quote:
Zoals iemand al terecht opmerkte nemen JG wel de degelijk inentingen, zolang deze geen (hoofd)bloedbestanddelen bevatten

quote:Op maandag 9 november 2009 13:20 schreef Haushofer het volgende:Tsja, ik vind het idioot dat iemand een verjaardag op die manier als "zelfverheerlijking" zou zien; het is vooral een symbolische dag waarop je je geboorte herinnert. En dat zou je ook prima met een Christelijke insteek kunnen doen door God te danken voor het feit dat je er überhaupt bent.
Maar zoals ik al zei, ik zie dit soort denkbeelden vooral als een construct om groepsgevoel en identiteit te kweken, want als je het mij vraagt is de logica ver te zoeken. Ik ben dan ook wel benieuwd naar wat Stormseeker hierover bijvoorbeeld heeft te zeggen
Die logica is er wel degelijk. Dat jij die niet ziet betekent niet dat ze niet bestaat. De Getuigen vieren bepaalde feesten niet omdat ze niet stroken met Gods woord en de ware aanbidding. Zo is kerstmis geen zuiver Christelijk feest, maar heeft zijn oorsprong in heidense festiviteiten en de symbolen daarvan bestaan nog altijd (groene boom, kerst''ballen'', enz). Pasen: zelfde verhaal. Vruchtbaarheidsriten en valse aanbidding.
En ook verjaardagen hebben daarin hun oorsprong.
''Maar dat is toch al lang geleden, dat is nu toch niet meer zo?''
De Getuigen willen hun aanbidding graag zo zuiver maken als mogelijk is en als er een schijn is dat een bepaald gebruik in een verkeerd licht staat wordt dit niet langer gedaan.
Wat meer info hierover:
quote:The Encyclopedia Americana (uitgave van 1991) merkt op: „De oude wereld van Egypte, Griekenland, Rome en Perzië vierde de verjaardagen van goden, koningen en edelen.”
Vooral Egypte was in de oude tijden een vijand van Israël en een bron van valse religie.
Andere naslagwerken verschaffen heel wat details over de oorsprong van vieringen van verjaardagen:
Birthday Parties Around the World:
quote: ’Feesten op geboortedagen begonnen ontzettend lang geleden in Europa. Mensen geloofden in goede en boze geesten, soms goede en boze feeën genoemd. Iedereen was bang voor deze geesten, die misschien zo’n vierder van een verjaardag schade zouden berokkenen, en daarom was hij omringd door vrienden en verwanten die hem door hun goede wensen en alleen al hun aanwezigheid zouden beschermen tegen de onbekende gevaren die de geboortedag in zich droeg. Het geven van geschenken bood zelfs nog meer bescherming. Samen eten verschafte een verdere beveiliging en droeg ertoe bij de zegeningen van de goede geesten te verwerven. Het verjaarsfeest was dus oorspronkelijk opgezet om de persoon te beveiligen tegen kwaad en hem van een goed jaar te verzekeren.’
quote: „De reden [voor het gebruik van kaarsen] gaat terug op de vroege Grieken en Romeinen die dachten dat kaarsen magische hoedanigheden bezaten. Zij zonden gebeden op en uitten wensen die dan door de kaarsvlammen omhooggevoerd konden worden naar de goden.
Customs and Traditions of Israel :
quote: „Het vieren van verjaardagen is ontleend aan de praktijken van andere natiën, want noch in de bijbel, noch in de talmoed of de geschriften van de latere wijzen vinden wij enige vermelding van dit gebruik onder joden. In feite was het een oud Egyptisch gebruik.”
Een soortgelijk ongunstig licht wordt geworpen op de andere viering van een verjaardag die in de bijbel beschreven staat: die van Herodes Antipas, de zoon van Herodes de Grote. Deze verjaardag staat beslist niet als zo maar een onschuldig feest in de bijbel beschreven. In plaats daarvan gaf hij aanleiding tot de onthoofding van Johannes de Doper. Toen „kwamen zijn discipelen en haalden het lijk weg en begroeven hem, waarna zij het aan Jezus gingen berichten”, die ’vandaar naar een eenzame plaats wegtrok om alleen te zijn’ (Mattheüs 14:6-13). Zouden de discipelen of Jezus zich tot de praktijk van het vieren van verjaardagen aangetrokken voelen? Als dat met hun niet het geval was, waarom zou dat wel zo zijn met Christenen in deze tijd?
Samengevat: verjaardagen hebben inderdaad een heidense oorsprong en het zou (mede door de moord op een directe dienaar van God tijdens een verjaardag) voor een Christen niet gepast zijn dat te vieren.
