abonnement Unibet Coolblue
pi_87160542
quote:
bedankt voor je post. Iets te modern voor mijn smaak allemaal;)


Antoine Forqueray en Marin Marais werden in hun tijd gerekend tot de bekendste en beste Viola da Gamba Virtuosi. Van elk hieronder 2 prachtwerken:

(1 van 7-zeker waard om het geheel te beluisteren)


pi_87182939
Ik heb vandaag de nieuwe CD van Janine Jansen gehaald. Daar speelt ze allerlei kamermuziek. Heel trendy heeft ze bij een van de stukken een videoclip gemaakt :o Het nummer is fraai O+

"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_87205149
Gister heb ik een cd box gekocht met alle symfonieën van Dvorak. De eerste paar symfonieën hebben invloeden van Beethoven en Wagner. Tot nu toe vind ik vooral de 4e, 8e en 9e heel goed.
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 14:05:38 #229
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_87207212
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 13:13 schreef Rodulf het volgende:
Gister heb ik een cd box gekocht met alle symfonieën van Dvorak. De eerste paar symfonieën hebben invloeden van Beethoven en Wagner. Tot nu toe vind ik vooral de 4e, 8e en 9e heel goed.
Ik begin Dvorak ook meer en meer te waarderen. Zijn Romance Opus 11 is prachtig, een aanrader.
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 14:11:24 #230
137556 L.no
Midlife crisis
pi_87207441
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 20:37 schreef PdeHoog het volgende:
Ik heb vandaag de nieuwe CD van Janine Jansen gehaald. Daar speelt ze allerlei kamermuziek. Heel trendy heeft ze bij een van de stukken een videoclip gemaakt :o Het nummer is fraai O+

Wow. O+
"Give me some chocolate or I will cut you" -Becky
pi_87207645
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 14:05 schreef wolferl het volgende:

[..]

Ik begin Dvorak ook meer en meer te waarderen. Zijn Romance Opus 11 is prachtig, een aanrader.
Dank voor de tip, ik zal het eens luisteren. Ik ben nog nieuw met de muziek van Dvorak. Naast zijn symfonieën heb ik alleen nog de Slavische Dansen gehoord (ligt makkelijk in het gehoor), en ik ben eens naar een concert geweest van een stuk van Dvorak maar ik weet helaas niet meer welk stuk ze daar speelden. Het was in ieder geval erg mooi. Wat ik vooral mooi vind aan zijn muziek is dat het zo laag bij de grond is (als dat de juiste benaming is), ik kan me er makkelijk in herkennen.
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 14:18:32 #232
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_87207737
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 14:16 schreef Rodulf het volgende:

[..]

Dank voor de tip, ik zal het eens luisteren. Ik ben nog nieuw met de muziek van Dvorak. Naast zijn symfonieën heb ik alleen nog de Slavische Dansen gehoord (ligt makkelijk in het gehoor), en ik ben eens naar een concert geweest van een stuk van Dvorak maar ik weet helaas niet meer welk stuk ze daar speelden. Het was in ieder geval erg mooi. Wat ik vooral mooi vind aan zijn muziek is dat het zo laag bij de grond is (als dat de juiste benaming is), ik kan me er makkelijk in herkennen.
Dvorak nodigt ook weer uit om tijdgenoten te ontdekken, die in mijn ogen toch moderner zijn.
Alleen ben ik via Dvorak uitgekomen bij zijn landgenoten in de 18de eeuw.
pi_87213177
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 14:05 schreef wolferl het volgende:

[..]

Ik begin Dvorak ook meer en meer te waarderen. Zijn Romance Opus 11 is prachtig, een aanrader.
Hmm..eens kijken of we die kunnen vinden :9
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 17:43:57 #234
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
  woensdag 6 oktober 2010 @ 22:22:14 #236
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_87329239
quote:
Dat klinkt erg goed.

