Lekker gedoucht en gemediteerd.

Maar de slaap wil nog niet echt in zetten. Het is ook altijd iets.

quote:Op dinsdag 17 november 2009 16:23 schreef AardappelAnders. het volgende:Ik heb een vraag over autisme, ben erg benieuwd naar jullie antwoorden als jullie die willen geven. Wat ik me altijd afgevraagd heb is waarom autisten je niet in de ogen aankijken (doen trouwens niet alle autisten). Wat is hier de reden achter? Omdat ogen ze niks zeggen? Of juist omdat ogen veel informatie over iemand geven? Of vanwege verlegenheid? Misschien zijn er nog wel andere redenen te bedenken.
Autisten zijn over het algemeen verlegen mensen. Oogcontact kan als confronterend worden ervaren.
Al herken ik hier mezelf niet. Sterker nog, ik ben fan van oogcontact - vooral als het intiem is.
quote:Op dinsdag 17 november 2009 17:48 schreef francis998 het volgende:[..]
dit doen ze nu dus bij mij. Ik heb al ongeveer 3/4 gesprekken met mijn psycholoog achter de rug.
En daarbij zo'n 3 bijeenkomsten voor een intelligentietest namelijk wais-iii.
Verder vind ik het allemaal vaag, maar idd ik moet bepaalde figuren namaken met blokken die gekleurd zijn, wat rekensommen, ook woorden omschrijven en link vinden tussen 2 woorden enzo.
En morgen mag ik weer gaan voor die test, volgens de mw zijn er nog zo'n max. 3 keer te gaan..maar het kunnen met dit tempo makkelijk 2 worden.
Dus ik moet nog maar ff afwachten... en kijken wat het word. En het ene moment heb ik zoiets van ik heb het wel en dan niet..maar dat kunnen alleen de profs bepalen.
Maar verder is het leven met asperger lastig? Want je bent eigenlijk in bepaalde dingen anders dan de rest? En bijvoorbeeld studie volgen hoe is dat..is dat lastig??
'Mede'-Asperger hier. Al weet ik wederom niet of ik de perfecte persoon ben om hier dingen over te zeggen.
Ik ben namelijk wel gediagnoseerd hiermee op een jonge leeftijd, maar ik ben opgevoed met een notie dat ik deze 'beperking' maar moest 'onderdrukken'. Ik ben dus maar een keer in contact gekomen met 'professionele hulp', en dit trof toen allerlei sociale activiteiten. Denk rollenspellen, interactie - geen tests en zeker geen wiskunde.
Maar Asperger is vrij breed. Ik herken mezelf bijvoorbeeld niet in veel van de 'trekjes' die autisten zeggen te hebben. Zoals het voelen van fysieke prikkels, het altijd en overal ongemakkelijk zijn in sociale contacten. Ik ben vrij open en direct. Ook ervaar ik niet dat ik in patronen wil leven, dat alles rigide vastgelegd moet zijn.
Waar ik dat laatste wél ervaar, en heel hevig, is dat ik 'op slot' kan raken omdat ik sociale contacten altijd loop te 'berekenen'. En dan voornamelijk de sociale contacten waar ik een hechte band mee voel/dreig te voelen. Denk vriendschap. Denk de liefde.
Ik maak bij vrijwel alle sociale handeling tegenover dergelijke personen op voorhand de zetten in mijn hoofd, maar als er iets onverwachts niet klopt met het plaatje, dan kan ik 'blijven hangen' bij deze 'fout'. Dat - bij vooral sociale contacten - de dingen niet rigide lopen maar juist kunnen vertakken klinkt vrij logisch, maar vertel dat maar aan mijn brein.
Qua studie heb ik vrij weinig gemerkt. Sterker nog, ik doe een HBO studie - zelfs een die niet exact is, maar heel vrij.. namelijk journalistiek. Ik denk ook persoonlijk dat hoe je studie verloopt de minste van 'je zorgen' zal zijn.
Je zal echt voor jezelf na moeten lopen waar je sterke punten liggen en weer je jezelf in je beperking tegen komt. Het is echt niet zo dat het in steen vast is gezet.
quote:Op dinsdag 17 november 2009 18:58 schreef tijnbrein het volgende:[..]
Tegenwoordig wordt er steeds meer PGO(probleem gericht onderwijs) gegeven op de middelbare school en het hoger onderwijs. Veel samen werken dus en dat is voor autisten nu juist zo lastig. Veel zelfstandig werken. Niet goed weten wat de bedoeling van een bepaalde opdracht. etc.
Ik weet wat voor opleiding je hebt gedaan of wil gaan of nog bezig bent.
Dit is dus waar vooral mijn opvoeding 'als NT'er' om de hoek komt kijken. Ik ben dus in mijn onderwijs traject nooit 'beinvloed' door de leeromgeving wegens een autisme of een vorm hiervan. Ik heb deze altijd doorlopen als iemand die 'normaal' is.
Ik ervaar er niet zoveel moeite mee, maar ik kan je wel garanderen en het beamen dat in het BO onderwijs (M of HBO) er echt uit gegaan wordt van het flexibel zijn, en eigen initiatief. Als dus voor jezelf zal blijken dat je ook qua handelen in patronen wilt leven, dan ga je jezelf hier gegarandeerd tegen komen.