index       filosofie & levensbeschouwing
PI Failliet van het humanisme?
Topicgallery™ :
Ribbenburg
Sinistere man
dinsdag 17 november 2009 @ 22:24 (#1) 

Eerst mijn antwoord op sneakypete:
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 20:54 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Dat andere topic zie ik graag tegemoed. Helaas zag ik deze post aanvankelijk over het hoofd want ik heb al eerder vernomen (John Gray) dat Schopenhauer vooral interessant is wegens zijn aanval op het humanisme. Ik vraag me echter af wat dan het humanisme is. Volgens mij geldt de leuze: wat voor de mens heilig is, is heilig. Dat vat ik zelf op als: buiten het menselijk bestaan hebben zaken als moraliteit, schoonheid, nut, enz. enz. geen enkele betekenis. Maar binnen het kader van de mens in een bikkelharde wereld, een ijskoude natuur, zijn zulke begrippen van fundamenteel belang voor de overleving, de samenleving en wat niet al. In die zin kan ik het waarderen. Daar staat wel tegenover dat ik denk dat het christendom (e.a. mono-theïsme) nuttig (iets totaal anders dan 'waar') kan zijn omdat men dan de mens niet bovenaan plaatst in de denkbeeldige piramide. De mens is en blijft ondergeschikt aan krachten sterker dan hemzelf en is en blijft feilbaar. Dat is de blinde vlek van de mensen die het humanisme IMO verkeerd opvatten.
Zo zou je het kunnen zien ja. Voor mij is het belangrijkste kenmerk van het humanisme de optimistische insteek. Door middel van zelfkennis zou men een beter mens kunnen worden. Het is optimistisch m.b.t. het creëren van eigen waarden en de mogelijkheid het lot in eigen handen te nemen. De prometheische ambities van de moderne tijd hebben hun oorsprong in het humanisme, dat in de kern progressief is. Humanisme klinkt veel mensen sympathiek in de oren, maar er zijn duistere zijden. Bijvoorbeeld het gevaar van subjectivisme, wat je bijvoorbeeld terugziet bij het humanisme van Nietzsche en Kierkegaard. Zelfoverschatting is eveneens een valkuil (Dostojevski: Zonder god is alles veroorloofd). Tegenover het humanisme staat het monotheistische geloof, dat een pessimistischer mensbeeld heeft. Per slot van rekening blijft de mens een gevallen wezen door de erfzonde. Wat de mens ook onderneemt, het blijft een gebrekkig wezen. En zoals je zegt blijft er altijd een hogere instantie die de overmatige ambities van de mens intoomt.

Mijn sympathie ligt eerder bij het humanisme dan bij het christelijke monotheisme. Tegelijkertijd zie ik dat in tijden van ernstige tegenspoed het maatschappelijke draagvlak voor humanistische waarden afneemt. Christelijk pessimisme wordt daarentegen aanlokkelijker.

De hamvraag: heeft het humanisme eigenlijk wel een toekomst?

Laat de gedachtenbrouwsels maar komen. Ik zal later, wanneer ik alles wat heb laten borrelen in mijn hoofd, mijn visie op het humanisme verder elaboreren a.d.h.v. verschillende denkers/filosofen.

Thoroughly worldly people never understand even the world; they rely altogether on a few cynical maxims which are not true.

sneakypete
2 X 2 = 5
dinsdag 17 november 2009 @ 23:18 (#2) 

Als reactie:

Ik vroeg mij hiervoor al af wat het humanisme danwel behelst. Wanneer ik het humanisme definieer als een levensleer welke ervan uitgaat dat 'wat voor de mens heilig is, heilig is', dan kom ik erbij uit dat het raakvlakken heeft met de leer van denkers als Aristoteles, maar een sprong in de tijd makend, ook Kierkegaard. Waar het om draait is het beeld van de mens als een bijna reddeloos verloren wezen dat sub specie aeternatis weinig tot niets voorstelt. De mens is een vlekje in de tijd, ruimte en dus het 'heelal'. Wanneer we deze moderne wetenschap combineren met oude filosofie, komen we erop uit dat ons korte, ogenschijnlijk zinloze bestaan schreeuwt om zingeving. Wat is zingeving? Ik zou zeggen: dat wat ons zin geeft om door te leven! Het is niet iets van buiten, boven of achter ons, maar iets dat we ons eigen kunnen maken door het te ervaren. We ontvangen de zin om door te gaan en koppelen dit aan allerlei quasi-inzichten, dwz gekunsteldheid.

Hoe het humanisme te plaatsen? Heeft het toekomst? Dat vraag je mij. Ik zou zeggen dat het enkel toekomst heeft indien men afstapt van het lachwekkende en bovendien erg gevaarlijke idee dat de mens een 'nobele wilde' is.De mens is,van nature, onbeschaafd. Beschaving is (letterlijk) het bijschaven van onze natuurlijke aard. Wat is die aard? Nouja, een inleiding geeft Nietzsche, let vooral op het Dyonisische. Maar ook door jou genoemde namen als Dostojevski geven inzicht. Schrijvers van onze tijd:
Bret Easton Ellis (American Psycho), Herman Brusselmans (grappig maar leeg, mooi, schreeuwend om iets verheffends dat de platitudes van de alledaagsheid draaglijk maakt), Theodore Dalrymple (leven aan de onderkant; een portret van de hedendaagse onderklasse onder invloed van de moderne filosofie. Uit eigen ervaring zou ik zeggen dat het klopt).

Wat in elk geval blijkt? We kunnen en mogen de mens dus niet langer zien als een volmaakt wezen. De mens is feilbaar. Als we niks doen, doet de mens ook niet veel constructiefs. Hij zinkt weg. Dus wordt de 'goede'mens gemaakt door heersende opvattingen die werken, door een juiste moraal dus. Een afwezigheid ervan, of erger nog een ontmoedigende moraal, sloopt de cohesie.

De dood van God werpt de mens terug op zichzelf. Het humanisme kan een uitweg zijn; maar dan moet het wel erkennen dat het nooit mag gaan om een verheerlijking van de mens in zijn primitieve vorm. Het hoogste voor de mens is de kunst; en dus ook de gekunsteldheid der beschaving van een natuurlijke mens.

Allejezus, wat een hoogdravendheid weer. Ik neem er een sigaretje op. De mens is

[ Bericht 0% gewijzigd door sneakypete op 18-11-2009 00:10 ]

Ribbenburg
Sinistere man
woensdag 18 november 2009 @ 11:32 (#3) 

quote:
Op dinsdag 17 november 2009 23:18 schreef sneakypete het volgende:
Ik vroeg mij hiervoor al af wat het humanisme danwel behelst.
Humanisme is in de kern een beschavingsideaal. De vraag of humanisme toekomst heeft hangt samen met de vraag of beschaving toekomst heeft.
quote:
Waar het om draait is het beeld van de mens als een bijna reddeloos verloren wezen dat sub specie aeternatis weinig tot niets voorstelt. De mens is een vlekje in de tijd, ruimte en dus het 'heelal'.
Waarom vind je dit typisch humanistisch?
quote:
Wanneer we deze moderne wetenschap combineren met oude filosofie, komen we erop uit dat ons korte, ogenschijnlijk zinloze bestaan schreeuwt om zingeving. Wat is zingeving? Ik zou zeggen: dat wat ons zin geeft om door te leven! Het is niet iets van buiten, boven of achter ons, maar iets dat we ons eigen kunnen maken door het te ervaren. We ontvangen de zin om door te gaan en koppelen dit aan allerlei quasi-inzichten, dwz gekunsteldheid.
Niet alleen wat ons zin geeft om door te leven, maar vooral wat ons zin geeft om voor te leven. Zingeving moet wel iets van buiten zijn, omdat de mens zelf als individu niks voorstelt (Schopenhauer ). Humanisten hebben daar duidelijk problemen mee, want zij geven geen antwoorden maar zeggen dat ieder voor zichzelf moet uitmaken wat voor hem/haar waar danwel onwaar is. Je zou kunnen zeggen dat humanisten niet echt een standpunt innemen, omdat ze niks hebben om op te staan.
quote:
Hoe het humanisme te plaatsen? Heeft het toekomst? Dat vraag je mij. Ik zou zeggen dat het enkel toekomst heeft indien men afstapt van het lachwekkende en bovendien erg gevaarlijke idee dat de mens een 'nobele wilde' is.De mens is,van nature, onbeschaafd. Beschaving is (letterlijk) het bijschaven van onze natuurlijke aard.
Het idee van de nobele wilde is van Rousseau afkomstig. De mens zou van nature goed zijn en de maatschappij met haar cultuur, wetenschap en techniek corrumperen haar. Humanisme staat daar naar mijn idee lijnrecht op door de opvatting dat cultuur bijdraagt aan de noblesse van de geest. Goed, de mens is niet van nature goed. Maar Rousseau heeft wel degelijk een punt wanneer hij de vruchten van onze beschaving relativeert. Staat iemand die zich verdiept heeft in de cultuur, wetenschappen en een degelijke vormende opleiding heeft genoten moreel hoger dan een gewone arbeider? Jezus zei: zalig zijn de simpelen van geest. En ik vind dat geen domme uitspraak om eerlijk te zijn. In het Faustverhaal zit naar mijn mening ook veel waarheid. Faust heeft veel kennis, maar moet daar wel een pact met de duivel voor sluiten.
quote:
Wat is die aard? Nouja, een inleiding geeft Nietzsche, let vooral op het Dyonisische. Maar ook door jou genoemde namen als Dostojevski geven inzicht. Schrijvers van onze tijd:
Bret Easton Ellis (American Psycho), Herman Brusselmans (grappig maar leeg, mooi, schreeuwend om iets verheffends dat de platitudes van de alledaagsheid draaglijk maakt), Theodore Dalrymple (leven aan de onderkant; een portret van de hedendaagse onderklasse onder invloed van de moderne filosofie. Uit eigen ervaring zou ik zeggen dat het klopt).
Daar kan ik in mee gaan. Het dionysische vormt een eeuwig probleem voor humanisten. Wat als de mens beschaafd is? Dan komt de dionysische oerkracht gewoon weer opborrelen! Dan kan het beschavingsproces weer van voor af aan beginnen. Wat als de mens zijn geluk heeft gevonden? Wie weerhoudt hem ervan om zich in het ongeluk te storten alleen om de drukkende verveling van geluk en beschaving te ontlopen? Of zoals Nietzsche het zei: De mens streeft niet naar geluk, dat doet alleen de Engelsman. Draait humanisme ook niet voor een belangrijk deel om geluk? The pursue of happiness uit de Amerikaanse constitutie is in wezen een humanistisch beginsel. Als de mens inderdaad niet naar geluk streeft, dan gaat de aard van de mens tegen het humanisme in. Of eerder andersom.
quote:
Wat in elk geval blijkt? We kunnen en mogen de mens dus niet langer zien als een volmaakt wezen. De mens is feilbaar. Als we niks doen, doet de mens ook niet veel constructiefs. Hij zinkt weg. Dus wordt de 'goede'mens gemaakt door heersende opvattingen die werken, door een juiste moraal dus. Een afwezigheid ervan, of erger nog een ontmoedigende moraal, sloopt de cohesie.
De mens is inderdaad een feilbaar wezen. Maar hij is ook van nature een actief wezen. De crux zit hem om hem in die activiteit te begeleiden met goede opvattingen en moraal. De mens moet gebildet worden, door een goede opvoeding met normen en waarden. Maar of dat voldoende is? De geschiedenis leert dat de mens altijd, zelfs in de meest beschaafde tijdperken, geneigd is tot oorlogvoeren. Als er iets onhumanistisch is dan is het oorlog.
quote:
De dood van God werpt de mens terug op zichzelf. Het humanisme kan een uitweg zijn; maar dan moet het wel erkennen dat het nooit mag gaan om een verheerlijking van de mens in zijn primitieve vorm. Het hoogste voor de mens is de kunst; en dus ook de gekunsteldheid der beschaving van een natuurlijke mens.
Ik denk dat humanisme nog altijd een inspirerend ideaal kan zijn. Maar zoals alle idealen zal ook het humanisme op een gegeven moment stuk moeten lopen op de harde realiteit.
quote:
Allejezus, wat een hoogdravendheid weer. Ik neem er een sigaretje op. De mens is
Bij deze: lang leve de hoogdravendheid!

Thoroughly worldly people never understand even the world; they rely altogether on a few cynical maxims which are not true.

sneakypete
2 X 2 = 5
donderdag 19 november 2009 @ 01:25 (#4) 

quote:
Op woensdag 18 november 2009 11:32 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Humanisme is in de kern een beschavingsideaal. De vraag of humanisme toekomst heeft hangt samen met de vraag of beschaving toekomst heeft.
Ik denk van wel, al sluit ik zeker niet uit dat er ook diepe dalen zullen komen.
quote:
Waarom vind je dit typisch humanistisch?
Ik wees er al op: Dat hangt er vanaf hoe je humanisme definieert. Ik zie het dus als een stroming die stelt dat wat voor de mens heilig is, heilig is. Het gaat er dan dus om dat zelfs wanneer we erkennen dat de mens sub specie aeternatis ontzettend nietig is, de werkelijkheid toeslaat en we alsnog gaan zoeken naar zingeving. Let op de link met Kierkegaard. Hij stelde juist het subjectieve voorop. Dat wat voor onszelf van belang is, ipv daarbuiten. Is dat humanisme? Ik weet het niet. Ik denk dat er humanisten waren die zoiets bedoelden of zochten, maar ook dat men anno nu het humanisme anders opvat. Deze laatste opvatting is schadelijk en wil ik aanvallen, de eerste niet per se.
quote:
Niet alleen wat ons zin geeft om door te leven, maar vooral wat ons zin geeft om voor te leven. Zingeving moet wel iets van buiten zijn, omdat de mens zelf als individu niks voorstelt (Schopenhauer ). Humanisten hebben daar duidelijk problemen mee, want zij geven geen antwoorden maar zeggen dat ieder voor zichzelf moet uitmaken wat voor hem/haar waar danwel onwaar is. Je zou kunnen zeggen dat humanisten niet echt een standpunt innemen, omdat ze niks hebben om op te staan.
Is dat het humanisme? Dan smaakt het mij niet. Dat klinkt voor mij meer als liberalisme, om niet te zeggen libertinisme.
quote:
Het idee van de nobele wilde is van Rousseau afkomstig. De mens zou van nature goed zijn en de maatschappij met haar cultuur, wetenschap en techniek corrumperen haar. Humanisme staat daar naar mijn idee lijnrecht op door de opvatting dat cultuur bijdraagt aan de noblesse van de geest. Goed, de mens is niet van nature goed. Maar Rousseau heeft wel degelijk een punt wanneer hij de vruchten van onze beschaving relativeert. Staat iemand die zich verdiept heeft in de cultuur, wetenschappen en een degelijke vormende opleiding heeft genoten moreel hoger dan een gewone arbeider? Jezus zei: zalig zijn de simpelen van geest. En ik vind dat geen domme uitspraak om eerlijk te zijn. In het Faustverhaal zit naar mijn mening ook veel waarheid. Faust heeft veel kennis, maar moet daar wel een pact met de duivel voor sluiten.
Het gaat me niet eens om het waarheidsgehalte, het gaat mij om nut en noodzaak. Het idee dat mensen van zichzelf goed zijn, roept de vraag op waarom er ook slechte mensen zijn. De noodzakelijke conclusie is dan dat zij kwaad gemaakt zijn door krachten boven hen. En zo ontstond langzaamaan de haat tegen het 'systeem'. Dat vond zijn weerslag in het Marxisme maar deels ook het liberalisme. Neem daar nu eens de gevolgen bij voor de mens in de 20e eeuw. Een zee van bloed en onrecht. En dat allemaal mede dankzij het inzicht dat mensen echt zo slecht niet zijn.
Kijk: Ik stel dat mensen op zich vaak wel het goede zouden willen, maar dat ze beperkt worden door hun aard. Dwz: driften, impulsen die hen belemmeren groter geluk te vinden. Gevolg is dat zij zichzelf ten gronde richten door toe te geven aan kortstondig genot wat op lange termijn destructief is. Ook ik doe dat wel 'ns en jij vast ook. Dat is het Dyonisische. Het is ons niet vreemd, integendeel. Het is alleen zo verdomd gevaarlijk.
quote:
Daar kan ik in mee gaan. Het dionysische vormt een eeuwig probleem voor humanisten. Wat als de mens beschaafd is? Dan komt de dionysische oerkracht gewoon weer opborrelen! Dan kan het beschavingsproces weer van voor af aan beginnen. Wat als de mens zijn geluk heeft gevonden? Wie weerhoudt hem ervan om zich in het ongeluk te storten alleen om de drukkende verveling van geluk en beschaving te ontlopen? Of zoals Nietzsche het zei: De mens streeft niet naar geluk, dat doet alleen de Engelsman. Draait humanisme ook niet voor een belangrijk deel om geluk? The pursue of happiness uit de Amerikaanse constitutie is in wezen een humanistisch beginsel. Als de mens inderdaad niet naar geluk streeft, dan gaat de aard van de mens tegen het humanisme in. Of eerder andersom.
Nou, de Amerikaanse grondwet komt meer voort vanuit een conservatieve geest vind ik. Bij de totstandkoming is meegeteld dat nu juist mensen de overheid moeten besturen en dat zij feilbaar zijn. Gevolg was dat men een grondwet maakte die als doel had het voorkomen van een te machtige overheid.
Buitengewoon verstandig, dat mag je zeggen na 250 jaar Amerika (grofweg, he). Onze Europese trias-politica, representatieve democratie enz. zijn er ook op gebaseerd. Ook hier geldt: Goede zaak.
quote:
De mens is inderdaad een feilbaar wezen. Maar hij is ook van nature een actief wezen. De crux zit hem om hem in die activiteit te begeleiden met goede opvattingen en moraal. De mens moet gebildet worden, door een goede opvoeding met normen en waarden. Maar of dat voldoende is? De geschiedenis leert dat de mens altijd, zelfs in de meest beschaafde tijdperken, geneigd is tot oorlogvoeren. Als er iets onhumanistisch is dan is het oorlog.
Strijdig met humanistische idealen? Jazeker. Maar niet strijdig met de menselijke aard. We blijven intelligentere apen. Daarom is beschaving ook nodig. En daarom moraliteit. Niet omdat er buiten de mensheid ook ergens een schatkist met morele goudstaven ligt. Maar omdat we het ZELF nodig hebben. Het punt is echter dat religie e.a. erfenissen der metafyica hapklare hondenbrokken maakt van zulke inzichten. Het maakt de overpeinzingen van filosofen toegankelijk voor simpeler geesten die eigenlijk ook gewoon een vredig bestaan willen, maar nog niet zo goed weten hoe dat te doen.
quote:
Ik denk dat humanisme nog altijd een inspirerend ideaal kan zijn. Maar zoals alle idealen zal ook het humanisme op een gegeven moment stuk moeten lopen op de harde realiteit.
Het blijft me gaan om de definitie. IMO is het humanisme fout begrepen. Ooit bedacht door verstandige mensen, later verkracht door anderen die er een vrijbrief voor hufterij van maakten.
quote:
Bij deze: lang leve de hoogdravendheid!
Amen en Hallelujah.

georg-bl
donderdag 19 november 2009 @ 18:01 (#5) 
Het ontbreken van een hoogste autoriteit, een Paus, een Iman, een aartsbisschop of anderszins, doet de gedachte wel postvatten dat het humanisme enige verwantschap heeft met het Hindoeisme. Ook daar bestaat de zin ven het leven uit het ontdekken van de eigen doelen, en het nastreven daarvan met een uiteindelijke opname na een of meerdere levens (hier zit dan wel een verschil) in het Al.
Persoonlijk spreekt het Humanisme me bijzonder aan, hoewel ik me toch nog meer kan vereenzelvigen met het Hindoeïsme. Het Hindoeïsme wordt algemeen als multitheïstisch, maar wie er dieper naar kijkt zal zien dat alle verschillende Goden slechts verschillende verschijningsvormen zijn van één en dezelfde God. Hiermee wordt ook het Hindoeïsme een monotheïstische religie, maar dan zonder een dwingende, straffende of sturende God, en evenmin met een vertegenwoordiger ervan op deze aarde. Hooguit geleerden zijn er, die om raad en ondersteuning gevraagd kunnen worden, maar die die steun alleen geven waar het de zoektocht betreft naar het eigen Karma, de eigen levens-zin. Ook het Humanisme is echter te beschouwen als een monotheïstische stroming, met dien verstande dat het Humanisme de Mens als centrale entiteit positioneert. Een "God" hoeft immers geen supper-wezen te zijn, maar is het wezen waaromheen een godsdienst zich weeft.

sneakypete
2 X 2 = 5
vrijdag 20 november 2009 @ 00:04 (#6) 

Het humanisme stelt de mens centraal, niet íets' buiten de mens. Dat is het verschil. Maar de ethische conclusies zijn vergelijkbaar met religies, althans dat kunnen ze zijn, tenzij je er dus al te lichtzinnig mee omspringt en dat is volgens mij het probleem. Ik zie in de grondleggers van het humanisme geen kwaadwillende of domme mensen. Ik denk alleen dat ze het voor hun volgelingen wat onoverzichtelijk hebben gemaakt.
Ik wijs er nogmaals op dat het gevaar van zelfoverschatting dan op de loer ligt. Het klinkt leuk om de mens centraal te stellen, daar gaat het eigenlijk ook om bij religies. Maar daar is een fictieve God ingebouwd die dient als metafoor voor het feit dat mensen feilbaar zijn, niet de perfecte mens zijn die ze zichzelf soms wanen of die ze zouden willen worden, en dat dat ook onmogelijk is. Dat is alleen 'God'. Die dient dan als een voorbeeld voor de imperfecte mens. Als die wegvalt, zijn we zelf het hoogste. En dan ontstaat dus het gevaar van de zelfoverschatting.
Het draait hier voor mij dus om de psychologische consequenties van een bepaalde perceptie.

