index       school & studie
PI Overgang van hbo naar wo
Topicgallery™ :
FlinkeNaam
Ja.
dinsdag 17 november 2009 @ 17:01 (#1) 

Ik heb het plan om na het behalen van mn P. bij de opleiding Management economie & recht, over te stappen naar de wo studie rechten. Volgens mij kan je na het behalen van je P. in je eerste jaar, sowieso meteen overstappen naar de universiteit,

Mijn vraag is : kan je ook gewoon instromen als je je P. in het 2e jaar behaalt?

TY

En Un Momento Dado

Meddo
dinsdag 17 november 2009 @ 17:04 (#2) 

Zolang je A. t/m O. ook hebt moet dat wel lukken

You dream it, I live it.

FlinkeNaam
Ja.
dinsdag 17 november 2009 @ 17:06 (#3) 

ja leuk...
Denk dat je wel weet dat het propedeuse is

En Un Momento Dado

Dennis_enzo
Geen usericon nee
dinsdag 17 november 2009 @ 17:06 (#4) 
Ja, dat kan. Het gaat erom dat je hem hebt, niet hoe lang je erover deed. Je kan alleen niet zomaar op elk moment van het jaar instromen, Meestal alleen in september, of soms ook in februari.

Ook geen sig dus

Meddo
dinsdag 17 november 2009 @ 17:06 (#5) 

Dan is het ja.

You dream it, I live it.

JNH
dinsdag 17 november 2009 @ 17:11 (#6) 
Wanneer je je P. haalt maakt niet uit, dus als je hem hebt zou het in principe moeten kunnen.
Let wel op eventuele aanvullende eisen. Zo dacht ik dat bij psychologie een aanvullende eis geldt, namelijk wiskunde op VWO niveau. Check even of dat ook voor jouw opleiding zo is.

FlinkeNaam
Ja.
dinsdag 17 november 2009 @ 17:13 (#7) 

Oke dan!
Als je dan in februari instroomt, doe je dus alleen de 2e helft van het jaar mee . Dus moet je de colleges/tentamens die daarvoor plaatsvonden, het jaar erop doen?
Lijkt me nou ook niet zo super handig,kan je beter het collegejaar erop beginnen.

Iemand deze stap gezet? Is het goed te doen?

En Un Momento Dado

Florian_
Anatomy is destiny
dinsdag 17 november 2009 @ 17:26 (#8) 

Ik heb hbo afgerond, en doe nu WO Rechten. Prima te doen. Echter, het percentage succesvolle studenten die na enkel een propedeuse zijn doorgestroomd zijn naar het WO schijnt erg laag te liggen. Maar als je gemotiveerd bent en je voldoende inzet, wordt het geen enkel probleem.

Primum non nocere

DeWaasheid
Gematigd extremist
dinsdag 17 november 2009 @ 17:26 (#9) 

Over het algemeen is studie-uitval het hoogst via de propedeuse hbo -> wo weg. Ik weet het niet specifiek voor MER -> Rechten.

