abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73988345
Ik kom uit een gezin waar sinterklaas niet werd gevierd dus ik ga domme vragen stellen omdat ik benieuwd ben hoe hier gemiddeld over wordt gedacht. Het is geen aanval op het heilige feest van sinterklaas, ik heb oprecht geen idee of onderstaand scenario lomp / onbeleefd / heel normaal is.

Mijn vriend en ik hebben geen kinderen en zijn uitgenodigd door vrienden van ons die kinderen hebben, om daar sinterklaas te vieren. Zij maken er een heel spektakel van met een sint die langskomt enzo en het lijkt me echt geweldig om dat mee te maken omdat ik het van vroeger niet ken. Bovendien zijn het hele goede vrienden van ons en ik ben de oppas van de kinderen, en ik zou het heel graag bij hun vieren.

Dus ik belde mn vriend om te zeggen jaaaa we gaan sinterklaas vieren en hij zei, heb je er wel aan gedacht dat we het met ons neefje misschien ook vieren. Dat is de zoon van de broer van mijn vriend, het kind is 2,5 en heeft nog geen broers of zusjes. We zien die mensen niet vaak (kerst, verjaardagen) vanwege een conflict. Er is nog niets gezegd over zo'n uitnodiging terwijl we over kerst al wel gesproken hebben en een datum en plaats hebben vastgesteld.

Het was dus niet bij mij opgekomen dat sinterklaas ook een verplichte familie aangelegenheid was in de zin dat kerst dat is. Ik dacht dat sinterklaas meer voor het gezin is (ouders en kinderen) en dat opa en oma ook komen kan ik ook snappen maar ik zie niet meteen het verband dat ik als tante er van uit moet gaan dat ik die datum vrij moet houden.

Is dat logisch of niet logisch? Er is geen traditie binnen de familie, vorig jaar zeiden ze dat hij te klein was en hebben ze helemaal niets gedaan, en dit is het eerste kleinkind voor mijn schoonouders. Hoe het was toen mijn vriend zelf nog klein was weet ik niet, ik weet ook niet of dat uitmaakt. Het overvalt me nogal, en ik weet niet of het aan mij persoonlijk ligt dat ik het vreemd vind dat dit zonder het uit te spreken van me verwacht wordt, of dat anderen dat ook niet vanzelfsprekend vinden.

Uiteraard als het inderdaad blijkt dat ze dit verwachten zoals ze me met kerst verwachten dan moet ik helaas dat leuke feestje maar laten schieten, want ik wil het conflict niet nog groter maken. Maar als het even kan ga ik liever naar mn vrienden.
pi_73988589
"Ik dacht dat sinterklaas meer voor het gezin is (ouders en kinderen) en dat opa en oma ook komen kan ik ook snappen maar ik zie niet meteen het verband dat ik als tante er van uit moet gaan dat ik die datum vrij moet houden."

Dit is correct naar mijn mening.
pi_73988617
Niks moet.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 16:30:59 #4
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_73988696
Als je er geen afspraak over hebt, heb je er geen afspraak over. Als je het nog nooit "full throttle" gevierd heb, zou ik zeker naar die vrienden gaan. Klinken ook als gezelliger mensen.
Kerst is over het algemeen toch een meer officieel gebeuren, Sinterklaas moet gewoon ouderwets Hollands gezellig zijn.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_73988708
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 16:28 schreef Jarno het volgende:
Niks moet.
Nee, natuurlijk niet, kerst moet ook niet.

Ik vroeg me gewoon af wat in de lijn der verwachting ligt gemiddeld, of het gezien wordt als een familie iets of een gezins iets. Omdat ik dat dus niet weet van vroeger.
pi_73988723
er is denk ik niet echt etiquette voor. ik weet wel dat bij mijn schoonfamilie het gevierd wordt en zij het niet op prijs zouden stellen als wij niet komen, net als kerst. dat zal in veel families zo zijn, maar een algemene regel is er niet volgens mij. Nou ja, hooguit dat het familiefeest voor gaat, en pas als dat er niet is, je iets anders zou kunnen doen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_73988736
Het is een kwestie van het 'misschien' met het neefje vieren, en aangezien jouw afspraak al staat, lijkt de keuze me eenvoudig.

Ik ken Sinterklaas ook alleen maar van vieren met het gezin, het is beslist geen familie-verplichting zoals kerst dat is.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_73988781
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 16:28 schreef captainkid het volgende:
"Ik dacht dat sinterklaas meer voor het gezin is (ouders en kinderen) en dat opa en oma ook komen kan ik ook snappen maar ik zie niet meteen het verband dat ik als tante er van uit moet gaan dat ik die datum vrij moet houden."

