abonnement Unibet Coolblue
pi_250101
Gisteravond de late uitzending eens kritisch bekeken. Ik ben zelf geen regie of TV man maar de mannen of vrouwen die de regie voor de "BUS" uitzendingen doen laten een heleboel mogelijkheden liggen, en misschien zelfs steken vallen. Ik zal eens een voorbeeld geven van gisteren.

Het meest interessant van de uitzending van 29 februari was wel het gesprek tussen Seki, Aziz en Job dat zich buiten afspeelde. Allereerst over het stukje dat Esmieralda speelt met de gevoelens van Bart. Als SBS de uitzendingen een stuk interessanter wil maken moet ze stoppen met de lang stukken, maar had ze gisteren er wat shotjes tussen moeten plakken van "Hoe" Esmieralda dan fout omgaat met Bart. Dat uitdagende gedrag had prachtig in het gesprek van de drie mannen gemonteerd kunnen worden. De regie laat dat helaas achterwege. De tweede mogelijkheid die de Regie had was prachtig in beeld te brengen toen Seki het sterrengedrag hekelde en er volgend hem bussers zijn die zich al veel te veel bezig zouden houden met "Lintjes doorknippen en winkels openen". Naast de overigens voortreffelijke weergave van Seki maakte hij ineens de opmerking: "En juist diegene die daar zo bewust me bezig is zegt bij mijn opmerking daarover dat iedereen zichzelf moet blijven". Ik had graag dat gesprek van de drie mannen even onderbroken gezen door dat stukje dat Seki schetste, en met de persoon in beeld die dat "jezelf blijven" vertolkte.

Een derde stukje was het bewegen met de kont voor de camera, en kijken of de camera het ook registreerde tijdens het zogenaamde sporten. Waarom niet even kort afwisselend dat shot laten zien ? Dat had toch veel interessantere TV opgelevert. Seki die dat draaikonterige even nadoet, en Esmiralda er als tussenshot in waar Seki het over heeft, zodat de kijker beter ziet waar Seki op doelt. De kijker kan dan zelf oordelen of Seki alleen maar overdrijft, of dat hij wel eens groot gelijk kan hebben.

In de tijd van Big Brother werd een aantal keren op deze manier prachtige TV gemaakt. Een voorbeeld was de afwisseling van Mona die tegen Bart en Sabine vertelde dat ze zeker wist dat het een complot was, met de beelden uit de slaapkamer van Willem, Maurice, Karin en Bianca waarbij Willem ineens opmerkt "Tjonge, allemaal op hun gestemd ? het lijkt wel een complot"

SBS verzaakt of vergeet de kijker te amuseren met de beelden die ze heeft, en gooit wat lange stukken in de ether, die totaal *niet* bewerkt zijn of met weinig enthousiasme zijn bewerkt tot een goede productie.

[Dit bericht is gewijzigd door Kierewiet! (Datum 01 Maart 2000).]

Blijft zich verbazen
  woensdag 1 maart 2000 @ 16:51:00 #2
1991 w.o.r.
don't panic !
pi_250102
Kierewiet,

Helemaal mee eens! Zonde van al dat leuke materiaal. Maar: ik zoek de reden voor het ontbreken van dergelijk slim snijwerk niet zozeer in 'verzaken' of 'vergeten', maar in het actief redden en/of beschermen van bepaalde belangrijk gevonden bewoners.

Te weten:


  • Esmeralda. Tot nu toe steeds bovenaan in de populariteitspolles. Dus de grootste cashcow (}:0) voor JdM. Grote favoriet bij Nieuwe Revue lezend (en dus SBS6 kijkend) mannelijk Nederland... Bovendien is ze vanwege haar oppervlakkige schoonheid (niet mijn smaak overigens) geschikt voor Bus-promotiemateriaal, zou eventueel nog een leuke puzzelquizz kunnen presenteren of het programma-overzicht kunnen voorlezen. Moet dus nog even goed worden neergezet en mag dus nog even niet weg.

    Twee van je voorbeelden slaan op haar, toch?

  • Willeke. (Is zij degene die 'je moet gewoon jezelf' blijven als motto meedraagt?).

    Willeke is de enige vertegenwoordiger van moeder de huisvrouw, die naast de SBS6 man op de bank zit. Als zij uit de bus verdwijnt, met wie kan veertigjarig vrouwelijk Nederland zich dan nog identificeren? (Mijn moeder vond BB in eerste instantie niets, de rest van de familie keek toch, dus toen is ze maar gaan bellen voor Karin...) Plus, denk eens terug aan wat er gebeurde toen Karin BB verliet... ik denk dat een vrouw in de leeftijdscategorie van Willeke en Karin door de makers zal worden gezien als broodnodige stabiele factor. En Willeke heeft op dat punt binnen de bus geen concurrente... Willeke moet dus ook nog even blijven.

Nu had de oplettende kijker al kunnen opmerken dat Esmeralda spelletjes speelt en dat Willeke achterbaks is, en SBS gunt ons daar nog wel een extra hintje op (ook gelijk de voornaamste reden dat Seki in de bus zit en daar ook zal blijven - een beetje roddel moet er zijn), maar wil tegelijkertijd niet het risico nemen dat we de twee dames te onaardig zullen gaan vinden.

Dat gaat natuurlijk ten koste van andere passagiers... ik denk met name Bart, die nu -uit bescherming van het engeltje Esmeralda - wordt afgeschilderd als opdringerige puppy met een bord voor zijn kop - niet lang meer op de buis zal verschijnen. Maar voor SBS geeft dat niet, want sommige kandidaten zijn misbaar. Bart dus, maar ook Esmee( is al weg)Tessa, Iwan en uiteindelijk Job. Al denk ik dat ze Job er nog even inhouden omdat hij altijd wel voor een 'plaatsvervangende schaamte' of 'uitlach-gevoel' bij het publiek kan zorgen.

Tot slot nog even mijn voorspelling voor de laatste drie:

Azis
Seki
Antonette

Ik tip deze drie niet alleen op basis van persoonlijkheidskenmerken, maar ook omdat zij (voor mij overduidelijk) door SBS zijn uitverkoren voor een positief gekleurde weergave. We zullen zien...

[Dit bericht is gewijzigd door w.o.r. (Datum 01 Maart 2000).]

pi_250103
Al na een paar dagen uitzending een mailtje naar SBS gestuurd met exact dezelfde boodschap als Kierewiet. Ik kreeg dit mailtje steeds terug, ongeopend, niet bestelbaar. De lijnen/rode draden hadden allang opgepakt moeten zijn. Maar wij zijn maar amateurtjes aan de zijlijn Kierewiet.
Niettemin hoop ik dat het toch nog leuke/maffe/spannende TV opleverd.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')