Vandaag een brief in de bus van het Management-Team over de nieuwe huisregels. Sommige regels vind ik zeer terecht (op tijd beginnen, werkplek opruimen na afloop) maar er zitten er ook een aantal bij die ik wel erg overdreven vind (zacht uitgedrukt).
- We eten niet op zaal, drinken mag alleen uit afsluitbare flesjes.
-Je hebt 1x koffiepauze van 10 minuten
-Niet bellen op zaal, tenzij na uitdrukkelijke toestemming van de TC
-Bedrijfspassen dienen zichtbaar gedragen te worden.
Als je een dienst hebt van korter dan 5,5 uur heb je geen lunchpauze, moet ik dan mijn hele lunchpakket in 10 minuten naar binnen proppen? En gaan ze nu met een stopwatch controleren of je niet stiekum 12 minuten koffie drinkt? En wat is het nut van die bedrijfspassen? Je hebt dat ding nergens voor nodig, en ze zien aan je kleding toch wel dat je bij TNT werkt. En ik neem aan dat de TC en postbode-plus nu wel weten hoe ik heet! En we zijn niet zo'n mega-kantoor met bewaking, ofzo, iedereen kent iedereen.
Bij overtreding word je de 1e x aangesproken door de TC, de 2e x moet je een verklaring voor je gedrag schrijven en volgt er een schriftelijke waarschuwing, de 3e x moet je je verantwoorden bij de vestigingsmanager en volgt er een 2e schriftelijke waarschuwing, bij de 4e x is het schorsing of ontslag.
Uit betrouwbare bron weet ik dat ze aanvankelijk zelfs nog de regel "niet praten, tenzij zakelijke boodschappen" (werkverdeler, mijn elastiekjes zijn op) wilden invoeren, maar hier uiteindelijk toch maar van hebben afgezien.
Volgens de brief waren deze maatregelen noodzakelijk voor het behoud van werk. Misschien moeten we een kopie van onze huisregels naar de Veronicagids sturen, dan komen ze vast weer terug.