abonnement Unibet Coolblue
pi_75272569
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 08:48 schreef daanski82 het volgende:
ADHD medicijnen en auto rijden.

Met welke medicijnen kan ik zonder problemen rijden ? Want op ritalin staat een gele stikker dat het de rij vaardigheid kan beïnvloeden.
De gele sticker houdt niets meer of minder in dan dat je op moet passen. Zoals mijn psych het zei; neem een pil als je niet hoeft te rijden en kijk wat voor effecten het op jou heeft. Voel je je goed genoeg om te rijden, kun je dat gaan proberen.

In mijn geval was dat helaas niet mogelijk (werk), dus hij adviseerde mij om de pil ongeveer een uur voor dat ik ging rijden in te nemen.
pi_75272636
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 09:05 schreef RvLaak het volgende:

[..]

De gele sticker houdt niets meer of minder in dan dat je op moet passen. Zoals mijn psych het zei; neem een pil als je niet hoeft te rijden en kijk wat voor effecten het op jou heeft. Voel je je goed genoeg om te rijden, kun je dat gaan proberen.

In mijn geval was dat helaas niet mogelijk (werk), dus hij adviseerde mij om de pil ongeveer een uur voor dat ik ging rijden in te nemen.
dat zal bij mij moeilijk gaan omdat ik vaak om 7 uur in de auto zit en om 8 uur mijn eerste in neem. en zit verder de hele dag in de auto.
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
pi_75273364
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 09:09 schreef daanski82 het volgende:

[..]

dat zal bij mij moeilijk gaan omdat ik vaak om 7 uur in de auto zit en om 8 uur mijn eerste in neem. en zit verder de hele dag in de auto.
Tja, je kan het gewoon riskeren (heb ik ook gedaan, tegen het advies van mn psych in), of wachten tot het weekend.
  vrijdag 4 december 2009 @ 09:47:43 #179
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_75273447
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 09:09 schreef daanski82 het volgende:

[..]

dat zal bij mij moeilijk gaan omdat ik vaak om 7 uur in de auto zit en om 8 uur mijn eerste in neem. en zit verder de hele dag in de auto.
dan begin je toch eerst een dag in het weekend en kijk je of je er niet wazig van wordt. kan je er daarna gewoon mee rijden. dat doet iedereen die ik ken uiteindelijk gewoon.
ik denk zelf dat concerta de minste kans geeft op negatief effect op autorijden, omdat die de stof langzaam afgeeft, en ook redelijk langzaam uitwerkt. dus minder kans op rebound. rijden met een rebound is nl niet handig.
quote:
Op donderdag 3 december 2009 22:32 schreef feelsgoodman het volgende:
Wat nam hij niet serieus, al ik vragen mag? Gaarne iets van voorbeelden, wel zo interessant.
hij wil eigenlijk al niet eens erkennen dat ik ADD of ADHD heb. en dat ik gewoon echt last ervan heb, ook buiten mijn werk, bijv door ongeduld enzo, aan een stuk door ouwehoeren en niet naar anderen kunnen luisteren. maar nog wel veel meer dingen maar heb geen zin om dat allemaal op te schrijven. en dan zegt ie: ja maar het ging er toch om dat je weer kon werken? nja en dat is dan wel zo maar dat btekent niet dat de rest niet belangrijk is. kijk zonder werk kan ik niet eten dus dat is het belangrijkste, maar dat maakt natuurlijk de rest niet onbelangrijk ofzo. maar het is gewoon de hele houding daar bij riagg. ze willen me wel in het hokje persoonlijkkheidsproblematiek duwen maar niet in het hokje ad(h)d, en dat vind i kwel krom. en dan steeds maar weer zeggen van ja maar de concerta maakt je niet ineens de perfecte murmeli, terwijl ik ze al 100x heb bevestigd dat ik al lang weet dat er meer aan de hand is waar ik ook aan moet en wil werken.
nja zoiets.

grr en nou probeer ik thuis te werken, kan ik niet inloggen stom
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_75274078
Niet om het een of ander, maar Ritalin en concerta staan op de dopinglijst en zonder ontheffing mag je niet in de auto stappen. Mensen met ADHD krijgen die ontheffing als een onafhankelijke psychiater verklaart dat ze goed zijn ingesteld op het medicijngebruik en na een rijtest.