/-=]
|o-0
~~~`

Ladidadida
En zo is het. En niet anders.
dinsdag 17 november 2009 @ 17:28 (#10) 

Hier ook met propedeuse (Pabo, maar toch) naar WO Rechten gegaan. Heel pittig maar goed te doen

Volgens mij kun je hier niet in februari instromen, maar alleen in september beginnen.

Op vrijdag 6 februari 2009 08:48 schreef ajf het volgende:
Cada día te quiero más que ayer y menos que mañana O+
Op vrijdag 22 januari 2010 21:24 schreef PeZu het volgende:
slim, sexy en grappig, sletje you've got it all ^O^

Sachertorte
VVD-mentaliteit
dinsdag 17 november 2009 @ 17:30 (#11) 
Niet dat WO rechten nu zo moeilijk is, maar je komt wel van MER, ik gok dat het een zware dobber gaat worden.

FlinkeNaam
Ja.
dinsdag 17 november 2009 @ 17:39 (#12) 

Met het vermogen om het te kunnen zit het wel goed denk ik. Heb ook al 1 jaar vwo geprobeerd, maar daar faalde ik alleen op economie..helaas. Had Havo overigens zonder enige moeite gehaald.

Het leven is 1 grote gok

En Un Momento Dado

Thomas B.
dinsdag 17 november 2009 @ 17:42 (#13) 

Als je dan maar niet klagen zoals iedereen dat je ineens zoveel theorie hebt Hoewel dat bij rechten wel mee zal vallen...

En m'n moeder heeft besloten dat alle rokers de kanker kunnen krijgen. Kijk maar op je pakje, punk!

Ladidadida
dinsdag 17 november 2009 @ 17:45 (#14) 

quote:
Op dinsdag 17 november 2009 17:42 schreef Thomas B. het volgende:
Als je dan maar niet klagen zoals iedereen dat je ineens zoveel theorie hebt Hoewel dat bij rechten wel mee zal vallen...
Als je van HBO komt is één boek lezen al heel veel theorie.

FlinkeNaam
Ja.
dinsdag 17 november 2009 @ 17:48 (#15) 

Geef mij maar een theorieboek ipv een project. Ben niet zo creatief

En Un Momento Dado

Ladidadida
dinsdag 17 november 2009 @ 17:53 (#16) 

quote:
Op dinsdag 17 november 2009 17:48 schreef FlinkeNaam het volgende:
Geef mij maar een theorieboek ipv een project. Ben niet zo creatief
Same here. Dan is WO echt de hemel hoor. Geen verslagen meer, geen reflectie dit of evaluatie zus of samenwerkingsopdrachten

GR
Cash is fact,profit an opinion
dinsdag 17 november 2009 @ 18:00 (#17) 
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 17:45 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Je moet je ervaringen op de PABO niet doortrekken naar andere studies op het HBO. Er zijn wel degelijk theoretische studies op het HBO. Jammer dat je dat niveauverschil niet lijkt te erkennen.

Renesite
Dabadee dabadaa
[ Moderator ] dinsdag 17 november 2009 @ 18:11 (#18) 

Ik denk dat MER > Rechten wel een domper kan worden.... De basis lijkt me iets te weinig

 ||je kent me niet
Het accent aigu wordt op de letter e geplaatst als deze lang uitgesproken moet worden Enkele voorbeelden zijn: café, René, hé!, vóórkomen, "dé oplossing!".
DUS GEBRUIK DEZE! Ook Surveillance-Fiets!!!

Florian_
Anatomy is destiny
dinsdag 17 november 2009 @ 18:26 (#19) 

quote:
Op dinsdag 17 november 2009 18:11 schreef Renesite het volgende:
Ik denk dat MER > Rechten wel een domper kan worden.... De basis lijkt me iets te weinig
Dus jij wilt zeggen dat de basis vwo 6 beter is? Je begint gewoon in het eerste jaar.

Primum non nocere

Renesite
Dabadee dabadaa
[ Moderator ] dinsdag 17 november 2009 @ 18:29 (#20) 

quote:
Op dinsdag 17 november 2009 18:26 schreef Florian_ het volgende:

[..]

Dus jij wilt zeggen dat de basis vwo 6 beter is? Je begint gewoon in het eerste jaar.
Dat is waar, VWOers vallen ook als bosjes af... net zo goed. Ik denk alleen dat het beter is om het na de 4 jaren MER te gaan doen.

 ||je kent me niet
Het accent aigu wordt op de letter e geplaatst als deze lang uitgesproken moet worden Enkele voorbeelden zijn: café, René, hé!, vóórkomen, "dé oplossing!".
DUS GEBRUIK DEZE! Ook Surveillance-Fiets!!!

Muzz_
dinsdag 17 november 2009 @ 19:11 (#21) 
quote:

[..]

Ik had in het eerste semester van 't HBO al studieboeken van 1400 pagina's (5 vakken van dit formaat). Over een kam scheren gesproken.

Hap_Slik
_Weg
dinsdag 17 november 2009 @ 19:20 (#22) 
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 19:11 schreef Muzz_ het volgende:

[..]

Ik had in het eerste semester van 't HBO al studieboeken van 1400 pagina's (5 vakken van dit formaat). Over een kam scheren gesproken.
En dan hebben we het over?

Muzz_
dinsdag 17 november 2009 @ 19:27 (#23) 
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 19:20 schreef Hap_Slik het volgende:

[..]

En dan hebben we het over?
Bedrijfseconomie in het Engels. Boeken die ze bij deze opleiding gebruiken zijn gewoon ontworpen voor Amerikaanse en Britse universiteiten maar mijn hogeschool maakte er gebruik van.

Er bestaan dus wel theoretische HBO studies.

FlinkeNaam
Ja.
dinsdag 17 november 2009 @ 20:17 (#24) 

Ik kan wel zeggen dat de boeken in een redelijk simpele vorm geschreven zijn...
Het is in de meeste gevallen in versimpeld taalgebruik, kort en bondig &in grote lijnen weergegeven.

Het is bijna middelbare school stijl, dag voor tentamen de sheets of een paar bladzijden doorlezen en je haalt een voldoende.( geldt niet voor recht ofc.)

+ Ben nu al die bende zat met SLB, portfolio, Belbin test, leerstijlen testen, persoonlijkheidstesten,POP, enzo. Laat mij lekker zelf uitvinden hoe ik in elkaar zit

En Un Momento Dado

Muzz_
dinsdag 17 november 2009 @ 20:25 (#25) 
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 20:17 schreef FlinkeNaam het volgende:
Ik kan wel zeggen dat de boeken in een redelijk simpele vorm geschreven zijn...
Het is in de meeste gevallen in versimpeld taalgebruik, kort en bondig &in grote lijnen weergegeven.

Het is bijna middelbare school stijl, dag voor tentamen de sheets of een paar bladzijden doorlezen en je haalt een voldoende.( geldt niet voor recht ofc.)

+ Ben nu al die bende zat met SLB, portfolio, Belbin test, leerstijlen testen, persoonlijkheidstesten,POP, enzo. Laat mij lekker zelf uitvinden hoe ik in elkaar zit
MER is dan ook een van de simpelste HBO opleidingen. Als je serieus rechten wilt studeren kon je beter HBO Recht doen en zo hoog mogelijke cijfers proberen te scoren. Zo heb ik het ook gedaan (ben ook via P op t WO beland), een HBO opleiding volgen die het meest lijkt op de WO studie naar keuze is soms zelfs waardevoller dan VWO (specifieke kennis vs algemene vorming).

Bravebart
Bart el valiente
dinsdag 17 november 2009 @ 20:28 (#26) 

quote:
Op dinsdag 17 november 2009 17:53 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Same here. Dan is WO echt de hemel hoor. Geen verslagen meer, geen reflectie dit of evaluatie zus of samenwerkingsopdrachten
Geen verslagen/samenwerkingsopdrachten op het WO? Welke studie is dat?

Op vrijdag 22 januari 2010 15:55 schreef jna het volgende:
Het is Brave B. Hij is een baas.
Tik je vrienden aan als je hem ziet staan op straat.
 | Last.fm

schoolstudent
dinsdag 17 november 2009 @ 21:29 (#27) 
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 19:27 schreef Muzz_ het volgende:

[..]

Bedrijfseconomie in het Engels. Boeken die ze bij deze opleiding gebruiken zijn gewoon ontworpen voor Amerikaanse en Britse universiteiten maar mijn hogeschool maakte er gebruik van.

Er bestaan dus wel theoretische HBO studies.
True, dan doe je zeker International Business and Economics of iets in die trend. Zo heet het hier op de HU. Doe zelf IBMS, dus dan heb je een beetje hetzelfde idee. Aan theorie niks te kort.

Ladidadida
dinsdag 17 november 2009 @ 21:51 (#28) 

quote:
Op dinsdag 17 november 2009 20:28 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Geen verslagen/samenwerkingsopdrachten op het WO? Welke studie is dat?
Rechten
Heb één essay ("essay") moeten inleveren in het eerste jaar, en voor bepaalde vakken wat opdrachtjes, maar het is niks vergeleken met de stapels verslagen en reflecties en samenwerkingsopdrachten die ik op 't HBO moest doen.

Thomas B.
dinsdag 17 november 2009 @ 21:52 (#29) 

quote:

[..]

I know En maar klagen...

En m'n moeder heeft besloten dat alle rokers de kanker kunnen krijgen. Kijk maar op je pakje, punk!

Ladidadida
dinsdag 17 november 2009 @ 21:53 (#30) 

quote:
Op dinsdag 17 november 2009 18:00 schreef GR het volgende:

[..]

Je moet je ervaringen op de PABO niet doortrekken naar andere studies op het HBO. Er zijn wel degelijk theoretische studies op het HBO. Jammer dat je dat niveauverschil niet lijkt te erkennen.
Die zijn er wel (naja, opleidingen dan, geen studies. Maar ik neem aan dat je dat bedoelt), maar 't zijn er niet veel.

Rejected
dinsdag 17 november 2009 @ 22:28 (#31) 

Denk dat MER een beter basis is dan VWO6 ja.

DoorgestokenKaart
Echt!
dinsdag 17 november 2009 @ 23:10 (#32) 

Maak je niet te druk over de mensen die zeggen dat HBO P'ers massaal afvallen. VWO'ers vallen ook massaal af op het WO. Het ligt voor een heel groot gedeelte aan je eigen doorzettingsvermogen en motivatie. Ik ben zelf na m'n P HBO Bedrijfseconomie (met onder andere vakken: Belastingrecht 1,2 en Inleiding Recht, AOR/Sociaal Recht) overgestapt naar WO Bedrijfseconomie. De wiskunde toelatingstoets heb ik met gemak gehaald. Nu doe ik Rechten er ook bij. Het is zeer zeker zwaar. Daarom zit ik er ook over te denken om te stoppen met Bedrijfseconomie en een dubbele bachelor in Rechten te gaan doen (Rechtsgeleerdheid en Recht & ICT). Dit omdat ik Rechten vele malen interessanter vind dan Bedrijfseconomie.

Ik ben van mening dat je vooropleiding bij WO Rechten er niet zo veel toe doet. Je begint bij de basis, en hebt vrij weinig specifieke kennis nodig uit een eventuele vooropleiding. Het is niet voor niets dat het mogelijk is om WO Rechten te doen ongeacht welke HBO Propedeuse.

[ Bericht 0% gewijzigd door DoorgestokenKaart op 17-11-2009 23:16 ]

1.000.001

FlinkeNaam
Ja.
dinsdag 17 november 2009 @ 23:45 (#33) 

Zoals bij alles ligt het er natuurlijk aan hoeveel tijd en energie je aan alles besteedt.Doe ik eigenlijk nog te weinig,moet ik mezelf nog even aanleren

Heb btw niet echt het idee dat het niveau erg hoog is op de opleiding, aangezien het gemiddelde van alle cijfers rond een 4 ligt

En Un Momento Dado

Burakius
woensdag 18 november 2009 @ 01:57 (#34) 

HBO heeft op zich veel toegevoegde waarde. Of je nou wil of niet, je wordt geforceerd samen te werken. Hoe vervelend (erg zacht uitgedrukt) dit soms (vaak) ook is.

Maar ben nu wel blij dat ik op de Uni af ben van dat samenwerkingsgedoe. Lekker ook altijd mijn afstudeeropdrachtjes solo. Ook op het HBO.

“Don't be in a hurry to condemn because he doesn't do what you do or think as you think or as fast. There was a time when you didn't know what you know today.”
- Malcolm X

Fascination
Hihi
woensdag 18 november 2009 @ 02:04 (#35) 

quote:
Op dinsdag 17 november 2009 22:28 schreef Rejected het volgende:
Denk dat MER een beter basis is dan VWO6 ja.
Als je van het vwo afkomt ben je denk ik wel een stuk intelligenter. Waardoor de opleiding je makkelijker zal afgaan.

Veel hbo'ers denken te makkelijk over de stap naar universitair onderwijs en falen jammerlijk. Kijk realistisch of je intelligent genoeg bent om universitair niveau aan te kunnen. Zo ja, go for it.

Violently happy.

Wazeggie
woensdag 18 november 2009 @ 02:11 (#36) 

Niet alles is een kwestie van doorzettingsvermogen, WO (en ook HBO) is niet voor iedereen weggelegd en dat lijkt me geen schande. De uitval van mensen die met een HBO P op WO instromen ligt echt ontzettend hoog, veel hoger dan de reguliere uitval.
Als je 2 jaar nodig hebt om je P te halen, lijkt WO me wellicht een overschat doel (tenzij je je HBO afmaakt eerst mss en dan via het pre-master traject instroomt)

Burakius
woensdag 18 november 2009 @ 02:12 (#37) 

En bij de pre-master valt zo een 50% af (Civil Engineering)

“Don't be in a hurry to condemn because he doesn't do what you do or think as you think or as fast. There was a time when you didn't know what you know today.”
- Malcolm X

Fascination
Hihi
woensdag 18 november 2009 @ 02:13 (#38) 

quote:
Op woensdag 18 november 2009 02:11 schreef Wazeggie het volgende:
Niet alles is een kwestie van doorzettingsvermogen, WO (en ook HBO) is niet voor iedereen weggelegd en dat lijkt me geen schande. De uitvalt van mensen die met een HBO P op WO instromen ligt echt ontzettend hoog, veel hoger dan de reguliere uitval.
Als je 2 jaar nodig hebt om je P te halen, lijkt WO me wellicht een overschat doel (tenzij je je HBO afmaakt eerst mss en dan via het pre-master traject instroomt)
Helemaal mee eens.

Violently happy.

Wazeggie
woensdag 18 november 2009 @ 02:15 (#39) 

quote:
Op woensdag 18 november 2009 02:12 schreef Burakius het volgende:
En bij de pre-master valt zo een 50% af (Civil Engineering)
Maar dan heb je iig je HBO diploma en dus iets om op terug te vallen

Burakius
woensdag 18 november 2009 @ 02:16 (#40) 

quote:
Op woensdag 18 november 2009 02:15 schreef Wazeggie het volgende:

[..]

Maar dan heb je iig je HBO diploma en dus iets om op terug te vallen
Het gaat ook om eer Maar idd

- Malcolm X

Pavlovje
Does it ring a bell?
woensdag 18 november 2009 @ 07:13 (#41) 
quote:
Op woensdag 18 november 2009 02:04 schreef Fascination het volgende:

[..]

Als je van het vwo afkomt ben je denk ik wel een stuk intelligenter.
Vergeleken met havisten? Ik blijf het zeggen; het verschil is bizar klein. Het zit 'm vaak meer in motivatie.

DeWaasheid
Gematigd extremist
woensdag 18 november 2009 @ 07:33 (#42) 

quote:
Op dinsdag 17 november 2009 23:10 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Maak je niet te druk over de mensen die zeggen dat HBO P'ers massaal afvallen. VWO'ers vallen ook massaal af op het WO. Het ligt voor een heel groot gedeelte aan je eigen doorzettingsvermogen en motivatie. Ik ben zelf na m'n P HBO Bedrijfseconomie (met onder andere vakken: Belastingrecht 1,2 en Inleiding Recht, AOR/Sociaal Recht) overgestapt naar WO Bedrijfseconomie. De wiskunde toelatingstoets heb ik met gemak gehaald. Nu doe ik Rechten er ook bij. Het is zeer zeker zwaar. Daarom zit ik er ook over te denken om te stoppen met Bedrijfseconomie en een dubbele bachelor in Rechten te gaan doen (Rechtsgeleerdheid en Recht & ICT). Dit omdat ik Rechten vele malen interessanter vind dan Bedrijfseconomie.
Ik ben een van de mensen die noemde dat propedeuse hbo -> wo het meeste uitval heeft.
Dat is geen mening dat zijn keiharde cijfers.
(en nee, ik ga geen CBS gegevens posten, neem het nou van mij aan, ik heb ook op een decanaat gewerkt)

Dat jij het vind meevallen kan, als een groot deel uitvalt wil niet zeggen dat niemand het haalt maar hou het wel reeel.

/-=]
|o-0
~~~`

GR
woensdag 18 november 2009 @ 08:01 (#43) 
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 21:53 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Die zijn er wel (naja, opleidingen dan, geen studies. Maar ik neem aan dat je dat bedoelt), maar 't zijn er niet veel.