Dit is correct naar mijn mening.
Dit dus.

Wil jouw vriend wel graag naar zijn broer? En zo ja, is dat dan omdat het 'moet' of omdat hij het daar leuker vindt dan bij die vrienden?

Persoonlijk zou ik naar die goede vrienden gaan. De familie zie je ook al met kerst en de uitnodiging van die vrienden heb je al binnen. Desnoods ga je volgend jaar naar de broer van je vriend.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_73988808
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 16:30 schreef error_404 het volgende:
Als je er geen afspraak over hebt, heb je er geen afspraak over. Als je het nog nooit "full throttle" gevierd heb, zou ik zeker naar die vrienden gaan. Klinken ook als gezelliger mensen.
Kerst is over het algemeen toch een meer officieel gebeuren, Sinterklaas moet gewoon ouderwets Hollands gezellig zijn.
Dat is wat ik ook dacht, kerst is niet eens im frage hier, er wordt overlegd op welke dag ik voor iedereen ga koken, niet of ik dat wil doen dit jaar en ook kerst ken ik niet van vroeger, ik leg me gewoon neer bij wat de traditie blijkt te zijn, ben er niet op uit om dwars te liggen.

Maar inderdaad bij die vrienden lijkt me zoooo veel leuker, volgend jaar zal hun jongste waarschijnlijk niet meer geloven dus tis ook een beetje nu of nooit. En bij de familie zal het meer gewoon wat cadeautjes uitpakken en een schaaltje pepernoten zijn en dat is het dan. Omdat mn neefje gewoon nog te klein is ervoor en omdat de familie zich gedraagt alsof ze bezemstelen in hun achterste hebben
pi_73988844
Wat hierboven wordt gezegd en daarbij: als jullie een conflict hebben ga je toch ook niet een avond schijngezellig zitten doen als het helemaal niet hoeft?
  Moderator vrijdag 23 oktober 2009 @ 16:36:15 #11
5428 crew  miss_sly
pi_73988875
wat wil je vriend?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_73988948
Bij ons in de familie is juist Sinterklaas een echt familiefeest, waarbij alle volwassenen lootjes trekken en de kinderen cadeautjes krijgen van hun ouders. Dit vieren we altijd samen met mijn vader&moeder, haar 2 broers (en hun vrouwen en kinderen) en vroeger ook haar moeder/mijn oma. Kerst was altijd wat meer vrijblijvend bij iedereen even op visite en 's avonds met het gezin wat eten en een potje sjoelen.
Ik denk dus dat het per familie ontzettend verschilt, maar ik zou vooral doen wat jouw hart je ingeeft, Sinterklaas bij die vrienden klinkt als een veel leukere avond dan bij je familie
pi_73989169
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 16:33 schreef Soempie het volgende:
Wil jouw vriend wel graag naar zijn broer? En zo ja, is dat dan omdat het 'moet' of omdat hij het daar leuker vindt dan bij die vrienden?
Mijn vriend vindt dat als het bij zijn broer gevierd wordt we het absoluut niet kunnen maken niet te komen, die is heel erg van wat hoort zeg maar.

Maar hij zou het ook veel leuker vinden bij onze vrienden, zeker weten.
pi_73989205
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 16:35 schreef WupWup het volgende:
Wat hierboven wordt gezegd en daarbij: als jullie een conflict hebben ga je toch ook niet een avond schijngezellig zitten doen als het helemaal niet hoeft?
Doen we met kerst en verjaardagen toch ook?
pi_73989325
Bij mijn ouders vieren we sinterklaas soms wel, soms niet. Net hoe het uitkomt. Maar dit jaar wel weer, omdat mijn zoontje nu oud genoeg is om er "iets" aan te hebben. En mijn zus met man en baby komen natuurlijk ook gezellig.
Maar dat wordt dus gewoon elke jaar rond deze tijd een op tafel gegooid.

Bij mijn schoonouders vieren we wel altijd sinterklaas. Ook toen er geen kleine kinderen waren. Compleet met surpises en een hele avond cadeautjes uitpakken. Sinterklaas vieren we daar dus met het gezin van mijn schoonouders (vader, moeder, schoonzus+zwager, ik en man, en ons zoontje). Tegenwoordig doen we dat vaak in combi met een weekendje vakantiepark.