LoppenTop
Just like that
vrijdag 20 november 2009 @ 15:58 (#7) 

Humanisme is zo een gek systeem nog niet. Eigelijk zit het vol met universele waarden. Ik zie het als een deelverzameling van de ethiek van de religies.
Alleen heb je voor ethiek bepaalde dynamieken nodig die het in stand kan houden. Want het vlees is zeer zwak. Door zelfzucht, egoisme, zelfbelang e.d. zijn die ethiekregels, waarden en normen zeer snel overtreden. Voor een heel klein gedeelte van de samenleving is die zelfdiscipline weggelegd om toch mbv principes tegen het vlees te vechten. Ik weet niet of dit een laag van de samenleving is die minder potentie heeft om de regels te overtreden of dat het misschien een laag is die de principes zo hoog waarderen dat ze dus automatisch ageren tegen het vlees. Weet ik niet.

In de religie zijn deze dynamieken aan de ene kant liefde in God en aan de andere kant Godsvrees. Door deze dynamieken die je scherp houd (beloning en straf in het hiernamaals) kan zo een systeem lang volhouden.

Aangezien voor de meerderheid van humanisten zonder dynamieken dit moeilijk vol te houden is zal het humanisme dus ook uiteindelijk gedoemd zijn te mislukken. Dit zie je bijvoorbeeld in de huidige maatschappij waar ongeveer in alle lagen van de maatschappij verloedering zijn gangetje gaat. Dit zie je in de politiek bij het bankwezen (bonussen), criminaliteit in achterstandswijken en de schofterigheid van buren. Dit zal alleen maar toenemen in de toekomst.

Ribbenburg
Sinistere man
vrijdag 20 november 2009 @ 17:13 (#8) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 15:58 schreef LoppenTop het volgende:
Humanisme is zo een gek systeem nog niet. Eigelijk zit het vol met universele waarden. Ik zie het als een deelverzameling van de ethiek van de religies.
Alleen heb je voor ethiek bepaalde dynamieken nodig die het in stand kan houden. Want het vlees is zeer zwak. Door zelfzucht, egoisme, zelfbelang e.d. zijn die ethiekregels, waarden en normen zeer snel overtreden. Voor een heel klein gedeelte van de samenleving is die zelfdiscipline weggelegd om toch mbv principes tegen het vlees te vechten. Ik weet niet of dit een laag van de samenleving is die minder potentie heeft om de regels te overtreden of dat het misschien een laag is die de principes zo hoog waarderen dat ze dus automatisch ageren tegen het vlees. Weet ik niet.

In de religie zijn deze dynamieken aan de ene kant liefde in God en aan de andere kant Godsvrees. Door deze dynamieken die je scherp houd (beloning en straf in het hiernamaals) kan zo een systeem lang volhouden.

Aangezien voor de meerderheid van humanisten zonder dynamieken dit moeilijk vol te houden is zal het humanisme dus ook uiteindelijk gedoemd zijn te mislukken. Dit zie je bijvoorbeeld in de huidige maatschappij waar ongeveer in alle lagen van de maatschappij verloedering zijn gangetje gaat. Dit zie je in de politiek bij het bankwezen (bonussen), criminaliteit in achterstandswijken en de schofterigheid van buren. Dit zal alleen maar toenemen in de toekomst.
Sterk verwoord. Het humanisme is zoals ik zei (in mijn opvatting) vooral een beschavingsideaal. Maar die beschaving moet wel komen vanuit het individu zelf. Arnon Grunberg noemde religie een beschavingsmachine die hij niet nodig heeft. Bij religie horen normen en waarden en het aankweken van een geweten. Maar er wordt niet uitgegaan (wat humanisten wel doen) dat de mens die disciplinering zelf ter hand kan nemen. De god dient als ultieme finale autoriteit en heeft het laatste woord over goed en kwaad. Daar heeft de mens zich naar te schikken. De humanist daarentegen kan zich nergens op beroepen dan het individu zelf. De vraag is of dat wel zo'n stevige basis is om op te staan. Voor een enkel wellicht wel, maar voor het grootste deel der mensheid niet lijkt me.

Sattyagraha
vrijdag 20 november 2009 @ 17:14 (#9) 

tvp

Vrijheid kan je toch niet bewijzen!

TheTruth2oo9
Vrede moet wederzijds zijn
vrijdag 20 november 2009 @ 22:01 (#10) 

ik zou zeggen dat de basis van humanisme is: behandel de ander zoals je graag zelf behandeld zou willen worden.

Als een ieder zich aan die gouden regel zou houden, zou er een stuk minder ellende op de wereld zijn.

Ik denk dat humanisme de toekomst heeft als iedereen zich realiseert dat we in principe op elkaar zijn aangewezen en dat mensen meer overeenkomsten hebben dan verschillen.

Proud to be a Kafir!

sneakypete
2 X 2 = 5
vrijdag 20 november 2009 @ 23:36 (#11) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 22:01 schreef TheTruth2oo9 het volgende:
ik zou zeggen dat de basis van humanisme is: behandel de ander zoals je graag zelf behandeld zou willen worden.
Volgens mij is dat ook de basis van het christendom, of niet?
Hoe wil ik behandeld worden, weet jij het?
Ik zou graag behandeld worden op een wijze waarop ik anderen niet graag behandel.
quote:
Als een ieder zich aan die gouden regel zou houden, zou er een stuk minder ellende op de wereld zijn.

Ik denk dat humanisme de toekomst heeft als iedereen zich realiseert dat we in principe op elkaar zijn aangewezen en dat mensen meer overeenkomsten hebben dan verschillen.
Er zit wat in hoor, ik denk dat ik de essentie van je betoogje kan onderschrijven. Maar: as is verbrande turf, zo spreekt men hier in Brabant.

sneakypete
2 X 2 = 5
vrijdag 20 november 2009 @ 23:44 (#12) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 17:13 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Sterk verwoord. Het humanisme is zoals ik zei (in mijn opvatting) vooral een beschavingsideaal. Maar die beschaving moet wel komen vanuit het individu zelf. Arnon Grunberg noemde religie een beschavingsmachine die hij niet nodig heeft. Bij religie horen normen en waarden en het aankweken van een geweten. Maar er wordt niet uitgegaan (wat humanisten wel doen) dat de mens die disciplinering zelf ter hand kan nemen. De god dient als ultieme finale autoriteit en heeft het laatste woord over goed en kwaad. Daar heeft de mens zich naar te schikken. De humanist daarentegen kan zich nergens op beroepen dan het individu zelf. De vraag is of dat wel zo'n stevige basis is om op te staan. Voor een enkel wellicht wel, maar voor het grootste deel der mensheid niet lijkt me.
Arnon Grunberg? Als ik dan toch een man met bril mag prefereren: Herman Brusselmans. Maar je conclusies omrtent het humanisme zijn denk ik juist. Het gaat al snel failliet, omdat het niet werkt in de ad infinitum strijd om het bestaan. In zo'n lelijke strijd is het beeld van een God nuttig. Hoeveel mensen zijn er niet voor gestorven?!
Ik discussiëer hier dus over werkbaarheid. Of God echt bestaat, dat lijkt me een terzijde staande kwestie.
NB: Als we dit aannemen: Wat te denken van de Islamisering? Natuurlijk een verkracht begrip. Maar ik bedoel de toenemende invloed van mensen wie het woord van Allah prediken. Zij staan vrij sterk want zij baseren zich dus niet op het humanisme, maar op God in een Arabische vertaling!
Wie wint, uiteindelijk als we uitgaan van strijd?
Ik hoop er persoonlijk op dat zij het niet zijn. Ik heb heus wel respect voor de Islam. Maar ik vrees ze ook: want ik zie onze huidige cultuur er nauwelijks tegen opgewassen. Zeker niet wanneer we deze cultuur samenvatten in het woordje 'humanisme'.

Symo
Causa sui
vrijdag 20 november 2009 @ 23:48 (#13) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 23:36 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Ik zou graag behandeld worden op een wijze waarop ik anderen niet graag behandel.
[..]

Er zit wat in hoor, ik denk dat ik de essentie van je betoogje kan onderschrijven. Maar: as is verbrande turf, zo spreekt men hier in Brabant.
Wat als... we nou eens de ''universele rechten van de mens'' verheffen tot een geldige authoriteit en alle geloven/religies/levensbeschouwingen daar ondergeschikt aan maken?

TheTruth2oo9
Vrede moet wederzijds zijn
vrijdag 20 november 2009 @ 23:50 (#14) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 23:36 schreef sneakypete het volgende:

[..]

[..]

Volgens mij is de basis van het christendom dat wij verlost zijn van onze zonden door de opoffering van Jezus aan het kruis. Wel denk ik dat het christendom en humanisme absoluut raakvlakken heeft. In dat opzicht respecteer ik het christendom. Ikzelf ben geen christen simpelweg omdat ik sceptisch sta tegenover het principe van een almachtige alliefhebbende alvergevende alrespectabele God in combinatie met wat er gebeurd op de wereld. Daarom probeer ik het zelf liever in de mens te zoeken, lijkt mij ook een veel praktischere instelling dan het absolute vertrouwen in een God. Of God nou bestaat of niet, ik vind dat we ons medemens met respect moeten behandelen maar dat respect moet wel wederzijds zijn. Laten we het in dit aardse leven bij de mens zoeken en als we dood zijn mag het tegendeel bewezen worden.

Proud to be a Kafir!

Mr.44
zaterdag 21 november 2009 @ 03:31 (#15) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 17:13 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

waarom zou de mens die disciplinering niet ter hand kunnen nemen.
Als er geen God bestaat schikt de mens zich altijd al de autoriteit en laatste woord over goed en kwaad.
Mocht je vinden dat dit niet zo is mag je eerst bewijzen dat er zoiets als een theistische God bestaat

sneakypete
2 X 2 = 5
zondag 22 november 2009 @ 20:00 (#16) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 23:48 schreef Symo het volgende:

[..]

Wat als... we nou eens de ''universele rechten van de mens'' verheffen tot een geldige authoriteit en alle geloven/religies/levensbeschouwingen daar ondergeschikt aan maken?
Dat is al zo toch, of wordt de VN door geestelijken bestuurd?
Maar je moet niet teveel in zulke tegenstellingen denken, maar eerder zoeken naar een manier om het naast elkaar te laten bestaan zonder al te veel problemen.

Ribbenburg
Sinistere man
maandag 23 november 2009 @ 08:06 (#17) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 23:44 schreef sneakypete het volgende:
Maar je conclusies omrtent het humanisme zijn denk ik juist. Het gaat al snel failliet, omdat het niet werkt in de ad infinitum strijd om het bestaan. In zo'n lelijke strijd is het beeld van een God nuttig. Hoeveel mensen zijn er niet voor gestorven?!
Humanisme is niet strijdbaar genoeg? Daar zit wat in. De humanist belooft geen zekerheid, maar twijfel. Misschien is het humanisme gewoon te onpersoonlijk om een strijdbare pathos op te leveren. De rechten van de mens zijn een mooi idee, maar te onpersoonlijk en universeel om deze verworvenheden met hand en tand te willen verdedigen.

Militante humanisten heb ik nog nooit van gehoord.
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 23:44 schreef sneakypete het volgende:
Ik hoop er persoonlijk op dat zij het niet zijn. Ik heb heus wel respect voor de Islam. Maar ik vrees ze ook: want ik zie onze huidige cultuur er nauwelijks tegen opgewassen. Zeker niet wanneer we deze cultuur samenvatten in het woordje 'humanisme'.
Als het tekort van het humanisme gelegen is in een gebrek aan strijdbaarheid en een teveel aan scepticisme, dan zal een cultuur op basis van het humanisme inderdaad te smal zijn. Om te winnen hebben we dan toch echt het geloof in Waarheid met hoofdletter w nodig.

Ribbenburg
Sinistere man
maandag 23 november 2009 @ 08:21 (#18) 

quote:
Op zaterdag 21 november 2009 03:31 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

waarom zou de mens die disciplinering niet ter hand kunnen nemen.
Als er geen God bestaat schikt de mens zich altijd al de autoriteit en laatste woord over goed en kwaad.
Mocht je vinden dat dit niet zo is mag je eerst bewijzen dat er zoiets als een theistische God bestaat
Nietzsche stelde die vraag ook: waarom kan de mens zijn oordeel over goed en kwaad niet zelf ter hand nemen? Hiermee heeft hij de vrijdenkerij overgeplaatst naar het terrein van de moraal.

Je vraagt waarom dat niet zou kunnen? Het antwoord is simpel: omdat geen enkel mens autonoom is. De noties goed en kwaad komen tot ons in de opvoeding en van buiten ons. Het pasgeboren kind is een onuitstaanbaar egoïstisch monster dat daar geen weet van heeft. We leren wat goed en wat kwaad zijn, en leren is per definitie een sociaal proces. Sartre mag dan hebben beweert dat de Ander de hel is, maar dat klopt niet. De Ander is onze redding. Zonder de Ander waren we namelijk nog steeds dezelfde oerbarbaar in een schapenvelletje.

Ribbenburg
Sinistere man
vrijdag 27 november 2009 @ 16:06 (#19) 

De houding van de humanist ten opzichte van transcendente zingeving lijkt me belangrijk. Het humanisme is doorgaans erg gericht op aanwijsbare verklaringen voor menselijk gedrag. Dat zijn vaak irrationele driften, emoties en passies. Maar dat kan evengoed het rationeel nastreven van eigenbelang zijn. Waar past transcendente zingeving in het verklaringsmodel van de humanist?

Symo
Causa sui
vrijdag 27 november 2009 @ 18:53 (#20) 

quote:
Op zondag 22 november 2009 20:00 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Dat is al zo toch, of wordt de VN door geestelijken bestuurd?
Maar je moet niet teveel in zulke tegenstellingen denken, maar eerder zoeken naar een manier om het naast elkaar te laten bestaan zonder al te veel problemen.
Neej klopt, heb je gelijk in, het is natuurlijk ook een beetje een simpele stelling. En al helemaal wat betreft de uitvoering ervan, helaas. De UN doet haar best hoor. daar niet om.
En idd, je (doe ik niet altijd, maar soms is het makkelijk om iets te illustreren) moet niet moet teveel in tegenstellingen denken maar een manier vinden om met elkaar samen te leven ongeacht de verschillen, geen twijfel.
We hebben meer met elkaar gemeen dan we vaak willen geloven. (ben zelf iemand die sterk aanhanger is van een pluriforme samenleven waar ieder vrij is zijn levensovertuiging uit te oefenen zo lang dat niet ten koste gaat van de mede mens!)
Maar ik denk dat er in het licht van de universele mensenrechten, ten aanzien van menig religie niet echt sprake is van een tegenstelling zoals ik meen dat jij dat impliceert. Ik zie de universele rechten van de mens eerder als een draagvlak en daarmee als ''vrije ruimte''-

een vorm van een sociale cohesie, waar er een gezonde afweging is gemaakt tussen de individuele vrijheid (rechten) en de noodzakelijkheid (plichten) die deze cohesie/samenlevening met zich meebrengt

-voor ''iedereen'' zo lang er word gehandelt binnen de gestelde regels (ik weet,.. daar ga je..) van de universele rechten van de mens.
Bezwaarlijk is dan idd, dat ook dit riekt naar het ''op leggen van'' echter, kun je daar aan ontkomen?
Wat zouden dan subtielere manieren kunnen zijn om verschillende groepen mensen en hun overtuigingen tot het inzicht te brengen dat we meer met elkaar gemeen hebben dan dat we denken en dat dit niet ten koste hoef te gaan van een ieder zijn (of haar) identiteit?

[ Bericht 0% gewijzigd door Symo op 27-11-2009 19:16 ]

sneakypete
2 X 2 = 5
vrijdag 27 november 2009 @ 20:50 (#21) 

quote:
Op vrijdag 27 november 2009 18:53 schreef Symo het volgende:

[..]

Neej klopt, heb je gelijk in, het is natuurlijk ook een beetje een simpele stelling. En al helemaal wat betreft de uitvoering ervan, helaas. De UN doet haar best hoor. daar niet om.
En idd, je (doe ik niet altijd, maar soms is het makkelijk om iets te illustreren) moet niet moet teveel in tegenstellingen denken maar een manier vinden om met elkaar samen te leven ongeacht de verschillen, geen twijfel.
We hebben meer met elkaar gemeen dan we vaak willen geloven. (ben zelf iemand die sterk aanhanger is van een pluriforme samenleven waar ieder vrij is zijn levensovertuiging uit te oefenen zo lang dat niet ten koste gaat van de mede mens!)
Maar ik denk dat er in het licht van de universele mensenrechten, ten aanzien van menig religie niet echt sprake is van een tegenstelling zoals ik meen dat jij dat impliceert. Ik zie de universele rechten van de mens eerder als een draagvlak en daarmee als ''vrije ruimte''-

een vorm van een sociale cohesie, waar er een gezonde afweging is gemaakt tussen de individuele vrijheid (rechten) en de noodzakelijkheid (plichten) die deze cohesie/samenlevening met zich meebrengt

-voor ''iedereen'' zo lang er word gehandelt binnen de gestelde regels (ik weet,.. daar ga je..) van de universele rechten van de mens.
Bezwaarlijk is dan idd, dat ook dit riekt naar het ''op leggen van'' echter, kun je daar aan ontkomen?
Wat zouden dan subtielere manieren kunnen zijn om verschillende groepen mensen en hun overtuigingen tot het inzicht te brengen dat we meer met elkaar gemeen hebben dan dat we denken en dat dit niet ten koste hoef te gaan van een ieder zijn (of haar) identiteit?
Ik ben het deels eens, deels oneens met je stellingen.
In Andreas Kinnegings ‘Geografie van goed en kwaad’ wordt mooi verwoord dat er weldegelijk universele waarden kunnen zijn en desondanks sterk conflicterende normen die volgen uit deze waarden. De waarden zijn dus universeel, de normen staan soms haaks op elkaar. Hij haalt hierbij een voorbeeld aan ontleend aan Herodotus:
‘Tijdens de regering van Darius liet deze eens de bij hem vertoevende Grieken roepen en vroeg hun voor welke beloning zij bereid zouden zijn de lijken van hun vaders op te eten; zij antwoordden dat zij dat voor geen geld ter wereld zouden doen. Daarop liet Darius enige Indiërs komen, die Kallatiërs genoemd worden, en de gewoonte hebben hun ouders op te eten; in bijzijn van de Grieken, die door een tolk het gesprokene konden volgen, vroeg hij hun tegen welke beloning ze bereid zouden zij hun vaders door vuur te verbranden. Zij riepen luidkeels, dat zij niet zulke goddeloze dingen moest zeggen!’

De moraal van het verhaal (dankbaar overgetypt) is duidelijk:
Enerzijds is het zeker zo dat mensen universele waarden kennen, dwz dat hun individuele belangen, datgene waaraan mensen waarde hechten (waarden dus), tamelijk universeel zijn, om niet te zeggen biologisch bepaald. Anderzijds zijn de daaruit volgende normen (gedragsregels) spatietemporeel gebonden hetgeen een voorname bron is van culturele clashes. Tragisch, he?

Dan nog iets dat meer over politiek gaat:
De universele mensenrechten hangen samen met het logisch-positivisme. Men tracht immers rechten toe te kennen via de politieke machten op eenzelfde wijze als koningen dat vroeger deden; namelijk als een wetgever tegenover een ondergeschikte. Maar is het wel bewijsbaar dat ik verplicht ben om te betalen voor andermans huisvesting, voeding, onderwijs enz?
Oke, in een morele zin ben ik dat deels wel. Het spreekt vanzelf dat een rijkaard die de armen laat verhongeren voor zijn neus, geen goed mens kan heten. Maar is het dan ook gerechtvaardigd deze rijkaard te beroven (door individuen danwel de staat) om zo de armen te helpen op andermans kosten? Dat zou enkel zo kunnen zijn indien de rijkaard zijn rijkdom middels onrechtvaardige methodes had verkregen. Zoniet is het stelen. Dat roept bijv de vraag op: Robin Hood; dief of filantroop?

Ik denk dat het onmogelijk is hier a priori uit te komen. Zulke zaken zijn namelijk regels, normen. Spatietemporeel gebonden, doch niet uitgesloten van reflectie. Want laten we eerlijk zijn: uit een schuldgevoel is het plan ontstaan de universele rechten af te kondigen. Ooit begonnen als een kort briefje in de Franse revolutie is het nu een document van grote omvang. Het aantal rechten is exponentieel vermenigvuldigd. Enerzijds heb ik er begrip voor gezien de afgrijselijke omstandigheden waarin veel mensen leven. Anderzijds staat het haaks op andere universele waarden, zoals het recht op eigendom.
Conclusie: Houd universele waarden in het achterhoofd, maar als een filosofisch iets. Als een Idea welke vervolgens zijn imperfecte afspiegeling vindt in de fysica (echte wereld). Probeer het daarbij werkbaar en stabiel te houden (pragmatiek).

Nogal ’n lang verhaal, maar zo krijg je misschien wat meer te weten over de ideeën achter de VN e.a. overheidsinstanties. Merk op dat ik dus enerzijds wel wil geloven in abstracte, universele rechten, maar anderzijds daar de realiteit tegenoverstel die de realisering ervan soms onmogelijk maakt en het feit dat onderlinge morele belangen heftig conflicteren met elkaar. Dat roept dan weer om een afweging vanuit pragmatiek (realisme wordt het ook genoemd).