Misplaatste verhevenheid siert je niet. De PABO is niet representatief voor het HBO. De studenten die ik ken van de PABO liepen in hun propedeusejaar voornamelijk stage en maakten allerlei praktijkopdrachten (wat gezien het karakter van het latere beroep ook noodzakelijk is, maar dat terzijde). Nu ga je uit van de veronderstelling dat dat bij de overige opleidingen ook gebeurt, terwijl dat simpelweg niet het geval is. Het curriculum van bepaalde heao-opleidingen en technische opleidingen bestaat voornamelijk uit theoretische vakken met lange tentamens. fancy-modules vinden daar geen ingang. Dat komt helaas niet naar voren in de marketing van hogescholen omdat dat tegenwoordig niet meer scoort.

Ladidadida
woensdag 18 november 2009 @ 08:52 (#44) 

quote:
Op woensdag 18 november 2009 08:01 schreef GR het volgende:

[..]

Misplaatste verhevenheid siert je niet. De PABO is niet representatief voor het HBO. De studenten die ik ken van de PABO liepen in hun propedeusejaar voornamelijk stage en maakten allerlei praktijkopdrachten (wat gezien het karakter van het latere beroep ook noodzakelijk is, maar dat terzijde). Nu ga je uit van de veronderstelling dat dat bij de overige opleidingen ook gebeurt, terwijl dat simpelweg niet het geval is. Het curriculum van bepaalde heao-opleidingen en technische opleidingen bestaat voornamelijk uit theoretische vakken met lange tentamens. fancy-modules vinden daar geen ingang. Dat komt helaas niet naar voren in de marketing van hogescholen omdat dat tegenwoordig niet meer scoort.
Volgens mij heb ik nergens gezegd dat het bij alle opleidingen zo is

DoorgestokenKaart
Echt!
woensdag 18 november 2009 @ 11:37 (#45) 

Kom op mensen. We hebben het hier over Rechten. Niet over Hogere Wiskunde. Als je gemotiveerd bent en voldoende inzet toont, denk ik dat WO Rechten voor een heel groot deel van de mensen die een HBO P met gemak hebben gehaald goed te doen moet zijn.

Ook wordt het WO door veel mensen (Vooral op Fok! ) nog erg overschat. Het WO heeft net als het HBO te maken met een grote terugval in niveau. Dit komt omdat opleidingen veel te veel tegemoet komen aan studenten.

1.000.001

motorbloempje
Make that the cat wise....
[ Moderator / FOK!idol 2009 ] woensdag 18 november 2009 @ 12:20 (#46) 

quote:
Op woensdag 18 november 2009 07:13 schreef Pavlovje het volgende:

[..]

Vergeleken met havisten? Ik blijf het zeggen; het verschil is bizar klein. Het zit 'm vaak meer in motivatie.
als het in het algemeen alleen maar een kwestie van motivatie zou zijn, zouden er al snel minder havo-scholen geweest.

Natuurlijk zijn er havisten (en HBO-ers) die geen flikker uitvoeren en makkelijk (v)WO konden doen, maar niveauverschillen zijn er niet voor niets

Pas op! Of ik ontvolg je op twitter!!!!!!!!!!!
...and I kept the staples for the Swingline stapler and it's not okay because if they take my stapler then I'll set the building on fire...

FlinkeNaam
Ja.
woensdag 18 november 2009 @ 12:33 (#47) 

Die verschillen zijn er sowieso, maar er is niet echt 1 soort havist. De meeste havisten kunnen de havo afronden. En dan is er ook nog een groep die -als ze zich vol zouden inzetten- vwo ook nog wel konden doen.
Ik denk echter dat motivatie ook wel een beetje met intelligentie meegroeit. Je moet het er al een beetje in hebben zitten. Als mensen alleen op hun leer capaciteiten werden verdeeld over verschillende niveaus, zouden de meeste scholen heel anders zijn opgebouwd qua verdeling van leerlingen.

En Un Momento Dado

DoorgestokenKaart
Echt!
woensdag 18 november 2009 @ 12:56 (#48) 

quote:
Op woensdag 18 november 2009 12:20 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

als het in het algemeen alleen maar een kwestie van motivatie zou zijn, zouden er al snel minder havo-scholen geweest.
Jij wil niet weten hoeveel ongemotiveerde studenten er op het HBO rondlopen. Toen ik op het HBO zat, zaten veel mensen er nog met de instelling 'school is verplicht'.

1.000.001

Fascination
Hihi
woensdag 18 november 2009 @ 13:39 (#49) 

quote:
Op woensdag 18 november 2009 07:13 schreef Pavlovje het volgende:

[..]

Nee hoor. Mijn vader geeft les op een zekere hbo-instelling en zegt ook dat hij duidelijk merkt van welke vooropleiding studenten vandaan komen. Vwo'ers zijn over het algemeen analytisch een stuk bekwamer dan havisten en halen zonder veel inspanning hoge cijfers. In tegenstelling tot havisten. Maar goed, mijn vader zal er wel niets van weten. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er geen hbo'ers zijn die een universitair niveau hebben.

Violently happy.

motorbloempje
[ Moderator / FOK!idol 2009 ] woensdag 18 november 2009 @ 14:12 (#50) 

quote:
Op woensdag 18 november 2009 12:56 schreef DoorgestokenKaart het volgende:

[..]

Jij wil niet weten hoeveel ongemotiveerde studenten er op het HBO rondlopen. Toen ik op het HBO zat, zaten veel mensen er nog met de instelling 'school is verplicht'.
ik zeg toch ook duidelijk dat die er zeker wel zijn, maar als het bij IEDEREEN slechts een kwestie van motivatie was, dan had iedereen of VMBO TL gedaan of iedereen vwo en was Havo niet nodig geweest.

Er is een verschil in kunnen tussen mensen, heus, daarom zijn die verschillende niveaus er. Er zijn nu eenmaal mensen die nooit het WO af zullen kunnen maken, er zijn ook genoeg mensen die het HBO niet af zullen kunnen maken en er zijn ook mensen die het MBO niet eens aankunnen. Blijven zeuren dat het 'puur motivatie' is, in alle gevallen is kansloos

...and I kept the staples for the Swingline stapler and it's not okay because if they take my stapler then I'll set the building on fire...

motorbloempje
[ Moderator / FOK!idol 2009 ] woensdag 18 november 2009 @ 14:12 (#51) 

quote:
Op woensdag 18 november 2009 13:39 schreef Fascination het volgende:

[..]

Nee hoor. Mijn vader geeft les op een zekere hbo-instelling en zegt ook dat hij duidelijk merkt van welke vooropleiding studenten vandaan komen. Vwo'ers zijn over het algemeen analytisch een stuk bekwamer dan havisten en halen zonder veel inspanning hoge cijfers. In tegenstelling tot havisten. Maar goed, mijn vader zal er wel niets van weten. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er geen hbo'ers zijn die een universitair niveau hebben.
dat zei ik idd ook al, maar mensen lezen over het algemeen zeer selectief en willen graag ergens over kunnen zeuren om hun 'gelijk' te halen.

Je mag tegenwoordig (zie ook het topic van Renesite over het pushen voor doorleren) niet meer negatief over iemands kunnen zijn.

"Kan niet" of "niet geschikt" mag je niet meer zeggen, ook niet als je het beste met iemand voor hebt en ze wil behoeden voor een fout. Natuurlijk zijn daarop altjid ook weer kleine uitzonderingen die het met haar op de tanden toch redden, maar je mag van bijvoorbeeld een docent op het HBO (ja, er zijn ook goede docenten!) toch wel verwachten dat hij/zij kijk heeft op wat zijn of haar studenten kunnen?

En ook is vaak motivatie, of eerder het gebrek daar aan al meer dan genoeg reden waarom iemand iets niet aan kan. Motivatie is ook 'part of the deal' als je het WO, HBO, MBO, of wat dan ook wilt afronden. Zonder motivatie kom je niet ver in het leven. Uiteindelijk kweek je het toch wel ergens voor, die motivatie. Dat kan zijn 'omdat je je zelf wilt bewijzen', maar ook 'ik heb toch geld nodig'. Iedereen heeft zijn eigen motivatie en de diepgang van die motivatie in combinatie met intelligentie bepaalt wat jouw maximum is. En soms ook het minimum, aangezien er ook studenten zijn die blijkbaar zo intelligent zijn dat ze ook zonder motivatie een studie af kunnen ronden..

[ Bericht 33% gewijzigd door motorbloempje op 18-11-2009 14:22 ]

DoorgestokenKaart
Echt!
woensdag 18 november 2009 @ 16:20 (#52) 

In principe hoort het verchil tussen HBO en WO natuurlijk niet in het niveau te zitten, maar in de vorm van onderwijs... Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat er van heel veel opleidingen geen WO variant hoort te zijn. Dit heeft Arnold Heertje al meerdere keren gezegd.

