index       filosofie & levensbeschouwing
PI Jehova's getuigen
bekijk topic op één pagina  |  pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Topicgallery™ :
-Strawberry-
zondag 8 november 2009 @ 14:04 (#26) 

quote:
Op zondag 8 november 2009 13:45 schreef CP69 het volgende:

[..]

hasst je niet ....

je staat al op de "DeathNote" hoor ...
Dat heeft weinig met wel of geen vaccinaties te maken.

CP69
zondag 8 november 2009 @ 14:14 (#27) 

quote:
Op zondag 8 november 2009 14:04 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dat heeft weinig met wel of geen vaccinaties te maken.
wANNEer heb jij je (mexicaanse griep) vaccinatie gekregen dan ?

http://i39.tinypic.com/afd2x1.jpg

aloa
Steeds harder, steeds sneller
zondag 8 november 2009 @ 14:16 (#28) 

quote:
Op zondag 8 november 2009 14:01 schreef CP69 het volgende:
Ik heb wel eens 2 mooie Jehova-meisjes binnegelaten , maar meer omdat ze er zo lekker uitzagen ...

Jammer genoeg gingen ze niet in op mijn versiertruuks en lieten mij achter met een stijve pik en een bundeltje

Wacht-Toren boekjes

tja

4 8 15 16 23 42
The Twilight Zone
Katrina

sigme
Zwelstijfsel
zondag 8 november 2009 @ 14:22 (#29) 

Ik heb een collega die Jehova is. Merk je verder niks van, leuke jongen.
Heeft alleen even laten weten dat hij geen kado's wil uit de afdelingspot omdat hij niet aan verjaardagen doet.

Ganselijk onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad

whoeswhoes
The sky's the limit.
zondag 8 november 2009 @ 17:12 (#30) 

Ik heb een vriend/klasgenoot die Jehova Getuige is.
Hij doet alleen niet mee met sinterklaas en kerst en viert z'n verjaardag niet.
Kortom, laat die mensen lekker hun gang gaan

Nobody wins when everyone's losing.

YoshiBignose
zondag 8 november 2009 @ 20:18 (#31) 

ik laat ze ook hun gang gaan. Vraag ze alleen af wat ze bezielt... verjaardag niet vieren is toch vreemd. Meestal zie je je familie toch vaak bij een verjaardag en je vrienden zullen het ook raar vinden als je bij feestjes er niet bent. Geen sinterklaas, geen kerst. Klinkt me erg saai

Niemand die hier ook echt Jehovagetuige is?
quote:
Op zondag 8 november 2009 13:41 schreef Myraela het volgende:
Ik vind het allemaal best, alleen niet mij ermee lastig vallen.
Dat is nou net wat ze dus WEL doen

"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something."

Triggershot
trollmod Triggershot
[ Moderator / Groen ] zondag 8 november 2009 @ 20:24 (#32) 

quote:
Op zondag 8 november 2009 12:50 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Dat geldt toch voor praktisch elke religie?
Nee, de Islam niet.

Volgens mij zijn de Bahai en Sikh ook niet zo exclusief
quote:
Op zondag 8 november 2009 12:07 schreef YoshiBignose het volgende:
Zijn er hier toevallig mensen die ook hierin geloven?
Stormseeker

[ Bericht 18% gewijzigd door Triggershot op 08-11-2009 20:35 ]

Fitna vs Beyond Fitna - Wilders vs Ahmedinejad - Haat vs Haat - Al-Qaida vs Eta - Reza Aslan vs Sam Harris -J-Lo vs Haifa - Keizer vs Kalief - Freedom of speech vs censorship - CNN vs Al-Jazeera - Schootdans vs Buikdans - Jansen vs Floortje

whoeswhoes
The sky's the limit.
zondag 8 november 2009 @ 21:05 (#33) 

quote:
Op zondag 8 november 2009 20:18 schreef YoshiBignose het volgende:
ik laat ze ook hun gang gaan. Vraag ze alleen af wat ze bezielt... verjaardag niet vieren is toch vreemd. Meestal zie je je familie toch vaak bij een verjaardag en je vrienden zullen het ook raar vinden als je bij feestjes er niet bent. Geen sinterklaas, geen kerst. Klinkt me erg saai
Ja, mij lijkt het ook erg saai.
Maar zo kan ik me van alle gelovigen wel afvragen waarom ze überhaupt een geloof hebben.
Maar dat is mijn mening..

Nobody wins when everyone's losing.

Haushofer
maandag 9 november 2009 @ 10:01 (#34) 

quote:
Ik las laatst even wat info erover: geen verjaardagen, geen bloedtransfusie, geld doneren, verplicht mensen lastig vallen etc. Waarom doen mensen dit?
Onder andere omdat het een identiteit en een groepsverband kweekt, en het via een bepaalde schriftlezing en interpretatie uit de bijbel gehaald zou kunnen worden.