Zonder ontheffing toch in de auto stappen kan als er iets misgaat voor heel grote problemen zorgen. Stel je rijdt iemand aan, dan kan je in de problemen komen omdat je door het moedwillig nemen van een risico schuldaansprakelijk kan zijn. Ik zou er mee oppassen om dus zo in de auto te stappen.
  vrijdag 4 december 2009 @ 10:29:41 #181
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_75274572
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 10:12 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Niet om het een of ander, maar Ritalin en concerta staan op de dopinglijst en zonder ontheffing mag je niet in de auto stappen. Mensen met ADHD krijgen die ontheffing als een onafhankelijke psychiater verklaart dat ze goed zijn ingesteld op het medicijngebruik en na een rijtest.

Zonder ontheffing toch in de auto stappen kan als er iets misgaat voor heel grote problemen zorgen. Stel je rijdt iemand aan, dan kan je in de problemen komen omdat je door het moedwillig nemen van een risico schuldaansprakelijk kan zijn. Ik zou er mee oppassen om dus zo in de auto te stappen.
dacht dat dit alleen geldt als je je rijbewijs nog moest halen? verder mag je het volgens mij zelf beoordelen,dacht ik
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_75274973
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 10:29 schreef Murmeli het volgende:

[..]

dacht dat dit alleen geldt als je je rijbewijs nog moest halen? verder mag je het volgens mij zelf beoordelen,dacht ik
Je bent niet verplicht om de ontheffing aan te vragen en je kunt je rijbewijs gewoon verlengen als je het al hebt.

Het punt over aansprakelijkheid zit hem in dat je willens en wetens auto gaat rijden terwijl je een medicijn gebruikt dat op de dopinglijst staat en het CBR niet informeert en dus ook niet laat controleren of je nog in staat bent op een goede manier aan het verkeer deel te nemen. Als je dan iemand aanrijdt is er sprake van opzet. Al was het niet je bedoeling om iemand aan te rijden, doordat je ongecontroleerd met Ritalin op de weg op ging heb je moedwillig een risico genomen. Dat is ook opzet.

Ikzelf vind het trouwens een ontzettend omslachtige procedure, denk zelfs dat de meeste mensen die ritalin of concerta gebruiken beter auto kunnen rijden maar zolang er voor ADHD-ers geen aparte regeling is voor hun medicatie zou ik daar geen risico mee nemen.
  vrijdag 4 december 2009 @ 10:47:03 #183
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_75275068
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 10:43 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Je bent niet verplicht om de ontheffing aan te vragen en je kunt je rijbewijs gewoon verlengen als je het al hebt.

Het punt over aansprakelijkheid zit hem in dat je willens en wetens auto gaat rijden terwijl je een medicijn gebruikt dat op de dopinglijst staat en het CBR niet informeert en dus ook niet laat controleren of je nog in staat bent op een goede manier aan het verkeer deel te nemen. Als je dan iemand aanrijdt is er sprake van opzet. Al was het niet je bedoeling om iemand aan te rijden, doordat je ongecontroleerd met Ritalin op de weg op ging heb je moedwillig een risico genomen. Dat is ook opzet.

Ikzelf vind het trouwens een ontzettend omslachtige procedure, denk zelfs dat de meeste mensen die ritalin of concerta gebruiken beter auto kunnen rijden maar zolang er voor ADHD-ers geen aparte regeling is voor hun medicatie zou ik daar geen risico mee nemen.
toch kan ik me dat ook niet voorstellen, dan zou de apotheek of de psychiater dat namelijk moeten vertellen. tegen mij is alleen gezegd: de eerste week niet autorijden tot je weet wat het met je doet. maar ik zal nog eens lezen in dat foldertje bij de apotheek over de gele stickers. AD heeft ook gele stickers op het pakje en daar mag je ook mee rijden, mits je eraan gewend bent.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  vrijdag 4 december 2009 @ 11:59:27 #184
238372 DrD00m
Hmmpf Hmmpf
pi_75277570
quote:
Autorijden tijdens het gebruik van ritalin is onder voorwaarden toegestaan. Om een rijbewijs te halen dien je een eigen verklaring in te leveren. In die verklaring wordt onder meer gevraagd naar het gebruik van geneesmiddelen die de rijvaardigheid kunnen beinvloeden. Ritalin valt onder deze geneesmiddelen net als bijvoorbeeld antidepressiva en kalmeringsmiddelen. Wanneer je deze vraag met 'ja' beantwoordt dient je behandelend arts een aantekening te maken op de verklaring, waarin de aard en ernst van het gebrek wordt omschreven. Het CBR bepaalt vervolgens of je, eventueel na een medische keuring, geschikt bent voor verkeersdeelname en voor hoeveel jaar een rijbevoegdheid wordt afgegeven.