1.000.001

FlinkeNaam
Ja.
woensdag 18 november 2009 @ 17:46 (#53) 

Het onderwijs is erg anders naar mijn weten ja. Wij hebben nog echte leraren en leraressen

En Un Momento Dado

bascross
Greed brings improvement
woensdag 18 november 2009 @ 18:14 (#54) 

Ik ben zelf helaas ook begonnen met MER dit jaar. De opleiding slaat gewoon nergens op, je leert er niets. Alles wat jij in je openingspost hebt gezet klopt precies. Projecten waar je gewoon niets aan hebt, belachelijke verslagen maken enz. Verder is de hoeveelheid economie die je krijgt ook treurig, dit kan natuurlijk verschillen per school, maar ik heb 0 economisch gerelateerde boeken.

Ik zit er ook over te denken om naar het WO te gaan, richting bedrijfseconomie. Het probleem is mijn beperkte wiskundige kennis.

[ Bericht 0% gewijzigd door bascross op 18-11-2009 19:33 ]

Anybody who tells you money is the root of all evil doesn't have any.

FlinkeNaam
Ja.
woensdag 18 november 2009 @ 18:54 (#55) 

Toevallig ook op NHL aan je naam te zien?

En dan zeggen ze: het word alleen maar leuker. Nou dat zal dan ook wel weer tegenvallen..

En Un Momento Dado

GR
woensdag 18 november 2009 @ 19:24 (#56) 
quote:
Op woensdag 18 november 2009 18:14 schreef bascross het volgende:
Ik ben zelf helaas ook begonnen met MER dit jaar. De opleiding slaat gewoon nergens op, je leert er niets. Alles wat jij in je openingspost hebt gezet klopt precies. Projecten waar je geen niets aan hebt, belachelijke verslagen maken enz. Verder is de hoeveelheid economie die je krijgt ook treurig, die kan natuurlijk verschillen per school, maar ik heb 0 economisch gerelateerde boeken.

Ik zit er ook over te denken om naar het WO te gaan, richting bedrijfseconomie. Het probleem is mijn beperkte wiskundige kennis.

Waarom stap je niet over naar bedrijfseconomie/accountancy op het hbo? Propedeuse BE/AC en dan naar het WO geeft een betere basis dan MER (kans op uitval is reëel)

bascross
Greed brings improvement
woensdag 18 november 2009 @ 19:25 (#57) 

quote:
Op woensdag 18 november 2009 18:54 schreef FlinkeNaam het volgende:
Toevallig ook op NHL aan je naam te zien?

En dan zeggen ze: het word alleen maar leuker. Nou dat zal dan ook wel weer tegenvallen..
Haha, ook op de NHL inderdaad.

FlinkeNaam
Ja.
woensdag 18 november 2009 @ 20:54 (#58) 

Misschien is het wel gewoon een schijtschool

En Un Momento Dado

bascross
Greed brings improvement
woensdag 18 november 2009 @ 21:06 (#59) 

quote:
Op woensdag 18 november 2009 20:54 schreef FlinkeNaam het volgende:
Misschien is het wel gewoon een schijtschool
Dat sowieso, ik moet betalen om te parkeren.

FlinkeNaam
Ja.
woensdag 18 november 2009 @ 21:09 (#60) 

quote:
Op woensdag 18 november 2009 21:06 schreef bascross het volgende:

[..]

Dat sowieso, ik moet betalen om te parkeren.
Hoop niet dat jouw auto was afgebrand?

En Un Momento Dado

Spanky78
woensdag 18 november 2009 @ 21:16 (#61) 
Ik durf ook toch wel te zeggen dat rechten en psychologie echt de eenvoudigste WO studies zijn. Andere koek dan civiele techniek aan een TU ofzo.

Overigens ga ik in mijn werk de WO-ers inmiddels voorbij. Het is niet alleen je opleiding, maar ook je capaciteit. Met een scherpe blik en goed analytisch vermogen kom je een stuk verder dan veel kennis en een plaat voor je kop. Uiteraard zijn er zat slimme mensen op het WO, maar dat verheheven gedoe is echt gelul. Een van de beste mensen die ik ken heeft mavo-mbo-hbo gedaan. Ik zou haar boven 95% van de wo-ers kiezen in mijn team.

Whatever...

fs180
hi lo-fi
woensdag 18 november 2009 @ 21:25 (#62) 

Uitval hbo->wo kan ook deels te verklaren zijn dat er tegenwoordig een hoop hbo beklommen zijn via mbo, waarna ze, na 1 jaar hbo, opeens wel wo willen doen.
Zie het in het vaak genoeg..

http://www.vrijbit.nl
"..this could lead to dangerous behavior, like speaking your mind, using freedom of speech, fighting for your rights, all of which are bound to ultimately lead to the communist world revolution"

fs180
hi lo-fi
woensdag 18 november 2009 @ 21:27 (#63) 

quote:
Op woensdag 18 november 2009 21:16 schreef Spanky78 het volgende:
Ik durf ook toch wel te zeggen dat rechten en psychologie echt de eenvoudigste WO studies zijn. Andere koek dan civiele techniek aan een TU ofzo.
Laten we voor een keer die discussie achterwege? Iemand is niet overal goed in, ik ken mensen van de tu die al moeite hebben met mijn taalgebruik, maar ik snap hun vak ook niet

"..this could lead to dangerous behavior, like speaking your mind, using freedom of speech, fighting for your rights, all of which are bound to ultimately lead to the communist world revolution"

Spanky78
woensdag 18 november 2009 @ 21:32 (#64) 
Nee hoor. Die discussie is relevant. Iedereen die de logica van natuurkunde vat, kan ook de logica van wetboeken snappen. Andersom is toch even anders.

Rechten studeer je niet vanwege de inhoud, maar voor het netwerk en het circuit waarin je terecht komt....
quote:
Op woensdag 18 november 2009 21:27 schreef fs180 het volgende:

[..]

Laten we voor een keer die discussie achterwege? Iemand is niet overal goed in, ik ken mensen van de tu die al moeite hebben met mijn taalgebruik, maar ik snap hun vak ook niet

Whatever...

Fascination
Hihi
woensdag 18 november 2009 @ 21:40 (#65) 

quote:
Op woensdag 18 november 2009 21:32 schreef Spanky78 het volgende:
Nee hoor. Die discussie is relevant. Iedereen die de logica van natuurkunde vat, kan ook de logica van wetboeken snappen. Andersom is toch even anders.

Rechten studeer je niet vanwege de inhoud, maar voor het netwerk en het circuit waarin je terecht komt....
[..]
Ja, tuurlijk. Je weet werkelijk niet waar je het over hebt.

Violently happy.

Spanky78
woensdag 18 november 2009 @ 21:45 (#66) 
Da's lekker makkelijk discussieren. Jij komt er wel. Laat me raden, je studeert rechten?
quote:
Op woensdag 18 november 2009 21:40 schreef Fascination het volgende:

[..]

Ja, tuurlijk. Je weet werkelijk niet waar je het over hebt.

Whatever...

motorbloempje
[ Moderator / FOK!idol 2009 ] woensdag 18 november 2009 @ 21:47 (#67) 

laten de we 'discussie' niet met dit soort kreten gaan voeren.
Als je het over Rechten wilt hebben en de reden waarom studenten dat zouden gaan studeren, dan open je daar maar een ander topic over. Hier gaat het simpelweg over de overstap HBO --> WO

Fascination
Hihi
woensdag 18 november 2009 @ 21:50 (#68) 

quote:
Op woensdag 18 november 2009 21:45 schreef Spanky78 het volgende:
Da's lekker makkelijk discussieren. Jij komt er wel. Laat me raden, je studeert rechten?
[..]
Wat zit je nu stoer te doen? Je hebt het over verheven gedrag van universitair geschoolden, maar je doet het nu zelf. "Rechten studeer je niet vanwege de inhoud, maar voor het netwerk en het circuit waarin je terecht komt." Come on.

Overigens zijn technische studies waarschijnlijk inderdaad wel moeilijker dan eerder genoemde studies.

Violently happy.

Spanky78
woensdag 18 november 2009 @ 22:02 (#69) 
On-topic: ik vind dus dat er teveel niveauverschil zit tussen diverse hbo en wo-studies om een algemeen verschil aan te geven. De ene hbo studie zal dan ook veel beter aansluiten op een WO studie. Dit is ook afhankelijk van de hogeschool, kwaliteitsverschillen zijn enorm (ook tussen studentenonderling). Maar rechten is wat mij betreft vooral te doen door hard te leren, of het te vergelijken is met MER weet ik niet.

Bovendien is het maar de vraag wat je zelf aan niveau aankunt en wilt. HBO werktuigbouw is voor een alpha WO-er vaak nog steeds te moeilijk......

Whatever...

fs180
hi lo-fi
woensdag 18 november 2009 @ 22:14 (#70) 

quote:
Op woensdag 18 november 2009 21:45 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Neem je toch een bijbaantje in de advocatuur, verdient goed

Matthijs-
Nice car, Bob
woensdag 18 november 2009 @ 22:44 (#71) 

quote:
Af en toe kom je toch van die heldere lichten tegen...

Oh really?

Pavlovje
Does it ring a bell?
woensdag 18 november 2009 @ 22:51 (#72) 
quote:
Op woensdag 18 november 2009 13:39 schreef Fascination het volgende:

[..]

Mijn moeder is universitair docent psychologie, en heeft leiding over een eerstejaars mentorgroepje waar twee van de drie beste studenten van de HAVO afkomen (via een HBO-p route). Maar goed, ze zal er wel niets van weten.

Kijk, zo'n argument is makkelijk om te draaien, en in dit geval nog op de waarheid berust ook. Beide waarnemingen zeggen niet erg veel. Ook geef ik toe enigszins bevooroordeeld te zijn wegens een HAVO-voorgeschiedenis, ik doe 't echter bij beide studies die ik doe niet slecht. Ik denk dus, indien gemotiveerd, dat de universiteit via een HBO-p zeer goed te doen is; je moet 't natuurlijk echter wel willen. Overigens deed ik het zelf via een HAVO -> VWO route, en merkte ik weinig verschil qua lesstof en moeilijkheid.