Waarom JG's geen verjaardagen vieren is me nooit helemaal duidelijk geworden, maar het heeft in elk geval iets te maken met de opvatting dat het heidens is en dat het in de bijbel vaak wordt aangehaald bij mensen die "God niet dienden" (In genesis 40:20 wordt Farao's verjaardag genoemd en in Marcus 6:21 wordt Herodus' verjaardag genoemd, maar misschien zijn er meer tekstplaatsen waar het begrip "verjaardag" wordt genoemd). Ik persoonlijk vind het één van die ver doorgeschoten ideeën over wat "God zou kunnen mishagen".

Ali_Kannibali
maandag 9 november 2009 @ 12:56 (#35) 

quote:
Op maandag 9 november 2009 10:01 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Onder andere omdat het een identiteit en een groepsverband kweekt, en het via een bepaalde schriftlezing en interpretatie uit de bijbel gehaald zou kunnen worden.

Waarom JG's geen verjaardagen vieren is me nooit helemaal duidelijk geworden, maar het heeft in elk geval iets te maken met de opvatting dat het heidens is en dat het in de bijbel vaak wordt aangehaald bij mensen die "God niet dienden" (In genesis 40:20 wordt Farao's verjaardag genoemd en in Marcus 6:21 wordt Herodus' verjaardag genoemd, maar misschien zijn er meer tekstplaatsen waar het begrip "verjaardag" wordt genoemd). Ik persoonlijk vind het één van die ver doorgeschoten ideeën over wat "God zou kunnen mishagen".
Als ik het me goed herinner is het een verheerlijking van zelf ipv God en daarom dient het niet gedaan te worden. En die heidense connectie is er wellicht ook ja.

Ik ben 2 weken bij een getuige van Jehova geherbergd, heb hun meetings bijgewoond en wat me het meeste opviel is dat de mensen niet gestimuleerd worden om zelf kritisch na te denken. Men krijgt allerlei lectuur met vragen en het antwoord op de vragen is in de lectuur te vinden. Men zoekt dus niet of nauwelijks naar alternatieve bronnen dan de Jehova getuigen bijbel en de Jehova getuigen wachttoren lectuur. En de Jehova getuigen bijbel wordt geciteerd om de Jehova getuigen lectuur te ondersteunen en andersom, verzen worden in de Jehova getuigen bijbel aangepast naargelang Jehova getuigen doctrines en zo is het erg makkelijk om de mensen wijs te maken dat dit de enige ware bijbelse kerk is die gelijk heeft en de juiste interpretatie van de bijbel. Verder blijf je in een cirkeltje zonder ooit iets anders te horen te krijgen dan wat de Wachttoren wil. Dat is geen gezonde situatie.

He spoke, and it was done, He commanded, and it stood fast.

Haushofer
maandag 9 november 2009 @ 13:20 (#36) 

Tsja, ik vind het idioot dat iemand een verjaardag op die manier als "zelfverheerlijking" zou zien; het is vooral een symbolische dag waarop je je geboorte herinnert. En dat zou je ook prima met een Christelijke insteek kunnen doen door God te danken voor het feit dat je er überhaupt bent.

Maar zoals ik al zei, ik zie dit soort denkbeelden vooral als een construct om groepsgevoel en identiteit te kweken, want als je het mij vraagt is de logica ver te zoeken. Ik ben dan ook wel benieuwd naar wat Stormseeker hierover bijvoorbeeld heeft te zeggen

Telecaster
maandag 9 november 2009 @ 13:25 (#37) 
quote:
Op maandag 9 november 2009 12:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik ben 2 weken bij een getuige van Jehova geherbergd, heb hun meetings bijgewoond en wat me het meeste opviel is dat de mensen niet gestimuleerd worden om zelf kritisch na te denken. Men krijgt allerlei lectuur met vragen en het antwoord op de vragen is in de lectuur te vinden.
Sja. Ook daarin verschillen Jehova's Getuigen niet van het gros der andere religies.

Overigens heb ik er vorige maand weer voor het eerst in jaren een stel aan de deur gehad - op de zondagmiddag nog wel. Toen ik beleefd aangaf niet geinteresseerd te zijn wensten ze me, ietwat teleurgesteld doch vriendelijk, nog een prettige dag en gingen ze huns weegs.

Geen clichematige voet tussen de deur dus.

Ali_Kannibali
maandag 9 november 2009 @ 14:01 (#38) 

quote:
Op maandag 9 november 2009 13:20 schreef Haushofer het volgende:
Tsja, ik vind het idioot dat iemand een verjaardag op die manier als "zelfverheerlijking" zou zien; het is vooral een symbolische dag waarop je je geboorte herinnert. En dat zou je ook prima met een Christelijke insteek kunnen doen door God te danken voor het feit dat je er überhaupt bent.
Dat was ook mijn reactie.