Bij het verlengen van een rijbewijs worden, als er tijdens het halen van het rijbewijs geen medische bijzonderheden waren, geen vragen gesteld over medische geschiktheid. Helaas is het een bekend gegeven dat mensen vaak níet in staat zijn om bij veranderende omstandigheden een goede inschatting te maken van hun eigen rijgeschiktheid, met alle mogelijke gevolgen van dien. Het kan daarom verstandig zijn om bij veranderingen in je medische situatie eens contact op te nemen met het CBR. Het CBR kan dan beoordelen of je, onder de nieuwe omstandigheden, nog steeds psychisch en lichamelijk geschikt bent om auto te rijden. Je hoeft hiervoor niet opnieuw examen te doen, de beoordeling vindt plaats op basis van medische informatie van jezelf en bijvoorbeeld je behandelend arts. Het nadeel van deze melding is natuurlijk dat het tijd en geld kost en dat je rijbevoegdheid wellicht voor een kortere periode wordt afgegeven, waarna een nieuwe beoordeling volgt. Het grote voordeel is dat je een deskundig en onpartijdig oordeel hebt over je rijbevoegdheid.
Van ADHDenik.nl

Heb ook gelezen ergens dat als je bij een alcohol-controle ook wordt onderworpen aan een drugs-test en het blijkt dat je een hogere dosis hebt dan je voorgeschreven dosis dat je rijbewijs dan kan worden ingenomen en dat je een boete krjgt.
pi_75277909
Ik heb even wat opgezocht op apotheker.nl
quote:
Risico’s
De kans op bijwerkingen die het reactievermogen verminderen, is bij sommige middelen heel groot, bij andere zeldzamer.
Als het risico groot is, mag u geen auto besturen. Soms is dat verbod tijdelijk. De invloed op het reactievermogen is bij sommige medicijnen na een paar uur voorbij. Het is ook mogelijk dat u (bijvoorbeeld na een week) gewend raakt aan het medicijn en dan minder last krijgt van de bijwerkingen. Hoe lang de bijwerking duurt, hangt van het middel af. Overleg hierover met uw arts of apotheker.
Niet alleen met autorijden, ook met het werken met gevaarlijke machines en op ladders klimmen moet u oppassen als u een van deze medicijnen gebruikt.

De ernst van de bijwerking is niet altijd te voorspellen. Vaak moet u kijken hoe u op het medicijn reageert. Maar ook als u weinig last hebt, moet u overwegen welke risico’s u verantwoord vindt. Bedenk wat de gevolgen kunnen zijn van een ongeval, thuis, op het werk of in het verkeer.

Doen of laten?

Het is mogelijk dat u de bijwerkingen zelf niet meteen opmerkt. Daarom is het van belang het zekere voor het onzekere te nemen. Vraag u bijvoorbeeld af:

•Is het echt nodig dat u zelf de auto bestuurt, of kunt u ook met iemand meerijden, of met het openbaar vervoer reizen?
•Is het verantwoord dat u de steiger op gaat of met machines werkt, als u in de bouw werkt?
•Kunt u het werken met elektrisch tuingereedschap uitstellen of aan een ander overlaten?
•Kan iemand anders een keer op het huishoudtrapje klimmen en de ramen voor u lappen?
•Is het niet verstandiger de racefiets een tijdje te laten staan?
Kies voor veiligheid. Overleg met uw arts of apotheker om de risico’s goed in te schatten.

Wetgeving en verzekering

Rijden onder invloed van medicijnen die het reactievermogen verminderen is strafbaar, net als rijden onder invloed van alcohol. Dat geldt voor automobilisten, motorrijders, bromfietsers en fietsers.

Als u onder invloed van een van deze medicijn betrokken raakt bij een ongeval, bent u wettelijk aansprakelijk. In zo’n geval vergoedt de verzekering de schade niet. U moet dan zelf de kosten van de veroorzaakte schade betalen.