Symo
Causa sui
zondag 29 november 2009 @ 00:54 (#22) 

quote:
Op vrijdag 27 november 2009 20:50 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Ik ben het deels eens, deels oneens met je stellingen.
In Andreas Kinnegings ‘Geografie van goed en kwaad’ wordt mooi verwoord dat er weldegelijk universele waarden kunnen zijn en desondanks sterk conflicterende normen die volgen uit deze waarden. De waarden zijn dus universeel, de normen staan soms haaks op elkaar. Hij haalt hierbij een voorbeeld aan ontleend aan Herodotus:
‘Tijdens de regering van Darius liet deze eens de bij hem vertoevende Grieken roepen en vroeg hun voor welke beloning zij bereid zouden zijn de lijken van hun vaders op te eten; zij antwoordden dat zij dat voor geen geld ter wereld zouden doen. Daarop liet Darius enige Indiërs komen, die Kallatiërs genoemd worden, en de gewoonte hebben hun ouders op te eten; in bijzijn van de Grieken, die door een tolk het gesprokene konden volgen, vroeg hij hun tegen welke beloning ze bereid zouden zij hun vaders door vuur te verbranden. Zij riepen luidkeels, dat zij niet zulke goddeloze dingen moest zeggen!’

De moraal van het verhaal (dankbaar overgetypt) is duidelijk:
Enerzijds is het zeker zo dat mensen universele waarden kennen, dwz dat hun individuele belangen, datgene waaraan mensen waarde hechten (waarden dus), tamelijk universeel zijn, om niet te zeggen biologisch bepaald. Anderzijds zijn de daaruit volgende normen (gedragsregels) spatietemporeel gebonden hetgeen een voorname bron is van culturele clashes. Tragisch, he?

Dan nog iets dat meer over politiek gaat:
De universele mensenrechten hangen samen met het logisch-positivisme. Men tracht immers rechten toe te kennen via de politieke machten op eenzelfde wijze als koningen dat vroeger deden; namelijk als een wetgever tegenover een ondergeschikte. Maar is het wel bewijsbaar dat ik verplicht ben om te betalen voor andermans huisvesting, voeding, onderwijs enz?
Oke, in een morele zin ben ik dat deels wel. Het spreekt vanzelf dat een rijkaard die de armen laat verhongeren voor zijn neus, geen goed mens kan heten. Maar is het dan ook gerechtvaardigd deze rijkaard te beroven (door individuen danwel de staat) om zo de armen te helpen op andermans kosten? Dat zou enkel zo kunnen zijn indien de rijkaard zijn rijkdom middels onrechtvaardige methodes had verkregen. Zoniet is het stelen. Dat roept bijv de vraag op: Robin Hood; dief of filantroop?

Ik denk dat het onmogelijk is hier a priori uit te komen. Zulke zaken zijn namelijk regels, normen. Spatietemporeel gebonden, doch niet uitgesloten van reflectie. Want laten we eerlijk zijn: uit een schuldgevoel is het plan ontstaan de universele rechten af te kondigen. Ooit begonnen als een kort briefje in de Franse revolutie is het nu een document van grote omvang. Het aantal rechten is exponentieel vermenigvuldigd. Enerzijds heb ik er begrip voor gezien de afgrijselijke omstandigheden waarin veel mensen leven. Anderzijds staat het haaks op andere universele waarden, zoals het recht op eigendom.
Conclusie: Houd universele waarden in het achterhoofd, maar als een filosofisch iets. Als een Idea welke vervolgens zijn imperfecte afspiegeling vindt in de fysica (echte wereld). Probeer het daarbij werkbaar en stabiel te houden (pragmatiek).

Nogal ’n lang verhaal, maar zo krijg je misschien wat meer te weten over de ideeën achter de VN e.a. overheidsinstanties. Merk op dat ik dus enerzijds wel wil geloven in abstracte, universele rechten, maar anderzijds daar de realiteit tegenoverstel die de realisering ervan soms onmogelijk maakt en het feit dat onderlinge morele belangen heftig conflicteren met elkaar. Dat roept dan weer om een afweging vanuit pragmatiek (realisme wordt het ook genoemd).
Dank je voor je antwoord. Voor zover ik lezen kan ben ik het ook helemaal met je eens, ik snap wat je bedoelt met abstracte universele rechten versus pragmatiek en de dagelijkse uitkomst ervan. Dat is in principe ook waar ik op doelde. En met jouw Conclusie: Houd universele waarden in het achterhoofd, maar als een filosofisch iets. Als een Idea welke vervolgens zijn imperfecte afspiegeling vindt in de fysica (echte wereld). Probeer het daarbij werkbaar en stabiel te houden (pragmatiek).
Ben ik het helemaal mee eens!,.. maar vandaar ook mijn vraag, wat zou een subtiele manier kunnen zijn om de ''universele waarden'' meer in de hoofden van de mensen te krijgen? Zonder hierbij direkt te vervallen in een waslijst aan regels die middels een wet opgelegd word.
Sorry dat ik wellicht niet altijd duidelijk of voldoende onderbouwd overkom, moet nog een hoop leren en veel geschiedenis ken ik simpelweg nog niet.

sneakypete
2 X 2 = 5
zondag 29 november 2009 @ 01:57 (#23) 

quote:
Op zondag 29 november 2009 00:54 schreef Symo het volgende:

[..]

Dank je voor je antwoord. Voor zover ik lezen kan ben ik het ook helemaal met je eens, ik snap wat je bedoelt met abstracte universele rechten versus pragmatiek en de dagelijkse uitkomst ervan. Dat is in principe ook waar ik op doelde. En met jouw Conclusie: Houd universele waarden in het achterhoofd, maar als een filosofisch iets. Als een Idea welke vervolgens zijn imperfecte afspiegeling vindt in de fysica (echte wereld). Probeer het daarbij werkbaar en stabiel te houden (pragmatiek).
Ben ik het helemaal mee eens!,.. maar vandaar ook mijn vraag, wat zou een subtiele manier kunnen zijn om de ''universele waarden'' meer in de hoofden van de mensen te krijgen? Zonder hierbij direkt te vervallen in een waslijst aan regels die middels een wet opgelegd word.
Sorry dat ik wellicht niet altijd duidelijk of voldoende onderbouwd overkom, moet nog een hoop leren en veel geschiedenis ken ik simpelweg nog niet.
Sneeuw jezelf vooral niet onder hoor
Want we kunnen het n.a.v. Nietzsche ook prima omdraaien en dan blijkt al snel nog een aspect van de onwerkbaarheid omtrent universele rechten:
We onderscheiden hier wat Nietzsche het 'Dyonisische' en het 'Apollinische' noemde. Het Dyonisische is de oorspronkelijke chaos, ook in maatschappelijke zin. Denk bijv. aan de 'oorlog van allen tegen allen' van Hobbes. Vanuit deze toestand ontstaat de roep om orde (denk hier aan Machiavelli), dit is het Apollinische; na verloop van tijd kan men echter uit het oog verliezen dat het hier gekunsteldheid betreft en dus iets 'neps' ipv iets 'echts' (Idea).
Let dus op de ommekeer: Bij Plato is de alledaagse realiteit een afspiegeling van iets hogers, iets schoons, bijna heiligs, iets ideaals. Volgens Nietzsche is strijd en chaos juist de oorsprong en aard der dingen en zijn ordening, beschaving, cultuur, kunst en moraal slechts kunstmatige modi. Daar valt ook veel voor te zeggen zeker in het licht van de huidige wetenschap en het darwinisme. Echter: vanuit een pedagogische optiek (dus wat voor mensen tot goed gedrag leidt) is het aanhangen van een ideaalbeeld soms nuttiger. Men gaat dan nl op zoek naar consensus en een mogelijkheid tot verbetering van de samenleving, waarnaast men zich bezint op eigen gedragingen.
Voor beide kanten valt wat te zeggen en ze moeten elkaar ook niet uitsluiten maar aanvullen. Ik denk dat een volledig stabiele wereldregering utopisch is. Daarnast denk ik dat men bij zoiets niet moet vergeten dat ook bij de overheid mensen werken die minstens zo feilbaar en (potentiëel) slecht zijn als gewone burgers. Daarom moet elke vorm van overheid haar grenzen kennen.
Een ideale wereld zal er dus nooit zijn. Dat komt dus als we Nietzche moeten geloven door de slechte aard van de mens (dwz de ontbindende, asociale, egocentrische aard welke hij zelf overigens verdedigde in zijn werk ipv aanviel). Daar tegenover staat dat mensen dus ook weldegelijk gemeenschappelijke belangen hebben in die zin, dat de meeste mensen gewoon een rustig, vredig bestaan willen met in elk geval een minimum aan materiële welvaart/welzijn.
Het is echter dus wel de menselijkheid zelf die dit zo moeilijk maakt en niet een anoniem systeem, oude 'vooroordelen' of meer van zulks. Nee: de mens is van nature eerder slecht dan goed en sociale verbanden corrigeren dit waarbij is inbegrepen dat ook de normen daarin imperfect zijn (doch niet overbodig) want gemaakt door mensen welke uit hetzelfde hout zijn gesneden.

[ Bericht 12% gewijzigd door sneakypete op 29-11-2009 02:04 ]

capricia
[ Moderator ] zondag 29 november 2009 @ 02:01 (#24) 

My 2 cents: Ik denk dat het humanisme een van de weinige wegen is als je god dood verklaart en niets op wilt hebben met allerlei religies. Wat mij betreft moeten we ook verder op het pad van het humanisme en niet te veel stilstaan bij die religies. Religies hebben al te veel invloed, ook in Nederland.

sneakypete
2 X 2 = 5
zondag 29 november 2009 @ 02:07 (#25) 

quote:
Op zondag 29 november 2009 02:01 schreef capricia het volgende:
My 2 cents: Ik denk dat het humanisme een van de weinige wegen is als je god dood verklaart en niets op wilt hebben met allerlei religies. Wat mij betreft moeten we ook verder op het pad van het humanisme en niet te veel stilstaan bij die religies. Religies hebben al te veel invloed, ook in Nederland.
Ik vind dat onjuist: het humanisme vertoont veel te veel overeenkomsten met religie om het te zien als tegengestelde krachten. En het aardige aan het christendom vind ik nu juist dat het de mens niet centraal stelt en stelt dat de mensen feilbaar zijn en zich moeten vormen naar een hoger ideaalbeeld. Ik ben zelf geen christen noch aanhanger van een andere religie; maar ik vind niet dat je moet aannemen dat religiositeit de bron van ellende is. Integendeel; ik heb liever een imperfecte wereld met religie (afgezien van het waarheidsgehalte), dan een wereld waarin dit afwezig is, iets dat ik bovendien onmogelijk acht omdat mensen nu eenmaal behoefte hebben aan zingeving en (dat is zelfs biologisch bepaald) open staan voor 'spirituele ervaringen'.

capricia
[ Moderator ] zondag 29 november 2009 @ 02:09 (#26) 

quote:
Op zondag 29 november 2009 02:07 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Ik vind dat onjuist: het humanisme vertoont veel te veel overeenkomsten met religie om het te zien als tegengestelde krachten. En het aardige aan het christendom vind ik nu juist dat het de mens niet centraal stelt en stelt dat de mensen feilbaar zijn en zich moeten vormen naar een hoger ideaalbeeld. Ik ben zelf geen christen noch aanhanger van een andere religie; maar ik vind niet dat je moet aannemen dat religiositeit de bron van ellende is. Integendeel; ik heb liever een imperfecte wereld met religie (afgezien van het waarheidsgehalte), dan een wereld waarin dit afwezig is, iets dat ik bovendien onmogelijk acht omdat mensen nu eenmaal behoefte hebben aan zingeving en (dat is zelfs biologisch bepaald) open staan voor 'spirituele ervaringen'.
Het probleem met al die religies is dat ze allemaal vinden dat zij de enige waarheid in pacht hebben. Ook het christendom.
Daarom lijkt mij het humanisme als overkoepeld gedachtegoed geen slecht uitgangspunt. Daarbinnen mag je in vrijheid je geloof belijden, maar niet ten koste van anderen.

Ik denk/ hoop dat het humanisme dus niet dood is, maar ons verder op weg kan helpen.

sneakypete
2 X 2 = 5
zondag 29 november 2009 @ 02:14 (#27) 

quote:
Op vrijdag 27 november 2009 16:06 schreef Ribbenburg het volgende:
De houding van de humanist ten opzichte van transcendente zingeving lijkt me belangrijk. Het humanisme is doorgaans erg gericht op aanwijsbare verklaringen voor menselijk gedrag. Dat zijn vaak irrationele driften, emoties en passies. Maar dat kan evengoed het rationeel nastreven van eigenbelang zijn. Waar past transcendente zingeving in het verklaringsmodel van de humanist?
Tja wat is rationeel? Laten we even opmerken dat het begrip een grote verandering heeft ondergaan.
We kunnen rationeel zien als een synoniem voor prudent, verstandig, weloverwogen, goed.
Maar we kunnen het ook zien als een geestelijke weegschaal die niet zelf beslist, maar slechts de uitkomst laat zien van een afweging van onmeetbare kwesties.
Maargoed los daarvan ben ik het eens met je strekking: de mens heeft een (zelf)destructieve kant welke zijn langetermijndoelen in de weg staat alsmede het welzijn van zijn medemens.

OllieA
Dáág
zondag 29 november 2009 @ 02:16 (#28) 

quote:

[..]

Jij vindt het dus wel oké dat mensen lid worden van een club waar je zelf nooit lid van zou willen worden.
Ruimdenkend van je!

sneakypete
2 X 2 = 5
zondag 29 november 2009 @ 02:17 (#29) 

quote:
Op zondag 29 november 2009 02:09 schreef capricia het volgende:

[..]

Het probleem met al die religies is dat ze allemaal vinden dat zij de enige waarheid in pacht hebben. Ook het christendom.
Daarom lijkt mij het humanisme als overkoepeld gedachtegoed geen slecht uitgangspunt. Daarbinnen mag je in vrijheid je geloof belijden, maar niet ten koste van anderen.

Ik denk/ hoop dat het humanisme dus niet dood is, maar ons verder op weg kan helpen.
Dat vind ik nog best mooi verwoord eigenlijk. Maar ik wees erop dat er ook een schaduwzijde kan zijn: nl. dat het centraal stellen van de mens kán (niet per se zal) leiden tot het beeld dat de mens zoiets geweldigs is. Ik ben zelf zeker niet van mening dat ik de enige waarheid in pacht heb natuurlijk. Ik herkauw enkel wat ik zoal heb gelezen en vernomen, om vervolgens nu en dan wat uit te braken zodat jullie er wat smaakstoffen in kunnen ontdekken

capricia
[ Moderator ] zondag 29 november 2009 @ 02:18 (#30) 

quote:
Op zondag 29 november 2009 02:14 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Tja wat is rationeel? Laten we even opmerken dat het begrip een grote verandering heeft ondergaan.
We kunnen rationeel zien als een synoniem voor prudent, verstandig, weloverwogen, goed.
Maar we kunnen het ook zien als een geestelijke weegschaal die niet zelf beslist, maar slechts de uitkomst laat zien van een afweging van onmeetbare kwesties.
Maargoed los daarvan ben ik het eens met je strekking: de mens heeft een (zelf)destructieve kant welke zijn langetermijndoelen in de weg staat alsmede het welzijn van zijn medemens.
Als in de vorm zoals bij het libertinisme?

sneakypete
2 X 2 = 5
zondag 29 november 2009 @ 02:20 (#31) 

quote:
Op zondag 29 november 2009 02:18 schreef capricia het volgende:

[..]

Als in de vorm zoals bij het libertinisme?
Het libertinisme is een doodlopende straat. Niets anders dan een botviering van menselijke driften welke vergelijkbaar zijn met een pak melk; na enkele dagen onhoudbaar, zuur en steeds ongezonder.
We kunnen het libertinisme idd zien als iets ultiem Dyonisisch. Het leven vieren zonder enige remming. Helaas kom je er niet zo ver mee.

capricia
[ Moderator ] zondag 29 november 2009 @ 02:22 (#32) 

quote:
Op zondag 29 november 2009 02:20 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Het libertinisme is een doodlopende straat. Niets anders dan een botviering van menselijke driften welke vergelijkbaar zijn met een pak melk; na enkele dagen onhoudbaar, zuur en steeds ongezonder.
Dan begrijp ik die (zelf)destructieve kant niet goed, die jij beschrijft. De neiging tot kwaaddoen, zeg maar. Waar komt die dan vandaag volgens jou, als het geen gewin oplevert voor de 'dader'?

sneakypete
2 X 2 = 5
zondag 29 november 2009 @ 02:23 (#33) 

quote:
Op zondag 29 november 2009 02:16 schreef OllieA het volgende:

[..]

Jij vindt het dus wel oké dat mensen lid worden van een club waar je zelf nooit lid van zou willen worden.
Ruimdenkend van je!
Natuurlijk vind ik dat oké, afhankelijk van waar zo'n 'club' nu precies voor staat natuurlijk.

sneakypete
2 X 2 = 5
zondag 29 november 2009 @ 02:24 (#34) 

quote:
Op zondag 29 november 2009 02:22 schreef capricia het volgende:

[..]

Dan begrijp ik die (zelf)destructieve kant niet goed, die jij beschrijft. De neiging tot kwaaddoen, zeg maar. Waar komt die dan vandaag volgens jou, als het geen gewin oplevert voor de 'dader'?
Maak dan bijv. een onderscheid tussen kortstondig genot en lange termijndoelen. Rondneuken, drugs en met geld smijten, O hoe prettig kan het niet zijn! Maar het is natuurlijk geen geheim dat er op een langere termijn ernstige gevolgen zijn. Toch doen mensen het maar al te vaak. Dat is dus het (zelf)destructieve. Waar het vandaan komt? In biologische zin natuurlijk hormonen en dergelijke.

capricia
[ Moderator ] zondag 29 november 2009 @ 02:30 (#35) 

quote:
Op zondag 29 november 2009 02:24 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Maak dan bijv. een onderscheid tussen kortstondig genot en lange termijndoelen. Rondneuken, drugs en met geld smijten, O hoe prettig kan het niet zijn! Maar het is natuurlijk geen geheim dat er op een langere termijn ernstige gevolgen zijn. Toch doen mensen het maar al te vaak. Dat is dus het (zelf)destructieve. Waar het vandaan komt? In biologische zin natuurlijk hormonen en dergelijke.
Dat levert toch ook gewoon direct gewin op voor de persoon in kwestie?
Het moet altijd iets opleveren en het liefst per direct.

Heb je het onderzoek wel eens gezien met kleine kinderen die alleen gelaten worden in een kamer met een stuk chocolade of ander snoep? Als ze er van af kunnen blijven, dan worden ze beloont met 2 van die stukken chocolade. Maar als ze er aan komen, dan krijgen ze niets.
Was een mooi staaltje 'zelfbeheersing'. Kiezen tussen de beloning op korte- of op langetermijn.
Je kon letterlijk de tweestrijd aflezen van de gezichtjes.

De 'natuurlijke' neiging van die kinderen was voornamelijk gericht op de korte termijn. Logisch ook. Het kost jaren van training, lees opvoeding, om ze iets anders aan te leren.

sneakypete
2 X 2 = 5
zondag 29 november 2009 @ 02:32 (#36) 

quote:
Op zondag 29 november 2009 02:30 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat levert toch ook gewoon direct gewin op voor de persoon in kwestie?
Het moet altijd iets opleveren en het liefst per direct.
Reken maar!
quote:
Heb je het onderzoek wel eens gezien met kleine kinderen die alleen gelaten worden in een kamer met een stuk chocolade of ander snoep? Als ze er van af kunnen blijven, dan worden ze beloont met 2 van die stukken chocolade. Maar als ze er aan komen, dan krijgen ze niets.
Was een mooi staaltje 'zelfbeheersing'. Kiezen tussen de beloning op korte- of op langetermijn.
Je kon letterlijk de tweestrijd aflezen van de gezichtjes.
Jups en dat is denk ik ook wat ik probeer aan te stippen: op zich streven mensen altijd wel naar het wegnemen van ongemakken of anders gezegd, het verbeteren van hun situatie. Verschillende doelen (lange- en korte termijn bijv.) conflicteren echter. Het is maar al te verleidelijk om toe te geven aan plezier op korte termijn, het sluit vaak mooi aan bij onze behoeftes. Dat is het Dyonisische.

capricia
[ Moderator ] zondag 29 november 2009 @ 02:38 (#37) 

quote:
Op zondag 29 november 2009 02:32 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Reken maar!
[..]

Jups en dat is denk ik ook wat ik probeer aan te stippen: op zich streven mensen altijd wel naar het wegnemen van ongemakken of anders gezegd, het verbeteren van hun situatie. Verschillende doelen (lange- en korte termijn bijv.) conflicteren echter. Het is maar al te verleidelijk om toe te geven aan plezier op korte termijn, het sluit vaak mooi aan bij onze behoeftes. Dat is het Dyonisische.
Ah, dan zitten we op 1 lijn!
had mijn post hierboven nog aangevuld met:
"De 'natuurlijke' neiging van die kinderen was voornamelijk gericht op de korte termijn. Logisch ook. Het kost jaren van training, lees opvoeding, om ze iets anders aan te leren."

Toch heb je die opvoeding wel nodig om tot het idee van burgerschap en samenleving te komen. Mensen moeten opgevoed (of afgericht) worden om niet teveel op zichzelf en de korte termijn te sturen, maar om een goed burger te worden. Een productief element in de samenleving.

