ik niet.

ShadyLane
donderdag 19 november 2009 @ 16:54 (#66) 

quote:
Op donderdag 19 november 2009 15:17 schreef Lienekien het volgende: En dat vind ik vreemd, want het is toch voor jezelf niet een keuze tussen of vrijgezel of een slechte relatie?
Dat is juist voortdurend de keuze. Als de keuze was tussen een leuke relatie of vrijgezel zijn was de knoop snel doorgehakt.

geef me een kus, en vlug
voor de laatste bus

Lienekien
Sunshower kisses...
donderdag 19 november 2009 @ 17:31 (#67) 

quote:
Op donderdag 19 november 2009 16:54 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Dat is juist voortdurend de keuze. Als de keuze was tussen een leuke relatie of vrijgezel zijn was de knoop snel doorgehakt.
Als je denkt: liever niet die slechte relatie, dus ik blijf maar vrijgezel, dan kom je natuurlijk nooit eens een keer bij die goede relatie.

Bluezz
donderdag 19 november 2009 @ 17:40 (#68) 

Als je dit onderzoek 2X per maand zou houden bij dezelfde mensen, is de uitkomst dan anders denken jullie?
(qua hoe je je voelt, qua hormonen, noem maar op)

Bluezz'site

Bluezz
donderdag 19 november 2009 @ 17:41 (#69) 

quote:
Op woensdag 18 november 2009 22:23 schreef Frederick_Blah het volgende:
- Geen familie..
- Geen relatie..
- Amper vrienden..
- Buitengesloten worden op het voetbalelftal..
- Weinig lesuren op de studie..
- Als een stuk stront worden behandeld door klanten op het werk..

Ja, ik denk dat ik wel eenzaam ben.
Dat klinkt niet fijn. Ben je hier depri onder en straal je dat ook uit denk je?

Bluezz'site

ShadyLane
donderdag 19 november 2009 @ 18:26 (#70) 

quote:
Op donderdag 19 november 2009 17:31 schreef Lienekien het volgende:
Als je denkt: liever niet die slechte relatie, dus ik blijf maar vrijgezel, dan kom je natuurlijk nooit eens een keer bij die goede relatie.
Is dit een pleidooi om iets te beginnen met iemand waar het niet zo mee klikt, in de hoop dat dat uitgroeit tot iets beters/in de hoop dat je na verloop van tijd kunt overstappen op een leuker iemand, of volg ik het gewoon niet?

geef me een kus, en vlug
voor de laatste bus

Lienekien
Sunshower kisses...
donderdag 19 november 2009 @ 18:33 (#71) 

quote:
Op donderdag 19 november 2009 18:26 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Is dit een pleidooi om iets te beginnen met iemand waar het niet zo mee klikt, in de hoop dat dat uitgroeit tot iets beters/in de hoop dat je na verloop van tijd kunt overstappen op een leuker iemand, of volg ik het gewoon niet?
Dit is een pleidooi om je handelen niet te laten leiden door de slechte relatie van anderen, en dus te blijven waar je bent als vrijgezel, maar er in te geloven dat er voor jou wel die gewenste goede relatie in het verschiet ligt. Maar dan moet je er wel werk van maken.

ShadyLane
donderdag 19 november 2009 @ 18:43 (#72) 

Ooooooh, nou, ik kan niet voor Xennia spreken, maar als ik het heb over 'liever geen relatie dan een slechte relatie' dan heb ik het puur over de keuze tussen vrijgezel blijven of "in godsnaam dan maar iets beginnen met hem/haar omdat je toch iets moet".

Dat is dan mijn keuze, heeft er niets mee te maken of anderen een andere maken. Het zou raar zijn om een biefstuk te laten staan omdat je anderen smerige zut ziet eten.

geef me een kus, en vlug
voor de laatste bus

edino
Edward
donderdag 19 november 2009 @ 18:47 (#73) 
ben wel eens eenzaam; hoewel ik een zeer goede viendin veel vrienden heb. Het gevoel blijft dat je wat mist....

Xennia
gekroond
vrijdag 20 november 2009 @ 00:09 (#74) 

quote:
Op donderdag 19 november 2009 15:17 schreef Lienekien het volgende:
Ik ben gewoon niet zo snel onder de indruk van iemand, geboeid, of voel een vonk of iets in die richting. Dan heeft het voor mij geen zin te proberen een relatie aan te gaan, omdat ik graag een relatie wil. Dan is de keuze dus geen relatie.

katerwater
lest je dorst
vrijdag 20 november 2009 @ 18:28 (#75) 

Ik kan best begrijpen dat jonge mensen erg eenzaam zijn.

Je hebt geen flauw idee hoe je toekomst eruit gaat zien! Je hebt nog geen plan, je bent nog op zoek naar je plaats in de wereld. Dat gaat niet van een leien dakje.

Zelf zit ik nu werkloos op de bank, en doe ik klote-interimjobs. Ik word er behoorlijk weemoedig van. Dus ja, ik voel me wel eens eenzaam. Hopelijk komt die leuke job snel

bekijk topic op één pagina  |  pagina: 1 2 3 4
index       relaties & psychologie       sociologie & maatschappij
Eenzaamheid
nieuwe topics | actieve topics | online users | top 500