CBR

Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) vraagt vóór het verstrekken van een rijbewijs naar gegevens over uw gezondheid en medicijngebruik. Dat gebeurt

•als u rijexamen gaat doen;
•als u boven de zeventig jaar bent en uw rijbewijs wilt vernieuwen;
•als u beroepschauffeur bent en uw rijbewijs wilt vernieuwen.
Is alles in orde dan krijgt u een Verklaring van rijgeschiktheid.

Ziekten als diabetes en epilepsie kúnnen op zichzelf al een reden zijn om geen Verklaring van rijgeschiktheid af te geven. Dat geldt ook voor (langdurig) gebruik van een medicijn dat het reactievermogen vermindert. Krijgt u zo’n medicijn voorgeschreven, dan kunt u dat melden bij het CBR. Daar houdt men uw medische gegevens dan opnieuw tegen het licht. Als u een nieuwe Verklaring van rijgeschiktheid krijgt, kan dat in uw voordeel zijn als u bij een ongeluk betrokken zou raken. Maar uw Verklaring van rijgeschiktheid kan ook worden ingetrokken. Melding is niet verplicht.

Weer van start

U kunt weer gaan autorijden

•als u het medicijn dat het reactievermogen vermindert niet meer
•als de bijwerkingen na enige tijd minder zijn geworden
Laat de auto nog staan als u onscherp ziet, duizelig bent, u slecht kunt concentreren of erg slaperig bent.
Drink geen druppel alcohol als u weer wilt gaan rijden. De combinatie van uw medicijn met alcohol versterkt de bijwerkingen.
link

Je moet zelf weten of je met medicatie de weg opgaat, maar in het bovenstaande staat dus dat het strafbaar is. Met AD vind ik eerlijk gezegd dat omdat je er suf van kan worden het niet slim is om de weg op te gaan zonder dat je hebt getest of je nog fatsoenlijk kan rijden. Met ritalin en concerta heb ik minder moeite omdat dat juist de concentratie verbeterd bij ADHDers.

@murmeli: ik denk niet dat alle psychiaters hiervan op de hoogte zijn. Mijn psychiater bij Psyq zei wel dat het voor het halen van een rijbewijs lastig kon zijn maar niet te weten hoe het CBR daarmee omging.

[ Bericht 3% gewijzigd door Mevrouw_voor_jou op 04-12-2009 12:15:38 ]
  vrijdag 4 december 2009 @ 12:11:23 #186
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_75277985
Hoi, ik heb geen rijbewijs, dus ik begin een ander onderwerp

hoe is jullie slaapritme? De mijne is namelijk behoorlijk beroert. Op tijd wakker worden is een uitzondering... M'n les begon om 10:45, ik denk dat ik er nu maar eens uit ga...

Ik heb zeer veel moeite met opstaan en in slaap vallen. En doorslapen, dat ook.

Nu gaan ze volgende week met mij beginnen aan lichttherapie. Elke ochtend om 9 uur achter een lamp zitten. Kijken of dat helpt.

Heeft iemand hier daar ervaring mee? Merken jullie verandering in slaapritme voor en na medicijn gebruik?

Ik hoef niet meteen een ochtend mens te worden, maar het zou toch wel eens fijn zijn minder dan 10 uur in bed te liggen en gewoon wakker zijn in de ochtend...

▀█▀ █ █▀█▀█
Last.fm || 8bc.org || Timbob.nl
  vrijdag 4 december 2009 @ 12:30:13 #187
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_75278646
Ik heb wel een ander ritme dan voorheen, maar dat komt gewoon doordat ik elke dag rond dezelfde tijd moet beginnen nu, in tegenstelling tot vorig jaar. Wel jammer dat ik nu steeds om 6.30 uur eruit moet, want ik ben en blijf een avond-/nachtmens. Voor half twee krijg ik mezelf echt m'n bed niet in. Maar goed, bij vijf uur slaap per nacht voel ik me verder prima, dus zo'n probleem is het niet.

Al merk ik trouwens wel dat ik moeilijker in slaap kom als de ritalin nog niet uitgewerkt is. Alsof ik dan nog heel helder ben en nog allerlei dingen wil doen.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  vrijdag 4 december 2009 @ 12:38:03 #188
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_75278922
Op de manier zoals ik nu slaap heb ik aan 5 uurtjes echt niet genoeg. Hele lichte slaap met vaak wakkerworden, dan is het lastig om uitgerust wakker te worden...