En toch weet ik niet of ik geloof in zoiets als de 'natuurlijke staat' van de mens als savage of wilde. Het is niet voor niets dat de mens opvoedbaar is, en dat er iets als de werking van het geweten in de mens aanwezig is. We zijn wel heel vormbaar, tot op zekere hoogte.

sneakypete
2 X 2 = 5
zondag 29 november 2009 @ 02:43 (#38) 

quote:
Op zondag 29 november 2009 02:38 schreef capricia het volgende:

[..]

Ah, dan zitten we op 1 lijn!
Dat effect treedt meestal op wanneer je gewoon rustig in dialoog gaat
quote:
En toch weet ik niet of ik geloof in zoiets als de 'natuurlijke staat' van de mens als savage of wilde. Het is niet voor niets dat de mens opvoedbaar is, en dat er iets als de werking van het geweten in de mens aanwezig is. We zijn wel heel vormbaar, tot op zekere hoogte.
Klopt maar dat komt denk ik door wederkerigheid en de menselijke intelligentie waardoor we in staat zijn dit proces te kunnen begrijpen. Maar ik geloof in elk geval dat mensen niet vanuit zichzelf het goede doen; daartoe moeten ze geprikkeld worden. Zelfs al 'wil' je best het 'goede' doen, dan nog wordt je gehinderd door je eigen 'driften'. Maar dat had je volgens mij ook al door.
Daarnaast stel ik dus niet dat mensen per se goed of slecht zijn van nature, maar, in navolging van wat de Grieks-Romeinse en Joods-christelijke traditie er over zegt in veschillende bewoordeingen: geneigd tot alle kwaad.

Ik ben slapen!

capricia
[ Moderator ] zondag 29 november 2009 @ 02:45 (#39) 

Hoewel ik niet in filosofie geschoold ben, ben ik altijd wel zeer geinteresseerd in de verhalen van extreme daders in bijv. de 2e wereldoorlog (of iedere andere genocide-poging). Het verbaasd mij altijd hoe snel mensen zich aanpassen aan een nieuwe situatie en doodleuk binnen die nieuwe werkelijkheid elkaar de meest gruwelijke dingen aandoen. Ze hebben maar zo weinig aansporing nodig.

Zelf denk ik dan niet zozeer in termen van goed en fout, want dat kun je alleen vanuit je eigen perspectief beoordelen (wat we natuurlijk wel allemaal doen).
Voorbeelden van mensen die zonder moeite kampbeulen werden geeft voor mij alleen maar aan hoe snel we ons aanpassen aan een andere werkelijkheid. En dus inderdaad voornamelijk op onszelf gericht zijn.
Ik vraag me af, in het kader van het Darwin-jaar, of dit daar ook een onderdeel van is, van de natuurlijke selectie en aanpassingsvermogen.
Notie hebben van wat het goede en wat het kwade is, is zo plaats en tijd gebonden.

Slaap lekker!

sneakypete
2 X 2 = 5
zondag 29 november 2009 @ 02:51 (#40) 

quote:
Op zondag 29 november 2009 02:45 schreef capricia het volgende:
Hoewel ik niet in filosofie geschoold ben, ben ik altijd wel zeer geinteresseerd in de verhalen van extreme daders in bijv. de 2e wereldoorlog (of iedere andere genocide-poging). Het verbaasd mij altijd hoe snel mensen zich aanpassen aan een nieuwe situatie en doodleuk binnen die nieuwe werkelijkheid elkaar de meest gruwelijke dingen aandoen.
Dan is Hannah Arendt misschien interessant voor jou.
quote:
Zelf denk ik dan niet zozeer in termen van goed en fout, want dat kun je alleen vanuit je eigen perspectief beoordelen (wat we natuurlijk wel allemaal doen). Voorbeelden van mensen die zonder moeite kampbeulen werden geeft voor mij alleen maar aan hoe snel we ons aanpassen aan een andere werkelijkheid. En dus inderdaad voornamelijk op onszelf gericht zijn.
Ik vraag me af, in het kader van het Darwin-jaar, of dit daar ook een onderdeel van is, van de natuurlijke selectie.

Slaap lekker!
Ik geloof dat we ondanks het subjectieve ervan, toch moeten blijven denken in zulke termen. Het alternatief is waarderelativisme ad infinitum. Dat vind ik een gevaarlijke gedachte. Het probleem is dat je niet kunt ontsnappen aan waardeoordelen (zie bijv in dit verband Dalrymples essay leve het vooroordeel!). Wel is het idd goed om in het achterhoofd te houden dat je zelf ook maar een mens bent en geen alwetende God. Nu echt weg, truste ja!

capricia
[ Moderator ] zondag 29 november 2009 @ 03:02 (#41) 

quote:
Op zondag 29 november 2009 02:51 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Dan is Hannah Arendt misschien interessant voor jou.
[..]

Ik geloof dat we ondanks het subjectieve ervan, toch moeten blijven denken in zulke termen. Het alternatief is waarderelativisme ad infinitum. Dat vind ik een gevaarlijke gedachte. Het probleem is dat je niet kunt ontsnappen aan waardeoordelen (zie bijv in dit verband Dalrymples essay leve het vooroordeel!). Wel is het idd goed om in het achterhoofd te houden dat je zelf ook maar een mens bent en geen alwetende God. Nu echt weg, truste ja!
En dat is nou precies wat ik in het humanisme zoek. Ook met haar gebreken. Maar ik zie niets beters. Je moet op de een of andere manier tot universele waarheden of 10 geboden of hoe je het ook wilt noemen, kunnen komen zonder dat je daar een bepaalde religie voor nodig hebt.
En het mooie van een wetenschappelijk / filosofisch idee is dat je die altijd in de loop der tijden verder kunt uitwerken en kunt vervolmaken. Dat is met religie vaak veel moeilijker. De boeken zijn nu eenmaal geschreven, en de aanhang laat de inhoud niet veranderen.

Welke stroming zie jij dan nog meer als interessant in dit kader?

Ribbenburg
Sinistere man
zondag 29 november 2009 @ 10:47 (#42) 

quote:

[..]

Die overeenkomsten tussen religie en humanisme is makkelijk te verklaren. Humanisten zijn vaak gelovig opgevoed en van hun geloof gevallen. Het goede willen ze meenemen en vormgeven in een andere levensovertuiging. Dat zie ik ook in de generatiekloof tussen mij en mijn ouders. Veel babyboomers die afstand hebben proberen te nemen van het geloof noemen zich humanist. Mijn generatie (ben ergens in de twintig) is niet of nauwelijks met dogmatisch geloof opgegroeid en ik ken geen leeftijdsgenoten die zich humanist noemen.

Dat is tegelijkertijd de centrale zwakte van het humanisme: het is te vaak een tegenbeweging. Het heeft zoals ik al eerder zei geen bodem om op te staan. De mens wordt alleen maar centraal gezet om te beschermen tegen de vermeende corrumperende invloed van christendom of ander geloof. Een ander zwaktebod is dat het humanisme geen inspirerende moraal te bieden heeft. Het christendom spoort eerder aan tot morele verheffing dan het humanisme. Humanisten kunnen wel de mens gaan bekijken en analyseren, maar ik heb het idee dat het daar dan meestal bij blijft.
quote:
Ik ben zelf geen christen noch aanhanger van een andere religie; maar ik vind niet dat je moet aannemen dat religiositeit de bron van ellende is.
Als ik dan een leestip mag geven. (het eerste artikel)

[ Bericht 0% gewijzigd door Ribbenburg op 29-11-2009 11:02 ]

Ribbenburg
Sinistere man
zondag 29 november 2009 @ 11:16 (#43) 

quote:
Op zondag 29 november 2009 02:09 schreef capricia het volgende:

[..]

Religie is de georganiseerde vorm van geloof. Als ik gelovigen gewoon als mensen mag bekijken: geloven gaat evengoed over waarheid als over twijfel. Sterker nog, twijfel vormt de kern van geloven. Anders had het ook niet geloven geheten.

Q.E.D.
{ sporty nerd }
zondag 29 november 2009 @ 16:21 (#44) 

tvp

Give me time
Give me peace
And I will prove
My release

Injetta
zondag 29 november 2009 @ 18:27 (#45) 

Als moraliteit van buiten/boven ons moet komen, dan veronderstelt dat dat iemand zonder dat geen moreel wezen zou kunnen zijn.

De geschiedenis en de mensheid heeft zelf bewezen dat dit volkomen nonsens is. Moraliteit komt evenveel wel/niet voor bij gelovigen als bij niet gelovigen.

Er zijn atheîsten die duizend maal meer moraliteit, integriteit hebben dan gelovigen en andersom.
Onder gelovigen komt evenveel criminaliteit en verdorvenheid voor als onder atheïsten.

Humanisme is voor een religieuze een enorme bedreiging want dat legt de veranwoordelijkheid voor de wereld en hoe de mensheid is op de mensheid zelf. En dat is enorm eng. Het is veel prettiger om een God te hebben die alle verantwoordelijkheid draagt, want die heeft ons immers gemaakt en die kan ingrijpen als het moet (doet ie nooit, maar goed).

Niets van dit alles is en wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.

Injetta
zondag 29 november 2009 @ 18:32 (#46) 

Moraliteit zit in de mens en niet in God.
Want waarom misbruikt een katholieke priester een stel kinderen? Hij heeft toch de leidraad van God, maar nee... hij doet het toch ondanks dat zoiets niet kan/mag. Dus hij is in zichzelf niet moreel en God kan hem daarbij niet helpen.

Waarom zit niet elke atheïst in de gevangenis en leeft er maar op los? Blijkbaar zijn er in die mens maatstaven en heeft een eigen moreel zonder dat er een God nodig is om hem op het rechte pad te houden.

Niets van dit alles is en wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.

Ribbenburg
Sinistere man
maandag 30 november 2009 @ 09:13 (#47) 

Ik zie nu dat de discussie gaat richting religie/geloven versus humanisme/atheisme. Daar ben ik met mijn bijdragen mede debet aan, maar het is niet mijn bedoeling deze tegenstelling te schetsen. De hoofdvraag, of humanisme toekomst heeft, wil ik graag in het achterhoofd houden. Zoals ik betoogde komen humanisten vaak voort uit een religieuze traditie. Als die traditie op zijn gat ligt, blijft er ook van het humanisme weinig over. Dat zie je zelfs bij de grote denkers. Eerst had je Montaigne, die met zijn prachtige geschriften de ziel van de mens trachtte te doorgronden. Het eindpunt en dieptepunt werd bereikt bij de duistere geschriften van Nietzsche die de metafysica reduceerde tot de wil tot macht. Als de blik niet meer naar boven kan worden gericht naar een hogere waarheid, alleen omdat die waarheid geen feitelijke bestaansgrond heeft, duikt de humanistische filosoof met alle vaart de diepten van de menselijke ziel in. Volgens mij is Nietzsche het ultieme eindpunt van een consequent doorgevoerd humanisme. Het is niet voor niks dat hij worstelde met het christelijke geloof, want die worsteling vormt de kern van het humanisme. Ik denk niet dat zonder het verzet tegen geloof het humanisme iets voorstelt.

Daarmee kom ik op het volgende punt, namelijk dat het ware humanisme uiteindelijk gevonden wordt in het geloof. Religie is er namelijk op gericht dat het de mens goed gaat. Dat neemt de humanist over en zijn kritiek richt hij op de verderfelijke aspecten van het geloof. Religie kan nooit in zijn totaliteit ontkracht worden. Wat we nodig hebben is een humaan geloof. Geloven in moraal, in een hogere macht, in gemeenschappelijke voorouders, etc. is wellicht moeilijk rationeel te gronden maar het is niet inhumaan. Het wordt pas inhumaan wanneer de twijfel die besloten is in het geloof omslaat naar dogmatisme en zeker weten. Dan komt het humane geweten van de mens in de knel met de absolute waarheden waaraan niet meer getornd mag worden.

Injetta
maandag 30 november 2009 @ 17:43 (#48) 

Je zegt dat het je gaat om de vraag of Humanisme toekomst heeft. Ik snap niet helemaal wat je nu echt wilt zeggen.
Dat het geen toekomst heeft omdat zich afzet tegen religie en dat ook nodig heeft?
Of dat het wel toekomst heeft omdat het toch een soort van geloof is?
Of heeft het geen toekomst omdat je vanuit het humanisme toch weer op geloof uitkomt??

Ik weet eerlijk gezegd te weinig van het Humanisme dan wat algemeenheden om te kunnen zeggen wat het precies is en of het uit een christelijke traditie voortkomt.
Ik heb wel het idee dat er steeds minder mensen zijn die zichzelf echt een Humanist noemen.

Mensen noemen zich eerder agnost, atheïst of geloven in "IETS" als ze niet echt meer bij een religie horen. En ze noemen zich socialist of liberallist. Is het niet zo dat atheïsten en agnosten en socialisten en liberalen niet een aantal humanistische elementen en opvattingen hebben?

Wat volgens mij wel nieuw is in deze tijd dat je een groep mensen hebt, die echt nooit in een of andere religie zijn opgevoed. Ik ben daar een voorbeeld van. Met andere woorden: je hebt nooit enige christelijke of andere godsdienstige achtergrond meegekregen. Vanuit jouw redenatie zou dat betekenen dat het Humanisme dan uitsterft omdat je dus een grote groep mensen hebt die geen traditie hebben en dus ook niet tot het Humanisme kunnen komen.
Of dat zo klopt vraag ik me af.

Als je nu even dat hele religie verhaal en het geloven in een hogere macht en moraal weglaat, waar staat het Humanisme dan voor?? En waarom zou het dan in zichzelf uitsterven?

Verder vraag ik me ook af waarom je deze vraag stelt? Maakt het wat uit of het Humanisme wel/niet blijft bestaan??

Ribbenburg
Sinistere man
maandag 30 november 2009 @ 20:04 (#49) 

quote:
Op maandag 30 november 2009 17:43 schreef Injetta het volgende:
Je zegt dat het je gaat om de vraag of Humanisme toekomst heeft. Ik snap niet helemaal wat je nu echt wilt zeggen.
Dat het geen toekomst heeft omdat zich afzet tegen religie en dat ook nodig heeft?
Of dat het wel toekomst heeft omdat het toch een soort van geloof is?
Of heeft het geen toekomst omdat je vanuit het humanisme toch weer op geloof uitkomt??
Het eerste.
quote:
Ik weet eerlijk gezegd te weinig van het Humanisme dan wat algemeenheden om te kunnen zeggen wat het precies is en of het uit een christelijke traditie voortkomt.
Het humanisme is vooral een intellectuele traditie en populair in onderwijskringen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de humaniora. De bekendste exponent ervan is waarschijnlijk onze eigen Desiderius Erasmus. Hij was een vooraanstaand geleerde, uitte kritiek op de kerk, maar bleef wel gewoon lid van zijn kerkelijke genootschap. Je zou hem een kritisch gelovige kunnen noemen. Wat dat betreft is hij exemplarisch voor het humanisme. In die academische milieus moet veel kennis bestaan hebben van de bijbel, van de geschriften van christelijke filosofen (waaronder Boethius, Augustinus en Thomas van Aquino) en van de klassieken (Plato, Arisoteles, de tragediedichters, enz.) De voortrekkers van humanistisch gedachtegoed waren over het algemeen intelligente, beschaafde en erudiete mannen. Tel daarbij op, in tegenstelling tot wat velen denken, dat het christendom eigenlijk tot aan de reformatie toe vooral een kwestie is geweest van de maatschappelijke bovenlaag. Het volk was precies dat: volks. Je zou kunnen zeggen dat het volk tot aan de 16e eeuw de hele middeleeuwen door aanzienlijk heidens is gebleven. Sinds de verheffing van het christendom tot staatsgodsdienst door Constantijn de Grote is het christendom sterk verbonden met de maatschappelijke bovenlagen. Ik denk daarom dus dat de milieus waar het humanisme uit ontstaan is sterk christelijk moeten zijn geweest.
quote:
Ik heb wel het idee dat er steeds minder mensen zijn die zichzelf echt een Humanist noemen.
Dat denk ik ook. Bewust gebeurt dat steeds minder, maar onbewust is er natuurlijk wel de culturele invloed van het humanisme.
quote:
Mensen noemen zich eerder agnost, atheïst of geloven in "IETS" als ze niet echt meer bij een religie horen. En ze noemen zich socialist of liberallist. Is het niet zo dat atheïsten en agnosten en socialisten en liberalen niet een aantal humanistische elementen en opvattingen hebben?
Het atheïsme op levensbeschouwelijk vlak en socialisme en liberalisme op politiek vlak komen voort uit de Verlichting. De Verlichting is feitelijk het hoogtepunt van het humanistische denken.
quote:
Wat volgens mij wel nieuw is in deze tijd dat je een groep mensen hebt, die echt nooit in een of andere religie zijn opgevoed. Ik ben daar een voorbeeld van. Met andere woorden: je hebt nooit enige christelijke of andere godsdienstige achtergrond meegekregen. Vanuit jouw redenatie zou dat betekenen dat het Humanisme dan uitsterft omdat je dus een grote groep mensen hebt die geen traditie hebben en dus ook niet tot het Humanisme kunnen komen.
Of dat zo klopt vraag ik me af.
Als mensen worden losgezongen van hun culturele traditie (waar dus zowel het christendom als het humanisme deel van uitmaken), dan raakt die traditie in de vergetelheid. Dat lijkt me evident.
quote:
Als je nu even dat hele religie verhaal en het geloven in een hogere macht en moraal weglaat, waar staat het Humanisme dan voor?? En waarom zou het dan in zichzelf uitsterven?
Emancipatie van de persoonlijke vrijheid. van de wil en van het intellect. Daar komt humanisme op neer. Het behoeft geen betoog dat dat botst met religieuze leerstellingen. Door het humanisme en de Verlichting is onze oorspronkelijke christelijke identiteit sterk afgezwakt. Het tragische is dat daar niet veel meer voor in de plaats is gekomen dan persoonlijke vrijheid en een paar kwetsbare moderne ideeën als democratie en mensenrechten. Humanisme betekend uiteindelijk culturele suïcide.
quote:
Verder vraag ik me ook af waarom je deze vraag stelt? Maakt het wat uit of het Humanisme wel/niet blijft bestaan??
Ik stel deze vraag, omdat het me na aan het hart ligt. Ik beschouw mezelf als voormalig humanist.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ribbenburg op 30-11-2009 20:10 ]

Injetta
maandag 30 november 2009 @ 22:40 (#50) 

Bedankt voor je uitgebreide antwoorden.

Als je nu geen humanist meer bent, wat ben je dan nu??

Wat ik me afvraag is of er ooit een tijd komt dat de mensen zonder "isme" kunnen. Een tijd waarin mensen hun zingeving en ethiek halen uit het leven zelf.
En dat dat groeit vanuit diverse geloofstradities en bepaalde opvattingen lijkt me evident. De mensheid is in zijn geheel niet een statisch iets. Zelfs al lijken er soms terugvallen te zijn, maar toch zie je dat de mensheid zich geestelijk beweegt.
Ik als atheïst hoopt dat er een tijd komt, waarin de mensheid het geloof aan een of ander opperwezen opgeeft omdat ik denk dat dit de groei als zelfbewust en verantwoordelijk wezen tegenhoudt. Door vast te houden aan een opperwezen die schikt, beschikt, straft, beloont, blijven mensen hun ethische verantwoordelijkheid buiten zichzelf leggen. Het is uiteindelijk God die uitmaakt of iets Goed of Niet Goed is. En je goed gedragen doe je niet voor de mensheid zelf maar voor je zelf, om zelf straks beloond te worden door God.

Ik denk dat er best ethiek en zingeving mogelijk is zonder geloof en zonder 'isme" maar wellicht alleen op individueel niveau en niet in grote aantallen.....

Nu dwaal ik weer af van het humanisme.

sneakypete
2 X 2 = 5
maandag 30 november 2009 @ 23:24 (#51) 

quote:
Op maandag 30 november 2009 22:40 schreef Injetta het volgende:
Bedankt voor je uitgebreide antwoorden.

Wat ik me afvraag is of er ooit een tijd komt dat de mensen zonder "isme" kunnen. Een tijd waarin mensen hun zingeving en ethiek halen uit het leven zelf.
En dat dat groeit vanuit diverse geloofstradities en bepaalde opvattingen lijkt me evident. De mensheid is in zijn geheel niet een statisch iets. Zelfs al lijken er soms terugvallen te zijn, maar toch zie je dat de mensheid zich geestelijk beweegt.
Ik als atheïst hoopt dat er een tijd komt, waarin de mensheid het geloof aan een of ander opperwezen opgeeft omdat ik denk dat dit de groei als zelfbewust en verantwoordelijk wezen tegenhoudt. Door vast te houden aan een opperwezen die schikt, beschikt, straft, beloont, blijven mensen hun ethische verantwoordelijkheid buiten zichzelf leggen. Het is uiteindelijk God die uitmaakt of iets Goed of Niet Goed is. En je goed gedragen doe je niet voor de mensheid zelf maar voor je zelf, om zelf straks beloond te worden door God.

Ik denk dat er best ethiek en zingeving mogelijk is zonder geloof en zonder 'isme" maar wellicht alleen op individueel niveau en niet in grote aantallen.....

Dat lijkt mij dus onmogelijk. Wanneer je een waardenstelsel accepteert, zit je al gevangen in een -isme. Of dat -isme gerechtvaardigd wordt middels een bovennatuurlijke entiteit (een God) of iets anders, maakt weinig uit voor het feit dat het een -isme betreft
Daarnaast denk ik ook dat religie/spiritualiteit/metafysica niet uit de mens te krijgen is en ik denk zelfs dat het onwenselijk is; het alternatief zou zijn dat we alles zuiver technisch bekijken en het resultaat is dat de wereld er een stuk kouder, smakelozer en leger komt uit te zien.