Als ik het me goed herinner is wat ik op het concert heb gezien Serenade voor Strijkers.
pi_87368488
Ik vraag het hier maar even, omdat hier wellicht de mensen zitten die me kunnen helpen:

Ik ben op zoek naar muziek (op CD) van de 18e eeuwse componist Stephen Paxton. Iemand enig idee waar deze te verkrijgen zou kunnen zijn?
  zondag 10 oktober 2010 @ 01:50:05 #239
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_87374019
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 22:48 schreef cafca het volgende:
Ik vraag het hier maar even, omdat hier wellicht de mensen zitten die me kunnen helpen:

Ik ben op zoek naar muziek (op CD) van de 18e eeuwse componist Stephen Paxton. Iemand enig idee waar deze te verkrijgen zou kunnen zijn?
http://www.celloclassics.com/cc1021.htm
http://www.bol.com/nl/s/m(...)5260+7373/index.html
  zondag 10 oktober 2010 @ 11:08:52 #241
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_87378807
quote:
Schitterend.

Stiekem vind ik Handel's muziek mooier klinken dan die van Bach.
Handel's muziek klinkt lichter, wereldlijke, frivoler.
pi_87415678
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 11:08 schreef wolferl het volgende:

[..]

Schitterend.

Stiekem vind ik Handel's muziek mooier klinken dan die van Bach.
Handel's muziek klinkt lichter, wereldlijke, frivoler.
Als ik op een onbewoond eiland zou moeten zitten en maar muziek van 1 componist zou moeten kiezen, dan zou het voor mij J.S. Bach zijn. Haendel is echter ook prachtig .. Wat is je favoriete stuk van Haendel?
  maandag 11 oktober 2010 @ 17:17:35 #243
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_87424235
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 13:20 schreef regularjoeback het volgende:

[..]

Als ik op een onbewoond eiland zou moeten zitten en maar muziek van 1 componist zou moeten kiezen, dan zou het voor mij J.S. Bach zijn. Haendel is echter ook prachtig .. Wat is je favoriete stuk van Haendel?
Ik denk toch zijn Messiah, in zijn geheel omdat Mozart, Schubert, Beethoven en Mendelssohn daar veel van hebben 'geleerd' en 'ontleend'.

Bach vind ik mooi, maar dan luister ik liever naar Carl Philip E. Bach (of diens broer Christiaan).
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 22:34:40 #244
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_87476927
Ferdinand Ries dus.

Leerling van Beethoven, en dat hoor je ook sterk terug in diens muziek.

Ries is voor mij de ultieme schakel tussen Beethoven en Schubert.

Groet,
Ambassadeur van de ondergesneeuwde componisten.
  woensdag 13 oktober 2010 @ 21:39:44 #245
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_87582014
Prachtige aria uit W.A.Mozart's Apollo et Hyacinthus

en een mooie duet uit dezelfde opera:

  zaterdag 16 oktober 2010 @ 00:46:55 #247
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_87594638
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 19:27 schreef regularjoeback het volgende:
Prachtige aria uit W.A.Mozart's Apollo et Hyacinthus

en een mooie duet uit dezelfde opera:

Mozart, de kleine rat, gebruikte zijn muziek meerdere keren.
Dit ontleende hij dus uit een opera, voor de Kroningsmis.
Maar uit diezelfde Kroningsmis krijg je het Agnus Dei (Lam Gods).
En dat stuk gebruikte hij weer voor een aria ("Dove sono i bei momenti") uit Le nozze di Figaro.
Dus hij pakt een aria uit een opera, die gebruikt hij voor een Kroningsmis, daar haalt hij ook weer een deel uit en gebruikt die vervolgens voor een nieuwe opera. Hoezo creatief omgaan met je creaties.

Ik moet dit even noteren op mijn weblog.

[ Bericht 27% gewijzigd door wolferl op 16-10-2010 01:47:35 ]
pi_87843167



Jan Pieterszoon Sweelinck

Sweelinck was als componist en als muziekpedagoog tot ver buiten de landsgrenzen bekend en beroemd. Reeds tijdens zijn leven verschenen vele van zijn vocale werken in druk en verspreidden zich over geheel Europa. Zo verschenen er in Berlijn zogeheten 'roofdrukken' in het Duits (in de zogeheten Lobwasser-vertaling) van Sweelincks meerstemmige zettingen van het Franstalige Geneefse psalter.