[ Bericht 0% gewijzigd door Pavlovje op 18-11-2009 22:57 ]

Fascination
Hihi
woensdag 18 november 2009 @ 23:04 (#73) 

quote:
Op woensdag 18 november 2009 22:51 schreef Pavlovje het volgende:

[..]

Mijn moeder is universitair docent psychologie, en heeft leiding over een eerstejaars mentorgroepje waar twee van de drie beste studenten van de HAVO afkomen (via een HBO-p route). Maar goed, ze zal er wel niets van weten.

Kijk, zo'n argument is makkelijk om te draaien, en in dit geval nog op de waarheid berust ook. Beide waarnemingen zeggen niet erg veel. Ook geef ik toe enigszins bevooroordeeld te zijn wegens een HAVO-voorgeschiedenis, ik doe 't echter bij beide studies die ik doe niet slecht. Ik denk dus, indien gemotiveerd, dat de universiteit via een HBO-p zeer goed te doen is; je moet 't natuurlijk echter wel willen. Overigens deed ik het zelf via een HAVO -> VWO route, en merkte ik weinig verschil qua lesstof en moeilijkheid.
Over het algemeen, over vele jaren.

Violently happy.

Pavlovje
Does it ring a bell?
woensdag 18 november 2009 @ 23:07 (#74) 
quote:
Op woensdag 18 november 2009 23:04 schreef Fascination het volgende:

[..]

Over het algemeen, over vele jaren.
Zou best kunnen, ik heb me er verder niet in verdiept. Mijn vriendin is ook een VWO'er die nu HBO doet, en zij behoort ook tot een van de beste van haar klas. En misschien is het antwoord niet eens zo simpel en eenduidig, en zijn havisten die universitaire ambities hebben niet te vergelijken met havisten op het HBO, die op hun beurt vergeleken worden met vwo'ers op het HBO. Met andere woorden; wie weet hebben we beiden gelijk en zijn havisten gewoon een zeer heterogene groep. Zoals mensen soms al zeggen; luie vwo'ers en hardwerkende vmbo'ers.

bascross
Greed brings improvement
donderdag 19 november 2009 @ 00:05 (#75) 

quote:
Op woensdag 18 november 2009 19:24 schreef GR het volgende:

[..]

Waarom stap je niet over naar bedrijfseconomie/accountancy op het hbo? Propedeuse BE/AC en dan naar het WO geeft een betere basis dan MER (kans op uitval is reëel)
Dat is zeker een optie en zoals je zegt, waarschijnlijk een betere aansluiting op WO bedrijfseconomie.
quote:
Op woensdag 18 november 2009 21:09 schreef FlinkeNaam het volgende:

[..]

Hoop niet dat jouw auto was afgebrand?
Nee, gelukkig niet.

Sachertorte
VVD-mentaliteit
donderdag 19 november 2009 @ 00:09 (#76) 
quote:
Nee hoor. Die discussie is relevant. Iedereen die de logica van natuurkunde vat, kan ook de logica van wetboeken snappen.

Die logica is er veelal nu juist niet.

FlinkeNaam
Ja.
donderdag 19 november 2009 @ 14:22 (#77) 

Vinden jullie dat het in de toekomst niet meer mogelijk moet zijn om na je P. behaald te hebben op het hbo, meteen naar de universiteit te kunnen gaan? Dit is volgens mij al een tijdje onderwerp van gesprek.

En Un Momento Dado

Pavlovje
Does it ring a bell?
donderdag 19 november 2009 @ 14:27 (#78) 
quote:
Op donderdag 19 november 2009 14:22 schreef FlinkeNaam het volgende:
Vinden jullie dat het in de toekomst niet meer mogelijk moet zijn om na je P. behaald te hebben op het hbo, meteen naar de universiteit te kunnen gaan? Dit is volgens mij al een tijdje onderwerp van gesprek.
Ik vind dat het nog steeds mogelijk moet zijn; immers, sommige van de beste studenten die ik ken zijn via een HBO-p binnen gestroomd. Wel denk ik dat er aan de poort meer gekeken moet worden naar het cijfergemiddelde waarmee de P behaald is, en wat de studiedruk van de desbetreffende studie is. Een MER-student met een 6.5 gemiddeld zou bijvoorbeeld niet tot een universiteit toegelaten mogen worden, naar mijn mening. Een fiscale economie student met een 7 gemiddeld mogelijk dan weer wel.

FlinkeNaam
Ja.
donderdag 19 november 2009 @ 23:20 (#79) 

Daar ben ik het mee eens. Sommige mensen moet je gewoon de kans geven. Echter:als iemand niet super goede cijfers haalt, moet je hem ook duidelijk maken dat het geen goede keuze kan zijn

En Un Momento Dado

Sachertorte
VVD-mentaliteit
donderdag 19 november 2009 @ 23:21 (#80) 
quote:
Op donderdag 19 november 2009 23:20 schreef FlinkeNaam het volgende:
Daar ben ik het mee eens. Sommige mensen moet je gewoon de kans geven. Echter:als iemand niet super goede cijfers haalt, moet je hem ook duidelijk maken dat het geen goede keuze kan zijn
Wat een onzin. Dat vogelen mensen maar zelf uit, en misschien zijn ze dan wel opeens wel heel gemotiveerd en op hun plek. Gewoon een eenduidige ingangseis hanteren dus, scheelt ook een partij bureaucratie.

FlinkeNaam
Ja.
donderdag 19 november 2009 @ 23:36 (#81) 

quote:
Op donderdag 19 november 2009 23:21 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Wat een onzin. Dat vogelen mensen maar zelf uit, en misschien zijn ze dan wel opeens wel heel gemotiveerd en op hun plek. Gewoon een eenduidige ingangseis hanteren dus, scheelt ook een partij bureaucratie.
Maar is het wel zo eerlijk om naar naar iemands cijfers te kijken als diegene al zijn EC's heeft gehaald? Overal word alleen gekeken naar je aantal punten, daarbij maakt het niet uit of ze met een 5.5 of een 10 behaald zijn

En Un Momento Dado

Sachertorte
VVD-mentaliteit
donderdag 19 november 2009 @ 23:45 (#82) 
quote:
Op donderdag 19 november 2009 23:36 schreef FlinkeNaam het volgende:

[..]

Maar is het wel zo eerlijk om naar naar iemands cijfers te kijken als diegene al zijn EC's heeft gehaald? Overal word alleen gekeken naar je aantal punten, daarbij maakt het niet uit of ze met een 5.5 of een 10 behaald zijn
Dat is toch prima? Het gaat slechts om toelating. Heb je het gehaald, voldoe je aan de norm. Dan dien je ook toegelaten te worden.

Wazeggie
donderdag 19 november 2009 @ 23:48 (#83) 

quote:
Op woensdag 18 november 2009 22:51 schreef Pavlovje het volgende:

[..]

Heel betrouwbaar ook, want neem aan dat die eerstejaars net 2 tentamens hebben gehad? Dan kan je natuurlijk al wel een betrouwbaar beeld schetsen van wie de beste leerlingen zijn.

AKnynke
is lang niet gek
vrijdag 20 november 2009 @ 00:08 (#84) 

ik was havist, ben via hbo-p naar de universiteit gegaan. M'n bachelor met een 7.8 gemiddeld afgesloten, en nu ben ik bezig met een onderzoeksmaster. Ik hoor eigenlijk consequent bij de top-5 van de klas. Ben zelfs zwaar aan het overwegen om te gaan promoveren hierna..

Op de havo haalde ik trouwens 5'en en 6'jes...met de hakken over de sloot. Het kan wel dus!

Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
Nynke in Zweden: www.nynkesalverda.blogspot.com
Blondine verhuist naar Zweden! Wie helpt?

FlinkeNaam
Ja.
vrijdag 20 november 2009 @ 00:09 (#85) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 00:08 schreef AKnynke het volgende:
ik was havist, ben via hbo-p naar de universiteit gegaan. M'n bachelor met een 7.8 gemiddeld afgesloten, en nu ben ik bezig met een onderzoeksmaster. Ik hoor eigenlijk consequent bij de top-5 van de klas. Ben zelfs zwaar aan het overwegen om te gaan promoveren hierna..

Op de havo haalde ik trouwens 5'en en 6'jes...met de hakken over de sloot. Het kan wel dus!
Hulde
Verstand komt met de jaren zeggen ze he!

En Un Momento Dado

Wazeggie
vrijdag 20 november 2009 @ 00:09 (#86) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 00:08 schreef AKnynke het volgende:

Het kán ook wel, maar het is meer dat de kans erop niet heel groot is. En wss is die nog kleiner als je 2 jaar over je P doet

AKnynke
is lang niet gek
vrijdag 20 november 2009 @ 00:13 (#87) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 00:09 schreef Wazeggie het volgende:

[..]

Het kán ook wel, maar het is meer dat de kans erop niet heel groot is. En wss is die nog kleiner als je 2 jaar over je P doet
tis ook een kwestie van willen, niet alleen van kunnen. Zelfs op het hbo haalde ik geen bijzonder goede cijfers, maar was toen ook niet echt gemotiveerd. De echte motivatie kwam pas op de universiteit, toen ik echt geprikkeld raakte..

