abonnement Unibet Coolblue
pi_74058654
Ik houd wel van pittig eten en zag dat op mijn werk er Madame Jeanette pepers besteld kunnen worden, leuk leuk.
Maar buiten dat die dingen gewoon HEET zijn wil ik er wel iets leuks mee doen. Ze zo opeten lijkt me geen plan, maar wat wel?

Ik denk nu aan het maken van een chili con carne, maar dosering etc...

Bruine bonen, uien, knoflook, paprika, tomatendrap, gehakt etc dat kan ik wel verzinnen, maar buiten dat dit vrij saai is, heb ik geen idee hoe heet de Madame Jeanette echt is.

De vraag is dus of iemand een gerecht weet (pittig/heet) waarin de Madame Jeanette verwerkt zit, maar ook een "dosering" is meegenomen
  zondag 25 oktober 2009 @ 21:43:43 #2
256575 Joe-Momma
same planet different world
pi_74059012
Ik kook meestal gewoon een hele (dichte) peper mee. gewoon voor de smaak en pas wel op dat ie niet open barst. Wanneer het gerecht klaar is kun je de peper verwijderen en een paar stukjes op je bord leggen.
  Redactie Games zondag 25 oktober 2009 @ 21:44:09 #3
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_74059039
In 1 hap opeten toch
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_74059079
Mijn moeder laat altijd een Madam Jeanet meesudderen met de kip van de Roti. Erg smakelijk maar je moet wel goed zoeken dat je hem eruit vist vóór je gaat eten
pi_74059171
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 21:44 schreef Mr.Noodle het volgende:
In 1 hap opeten toch
Ik weet dat het wenselijk is om snel te slikken als je ivm een weddenschap oid een lepel sambal moet verorberen, maar het gaar hier om iets dat wel lekker is
pi_74060046
Volgens mij heb ik een mexicaans kookboekje waar wat recepten met de Madame Jeanette staan. Als je het leuk vind kan ik eens snuffelen en een en ander overtypen?
pi_74060338
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 21:59 schreef Sunnythesun het volgende:
Volgens mij heb ik een mexicaans kookboekje waar wat recepten met de Madame Jeanette staan. Als je het leuk vind kan ik eens snuffelen en een en ander overtypen?
Als jij/u je niet bezwaard voelt zou dit geweldig zijn Ik wil wat proberen, maar niet iets dat enkel gemaakt wordt om de peper te proberen, iets eetbaars maken is toch wel een pré
  zondag 25 oktober 2009 @ 22:07:26 #8
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_74060494
Ik gebruik liever spaanse pepers die je makkelijker kunt doseren.
Snap echt de lol niet van madame jeanette als je er maar een stukje van kunt gebruiken of 'm alleen maar even mee mag laten sudderen. Of smaken ze wezenlijk anders dan lombok of rawit? Dat zal toch niet?
pi_74060661
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 22:04 schreef sexymofo het volgende:

[..]

Als jij/u je niet bezwaard voelt zou dit geweldig zijn Ik wil wat proberen, maar niet iets dat enkel gemaakt wordt om de peper te proberen, iets eetbaars maken is toch wel een pré
Ik moet wel ff kijken of ze echt gebruikt worden eerst hoor, maar dacht het wel. Kom ik morgen ff op terug goed?

