abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:54:11 #1
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_74224991
Amerikaans meisje met dodelijke tumor toont op haar manier hoe graag ze familie ziet

NVT - Voor de Amerikaanse Elena Desserich (6) kon geen hulp meer baten. Door een tumor in haar hoofd zou het meisje nog slechts enkele maanden leven. Toen ze ook niet meer kon spreken, schreef ze tientallen liefdesbriefjes die ze overal in huis verstopte. Tot op vandaag, twee jaar na haar dood, blijven vader Keith en moeder Brooke Elena's briefjes vinden.

Elena Desserich was bijna zes toen dokters in haar hoofdje een hersentumor vonden. 'De dokters vertelden er meteen bij dat ons meisje misschien nog 135 dagen zou leven. Mijn vrouw en ik besloten Elena het vreselijke nieuws niet te vertellen', zegt vader Keith. 'Onze dochter mocht alleen weten dat ze ziek was en dat ze niet meer naar school moest.'

'Elena vertelde tegen iedereen die langskwam honderduit over haar ziekte', vertelt moeder Brooke. 'Mijn dochter had een grote nood om te communiceren. Niets kon haar het zwijgen opleggen, tenzij de groeiende tumor. Maar zelfs toen Elena daardoor niet meer kon spreken, weigerde ze te zwijgen. Ze begon te communiceren via tekeningen en briefjes.'

Elena stierf uiteindelijk in maart 2007, 235 dagen na de diagnose. Maar zelfs de dood kon haar het zwijgen niet opleggen. 'Twee dagen na de begrafenis vond ik een briefje', zegt Keith. 'Het zat tussen twee boeken. Een kaartje met daarop: Mama en papa, ik hou van jullie.'

'Eerst keken we ernaar en dachten we: wat lief. Meer zochten we er niet achter. We dachten dat Elena het kaartje daar toevallig had achtergelaten. Gaandeweg vonden we steeds meer kattebelletjes. In onze aktetas, rugzak, boeken, in de lades van onze kleerkast, in de zakken waarin we onze kerstversiering opbergen, tussen fotoalbums, achter foto's in kaders... .'

Soms was het briefje volgetekend met hartjes, soms stond er tekst op. Sommige briefjes waren aan de ouders gericht, andere aan de grootouders. Eentje zelfs aan de hond van de groottante. Maar Elena schreef vooral voor haar kleine zus Grace: Love Grace. Go! Go! Grace was toen twee jaar oud. 'Ik herinner me mijn oudere zus vooral van de foto's die overal thuis staan', zegt Grace vandaag, twee jaar later. 'Wanneer ik groter ben, mag ik papa's dagboek lezen waarin hij alles opschreef over Elena.'

Intussen blijven de briefjes van Elena maar opduiken. Sommige zijn op een blaadje van een blocnote geschreven, andere op post-its of op papieren hartjes die de moeder op vraag van Elena had uitgeknipt. 'Toen we die eerste hartjes vonden, beseften we dat er meer achter stak en dat Elena niet zomaar lukraak kattebelletjes had achtergelaten. Dat ze die briefjes echt wel voor ons had verstopt. Dat was haar manier om ons te laten weten: alles komt wel weer goed', zegt haar moeder.

'Elena had dat belerende wel in haar. Ze was haar leeftijd ver vooruit. Ze had iets schoolmeesterachtigs. Soms kwam je haar kamer binnen en dan was ze bezig al haar boeken te rangschikken volgens kleur. De volgende dag ordende ze haar bibliotheek weer volgens grootte. Ze wilde altijd alles in orde hebben. Misschien waren die briefjes haar manier om het leven na de dood te organiseren.'

De ouders worstelen met die gedachte. Want het betekent dat Elena wist dat ze zou sterven. 'We blijven geloven dat Elena niet wist dat ze stervende was. Maar elk briefje dat we vinden, spreekt dat tegen. We moeten er rekening mee houden dat ons meisje haar dood voelde naderen.'

De ouders hebben intussen al drie dozen vol Elena-briefjes. 'Het is wonderlijk voor ons om die briefjes te blijven vinden. Hard ook. Toch hoop je dat het nooit stopt', zegt vader Keith.

De ouders vonden ook twee dichtgeplakte briefjes, aan hen persoonlijk geadresseerd. 'We hebben ons voorgenomen die nooit te openen', zegt Brooke Desserich. 'Die briefjes zijn onze levensverzekering. Zolang we ze niet openmaken, weten we dat er altijd nog iets is dat Elena ons moet vertellen. En dat is allicht iets heel speciaals. Anders zou Elena die twee briefjes nooit hebben dichtgeplakt.'

*
foto's en linkje : http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=GVM2HAK44#

Ondanks ikzelf een sterke beer zonder kinderen ben , was ik heel ontroerd door dit bericht

Ik vraag me af of dit nu een geschenk of marteling voor de betreffende ouders moet zijn...
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_74225126
Sjees.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:58:41 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74225142
Toch een geschenk denk ik. Al zullen er wel wat tranen vloeien als er weer zo'n briefje gevonden wordt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_74225151
Wat lief en mooi!
Maar ondanks dat, lijkt het me voor de ouders ook heel moeilijk om de wetenschap te hebben dat hun dochtertje het vermoedelijk toch voelde aankomen en er niet meer met haar over hebben kunnen praten, haar gerust konden stellen. Maar het lijkt me wel onwijs bijzonder als moeder zijnde om op deze manier nog te kunnen "communiceren"
klinkt fout maar weet niet hoe ik t anders moet verwoorden sorry
Gewoon n stuiterballetje
http://youtu.be/JI-o25K6B-E
pi_74225192
Arm lief meisje.
pi_74225210
quote:
De ouders vonden ook twee dichtgeplakte briefjes, aan hen persoonlijk geadresseerd. 'We hebben ons voorgenomen die nooit te openen', zegt Brooke Desserich. 'Die briefjes zijn onze levensverzekering. Zolang we ze niet openmaken, weten we dat er altijd nog iets is dat Elena ons moet vertellen. En dat is allicht iets heel speciaals. Anders zou Elena die twee briefjes nooit hebben dichtgeplakt.'