▀█▀ █ █▀█▀█
Last.fm || 8bc.org || Timbob.nl
  vrijdag 4 december 2009 @ 12:45:08 #189
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_75279154
Ik slaap al minstens een jaar of 5 zwaar beroerd. soms slaap ik een paar nachten goed, en dan weer een hele tijd niet.
ik weet ook niet of de medicijnen er echt invloed op hebben, want die gebruik ik eigenlijk alleen overdag en zijn uiterlijk rond 9 uur uitgewerkt. wel lijkt het of ik de 2 weken dat ik overdag ritalin had snachts beter sliep, maar dan werd ik wel vroeg wakker. en ik ben een paar keer gaan slapen met ritalin op en dan slaap ik ook heel goed.
van concerta weet ik het nit, heb net even geprobeerd te slapen maar dat lukte niet, maar ja, overdag vind ik dat niet zo vreemd.

en over dat autorijden: ik vind het maar raar. half nederland slikt AD en/of concerta/ritalin. moeten die dan maar stoppen met autorijden? gelukkig heb ik zelf geen auto en ik rijd ook bijna nooit, maar dan nog.... ik vind het vreemd en stom ook
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_75280068
Ik gun het echt iedereen om auto te rijden, dus ook half pillenslikkend Nederland. Maar wel nadat ze van CBR hebben gehoord dat het oké is. Ik gun het namelijk mezelf ook om niet platgereden te worden door iemand die onder invloed van medicatie niet alert is.

Ik begrijp dat het heel vervelend en frustrerend is als je vanwege AD of Ritalin de weg niet op mag, maar het gaat wel om veiligheid op de weg en daar neem ik liever geen risico's mee.
  vrijdag 4 december 2009 @ 13:33:48 #191
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_75280832
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 13:13 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Ik gun het echt iedereen om auto te rijden, dus ook half pillenslikkend Nederland. Maar wel nadat ze van CBR hebben gehoord dat het oké is. Ik gun het namelijk mezelf ook om niet platgereden te worden door iemand die onder invloed van medicatie niet alert is.

Ik begrijp dat het heel vervelend en frustrerend is als je vanwege AD of Ritalin de weg niet op mag, maar het gaat wel om veiligheid op de weg en daar neem ik liever geen risico's mee.
mijn vriendje (en ik denk de meeste adhd-ers, ikzelf ook) zijn zonder meds gevaarlijker (want niet geconcentreerd) op de weg dan met meds.
Dus dan vind i kdat ze heel NL goed moeten keuren of ze geen adhd of andere stoornissen hebben die negatief werken op de rijvaardigheid. want lang niet iedereen weet offie adhd oid heeft als ie achter het stuur kruipt.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  vrijdag 4 december 2009 @ 14:15:38 #192
238372 DrD00m
Hmmpf Hmmpf
pi_75282553
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 13:33 schreef Murmeli het volgende:

[..]

mijn vriendje (en ik denk de meeste adhd-ers, ikzelf ook) zijn zonder meds gevaarlijker (want niet geconcentreerd) op de weg dan met meds.
Dus dan vind i kdat ze heel NL goed moeten keuren of ze geen adhd of andere stoornissen hebben die negatief werken op de rijvaardigheid. want lang niet iedereen weet offie adhd oid heeft als ie achter het stuur kruipt.
Achja, zo zijn de regels nu eenmaal en dit is niet enkel bij add/adhd meds, maar bij elk medicijn wat je kan versuffen.
  vrijdag 4 december 2009 @ 14:34:55 #193
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_75283336
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:15 schreef DrD00m het volgende:

[..]