Van alle reizen die Sweelinck gemaakt heeft, staat er slechts een naar het buitenland geregistreerd: zijn dienstreis naar Antwerpen in 1604, bekostigd door de stad Amsterdam, waar hij bij de klavecimbelbouwers Ruckers in opdracht van het Amsterdamse stadsbestuur een nieuw klavecimbel kocht. Alleen het beschilderde deksel van dit stadsklavecimbel bleef bewaard.

De Engelse musici Peter Philips en John Bull, rooms-katholieken die naar de zuidelijke (of Oostenrijkse) Nederlanden waren gevlucht, zochten Sweelinck in Amsterdam op voor collegiaal contact. Philips deed dit in 1593 vanuit Brussel, John Bull ondernam veel later dezelfde reis met hetzelfde doel. Van laatstgenoemde is een fuga overgeleverd dat op een thema van Sweelinck gebaseerd is. In het beroemde (handgeschreven) Fitzwilliam Virginal Book, dat rond 1600 werd samengesteld uit 297 composities voor het toetsinstrument virginaal, blijken vier composities van Sweelinck te zijn opgenomen.

Opmerkelijk genoeg zijn tijdens Sweelincks leven geen, meestal in Duitse handgeschreven bronnen overgeleverde klavierwerken (orgel, klavecimbel) uitgegeven. Wel verzorgde zijn oud-leerling Samuel Scheidt de uitgave van een verzameling van driestemmige fantasieën, daarvan is tot nog toe geen enkel exemplaar in een bibliotheek of archief aangetroffen.

Sweelinck moet niet alleen voortreffelijk musicus zijn geweest: over zijn talenten als briljant improvisator aan het klavecimbel en op orgel werd bij zijn leven reeds hoog opgegeven. Maar ook ging een sterke roep van hem uit als muziekpedagoog. Vooral uit noordelijk Duitsland stroomden leerlingen naar Amsterdam toe om bij Sweelinck het orgelspel en compositie te leren. Dit gebeurde tijdens het Twaalfjarige Bestand (1609-1621) tijdens de Tachtigjarige Oorlog. De periode waarin Sweelinck bezocht werd door belangrijke Engelse musici zoals Orlando Gibbons (voorjaar 1613). Voor laatstgenoemde was dit collegiale contact van grote betekenis: Gibbons wijzigde zijn componeren voor toetsinstrumenten sinds zijn bezoek aan Sweelinck in verregaande mate.

Door de trek van tal van jonge Duitse musici naar de Amsterdamse meester oefende Sweelinck grote invloed uit op de ontwikkeling van de orgel- en klavecimbelmuziek met name in noordelijk Duitsland. Zijn invloed zou zelfs reiken tot aan de jonge Johann Sebastian Bach die in de orgelmeesters Johann Adam Reincken uit Hamburg en in Dieterich Buxtehude uit Lübeck - die zelf leerlingen waren geweest van Sweelincks oud-leerling Heinrich Scheidemann - inspirerende voorbeeldfiguren vond.

(Bron: Wikipedia)
  zondag 24 oktober 2010 @ 03:41:58 #249
158844 Pwn_zoon
Dangerously Divine
pi_87886731
Het mooiste pianostuk blijft voor mij toch de regendruppel-prelude van Chopin (Opus 28, No. 15):

De beste versie is die van Alfred Cortot, echter je moet even door de ruis (van de oude opname) heenluisteren:

Geniaal gewoon! _O_
Allmighty & Allrighty :D!
Op 16-04-2007 22:29 schreef Noodly het volgende:
ik wilde even zeggen dat ik die nickname altijd zo leuk vind :@ _O_
  zondag 24 oktober 2010 @ 03:42:41 #250
158844 Pwn_zoon
Dangerously Divine
pi_87886740
Overigens... om op deze nog even terug te komen:
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 17:11 schreef wolferl het volgende:
kijk deze versie eens :P
Het nummer is trouwens geschreven door Marc-Andre Hamelin.
Allmighty & Allrighty :D!
Op 16-04-2007 22:29 schreef Noodly het volgende:
ik wilde even zeggen dat ik die nickname altijd zo leuk vind :@ _O_
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')