Wazeggie
vrijdag 20 november 2009 @ 00:14 (#88) 

Ja nogmaals: ik zeg niet dat het niet kan, maar realistisch gezien is de kans op uitval heel erg groot via die weg. maar dat wil niet zeggen dat die uitval 100% is, dat heb ik ook niemand zien beweren

AKnynke
is lang niet gek
vrijdag 20 november 2009 @ 00:16 (#89) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 00:14 schreef Wazeggie het volgende:
Ja nogmaals: ik zeg niet dat het niet kan, maar realistisch gezien is de kans op uitval heel erg groot via die weg. maar dat wil niet zeggen dat die uitval 100% is, dat heb ik ook niemand zien beweren
ik zeg ook niet dat je geen gelijk hebt. K volg deze discussies veel vaker op Fok!, en k vind dat de discussie vaak heel zwart wit gevoerd wordt. T kan, maar je zult wel aan de bak moeten..en vooral de overgang is heel groot. Raak je eenmaal gewend aan het wetenschappelijke, dan wordt het een stuk makkelijker..Is mijn ervaring. Natuurlijk vallen er een heleboel mensen af, maar niet geschoten is altijd mis!

DoorgestokenKaart
Echt!
vrijdag 20 november 2009 @ 00:23 (#90) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 00:09 schreef Wazeggie het volgende:

[..]

Hiermee beweer je dus dat HBO Propedeuse en VWO een wereld van verschil is? Ik kan je verzekeren, dit is niet zo. Waar kan het dan aan liggen?

Ik ben ervan overtuigd dat als ik na de havo vwo was gaan doen, dat de kans van slagen exact even groot was als de route die ik nu heb gevolgd (HBO P). Werkelijk, ik snap niet hoe die uitvalccijfers van HBO studenten en VWO'ers zo kunnen verschillen.

[ Bericht 19% gewijzigd door DoorgestokenKaart op 20-11-2009 00:36 ]

1.000.001

Pavlovje
Does it ring a bell?
vrijdag 20 november 2009 @ 06:29 (#91) 
quote:
Op donderdag 19 november 2009 23:48 schreef Wazeggie het volgende:

[..]

Heel betrouwbaar ook, want neem aan dat die eerstejaars net 2 tentamens hebben gehad? Dan kan je natuurlijk al wel een betrouwbaar beeld schetsen van wie de beste leerlingen zijn.
Ze hebben er inmiddels al 23 studiepunten op zitten, wanneer alles gehaald is. Misschien niet belachelijk representatief, maar je kan moeilijk zeggen dat het niets zegt wanneer er mensen zijn die steevast de meerderheid van de tentamens niet haalt, in contrast tussen 8'ens en 9'ens (als voorbeeld). Ze doet 't natuurlijk ook al een aantal jaren, dus ze spreekt niet op basis van 1 jaar. Maar ik vroeg er pas van de week naar, dus ik heb geen gedetailleerd logboek. Wél zei ze dat er weinig ex-havisten zijn die problemen geven.

motorbloempje
[ Moderator / FOK!idol 2009 ] vrijdag 20 november 2009 @ 09:24 (#92) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 00:23 schreef DoorgestokenKaart het volgende:

[..]

Hiermee beweer je dus dat HBO Propedeuse en VWO een wereld van verschil is? Ik kan je verzekeren, dit is niet zo. Waar kan het dan aan liggen?

Ik ben ervan overtuigd dat als ik na de havo vwo was gaan doen, dat de kans van slagen exact even groot was als de route die ik nu heb gevolgd (HBO P). Werkelijk, ik snap niet hoe die uitvalccijfers van HBO studenten en VWO'ers zo kunnen verschillen.
omdat veel HBO-ers duidelijk havo materiaal zijn, en dus duidelijk HBO materiaal en het niet in zich hebben om dat WO er nog (goed) achteraan te doen.

Niets ten nadele van de mensen die het wel kunnen, nogmaals, die zijn er ook voldoende, maar er zijn gewoon veel mensen met een grens en DIE mensen vallen af. Maar je mag blijkbaar niet meer zeggen dat mensen bepaalde grenzen in hun kunnen zouden kunnen hebben, want dan is dat 'arrogant'. Maar als mensen dat niet zouden hebben en uiteindelijk IEDEREEN makkelijk WO aan zou moeten kunnen, dan was het hele scholensysteem natuurlijk verkeerd ingedeeld

Men focust altijd de mensen die het wel redden.
"Ja, maar ik ken die en die en die, en zelf heb ik ook en blablabla" en dat is allemaal en maar het geeft wel een vertekend beeld als iedereen alleen maar met de geweldige succesverhalen komt zeg maar
De realiteit is dat mensen grenzen hebben en dat velen daar tegenaan lopen, NAAST de mensen die het wel kunnen en redden, maar die altijd net wat meer worden belicht

[ Bericht 19% gewijzigd door motorbloempje op 20-11-2009 09:35 ]

AKnynke
is lang niet gek
vrijdag 20 november 2009 @ 10:08 (#93) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 09:24 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

omdat veel HBO-ers duidelijk havo materiaal zijn, en dus duidelijk HBO materiaal en het niet in zich hebben om dat WO er nog (goed) achteraan te doen.

Niets ten nadele van de mensen die het wel kunnen, nogmaals, die zijn er ook voldoende, maar er zijn gewoon veel mensen met een grens en DIE mensen vallen af. Maar je mag blijkbaar niet meer zeggen dat mensen bepaalde grenzen in hun kunnen zouden kunnen hebben, want dan is dat 'arrogant'. Maar als mensen dat niet zouden hebben en uiteindelijk IEDEREEN makkelijk WO aan zou moeten kunnen, dan was het hele scholensysteem natuurlijk verkeerd ingedeeld

Men focust altijd de mensen die het wel redden.
"Ja, maar ik ken die en die en die, en zelf heb ik ook en blablabla" en dat is allemaal en maar het geeft wel een vertekend beeld als iedereen alleen maar met de geweldige succesverhalen komt zeg maar
De realiteit is dat mensen grenzen hebben en dat velen daar tegenaan lopen, NAAST de mensen die het wel kunnen en redden, maar die altijd net wat meer worden belicht
ik denk altijd dat het andersom is, Moblo. Als ik deze discussies lees op fok is altijd het eerste argument "90% van de havisten valt af in het hbo", en het meerendeel van de reacties is in de trant van "doe maar niet, wordt te moeilijk", "overgang is te groot" of "je hebt niet voor niets de havo gedaan"..

Ik probeer hier een omgekeerd geval weer te geven. Natuurlijk, je moet het kunnen, je moet het willen en je moet er veeeeel tijd in steken, maar er zijn mensen die het wel redden..

motorbloempje
[ Moderator / FOK!idol 2009 ] vrijdag 20 november 2009 @ 10:32 (#94) 

ik zeg toch ook duidelijk dat er veel mensen zijn die het redden maar dat er ook veel mensen zijn die het niet redden/aankunnen? maar ik vind dat in dit soort discussies, nadat er 1 keer wordt geroepen dat 'het misschien wel wat zwaar KAN zijn in vergelijking met HBO, iedereen roept: 'het is alleen maar motivatie, iedereen die HBO/havo kan, kan ook WO/vwo, maar dat is echt niet zo, anders zou heel de havo overbodig zijn

Smart_ass
Verbaal kunstenaar.
vrijdag 20 november 2009 @ 16:49 (#95) 

quote:
Op dinsdag 17 november 2009 21:53 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Och meid, wat heb jij last van misplaatste arrogantie zeg. Zelf Pabo gedaan en dan alle andere studies op 't Hbo opleidingen noemen. Alsof er geen Hbo studies zijn die boven het niveau van wo rechten uitkomen. Wat een intens sneue opmerking, eerlijk waar.

Me money is me all.

Bilmiyorem
vrijdag 20 november 2009 @ 22:16 (#96) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 10:32 schreef motorbloempje het volgende:
ik zeg toch ook duidelijk dat er veel mensen zijn die het redden maar dat er ook veel mensen zijn die het niet redden/aankunnen? maar ik vind dat in dit soort discussies, nadat er 1 keer wordt geroepen dat 'het misschien wel wat zwaar KAN zijn in vergelijking met HBO, iedereen roept: 'het is alleen maar motivatie, iedereen die HBO/havo kan, kan ook WO/vwo, maar dat is echt niet zo, anders zou heel de havo overbodig zijn
Klopt. Sommige havisten die ik ken hebben moeite met de havo, ik zie ze echt niet het vwo halen. Ook sommige mensen die van het vmbo komen (nee niet alle), spreken gebrekkig Nederlands en hebben moeite met wiskunde.

Aan de andere kant, ik ken ook genoeg havisten, die het vwo aan zouden kunnen, maar er geen zin meer in hadden. Ken ook genoeg mensen die nu vwo doen, maar het met de volle inzet van sommige havisten, veel slechter zouden doen.

Ik ben een pure Turk.

Sachertorte
VVD-mentaliteit
vrijdag 20 november 2009 @ 23:16 (#97) 
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 16:49 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Och meid, wat heb jij last van misplaatste arrogantie zeg. Zelf Pabo gedaan en dan alle andere studies op 't Hbo opleidingen noemen. Alsof er geen Hbo studies zijn die boven het niveau van wo rechten uitkomen. Wat een intens sneue opmerking, eerlijk waar.
Die zijn er inderdaad niet.

Dawwa
zaterdag 21 november 2009 @ 01:41 (#98) 
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 23:16 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Technische HBO'ers hebben over het algemeen een hoger IQ dan de meeste rechtenstudenten. Bepaalde technische HBO studies zijn zeer complex en vergen veel inzicht. De meeste alfa's op het WO zouden dergelijke HBO studies nooit kunnen afronden al geef je ze 10 jaar de tijd.

RRGJL
iNitials
zaterdag 21 november 2009 @ 09:47 (#99) 

Wat ze bij universiteiten moeten doen is de instromende HBO'ers een capaciteitentest laten maken (dan heb ik het over de P-instromers).
Zo ben ik ook op het HBO terecht gekomen (DAT-test), en ze kunnen de normgroep natuurlijk gewoon aanpassen aan het universitair niveau, klaar. Iemand heeft dan niet alleen zijn P nodig, maar ook een positieve uitkomst van de capaciteitentest. Sowieso kun je de eisen van die capaciteitentest dan ook nog eens trenger of soepeler maken afhankelijk van het type studie (Alpha & Beta). Sowieso denk ik dat je al een aantal studenten afschrikt puur door het invoeren van zo een test. Vooral mensen die het eigenlijk niet kunnen en dat zelf ook wel weten.