Wat je misschien hoopt is dat de mens ooit het rechtvaardigen van geweld loslaat, vanuit een religie danwel politiek ideaal. Maar zelfs dat lijkt me -helaas- onuitroeibaar en iets dat altijd in meerdere of mindere mate aanwezig blijft.

Banananab
zoekert
maandag 30 november 2009 @ 23:31 (#52) 

De tegenstelling tussen humanisme en religies is me niet duidelijk. Het humanisme ontstond, voor zover ik mijn geschiedenis ken, zelfs nog vóór de reformatie, in een tijd dat het Opperwezen zelfs nog niet ter discussie stond. De beweging is pas in de tijd van de verzuiling tegenover de godsdienst komen te staan. Ik denk dat humanisten hierop zouden moeten terugkomen. Humanisten zijn geen aangeklede atheïsten, maar hangen een filosofie aan die met of zonder opperwezen kan functioneren.

waarheid is een perversie van werkelijkheid

Ribbenburg
Sinistere man
woensdag 2 december 2009 @ 13:02 (#53) 

quote:
Op maandag 30 november 2009 22:40 schreef Injetta het volgende:
Ik zoek naar waarachtigheid. Humanisme heeft daarin voor mij afgedaan, omdat het meestal een schaamlap vormt voor hedonisme of persoonlijk gewin. Hoewel ik niet geloof in een hogere macht beschouw ik mezelf deels als protestants/calvinistisch wat betreft mijn mindset.
quote:

Ik denk niet dat zingeving mogelijk is zonder transcendentie, d.w.z. het idee dat er iets groter en omvattender is dan het leven zelf. Pragmatisme is in zekere zin wenselijk omdat in het dagelijkse leven alles gebeurt en een mens niet star vast kan houden aan principes, maar een resoluut pragmatisme waarin geen plaats is voor transcendentie en alles wordt onderworpen aan het nut is even onmenselijk.

We hoeven dan ook geen starre principes te hanteren, maar kunnen wel kijken naar de religieuze, literaire en filosofische tradities. Daarvan kunnen we leren dat mensen in andere tijden ook bezig waren met vraagstukken die ons nu nog steeds raken. Als we dat over boord gooien is er geen sprake van 'bevrijding' maar van verarming. Op het terrein van sociale vrijheid en gezondheid zijn we er natuurlijk enorm op vooruitgegaan, maar ik durf niet te zeggen of we er ook moreel beter op zijn geworden. Woede, frustraties, ressentiment, liefdesverdriet, sociaal onrecht, gevoelens van ontreddering, familietwisten, ruzie, etc.: het zijn allemaal zaken die nog steeds voorkomen en die in die traditie beschreven worden.

Je zegt dat gelovigen egoïsten zijn omdat het draait beloning in het hiernamaals. Dat is nogal een beschuldiging. Waarom wordt geloven zo makkelijk afgeserveerd als het ontwijken van verantwoordelijkheid? De opdracht een goed mens te zijn is alles behalve onverantwoordelijk dunkt me. Juist het af willen zweren van hogere machten heeft vaak achterliggende egoïstische motieven. Niet altijd, bijvoorbeeld wanneer het ging om sociaal onrecht waar de kerken niets aan deden, maar tegenwoordig is dat vaak wel het geval.

Ribbenburg
Sinistere man
woensdag 2 december 2009 @ 13:13 (#54) 

quote:
Op maandag 30 november 2009 23:31 schreef Banananab het volgende:
De tegenstelling tussen humanisme en religies is me niet duidelijk. Het humanisme ontstond, voor zover ik mijn geschiedenis ken, zelfs nog vóór de reformatie, in een tijd dat het Opperwezen zelfs nog niet ter discussie stond. De beweging is pas in de tijd van de verzuiling tegenover de godsdienst komen te staan. Ik denk dat humanisten hierop zouden moeten terugkomen. Humanisten zijn geen aangeklede atheïsten, maar hangen een filosofie aan die met of zonder opperwezen kan functioneren.
Het humanisme staat aan het begin van de moderne tijd. Aan de vooravond van de reformatie was het katholieke geloof al zodanig afgezwakt door de aanval van humanisten, de beginnende maar al aardig gevorderde emancipatie van het individu maar ook door de corruptie van de kerkelijke autoriteiten zelf, dat zij steeds ongeloofwaardiger begon te worden. Het eerste doelwit van de reformatie was die ongeloofwaardigheid van het heersende geloof. Het tweede doelwit was het humanisme. Dit wordt geïllustreerd door de bekende hervormer Martin Luther die niet alleen zijn 95 stellingen aan een kerkdeur ophing, maar ook een polemiek voerde met de vooraanstaande humanist Desiderius Erasmus over het vraagstuk van de vrije wil. Het humanisme heeft altijd op gespannen voet gestaan met het geloof.

sneakypete
2 X 2 = 5
donderdag 3 december 2009 @ 00:04 (#55) 

Maar de moderne tijd in Europa werd nu juist ingeluid met een herontdekking (en herwaardering) van de klassieke oudheid. Het humanisme grijpt terug op de wortels van bijv. Plato. Laten we niet vergeten hoe dat begon: toen Plato toekeek hoe Socrates de beker leegdronk, kon hij deze onrechtvaardigheid moeilijk verkroppen (zijn bekendste stuk, de allegorie van de grot verwijst er naar en hij schreef in dialoogvorm, puur Socratisme). De opvatting dat we er met elkaar moeten uitkomen en moeten zoeken naar universele consensus is dus zowel Platoons als humanistisch. Het is nu juist hierom dat ik Nietzsche's kritiek op Plato's idealisme en rationalisme aanhaalde; temeer omdat zijn eerste werk haarfijn illustreert wat zich in Europa heeft voltrokken. Vanuit het Dyonisische ontstaat (de roep om) het Apollinische, om in zijn terminologie te blijven, let hier dus op de overeenkomst met Plato's verontwaardiging aangaande het straffen van Socrates. Toen het Apollinische (het Christendom in casu) zich had gevestigd in Europa, volgde de onvermijdelijke ommekeer. Dit omdat vergeten was dat het een droom betreft zonder stabiele basis. Zo ontstond de verlichting (de zoektocht naar een nieuwe basis), welke in het post-modernisme (niet ontoevallig is ook hier Nietzsche een sleutelfiguur) omsloeg (of doorsloeg) in een Dyonisischer wereldbeeld.
Daar ligt het failliet van het humanisme tevens in besloten: het droombeeld van de mens valt in duigen als men de leerstellingen van onze tijd aanvaardt. Het is echter volgens mij niet per se een finaal afscheid, maar eerder een wederkeer van iets gelijksoortigs om ooit weer te ontaarden in een terugkeer naar het oude en dat vind ik persoonlijk in de vorm van eigentijdse denkers die een pessimistisch-conservatieve kijk hanteren op de mensheid in de moderne tijd. Merk op dat we daar nog middenin zitten en dat ik niet wil stellen dat er ooit maar sprake kan zijn van iets afgeronds. Daarin heeft het humanisme zoals dat nu wordt aangehangen, geen plaats, temeer omdat dat verschilt met de oorsprong ervan. De meer houdbare vormen zijn te vinden in het denken van bijv. Schopenhauer en Kierkegaard, hoewel ik hen geen humanisten wil noemen, ondanks dat zij de menselijke status centraal plaatsten in hun denken.

Ribbenburg
Sinistere man
vrijdag 4 december 2009 @ 08:42 (#56) 

quote:
Op donderdag 3 december 2009 00:04 schreef sneakypete het volgende:
De meer houdbare vormen zijn te vinden in het denken van bijv. Schopenhauer en Kierkegaard, hoewel ik hen geen humanisten wil noemen, ondanks dat zij de menselijke status centraal plaatsten in hun denken.
Volgens mij zijn beide denkers antihumanisten.

Kierkegaard is als protestant de filosofische nazaat van Martin Luther. Kierkegaard kon met eigen ogen waarnemen wat de consequenties zouden zijn wanneer humanisme domineert. Hij zag dat de moderne mens steeds passiever en lethargischer begon te worden. De twintigste eeuwse Freudiaanse cultuur, waarin de ooit zo trotse mens gereduceerd werd tot een getraumatiseerd wezen dat alleen nog maar onder constante therapie hoefde te staan, zou hij met hoofdschudden hebben bekeken. Vrije wil is een zinloos concept wanneer er niet iets wezenlijks is waarvoor men kan kiezen. Als de humanist de mens zelf centraal stelt, wat blijft er dan over van de keuze? Dan kan de mens alleen nog maar voor zichzelf kiezen alle andere keuzen verwerpen.

Burakius
zaterdag 5 december 2009 @ 17:15 (#57) 

Ik zie dus in het Humanisme vooral het gevaar van zelfoverschatting zoals TS heeft gezet in zijn/haar eerste post. Dit is ook onvermijdbaar in mijn mening. Uiteindelijk komt men zonder geloof in God in die "valkuil" (althans de slimmere onder de mensen), waarbij men beseft dat zonder God, dit leven slechts één keer geleeft wordt, waardoor het geoorloofd is om kortgezegd "over lijken te gaan". Ik heb Dostojevski niet gelezen, maar dit lijkt me toch erg interessant nu ik de OP heb gelezen. Wat vind jij Ribben van mijn redenering. Kort door de bocht?

p.s.

Erfzonde bestaat niet in de Islam ,ribben

“Don't be in a hurry to condemn because he doesn't do what you do or think as you think or as fast. There was a time when you didn't know what you know today.”
- Malcolm X

sneakypete
2 X 2 = 5
zondag 6 december 2009 @ 13:55 (#58) 

quote:
Op vrijdag 4 december 2009 08:42 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Volgens mij zijn beide denkers antihumanisten.

Kierkegaard is als protestant de filosofische nazaat van Martin Luther.
Maarten heb je ongetwijfeld bedoeld hier

Ik ben het met je eens dat het ook geen humanisten waren, maar toch stond natuurlijk de menselijke aard centraal in hun werk. Zelf kozen ze voor een pessimistische kijk. De mens is veel te stom om verheven te worden of om volledig vrij te zijn. Daarom maak ik ook het onderscheid. Er zijn ook nog denkers daarna die lopen te papegaaien dat mensen gewoon domme apen zijn en hoe geweldig dat wel niet is. Ik zou zeggen: de mens kan best zijn natuur overstijgen, maar dat is aangeleerd en moeilijk. Het is niet gegeven.
Kierkegaard lijkt me duidelijk, maar ook Schopenhauer noemde de leugens van de metafysica 'noodzakelijk' of tenminste nuttig, omdat het hapklare hondenbrokken zijn voor het klootjesvolk.

Ribbenburg
Sinistere man
donderdag 10 december 2009 @ 21:56 (#59) 

quote:
Op zaterdag 5 december 2009 17:15 schreef Burakius het volgende:
Ik zie dus in het Humanisme vooral het gevaar van zelfoverschatting zoals TS heeft gezet in zijn/haar eerste post. Dit is ook onvermijdbaar in mijn mening. Uiteindelijk komt men zonder geloof in God in die "valkuil" (althans de slimmere onder de mensen), waarbij men beseft dat zonder God, dit leven slechts één keer geleeft wordt, waardoor het geoorloofd is om kortgezegd "over lijken te gaan". Ik heb Dostojevski niet gelezen, maar dit lijkt me toch erg interessant nu ik de OP heb gelezen. Wat vind jij Ribben van mijn redenering. Kort door de bocht?
Als ik dit zo lees zou ik denken dat je al lang bekend bent met Dostojevski! Wat je zegt van "over lijken gaan" is zeker niet kort door de bocht. Als de mens en zijn 'redelijkheid' als soeverein worden gezien, dan is er in principe niets dan hem ervan weerhoud om een ander mens te vermoorden als de situatie daarom vraagt. Dat probleem heeft Dostojevski meesterlijk beschreven in Misdaad en straf. De hoofdpersoon Raskolnikov gaat zijn eigen weg in het leven en woont op een eenvoudig kamertje in Sint Petersburg. Op een dag komt hij langs bij een oud vrouwtje in een flat, die nog geld (of bezittingen) van hem tegoed heeft. Dit heeft de klaploper Raskolnikov niet en hij besluit in een opwelling de vrouw te vermoorden, en ook nog een andere vrouw die getuige is van de moord. In de rest van het verhaal komt Dostojevski's christelijk visie naar voren: Raskolnikov is allesbehalve vrij, want hij wordt gedwarsboomd door zijn geweten. Hij leert een gelovig meisje kennen en via haar het geloof.
quote:
p.s.

Erfzonde bestaat niet in de Islam ,ribben
Laat me raden, je bent niet van oorsprong Moslim? Ik heb dit vaker als een reden gehoord van bekeerde moslims om voor de islam te kiezen.

Maar waarom ervaar je dat als positief? Persoonlijk vind ik het idee van de erfzonde zo verkeerd nog niet. Daarmee wil ik niet zeggen dat ieder mens gedoemd is door wat zijn of haar voorouders misdaan hebben, maar wel dat er iets in ieder mens is dat de neiging heeft om voor het kwade te kiezen.

sneakypete
2 X 2 = 5
donderdag 10 december 2009 @ 23:43 (#60) 

-edit-

Burakius
zaterdag 12 december 2009 @ 03:24 (#61) 

quote:
Als ik dit zo lees zou ik denken dat je al lang bekend bent met Dostojevski! Wat je zegt van "over lijken gaan" is zeker niet kort door de bocht. Als de mens en zijn 'redelijkheid' als soeverein worden gezien, dan is er in principe niets dan hem ervan weerhoud om een ander mens te vermoorden als de situatie daarom vraagt. Dat probleem heeft Dostojevski meesterlijk beschreven in Misdaad en straf. De hoofdpersoon Raskolnikov gaat zijn eigen weg in het leven en woont op een eenvoudig kamertje in Sint Petersburg. Op een dag komt hij langs bij een oud vrouwtje in een flat, die nog geld (of bezittingen) van hem tegoed heeft. Dit heeft de klaploper Raskolnikov niet en hij besluit in een opwelling de vrouw te vermoorden, en ook nog een andere vrouw die getuige is van de moord. In de rest van het verhaal komt Dostojevski's christelijk visie naar voren: Raskolnikov is allesbehalve vrij, want hij wordt gedwarsboomd door zijn geweten. Hij leert een gelovig meisje kennen en via haar het geloof.
Toch wel geinig dan, dat mijn gedachten vrij goed overeenkomen met die van Dostojevski, nu ben ik er wel zeker van dat ik een boek ga aanschaffen van hem. En die Christelijke propaganda, ach , laat ik maar lezen wat hij er over heeft te vertellen he . Nooit iets uitsluiten.
quote:
Laat me raden, je bent niet van oorsprong Moslim? Ik heb dit vaker als een reden gehoord van bekeerde moslims om voor de islam te kiezen.

Maar waarom ervaar je dat als positief? Persoonlijk vind ik het idee van de erfzonde zo verkeerd nog niet. Daarmee wil ik niet zeggen dat ieder mens gedoemd is door wat zijn of haar voorouders misdaan hebben, maar wel dat er iets in ieder mens is dat de neiging heeft om voor het kwade te kiezen.
Nee ik ben Islamitisch opgevoed(alhoewel niet echt super), maar praktiseer 3-4 jaartjes pas.

Het principe van erfzonde is, dat een pasgeboren baby al met zondes zit. Hoe kan iemand die nog net geboren wordt verantwoordelijk zijn voor daden die hij/zij niet heeft begaan. Ik vind dit idee door niets goed te praten eigenlijk. In de Islam (ik zal nu vast repeterend overkomen, dus excuus), is een mens pas verantwoordelijk voor zijn/haar daden als deze puber is geworden. Voor de pubertijd worden zondes niet aangeschreven.

In de Islam wordt "de neiging om voor het kwade te kiezen" inderdaad bevestigd, maar ik snap niet wat erfzonder daarmee te maken heeft. Zoals je zelf al licht aangeeft, heeft het niets te maken met verdoemenis. Op het moment dat de mens voor het kwade kiest, dan moet het een zonde aangeschreven krijgen, niet al voordat deze het niet heeft gedaan. Dat is belachelijk natuurlijk naar mijn inziens. Wat ik probeer te zeggen is, dat de erfzonde geen bewijs/reden is , waarvoor een mens het slechte pad kiest.

Tevens is hetgene in de Islam wat een mens naar het kwade kan brengen (alhoewel ik "het kwaad" een beetje een rare beschrijving heb gevonden altijd), een verzameling uit drie dingen:
Nefs: Een ego die in de mens zit, die zorgt voor voortplanting, eetlust etc. Alleen deze wil het grenzeloos en het is aan de Moslim om de grenzen van Allah daar toe te passen.
Seytan: Satan etc. met zijn influisteringen.
Verstand: Degene die zelf met zijn verstand (cuz-i irade) slechte keuzes maakt.

(alhoewel dit weer een erg korte uitleg is).

“Don't be in a hurry to condemn because he doesn't do what you do or think as you think or as fast. There was a time when you didn't know what you know today.”
- Malcolm X

Cesare-Borgia
zaterdag 12 december 2009 @ 04:00 (#62) 

quote:
Op donderdag 10 december 2009 21:56 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

[..]
Ik heb misdaad en straf een paar jaar terug gelezen, indrukwekkend boek en zeker 1 van mijn favorieten, Ik weet het niet zeker maar hoe jij Raskolnikovs moord beschrijft lijkt het of het een impulsieve daad was om onder zijn schulden uit te komen.
Volgens mij was het zo dat hij wou kijken of hij het in zich had een übermensch te worden als zijn held Napoleon die over lijken kan gaan, hij had die hele moord van te voren gepland en koos haar omdat zij in zijn ogen een luis was, nadat de moord logischerwijs anders liep dan verwacht kreeg hij last van zijn geweten en realiseerde hij zich dat hij zelf ook slechts een luis was.
In het begin vond ik het irritant dat hij steeds begon te ijlen wanneer hij onder druk kwam te staan maar hoe hij later zijn intelligentie gebruikt door middel van het voortdurend wikken en wegen van alle mogelijke scenario's is geniaal tot het moment van zijn uiteindelijke verlossing
Overigens respect voor je posts in dit topic

Very little is needed to make a happy life; it is all within yourself, in your way of thinking

Megumi
Jiran butai
zaterdag 12 december 2009 @ 04:07 (#63) 

quote:
Op woensdag 2 december 2009 13:02 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Ik zoek naar waarachtigheid.
Dan kan je lang zoeken.

Great power may also serve as an opportunity for great hardship...
Kanslosers is back.

Ribbenburg
Sinistere man
zaterdag 12 december 2009 @ 14:05 (#64) 

quote:
Op zaterdag 12 december 2009 03:24 schreef Burakius het volgende:

[..]

Toch wel geinig dan, dat mijn gedachten vrij goed overeenkomen met die van Dostojevski, nu ben ik er wel zeker van dat ik een boek ga aanschaffen van hem. En die Christelijke propaganda, ach , laat ik maar lezen wat hij er over heeft te vertellen he . Nooit iets uitsluiten.
[..]
Nou ja, propaganda.
De psychologische diepgang en tijdloze thema's maken zijn werk voor iedereen toegankelijk.
quote:
Nee ik ben Islamitisch opgevoed(alhoewel niet echt super), maar praktiseer 3-4 jaartjes pas.

Het principe van erfzonde is, dat een pasgeboren baby al met zondes zit. Hoe kan iemand die nog net geboren wordt verantwoordelijk zijn voor daden die hij/zij niet heeft begaan. Ik vind dit idee door niets goed te praten eigenlijk. In de Islam (ik zal nu vast repeterend overkomen, dus excuus), is een mens pas verantwoordelijk voor zijn/haar daden als deze puber is geworden. Voor de pubertijd worden zondes niet aangeschreven.

In de Islam wordt "de neiging om voor het kwade te kiezen" inderdaad bevestigd, maar ik snap niet wat erfzonder daarmee te maken heeft. Zoals je zelf al licht aangeeft, heeft het niets te maken met verdoemenis. Op het moment dat de mens voor het kwade kiest, dan moet het een zonde aangeschreven krijgen, niet al voordat deze het niet heeft gedaan. Dat is belachelijk natuurlijk naar mijn inziens. Wat ik probeer te zeggen is, dat de erfzonde geen bewijs/reden is , waarvoor een mens het slechte pad kiest.

Tevens is hetgene in de Islam wat een mens naar het kwade kan brengen (alhoewel ik "het kwaad" een beetje een rare beschrijving heb gevonden altijd), een verzameling uit drie dingen:
Nefs: Een ego die in de mens zit, die zorgt voor voortplanting, eetlust etc. Alleen deze wil het grenzeloos en het is aan de Moslim om de grenzen van Allah daar toe te passen.
Seytan: Satan etc. met zijn influisteringen.
Verstand: Degene die zelf met zijn verstand (cuz-i irade) slechte keuzes maakt.

(alhoewel dit weer een erg korte uitleg is).
Het idee van erfzonde zou best een preventieve werking kunnen hebben. Als kinderen zondig worden geboren, een idee dat begrijpelijk weerstand oproept, dan zullen de ouders er een extra taak aan hebben om te voorkomen dat zich dat later gaat vertalen in zondig gedrag.