Een ander gebruik is om niet met glazen te klinken voor het drinken, dat zou trdatitioneel zijn geweest om demonen weg te jagen.
Maar van anderen (niet Jehova getuigen) hoorde ik dat dat een traditie was om drank uit te wisselen om zeker te zijn dat er geen vergif in zat.
In elke geval hoeft het niet per se iets te betekenen en de bijbel veroordeelt het niet. Verjaardag ook niet volgens mij.
quote:
Maar zoals ik al zei, ik zie dit soort denkbeelden vooral als een construct om groepsgevoel en identiteit te kweken, want als je het mij vraagt is de logica ver te zoeken. Ik ben dan ook wel benieuwd naar wat Stormseeker hierover bijvoorbeeld heeft te zeggen
Mijn indruk is dat ze God zo goed willen dienen dat ze hun eigen gebruiken en ideeën hebben gemaakt om zichzelf te rechtvaardigen terwijl ze de bijbel niet volgen. Een beetje a la farizeeën. In mijn eigen kerk zie je het met de manier waarop mensen de sabbat invullen. Ik kan ook niet van christenen spreken maar van Jehovahnedanen ofzoiets. Christus heeft niet de plaats die Hij in de bijbel heeft (een normale textus receptus dus en niet hun eigen aangepaste versie) en men spreekt bijv. van de 'dag van Jehova' ipv de 'dag van Christus' als men het over de terugkomst van Christus heeft. Dat is geen christelijk geloof in mijn ogen, maar een eigen religie met eigen ideeën.

Maar iedereen probeert zich constant te rechtvaardigen dus dit is geen sneer naar Jehovah getuigen maar een analyse hoe deze menselijke trek zich bij hen geuit heeft. Het is echter niet correct in mijn ogen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Ali_Kannibali op 09-11-2009 14:07 ]

He spoke, and it was done, He commanded, and it stood fast.

STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
maandag 9 november 2009 @ 19:25 (#39) 

quote:
Op zondag 8 november 2009 20:24 schreef Triggershot het volgende:
Stormseeker
Meldt zich
quote:
Hier in de buurt staat zo'n "kerk" van deze gelovigen en af en toe parkeren ze wel eens hier in de straat. Het lijken opzich hele normale mensen, maar ik vraag me altijd af WAT ZE IN GODSNAAM BEZIELT om je aan te sluiten bij zo'n sekte.
Ik las laatst even wat info erover: geen verjaardagen, geen bloedtransfusie, geld doneren, verplicht mensen lastig vallen etc. Waarom doen mensen dit? Zijn er hier toevallig mensen die ook hierin geloven?
Het is opvallend dat je je wel opwindt over de JG, gezien je reactie, maar eigenlijk niet echt weet wie ze zijn. Ze doen inderdaad niet aan verjaardagen en andere bepaalde feestdagen en ze nemen inderdaad geen bloed, dat klopt. Maar daar hebben ze goede redenen voor. En wat geld betreft: al hun werk is gebaseerd op vrijwillige bijdragen, er zijn geen verplichte donaties, geen ''tienden'' en geen collectes (vind dat maar eens in de gemiddelde andere kerk!)

En wat de prediking betreft: het doel is om mensen te vertellen over het goede nieuws voor de toekomst. Mensen treiteren is absoluut niet de opzet!
Ik heb vaker van mensen gehoord dat ze niet begrepen wat nou het doel is van die prediking dus heb ik wat vragen beantwoord in dit topic om wat vooroordelen en onzekerheden weg te nemen:
Prediking; Wat is het wel? Wat is het niet?

Om nog even terug te komen op ''sekte'', de JG zijn een Christelijke organisatie die niet opzien naar één menselijke leider zoals bij daadwerkelijke sekten doorgaans het geval is en ook is financieel gewin niet aan de orde aangezien alles op vrijwillige bijdragen is gebaseerd zoals zojuist uitgelegd.

De reden wat mensen ''bezielt'' om zich bij de Jehovah's Getuigen aan te sluiten is doorgaans onvrede over de wereldsituatie en onvrede over de tegenstrijdigheden in hun kerk of andere kerken en hun teleurstelling daarover. Veel mensen zijn de politieke rampen die religie in het algemeen heeft gebracht zat en zien dat het er bij ons anders aan toe gaat. En dat klopt. Wereldwijd geloven wij overal precies hetzelfde, in tegenstelling tot bijv. de Katholieke Kerk waarvan duizenden afsplitsingen bestaan en waar in elk land en elke stad weer andere gebruiken en tradities gewoon zijn. De JG mengen hun geloof NIET met politiek, onder geen enkel beding (gebod van Jezus zelf). Ik hoef denk ik niet op te noemen wat de gevolgen zijn geweest van het mengen van religie met politiek?

Getuigen weigeren ook collectief om andere mensen te doden en zijn bereid voor die overtuiging te sterven (is helaas ook gebeurd in de 2e wereldoorlog toen Hitler van de JG eiste dat ze voor hem zouden vechten, wat zij weigerden).
Terwijl Protestanten, Gereformeerden, Katholieken en vele andere denominaties elkaar stonden af te slachten aan beide zijden (nog steeds!) bleven de Getuigen in alle landen ter wereld als groep neutraal.

