quote:
Op vrijdag 13 november 2009 16:53 schreef rthls het volgende:[..]
Nja, ik heb ook wel eens gehoord of gelezen dat je hersens zich nog door ontwikkelen tot je 24e.
Ach, ook al ontwikkelen ze zich tot je 80e... Wie wilt er nu 80 en dement worden? Het is idd niet aan te raden om op jongere leeftijd, zeker met onvolgroeide hersenen, aan de drugs te zitten. Maar op die leeftijd willen de meeste mensen het toch proberen. Je komt toch op je 15/16e genoeg mensen tegen die drugs gebruiken, en als je ziet hoe veel lol mensen er mee hebben wordt je toch wel nieuwsgierig.
Beter dat kinderen op 15/16 jarige leeftijd wat leren experimenteren met xtc dan dat ze geheel onthouden tot hun 21e en meteen helemaal los gaan zonder ervaring. Zoals zo veel 21 jarigen in de VS... Mogen geen alcohol en zuipen zich een coma zodra ze eigenlijk mogen.
Dan ben je IMO beter uit als je drugs rustig hebt leren gebruiken op een ietswat jongere leeftijd en je weet wat je doet. (Je hebt natuurlijk jonge mensen die te roekeloos zijn en jonge mensen die het allemaal wat rustig aan doen en wat huiverig zijn. Mensen die onverantwoord en onwetend drugs gebruiken zijn geen goede kandidaten maar een 15-jarig gozertje dat zich volledig heeft ingelezen en zijn ervaring rustig op bouwt, beginnend met halve doseringen, filosofie van bijnemen kan altijd nog, afnemen kan niet, etc, zal vast wel verwaarloosbare schade/ontwikkelingsstagnatie ondervinden.)
Kort gezegd: Als een tiener zich aan pauzes houdt, goed voor zichzelf zorgt en dus echt verantwoordelijk bezig is, is er naar mijn idee toelaatbaar gedrag wat uiteindelijk geen tot weinig betekenis zal hebben op het lichaam van desbetreffende tiener.
quote: Maar het is ook niet alsof je hersens opeens stil staan daarna. Je kunt je hersens eigenlijk daarna nog 'ontwikkelen' door ze te blijven gebruiken (inspanning voor je hersens laat maar zeggen).

. Je kan je hersens lui laten worden en getrained houden. Merk ook dat als ik een periode thuis zit en weinig intellectueels doe mijn hersenen minder capaciteit hebben. Je hebt trouwens ook drugs, die zorgen voor een beter geheugen, verminderde ouderdom etc. Dat gaat ook steeds meer komen, was ook op discovery channel in zo'n programma waar ze verwachtte en in de ontwikkelingsfase bevindende technologie bespreken. Future cars, future dit future dat. Was dus ook 1 met future human, hoe we steeds meer ons lichaam leren kennen en uiteindelijk dingen kunnen als ons bewustzijn kopiëren naar een computervorm, waardoor je(als in je bewustzijn=jijzelf=ik denk dus ik ben) dus onsterfelijk bent.
quote: Dit zal door gebruik van drugs ook wel tegen worden gegaan.
Dat ligt er heel erg aan welke drugs je gebruikt, en wat we bedoelen met ontwikkelen en schade.
Nemen we ontwikkelen niet meer als je hersens die groeien maar je bewustzijn vergroten dan gaat dat idd tegengewerkt worden/afgebroken worden door drugs als alcohol, coke etc. En qua schade aan je hersenen is de toxiciteit van stoffen weer van toepassing.
Maar nemen we weer drugs als lsd, paddo's, 2c-x, M in mindere mate, dan werkt dat weer geestverruimend. Je zicht wordt scherper, je gehoor, je gevoel, je reukvermogen en je gedachten rollen gemakkelijker door je hoofd en het is veel makkelijker om connecties te leggen tussen allerlei zaken.
quote:Maar na je jeugd zijn ze natuurlijk wel voor het grootste deel waar ze moeten zijn qua ontwikkeling

. Ben zelf ook wel blij dat ik pas na m'n 18e ben begonnen met drugs, ook al denk ik dat ik op jongere leeftijd er op zich ook wel voorzichtig mee had om gegaan maar dat is natuurlijk geen garrantie. Mijn voornaamste reden om drugs te houden voor mensen met een volwassen mindset(dus ook 16 jarigen die niet meer zo kinds zijn)is dat er door de roekeloosheid van tieners er snel heel onzorgvuldig wordt omgegaan met drugs.
En als je jong aan een verslaving begint zal het moeilijker zijn om er vanaf te komen op oudere leeftijd.