Begrijp me niet verkeerd, het idee van erfzonde heb ik ook bedenkingen bij. Toch vind ik het verhaal van de zondeval in zekere zin een mooi verhaal dat bovendien een sterke invloed uitoefent op de westerse cultuur. De ideeën van een filosoof als Jean-Jacques Rousseau bijvoorbeeld, die stelt dat de mens van nature goed is en gecorrumpeerd wordt door de maatschappij, zijn volgens mij rechtstreeks geïnspireerd door het verhaal van Adam en Eva. Op een manier vind ik dat er veel waarheid schuilt in het verhaal van de zondeval. Dat is een stuk erfgoed dat ik niet zonder blikken en blozen zou willen inruilen voor een Islamitische cultuur waarin dat ontbreekt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ribbenburg op 12-12-2009 22:01 ]

Ribbenburg
Sinistere man
zaterdag 12 december 2009 @ 14:20 (#65) 

quote:
Op zaterdag 12 december 2009 04:00 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Ik heb misdaad en straf een paar jaar terug gelezen, indrukwekkend boek en zeker 1 van mijn favorieten, Ik weet het niet zeker maar hoe jij Raskolnikovs moord beschrijft lijkt het of het een impulsieve daad was om onder zijn schulden uit te komen.
Volgens mij was het zo dat hij wou kijken of hij het in zich had een übermensch te worden als zijn held Napoleon die over lijken kan gaan, hij had die hele moord van te voren gepland en koos haar omdat zij in zijn ogen een luis was, nadat de moord logischerwijs anders liep dan verwacht kreeg hij last van zijn geweten en realiseerde hij zich dat hij zelf ook slechts een luis was.
In het begin vond ik het irritant dat hij steeds begon te ijlen wanneer hij onder druk kwam te staan maar hoe hij later zijn intelligentie gebruikt door middel van het voortdurend wikken en wegen van alle mogelijke scenario's is geniaal tot het moment van zijn uiteindelijke verlossing
Overigens respect voor je posts in dit topic
Je hebt gelijk, de moord werd inderdaad van tevoren geplot. Raskolnikov kan gezien worden als een Nietzscheaanse übermensch, die door eigen inzichtelijk handelen boven goed en kwaad probeert uit te stijgen. Hij trekt zich niks aan van de maatschappelijke conventie dat moorden verkeerd is. Hij schept gewoon zijn eigen wet. De moord op de tweede vrouw (de zuster van de oude woekeraarster) was niet gepland. Hij is een doodgewone jongen/man en helemaal geen Napoleon. Zoals eigenlijk iedereen. Luis is een karakterisering die uit de koker van Raskolnikov zelf komt op de momenten dat hij zichzelf een Napoleon waande. Hier zie ik een link met het humanisme. Wie het humanisme als historische verschijnsel goed bekijkt ziet dat het twee afwijkende mensbeelden naar voren brengt. Aan de ene kant is er heroïsme: mensen moeten hun lot in eigen hand nemen en groots en eervol leven. Aan de andere kant is er juist een degraderende kijk op de mens: de mens als luis of niets voorstellend vodje. Erasmus zong als humanistisch geleerde al de lof over de zotheid en stelde de zotheid hoger dan de wijsheid.

Het is vreemd dat het humanisme twee van die afwijkende visies op de mens laat zien. Mijn vermoeden is dat de oorzaak daarvan gelegen is in het verzet van het humanisme tegen het geloof, en dat het geloof de middenweg bewandelt. De mens is niet zot maar heeft wel zwaktepunten. Tegelijkertijd proberen gelovigen die zwaktepunten te bestrijden om er zo goed mogelijk mee om te gaan. Dat is een beter uitgangspunt dan het humanistische standpunt dat de mens tot grootsheid in staat is, wat slechts voor een enkeling weg is gelegd.

[ Bericht 12% gewijzigd door Ribbenburg op 12-12-2009 22:05 ]

Ribbenburg
Sinistere man
zaterdag 12 december 2009 @ 14:25 (#66) 

quote:
Op zaterdag 12 december 2009 04:07 schreef Megumi het volgende:

[..]

Dan kan je lang zoeken.
Wat is daar mis mee? De meeste mensen hebbenniet eens het geduld voor een zoektocht. Ik neem geen genoegen met slechts twijfel en scepticisme, maar evenmin kan ik me berusten in onwrikbare zekerheden.

[ Bericht 16% gewijzigd door Ribbenburg op 12-12-2009 22:04 ]

Ribbenburg
Sinistere man
zaterdag 12 december 2009 @ 22:19 (#67) 

quote:
Op zaterdag 12 december 2009 03:24 schreef Burakius het volgende:
Er bestaan de nodige misverstanden over het begrip erfzonde. Dit wikipedia artikel geeft volgens mij wel een accurate beschrijving:
quote:
Volgens de christelijke leer is de erfzonde het gevolg van de zondeval. In het bijbelverhaal van de zondeval waren Adam en Eva de eerste paradijsbewoners, aan wie het door God verboden was te eten van de Boom van de kennis van goed en kwaad. Op aanraden van Satan in de gedaante van een slang aten zij toch van die boom. Hierdoor verwierven ze kennis van goed en kwaad en werden zij onderworpen aan zonde en dood. Door deze eerste zonde werd de gehele mensheid sterfelijk en behept met een zondige natuur. Deze zondige en sterfelijke aard wordt, volgens het christendom, door ieder mens in de lijn van de geslachten 'geërfd' van de eerste voorouders.

De leer van de erfzonde is een centrale leerstelling in de christelijke dogmatiek. Het is een hoeksteen van de verzoeningsleer. De erfzonde veroorzaakt een verwijdering tussen mens en God en maakt een verzoening noodzakelijk. De erfzonde veroorzaakt tevens sterfelijkheid en lijden van de mens waardoor de zondige mens verlossing nodig heeft. Deze verlossing van de mens, tevens verzoening tussen mens en God, is gekomen, volgens het christendom, met de kruisdood en opstanding van de in Jezus Christus vleesgeworden God.

In de Rooms-Katholieke leer wast het doopsel de erfzonde af, maar er blijven sporen in de mens achter waardoor de geneigdheid tot zonde blijft bestaan, de zgn. 'begeerlijkheid'. Protestanten beschouwen de doop als een symbolische afwassing van de verdorven aard van de mens.

Met erfzonde wordt in het christendom niet bedoeld dat men de specifieke zonden of de schuld voor de specifieke zonden van de ouders erft.

LoppenTop
Just like that
zaterdag 12 december 2009 @ 22:34 (#68) 

quote:
Op zaterdag 12 december 2009 22:19 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Er bestaan de nodige misverstanden over het begrip erfzonde. Dit wikipedia artikel geeft volgens mij wel een accurate beschrijving:
[..]
Voor mijn begrip: met het eten van die verboden vrucht is toch al bewezen dat ze die eigenschappen van zondigen toch al in zich hadden? Waarom daarna pas?

Ribbenburg
Sinistere man
zaterdag 12 december 2009 @ 22:52 (#69) 

quote:
Op zaterdag 12 december 2009 22:34 schreef LoppenTop het volgende:

[..]

Voor mijn begrip: met het eten van die verboden vrucht is toch al bewezen dat ze die eigenschappen van zondigen toch al in zich hadden? Waarom daarna pas?
Bedoel je dat God had kunnen voorzien dat dit zou gebeuren? Anders begrijp ik je vraag niet. Het eten van de vrucht, wat door de schepper uitdrukkelijk werd verboden, was de eerste zonde van de mensheid. Of moet het verblijf in het paradijs gezien worden als een tijdloos moment waarbij het eten van de appel al was inbegrepen? Dat lijkt me toch niet.

Maar laten we a.u.b. niet teveel verdwalen in een subdiscussie omtrent het verhaal van de zondeval.

LoppenTop
Just like that
zaterdag 12 december 2009 @ 23:17 (#70) 

quote:
Op zaterdag 12 december 2009 22:52 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Bedoel je dat God had kunnen voorzien dat dit zou gebeuren? Anders begrijp ik je vraag niet. Het eten van de vrucht, wat door de schepper uitdrukkelijk werd verboden, was de eerste zonde van de mensheid. Of moet het verblijf in het paradijs gezien worden als een tijdloos moment waarbij het eten van de appel al was inbegrepen? Dat lijkt me toch niet.

Lijkt me van wel want God is Alwetend. Hij wist dat ze van die vrucht zouden eten.

Ribbenburg
Sinistere man
zondag 13 december 2009 @ 14:34 (#71) 

quote:
Op zaterdag 12 december 2009 23:17 schreef LoppenTop het volgende:

[..]

Lijkt me van wel want God is Alwetend. Hij wist dat ze van die vrucht zouden eten.
Waaruit blijkt dat God alwetend is? Staat dat ondubbelzinnig in de bijbel?

Je zegt dat de mens meteen al zondig was geschapen door god. Dat zou zo kunnen zijn. Maar het heeft geen zin om daarover te soebatten. Wat het verhaal uitdraagt is dat de mens een zondige, gevallen natuur heeft. Het verhaal heeft zodoende een symbolische functie en hoeft niet letterlijk te worden opgevat. Het is een verhaal. We kunnen wel met onze sceptische modernistische blik de feiten van het verhaal onder de loep gaan nemen. Maar daarmee doen we het verhaal geen recht. Of de mens zondig is door eigen toedoen of zo al werd geschapen doet voor ons niet meer ter zake. Het feit is dat we de zondige aard hebben overgenomen, niet dat we schuldig zijn aan de feitelijke daden van anderen zoals in de laatste zin die ik quotte uit het wikipedia artikel staat.

[ Bericht 23% gewijzigd door Ribbenburg op 13-12-2009 14:45 ]

Burakius
zondag 13 december 2009 @ 18:11 (#72) 

Lijkt me dat Loppentop het over Allah heeft, en niet de God zoals die in de hedendaagse bijbel beschreven staat.

- Malcolm X

mariox
zondag 13 december 2009 @ 21:12 (#73) 

quote:
Op zondag 13 december 2009 14:34 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Waaruit blijkt dat God alwetend is? Staat dat ondubbelzinnig in de bijbel?
Nou jah, een God die alwetend is of simpeler gezegd een God die toch wel grip heeft op de tijd, want hij heeft tijd en ruimte gecreeerd. Lijkt met toch wel enigzins logisch dat hij boven de tijd staat en weet wat er gaat gebeuren. Waarom zou je hem anders God noemen? Is het anders wel waard om zo iemand God te noemen?
quote:
Je zegt dat de mens meteen al zondig was geschapen door god. Dat zou zo kunnen zijn. Maar het heeft geen zin om daarover te soebatten. Wat het verhaal uitdraagt is dat de mens een zondige, gevallen natuur heeft. Het verhaal heeft zodoende een symbolische functie en hoeft niet letterlijk te worden opgevat. Het is een verhaal. We kunnen wel met onze sceptische modernistische blik de feiten van het verhaal onder de loep gaan nemen. Maar daarmee doen we het verhaal geen recht. Of de mens zondig is door eigen toedoen of zo al werd geschapen doet voor ons niet meer ter zake. Het feit is dat we de zondige aard hebben overgenomen, niet dat we schuldig zijn aan de feitelijke daden van anderen zoals in de laatste zin die ik quotte uit het wikipedia artikel staat.
Dat we de zondige aard hebben overgenomen is triviaal. Wat is dan volgens jou het moraal van de erfzonde? Ik bedoel waarom is er zo een fundamenteel verhaal beschreven in de bijbel en is dit in het Chrstendom verheven tot een centraal dogmatiek als je het allemaal maar als een symbolisch verhaaltje moet zien?

---o---

mariox
zondag 13 december 2009 @ 21:12 (#74) 

quote:
Op zondag 13 december 2009 18:11 schreef Burakius het volgende:
Lijkt me dat Loppentop het over Allah heeft, en niet de God zoals die in de hedendaagse bijbel beschreven staat.
Hoe word hij beschreven dan?

---o---

Ribbenburg
Sinistere man
zondag 13 december 2009 @ 21:46 (#75) 

quote:
Op zondag 13 december 2009 21:12 schreef mariox het volgende:

[..]

Nou jah, een God die alwetend is of simpeler gezegd een God die toch wel grip heeft op de tijd, want hij heeft tijd en ruimte gecreeerd. Lijkt met toch wel enigzins logisch dat hij boven de tijd staat en weet wat er gaat gebeuren. Waarom zou je hem anders God noemen? Is het anders wel waard om zo iemand God te noemen?
Logisch vind ik dat niet. Uiteraard heeft hij de tijd gecreëerd. Hij is after all de schepper van alles. God is vooral dat: een schepper. Daarnaast grijpt hij zo nu en dan in, bijvoorbeeld met de zondvloed. Maar het lijkt me dat hij de mens, dus ook Adam en Eva, een zekere vrije wil heeft meegegeven. Het gaat immers over de zondeval, en zonder vrije wil kan er geen sprake zijn van zonde. Eva werd weliswaar door Satan, in de vorm van een slang, verleid om de appel te eten maar ze deed het uit eigen beweging. Als de mens een zekere vrije wil heeft, hoe kan god dan alles wat gaat gebeuren voorzien?

Het is wel een leuke discussie, maar we kunnen het beter elders voortzetten willen we voorkomen dat we teveel afdwalen van het oorspronkelijke onderwerp.
quote:
Dat we de zondige aard hebben overgenomen is triviaal. Wat is dan volgens jou het moraal van de erfzonde? Ik bedoel waarom is er zo een fundamenteel verhaal beschreven in de bijbel en is dit in het Chrstendom verheven tot een centraal dogmatiek als je het allemaal maar als een symbolisch verhaaltje moet zien?
In het symbolische zit voor mij de waarde. Ik zit hier niet om christelijke dogmatiek te verdedigen. De reden waarom ik de zondeval aanhaal in dit topic is dat het verhaal meer inhoud bezit dan de doorsnee humanistische zienswijze.

mariox
zondag 13 december 2009 @ 22:04 (#76) 

quote:
Op zondag 13 december 2009 21:46 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Het is wel een leuke discussie, maar we kunnen het beter elders voortzetten willen we voorkomen dat we teveel afdwalen van het oorspronkelijke onderwerp.
Je probeerde iets duidelijk te maken, maar jah voor mij word het alleen maar onduidelijker. Dus vandaar dat ik wel wat meer wil weten om jouw punt te begrijpen.

quote:
Als de mens een zekere vrije wil heeft, hoe kan god dan alles wat gaat gebeuren voorzien?
Dit snap ik niet. Bedoel je dus dat God niet wist wat de consequentie was van een vrije wil?

---o---

Ribbenburg
Sinistere man
zondag 13 december 2009 @ 23:00 (#77) 

quote:
Op zondag 13 december 2009 22:04 schreef mariox het volgende:

[..]

Je probeerde iets duidelijk te maken, maar jah voor mij word het alleen maar onduidelijker. Dus vandaar dat ik wel wat meer wil weten om jouw punt te begrijpen.
Prima. Ik zeg het alleen even om te voorkomen dat dit topic verzand in een oeverloze discussie omtrent de zondeval.
quote:
Op zondag 13 december 2009 22:04 schreef mariox het volgende:
Dit snap ik niet. Bedoel je dus dat God niet wist wat de consequentie was van een vrije wil?
De menselijke vrije wil maakt het handelen van de mens contingent. Het eten van de appel door Eva kan toch nooit de logische consequentie zijn geweest van het gegeven van de vrije wil? Ik ga er niet vanuit dat het menselijk handelen gepreconditioneerd is.

[ Bericht 18% gewijzigd door Ribbenburg op 13-12-2009 23:05 ]

Burakius
zondag 13 december 2009 @ 23:38 (#78) 

quote:
Op zondag 13 december 2009 21:12 schreef mariox het volgende:

[..]

Hoe word hij beschreven dan?
Welke?

Volgens de Islam, is de originele Bijbel en Torah veranderd. Daarom zeg ik origineel. Aangezien de onveranderde versies Allah precies zo zullen beschrijven als dit het geval is in de Qu'ran.

- Malcolm X

Burakius
zondag 13 december 2009 @ 23:39 (#79) 

quote:
Op zondag 13 december 2009 23:00 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Prima. Ik zeg het alleen even om te voorkomen dat dit topic verzand in een oeverloze discussie omtrent de zondeval.
[..]

De menselijke vrije wil maakt het handelen van de mens contingent. Het eten van de appel door Eva kan toch nooit de logische consequentie zijn geweest van het gegeven van de vrije wil? Ik ga er niet vanuit dat het menselijk handelen gepreconditioneerd is.
Maar je vergeet dat Satan er ook was, die invloed kan hebben op de keuzes van de mens. Maar deze discussie is niet voor dit topic bestemd lijkt mij.

- Malcolm X

JohnLocke
zondag 13 december 2009 @ 23:40 (#80) 

tvp

I'm sorry you had to see me like that.

mariox
maandag 14 december 2009 @ 10:07 (#81) 

quote:
Op zondag 13 december 2009 23:00 schreef Ribbenburg het volgende:

De menselijke vrije wil maakt het handelen van de mens contingent.
Contingent?

quote:
Het eten van de appel door Eva kan toch nooit de logische consequentie zijn geweest van het gegeven van de vrije wil?
Hoezo dat dan niet

---o---

mariox
maandag 14 december 2009 @ 10:13 (#82) 

quote:
Op zondag 13 december 2009 23:38 schreef Burakius het volgende:

[..]

Welke?

Volgens de Islam, is de originele Bijbel en Torah veranderd. Daarom zeg ik origineel. Aangezien de onveranderde versies Allah precies zo zullen beschrijven als dit het geval is in de Qu'ran.
De vraag was hoe word volgens jou de God van de bijbel beschreven? Want ik zag wel her en der verwijzingen naar een almachtige God in de bijbel. Correct me if I am wrong.

---o---

Ribbenburg
Sinistere man
maandag 14 december 2009 @ 10:57 (#83) 

quote:
Op maandag 14 december 2009 10:07 schreef mariox het volgende:

[..]

Contingent?

[..]

Hoezo dat dan niet
Eva had uit eigen beweging kunnen kiezen niet van de appel te eten.

De alwetendheid van God sluit de vrije wil van de mens uit. Het kan niet zo zijn dat God alwetend is en tegelijkertijd de mens in bezit is van een vrije wil. Wie dus zegt dat God alwetend is ontkend de vrije wil.

Triggershot
trollmod Triggershot
[ Moderator / Groen ] maandag 14 december 2009 @ 11:25 (#84) 

Terug naar het Humanisme.

Fitna vs Beyond Fitna - Wilders vs Ahmedinejad - Haat vs Haat - Al-Qaida vs Eta - Reza Aslan vs Sam Harris -J-Lo vs Haifa - Keizer vs Kalief - Freedom of speech vs censorship - CNN vs Al-Jazeera - Schootdans vs Buikdans - Jansen vs Floortje

mariox
maandag 14 december 2009 @ 19:48 (#85) 

quote:
Op maandag 14 december 2009 10:57 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Eva had uit eigen beweging kunnen kiezen niet van de appel te eten.

De alwetendheid van God sluit de vrije wil van de mens uit. Het kan niet zo zijn dat God alwetend is en tegelijkertijd de mens in bezit is van een vrije wil. Wie dus zegt dat God alwetend is ontkend de vrije wil.
Deze logica kan ik niet helemaal volgen. Anders moet je het maar even PM-en naar mij. Klaarblijkelijk moet dit topic doodbloeden van sommigen hiero.

---o---

Ribbenburg
Sinistere man
donderdag 17 december 2009 @ 04:55 (#86) 

Opmerkelijk dat er een aantal moslims op dit topic afkomen. Jullie ruiken toch geen potentiële bekeerling?

Het is niet zomaar dat ik de aandacht verschoven heb naar het onderwerp erfzonde. Het humanisme is door mij gewogen en te licht bevonden. Toch er is er veel van het intellectualisme blijven hangen. Anders had ik niet een topic vol hoeven stoppen met mijn bezwaren omtrent het humanisme. Maar als het humanisme te licht is bevonden, wat kan er dan voor in de plaats komen? Zoals ik eerder heb gezegd is een zegevierend humanisme equivalent aan culturele suicide. Dat komt omdat het gewoon een te lege levensbeschouwing is om fatsoenlijk te kunnen functioneren in deze wereld. Zoals Bas Heijne, die zichzelf zonder blikken of blozen humanist noemt, het zegt: in een leeg ideaal kan niemand wonen. In deze bij tijden al te onherbergzame wereld is meer vereist dan het fletse intellectualisme van de humanist. De vraag is wat die leegte op zou kunnen vullen.

Ik ben het met G.K. Chesterton eens dat het christendom een te moeilijk ideaal bevonden is en ongeprobeerd is gelaten. Weliswaar ben ik strikt genomen een agnost. Maar in de christelijke traditie kom ik zoveel inspirerends tegen waar ik moeilijk zomaar aan voorbij kan gaan. De christelijke schuldcultuur wordt door velen als een vervelende last gezien. Dat ervaar ik ook in de reactie van Burakius, die het ontbreken van de erfzonde in de Islam als positief kenmerk aanstipt. Ik denk dat het een grote fout is om de erfzonde zo snel te verwerpen. Als het gaat om eigen verantwoordelijkheid hebben we hier juist de bron te pakken.

keesjeislief
NextGenerationHippie
donderdag 17 december 2009 @ 05:29 (#87) 

Ik heb niet het hele topic gelezen, sorry, maar in hoeverre wordt jouw oordeel over het humanisme bepaald door recente maatschappelijke en internationale ontwikkelingen? Velen die het humanisme in de jaren '90 nog aanhingen (wat eigenlijk vooral op liberalisme met een licht intercultureel sausje neerkwam) maar het heden ten dage dood verklaren doen dat vanuit een motivatie die sterk beïnvloed lijkt door de veranderingen in het laatste decennium, zoals (kort gezegd) een te grote vrijblijvendheid en te weinig bindende en bepalende (gedrags)regels. Dat is natuurlijk prima, maar wel een beetje kortetermijnpolitiek. Er wordt dan ter vervanging voornamelijk gezocht naar een steviger fundament dat een strakker georganiseerde maatschappij voorstaat, vanuit een gevoel van onzekerheid over een veranderende wereld.