Jezus zei het volgende:
quote:
Joh 13
35 Hieraan zullen allen weten dat GIJ mijn discipelen zijt, indien GIJ liefde onder elkaar hebt.”
Veel mensen vinden dat dat bij de JG het geval is en sluiten zich daarom bij hen aan.

Ik hoop dat dat je vraag beantwoordt
quote:
Op zondag 8 november 2009 12:09 schreef YoshiBignose het volgende:
Maar het is sowieso lastig vrienden krijgen als je niet eens je verjaardag mag vieren, vooral als kind zijnde.
Bovendien dat hele gelul dat ZIJ naar de hemel gaan als de wereld vergaat en de rest niet, vind ik al belachelijk.
Is vrienden krijgen alleen afhankelijk van het vieren van verjaardagen?

En ook hier geldt: weet je wel waar je het over hebt? Mensen praten nogal eens negatief over ons zonder dat ze weten waar we voor staan of wie we zijn. De Getuigen geloven bv. niet dat zij allemaal naar de hemel zullen gaan.

De bijbel spreekt nl. zelfs ook maar over een erg beperkte groep die die bestemming heeft. De Getuigen geloven (net als andere Chr. kerken!) dat zij gered zullen worden als zij zich aan Gods wetten houden. En in tegenstelling tot de meeste kerken hebben zij de hoop dat de toestanden op aarde zullen verbeteren (onder God) en een ieder die Gods wil doet daarop eeuwig kan leven.

Ik hoop dat hiermee iets duidelijker geworden is waar de Jehovah's Getuigen voor staan.

-|-|- Peace Through Power -|-|-

STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
maandag 9 november 2009 @ 19:37 (#40) 

quote:
Op zondag 8 november 2009 12:10 schreef
Bob-B het volgende:

Geen inentingen! Dus dat probleem kan snel opgelost zijn
Zoals iemand al terecht opmerkte nemen JG wel de degelijk inentingen, zolang deze geen (hoofd)bloedbestanddelen bevatten
quote:
Op maandag 9 november 2009 13:20 schreef Haushofer het volgende:

Die logica is er wel degelijk. Dat jij die niet ziet betekent niet dat ze niet bestaat. De Getuigen vieren bepaalde feesten niet omdat ze niet stroken met Gods woord en de ware aanbidding. Zo is kerstmis geen zuiver Christelijk feest, maar heeft zijn oorsprong in heidense festiviteiten en de symbolen daarvan bestaan nog altijd (groene boom, kerst''ballen'', enz). Pasen: zelfde verhaal. Vruchtbaarheidsriten en valse aanbidding.
En ook verjaardagen hebben daarin hun oorsprong.
''Maar dat is toch al lang geleden, dat is nu toch niet meer zo?''

De Getuigen willen hun aanbidding graag zo zuiver maken als mogelijk is en als er een schijn is dat een bepaald gebruik in een verkeerd licht staat wordt dit niet langer gedaan.
Wat meer info hierover:
quote:
The Encyclopedia Americana (uitgave van 1991) merkt op: „De oude wereld van Egypte, Griekenland, Rome en Perzië vierde de verjaardagen van goden, koningen en edelen.”
Vooral Egypte was in de oude tijden een vijand van Israël en een bron van valse religie.

Andere naslagwerken verschaffen heel wat details over de oorsprong van vieringen van verjaardagen:
Birthday Parties Around the World:
quote:
’Feesten op geboortedagen begonnen ontzettend lang geleden in Europa. Mensen geloofden in goede en boze geesten, soms goede en boze feeën genoemd. Iedereen was bang voor deze geesten, die misschien zo’n vierder van een verjaardag schade zouden berokkenen, en daarom was hij omringd door vrienden en verwanten die hem door hun goede wensen en alleen al hun aanwezigheid zouden beschermen tegen de onbekende gevaren die de geboortedag in zich droeg. Het geven van geschenken bood zelfs nog meer bescherming. Samen eten verschafte een verdere beveiliging en droeg ertoe bij de zegeningen van de goede geesten te verwerven. Het verjaarsfeest was dus oorspronkelijk opgezet om de persoon te beveiligen tegen kwaad en hem van een goed jaar te verzekeren.’
quote:
„De reden [voor het gebruik van kaarsen] gaat terug op de vroege Grieken en Romeinen die dachten dat kaarsen magische hoedanigheden bezaten. Zij zonden gebeden op en uitten wensen die dan door de kaarsvlammen omhooggevoerd konden worden naar de goden.
Customs and Traditions of Israel :
quote:
„Het vieren van verjaardagen is ontleend aan de praktijken van andere natiën, want noch in de bijbel, noch in de talmoed of de geschriften van de latere wijzen vinden wij enige vermelding van dit gebruik onder joden. In feite was het een oud Egyptisch gebruik.”
Een soortgelijk ongunstig licht wordt geworpen op de andere viering van een verjaardag die in de bijbel beschreven staat: die van Herodes Antipas, de zoon van Herodes de Grote. Deze verjaardag staat beslist niet als zo maar een onschuldig feest in de bijbel beschreven. In plaats daarvan gaf hij aanleiding tot de onthoofding van Johannes de Doper. Toen „kwamen zijn discipelen en haalden het lijk weg en begroeven hem, waarna zij het aan Jezus gingen berichten”, die ’vandaar naar een eenzame plaats wegtrok om alleen te zijn’ (Mattheüs 14:6-13). Zouden de discipelen of Jezus zich tot de praktijk van het vieren van verjaardagen aangetrokken voelen? Als dat met hun niet het geval was, waarom zou dat wel zo zijn met Christenen in deze tijd?