You are too stupid to learn anything. You should go into a field where you might succeed by virtue of your pleasant personality!
- Some teacher about Thomas Edison

Smart_ass
Verbaal kunstenaar.
zondag 22 november 2009 @ 18:24 (#100) 

quote:
Op vrijdag 20 november 2009 23:16 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Ik sluit mij aan met wat boven mij al gezegd is. Ik denk dat er diverse technische Hbo studies zijn die objectief gezien toch echt wel wat moeilijker zijn en wat meer inzicht vragen dan WO rechten hoor.

Me money is me all.

Thomas B.
zondag 22 november 2009 @ 18:28 (#101) 

Ik weet zeker dat ik al heel snel zal falen bij de meeste technische HBO studie. Ik krijg het al op m'n heupen als ik meer dan drie Wiskunde-A vergelijkingen onder elkaar zie staan. Aan de andere kant, als ik een meer taalgerichte studie op HBO-niveau zou doen, zou ik me waarschijnlijk de tyfus vervelen. Het strikte onderscheid dat in Nederland wordt gemaakt tussen HBO en WO is mi dan ook nodig aan herziening toe.

Bravebart
Bart el valiente
zondag 22 november 2009 @ 18:29 (#102) 

quote:
Op zondag 22 november 2009 18:24 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Ik sluit mij aan met wat boven mij al gezegd is. Ik denk dat er diverse technische Hbo studies zijn die objectief gezien toch echt wel wat moeilijker zijn en wat meer inzicht vragen dan WO rechten hoor.
Het is gewoon compleet anders; je vergelijkt nu een bèta met een alfa opleiding/studie. Ik weet zeker dat een HBO werktuigbouw vele malen moeilijk wordt bevonden dan het gros van de WO alfa studies.

 | Last.fm

Thomas B.
zondag 22 november 2009 @ 18:30 (#103) 

quote:
Op zondag 22 november 2009 18:29 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Het is gewoon compleet anders; je vergelijkt nu een bèta met een alfa opleiding/studie. Ik weet zeker dat een HBO werktuigbouw vele malen moeilijk wordt bevonden dan het gros van de WO alfa studies.
Dat kun je niet objectief vaststellen.

Bravebart
Bart el valiente
zondag 22 november 2009 @ 18:31 (#104) 

quote:
Op zondag 22 november 2009 18:30 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Dat kun je niet objectief vaststellen.
Vandaar het woord 'bevonden'.

 | Last.fm

Smart_ass
Verbaal kunstenaar.
zondag 22 november 2009 @ 18:34 (#105) 

Misschien niet objectief, maar gemiddeld gezien dan.

Volgens mij zijn er ook meer beta studenten die een alpha studie ook zouden kunnen (weliswaar met moeite, maartoch) dan andersom. Maar dat is alleen mijn eigen ervaring.

Me money is me all.

Bravebart
Bart el valiente
zondag 22 november 2009 @ 18:37 (#106) 

quote:
Op zondag 22 november 2009 18:34 schreef Smart_ass het volgende:
Misschien niet objectief, maar gemiddeld gezien dan.

Volgens mij zijn er ook meer beta studenten die een alpha studie ook zouden kunnen (weliswaar met moeite, maartoch) dan andersom. Maar dat is alleen mijn eigen ervaring.
In mijn optiek is alfa vooral veel lezen en onthouden en bèta meer snappen, dus ik denk niet je dat zo kan zeggen. Ik als bèta moet je echt niet aan het lezen/onthouden zetten want dat kan ik echt niet, maar als ik dingen moet snappen/toepassen, dan gaat dat stukken beter. Is een manier van denken, denk ik (haha).

 | Last.fm

Fascination
Hihi
zondag 22 november 2009 @ 18:40 (#107) 

quote:
Op zondag 22 november 2009 18:37 schreef Bravebart het volgende:

[..]

In mijn optiek is alfa vooral veel lezen en onthouden en bèta meer snappen, dus ik denk niet je dat zo kan zeggen. Ik als bèta moet je echt niet aan het lezen/onthouden zetten want dat kan ik echt niet, maar als ik dingen moet snappen/toepassen, dan gaat dat stukken beter. Is een manier van denken, denk ik (haha).
Ik denk dat je hier een goed punt hebt. Al vind ik dat veel beta's wat overdrijven wat betreft alfastudie's. Zo ook Spanky78 in dit topic. Alfastudie's zijn inderdaad vaak meer leerwerk dan inzicht, maar je moet wel degelijk een bepaald denkniveau hebben. Met alleen leren kom je er niet.

[ Bericht 84% gewijzigd door Fascination op 22-11-2009 18:47 ]

Violently happy.

Zith
Is subcriptio est latin.
zondag 22 november 2009 @ 18:46 (#108) 

quote:
Op zondag 22 november 2009 18:28 schreef Thomas B. het volgende:
Het strikte onderscheid dat in Nederland wordt gemaakt tussen HBO en WO is mi dan ook nodig aan herziening toe.
Eens, al die WOers die register accountancy studeren of rechten komen nooit in aanraking met hoe je echte wetenschap beoefent. Wmb komen er meer scheidingen tussen Master of Sciences en bedrijfsmasters.*

Er is wel zoiets als rechtswetenschap, maar daar doet de gemiddelde student WO rechten niets mee.

*En dat heeft niets met alfa/beta/gamma te maken, maar met het actief bezig zijn met toevoegen aan de bestaande kennis ipv regeltjes leren.

[ Bericht 4% gewijzigd door Zith op 22-11-2009 18:51 ]

EGO sum proprius, inviso meus subcriptio!

Fascination
Hihi
zondag 22 november 2009 @ 19:53 (#109) 

quote:
Op zondag 22 november 2009 18:46 schreef Zith het volgende:

[..]

Eens, al die WOers die register accountancy studeren of rechten komen nooit in aanraking met hoe je echte wetenschap beoefent. Wmb komen er meer scheidingen tussen Master of Sciences en bedrijfsmasters.*

Er is wel zoiets als rechtswetenschap, maar daar doet de gemiddelde student WO rechten niets mee.

*En dat heeft niets met alfa/beta/gamma te maken, maar met het actief bezig zijn met toevoegen aan de bestaande kennis ipv regeltjes leren.
Dit dus.

Violently happy.

Sachertorte
VVD-mentaliteit
zondag 22 november 2009 @ 20:22 (#110) 
quote:
Op zaterdag 21 november 2009 01:41 schreef Dawwa het volgende:

[..]

Technische HBO'ers hebben over het algemeen een hoger IQ dan de meeste rechtenstudenten. Bepaalde technische HBO studies zijn zeer complex en vergen veel inzicht. De meeste alfa's op het WO zouden dergelijke HBO studies nooit kunnen afronden al geef je ze 10 jaar de tijd.
Doet er niet toe, het zijn geen studies.

Pavlovje
Does it ring a bell?
zondag 22 november 2009 @ 20:42 (#111) 
quote:
Op zondag 22 november 2009 20:22 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Doet er niet toe, het zijn geen studies.
Elitaire mafkees; natuurlijk doet dat er wel toe. Het feit dat jij het geen studies noemt, waar je misschien wel gelijk in hebt, doet niets af aan het feit dat de bèta opleidingen stuk voor stuk moeilijker kunnen zijn dan rechten. Ik heb geen pretentie dat er bepaalde HBO-opleidingen moeilijker zijn dan mijn WO-studie; psychologie.

RRGJL
iNitials
zondag 22 november 2009 @ 20:48 (#112) 

quote:
Op zondag 22 november 2009 18:37 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Klopt, veel beta's zijn ook visual spatial learners (zoek maar eens op). Die zijn niet 'gebouwd' op het stampen van teksten.

You are too stupid to learn anything. You should go into a field where you might succeed by virtue of your pleasant personality!

Bravebart
Bart el valiente
zondag 22 november 2009 @ 20:56 (#113) 

quote:
Op zondag 22 november 2009 20:48 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Klopt, veel beta's zijn ook visual spatial learners (zoek maar eens op). Die zijn niet 'gebouwd' op het stampen van teksten.
Daar kwam ik inderdaad op de middelbare school al achter bij het stampen van rijtjes woorden Standaard onvoldoende, terwijl grammatica altijd ruim voldoende was.

 | Last.fm

Wazeggie
zondag 22 november 2009 @ 20:58 (#114) 

quote:
Op zondag 22 november 2009 18:46 schreef Zith het volgende:

[..]

Eens, al die WOers die register accountancy studeren of rechten komen nooit in aanraking met hoe je echte wetenschap beoefent.
Als HBO-er ben je anders per definitie géén wetenschapper hoor. Je weet waar WO voor staat? Dat iets geen abstracte wetenschap is, wil niet zeggen dat het geen wetenschap is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Wazeggie op 22-11-2009 21:20 ]

Sachertorte
VVD-mentaliteit
zondag 22 november 2009 @ 21:17 (#115) 
quote:
Op zondag 22 november 2009 20:42 schreef Pavlovje het volgende:

[..]

Elitaire mafkees; natuurlijk doet dat er wel toe. Het feit dat jij het geen studies noemt, waar je misschien wel gelijk in hebt, doet niets af aan het feit dat de bèta opleidingen stuk voor stuk moeilijker kunnen zijn dan rechten. Ik heb geen pretentie dat er bepaalde HBO-opleidingen moeilijker zijn dan mijn WO-studie; psychologie.
Ik zou ook nooit een goed stratenmaker worden, te zwaar voor mij. Dat maakt nog niet dat een stratenmaker een studie gevolgd heeft.