@ Robin: nou.. opzich waar, maar ik zou ze toch graag een keer in zo'n recept gebruiken om te kijken of het idd verschil maakt of niet. Maar er is hier in de omgeving niet aan te komen.. Groene peper is al lastig
pi_74060685
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 22:07 schreef RobinOok het volgende:
Ik gebruik liever spaanse pepers die je makkelijker kunt doseren.
Snap echt de lol niet van madame jeanette als je er maar een stukje van kunt gebruiken of 'm alleen maar even mee mag laten sudderen. Of smaken ze wezenlijk anders dan lombok of rawit? Dat zal toch niet?
Ik heb geen idee, maar zag ze op de bestellijst staan en werd benieuwd
restecp voor je recepten etc. btw.
pi_74060988
Gewoon in een keer opeten het valt wel mee tis minder erg als je denkt (en je kan beter flink kauwen in een keer doorslikken is een slecht idee...). Of een hele peper door chili con carne is ook prima te doen en lekker
pi_74061662
Hoe groot moeten die dingen eigenlijk worden?
Ik heb er hier 1 in een pot staan
Thank Drunk I'm a Goddess!
  zondag 25 oktober 2009 @ 22:35:57 #13
256575 Joe-Momma
same planet different world
pi_74062035
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 22:27 schreef prupke het volgende:
Hoe groot moeten die dingen eigenlijk worden?
Ik heb er hier 1 in een pot staan
4 a 5 cm ongv..

Wel in 1 keer in je mond en goed kauwen.. Min 25 keer.
pi_74062090
Roti he! Omnomnomnom, niet sudderen, gewoon snipperen.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  zondag 25 oktober 2009 @ 22:42:06 #15
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_74062288
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 22:10 schreef Sunnythesun het volgende:
maar ik zou ze toch graag een keer in zo'n recept gebruiken om te kijken of het idd verschil maakt of niet.
Ah, ja, dat kan ik eigenlijk nog wel begrijpen ook.
Ik maak ook wel eens dingen gewoon om het proberen. Niet omdat ik er nou zo'n trek of vertrouwen in heb.
En dat levert soms best nog verrassende resulaten op ook.
So go for it!!!


En Sexymofo, bedankt.
pi_74062323
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 22:42 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ah, ja, dat kan ik eigenlijk nog wel begrijpen ook.
Ik maak ook wel eens dingen gewoon om het proberen. Niet omdat ik er nou zo'n trek of vertrouwen in heb.
En dat levert soms best nog verrassende resulaten op ook.
So go for it!!!
Hehe zou ik zeker doen.. mocht ik ze ooit ergens tegen komen dus
  zondag 25 oktober 2009 @ 22:50:07 #17
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_74062600
Dagje R'dam doen, hier word je ermee doodgegooid.
pi_74062776
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 22:50 schreef RobinOok het volgende:
Dagje R'dam doen, hier word je ermee doodgegooid.
Beetje errug ver weg voor een pepurtjuh Maar wellicht als ik eindelijk een keer bij mijn stiefzus langs ga dat ik er een mee kan pikken
pi_74062854
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 22:35 schreef Joe-Momma het volgende:

[..]

4 a 5 cm ongv..

Wel in 1 keer in je mond en goed kauwen.. Min 25 keer.
Ik kijk wel uit
Ze worden hier nog niet groter dan 1 cm ....
(en ze zijn oranje? )
Thank Drunk I'm a Goddess!
  zondag 25 oktober 2009 @ 23:07:04 #20
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_74063300
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 22:07 schreef RobinOok het volgende:
Of smaken ze wezenlijk anders dan lombok of rawit? Dat zal toch niet?
Ja, echt 100% anders. Als je 'm geheel mee laat sudderen krijg je veel van de smaak en relatief weinig van de scherpte, dus dat is een insteek. Ik haal zelf meestal de pitjes eruit en snij 'm fijn voor een smaak/scherpte balans die ik prettig vind. Met pitjes (eigenlijk met zaadlijsten) is me te scherp.

Een madame jeanette of een adjuma heeft een hele rijke smaak die aan de geur van bloemen doet denken. Veel aroma en een beetje zoetig. Ik vind lomboks en rawits ook erg lekker, maar dan bij oosterse gerechten. Bij Surinaams of soms Mexicaans past het bloemige van een madame jeanette vaak beter.