Samengevat: verjaardagen hebben inderdaad een heidense oorsprong en het zou (mede door de moord op een directe dienaar van God tijdens een verjaardag) voor een Christen niet gepast zijn dat te vieren.
Kun je raar vinden, mag zelfs ook, maar dat is onze overtuiging en wij leven ernaar omdat wij onze aanbidding zo zuiver mogelijk willen maken. En zoals gezegd vieren we dus ook geen andere feesten die (in grote mate!) gebaseerd zijn op heidense tradities, zoals Kerst, Pasen en Halloween. Het enige feest (met religieuze betekenis) dat wij vieren/herdenken is de dood van Jezus (zoals hij zijn volgelingen dat zelf opdroeg).

Algemene feesten zoals trouwerijen e.d. zijn geen enkel probleem.
quote:
Op maandag 9 november 2009 12:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En de Jehova getuigen bijbel wordt geciteerd om de Jehova getuigen lectuur te ondersteunen en andersom, verzen worden in de Jehova getuigen bijbel aangepast naargelang Jehova getuigen doctrines en zo is het erg makkelijk om de mensen wijs te maken dat dit de enige ware bijbelse kerk is die gelijk heeft en de juiste interpretatie van de bijbel. Verder blijf je in een cirkeltje zonder ooit iets anders te horen te krijgen dan wat de Wachttoren wil. Dat is geen gezonde situatie.
NEEN

De bijbel is niet aangepast. Heb ik al talloze pagina's aan versleten. Absolute onzin.
Wat klopt is dat we niet klakkeloos overal ''hel'' neerzetten maar de oorspronkelijke woorden hebben gebruikt (heb ik al vaak genoeg uitgelegd!) , we hebben Gods naam, Jehovah (of Jahweh) hersteld waar deze HOORT te staan en de trinitarische manier van vertalen zoals in veel andere bijbels gebruikelijk is, niet gevolgd. Alles dus met goede reden. Maar er is geen woord aan de boodschap verdraaid of veranderd. Dat is werkelijk absolute onzin.
quote:
Op maandag 9 november 2009 14:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Mijn indruk is dat ze God zo goed willen dienen dat ze hun eigen gebruiken en ideeën hebben gemaakt om zichzelf te rechtvaardigen terwijl ze de bijbel niet volgen. Een beetje a la farizeeën. In mijn eigen kerk zie je het met de manier waarop mensen de sabbat invullen. Ik kan ook niet van christenen spreken maar van Jehovahnedanen ofzoiets. Christus heeft niet de plaats die Hij in de bijbel heeft (een normale textus receptus dus en niet hun eigen aangepaste versie) en men spreekt bijv. van de 'dag van Jehova' ipv de 'dag van Christus' als men het over de terugkomst van Christus heeft. Dat is geen christelijk geloof in mijn ogen, maar een eigen religie met eigen ideeën.
De sabbat die niet meer gevolgd dient te worden.. precies.
zie Werd de Wet bij Jezus' dood tenietgedaan?
Alles wat de Getuigen doen is geheel en alleen gebaseerd op de bijbel.

De Getuigen ondersteunen inderdaad niet de drieeenheid, zoals OOK al talloze malen verdedigd zie:
Een drie-eenheidstopic. Altijd leuk! en natuurlijk Is de drieëenheid een bijbelse leerstelling?

Christus is de zoon van God wiens naam Jehovah (of Jahweh of JHWH) is en alleen God is de allerhoogste. Jezus is zowel in hemel als op aarde ondergeschikt geweest en nog altijd ondergeschikt aan de enige ware God, Jehovah.
quote:
Maar iedereen probeert zich constant te rechtvaardigen dus dit is geen sneer naar Jehovah getuigen maar een analyse hoe deze menselijke trek zich bij hen geuit heeft. Het is echter niet correct in mijn ogen.
Het komt anders wel over als een sneer. Maar mensen mogen zeggen wat ze willen, wij houden ons echter alleen maar aan de bijbel en verder niets. En ook onze prediking van het goede nieuws gaat door, ondanks alle tegenstand, doorgaans JUIST van andere, zogenaamde ''christelijke'' organisaties en kerken (die het zelf nalaten!).

Daarbij moet gezegd worden dat als er iets wordt opgemerkt dat niet klopt wij ons altijd neigen naar de best mogelijke interpretatie van de bijbel en ons daaraan aanpassen in plaats van star vast te houden aan tradities en menselijke gewoonten. Dat kan ik helaas niet zeggen van zo ongeveer alle andere kerken op aarde.
Iets met boter en hoofd.