Achja, zo zijn de regels nu eenmaal en dit is niet enkel bij add/adhd meds, maar bij elk medicijn wat je kan versuffen.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  vrijdag 4 december 2009 @ 14:53:38 #194
263757 smoking-snares
waar rook is, is ....
pi_75284149
tvp
Zet heel Fok! blauw.
  vrijdag 4 december 2009 @ 14:57:56 #195
263757 smoking-snares
waar rook is, is ....
pi_75284315
trouwens, dat mensen met adhd gevaarlijk worden zonder medicijnen, geld dat ook voor mensen met add,
en daarbij, ik ben sinds kort weer begonnen met medicijnen(medikinet) en het slaat nog neit goed, de eerste dag ging prima maar nu is het alweer de 6de dag en ik ben energieloos en het lijkt alsof ik nog ongeconcentreerder wordt en downer, kwestie van gewenning of zal ik er maar mee stoppen ?
Zet heel Fok! blauw.
  vrijdag 4 december 2009 @ 15:41:12 #196
238372 DrD00m
Hmmpf Hmmpf
pi_75285830
Voor zulke vragen heb je een psych he
Zo'n beslissing kunnen wij niet voor je nemen
  vrijdag 4 december 2009 @ 15:57:22 #197
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_75286504
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:57 schreef smoking-snares het volgende:
trouwens, dat mensen met adhd gevaarlijk worden zonder medicijnen, geld dat ook voor mensen met add,
en daarbij, ik ben sinds kort weer begonnen met medicijnen(medikinet) en het slaat nog neit goed, de eerste dag ging prima maar nu is het alweer de 6de dag en ik ben energieloos en het lijkt alsof ik nog ongeconcentreerder wordt en downer, kwestie van gewenning of zal ik er maar mee stoppen ?
ehhh ja ik bedoelde ook ADD
hmmmz kut zeg. heb je die meds al eerder gehad? wat waren je ervaringen toen? moest je ook lang wennen?
zijn dat meds die meteen werken of moeten ze eerst een paar weken wennen zeg maar?
Ik was zelf de eerste dagen van de concerta ook precies zoals ik niet wilde zijn maar nu gaat het wel goed.
maar wat droom zegt, vraag je psych ff
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  vrijdag 4 december 2009 @ 16:33:43 #198
263757 smoking-snares
waar rook is, is ....
pi_75287900
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 15:41 schreef DrD00m het volgende:
Voor zulke vragen heb je een psych he
Zo'n beslissing kunnen wij niet voor je nemen
haha ja had ik idd een psych, maar hij ging er van uit dat ik niet aan mijn ADD wou werken. Was ik het niet mee eens, ik wil er zeker wel aan werken, maar dan wel met medicijnen die ervoor zorgen dat ik niet gek word van mijn ADD. de snelle stemmingswisselingen als er iets fout gaat. maar jammer genoeg bestaan die medicijnen niet. suggesties hoe ik hier aan kan werken?
Zet heel Fok! blauw.
  vrijdag 4 december 2009 @ 16:36:35 #199
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_75288020
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 16:33 schreef smoking-snares het volgende:

[..]

haha ja had ik idd een psych, maar hij ging er van uit dat ik niet aan mijn ADD wou werken. Was ik het niet mee eens, ik wil er zeker wel aan werken, maar dan wel met medicijnen die ervoor zorgen dat ik niet gek word van mijn ADD. de snelle stemmingswisselingen als er iets fout gaat. maar jammer genoeg bestaan die medicijnen niet. suggesties hoe ik hier aan kan werken?
nieuwe psychiater zoeken.... welke meds heb je al geprobeerd?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  vrijdag 4 december 2009 @ 16:39:57 #200
263757 smoking-snares
waar rook is, is ....
pi_75288121
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 15:57 schreef Murmeli het volgende:

[..]

ehhh ja ik bedoelde ook ADD
hmmmz kut zeg. heb je die meds al eerder gehad? wat waren je ervaringen toen? moest je ook lang wennen?
zijn dat meds die meteen werken of moeten ze eerst een paar weken wennen zeg maar?
Ik was zelf de eerste dagen van de concerta ook precies zoals ik niet wilde zijn maar nu gaat het wel goed.
maar wat droom zegt, vraag je psych ff
ja, ik hiervoor (een maand of 2 geleden) ook al dezelfde medicijnen genomen, maar dat was ook in combinatie met blowen en veel uitgaan. wou het dit keer proberen zonder geestverruimende middelen.
ik heb toen het 10 dagen volgehouden, maar ik voelde me er alleen maar slechter door, hoe langer ik gebruikte.
de medicijnen horen meteen te werken, maar het kan ook zijn dat je lichaam er aan moet wennen, dus ik heb niet echt zekerheid.
maar aangezien van jouw ervaringen zou ik het dus moeten door gebruiken, hoe lang duurde het bij jou voor je, je echt beter ging voelen.

klopt het trouwens dat medici niet weten waardoor add/adhd veroorzaakt word?
en als dit klopt, zijn de medicijnen dus niet een geneesmiddel, eerder een middel waardoor add/adhd onderdrukt kan worden.
zijn er ook mensen hier die zonder medicijnen grip krijgen op hun add/adhd? zou dat namelijk wel liever willen, als deze klachten blijven aanhouden
Zet heel Fok! blauw.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')