Zulke motivaties leiden er natuurlijk vooral toe dat de stroming die de voorkeur geniet een functie is van maatschappelijke tendensen, in plaats van het omgekeerde, namelijk - grof gezegd - dat de (globale) ontwikkeling van de maatschappij gestuurd wordt vanuit een bepaalde filosofische overtuiging. Dat maakt het allemaal een beetje een zinloze exercitie, namelijk niet meer dan het plakken van een labeltje op de op dat moment geldende tendensen.

heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek

Burakius
donderdag 17 december 2009 @ 08:30 (#88) 

quote:
Op donderdag 17 december 2009 04:55 schreef Ribbenburg het volgende:
Opmerkelijk dat er een aantal moslims op dit topic afkomen. Jullie ruiken toch geen potentiële bekeerling?

Het is niet zomaar dat ik de aandacht verschoven heb naar het onderwerp erfzonde. Het humanisme is door mij gewogen en te licht bevonden. Toch er is er veel van het intellectualisme blijven hangen. Anders had ik niet een topic vol hoeven stoppen met mijn bezwaren omtrent het humanisme. Maar als het humanisme te licht is bevonden, wat kan er dan voor in de plaats komen? Zoals ik eerder heb gezegd is een zegevierend humanisme equivalent aan culturele suicide. Dat komt omdat het gewoon een te lege levensbeschouwing is om fatsoenlijk te kunnen functioneren in deze wereld. Zoals Bas Heijne, die zichzelf zonder blikken of blozen humanist noemt, het zegt: in een leeg ideaal kan niemand wonen. In deze bij tijden al te onherbergzame wereld is meer vereist dan het fletse intellectualisme van de humanist. De vraag is wat die leegte op zou kunnen vullen.

Ik ben het met G.K. Chesterton eens dat het christendom een te moeilijk ideaal bevonden is en ongeprobeerd is gelaten. Weliswaar ben ik strikt genomen een agnost. Maar in de christelijke traditie kom ik zoveel inspirerends tegen waar ik moeilijk zomaar aan voorbij kan gaan. De christelijke schuldcultuur wordt door velen als een vervelende last gezien. Dat ervaar ik ook in de reactie van Burakius, die het ontbreken van de erfzonde in de Islam als positief kenmerk aanstipt. Ik denk dat het een grote fout is om de erfzonde zo snel te verwerpen. Als het gaat om eigen verantwoordelijkheid hebben we hier juist de bron te pakken.
Haha jij maakt het er zelf van hé! Ik denk dat je je dan eens zou moeten verdiepen in wat de Islam precies is, en wie weet kun je daarmee die leegte opvullen. Ik vind het wel interessant, dat ik voor de eerste keer iemand tegenkom die kan meedenken op hetzelfde niveau (of zich verlagen tot mijn niveau he he he). Dus wat Dostojevski zegt over het Humanisme... ik ben gelukkig dus niet de enige die er zo over denkt. Alhoewel als ik in mijn eentje zou zijn, zou ik er nog zo over nadenken. Er is nu eenmaal niets te doen dat de rest dan gek is haha.

Over erfzonde. Je hebt ook zoiets als "over"-filosofisme (dit woordje heb ik zelf verzonnen). Dit betekent dat je te diep gaat nadenken over bepaalde onderwerpen. Denk bijvoorbeeld aan een wiskunde leraar die op een gegeven moment 1+1=2 niet meer kan oplossen, omdat het te ingewikkeld gaat doen. Zodus over erfzonde; een baby die al geboren wordt met zondes is voor mij onacceptabel. Het is juist extra mooi dat een persoon op zijn eigen daden wordt beoordeeld, en niet op de daden van iemand anders. Kijk dit betekent niet dat het een easy-cake walk is over het gehele leven. Het is niets voor niets dat de Profeet (vzmh) zei dat het een Moslim het zwaar te verduren krijgt op de wereld. Logisch ook, want waarom zou satan zich bezig houden met lege omhulsels. Zie het maar zo: Waarom zou een dief een leeg huis gaan stelen. satan houdt zich dus vooral bezig met gelovigen.

Verder heb je als Moslim de taak om constant te leven zoals de Profeet (vzmh), je wordt zo geforceerd het meeste te halen uit je leven, elk uur, elk minuut , elke seconde. Jezelf geven, push yourself to the limit (leuk liedje). En juist nu in deze periode staan er weer een kleine groep Moslims op die dit weer helder zien en overal ter wereld zich inzetten niet alleen voor Moslims, maar voor de mensheid. Immers heeft Allah de mens gemaakt en daarom houdt men van de mens.

Ik heb het een beetje lang gemaakt en alles is een beetje half half. Excuses.

- Malcolm X

Ribbenburg
Sinistere man
donderdag 17 december 2009 @ 08:50 (#89) 

quote:
Op donderdag 17 december 2009 05:29 schreef keesjeislief het volgende:
Ik heb niet het hele topic gelezen, sorry, maar in hoeverre wordt jouw oordeel over het humanisme bepaald door recente maatschappelijke en internationale ontwikkelingen? Velen die het humanisme in de jaren '90 nog aanhingen (wat eigenlijk vooral op liberalisme met een licht intercultureel sausje neerkwam) maar het heden ten dage dood verklaren doen dat vanuit een motivatie die sterk beïnvloed lijkt door de veranderingen in het laatste decennium, zoals (kort gezegd) een te grote vrijblijvendheid en te weinig bindende en bepalende (gedrags)regels. Dat is natuurlijk prima, maar wel een beetje kortetermijnpolitiek. Er wordt dan ter vervanging voornamelijk gezocht naar een steviger fundament dat een strakker georganiseerde maatschappij voorstaat, vanuit een gevoel van onzekerheid over een veranderende wereld.

Zulke motivaties leiden er natuurlijk vooral toe dat de stroming die de voorkeur geniet een functie is van maatschappelijke tendensen, in plaats van het omgekeerde, namelijk - grof gezegd - dat de (globale) ontwikkeling van de maatschappij gestuurd wordt vanuit een bepaalde filosofische overtuiging. Dat maakt het allemaal een beetje een zinloze exercitie, namelijk niet meer dan het plakken van een labeltje op de op dat moment geldende tendensen.
In de jaren negentig was ik bezig met opgroeien. Dus van mezelf kan ik niet zeggen dat ik toen het humanisme heb aangehangen. Ik ben grootgebracht in een zodanig chaotische wereld en maatschappij, dat het streven naar meer vrijheid een weinig aanlokkelijk optie leek. Het allesverstikkende relativisme daarentegen schreeuwde om een tegengeluid. Dat tegengeluid heb ik aanvankelijk getracht te vinden in een nonrelativistisch seculier-humanisme. Maar op den duur is mij wel gebleken dat dit een te mager recept is voor een ferme levensbeschouwing.

Dat de ontwikkeling van de maatschappij gestuurd zou kunnen worden door een filosofische overtuiging is mij een gevaarlijke, of in ieder geval absurde, opvatting. Dat het gedrag van mensen gestuurd wordt door bepaalde ideeën staat daarentegen als een paal boven water.

Ribbenburg
Sinistere man
donderdag 17 december 2009 @ 10:10 (#90) 

quote:
Op donderdag 17 december 2009 08:30 schreef Burakius het volgende:

[..]

Haha jij maakt het er zelf van hé! Ik denk dat je je dan eens zou moeten verdiepen in wat de Islam precies is, en wie weet kun je daarmee die leegte opvullen. Ik vind het wel interessant, dat ik voor de eerste keer iemand tegenkom die kan meedenken op hetzelfde niveau (of zich verlagen tot mijn niveau he he he). Dus wat Dostojevski zegt over het Humanisme... ik ben gelukkig dus niet de enige die er zo over denkt. Alhoewel als ik in mijn eentje zou zijn, zou ik er nog zo over nadenken. Er is nu eenmaal niets te doen dat de rest dan gek is haha.
Pas maar op. Voor je het weet sta je bekend als de idioot.

Maar je begrijpt natuurlijk dat ik geen verraad ga plegen aan mijn culturele en religieuze wortels. Evenmin als jij dat zal doen. Traditie en een kritisch denkvermogen zijn wat mij betreft niet mutual exclusive.
quote:
Over erfzonde. Je hebt ook zoiets als "over"-filosofisme (dit woordje heb ik zelf verzonnen). Dit betekent dat je te diep gaat nadenken over bepaalde onderwerpen. Denk bijvoorbeeld aan een wiskunde leraar die op een gegeven moment 1+1=2 niet meer kan oplossen, omdat het te ingewikkeld gaat doen. Zodus over erfzonde; een baby die al geboren wordt met zondes is voor mij onacceptabel. Het is juist extra mooi dat een persoon op zijn eigen daden wordt beoordeeld, en niet op de daden van iemand anders. Kijk dit betekent niet dat het een easy-cake walk is over het gehele leven. Het is niets voor niets dat de Profeet (vzmh) zei dat het een Moslim het zwaar te verduren krijgt op de wereld. Logisch ook, want waarom zou satan zich bezig houden met lege omhulsels. Zie het maar zo: Waarom zou een dief een leeg huis gaan stelen. satan houdt zich dus vooral bezig met gelovigen.
Ik begrijp je bezwaren heel goed. Maar de mens is nu eenmaal niet perfect. Uit het wikipedia-artikel: "Niet-christenen gebruiken in dit verband soms de termen "menselijke imperfectie" of "het menselijk tekort"." In die terminologie kan ik me als agnost vinden. Een baby wordt niet vervloekt of iets dergelijks voor de daden die zijn/haar voorouders begaan hebben. Nogmaals, uit het wikipedia-artikel: "Met erfzonde wordt in het christendom niet bedoeld dat men de specifieke zonden of de schuld voor de specifieke zonden van de ouders erft." Ik interpreteer het niet in de zin dat kinderen als zondaars geboren worden, maar dat ze met het menselijk tekort behept zijn. Dat geld voor het kind, dat als egoïst zonder moreel ontwikkeld geweten ter wereld komt, en zal zijn hele verdere leven blijven gelden.
quote:
Verder heb je als Moslim de taak om constant te leven zoals de Profeet (vzmh), je wordt zo geforceerd het meeste te halen uit je leven, elk uur, elk minuut , elke seconde. Jezelf geven, push yourself to the limit (leuk liedje). En juist nu in deze periode staan er weer een kleine groep Moslims op die dit weer helder zien en overal ter wereld zich inzetten niet alleen voor Moslims, maar voor de mensheid. Immers heeft Allah de mens gemaakt en daarom houdt men van de mens.
Maar jij kan niet ontkennen dat er in de Islam veel nadruk ligt op formaliteiten. Vijf maal per dag bidden, het strikt volgen van de Islamitische kalender en de bijbehorende feestdagen, etc. Daar is op zich niet zoveel mis mee, ware het niet dat het verderfelijk is wanneer het louter als doel heeft de schapen binnen de Islamitische kudde te houden in plaats van dat het nastreven van het goede de centrale doelstelling is. Dat is de kritiek die Jezus uitte op de joodse religieuze leerstellingen en Maarten Luther op de gevestigde Katholieke kerk. Wanneer het individuele geweten teveel in het gedrang komt zeg ik nee. Het kwaad geschiet (te) vaak in groepsgedrag. Lees in dit verband De Banaliteit van het Kwaad van Hannah Arendt.

De scheiding die wordt gemaakt tussen moslims en niet-moslims is onfris. Als je werkelijk van de mens houdt moet je die strikte scheiding loslaten. Dan zul je het onderscheid goed-kwaad niet langer parallel moeten leggen aan moslim-niet-moslim, maar de scheidslijn tussen goed en kwaad in het menselijke hart situeren.
quote:
Ik heb het een beetje lang gemaakt en alles is een beetje half half. Excuses.
Geen probleem.

Burakius
donderdag 17 december 2009 @ 10:52 (#91) 

Ik moet nu weg, maar ik wil even er op ingaan , dat jij het dagelijkse ritueel van bidden als iets ziet wat de schapen binnen de kudde zou moeten houden. Hoe weet jij waarom Allah het bidden heeft bevolen? Als agnost kun je de redenering aanvoeren die jij aanvoert. MAAR juist DAAROM is het zo geweldig, omdat je zelf zegt dat de mens fouten kan maken (wat uiteraard zo is) en daarom is het zo belangrijk om minstens 5x per dag toch te bezinnen! Alleen al daarom is het een zegening.

p.s.

Allah straft soms mensen door hen geen plezier meer te laten beleven in het bidden. Als je de echte smaak te pakken krijgt, dan is het bidden iets wat buiten deze wereld is.

- Malcolm X

Ribbenburg
Sinistere man
donderdag 17 december 2009 @ 13:37 (#92) 

quote:
Op donderdag 17 december 2009 10:52 schreef Burakius het volgende:
Ik moet nu weg, maar ik wil even er op ingaan , dat jij het dagelijkse ritueel van bidden als iets ziet wat de schapen binnen de kudde zou moeten houden.
Ik zeg: ALS dat het geval is dan is dat verderfelijk. Een eigen Maarten Luther is wat ik de Islam gun. Iemand die de zelfvoldane dogmatici in de Islam wakker schudt en het belang van het individuele geweten onderkent. Komt zo iemand er niet, dan heeft het westen nog een aardige strijd voor de boeg.

mariox
donderdag 17 december 2009 @ 16:23 (#93) 

quote:
Op donderdag 17 december 2009 13:37 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Ik zeg: ALS dat het geval is dan is dat verderfelijk. Een eigen Maarten Luther is wat ik de Islam gun. Iemand die de zelfvoldane dogmatici in de Islam wakker schudt en het belang van het individuele geweten onderkent. Komt zo iemand er niet, dan heeft het westen nog een aardige strijd voor de boeg.
Ik weet niet exact wat je hiermee suggereert (lijkt me meer een projectie van christendom op de islam). Maar de indivuduele geweten word continu scherp gehouden. Het is niet zo dat je als moslim automatisch in de hemel terechtkomt in tegenstelling tot sommige christelijke stromingen dat vanzichzelf wel denken). Je weet als moslim niet of je wel of niet in de hel terechtkomt. Dat geeft dus geen gevoel van zekerheid waardoor je altijd je best behoort te doen.
Over wat voor dogma's heb je het precies over?

PS: Ik wacht nog steeds op je PM

[ Bericht 3% gewijzigd door mariox op 17-12-2009 16:28 ]

---o---

Ribbenburg
Sinistere man
donderdag 17 december 2009 @ 21:41 (#94) 

Moet ik hier nog serieus op ingaan? De hele Islamitische cultuur ademt een bedompte geslotenheid. Dan heb ik nog niet eens over de verachtelijke preoccupatie van veel Islamieten met de dood. Wat dat betreft kunnen de Islamieten het een en ander leren van hun Christelijke broeders. Chesterton: "Joy, which was the small publicity of the pagan, is the gigantic secret of the Christian." Van die joy is in de Islam weinig tot niks te bekennen.

mariox
donderdag 17 december 2009 @ 22:09 (#95) 

quote:
Op donderdag 17 december 2009 21:41 schreef Ribbenburg het volgende:
Moet ik hier nog serieus op ingaan? De hele Islamitische cultuur ademt een bedompte geslotenheid. Dan heb ik nog niet eens over de verachtelijke preoccupatie van veel Islamieten met de dood. Wat dat betreft kunnen de Islamieten het een en ander leren van hun Christelijke broeders. Chesterton: "Joy, which was the small publicity of the pagan, is the gigantic secret of the Christian." Van die joy is in de Islam weinig tot niks te bekennen.
Moslims hebben inderdaad geen joy in hun leven

Ik zou eens reageren op mijn PM misschien dat daar wat zinnigs uit komt.

---o---

keesjeislief
NextGenerationHippie
donderdag 17 december 2009 @ 23:03 (#96) 

quote:
Op donderdag 17 december 2009 08:50 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

In de jaren negentig was ik bezig met opgroeien. Dus van mezelf kan ik niet zeggen dat ik toen het humanisme heb aangehangen. Ik ben grootgebracht in een zodanig chaotische wereld en maatschappij, dat het streven naar meer vrijheid een weinig aanlokkelijk optie leek. Het allesverstikkende relativisme daarentegen schreeuwde om een tegengeluid. Dat tegengeluid heb ik aanvankelijk getracht te vinden in een nonrelativistisch seculier-humanisme. Maar op den duur is mij wel gebleken dat dit een te mager recept is voor een ferme levensbeschouwing.
Ik doelde niet op jou persoonlijk natuurlijk. Over welke chaotische wereld en maatschappij heb je het? De westerse wereld is alles behalve chaotisch zou ik zeggen als je het vergelijkt met de rest van de wereld en in het bijzonder vroeger tijden. Je wilt toch niet beweren dat de problemen die in het laatste decennium zijn opgedoken je tot dat soort uitspraken aanzetten?
quote:
Dat de ontwikkeling van de maatschappij gestuurd zou kunnen worden door een filosofische overtuiging is mij een gevaarlijke, of in ieder geval absurde, opvatting. Dat het gedrag van mensen gestuurd wordt door bepaalde ideeën staat daarentegen als een paal boven water.
Grappig, volgens mij is het vooral andersom. Samenlevingen worden in grote lijnen bestuurd door politici die globaal handelen naar de grondbeginselen van hun politieke partij. Vaak ligt daar een bepaalde levensbeschouwing aan ten grondslag. Het gedrag van een gemiddeld individu wordt veelal door instincten bepaald, minder door rationele overwegingen dan wij graag denken (ik heb laatst een interessant interview op de radio gehoord met een psycholoog die recentelijk een vernieuwend boek had geschreven waarin hij een nog veel zwart-wittere versie van deze stelling verdedigt, kan helaas niet meer op de naam/titel komen).

heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek

Ribbenburg
Sinistere man
vrijdag 18 december 2009 @ 05:09 (#97) 

quote:
Op donderdag 17 december 2009 22:09 schreef mariox het volgende:

[..]

Moslims hebben inderdaad geen joy in hun leven

Ik zou eens reageren op mijn PM misschien dat daar wat zinnigs uit komt.
Hier kan prima iets zinnigs uit komen. Maar ik laat me niet verleiden tot een discussie over de Islam waar dit topic gaat over de teloorgang van het humanistische wereldbeeld. De moslims die in dit topic reageren zijn alles behalve dom. Jullie begrijpen als geen ander de spirituele crisis en noden waar de westerse wereld mee te kampen heeft. Een humanistische cultuur is een nihilistische cultuur, die draait rondom het sacrale Ik. Dit is, ondanks de zogeheten terugkomst van de religie, nog steeds hoe grote hoeveelheden mensen in onze maatschappij in het leven staan. De moslim echter gelooft in een hogere sacrale orde die volgens hem/haar universele geldigheid heeft en een zegenrijke uitwerking heeft op 'de mensheid'. Burakius zei eerder in dit topic: "juist nu in deze periode staan er weer een kleine groep Moslims op die dit weer helder zien en overal ter wereld zich inzetten niet alleen voor Moslims, maar voor de mensheid. Immers heeft Allah de mens gemaakt en daarom houdt men van de mens." Dat is allesbehalve nihilistisch!

Maar ik geloof niet dat de Islam de 'oplossing' is. Eerder een uitdaging.

mariox
vrijdag 18 december 2009 @ 09:26 (#98) 

quote:
Op vrijdag 18 december 2009 05:09 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Hier kan prima iets zinnigs uit komen. Maar ik laat me niet verleiden tot een discussie over de Islam waar dit topic gaat over de teloorgang van het humanistische wereldbeeld. De moslims die in dit topic reageren zijn alles behalve dom. Jullie begrijpen als geen ander de spirituele crisis en noden waar de westerse wereld mee te kampen heeft. Een humanistische cultuur is een nihilistische cultuur, die draait rondom het sacrale Ik. Dit is, ondanks de zogeheten terugkomst van de religie, nog steeds hoe grote hoeveelheden mensen in onze maatschappij in het leven staan. De moslim echter gelooft in een hogere sacrale orde die volgens hem/haar universele geldigheid heeft en een zegenrijke uitwerking heeft op 'de mensheid'. Burakius zei eerder in dit topic: "juist nu in deze periode staan er weer een kleine groep Moslims op die dit weer helder zien en overal ter wereld zich inzetten niet alleen voor Moslims, maar voor de mensheid. Immers heeft Allah de mens gemaakt en daarom houdt men van de mens." Dat is allesbehalve nihilistisch!

Maar ik geloof niet dat de Islam de 'oplossing' is. Eerder een uitdaging.
Kijk de Islam die jij bedoelt en waar Burakius het over heeft zijn volgens mij twee verschillende islams.
Burakius heeft het over de islam van turkije en de Roemi manier van barmhartigheid, vrede en de diepgaande essentie van de Islam. Die is inderdaad wereldwijd aan het uitbreiden en iedereen die dat ziet die is daar zeer gecharmeerd van. Dus ipv het opleggen van het geloof op anderen is de methode een goede voorbeeld zijn en mensen van mensen houden en helpen omdat ze schepsels van God zijn.
Waar jij op doelt is de Islam die voornamelijk de krantenkoppen haalt. En ik deel dan heel erg je mening dat zo een islam nooit echt een succes zal worden (en gelukkig maar). Mensen zullen uiteindelijk kiezen voor vrijheid en wederzijdse respect.