[ Bericht 1% gewijzigd door STORMSEEKER op 09-11-2009 19:47 ]

YoshiBignose
maandag 9 november 2009 @ 19:52 (#41) 

Ah, op zoiets zat ik nou te wachten. Interessant.

Wat geld betreft dacht ik altijd dat het een verplichting was, dat valt me weer mee. Maar langs de deuren gaan is wel een verplichting toch? Toch op de manier hoe jij het zo brengt klinkt het ook helemaal niet zo raar. Ik zal het hierbij geen sekte meer noemen dan

"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something."

STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
maandag 9 november 2009 @ 20:14 (#42) 

quote:
Op maandag 9 november 2009 19:52 schreef YoshiBignose het volgende:
Ah, op zoiets zat ik nou te wachten. Interessant.
quote:
Wat geld betreft dacht ik altijd dat het een verplichting was, dat valt me weer mee. Maar langs de deuren gaan is wel een verplichting toch?
Nou, het is een verplichting in die zin dat het een gebod van Jezus was aan al zijn discipelen.
quote:
Matth 28
19 Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest, 20 en leert hun onderhouden alles wat ik U geboden heb.
Het wordt in principe van elk opgedragen lid in de gemeente verwacht dat zij deelnemen aan de wereldwijde prediking van het goede nieuws zoals dus opgedragen door Jezus zelf. Echter, mensen kunnen elkaar niet dwingen tot prediken (of tot geloven in het algemeen!), dus het is niet zo dat je een knokploeg achter je aan krijgt als je een maand niet predikt.

Dus het wordt eigenlijk wel van een ieder verwacht en we proberen elkaar allemaal te helpen met dit werk want het is gewoon niet makkelijk, dat is een feit. Maar mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid tegenover God dus meer dan aanmoedigen kunnen we niet doen. Er staan geen straffen op of zo.
quote:
Toch op de manier hoe jij het zo brengt klinkt het ook helemaal niet zo raar. Ik zal het hierbij geen sekte meer noemen dan
Nou, bedankt dan maar

Kijk, ik weet ook dat er verhalen de ronde doen over de JG welke meestal de wereld in zijn gebracht door afvallige getuigen (JG die er om wat voor reden dan ook mee gestopt zijn) en mensen die gewoon bang zijn voor alles dat ze niet kennen. In sommige landen gaat het zelfs een stuk verder tot en met hevige anti propaganda (Rusland, Oostblok), opsluiting (Griekenland, Turkije etc.) en zelfs dodelijke vervolging zoals momenteel in Eritrea, aan toe. Dat is echt heel erg, maar het enige dat wij doen is het bekend maken van het goede nieuws. Maar sinds Jezus is er helaas niet veel veranderd
Dan hebben we het in Nederland nog betrekkelijk goed.

sigme
Zwelstijfsel
maandag 9 november 2009 @ 20:32 (#43) 

quote:
Op maandag 9 november 2009 20:14 schreef STORMSEEKER het volgende:

Dus het wordt eigenlijk wel van een ieder verwacht en we proberen elkaar allemaal te helpen met dit werk want het is gewoon niet makkelijk, dat is een feit.
Laat ooit iemand zich bekeren door de deur-tot-deur prediking?

STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
maandag 9 november 2009 @ 20:42 (#44) 

quote:
Op maandag 9 november 2009 20:32 schreef sigme het volgende:
Laat ooit iemand zich bekeren door de deur-tot-deur prediking?
Jazeker! Het is natuurlijk niet zo dat mensen met drommen tegelijk belangstelling tonen als je ergens predikt, maar er komen zeker wel mensen bij door de prediking ja.

In Nederland (en de meeste andere Westerse landen) blijft het aantal Getuigen echter vrij stabiel vanwege de relatieve welvaart en dus is God minder belangrijk voor de meeste mensen, plus die hebben geen goede toekomst nodig (''ik heb het toch al goed'') dus dat groeit wat minder hard, maar in Afrika, Azië en Zuid-Amerika is veel groei.
Totaal zijn er nu meer dan 7 miljoen Getuigen wereldwijd. In 2005 zaten we al in 235 landen, ik weet niet precies hoeveel het er nu zijn. Er wordt per jaar meer dan een miljard uur gepredikt in totaal. Dus dat zijn aardige aantallen.

sigme
Zwelstijfsel
maandag 9 november 2009 @ 20:49 (#45) 

quote:
Op maandag 9 november 2009 20:42 schreef STORMSEEKER het volgende:

[..]

Jazeker! Het is natuurlijk niet zo dat mensen met drommen tegelijk belangstelling tonen als je ergens predikt, maar er komen zeker wel mensen bij door de prediking ja.
Goh .