Kun je raar vinden, mag zelfs ook, maar dat is onze overtuiging en wij leven ernaar omdat wij onze aanbidding zo zuiver mogelijk willen maken. En zoals gezegd vieren we dus ook geen andere feesten die (in grote mate!) gebaseerd zijn op heidense tradities, zoals Kerst, Pasen en Halloween. Het enige feest (met religieuze betekenis) dat wij vieren/herdenken is de dood van Jezus (zoals hij zijn volgelingen dat zelf opdroeg).
Algemene feesten zoals trouwerijen e.d. zijn geen enkel probleem.
quote:Op maandag 9 november 2009 12:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:En de Jehova getuigen bijbel wordt geciteerd om de Jehova getuigen lectuur te ondersteunen en andersom, verzen worden in de Jehova getuigen bijbel aangepast naargelang Jehova getuigen doctrines en zo is het erg makkelijk om de mensen wijs te maken dat dit de enige ware bijbelse kerk is die gelijk heeft en de juiste interpretatie van de bijbel. Verder blijf je in een cirkeltje zonder ooit iets anders te horen te krijgen dan wat de Wachttoren wil. Dat is geen gezonde situatie.
NEEN
De bijbel is niet aangepast. Heb ik al talloze pagina's aan versleten. Absolute onzin.
Wat klopt is dat we niet klakkeloos overal ''hel'' neerzetten maar de oorspronkelijke woorden hebben gebruikt (heb ik al vaak genoeg uitgelegd!) , we hebben Gods naam, Jehovah (of Jahweh) hersteld waar deze HOORT te staan en de trinitarische manier van vertalen zoals in veel andere bijbels gebruikelijk is, niet gevolgd. Alles dus met goede reden. Maar er is geen woord aan de boodschap verdraaid of veranderd. Dat is werkelijk absolute onzin.
quote:Op maandag 9 november 2009 14:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:Mijn indruk is dat ze God zo goed willen dienen dat ze hun eigen gebruiken en ideeën hebben gemaakt om zichzelf te rechtvaardigen terwijl ze de bijbel niet volgen. Een beetje a la farizeeën. In mijn eigen kerk zie je het met de manier waarop mensen de sabbat invullen. Ik kan ook niet van christenen spreken maar van Jehovahnedanen ofzoiets. Christus heeft niet de plaats die Hij in de bijbel heeft (een normale textus receptus dus en niet hun eigen aangepaste versie) en men spreekt bijv. van de 'dag van Jehova' ipv de 'dag van Christus' als men het over de terugkomst van Christus heeft. Dat is geen christelijk geloof in mijn ogen, maar een eigen religie met eigen ideeën.
De sabbat die niet meer gevolgd dient te worden.. precies.
zie
Werd de Wet bij Jezus' dood tenietgedaan?Alles wat de Getuigen doen is geheel en alleen gebaseerd op de bijbel.
De Getuigen ondersteunen inderdaad niet de drieeenheid, zoals OOK al talloze malen verdedigd zie:
Een drie-eenheidstopic. Altijd leuk! en natuurlijk
Is de drieëenheid een bijbelse leerstelling?Christus is de zoon van God wiens naam Jehovah (of Jahweh of JHWH) is en alleen God is de allerhoogste. Jezus is zowel in hemel als op aarde ondergeschikt geweest en nog altijd ondergeschikt aan de enige ware God, Jehovah.
quote:Maar iedereen probeert zich constant te rechtvaardigen dus dit is geen sneer naar Jehovah getuigen maar een analyse hoe deze menselijke trek zich bij hen geuit heeft. Het is echter niet correct in mijn ogen.
Het komt anders wel over als een sneer. Maar mensen mogen zeggen wat ze willen, wij houden ons echter alleen maar aan de bijbel en verder niets. En ook onze prediking van het goede nieuws gaat door, ondanks alle tegenstand, doorgaans JUIST van andere, zogenaamde ''christelijke'' organisaties en kerken (die het zelf nalaten!).
Daarbij moet gezegd worden dat als er iets wordt opgemerkt dat niet klopt wij ons altijd neigen naar de best mogelijke interpretatie van de bijbel en ons daaraan aanpassen in plaats van star vast te houden aan tradities en menselijke gewoonten. Dat kan ik helaas niet zeggen van zo ongeveer alle andere kerken op aarde.
Iets met boter en hoofd.
[ Bericht 1% gewijzigd door STORMSEEKER op 09-11-2009 19:47 ]