Maatschappij?British Airways
Toestel?Boeing 737-534 en Boeing 777-200
Traject?Amsterdam - London Gatwick - Orlando vv
Prijs?360 euro incl. via Budgetair
Vertraging?Op de heenweg kwartiertje te vroeg, op de terugweg de eerste vlucht een uur vertraging door een kapotte klep in de propellor die in geval van het uitvallen van de motoren zorgt voor de hydraulische druk. In een uurtje werd de motor ontmanteld, klepje vastgezet en motor weer inelkaar gezet. Had helaas geen uitzicht op dit klusje, maar de piloot vertelde precies wat er gebeurde.
Op Gatwick wachtte het vliegtuig op de vijf passagiers die naar Amsterdam moesten, zodat dat ook 100% vol zat. Uiteindelijk zonder vertraging op Schiphol aangekomen en mijn koffer later die dag thuisbezorgd. (want die had de snelle overstap op Gatwick niet gehaald)
Bezetting?Heen 100% terug 80%
Vriendelijk personeel?Zeer correct. Op de terugweg nog voor vertrek al verteld dat de vertraging was doorgegeven aan Gatwick en ze of zouden wachten of een andere reisoptie zouden zoeken. Piloot heeft netjes uitgelegd wat er mis was met het vliegtuig en hield iedereen op de hoogte van de voortgang en hoe lang het nog ging duren.
Eten?Van de Engelse cateraar best goed. Ook op de korte vlucht naar Gatwick nog een broodje en een kopje thee. Op de terugweg ronduit slecht eten. Alleen de cheesecake was wel OK. En er wordt duidelijk bezuinigd op de tussendoortjes, dus geen candybars en nootjes meer bij de drankjes.
Entertainment?Eigen schermpjes met video on demand. Dus naar 2012 en wat andere films zitten kijken en ook een goede muziekselectie. Geen spelletjes, wel genoeg vermaak voor alle leeftijden. Uitzicht naar buiten was er niet echt, alleen nog even Cape Canaveral in het donker kunnen zien bij vertrek.
En op de terugweg veel turbulentie, in combinatie met op de laatste rij zitten (want hele rij voor mezelf) zorgt voor een bijzondere blik op de krachten die op een vliegtuig staan (als in klapperende vleugels en zwabberende staart).
Iets over de luchthavens? Veel gelezen over de onoverzichtelijkheid en de grootte van de luchthaven van Orlando, maar dat bleek heel erg mee te vallen. Immigration duurde dan wel ruim een half uur, maar de weg naar de car rentals was zo gevonden (met als voordeel dat Thrifty en de andere goedkopere aanbieders hun auto's op de luchthaven hebben staan en niet ver daarbuiten).
Terug ging zo mogelijk nog sneller; met de auto aan komen rijden, bordjes volgen naar de juiste terminal en de juiste garage. Auto ingeleverd in 5 minuten, 3 minuten lopen, aankomen bij de BA balie, meteen opgevangen door een check-in dame die me naar de bussiness balie dirigeert (er stond een rijtje bij economy) en een paar minuten later het treintje naar de security check en tien minuten daarna bij de gate.
Maar te zien aan de luchthaven kan het daar wel eens veel drukker zijn...
En Schiphol was weer even perfect als altijd; van trein uitstappen via vertrek 3 tot aan gate D-verweg in minder dan 20 minuten
En van de stakingen dus helemaal niets gemerkt, behalve wat informerende mails en sms-berichten van British Airways.