Waar ik nu zit komen nooit Jehova's Getuigen langs, maar welke reactie is het prettigst van iemand die in de verste verte niet bekeerd wil worden? Een beleefd "nee dank u", of dit begeleid van een praatje over het weer, of met een kopje koffie?
Maak je wel eens wat leuks mee als je uit prediken gaat?

vaarsuvius
FIREBALL! Lightning Bolt!
maandag 9 november 2009 @ 20:53 (#46) 

quote:
Op zondag 8 november 2009 14:01 schreef CP69 het volgende:
Ik heb wel eens 2 mooie Jehova-meisjes binnegelaten , maar meer omdat ze er zo lekker uitzagen ...
Ik krijg er hier alleen maar die eruit zien alsof ze uit de jaren 50 zijn weggelopen, al moet ik zeggen dat vorige maand de eerste keer in tig jaar was dat er jehovas aan de deur kwamen.

Vraagje aan Stormseeker: Hoe staan jullie (of jij persoonlijk ) tegenover wetenschappelijke bevindingen zoals een heelal van 13,7 miljard oud en de afstamming van de soort homo sapiens?

[ Bericht 15% gewijzigd door vaarsuvius op 09-11-2009 20:59 ]

Nullius in verba

STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
maandag 9 november 2009 @ 21:12 (#47) 

quote:
Op maandag 9 november 2009 20:49 schreef sigme het volgende:
Goh .

Waar ik nu zit komen nooit Jehova's Getuigen langs, maar welke reactie is het prettigst van iemand die in de verste verte niet bekeerd wil worden? Een beleefd "nee dank u", of dit begeleid van een praatje over het weer, of met een kopje koffie?
Het maakt me op zich niet zoveel uit. De meeste mensen zeggen gewoon ''geen belangstelling'' oid en dat is prima hoor. Als iemand er geen zin in heeft is die persoon daar geheel vrij in. Maar het is leuk als ze toch zeggen dat we goed werk doen (dat wisten we al, maar toch ) of als ze ons succes wensen ofzo. Dat is wel aardig dan. Maar we doen het niet voor de complimenten of bedankjes, het moet gewoon gedaan worden dus het is al lang al leuk als er af en toe iemand echt luistert.
quote:
Maak je wel eens wat leuks mee als je uit prediken gaat?
Ja, soms wel. Ik heb zelf meegemaakt dat we twijfelden of we het laatste huis gingen doen van een lange, afgelegen zandweg en we hadden zoiets van: ''zullen we stoppen? Nou, laten we dat ene huis nog maar doen dan''. Dus toch maar gedaan en dat bleken hele aardige mensen te zijn die oprecht geïnteresseerd waren en uiteindelijk hebben ze zich ook bij ons gevoegd, dus dat wel bijzonder op zich.

En het is leuk als mensen je enthousiast binnennodigen om meer te weten te komen of gewoon alleen maar bereid zijn om je eens aan te horen ipv meteen de deur dicht te doen. Veel mensen zeggen bijvoorbeeld ook ''ik mijn eigen geloof'', maar als je dan gaat vragen wat dat geloof inhoudt komt er meestal niet veel concreets uit. En dat mag ook, ik bedoel, mensen moeten het zelf weten, maar het is zo opvallend dat de meeste mensen gewoon erg, erg weinig besef hebben van de bijbel of de aard van geloof en religie in het algemeen. En ook medegevoel met mensen die het beduidend slechter hebben (in andere landen) ontbreekt nogal eens.

Ik sprak ook eens iemand die van de Baptisten was. Als je denkt aan ''baptism'' dan denk je aan doop en dus vroeg ik die man wat zijn geloof precies anders was dan de meeste andere. En toen kon hij daar eigenlijk geen antwoord op geven. Veel religies zijn voornamelijk anders ''om het anders zijn'' zo lijkt het. De meeste religie in deze verdeeld ipv verenigt helaas.

Maar dat zijn zo wat van die dingen

STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
maandag 9 november 2009 @ 21:40 (#48) 

quote:
Op maandag 9 november 2009 20:53 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik krijg er hier alleen maar die eruit zien alsof ze uit de jaren 50 zijn weggelopen,
Ja sorry, daar kan ik ook niets aan doen
Maar ze hebben allemaal hetzelfde te vertellen dus daarvoor maakt het niet uit
quote:
Vraagje aan Stormseeker: Hoe staan jullie (of jij persoonlijk ) tegenover wetenschappelijke bevindingen zoals een heelal van 13,7 miljard oud en de afstamming van de soort homo sapiens?
Nou, om met dat eerste punt te beginnen, de bijbel stelt dat God in het begin de hemel en de aarde maakt, pas een ongedefinieerde berg tijd later begint hij met de daadwerkelijke scheppingsdagen op aarde.
Dus ons inziens is er geen enkel probleem met een zeer oud heelal. Het is niet meer dan logisch dat het tot ontwikkeling komen van dit alles veel tijd gekost heeft en wetenschappelijk bewijs is in dit geval wel vrij duidelijk.