Bij allebei trekken de volwassenen loten, en de kinderen krijgen cadeautjes van iedereen die wat kwijt wil (Lees opa/oma verwenmoment )

Maar in het ene geval is er dus gewoon jaarlijks overleg, en bij de andere al jaren een ritueel. Als er verder niks is afgesproken, dan kun je gewoon wat anders plannen lijkt me. En anders de bal eens opgooien bij degene die je misschien zou kunnen verwachten.
pi_73989473
Mijn vriend gaat inderdaad vanavond even bellen naar zn broer. Ik zou bijv. ook niet weten hoe het met cadeautjes gaat als ze ons verwachten. Ik denk dat er dan alleen cadeautjes voor het kind zijn, want wij doen al cadeautjes met kerst met dat deel van de familie.
pi_73989665
Ik weet even niet op welke dag Sinterklaar valt, maar bij veel mensen wordt het in het weekend geviert. Ik denk dat het in jouw situatie niet eens zo'n slecht idee is om het ene feest op zondag te vieren en het andere op zaterdag ofzo. Gewoon een kwestie van tegen de kids zeggen dat de Sint het zo druk heeft .
Spoilers!
pi_73989881
Het is de avond van 5 december toch? Dat is een zaterdag. Onze vrienden doen het in ieder geval op de dag zelf, ik ben het met je eens dat het in het geval van mijn kleine neefje zeker op een andere dag moet kunnen. Het kind praat nog niet eens dus die heeft vast niet door of het op de juiste dag gevierd wordt.

Denk alleen dat als de familie het als een verplichting ziet ze totaal geen interesse hebben in wat ik vind, zij hebben immers geen andere dingen waar ze heen willen, en ze hebben zo'n familie gaat voor principe.
pi_73990503
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 17:00 schreef Dipkip het volgende:

en ze hebben zo'n familie gaat voor principe.
Kun je niet in overleg afspreken het eventueel volgend jaar daar te vieren? Misschien is dit juist wel de goede gelegenheid om ook aan te geven wat jij graag wilt. Stel dat je over tig jaar nog zo zit van: 'ja, ik doe maar wat zij vinden, want ze hebben zo'n familie gaat voor principe'. Vrienden zijn heus niet minder dan familie en jouw wensen zijn ook belangrijk.

Eigenlijk is het grootste probleem dus de mening van je vriend. Ik zou eerst met hem bespreken dat jullie het bij die vrienden vieren, zodat jullie duidelijk naar de familie aan kunnen geven wat jullie gaan doen. Sinterklaas en Oud en Nieuw zijn vaak toch minder belangrijk voor familie (dan kerst), dus zo'n drama zal het niet worden als je netjes aangeeft dat je het met vrienden viert. En als je het eens wordt met je vriend hangt het helemaal niet meer van de plannen van zijn broer af.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_73990674
Joehoe ze vieren het niet

Dankjulliewel allemaal voor het meedenken, weet ik dat vast voor volgend jaar
pi_73991203
Veel plezier bij de vrienden
Waarom vieren ze nu niet??
pi_73991463
Ik ken mij van vroeger herrineren dat wij het zo wel bij mijn grootouders vierden met de gehele familie. Dus ooms, tantes, neefjes en nichtjes. Maar wij vierden het ook thuis, met zijn viertjes. Overigens is er nog nooit een "echte" houten klaas van stal gehaald voor zo wel gezin als familie. Wat wij dan zelf als gezin wel 1 keer hebben gedaan toch onze dochter 2 was.
pi_73992461
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 17:41 schreef Pvoesss het volgende:
Veel plezier bij de vrienden
Waarom vieren ze nu niet??
Omdat ze vinden dat een kind van 2,5 dat toch nog niet begrijpt geen idee of dat zo is, maar ik ben wel erg blij
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 19:47:29 #24
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_73994604
van thuis uit vierden we het alleen met het gezin, en mochten we de andere dag bij de opa's en oma's sinterklaas vieren.

heel eerlijk wil ik die traditie zo voortzetten, sinterklaas met het gezin (zoiezo vieren we het aankomend jaar nog niet)
en kerst met de fam
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 19:59:26 #25
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73994975
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 18:32 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Omdat ze vinden dat een kind van 2,5 dat toch nog niet begrijpt geen idee of dat zo is, maar ik ben wel erg blij
Wat klinkt dat ongezellig! Die van mij is 2,9 maar we vieren het absoluut hoor! (Vorig jaar ook btw) en ik vertel hem ook over Sinterklaas en zulks. Hij mag straks ook zijn schoentje zetten met een wortel, leuk toch, dat soort dingen!
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')