Humanisme die gefundeerd is op de universele rechten van de mens is een mooi ideaal maar wel een utopie zoals ergens in dit topic word gesuggereerd. Naar mijn mening komt dit omdat de definitie van de mens niet goed word gedaan. Deze gaat er vanuit dat de mens pure materie is en niks anders dan dat. De "ik" staat misschien niet centraal maar doordat men naar autonomie streeft en dus ook pleit voor totale vrijheid ontkom je er niet aan dat je die vrijheid niet kan afbakenen en dus in andermans vrijheidsterrein zit waardoor eigenlijk die "ik" wel centraal komt te staan. Dit zal net als andere systemen een tijdje goed gaan zolang de welvaart is gehandhaafd. Maar zodra we ons bevinden in een diepe afgrond zal iedereen elkaar de schuld geven en zul je zien dat de meesten zich niet meer zullen houden aan die humanisme regels. Want er is geen hogere, wat jij noemt een 'sacrale' orde, die het heeft over beloning en straf en dus zal het makkelijk zijn om even die regels te omzeilen. Ik heb het hier over de gros natuurlijk want er zullen altijd strijders zijn die dat vaandel hoog zullen houden en met die principes leven. Kijk maar naar de vrijwillegerswerkers in afrika zonder enige religie achtergrond. Maar dit zijn er echt een handjevol als je het vergelijkt met de mensen die daar naar toe gaan met een religieus achtergrond en die proberen daar te helpen.
Een simpel voorbeeld. Als ik in een auto rij dan probeer ik in de stad niet sneller te rijden dan 50 km/h. Doe ik en een heleboel mensen dit omdat dit gevaarlijk is? Nee dit doe ik om een bekeuring te vermijden. Je weet maar nooit of er ergens in een hoekje een statief met een flitser staat. Er zullen ook geheid mensen zijn die vanwege de veiligheid onder die snelheid rijden. Dus straf is eigenlijk toch wel voor de gros een middel om dingen te voorkomen. En zo ook beloning.

Maar ik geloof ook niet dat een systeem waar geloof mee gemoeid is kan werken als het volk niet gelooft in een hogere macht. Dus in jouw geval waarbij je zegt ik ben een agnost, kan je niet beweren dat bijvoorbeeld de christelijke waarden kunnen zegevieren, in ieder geval niet bij jou. Want de basis voor die waarden is namelijk dat je gelooft in die God en dat je stiekem in de gaten word gehouden door die hogere macht. Dat zorgt namelijk voor die autocontrole van de individu. Aan de ene kant willen we die joods-christelijke waarden en normen en aan de andere kant willen we niet geloven in die hogere macht. Dat kan nimmer en nooit werken natuurlijk.

---o---

Ribbenburg
Sinistere man
zondag 20 december 2009 @ 10:20 (#99) 

quote:
Op vrijdag 18 december 2009 09:26 schreef mariox het volgende:

[..]

Maar ik geloof ook niet dat een systeem waar geloof mee gemoeid is kan werken als het volk niet gelooft in een hogere macht. Dus in jouw geval waarbij je zegt ik ben een agnost, kan je niet beweren dat bijvoorbeeld de christelijke waarden kunnen zegevieren, in ieder geval niet bij jou. Want de basis voor die waarden is namelijk dat je gelooft in die God en dat je stiekem in de gaten word gehouden door die hogere macht. Dat zorgt namelijk voor die autocontrole van de individu. Aan de ene kant willen we die joods-christelijke waarden en normen en aan de andere kant willen we niet geloven in die hogere macht. Dat kan nimmer en nooit werken natuurlijk.
Oneens. Joods-christelijke waarden zijn nog steeds actueel, hoe gering het aantal dat werkelijk in de joods-christelijke godheid geloofd ook is. Neem het immense succes van de Lord of the Rings films. Tolkien was een katholiek en beïnvloed door christelijke apologeten als G.K. Chesterton en C.S. Lewis. Zijn boeken zitten vol met christelijke symboliek. De wereld die hij erin schetst is er een zonder waardenrelativisme. De populariteit van die films onder de jeugd is naar alle waarschijnlijkheid groter dan de populariteit van god.

Nietzsche riep uit: "Wij hebben god vermoord!" De oorzaak van het nihilisme zou gelegen zijn in de dood van god. Tegelijkertijd vond hij het christendom een nihilistische godsdienst. Ik betoog dat nihilisme niet gelegen is in de dood of afwezigheid van god, maar in zelfoverschatting van de mens. De dood van god begint met het christendom zelf. Het evangelie van Marcus, dat als voorbeeld gold voor de andere evangelisten, komt god nauwelijks in voor. Het verhaal draait om personen: Jezus, Petrus, Maria Magdalena, Judas, Pilatus, Johannes, etc. met als centrale boodschap de liefde voor de medemens, niet voor god.

Liefde voor de medemens is een sterkere basis dan godsvrees.

sneakypete
2 X 2 = 5
maandag 21 december 2009 @ 00:11 (#100) 

Dat is erg sterk van je en dat is ook wat Nietzsche idd opmerkte. Het PlatoonsChristelijke paradigma droeg de kiemen van haar eigen ondergang in zich, de verlichting is er als het ware ook een product van geweest. Zoek maar lang genoeg naar die godsbewijzen en je vindt ze nu net niet. Houdt maar lang genoeg voor dat er één alombekende waarheid is en het keert zich tegen je. Maar ook terecht was het dat Nietzsche de dood van God zag als een potentieel gevaar voor Europa. Als het begin van totaal nihilisme. Later zou hij dat toejuichen maar als ik het lees heb ik altijd het idee dat hij dat maar schreef om polemisch en sterk over te komen, niet zozeer omdat hij het daadwerkelijk geloofde (dat blijkt nl uit beschrijvingen van mensen die hem kenden en hem kenden als enerzijds erg beschaafd en anderzijds als onzeker, bang bijna).
Maar Godsvrees, hoe nadelig en onwaar het ook zou kunnen zijn, heeft ook een goede kant. Het kan mensen denk ik weldegelijk tot de orde roepen, als een ´geweten´. Mijn verloofde werkt bij veel oudere Katholieken (en enkele Protestanten) en die vertellen over hoe ze iets slechts nooit deden uit angst voor ´God´.

Ribbenburg
Sinistere man
maandag 21 december 2009 @ 06:34 (#101) 

quote:
Op maandag 21 december 2009 00:11 schreef sneakypete het volgende:
Maar Godsvrees, hoe nadelig en onwaar het ook zou kunnen zijn, heeft ook een goede kant. Het kan mensen denk ik weldegelijk tot de orde roepen, als een ´geweten´. Mijn verloofde werkt bij veel oudere Katholieken (en enkele Protestanten) en die vertellen over hoe ze iets slechts nooit deden uit angst voor ´God´.
Ik zie de 'Knielen op een Bed Violen'-achtige taferelen al voor me.

mariox
maandag 21 december 2009 @ 10:50 (#102) 

quote:
Op zondag 20 december 2009 10:20 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Oneens. Joods-christelijke waarden zijn nog steeds actueel, hoe gering het aantal dat werkelijk in de joods-christelijke godheid geloofd ook is. Neem het immense succes van de Lord of the Rings films. Tolkien was een katholiek en beïnvloed door christelijke apologeten als G.K. Chesterton en C.S. Lewis. Zijn boeken zitten vol met christelijke symboliek. De wereld die hij erin schetst is er een zonder waardenrelativisme. De populariteit van die films onder de jeugd is naar alle waarschijnlijkheid groter dan de populariteit van god.
Zo een roman is natuurlijk pure fantasie. Het kan zijn dat die tolkien geinspireerd is van het christendom of jodendom. Maar ik zie niet hoe je die sprong maakt van zo een fantasie en entertainment film naar waarden en ethiek met God als basis? Als je beweert dat lusten en entertainment sterke dynamieken zijn dan ben ik het daarmee volkomen eens. Je kan bijvoorbeeld iemand heel makkelijk meesleuren naar de weg van de duivel. En daar bedoel ik mee vrouwen, drank, gokken, roddelen etc. Hier hoef je niet echt veel moeite voor te doen om andere mensen mee te sleuren. De beloning is namelijk zeer snel bij dit soort wegen. Maar probeer mensen maar eens op weg te helpen naar de Goddelijke wegen. Dit is pas een uitdaging en zeer moeilijk. Dit komt omdat de beloning niet op korte termijn zichtbaar is.

quote:
Nietzsche riep uit: "Wij hebben god vermoord!" De oorzaak van het nihilisme zou gelegen zijn in de dood van god. Tegelijkertijd vond hij het christendom een nihilistische godsdienst. Ik betoog dat nihilisme niet gelegen is in de dood of afwezigheid van god, maar in zelfoverschatting van de mens. De dood van god begint met het christendom zelf. Het evangelie van Marcus, dat als voorbeeld gold voor de andere evangelisten, komt god nauwelijks in voor. Het verhaal draait om personen: Jezus, Petrus, Maria Magdalena, Judas, Pilatus, Johannes, etc. met als centrale boodschap de liefde voor de medemens, niet voor god.
Ik heb natuurlijk niet erg veel kennis van de bijbel maar dat verhalen gaan over mensen lijkt mij wel logisch. Het is namelijk duidelijker om mensen aan te halen om Goddelijke essenties duidelijk te maken dan dat je abstracte voorbeelden neemt. In de Koran zie je bijvoorbeeld ook dat ongeveer 28 profeten en hun verhalen worden aangehaald om bepaalde Goddelijke essenties en boodschappen duidelijk te maken. Liefde voor de medemens is iets essentieels trouwens om liefde voor God te ervaren. Menselijke relaties zijn ook zeer belangrijk om goddelijke eigenschappen te ervaren. Als je bijvoorbeeld de warmte en barmhartigheid van je moeder nooit hebt ervaren, hoe zou je dan Gods Barmhartigheid moeten begrijpen?
quote:
Liefde voor de medemens is een sterkere basis dan godsvrees.
Ik denk dat deze stelling helemaal afhankelijk is met wat je ziet in je omgeving. Ik ken bijvoorbeeld echt veel mensen die door Godsvrees niet eens de muggen in zijn slaapkamer durft doden. Ik ken bijvoorbeeld ook mensen die door liefde voor God niet een enkel mens proberen te kwetsen omdat zij het hart van de mensen ziet als het huis van God. Het is ook een kwestie van hoe sterk geloof je. Iemand die meer gelooft dan een ander zal ook meer zijn best doen om zijn God te dienen. Aangezien we in een tijd leven waar die geloof heel zwak (of nauwelijks) is bij mensen zie je die invloed ook nauwelijks.

---o---

mariox
maandag 21 december 2009 @ 10:51 (#103) 

quote:
Op maandag 21 december 2009 06:34 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Ik zie de 'Knielen op een Bed Violen'-achtige taferelen al voor me.
Wat was daar ook alweer mis mee?

---o---

Ribbenburg
Sinistere man
maandag 21 december 2009 @ 23:53 (#104) 

quote:
Op maandag 21 december 2009 10:50 schreef mariox het volgende:

[..]

Zo een roman is natuurlijk pure fantasie. Het kan zijn dat die tolkien geinspireerd is van het christendom of jodendom. Maar ik zie niet hoe je die sprong maakt van zo een fantasie en entertainment film naar waarden en ethiek met God als basis? Als je beweert dat lusten en entertainment sterke dynamieken zijn dan ben ik het daarmee volkomen eens. Je kan bijvoorbeeld iemand heel makkelijk meesleuren naar de weg van de duivel. En daar bedoel ik mee vrouwen, drank, gokken, roddelen etc. Hier hoef je niet echt veel moeite voor te doen om andere mensen mee te sleuren. De beloning is namelijk zeer snel bij dit soort wegen. Maar probeer mensen maar eens op weg te helpen naar de Goddelijke wegen. Dit is pas een uitdaging en zeer moeilijk. Dit komt omdat de beloning niet op korte termijn zichtbaar is.
Dit staat op de wikipediapagina over Tolkien:
quote:
Catholicism

Catholic theology and imagery played a part in fashioning Tolkien's creative imagination, suffused as it was by his deeply religious spirit. Tolkien acknowledged this himself:

The Lord of the Rings is of course a fundamentally religious and Catholic work; unconsciously so at first, but consciously in the revision. That is why I have not put in, or have cut out, practically all references to anything like 'religion', to cults or practices, in the imaginary world. For the religious element is absorbed into the story and the symbolism.

Specifically, Paul H. Kocher argues that Tolkien describes evil in the orthodox Christian way as the absence of good. He cites many examples in The Lord of the Rings, such as Sauron's "Lidless Eye": "the black slit of its pupil opened on a pit, a window into nothing." Kocher sees Tolkien's source as Thomas Aquinas, "whom it is reasonable to suppose that Tolkien, as a medievalist and a Catholic, knows well." Tom Shippey makes the same point, but instead of referring to Aquinas, says Tolkien was very familiar with Alfred the Great's Anglo-Saxon translation of Boethius' Consolation of Philosophy, known as the Lays of Boethius. Shippey contends that this Christian view of evil is most clearly stated by Boethius: "evil is nothing". He says Tolkien used the corollary that evil cannot create as the basis of Frodo's remark, "the Shadow... can only mock, it cannot make: not real new things of its own," and related remarks by Treebeard and Elrond. He goes on to argue that in the trilogy evil does sometimes seem to be an independent force, more than merely the absence of good (though not independent to the point of the Manichaean heresy), and suggests that Alfred's additions to his translation of Boethius may have inspired that view.
quote:
Ik heb natuurlijk niet erg veel kennis van de bijbel maar dat verhalen gaan over mensen lijkt mij wel logisch. Het is namelijk duidelijker om mensen aan te halen om Goddelijke essenties duidelijk te maken dan dat je abstracte voorbeelden neemt. In de Koran zie je bijvoorbeeld ook dat ongeveer 28 profeten en hun verhalen worden aangehaald om bepaalde Goddelijke essenties en boodschappen duidelijk te maken. Liefde voor de medemens is iets essentieels trouwens om liefde voor God te ervaren. Menselijke relaties zijn ook zeer belangrijk om goddelijke eigenschappen te ervaren. Als je bijvoorbeeld de warmte en barmhartigheid van je moeder nooit hebt ervaren, hoe zou je dan Gods Barmhartigheid moeten begrijpen?
De boodschap van Jezus speelt een belangrijke rol. Minstens zo belangrijk zijn de andere hoofdrolspelers die ik noemde en hun reactie op de boodschap. Daarin zit het menselijke aspect van de evangeliën. Een interessant figuur bijvoorbeeld is de Romeinse heerser Pilatus die sterk gefascineerd is door Jezus' optreden maar door zijn positie genoodzaakt is de wil van het volk te dienen en hem te kruisigen. Het is een voorstelbaar dilemma. Ook de lafheid van Petrus, de kwaadwillendheid van Judas, de goedheid van Maria Magdalena, enz. zijn interessante aspecten van het verhaal.

Het blijft opmerkelijk dat god in de eerste helft van Marcus slechts twee maal genoemd wordt naast wat referenties naar het Oude Testament. In de beschrijving van de laatste week van Jezus, wanneer dus ook de kruisiging plaatsvind, ontbreekt god helemaal!

Ribbenburg
Sinistere man
dinsdag 22 december 2009 @ 00:01 (#105) 

quote:
Op maandag 21 december 2009 10:51 schreef mariox het volgende:

[..]

Wat was daar ook alweer mis mee?
Knielen op een Bed Violen is een sterk autobiografische roman van Jan Siebelink over het afglijden van zijn goedaardige vader in het allerzwartste calvinisme. Het boek heeft een dramatisch slot. Wanneer zijn vader op het sterfbed ligt, omringt door zijn 'trouwste' geloofsgenoten, wordt het laatste contact tussen vader en gezin verhindert. Een indrukwekkend boek dat toont wat een al te grote godsvrees voor vreselijks kan aanrichten.

mariox
dinsdag 22 december 2009 @ 11:24 (#106) 

quote:
Op dinsdag 22 december 2009 00:01 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Knielen op een Bed Violen is een sterk autobiografische roman van Jan Siebelink over het afglijden van zijn goedaardige vader in het allerzwartste calvinisme. Het boek heeft een dramatisch slot. Wanneer zijn vader op het sterfbed ligt, omringt door zijn 'trouwste' geloofsgenoten, wordt het laatste contact tussen vader en gezin verhindert. Een indrukwekkend boek dat toont wat een al te grote godsvrees voor vreselijks kan aanrichten.
In mijn optiek is dit een vorm van extremisme. Een goede dosis van Godsvrees is altijd ok.

---o---

mariox
dinsdag 22 december 2009 @ 11:25 (#107) 

quote:
Op maandag 21 december 2009 23:53 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Dit staat op de wikipediapagina over Tolkien:
Een beetje ver gezocht lijkt het me wel. Maar ok het zal wel

quote:
De boodschap van Jezus speelt een belangrijke rol. Minstens zo belangrijk zijn de andere hoofdrolspelers die ik noemde en hun reactie op de boodschap. Daarin zit het menselijke aspect van de evangeliën. Een interessant figuur bijvoorbeeld is de Romeinse heerser Pilatus die sterk gefascineerd is door Jezus' optreden maar door zijn positie genoodzaakt is de wil van het volk te dienen en hem te kruisigen. Het is een voorstelbaar dilemma. Ook de lafheid van Petrus, de kwaadwillendheid van Judas, de goedheid van Maria Magdalena, enz. zijn interessante aspecten van het verhaal.

Het blijft opmerkelijk dat god in de eerste helft van Marcus slechts twee maal genoemd wordt naast wat referenties naar het Oude Testament. In de beschrijving van de laatste week van Jezus, wanneer dus ook de kruisiging plaatsvind, ontbreekt god helemaal!
Eerlijk gezegd heb ik te weinig bijbelkennis om hierop te reageren.

---o---

Ribbenburg
Sinistere man
donderdag 31 december 2009 @ 00:49 (#108) 

quote:
Op dinsdag 22 december 2009 11:25 schreef mariox het volgende:

[..]

Een beetje ver gezocht lijkt het me wel. Maar ok het zal wel
[..]

Ik zie wel overeenkomsten.

mariox
donderdag 31 december 2009 @ 01:17 (#109) 

Ik zie hier ook veel overeenkomsten:

Het is maar wat je zien wil beste Ribbenburg

---o---

Ribbenburg
Sinistere man
donderdag 31 december 2009 @ 01:28 (#110) 

quote:
Op donderdag 31 december 2009 01:17 schreef mariox het volgende:
Ik zie hier ook veel overeenkomsten:

[ afbeelding ]

Het is maar wat je zien wil beste Ribbenburg
Een handjevol bodyguards? Wat de fellowship bindt met het genootschap van Jezus is de verzameling personen die gezamenlijk een nieuw doel hebben. Gezamenlijk ten strijde tegen het kwaad.

mariox
donderdag 31 december 2009 @ 01:37 (#111) 

quote:
Op donderdag 31 december 2009 01:28 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Een handjevol bodyguards? Wat de fellowship bindt met het genootschap van Jezus is de verzameling personen die gezamenlijk een nieuw doel hebben. Gezamenlijk ten strijde tegen het kwaad.
Mjaah dit is een shot uit de reservoir dogs. Een fellowship van criminelen die elkaar niet kennen en die gezamelijk strijden om een of ander bank (of was het juwelierszaak?) te beroven
Voor hun is die juwelierszaak ook een soort van kwaad (of het idee van de te grote gap tussen arm en rijk ofzo).

---o---

capricia
[ Moderator ] donderdag 31 december 2009 @ 01:39 (#112) 

Kan iemand zijn visie geven over ethiek en humanisme NA auschwitz?
Is het niet allemaal te vrijblijvend?

Ribbenburg
Sinistere man
donderdag 31 december 2009 @ 02:19 (#113) 

quote:
Op donderdag 31 december 2009 01:39 schreef capricia het volgende:
Kan iemand zijn visie geven over ethiek en humanisme NA auschwitz?
Is het niet allemaal te vrijblijvend?
Een individuele ethiek is in ieder geval door Auschwitz niet voldoende gebleken om collectief onheil te voorkomen.

Ribbenburg
Sinistere man
zaterdag 2 januari 2010 @ 14:14 (#114) 

Humanisten hebben geen manicheistisch onderscheid tussen Goed en Kwaad. Het onderzoek staat bij hen voorop. Als een humanist accepteert dat het onderzoek kan leiden tot vaststaande antwoorden dan zal hij ook moeten accepteren dat het humanisme losgelaten wordt. Het is dus helemaal niet zo vreemd om voor een bepaalde periode in je leven humanist te zijn en dat later achter je te laten.

Het gegeven Auschwitz vraagt gewoon om een moreel antwoord. Hoe kan het toch komen dat er een poging is ondernomen door mensen om een andere groep mensen categorisch uit te sluiten, te veroordelen tot het Kwaad en hen daarna van de aardbodem te doen verdwijnen? De nazi's waren geen postmoderne nihilisten: ze waren maar al te overtuigd van hun eigen gelijk en de juistheid van hun morele opvattingen. Moraal is niet per definitie goed zo blijkt. Een geweldsmoraal is ook een moraal.

Tolerantie speelt een belangrijke rol als deugd in het humanisme. Het probleem met tolerantie is de vraag hoe tolerant men moet zijn ten opzichte van de intolerante. Als intolerantie zich hult in een morele mantel dan wordt ook de humanist gedwongen om een morele positie in te nemen. Daarmee wordt de humanist tevens gedwongen zijn eigen zoekende positie op te geven. Als mensen massaal snakken naar een overzichtelijk moreel wereldbeeld, dan zal het humanisme als eerste het loodje leggen. Wanneer er sprake is van een moreel vacuüm dan is het moeilijk om het verhaal van de humanist te accepteren dat er geen absolute waarden zijn en dat een zoektocht het enige is dat ons rest.

Ribbenburg
Sinistere man
zaterdag 2 januari 2010 @ 16:56 (#115) 

De humanist die overrompeld wordt door de stelligheid van de Ander krijgt eigenlijk gewoon een koekje van eigen deeg. Humanisten zijn bloedzuigers die zich hun scepticisme kunnen veroorloven dankzij de stelligheid van Anderen.

index       filosofie & levensbeschouwing
Failliet van het humanisme?
nieuwe topics | actieve topics | online users | top 500