Even een puntje: de JG zijn GEEN creationisten. Ze geloven wel in schepping door God, maar niet dat alles over de schepping in de bijbel puur letterlijk genomen dient te worden (zoals sommige groeperingen doen). Zo geloven wij ook niet dat alles op aarde in per sé 6 letterlijke dagen gemaakt is. En we hebben dus ook geen enkel probleem met dinosaurusbotten e.d.

Evolutie is echter een ander verhaal.
Sommige groeperingen geloven (onder druk!) nu ineens wel dat God zich heeft bedient van evolutie om het leven op aarde tot stand te brengen. Wij geloven dat echter niet. Ondanks dat je tegenwoordig zo ongeveer voor debiel versleten wordt als je er niet in gelooft houden wij vast aan het bijbelverslag dat simpelweg stelt dat God degene was die alles direct maakte, zonder zich van allerlei ongedefinieerde mechanismen te bedienen.

Maar er is dan ook genoeg kritiek op te leveren. Het is niet mijn bedoeling van dit topic een evolutie vs schepping topic te maken maar om maar eens wat te noemen:
Evolutie is geen enkele verklaring voor het ontstaan van leven en dat zal het ook nooit doen.
Evolutie is gewoon als concept erg tegenstrijdig. Ik denk dat ik het ook niet zou geloven als ik geen JG was.

Alles in de natuur op aarde vervalt tot chaos. Zet een huis neer en het vervalt totdat het instort. Als je niets doet gaat het stuk. Er moet constant geleide energie in gestoken worden om het goed te houden. Maar zoiets als een oog of de spijsvertering of het immuunsysteem dat ''ontstaat'' gewoon vanzelf? En dat huis is zelfs nog gebouwd door een ontwerper, maar planten, dieren, mensen en al hun zeer complexe verbindingen zijn gewoon toevallig zo uit het niets tot stand gekomen, zonder intelligentie?

En nooit heeft iemand een verandering buiten een soort waargenomen. Er zijn wel allerlei theorieën (zie ook de fruitvlieg, de berkespanner en de vinken op de Galápagos Eilanden), maar ondanks dat ze binnen de soort veranderingen ondergingen bleef de soort op zich altijd in stand en werd het nooit iets totaal anders. En het is eigenlijk een beetje zielig om te zien dat de hele wereld met grote verwachting staat te juichen elke keer dat er een twijfelachtig stuk bot uit de grond wordt getrokken om er vervolgens niets meer over te horen. Dat zegt genoeg dunkt mij. En er zullen vast wel botten zijn waarvan men overtuigd is dat ze in hun leer passen (hopelijk dan niet vervalst zoals de Piltdown mens), maar kom op, als evolutie waar was, was er geen discussie mogelijk. Dan hadden we nu duizenden en duizenden fossielen van overgangsvormen en niet misschien 1 of 2. Dat er een dinosaurus bestaat met veren is geen enkel bewijs voor het ''overgaan'' van een reptiel naar een vogel, het bewijs alleen maar dat er een dinosaurs met veren heeft bestaan, nou en?

Maar goed, ik ga er alweer te lang op door. Maar het hoeft niemand te verbazen dat deze leer er is, het kan ook niet anders. Mensen die niet in God geloven moeten een andere manier vinden om deze wereld en al het leven erop te verklaren, dus dan kom je al snel uit op een ongestuurd proces en dan is het een kwestie van verheffen tot waarheid en alle anderen tot gek verklaren en je bent klaar. Maar zoals gezegd, ieder zijn ding, ik hou je niet tegen.

Maar de JG geloven dus in schepping, hoewel ze dus geen ''creationisten'' zijn

Haushofer
maandag 9 november 2009 @ 23:19 (#49) 

quote:
Op maandag 9 november 2009 21:40 schreef STORMSEEKER het volgende:

Even een puntje: de JG zijn GEEN creationisten. Ze geloven wel in schepping door God...
Dan ben je per definitie al een creationist, lijkt me.

Over die verjaardagen: wat ik niet begrijp is dat je prima verjaardagen kunt vieren zonder naar de oude heidense gebruiken te refereren. Je doet nou net alsof het hele idee van een verjaardag besmet is met deze heidense rituelen, maar zoals ik zei: je kunt er je eigen nadruk en invulling aan geven. Het komt op mij nogal hysterisch en paranoia om alles wat ook maar enigszins een heidense connectie heeft uit je leven te verbannen, maar dat is een zwart-witte kijk die ik vaker bespeur bij Jehova's getuigen.

Haushofer
maandag 9 november 2009 @ 23:20 (#50) 

En laten we hier inderdaad maar geen evolutietopic van maken, want je haalt de standaard drogredenen over de evolutietheorie van stapel. Dat kun je hier doen als je oprecht geïnteresseerd bent;vooral je uitspraak over fossielen is tekenend Het doet me denken aan "kom op zeg, als Jezus echt bestaan zou hebben zouden we toch honderden en honderden buitenbijbelse bronnen over Hem gevonden hebben en niet een handvol".

bekijk topic op één pagina  |  pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
index       filosofie & levensbeschouwing
Jehova's getuigen
nieuwe topics | actieve topics | online users | top 500