Zith
Is subcriptio est latin.
zondag 22 november 2009 @ 21:25 (#116) 

quote:
Op zondag 22 november 2009 20:58 schreef Wazeggie het volgende:

[..]

Als HBO-er ben je anders per definitie géén wetenschapper hoor. Je weet waar WO voor staat? Dat iets geen abtstracte wetenschap is, wil niet zeggen dat het geen wetenschap is.
Ik weet niet waar je HBO vandaan haalt, ik noemde WOers. Verder zou ik je wetenschapsfilosofie aanraden als minor of iig een seminar over hoe je wetenschap beoefend want niet elke WO opleiding houd zich bezig met wetenschap.

Een Master of Accountancy (MAcc) heeft dan wel de hoogst mogelijke opleiding in accountancy gehad, maar heeft zich 0,00 met wetenschap bezig gehouden, en 100% met regels en theorie. Internationaal splitst men dat beter in master of science (msc) en alle andere masters. Dat de Nederlandse onderwijssystemen het WO noemen, wil niet zeggen dat het ook echt wetenschappelijk is.

Plasterk is al bezig dit te veranderen overigens (een verschil maken tussen echte wetenschappelijke masters en bedrijfsmasters). En zoals ik al in mn post zei die jij quotte; daar bedoel ik niet alleen de alfa studies mee als zijnde wetenschappelijk.

dekloonvanzuen
uhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
maandag 23 november 2009 @ 22:08 (#117) 

ik doe nu WO Politicologie na het halen van P voor de opleiding communicatie op het HBO. Het is taai, maar met genoeg motivatie moet het sowieso wel lukken.

Ik moet overigens wel toegeven dat het begin zwaarder was dan ik dacht. Bij ons is het eerste semester ook een zwaar gedeelte (volgens de ouderejaars). Daarna schijnt het beter te worden. Vind het op zich geen probleem, werk ik tenminste een keer echt voor school .

[ Bericht 54% gewijzigd door dekloonvanzuen op 23-11-2009 22:18 ]

geef mij die pepsi max

aaipod
Primus inter pares
maandag 23 november 2009 @ 23:23 (#118) 

Rechten is toch wel de moeilijkste WO studie die er is van horen zeggen! Daar zitten volgens mij de allerslimste mensen! Balkenende bijvoorbeeld heeft ook rechten gestudeerd. Obama ook. Ik zou het nog eens goed overwegen!

Bravebart
Bart el valiente
maandag 23 november 2009 @ 23:32 (#119) 

quote:
Op maandag 23 november 2009 23:23 schreef aaipod het volgende:
Rechten is toch wel de moeilijkste WO studie die er is van horen zeggen! Daar zitten volgens mij de allerslimste mensen! Balkenende bijvoorbeeld heeft ook rechten gestudeerd. Obama ook. Ik zou het nog eens goed overwegen!
Ik moest lachen!

 | Last.fm

Zith
Is subcriptio est latin.
dinsdag 24 november 2009 @ 06:37 (#120) 

lol

Self-Catering
dinsdag 24 november 2009 @ 07:37 (#121) 

Na heel het topic gelezen te hebben, wil ik hier even inhaken.

Ik zelf heb vmbo -> MBO -> HBO gedaan. Op het vmbo was ik totaal niet gemotiveerd, het gemiddelde cijfer was ongeveer een 6,5. Op het MBO kwam ik er echt achter dat ik zwaar onder mijn niveau zat, 3 jaar niets gedaan, 2 jaar gecombineerd, dus nog gelukkig nog sneller klaar daar met een gemiddeld cijfer van ongeveer een 7.

Met veel zin naar het HBO en nog het idee hebben dat ik onder mijn niveau zit. Hoor tot de beste van mijn opleiding, nog nooit een herkansing gehad, geselecteerd voor projecten bij 'echte' bedrijven met een en gemiddeld cijfer van 7,6.

Ik denk dat ik nog zeker niet klaar ben met leren, ben nu 3e jaar IBMS en zal volgend jaar de studie hopelijk afronden. Iemand suggestie voor een WO studie oid?

Of niet?

RRGJL
iNitials
dinsdag 24 november 2009 @ 09:37 (#122) 

quote:
Op dinsdag 24 november 2009 07:37 schreef Self-Catering het volgende:

Ik zelf heb vmbo -> MBO -> HBO gedaan. Op het vmbo was ik totaal niet gemotiveerd, het gemiddelde cijfer was ongeveer een 6,5. Op het MBO kwam ik er echt achter dat ik zwaar onder mijn niveau zat, 3 jaar niets gedaan, 2 jaar gecombineerd, dus nog gelukkig nog sneller klaar daar met een gemiddeld cijfer van ongeveer een 7.

Met veel zin naar het HBO en nog het idee hebben dat ik onder mijn niveau zit. Hoor tot de beste van mijn opleiding, nog nooit een herkansing gehad, geselecteerd voor projecten bij 'echte' bedrijven met een en gemiddeld cijfer van 7,6.

Ik denk dat ik nog zeker niet klaar ben met leren, ben nu 3e jaar IBMS en zal volgend jaar de studie hopelijk afronden. Iemand suggestie voor een WO studie oid?
Best een schakeljaar + master dan, lijkt mij. Welke dat moet je natuurlijk zelf weten. Oriënteer je eens.

Heroinjunk
Hi, I'm pencilhead.
woensdag 25 november 2009 @ 13:12 (#123) 

Ik zit zelf in het eerste jaar van Social Work, maar wil graag Psychologie/Criminologie/Sociologie of iets dergelijks gaan studeren.
Nu weet ik toevallig dat hier veel statistiek in voorkomt. Moet ik me daar enge dingen bij wanen of is het niet al te zwaar?

Hometown glory

lvw88
woensdag 25 november 2009 @ 13:31 (#124) 
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 07:37 schreef Self-Catering het volgende:

Doe zelf ook IBMS 3e jaars, ben zelf van plan iets met Finance te gaan doen aan de uni qua master. Maar nog genoeg mogelijkheden om uit te kiezen, reken er wel op dat niet iedere Universiteit IBMS'ers aanneemt (helaas) en ook niet allemaal een pre master..

ReWout
woensdag 25 november 2009 @ 13:45 (#125) 
quote:
Op zondag 22 november 2009 20:48 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Ik kan beide.

Compatibel
woensdag 25 november 2009 @ 17:30 (#126) 

quote:
Op woensdag 25 november 2009 13:12 schreef Heroinjunk het volgende:
Ik zit zelf in het eerste jaar van Social Work, maar wil graag Psychologie/Criminologie/Sociologie of iets dergelijks gaan studeren.
Nu weet ik toevallig dat hier veel statistiek in voorkomt. Moet ik me daar enge dingen bij wanen of is het niet al te zwaar?
Ik ben sociologie gaan studeren via een HBO-P in Groningen. Het is veel statistiek, maar niet echt zwaar. Er wordt veel tijd besteed aan werk- en hoorcolleges en de begeleiding is goed. Aan het begin van het jaar is er overigens een bijspijkercursus voor wiskunde, die verplicht is als je de bijbehorende voortoets niet haalt.

Voor mij is het tot nu toe allemaal goed te doen, volgens mij behoor ik tot de top vijf van het jaar (maargoed, dant is dan ook net begonnen). Ik heb trouwens het traject vmbo – mbo – hbop - wo doorlopen. Het klopt wel dat de meeste instromers via het HBO het moeilijk hebben, maar niet perse met wiskundige vakken. De inhoudelijke vakken worden door de meeste studenten als het zwaarst ervaren.

FlinkeNaam
Ja.
zaterdag 28 november 2009 @ 12:03 (#127) 

quote:
Op woensdag 25 november 2009 17:30 schreef Compatibel het volgende:

[..]

Ik ben sociologie gaan studeren via een HBO-P in Groningen. Het is veel statistiek, maar niet echt zwaar. Er wordt veel tijd besteed aan werk- en hoorcolleges en de begeleiding is goed. Aan het begin van het jaar is er overigens een bijspijkercursus voor wiskunde, die verplicht is als je de bijbehorende voortoets niet haalt.

Voor mij is het tot nu toe allemaal goed te doen, volgens mij behoor ik tot de top vijf van het jaar (maargoed, dant is dan ook net begonnen). Ik heb trouwens het traject vmbo – mbo – hbop - wo doorlopen. Het klopt wel dat de meeste instromers via het HBO het moeilijk hebben, maar niet perse met wiskundige vakken. De inhoudelijke vakken worden door de meeste studenten als het zwaarst ervaren.

En Un Momento Dado

mrkanarie
Soul Rebel
zaterdag 28 november 2009 @ 13:26 (#128) 

Ik ben van de lerarenopleiding biologie (niet afgemaakt) op het HBO overgestapt naar WO Biologie. Ik kwam lang niet overal binnen; de RUG, Leidingen en UvA lieten me niet toe, na een paar toelatingsexamentjes mocht ik uiteindelijk bij meerdere universiteiten starten.

De overstap is wel groot; het niveau ligt stukken hoger. Maar de druk en tempo hebben op mij juist een positief effect, en het feit dat niemand achter je kont aan zit is dan ook heerlijk, en het verloopt tot nu toe erg goed. Het feit dat ik al twee jaar HBO heb gedaan heeft me wel zelfstandiger gemaakt dan de gemiddelde VWO6'er waarmee ik de opleiding startte, dus op dat punt heb je wel een voorsprong. Ik heb overigens ook het hele onderwijssysteem bijna doorlopen (vmbo-havo-hbo-wo)

How happy is the blameless vestal's lot
The world forgetting, by the world forgot
Eternal sunshine of the spotless mind
Each pray accepted, and each wish resigned

index       school & studie
Overgang van hbo naar wo
nieuwe topics | actieve topics | online users | top 500