Wauw ..
All good things are wild and free.
pi_74225226
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 15:00 schreef tliciouz het volgende:

[..]

Wauw ..
Ik zou dat niet kunnen he.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 15:02:30 #8
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_74225280
Ahgos en dat voor een meisje van zes
pi_74225287
Bijzonder verhaal, maar dit is natuurlijk aan alle kanten een beetje aangedikt.
You dream it, I live it.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 15:03:00 #10
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_74225297
Wow.. Wat een verhaal...
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
pi_74225301
Ikke.....eh...ben er een beetje stil van....
pi_74225350
Lief klein meisje .

Wat moet er door dat koppie gegaan zijn, toen ze al die briefjes gemaakt heeft.. Wetende dat papa en mama die briefjes ooit zullen vinden, maar dat ze er zelf dan niet meer is
pi_74225352
lijkt me heel prettig voor die ouders om af en toe ergens zon briefje tegen te komen. confronterend maar wel fijn..
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 15:04:47 #14
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_74225355
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 15:01 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ik zou dat niet kunnen he.
Lastig. Aan de ene kant wil je dat er altijd iets overblijft, aan de andere kant wil je ook weten wat er dan stond. Misschien dat ze over een paar jaar alsnog besluiten de briefjes te lezen. Alhoewel het altijd kan dat je met een soort anticlimax zit dan..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_74225359
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 15:01 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ik zou dat niet kunnen he.
Ik had ze denk ik opengemaakt toch nieuwsgierig geweest naar wat ze me zou willen vertellen.
All good things are wild and free.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 15:07:58 #16
140318 Thy...
Met puntjes
pi_74225471
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 14:54 schreef misteriks het volgende:

De ouders vonden ook twee dichtgeplakte briefjes, aan hen persoonlijk geadresseerd. 'We hebben ons voorgenomen die nooit te openen', zegt Brooke Desserich. 'Die briefjes zijn onze levensverzekering. Zolang we ze niet openmaken, weten we dat er altijd nog iets is dat Elena ons moet vertellen. En dat is allicht iets heel speciaals. Anders zou Elena die twee briefjes nooit hebben dichtgeplakt.'
Heel mooi, maar tevens voor de ouders heel ongezond. Je zal het op een dag achter je moeten laten. Het verdriet een plek moeten geven en doorgaan met je leven. Op deze manier blijf je altijd een beetje in het verdriet en het verleden hangen.
I love deadlines. I love the whooshing noise they make as they go by.
- Douglas Adams
pi_74225551
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 15:07 schreef Thy... het volgende:

[..]

Heel mooi, maar tevens voor de ouders heel ongezond. Je zal het op een dag achter je moeten laten. Het verdriet een plek moeten geven en doorgaan met je leven. Op deze manier blijf je altijd een beetje in het verdriet en het verleden hangen.
Dat blijf je volgens mij sowieso wel als je ieder moment van de dag een "boodschap" van je overleden dochtertje tegen kan komen
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 15:10:41 #18
120774 Pundit_wannabe
Pretentious? Moi?
pi_74225572
<snik>
Exterminieren! Exterminieren! Halt! Sonst werden wir Sie exterminieren! Sie sind jetzt ein Gefangener der Daleks!
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 15:10:59 #19
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_74225583
Wat een ontzettend ontroerend verhaal en wat een lief meisje Het lijkt mij heel dubbel voor de ouders...
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_74225588
.........
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 15:11:19 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74225595
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 15:07 schreef Thy... het volgende:

[..]

Heel mooi, maar tevens voor de ouders heel ongezond. Je zal het op een dag achter je moeten laten. Het verdriet een plek moeten geven en doorgaan met je leven. Op deze manier blijf je altijd een beetje in het verdriet en het verleden hangen.
Zoiets kan je nooit achter je laten. Die ouders dragen dat sowieso tot het einde van hun leven bij zich.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_74225602
kippevel
pi_74225611
Is er dan niemand die het op zijn minst een aparte keuze vindt om het kind maar niet te vertellen dat ze dood ging? Zeker nu dus blijkt dat ze het waarschijnlijk wel aanvoelde komen?
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_74225698
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 15:11 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Is er dan niemand die het op zijn minst een aparte keuze vindt om het kind maar niet te vertellen dat ze dood ging? Zeker nu dus blijkt dat ze het waarschijnlijk wel aanvoelde komen?
Ik vind het wel een aparte keuze, maar waarschijnlijk voelde haar ouders zich hier beter bij.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 30 oktober 2009 @ 15:16:08 #25
147316 crew  DJMO
#trut
pi_74225759
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 15:11 schreef Tassiepassie het volgende:
kippevel
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')