Over recepten: je kan hier een prima Surinaams kookboek downloaden: http://bookboon.com/nl/st(...)naams-voor-beginners

Ik ben zelf groot fan van broodjes bakkeljauw, moksi alesi en Morjon sardines in tomatensaus met een uitje en een halve madame jeanette

Overigens kan je ze prima invriezen als je ze niet dagelijks gebruikt. Dat scheelt een maagzweer
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_74069210
Soms maak ik het helemaal fijn met een vijzel en dan doe ik het erbij wanneer ik kook (op het moment dat ik uien en knoflook aan het fruiten ben), soms een gehele peper meelaten sudderen en daarna zoek ik de peper om het bij mijn avondeten erbij te eten, soms in kleine stukjes snijden er ergens doorheen mengen (bijvoorbeeld als ik noodles eet).

Maar goed, ik ben ook Surinaams en heel klein beetje verslaafd aan peper
pi_74069620
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 22:07 schreef RobinOok het volgende:
Ik gebruik liever spaanse pepers die je makkelijker kunt doseren.
Snap echt de lol niet van madame jeanette als je er maar een stukje van kunt gebruiken of 'm alleen maar even mee mag laten sudderen. Of smaken ze wezenlijk anders dan lombok of rawit? Dat zal toch niet?
Het heeft wel een hele lekkere, kenmerkende smaak.

Ik gooi alleen nooit meer 1 hele in 4 stukken in de tajine
pi_74071041
Normaal gebruik ik Scotch bonnet pepers, die ongeveer even scherp zijn:

Phall (Brits-Indisch gerecht)

675 g kipfilet

3 eetlepels ghee (geklaarde boter)

8 fijngehakte teentjes knoflook

1 fijngehakte grote ui

400 g tomaten uit blik

2 eetlepels tomatenpuree

een stuk gember (ongeveer 5 cm)

wat zout

12 fijngehakte Madame Jeanette pepers (voor de ongeoefende personen zou ik er wat minder gebruiken)

3 theelepels chilipoeder (of meer)

1 theelepel gemalen komijn

1 theelepel gemalen koriander

1 theelepel gedroogde fenegriek blaadjes

1 theelepel garam masala


Snijd het vlees in stukken en bak de ui, knoflook en gember tot het goudbruin is in de helft van de ghee.
Voeg de kruiden (chilipoeder, komijn, chilipoeder, fenegriek blaadjes en garam masala en zout) toe aan het ui/knoflook mengsel en voeg eventueel een beetje water toe als het aan begint te bakken.
Voeg daarna de tomaten, de puree en de pepers toe en laat dit tien minuten koken. Bak de kip ondertussen ongeveer 10 minuten in een andere pan in de overgebleven ghee.

Schep alles in een ovenschaal en (laat het eventueel een nacht marineren) zet de schaal in een voorverwarmde oven van 200°C. Na een minuut of 50 a 60 is het klaar.

Dit is een aanrader voor iemand die van heel erg pittig eten houd.
"Now that's no way for a kid to be wastin his time, readin' that long-haired gobbledegook"
Foghorn Leghorn
  maandag 26 oktober 2009 @ 11:07:37 #24
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_74071525
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 10:51 schreef Limey het volgende:
Normaal gebruik ik Scotch bonnet pepers, die ongeveer even scherp zijn:

[snip]

12??? ik denk dat ik 't eerst even met 3 of 4 probeer Klink wel erg lekker en ik heb vrijwel alles in huis... binnenkort eens maken
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  maandag 26 oktober 2009 @ 11:11:52 #25
120774 Pundit_wannabe
Pretentious? Moi?
pi_74071666
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 21:59 schreef Sunnythesun het volgende:
Volgens mij heb ik een mexicaans kookboekje waar wat recepten met de Madame Jeanette staan. Als je het leuk vind kan ik eens snuffelen en een en ander overtypen?
O, wat cool! Lijkt me geweldig om eens een gerecht met die pepers te maken!!
(Um ja, dit is dus gewoon een schaamteloze TVP. )
Exterminieren! Exterminieren! Halt! Sonst werden wir Sie exterminieren! Sie sind jetzt ein Gefangener der Daleks!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')